Olympus e-510, Overbelichte random pixels?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.544 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RuudBurger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-08 13:34
Ik heb sinds een paar dagen een Olympus E-510, mijn eerste DSLR. Ik zag net alleen wat raars op een foto welk ik gemaakt had.

Om niet iedereen een paar MB te laten downloaden, heb ik een stukje gepakt en deze 2 keer ingezoomed.
Afbeeldingslocatie: http://www.crashdummy.nl/shizzle/zoomin.jpg
origineel:http://www.crashdummy.nl/shizzle/P9140455.JPG
f/3,5
belichtingstijd 3,2s
ISO-100

Het lijkt niets te maken te hebben met afstand van de lens, omdat objecten voorin de foto deze pixels ook over zich heen hebben. Ik heb hetzelfde ook bij een foto met f/4, belichtingstijd 0,8 op ISO-800. Welke ik buiten uit de losse hand in het donker gemaakt had.
Op andere fotos met langere belichtings tijden, en ook donkere stukken, zie ik ze dan weer niet..

Kan iemand mij vertellen wat dit is? Ben een fotografie-noob dus ik zou het niet weten verder.

[ Voor 6% gewijzigd door RuudBurger op 15-09-2007 13:49 ]

• Mr.B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-07 20:06
Lijkt mij zo in eerste instantie op vuil op de sensor. Zou je misschien een foto van een heldere blauwe lucht (tis mooi weer hier iig) kunnen maken met F22 en een lage iso waarde? (tenminste volgensmij zijn dat de instellingen) Dan kun je goed zien of er vuil op je sensor zit. (met een link erbij naar de fullsize foto op imageshack.us ofzo)

[ Voor 10% gewijzigd door Mr.B op 15-09-2007 13:27 ]

Maakt soms wel eens een foto ...

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

en als je nu iso 200 pakt met 1,5s belichtingstijd?

• RuudBurger
Mr.B schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 13:26:
Lijkt mij zo in eerste instantie op vuil op de sensor. Zou je misschien een foto van een heldere blauwe lucht (tis mooi weer hier iig) kunnen maken met F22 en een lage iso waarde? (tenminste volgensmij zijn dat de instellingen) Dan kun je goed zien of er vuil op je sensor zit. (met een link erbij naar de fullsize foto op imageshack.us ofzo)
de lucht is hier niet helder, zit teveel wolk in om een mooie heldere lucht foto te schieten.
Zijn de pixels trouwens niet een beetje te eentonig voor vuil op de sensor? Ze zijn allemaal echt precies even groot. Lijkt me dat er dan in ieder geval wat grotere of kleindere deeltjes tussen moeten zitten.
henkleerssen schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 13:31:
en als je nu iso 200 pakt met 1,5s belichtingstijd?
het is hier nu te licht in huis om deze foto nogmaals te schieten. Ik zal vanavond in ieder geval dezelfde foto met andere instellingen proberen.

heb ook even linkje naar het origineel neergezet

[ Voor 34% gewijzigd door RuudBurger op 15-09-2007 13:48 ]

• RuudBurger
nog maals vanaf zelfde positie fotos gemaakt, met zelfde instellingen (3,2s en f/3.5) maar dit maal met andere iso waardes.

Afbeeldingslocatie: http://www.crashdummy.nl/shizzle/vuilincameratest.jpg

het ziet ernaar uit dat er inderdaad op de sensor vuil zit. kan me niet voorstellen dat ik dit heb gedaan, aangezien ik 1 keer de standaard kitlens erop heb gedaan en hem er daarna niet meer af heb gehaald.
Is zoiets makkelijk te verhelpen? (door iemand die er verstand van heeft uiteraard, shop waar ik hem gekocht heb bijvoorbeeld (foto patent Utrecht))

Alle plekjes zijn precies blokjes bestaande uit 4 pixels, met daar omheen nog een randje pixels (dit lijkt echter meer op jpg compressie)

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-08 09:58

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Dit zijn gewoon hot-pixels, pixels op je sensor die (gedeeltelijk) defect zijn, wat vooral zichtbaar is bij lange sluitertijden en hoge ISO-waardes waarbij het effect wordt versterkt.

Vuil op de sensor zie je als donkere plekjes, en enkel wanneer je een extreem klein diafragma gebruikt.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• RuudBurger
ok, dat wordt dan terug naar de winkel op maandag. Ben ik even blij dat ik hem niet via internet gekocht heb.
Neem aan dat dit een extreem geval is hiervan? zoveel "hot pixels" over het hele beeld heen..

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Helemaal vrij heb je niet snel, bovendien worden het er in verloop van tijd alleen maar meer (nooit minder). Het is geen groot probleem, tenzij je er zoveel hebt als hier. :X

Dit zou ik absoluut niet accepteren, wat de winkel ook zegt.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-08 19:02
Wat ik me heb laten vertellen is dat alle ccd's gewoon last hebben van hotpixels. Doe je niks aan. Echter softwarematig is er natuurlijk altijd wat aan te sleutelen. Zo kun je bij veel camera's de noise reduction uitzetten, door dit te doen vertonen vrijwel alle camera's dit soort hotpixels.
Mijn suggestie zou zijn om eens te kijken of je deze optie heel misschien hebt uitgezet...???

edit:
Zie hier dezelfde hotpixels:
http://www.dcresource.com/reviews/olympus/e510-review/
( http://www.dcresource.com...e510-review/nightshot.jpg ) <- groot (56k warning )

en zie hier iets over pixelmapping:
http://www.nl.olympus.be/consumer/dslr_7046.htm

Ik hoop dat dit je probleem gaat oplossen... laat iig even weten of het gelukt is of niet

[ Voor 32% gewijzigd door hilbren op 15-09-2007 22:33 ]

• RuudBurger
hilbren schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 22:22:
Wat ik me heb laten vertellen is dat alle ccd's gewoon last hebben van hotpixels. Doe je niks aan. Echter softwarematig is er natuurlijk altijd wat aan te sleutelen. Zo kun je bij veel camera's de noise reduction uitzetten, door dit te doen vertonen vrijwel alle camera's dit soort hotpixels.
Mijn suggestie zou zijn om eens te kijken of je deze optie heel misschien hebt uitgezet...???

edit:
Zie hier dezelfde hotpixels:
http://www.dcresource.com/reviews/olympus/e510-review/
( http://www.dcresource.com...e510-review/nightshot.jpg ) <- groot (56k warning )

en zie hier iets over pixelmapping:
http://www.nl.olympus.be/consumer/dslr_7046.htm

Ik hoop dat dit je probleem gaat oplossen... laat iig even weten of het gelukt is of niet
Noice reduction stond gewoon aan. Heb nog even een reset gedaan maar dit heeft ook niet geholpen. Dat pixelmapping... weet niet wat het doet, maar de puntjes blijven gewoon gelijk.

Ik hoopte zo dat dit de oplossing was, maar met NR aan of uit, maakt geen verschil. En om eerlijk te zijn is het met NR uit, er alleen maar op vooruit gegaan.. de hot pixels zijn er nog wel, maar er zit niet meer een ringetje omheen wat op jpg compressie lijkt..

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Dit zijn wel heel erg veel hot pixels, in zo'n mate noem ik dat gewoon een productiefout of defect.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Onacceptabel, dit zijn er teveel. Tegenwoordig filtert ACR bijvoorbeeld een hoop, maar het blijft een irritant iets, met name in deze hoeveelheden. Terug met dat ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBurger
Ok, ik denk het probleem gevonden te hebben.
Stop down and use a 20-second exposure. The E-510's Noise Reduction (dark frame subtraction) doesn't kick in until the exposure is around 20 seconds long.
Blijkbaar heeft Olympus bedacht, dat je de Noise Reduction pas zijn werk moet doen na 8s (volgens de quote 20s, maar bij mij doet hij het al bij 8s).
Alles tussen 2s? en 8s belichtingstijd krijgt dus niet deze NR eroverheen. Wat hij bij 8s of groter dus doet is nog een keer dezelfde belichtingstijd een foto nemen maar dan met de sluiter dicht. Met het beeld wat hij daaruit krijgt, wordt de foto gecorrigeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Gezien die review (precies hetzelfde resultaat als die foto van jou) lijkt het erop dat de isoprestaties gewoon ruk zijn.

Wat ik me afvraag, waarom heb je eigenlijk voor Olympus gekozen en niet voor Canon/Nikon? Is dit omdat je al veel objectieven hebt of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-08 15:56
Fairy schreef op zondag 16 september 2007 @ 08:58:
Gezien die review (precies hetzelfde resultaat als die foto van jou) lijkt het erop dat de isoprestaties gewoon ruk zijn.

Wat ik me afvraag, waarom heb je eigenlijk voor Olympus gekozen en niet voor Canon/Nikon? Is dit omdat je al veel objectieven hebt of?
Fairy in hoeverre is dit relevant, en in hoeverre nodig jij nu een flamewar naar dit topic uit? Want elk topic op GoT waar oly tov Canon of Nikon wordt gezet loopt uit in een flamewar.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Simon schreef op zondag 16 september 2007 @ 09:06:
[...]

Fairy in hoeverre is dit relevant, en in hoeverre nodig jij nu een flamewar naar dit topic uit? Want elk topic op GoT waar oly tov Canon of Nikon wordt gezet loopt uit in een flamewar.
Tis gewoon even een vraag wat de motivatie is om voor Olympus te kiezen. Als daar al flamewars mee uitgelokt worden kunnen we beter helemaal niet meer over camera's gaan praten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Volgens mijn heeft TS een Olympus. De keuze tussen Olympus en Canon is dus allang voorbij. Ten tweede is het nogal een stap van problemen met puntjes in foto's naar discussies over 'rukkende' ISO prestaties.

Uiteindelijk wil TS weten waar hij aan kan denken met zijn probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hilbren schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 22:22:
Mijn D80 heeft ook een CCD en ik heb dus geen last van hotpixels. Ook niet als ik de noise reduction aan of uit zet. En nee, ik had ze ook niet toen ik mijn camera een jaar geleden uit de doos haalde en nee, ik heb ook geen calibratie shot geschoten of iets dergelijks.

Oke, het zou natuurlijk kunnen dat Nikon zijn camera's iets netter af levert, maar hiervoor had ik een D50 en die wordt nog steeds intensief gebruikt. Die is ondertussen bijna twee jaar oud en ook daar geen hotpixels of wat dan ook.

Tja, ik weet het, een nogal kleine steekproef, dus....

Maar goed, bij zo een bak hotpixels als ik hier zie, zou ik terug gaan naar de winkel en als de winkel mij dan het verhaal vertelt dat Hilbren hier neerzet, dan zou ik mijn geld terug willen. Dat hadden ze me echt wel eens voor de aanschaf van een camera mogen vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBurger
Even voor de duidelijkheid.
Ik heb voor de Olympus gekozen vanwegen veschillende reviews. Welke allemaal tot dezelfde conclusie komen. Dat het een goede cam is met iets minder focus systeem, maar met genoeg andere features om dat te compenseren (antidust, liveview, betere kitlenzen).
Samen met de twee kitlenzen, vond ik het dus een mooi prijsje. In vergelijking met de 400D bijvoorbeeld.

Dat olympus een raar besluit heeft genomen om de NR pas bij grotere belichtings tijden te activeren kon ik ook niet weten en dit kwam ik in geen enkele review voor.. de verschillende iso-waardes bleken goed uit de test te komen in vergelijking met de concurrentie.

Ik ben nu inderdaad wel gaan twijfelen of ik hem niet alsnog moet ruilen voor een 400D.

Nog even het verschil bij een belichtingstijd van 8s en hoger..je kan wel raden waar NR aan en uit staat.
Afbeeldingslocatie: http://www.crashdummy.nl/shizzle/NRaanenuit.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door RuudBurger op 16-09-2007 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Bij Canon gaat de dark frame NR aan vanaf een seconde en dat lijkt een vrij nette marge te zijn: ik zit met een wat hogere iso op 2 seconden wel aan de hotpixels, die worden dan netjes gefilterd. Of je moet ruilen? Ligt aan jezelf. De meesten hier hebben een voorkeur voor de grotere merken, maar als de camera verder doet wat hij voor jou moet doen, dan is het prima zo. Technisch is de Canon de betere (sensor, AF-systeem) maar hij mist de zaken als Liveview. Of dat belangrijk is voor je, dat kan alleen jij bepalen :)

[ Voor 16% gewijzigd door neographikal op 16-09-2007 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-08 12:50
Sillymidget schreef op zondag 16 september 2007 @ 11:17:
Even voor de duidelijkheid.
Ik heb voor de Olympus gekozen vanwegen veschillende reviews. Welke allemaal tot dezelfde conclusie komen. Dat het een goede cam is met iets minder focus systeem, maar met genoeg andere features om dat te compenseren (antidust, liveview, betere kitlenzen).
Samen met de twee kitlenzen, vond ik het dus een mooi prijsje. In vergelijking met de 400D bijvoorbeeld.

Dat olympus een raar besluit heeft genomen om de NR pas bij grotere belichtings tijden te activeren kon ik ook niet weten en dit kwam ik in geen enkele review voor.. de verschillende iso-waardes bleken goed uit de test te komen in vergelijking met de concurrentie.

Ik ben nu inderdaad wel gaan twijfelen of ik hem niet alsnog moet ruilen voor een 400D.

Nog even het verschil bij een belichtingstijd van 8s en hoger..je kan wel raden waar NR aan en uit staat.
[afbeelding]
WTF?! je hotpixels zie je alleen als je NR aan staat? gaarheid :P

maar dat lijkt me dus een makkelijke keuze, NR altijd uit :) sowieso omdat je zelf in je nabewerking die NR een stuk verfijnder kan regelen.

Of iig switchen van platform, maar die discussie moeten we in dit topic maar niet op gang helpen. Wel vind ik anti-dust en betere kitlenzen een erg summiere reden om voor een platform te kiezen. Liveview is dan wel weer een prima argument als je dat idd nodig hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Laatst online: 09-07 00:10

Speedpete

was barman

De reviews die ik lees van deze Olympus zijn allen positief over ruis (en ja, de 510 staat al een tijdje op m'n verlanglijst). Ook kwam ik tegen dat de ruisonderdukking moet werken vanaf een halve seconde.

@TS
Kan je de setting van de ruisonderdrukking in het menu eens instellen in elk van de mogelijke instellingen (off, low, standard en high) en dan een proefshot maken?

Mogelijk dat low inschakeld vanaf de eerder genoemde 20s, standard bij de door TS genoemde 8s en high vanaf een halve sec.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Niet om het een of het ander, maar wélke reviews lezen jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Ik persoonlijk alle reviews die er te vinden zijn via google. En ik wacht met smart op een review bij dpreview.com.

De algemene trend is dat het een goede camera is met de meeste features in z'n klasse, goede kitlenzen en prima beeldkwaliteit. Aan de andere kant is de zoeker wat klein en zijn de AF-punten wat schaars.

offtopic:
En als je net als ik voor de hobby een camera zoekt met live-view en anti-dust, dan is de 510 een prima alternatief, daarnaast liggen de vergelijkbare camera's van Nikon en Canon bij mij persoonlijk niet zo lekker in de hand.

[ Voor 23% gewijzigd door Speedpete op 16-09-2007 12:12 ]

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Maar, vergelijken die reviews ook daadwerkelijk met andere camera's op het gebied van fotokwaliteit, of geven ze gewoon een soort losstaand oordeel ;) Ik wil je je enthousiasme niet ontnemen, maar een 'wat kleinere zoeker' scheelt nog best een hoop, en ook de ruisprestaties verschillen flink.

Dat de cam goed is, betwijfel ik niet. De grote vraag is alleen, heeft de concurrentie niet beter? ;)
daarnaast liggen de vergelijkbare camera's van Nikon en Canon bij mij persoonlijk niet zo lekker in de hand.
edit: Kijk, dát is een goede reden imho :)

[ Voor 18% gewijzigd door Henk op 16-09-2007 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Henk schreef op zondag 16 september 2007 @ 12:06:
Maar, vergelijken die reviews ook daadwerkelijk met andere camera's op het gebied van fotokwaliteit, of geven ze gewoon een soort losstaand oordeel ;) Ik wil je je enthousiasme niet ontnemen, maar een 'wat kleinere zoeker' scheelt nog best een hoop, en ook de ruisprestaties verschillen flink.
Vanzelfsprekend hecht ik alleen wat waarde aan een review als er daadwerkelijk een vergelijking wordt gemaakt met andere camera's in de vorm van foto's, anders heb je namelijk erg weinig aan een conclusie.

Dit topic trekt mijn interesse omdat ik het probleem, behalve in 1 van de reviews waarin het werd verklaard door het uitgeschakelde ruisfilter, niet eerder heb gezien. De oplossing is voor mij dus ook interessant.
Dat de cam goed is, betwijfel ik niet. De grote vraag is alleen, heeft de concurrentie niet beter? ;)
Elke camera heeft z'n sterke punten, zo is een Canon wat betreft scherpte beter. Daar tegenover staat wat je wilt. Ik heb de 400D in m'n handen gehad en dat vond ik niks. Ik zocht een Nikon of een Canon als vervanger van m'n huidige camera's en zeker geen Olympus, maar die hield wel verreweg het beste vast in de winkel. Daarom ben ik daar naar gaan kijken.

Over voor de prijs die je betaald voor de Olympus heb je features die ik eigenlijk wel heel erg graag op een camera wil hebben voor een fractie van het bedrag dat je bij een concurrerend merk neer moet leggen, dus wordt het automatisch een optie.

Ik koop m'n volgende cam pas begin volgend jaar dus ik heb nog even. Voor mij persoonlijk is de e510 voorlopig verreweg het beste alternatief voor een leuke prijs.

Maar goed, we gaan een beetje teveel offtopic hier. Het gaat niet over mijn camera keuze en niet om die van de TS. Het gaat om het ruisprobleem en hoe dat op te lossen is, mijn gok is dat het in de instellingen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Laatst online: 06:55

YellowCube

Wait...what?

om idd een volledige discussie over de merkkeuze voor te zijn. De keuze van de TS voor Olympus is idd niet relevant als het neerkomt op het probleem van overbelichte pixels.

[ Voor 31% gewijzigd door YellowCube op 16-09-2007 12:34 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBurger
Speedpete schreef op zondag 16 september 2007 @ 11:48:
De reviews die ik lees van deze Olympus zijn allen positief over ruis (en ja, de 510 staat al een tijdje op m'n verlanglijst). Ook kwam ik tegen dat de ruisonderdukking moet werken vanaf een halve seconde.

@TS
Kan je de setting van de ruisonderdrukking in het menu eens instellen in elk van de mogelijke instellingen (off, low, standard en high) en dan een proefshot maken?

Mogelijk dat low inschakeld vanaf de eerder genoemde 20s, standard bij de door TS genoemde 8s en high vanaf een halve sec.
Er zitten 2 instellingen in het menu tegen noise. Noise Filter en Noise Reduction.
Noise Filter is zover ik begrijp tegen de "iso ruis" en heeft niets te maken met de Noise Reduction.
Noise Reduction wordt dus pas gebruikt bij langere belichtingstijden, waarom is mij een raadsel.

Ik bekijk net nog even wat andere fotos welke ik in savonds in het donker heb gemaakt en zie daar dezelfde witte spikkels (naast de "standaard" iso ruis), wel in mindere mate, ook bij belichtings tijden van 1/3s tot 0,8s met iso 800.

Dit vind ik gewoon niet kunnen.. dan toch maar ruilen voor een 400D met maar 1 lens ;( morgen. Tenzij de winkel iets op het probleem weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Laatst online: 06:55

YellowCube

Wait...what?

ruilen?
zou je niet eerst even uitzoeken of dit niet een maandagmorgencamera/sensor is.
Het lijkt mij hoewiezo niet normaal en kan best duiden op een defect in de camera.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBurger
Normaal vind ik het ook niet nee. Maar op het Olympus forum op dpreview zie je dat er meer mensen last van hebben.
Wil niet dat mijn camera me te veel limiteerd bij het fotos maken. Niet dat als ik savonds op pad ben ik of onder de 1/4s moet schieten of 8s en hoger om dan maar van het probleem af te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Sillymidget schreef op zondag 16 september 2007 @ 12:36:
Noise Filter is zover ik begrijp tegen de "iso ruis" en heeft niets te maken met de Noise Reduction.
Noise Reduction wordt dus pas gebruikt bij langere belichtingstijden, waarom is mij een raadsel.
Noise Reeduction is volgens de handleiding inderdaad puur voor de langere sluitertijden, filter voor 'normale' ruis.

Maar goed, je hebt nog een avond voordat het morgen is, dus je kan nog even vogelen met de instellingen. Probeer eens voor 100 en 800 iso, 1/3s, 0,8s en 1+s elk van de ruisinstellingen. Eén van je eerder geplaatste proeffoto's is gewoon goed, dus het moet ergens in de settings zitten (en het kan best zijn dat het een maandagochtendmodel is met een fout in de software). Eventueel kan je ook het specifieke nachtprogramma eens proberen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joh14vers6
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06-2024
neographikal schreef op zondag 16 september 2007 @ 11:38:
Bij Canon gaat de dark frame NR aan vanaf een seconde en dat lijkt een vrij nette marge te zijn: ik zit met een wat hogere iso op 2 seconden wel aan de hotpixels, die worden dan netjes gefilterd. Of je moet ruilen? Ligt aan jezelf. De meesten hier hebben een voorkeur voor de grotere merken, maar als de camera verder doet wat hij voor jou moet doen, dan is het prima zo. Technisch is de Canon de betere (sensor, AF-systeem) maar hij mist de zaken als Liveview. Of dat belangrijk is voor je, dat kan alleen jij bepalen :)
Als Livereview belangrijk is voor de TS, kan hij hem ook ruilen voor de nieuwste Panasonic. Ik weet niet of deze al in de winkel ligt of wanneer dan wel.

Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Laatst online: 05-08 15:56
joh14vers6 schreef op zondag 16 september 2007 @ 18:18:
[...]

Als Livereview belangrijk is voor de TS, kan hij hem ook ruilen voor de nieuwste Panasonic. Ik weet niet of deze al in de winkel ligt of wanneer dan wel.
wat win je bij panasonic? Zelfde mount, zelfde lenzen en waarschijnlijk zelfde ruisprestaties..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excibular
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 18:34
Heb je de foto's gemaakt terwijl m.b.v. Liveview?

Maak eens een aantal foto's met je lensdop nog op de camera met verschillende exposuretimes. Gewoon handmatig instellen ISO naar 100 (dan kan je goed eventuele hotpixel of defectpixel eruit halen). Doe eerst een serie zonder liveview en daarna een serie met? Mocht je in de serie zonder Liveview al slechte resultaten tegenkomen gebruik de optie pixelmapping en probeer nogmaals.

Post je resultaten maar hier.

Je kan ook nog het volgende programmatje proberen: http://www.starzen.com/Pr...est/tabid/98/Default.aspx

[ Voor 13% gewijzigd door Excibular op 17-09-2007 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simon schreef op zondag 16 september 2007 @ 18:45:
[...]

wat win je bij panasonic? Zelfde mount, zelfde lenzen en waarschijnlijk zelfde ruisprestaties..
Hotpixels en ruis hebben natuurlijk niets met de lens of de mount te maken en dat weet jij ook best Simon.

De grote vraag is of er in de panasonic dezelfde sensor zit en wellicht nog wel belangrijker of er dezelfde software in zit. Die eerste is wellicht nog wel zo, maar de tweede lijkt me vrijwel uitgesloten. Maar tja, ik ben geen Olympus/Panasonic watcher, dus ik kan er naast zitten.

Wellicht is het interessanter en ook handiger om de TS met opbouwende argumenten vooruit te helpen dan om hem het moeras in te praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-07 06:59
Simon schreef op zondag 16 september 2007 @ 18:45:
[...]

In tegensetelling tot samsung = pentax zijn de panasonic camera's geen olympusen met een ander stikkertje er op.

Meer on topic.
Om de sterren hemel van de huidige camera van TS te verhelpen is er maar 1 remedie: remappen. Dit lijkt me zeker haalbaar omdat het product niet zo presteerd als wat je er redelijkerwijs van mag verwachten. Misschien dat ondat de prestaties zo tegenvallen omruilen ook wel haalbaar is (ik denk het wel, maar niet elke winkel is daar even soepel in).

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Sillymidget schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 21:31:
ok, dat wordt dan terug naar de winkel op maandag. Ben ik even blij dat ik hem niet via internet gekocht heb.
gewoon inruilen. olympus heeft - naar mijn ervaring - een uitermate coulante inruilbeleid (ook wanneer de spullen niet 'op afstand' zijn gekocht). wanneer de winkelier niet gelijk in wil ruilen, laat hem dan naar Olympus bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peukiemon
  • Laatst online: 22:27
Ik zou hem ook gewoon omruilen dit zijn teveel hot pixels, dit heb ik zelfs bij lange na niet op m'n E-300.
En die gebruik ik al dik 2 1/2 jaar, na volle tevredenheid.
Als ik een keer hotpixels zie voldoet bij mij een pixelmapping en ben ik er weer vanaf.
Lijkt me toch een brakke sensor, of idd een software probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBurger
Excibular schreef op maandag 17 september 2007 @ 09:18:
Heb je de foto's gemaakt terwijl m.b.v. Liveview?

Maak eens een aantal foto's met je lensdop nog op de camera met verschillende exposuretimes. Gewoon handmatig instellen ISO naar 100 (dan kan je goed eventuele hotpixel of defectpixel eruit halen). Doe eerst een serie zonder liveview en daarna een serie met? Mocht je in de serie zonder Liveview al slechte resultaten tegenkomen gebruik de optie pixelmapping en probeer nogmaals.

Post je resultaten maar hier.

Je kan ook nog het volgende programmatje proberen: http://www.starzen.com/Pr...est/tabid/98/Default.aspx
Met of zonder liveview, maakt geen verschil, had ik al meteen geprobeerd. Pixelmapping is voor "echte" hotpixels, wat dit blijkbaar niet is.
Wilde vandaag langs gaan, maar heb hele dag op school gezeten. Morgen hopen dat ik wat eerder weg kan en even met de mensen van de shop praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

martijn_tje schreef op maandag 17 september 2007 @ 10:14:
[...]

In tegensetelling tot samsung = pentax zijn de panasonic camera's geen olympusen met een ander stikkertje er op.
Maar zover ik weet is het weldegelijk een panasonic chip die de olympus van plaatjes voorziet.
Sillymidget schreef op maandag 17 september 2007 @ 18:55:
Wilde vandaag langs gaan, maar heb hele dag op school gezeten. Morgen hopen dat ik wat eerder weg kan en even met de mensen van de shop praten.
En, ben je al wijzer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yourt
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Pffff... ik heb de mijne enkele dagen geleden besteld. Mijn grootmoeder bracht me aan de SLR's toen ik tiener was. Zij had Nikon. Ik koos voor Olympus en ze liet me er vrij in. Raadde me wel de Pentax met drie lenzen af, dus begin ik met 1 50mm lens. Heb opgebouwd qua materiaal, en heb nu terug voor Olympus gekozen. Voor goede lenzen, Live view, IS,... aan betaalbare prijs. Betere body komt ook wel nog. En zo kan je bij Nikon of Canon ook tewerk gaan.
Ik vind de E-510 afgaande op reviews en pics in een prijsrange zitten waar hij op verschillende punten de 2 groten overstijgt. Op andere vlakken scoort hij minder (bvb. de AF). Nu ja, dan koop ik binnen een dik jaar een E-3 voor een verminderd prijsje, niet.
Je kan toch niet alles hebben, en deze is een goede presteerder voor zijn prijs. Een D40, 400D,... da's vergelijkbaar. En die hebben betere AF, ja. Maar begin geen shots van een D300 of een 40D ernaast te leggen hé... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 18:46
Dit topic is 3 maand oud en gaat over een probleem met hotpixels.
Goed voor jou dat je voor Olympus gekozen hebt, maar daarvoor zijn genoeg andere topic waar je post wel in past :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-08 12:37
@Yourt
We hebben ook het grote Olympus topic
Het grote Olympus topic!
Daar kun je denk ik beter terecht.

Wat betreft het eigenlijke topic: mocht iemand met hetzelfde probleem aanlopen met wat voor camera dan ook; ga altijd met je camera terug naar de winkel als het dergelijke problemen vertoont. Mocht dit niet meer kunnen (je camera is te oud bijvoorbeeld) dan weet ik nog een simpele tip:
Gebruik in photoshop het filter: dust and scratches met de setting: 1 pixel en treshold op 10. Daarmee raak je de hot of stuck pixels ook kwijt.
Pagina: 1