Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Uitval Internet na 5 minuten

Pagina: 1
Acties:

• Niles
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-01-2024
Beste tweakers,

Sinds enkele dagen heb ik een router die er continu uit klapt. Dit zorgt ervoor dat we natuurlijk over alle pc's in het netwerk geen internet meer hebben. Ik ben naar de oorzaak gaan zoeken en het komt door één pc in het netwerk, die van mijn vader.

Zogauw ik deze pc inplug in de router, krijgt deze uiteraard internet. Binnen 5 minuten daarna verliezen alle pc's in het netwerk verbinding met het internet. Het ledje op de router van de pc van m'n vader knipperd dan extreem snel. Als deze pc niet aangesloten is op de router, blijft de router perfect draaien zoals die het de afgelopen 6/7 jaar al heeft gedaan :).

Het ligt dus duidelijk niet aan de router. De dingen die ik heb geprobeerd:
*Andere poort, maakt niets uit, gevolgen zijn precies hetzelfde.
*Router gereset, idem.

Voor mij is het duidelijk dat het aan de pc zelf ligt en ik verwacht dat er een virus oid op staat dat ofwel een berg spam verstuurt of een soort ddos attack uitvoert (iig iets dat zodanig veel data en/of connecties aangaat dat de router het begeeft). Ik heb geprobeerd in de log van de router te kijken waar die pc connecties mee aangaat, maar ik kan niks opvallends er uit halen en zogauw de router eruit klapt moet ik de router resetten om weer toegang te krijgen tot de router, en dan zijn de logs dus weer geleegd.

Nu heb ik Hitman pro als eerste proberen te draaien om te kijken of het wat kan vinden, maar die wil tijdens een scan vanalles van internet downloaden. Zo'n scan duurt soms wel 15-30 minuten en dan is het internet er natuurlijk al lang weer uitgeklapt, gevolg is dat Hitman Pro stopt. Er is een optie die je kunt inschakelen dat Hitman Pro niets download, maar dan ben je natuurlijk niet gegarandeerd dat je de laatste updates hebt. Ik heb dit wel geprobeerd, en er werden 107 geinfecteerde bestanden gevonden, maar daarna was het nog steeds niet opgelost.

Ook een online virusscanner raadplegen werkt uiteraard niet, want ik heb voor hooguit een paar minuten verbinding op die pc. Een andere virusscanner heb ik niet.

Ik heb aan diezelfde kabel overigens ook mijn laptop gehangen en dan werkt het wel gewoon, in de hardware lijkt het dus écht niet te zitten.

Iemand die weet hoe ik dit kan oplossen?

[ Voor 6% gewijzigd door Niles op 16-09-2007 22:26 ]

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-11 22:30
Het ziet er inderdaad naar uit dat die pc flink besmet is als je met een niet geupdate hitmanpro al 107 besmette files vindt..

De eerste vraag is dan wel is het de moeite om zelf te cleanen of is een format en schone herinstallatie (+ nemen van afdoende veiligheidsmaatregelen) handiger en verstandiger. Oftewel: waarvoor gebruikt je vader de pc en staan er nog belangrijke data/toepassingen op?
(En terzijde: hoe krijgt je vader hem zo geinfecteerd? In de meer ongure regionen van internet wezen snuffelen? :X)

Als je niet kunt/wilt formatteren (of je houdt van een uitdaging...) zou je hier eventueel mee kunnen beginnen:
- virusscanner installeren en laten draaien
- hijackthislog maken (evt zelf bekijken/rommel verwijderen als je er verstand van hebt of anders evt hier plaatsen)
- softwarematige firewall installeren en dan bekijken wat het internet op wil (en alles wat je niet vertrouwt/niet nodig hebt blokkeren), evt dan proberen om virusscanner en hitmanpro wel via internet up te daten en te laten draaien
(extra optie: ook even alle tempfiles ed ff opruimen is misschien ook wel handig)

De benodigde software (gratis of trials van betaalde software) kun je natuurlijk ook eerst op een andere pc downloaden en dan via usb-stick/cd-rom op de besmette pc installeren.
Een andere optie zou nog zijn de besmette HD uit de PC halen en in een schone PC met geupdate anti-virussoftware (en anti-spyware software) hangen (wel als 2e HD dan) en dan die HD in z'n geheel scannen.

[ Voor 15% gewijzigd door Sassie op 16-09-2007 23:42 ]

• Niles
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-01-2024
Bedankt voor je antwoord!
Sassie schreef op zondag 16 september 2007 @ 23:28:De eerste vraag is dan wel is het de moeite om zelf te cleanen of is een format en schone herinstallatie (+ nemen van afdoende veiligheidsmaatregelen) handiger en verstandiger. Oftewel: waarvoor gebruikt je vader de pc en staan er nog belangrijke data/toepassingen op?
Tja het is gewoon een office pc, maar mijn vader is secretaris van een bepaalde vereniging en zulk soort bestanden + bestanden van zijn werk en een enorme lading foto's zijn de belangrijkste zaken.
Sassie schreef op zondag 16 september 2007 @ 23:28:
(En terzijde: hoe krijgt je vader hem zo geinfecteerd? In de meer ongure regionen van internet wezen snuffelen? :X)
Mijn vader is nogal een leek wat pc's betreft :P. Ik heb er al zovaak spyware en/of virussen vanaf moeten gooien, meestal met succes. Maar zonder internet bleek het toch lastiger. Ik denk dat het meer een irritant virus is dat iedere leek op z'n pc kan krijgen die niet exact weet waar hij/zij mee bezig is.

Ik zal nog eens proberen door te gaan, en de dingen proberen die je aanhaalt. Ik zal proberen ergens een virusscanner vandaan te halen.
De benodigde software (gratis of trials van betaalde software) kun je natuurlijk ook eerst op een andere pc downloaden en dan via usb-stick/cd-rom op de besmette pc installeren.
De pc hangt in een netwerk, dus dit is idd mogelijk. Zo heb ik hitman pro ook geinstalleerd. Eerst op mijn eigen pc downloaden en dan via het netwerk naar zijn pc te verplaatsen (dit gaat zolang het internet dus niet is aangesloten op de router)
Een andere optie zou nog zijn de besmette HD uit de PC halen en in een schone PC met geupdate anti-virussoftware (en anti-spyware software) hangen (wel als 2e HD dan) en dan die HD in z'n geheel scannen.
Hier heb ik zelf ook aan gedacht. Ik heb dit alleen nog niet gedaan omdat ik eerst hoopte een simpelere oplossing te krijgen. Daarbij wil ik natuurlijk niet het risico lopen dat ik mijn eigen pc infecteer met hetzelfde virus door HD in mijn pc te hangen...

Verwijderd

Het lijkt mij dat zolang je op je eigen pc gewoon een up to date virus scanner hebt staan die draait, dat je niet bang hoeft te zijn dat je je pc besmet met files van de hdd van je pa. heb ik hier althans nooit last van gehad. (heb hier dvd's liggen met vervuilde software, als ik er wat van nodig heb, de bestanden naar de schijf plakken en vervolgens de vervuilde zooi opschonen) lijkt mij dat de scanner sneller is dan dat virussen zich verplaatsen (denk ik hoor, maar zou het niet echt zeker weten)

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-11 22:30
Niles schreef op zondag 16 september 2007 @ 23:44:
Bedankt voor je antwoord!

[...]

Tja het is gewoon een office pc, maar mijn vader is secretaris van een bepaalde vereniging en zulk soort bestanden + bestanden van zijn werk en een enorme lading foto's zijn de belangrijkste zaken.
Tja, misschien sowieso een keer tijd om dat soort spul eens te backuppen. Misschien is dit akkefietje wel een goede les voor je vader. ;)
[...]

Mijn vader is nogal een leek wat pc's betreft :P. Ik heb er al zovaak spyware en/of virussen vanaf moeten gooien, meestal met succes. Maar zonder internet bleek het toch lastiger. Ik denk dat het meer een irritant virus is dat iedere leek op z'n pc kan krijgen die niet exact weet waar hij/zij mee bezig is.
Ach ja als je niet zo goed weet wat de risico's zijn en wat je dus niet moet doen dan loop je wel sneller gevaar inderdaad. Zoeken naar een mp3tje kan je in principe al op wat 'onguurdere' sites brengen.
Ik zal nog eens proberen door te gaan, en de dingen proberen die je aanhaalt. Ik zal proberen ergens een virusscanner vandaan te halen.
Suggesties genoeg hier: [Virusscanners] Discussietopic deel 3 ;)
Hoewel smaken en ervaringen van persoon tot persoon en van pc/installatie tot pc/installatie verschillen. Wel komen de beteren er meestal wel boven uitdrijven.
[...]

De pc hangt in een netwerk, dus dit is idd mogelijk. Zo heb ik hitman pro ook geinstalleerd. Eerst op mijn eigen pc downloaden en dan via het netwerk naar zijn pc te verplaatsen (dit gaat zolang het internet dus niet is aangesloten op de router)

[...]

Hier heb ik zelf ook aan gedacht. Ik heb dit alleen nog niet gedaan omdat ik eerst hoopte een simpelere oplossing te krijgen. Daarbij wil ik natuurlijk niet het risico lopen dat ik mijn eigen pc infecteer met hetzelfde virus door HD in mijn pc te hangen...
Hmm ja is te begrijpen, als je nog een testbak of een pc hebt die je zelf niet voor kritieke toepassingen gebruikt zou je die compleet kunnen updaten qua OS, firewall en antivirus/antispyware programma's en dan de besmette HD als 2e HD doorlichten.
Maar goed op zich is de besmette pc actief in je netwerk hebben ook al een besmettingsrisico voor de andere pc's in je netwerk natuurlijk.