Toon posts:

koelingsprobleem intel pentium d

Pagina: 1
Acties:
  • 575 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal

ik heb een probleem met mijn koeling
pc draait erg instabiel, als ik de test doe is hij al binnen 3 sec rood en valt de pc in de thermo beveiliging...

pc valt dus weg, ook onder het gamen enz

t gaat om de volgende hardware:
Intel Pentium D 830
Corespeed geef 2799.7 mhz aan, zou 3000 mhz moeten zijn volgens de gegevens
multiplier: 14x
Bus speed: 200 mhz
FSB: 800mhz

Moederbord: Microstar ms-7204

Bios is momenteel:
Phoenix Technologies
versie: 6.00 PG

graag zou ik mijn fan harder laten draaien aangezien die zon beetje uit staat terwijl de temperatuur redelijk hoog is. de extra geluidsontwikkeling vind ik hierbij geen probleem.

wie kan mij helpen?
ik zou graag mijn pc koeler laten lopen want hij klapt nu vaak in 1 keer uit door de thermobeveiliging

alvast bedankt voor de reacties! :>

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Je zou de fan direct op een molex-connector aan kunnen sluiten. Op die manier krijgt deze constant 12V en draait zodoende altijd op volle snelheid. Verder ben je vergeten te vermelden welke koeler je hebt.

De Pentium D 830 draait standaard inderdaad op 3GHz, dankzij de 15x multiplier en 200MHz FSB.
Deze staat nu op 14x wat zorgt voor 2,8GHz.

[ Voor 25% gewijzigd door Rone op 15-09-2007 19:38 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• buggienuk
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-01 08:50

buggienuk

lekker buggie

De temperatuur van je CPU zou ook wel handig zijn om te vermelden, misschien is het een hitte-probleem. Zit je koeler ook goed op je moederbord/cpu vast met voldoende koelingspasta?

Ook bekend op XBL als buggienuk

Verwijderd

Topicstarter
de koeler is een std fan,
ik heb hem dr al afgehaald en nieuwe pasta tussen de pcu en dergelijk gedaan, maar er zat geen sticker op....
is er geen mogelijkheid om zoiets in te stellen in de bios of 1 of ander programmatje ?
in speed fan staat hij op 100% maar maakt maar 1400 rpm ? :(

Verwijderd

Topicstarter
het is zeker weten een warmte probleem...

de temperaturen volgens everest (komen exact overeen met speedfan temperaturen)

Veld Waarde
Sensoreigenschappen
Sensortype Winbond W83627EHF/EHG (ISA 290h)
GPU sensortype Diode (NV-Diode)
Moederbordnaam MSI MS-7204
Chassis inbreuk opgemerkt Ja

Temperaturen
Moederbord 65 °C (149 °F)
CPU 55 °C (131 °F)
Aux 40 °C (104 °F)
GPU diode 50 °C (122 °F)
Seagate ST3250823AS 35 °C (95 °F)

Koelingsventilatoren
CPU 1232 RPM

Spanningswaarde
CPU Core 1.22 V
+3.3 V 3.28 V
+5 V 5.27 V
+12 V 12.39 V
+3.3 V Standby 3.34 V
+5 V Standby 4.97 V
VBAT Batterij 3.23 V

• Rangourthaman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-11-2022
ik heb het idee dat je problemen van de moederbord temp afkomen (lees: northbridge),
want die cpu temp ziet er prima uit, intenstelling tot je mobo temp.
is die nieuwe koeler toevallig een toren ontwerp, zo een die niet lucht over het mobo heen blaast maar richting de achterkant ofzo?
want dan kan het zijn dat je northbridge niet meer genoeg gekoeld word.
eerst zorgde waarschijnlijk de cpu-koeler daarvoor door er wat restlucht heen te blazen.
probeer eens een losse fan boven je northbridge te houden voor een tijdje, ik denk dat daar het probleem zit.
en post even een linkje naar wat voor cpukoeler je hebt want met "een std fan" kunnen we niet veel. ;)
(het liefst trouwens een plaatje van het interieur van je pc, dat zou het beste zijn)

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:52

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Pentium-D zijn heethoofden, en 70 graden is niet helemaal ongewoon... het zijn gewoon 2 procs onder het jasje van 1, en als je een vroege versie hebt, verstookt ie 130watt... (doet een strijkijzer ook zo ongeveer :P )
Standaardkoeler is standaard, en over het algemeen genoeg, maar niet meer dan dat. Even schoonmaken wil wel eens helpen, maar het echte alternatief is een betere koeler...
Voorlopig : Een fan meer dan 12V voeren lukt niet. Ergo : draait ie al op maximum, dan kun je wellicht een casefan erbij plaatsen zodat hij frisse lucht gebruikt om te koelen. Northbridge is ook heet, dus die casefan is een best aardig plan lijkt me. Hoe is de airflow in je kast? (als het echt erg is kun je met een zijkant open draaien, maar een paar casefans werken beter... allebij wil wel eens slechter werken)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Verwijderd

Topicstarter
het gaat om dit systeem:
[ALDI] Medion Titanium MD 8800 Design PC [Dual Core]

ik zou graag dit systeem niet in de thermo beveiliging hebben slaan, dus hoe los ik dit dan op

er is helemaal niets verandert, niet van binnen, niet van buiten...
en opeens duikt dit probleem op... heb alles al schoongemaakt, uitgeblazen met een compressor, pasta's zijn vernieuwd. de koelribben worden ook goed warm, maar de warmte wordt niet meegevoerd omdat die fan erg langzaam draait...

een extra fan plaatsen is een idee, maar hoe kan het dat hij goed was en nu neit meer is ?

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2007 20:22 ]

• Rangourthaman
geen idee waarom die warmte nu opeens een probleem schijnt te worden.
je hebt de kast niet verplaatst naar een plek met minder verse lucht/dichter bij de muur geplaatst, of iets in die trent?
maar een goeie 12 cm outtake zal hoogstwaarschijnlijk het probleem wegzuigen.

Verwijderd

Topicstarter
hij staat op exact de zelfde plek, zelfde hoogte, zelfde kamer, zelfde 50 cm ruimte aan alle kanten op t flatscreentje na...

ik ga denk ik volgende week maar wat extra fans halen, zijn nog 2 plekken in de kast waar bevestigings punten voor een fan zit :)

Verwijderd

Topicstarter
ik zit er over te denken om er waterkoeling op te zetten, iemand die weet welke set plug en play is ?

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Rangourthaman schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 20:40:
geen idee waarom die warmte nu opeens een probleem schijnt te worden.
je hebt de kast niet verplaatst naar een plek met minder verse lucht/dichter bij de muur geplaatst, of iets in die trent?
maar een goeie 12 cm outtake zal hoogstwaarschijnlijk het probleem wegzuigen.
Stof hoopt zich langzaam op, gaat een tijd goed en daarna is het opeens afgelopen. Een stofzuiger zal het probleem beter weg zuigen dan een 12cm fan :+
Verwijderd schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 23:50:
ik zit er over te denken om er waterkoeling op te zetten, iemand die weet welke set plug en play is ?
Als je een goed waterkoelings setje wilt moet je zelf gaan samenstellen. Imho kan je ipv een wc setje van €150 beter een leuk mobo+e4300 halen kost misschien iets meer maar heb je veel meer aan.

• Rangourthaman
Verwijderd schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 20:19:

er is helemaal niets verandert, niet van binnen, niet van buiten...
en opeens duikt dit probleem op... heb alles al schoongemaakt, uitgeblazen met een compressor, pasta's zijn vernieuwd. de koelribben worden ook goed warm, maar de warmte wordt niet meegevoerd omdat die fan erg langzaam draait...

een extra fan plaatsen is een idee, maar hoe kan het dat hij goed was en nu neit meer is ?
:)

Verwijderd

Heb je wel een outtake? Dus een fan die de lucht achter de CPU koeler wegzuigt?

Kun je met speedfan geen fannetjes sneller laten draaien?
In de bios iets aanpassen?

Verwijderd

FreezeXJ schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 20:15:
Pentium-D zijn heethoofden, en 70 graden is niet helemaal ongewoon... het zijn gewoon 2 procs onder het jasje van 1, en als je een vroege versie hebt, verstookt ie 130watt... (doet een strijkijzer ook zo ongeveer :P )
Standaardkoeler is standaard, en over het algemeen genoeg, maar niet meer dan dat. Even schoonmaken wil wel eens helpen, maar het echte alternatief is een betere koeler...
Voorlopig : Een fan meer dan 12V voeren lukt niet. Ergo : draait ie al op maximum, dan kun je wellicht een casefan erbij plaatsen zodat hij frisse lucht gebruikt om te koelen. Northbridge is ook heet, dus die casefan is een best aardig plan lijkt me. Hoe is de airflow in je kast? (als het echt erg is kun je met een zijkant open draaien, maar een paar casefans werken beter... allebij wil wel eens slechter werken)
Dat van die heethoofden ben ik het niet mee eens. Mijn Pentium D 930 draait nu een nette 24 graden idle met stockcooler ;)

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 16 september 2007 @ 08:42:
[...]

Dat van die heethoofden ben ik het niet mee eens. Mijn Pentium D 930 draait nu een nette 24 graden idle met stockcooler ;)
Dat is onmogelijk, tenzij je in een windturbine zit of je ergens bevindt met een omgevingstemperatuur van <10 graden.

Die dingen hebben een TDP van 95W, en een brakke standaard koeler. Je software leest dus zeker fout uit.

@onder: Hoe erg ver klokt zo'n ding terug dan, als 'ie idle is? Of lezen ze fout uit? Want met de standaardwaarden lijkt zoiets me echt een mission impossible..

[ Voor 14% gewijzigd door TheZeroorez op 16-09-2007 10:02 ]

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-01 20:52
Mijn Pentium D 940 is 28/32 graden idle, en 35/40 graden belast, met de stock koeler. Kan dus wel.

Maar een 830 is een smithfield, en de 930/940 zijn preslers, daar zal ook een verschil in zitten.

Maar idd eens goed stof uitzuigen en een extra casefan kan nooit kwaad.

Verwijderd

Uitlezing klop wel hoor Zeroorez everest zegt het zelfde. En nee hij is niet underclocked en ook niet door Speedstep.

• TheZeroorez
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 16 september 2007 @ 10:31:
Uitlezing klop wel hoor Zeroorez everest zegt het zelfde.
Als programma x de door een intern metertje verkeerd uitgelezen waarde goed doorgeeft, doet programma y dat hetzelfde :P
En nee hij is niet underclocked en ook niet door Speedstep.
Ik heb geen ervaring met Pentium D processoren, maar als het echt klopt moet ik zeggen dat jouw kamer niet 20 graden zal zijn, en Intel een knap stukje werk heeft afgeleverd.

Verwijderd

Topicstarter
T probleem begint al meteen bij het opstarten,
waarop moet ik letten als ik wil beginnen met waterkoeling ?
zijn hier topic's en dergelijke over ?
mijn pc blijft spontaan uitvallen, ook als hij 10 uur uitgestaan heeft is hij bij het opstarten al direct flink warm....

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:44
Verwijderd schreef op zondag 16 september 2007 @ 10:59:
T probleem begint al meteen bij het opstarten,
waarop moet ik letten als ik wil beginnen met waterkoeling ?
zijn hier topic's en dergelijke over ?
mijn pc blijft spontaan uitvallen, ook als hij 10 uur uitgestaan heeft is hij bij het opstarten al direct flink warm....
Er is een waterkoeltopic hier: [Ervaringen] Waterkoeling en onderdelen/setjes Daar staat alles in wat je nodig hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Dekaasboer op 16-09-2007 11:03 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

Verwijderd

Staat bij puur toeval in de bios de functie niet aan dat de pc afgesloten moet worden als boven een bepaalde tempartuur komt?
Kan beste zijn dat die op 70@75graden staan.
In de bios staat ergens met de naam healt monitor.
Daar zal je het ook kunnen instellen (zet het op disabelt-uit)
EN kijk dan of het de pc weer uit gaat.

Waarom water koeling?
Een goeie zalman koeler of een thermalthake tower is voldoende om die proc te koelen

Ik had een 805-d die van 2600@3000mhz loopte (zelfde hoeveel vermogen) ( die gekoelt werd door een zalman koeler (47graden idel 60graden game)

Verwijderd

TheZeroorez schreef op zondag 16 september 2007 @ 10:36:
[...]
Als programma x de door een intern metertje verkeerd uitgelezen waarde goed doorgeeft, doet programma y dat hetzelfde :P

[...]

Ik heb geen ervaring met Pentium D processoren, maar als het echt klopt moet ik zeggen dat jouw kamer niet 20 graden zal zijn, en Intel een knap stukje werk heeft afgeleverd.
Nou geloof me nou maar hij was egt 24 grade (nu 27 na heel de morge aan gestaan te hebben)
Ojah stressed met 2x orthos word ie 31/33 graden

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2007 13:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
heb er nu een extra fan ingezet, resultaat:
de temperatuur liep af in rust, maar op volle power is de cpu 71 graden...
komt dit goed ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 16 september 2007 @ 17:31:
heb er nu een extra fan ingezet, resultaat:
de temperatuur liep af in rust, maar op volle power is de cpu 71 graden...
komt dit goed ?
Post eens een pic van de binnenkant van je PC. Volgens mij is het echt een zooitje in je kast :/

71 graden :/

• TheZeroorez
  • Niet online
Voel eens of de heatsink een beetje warm is, en voel eens het verschil tussen warm en koud.

Ik denk dat het, aangezien de heatsink blijkbaar wel goed zit, en slechte IHS'en bij PD volgens mij niet voor komen, de sensor niet deugt en dus door load beïnvloed wordt. Dit komt wel vaker voor.

Verwijderd

TheZeroorez schreef op zondag 16 september 2007 @ 17:34:
Voel eens of de heatsink een beetje warm is, en voel eens het verschil tussen warm en koud.

Ik denk dat het, aangezien de heatsink blijkbaar wel goed zit, en slechte IHS'en bij PD volgens mij niet voor komen, de sensor niet deugt en dus door load beïnvloed wordt. Dit komt wel vaker voor.
In het topic staat dat z'n koelblok opwamt en warm blijft.

Denk gewoon een zeer brakke airflow door een bos kabels en dubieuze fannetjes.

• TheZeroorez
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 16 september 2007 @ 17:40:
[...]

In het topic staat dat z'n koelblok opwamt en warm blijft.
Ehm 71 graden is toch niet echt warm te noemen, binnen de 2 seconden zou bij een normaal mens dan de pijngrens bereikt moeten zijn. Veel eerder eigenlijk.

Als de CPU 71 graden is, zal ook de heatsink een beetje onderaan, niet 'warm' aanvoelen, maar toch wel 'heet'. Vandaar dus.

Verwijderd

Topicstarter
nouwja eigenlijk ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://images.pcwelt.de/images/pcwelt/bdb/43100/43128/original.jpg

edit: en nee je kunt je je vingers er niet lang op laten ligge...

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2007 18:09 ]

Verwijderd

TheZeroorez schreef op zondag 16 september 2007 @ 17:57:
[...]

Ehm 71 graden is toch niet echt warm te noemen, binnen de 2 seconden zou bij een normaal mens dan de pijngrens bereikt moeten zijn. Veel eerder eigenlijk.

Als de CPU 71 graden is, zal ook de heatsink een beetje onderaan, niet 'warm' aanvoelen, maar toch wel 'heet'. Vandaar dus.
:')
Pagina: 1