processor te warm :/

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Destroyertje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:13
Ik heb een Gigabyte P35-DQ6 als moederbord en een Q6600 (B3 stepping). Als koeler gebruik ik de Tuniq Tower 120. In bios staat alles op optimized op paar kleine veranderingetjes na maar niks wat betreft vcore of zoiets. Mijn kast is een CM Stacker 810 en heb er 3 120 mm's fans inzitten en 1 80 mm fan.

Mijn cpu is met coretemp idle 36 graden en load 60 graden (fan vol aan). Dit leek mij nogal hoog. Ik gebruik Arctic silver 5 koelpasta, gebruikt zoals aangegeven op website. Koeler zit er strak tegen moederbord, schroefjes zijn goed aangedraaid. Maar het koelblok word niet echt warm. Wat kan het zijn, al paar keer opnieuw koelpasta erop gedaan maar niks helpt :/

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Wat zijn die "veranderingetjes"?
Hoe is je airflow? Je kan er wel 100 fans inzetten maar als ze tegenelkaar in blazen heeft het weinig nut.

Gebruik je niet teveel koelpasta? Sowieso duurt het met koelpasta altijd een dag of 2 voordat het optimaal werkt.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Die Quad-cores worden gewoon een heel stuk heter dan dual of single core CPU's. Zoek maar eens op temp en Q6600 dan kom je nog veel meer topics tegen met het zelfde probleem. Daar staan ook een boel dingen die je kan proberen.

60 stressed kan trouwens nog prima. Je idle temp is al helemaal niets mis mee.

[ Voor 15% gewijzigd door PilatuS op 14-09-2007 18:51 ]

• Destroyertje
mjah gewoon firewire uit en dat soort dingen niks wat met overklokken te maken heeft of met vcore of zoiets. Voor zover ik weet gebruik ik niet teveel of precies de guide op Arctic site gevolgd. Mijn Airflow is niet geweldig maar de koeler van systeemfan blaast netjes de naar de achterkant van mijn kast waar 2 zalman 120 mm's fans zitten die naar buiten blazen allebei op 900 rpm.

Ik snap dat die warm word maar een Tunig Tower 120 zou de Q6600 toch makkelijk onder de 60 moeten houden.

Daarbij valt het me op dat het koelblok niet warm word wat ik dan weer apart vind want koeler zit er strak op

[ Voor 10% gewijzigd door Destroyertje op 14-09-2007 18:55 ]

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Destroyertje schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 18:53:
Ik snap dat die warm word maar een Tunig Tower 120 zou de Q6600 toch makkelijk onder de 60 moeten houden
Het zijn natuurlijk wel 4 cores die hitte produceren (lijkt mij). 60 graden is inderdaad helemaal niet slecht overigens.

• Destroyertje
nou ja wat andere topics doorgelezen en sommige hebben met mindere koeler lagere resultaten :/ hoe warm mag een Q6600 eigenlijk worden? of nou ja dat 't niet echt schadelijk is

• PilatuS
  • Niet online
Destroyertje schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 18:56:
nou ja wat andere topics doorgelezen en sommige hebben met mindere koeler lagere resultaten :/ hoe warm mag een Q6600 eigenlijk worden? of nou ja dat 't niet echt schadelijk is
Het zou kunnen dat de IHS iets krom is waardoor de warmte overdracht niet optimaal is. Maar met stressed temps onder de 65 zou ik het lekker zo laten, is namelijk echt niets mis mee.

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-01 11:13

icecoolsniper

never run from a sniper!

De ene proc is de andere proc niet. Mijn e6420 wordt ruim 55 graden stressed met waterkoeling op 3,4GHz terwijl anderen met een luchtkoeler 40 graden stressed halen ofzo.
Maak je iig geen zorgen, je hebt altijd garantie ;)

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

• Destroyertje
hoe bedoel je? je hebt altijd garantie?

Verwijderd

Waarom maakt er niet iemand een centraal topic over de Q6600
Dit is al het zoveelste topic over een Intel processor waarin word gezegd "Processor te warm?" :/

• PilatuS
  • Niet online
Destroyertje schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 19:03:
hoe bedoel je? je hebt altijd garantie?
Mocht ie kapot gaan (wat echt niet zal gebeuren met deze temps) krijg je toch een nieuwe.

• Destroyertje
Maar blijf 't nog steeds raar vinden waarom het koelblok nog helemaal koud is. Zelfs het koperen gedeelte kun je makkelijk aanraken. Wat me ook opviel is dat 2 cores heel warm zijn en 2 cores niet :/ bij 100% cpu-gebruik. Ik weet niet hoe dat komt maar vind 't nogal apart soms core 0 en en 2 en soms 0 en 3 :/

[ Voor 40% gewijzigd door Destroyertje op 14-09-2007 19:12 ]

Verwijderd

Destroyertje schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 19:10:
Maar blijf 't nog steeds raar vinden waarom het koelblok nog helemaal koud is. Zelfs het koperen gedeelte kun je makkelijk aanraken
Is dat een heatpipe koeling? die begint pas effectief te werken wanneer er ook daadwerkelijk warmte aanwezig is. Heatpipe is namelijk zo gemaakt dat het eenmaal warm moet worden om het zo te verplaatsen naar de heatsink, en weer terug (afgekoeld).

Ik snap niet waarom lui zich met een Quadcore notabene drukmaken over 60 graden... Terug in de tijd met Athlon's had je te maken met ruim 75graden werktemperaturen, op 80graden zelfs draaide het zaakje nog :o

• Destroyertje
Ik heb een Tuniq Tower 120 (http://images.tomshardwar...u_coolers/tuniq_tower.jpg) Hierbij kan ik na 20 minuten als ik 2x orthos opgestart heb en cpu gebruik 100 procent is nog steeds makkelijk dat onderste gedeelte aanraken :/

• PilatuS
  • Niet online
Waarom je koelblok koud aan kan voelen heb ik hierboven al verteld. Waarom bepaalde core's niet heet zijn is omdat ze niets aan het doen zijn. Of je moet alle 4 de core's gebruiken maar dat lijkt mij heel sterk omdat er vrijwel geen proggies zijn die dat kunnen.

Met andere woorden: Er is niets aan de hand en laat het gewoon zo. Als de temps stressed 70+ zouden zijn is het een ander verhaal.

[ Voor 20% gewijzigd door PilatuS op 14-09-2007 19:15 ]

• Destroyertje
2x orthos beta aan 't draaien, 'affiniteit' bij 1tje op core 0 en 1, en bij andere op core 2 en 3.

En daarbij is 't hele koelblok ook koud

[ Voor 17% gewijzigd door Destroyertje op 14-09-2007 19:16 ]

Verwijderd

PilatuS schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 19:14:
Waarom je koelblok koud aan kan voelen heb ik hierboven al verteld. Waarom bepaalde core's niet heet zijn is omdat ze niets aan het doen zijn. Of je moet alle 4 de core's gebruiken maar dat lijkt mij heel sterk omdat er vrijwel geen proggies zijn die dat kunnen.
Wprime. Doe maar eens een test van een half uur met daarbij 4 threads. Wedden dat je die 4 cores wel aan het werk krijgt? ;)

Kijk ook maar eens hier: Post hier je wPrime score

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 19:16:
[...]

Wprime. Doe maar eens een test van een half uur met daarbij 4 threads. Wedden dat je die 4 cores wel aan het werk krijgt? ;)

Kijk ook maar eens hier: Post hier je wPrime score
Dat weet ik. Ik heb het over normaal gebruik. Met alle 4 de core's in gebruik is 60 stressed toch hardstikke netjes. Als je er mee gaat gamen of andere dingen doet waarbij de CPU niet vol belast wordt zijn de temps vast nog een stuk lager en daarmee al helemaal prima.

[ Voor 23% gewijzigd door PilatuS op 14-09-2007 19:18 ]

• Destroyertje
bij zo'n test liggen core 1 en 2 wat betreft temperatuur stuk lager (zowat 10 graden) in vergelijking met core 0 en 3. nogal apart vind ik :)

en dat het koelblok helemaal koud blijft is raar. Waarom is ie anders zo groot als ie der niks mee doet

[ Voor 27% gewijzigd door Destroyertje op 14-09-2007 19:22 ]

• PilatuS
  • Niet online
en dat het koelblok helemaal koud blijft is raar.
Voor de 3e keer. De reden daarvan kan de IHS zijn.

• Destroyertje
hehe wanneer komt de 4e keer :P is dat op te lossen? :/

• Martijn1993
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-01 11:14
Ja je kan hem polijsten maar dan ben je je garantie kwijt.

• bart0l0meus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-11-2022
als je wat van overclocken weet zou je eens een poging tot undervolten kunnen doen!

“If Your Only Tool Is a Hammer Then Every Problem Looks Like a Nail” (Abraham Maslow)

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-01 23:13
Waarom maak je je zo druk om die temps? Voor een quadcore zijn die temps volkomen normaal. Als je wilt gaan overklokken zul je je pas zorgen moeten gaan maken erover maar nu niet. Als je stock wilt blijven draaien doe je em lekker onderklokken, scheelt je zo'n 10 graden in de stressed temps. Mijn B3 doet 2.4GHz op 1.13125 volt, ipv de stock 1.3 volt. Scheelt behoorlijk in de warmte productie.

Oh ja, neem Quadcore (Kentsfield) overklok topic ook eens even door.

[ Voor 25% gewijzigd door EyeWitness op 14-09-2007 19:49 ]

Pagina: 1