[8800GTS] artifacts in 3d

Pagina: 1
Acties:
  • 2.674 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-05 07:39
Ik heb een Asus 8800GTS 320MB en ik krijg in vista soms artifacts, wanneer aero word gebruikt, en in 3d spellen. Ik heb GTA SA getest, daar komt het in het menu voor, evenals in de map/statusbar, in de omgeving niet(echt nauwelijks).
In GTR2 ook in het menu voordat de race begint, en op bepaalde plekken in beeld tijdens het rijden(in tribunes, soms in de lucht, heel zelden de grond).
Ik heb Vista 64 bit, ik gebruik de 162.22 originele drivers.

De rest van het systeem is als volgt:
Asus P5W DH Deluxe
Kingston667 DDr2 2GB ram
C2d 6750(niet OC'ed)
2 seagates 80GB sata2 7200.9 in raid0

Het ligt niet aan de temp, de kaart komt niet boven de 70 graden uit, en de artifacts komen al voor als de kaart nog koel is. De kaart zit nu in slot 2 van de PCI-e gleuven, de artifacts ontstonden ook toen de kaart in slot 1 zat.
De artifacts komen voor als zwarte vlekjes die ruisen.

vrede in rust

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:10

Format-C

Tracing Rays

Is het alleen bij die 2 games? Of heb je er bij meer games last van?

Krijg je ook artifacts tijdens 3DMark? Heb je andere drivers geprobeerd?

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• St03mp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-04-2022
Artifacts, is dat het verschijnsel dat hier en daar bepaalde delen in een 3D omgeving 'wegvallen'?
Zo ja, dan heb ik hier ook last van.. (zal vanavond een screenshot proberen te plaatsen)
Ik heb net n nieuw pc, dus veel games staan er niet op, maar ik heb het probleem in ieder geval geconstateerd bij Asus Racer Pro (of iets dergelijks) en Tom Clarey's Ghost Recon Advanced Warfighter. (2 games die bij m'n videokaart geleverd zijn.)

Videokaart: Asus 8800GTS 320MB
Ik heb de 162.22 driver nu geinstalleerd staan. Ik heb hiervoor de beta driver geprobeerd, dit leverde iets minder 'wegvallende' delen op, maar het was niet helemaal opgelost. In ghost recon kreeg ik echter een BSOD bij het afsluiten (STOP: 0x0000001E), dus heb ik besloten om deze beta er maar weer vanaf te halen.

Verder:

MSI P35 Platinum
4x 1GB Corsair 800mhz DDR2
C2D 6600, niet oc'ed
4x seagate 250GB sataII 7200rpm in RAID10
Promise TX4310 raid controller

In mijn MSI overclock center zag ik wel dat mijn videokaart idle al rond de 65 graden zat.... Dat is misschien toch best veel?

ik zal vanavond in ieder geval 3dmax en wat andere games proberen....

[ Voor 3% gewijzigd door St03mp op 14-09-2007 10:32 ]

Verwijderd

hoe zit het met de voedingen ?

• St03mp
500W, earthwatts.
meegeleverde voeding bij de Antec Sonata III

• Nas T
Ik kan nu niet zeggen of het alleen bij die 2 games is, want dat zijn nu ff de enige games die ik heb.
Ik zal 3dmark uitproberen, maar ik verwacht wel problemen. Zoals ik al zei, het is ook in Aero van Vista terug te zien, wel grappig is dan dat je kunt zien wanneer Aero op 3d overschakelt.
Staan de oudere drivers van Nvidia ook onder het drivergedeelte van de site? Ik zal ze proberen.
@St03mp: 65 graden is niet veel: ik haal max ongeveer 70, de kaart moet met gemakt 90 aankunnen volgens mij.
Maar die 70 is wel met een passieve koeler die net boven de (omgekeerde) voeding hangt.
Als ie puur passief is, wordt ie echt te heet en blijft het systeem hangen.

Mijn voeding is een Seasonic 650watt energy +

vrede in rust

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:59

KoffieNT

banaan

dit zijn voorbeelden van artifacts:

http://www.ixbt.com/video2/images/gffx/aa8xs-artifacts.jpg

http://members.lycos.nl/williamberkhout3/artifacts.JPG

Toen ik anderhalf jaar geleden mijn pc kocht had ik hier bij verschillende games ook last van (bv battlefield 2 css en motogp 3) ik dacht eerst dat de videokaart kapot was dus die heb ik teruggestuurd en laten testen, er was niks mis mee. Daarna kreeg ik een vermoeden dat het aan mijn moederbord lag omdat het pci-e slot op het mobo 4X was en de kaart 16X, het is natuurlijk allemaal wel backward-compatible maar toch. Ik heb toen een ander mobo uitgekozen met 16X sloten erop en toen had ik opeens geen last meer van artifacts.

Het kan dus zijn: kaart zelf, moederbord, voeding te weinig stroom, Drivers of geheugenproblemen.

Ik denk niet dat het je mobo is want die heeft zoiezo 16X sloten, 500W lijkt me voldoende, dus videokaart zelf (probeer hem eens in een ander systeem) of geheugen (ook effe in een ander systeem proberen of memtesten) of drivers van het een of het ander.

En volgens mij is het de bedoeling (weet niet zeker) dat als je SLI hebt en 1 videokaart gebruikt dat je die in het bovenste slot doet.

:D

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓaℓa👌

Koffie En Thee schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 13:00:
En volgens mij is het de bedoeling (weet niet zeker) dat als je SLI hebt en 1 videokaart gebruikt dat je die in het bovenste slot doet.
Je hebt Sli en 1 VGA ? Dat gaat niet samen.

Ik denk dat je bedoelt dat wanneer je een SLi moederbord hebt, je de vga in het bovenste slot moet doen? Nou, dat hoeft dus niet :).

Een beetje een raar verhaal van die arti's, probeer er eens een 120MM fan ervoor te plakken? (Zodat de kaart wat meer flow krijgt)

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

@k8skaaay:

ja dat bedoelde ik ook :)

een sli-BORD..niet sli en toch nie.. 8)

• St03mp
pff, je gaat me niet vertellen dat dit een hardware probleem zou kunnen zijn ;(

Niet nog een RMA :'( :(

[ Voor 6% gewijzigd door St03mp op 18-09-2007 22:49 ]

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Als het met andere drivers en programma's zoals memtest nog niet lukt, zou ik de hardware waarvan je denkt waar het aan ligt terugbrengen naar de winkel.

Er zelf aan gaan sleutelen is nooit een goed idee want dan vervalt de garantie uiteraard.

Sto3mp: Ik had je 'klacht' over 4launch gelezen en ik kan zeggen dat ik dit dus ook heb gehad, bij 4launch!

Het probleem niet willen/kunnen oplossen en toch geld vragen voor die procedure. (maarja goed, dat kost idd ook tijd)

Ik heb sindsdien niets meer gekocht bij hun en bestel voortaan bij: Azerty, Komplett en/of Cool-prices.

• St03mp
Over 50min eindelijk weekend, dan ga ik maar eens beginnen met 3dmax te testen, en HL2 ofzo.

Ik zal hier straks wel even updaten.

offtopic: wat 4launch betreft: ze zijn goedkoop, en ik kom er praktisch langs als ik naar huis rij (A2 richting antwerpen), dus daarom ben ik voor 4launch gegaan.

• Nas T
3dmark06 gedraaid en geen artifacts...Ik zal nog later een goede test doen in 3dmark, morgen moet ik vroeg op: 4 uur...

vrede in rust

• St03mp
In 3dMax06 hier inderdaad ook geen artifacts.
Ik zag zo juist dat er ook Ageia PhysX software geinstalleerd stond... Waarschijnlijk automatisch mee geinstalleerd bij een van de twee eerder genoemde games... Hoe dan ook, dit heb ik maar snel van mn pc afgegooid, aangezien ik geen PhysX kaart heb. Die software heeft alleen nut als je ook de hardware hebt, right?

Tot nu toe lijken de artifacts ook in de games te zijn verdwenen... Maar, dit nog wel even onder voorbehoud :)

Half-life 2 krijg ik trouwens met geen mogelijkheid aan de praat...

Bij het opstarten krijg ik steeds het volgende bericht: "unable to get IFilesystem interface from filesystem factory", maar ik weet niet of dit probleem dezelfde oorzaak heeft.... Ik vermoed een vista x64 probleem ofzo... :O
Dezelfde installatie van HL2 werkt op mn oude bak (xp 32bits) zonder problemen...

sh*t
Net nog even Ghost Recon geprobeerd, maar helaas, toch weer artifacts. En na een paar minuten houdt het spel ermee op, met de melding: GRAW.exe stopped working.

Frustratie :/

Hier overigens nog even een screenie van mijn artifacts:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.castelijns/images/artifacts.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door St03mp op 14-09-2007 23:21 ]

• St03mp
Ok, even een update:

Ik werd een beetje hopeloos van vista. Ik kreeg na formateren en opnieuw installeren van vista x64 business steeds maar een bsod bij het opstarten van windows. (de bsod flitste zo snel voorbij zodat het niet leesbaar was.) Ik weet niet precies bij welke driver dit gebeurde: bij de videodriver, of de realtek HD audio driver of de Realtek LAN driver....
Na het installeren van die drie drivers verscheen deze bsod tijdens het opstarten.
Omdat ik zelfs niet meer in de 'safe mode' kon opstarten (ook een razend snelle bsod - safe mode zonder DOS of LAN), heb ik maar besloten om win XP x64 te installeren...

Van de bsod heb ik in ieder geval geen last meer... De twee realtek drivers voor XP x64 zijn trouwens wel dezelfde drivers als die voor vista x64. (MSI drivers voor mobo P35 Platinum), dus waarschijnlijk dat het toch iets te maken heeft met mijn videokaart?

Deze aanname werd in XP alleen maar meer bevestigd:

Toen ik, na het installeren van mijn videokaart driver, en het installeren van mijn twee beeldschermen in de device manager keek, zag ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.castelijns/images/device_manager.gif

Beetje vreemd dus... Verder geen errors of waarschuwingen bij andere hardware...

Ik heb de bovenste drie monitoren proberen te de-installeren, maar na een reboot stonden ze er gewoon weer bij.

Ook heb ik Half-Life 2 proberen te installeren, maar bij het opstarten kreeg ik de volgende twee errors:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.castelijns/images/error01.gif

En na op OK geklikt te hebben:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.castelijns/images/error02.gif

De code 0xc0000005 heeft me ook niets verder geholpen. Er is genoeg over te vinden op support.microsoft.com, maar dit gaat vooral over Windows server 2003 volgens mij.... Ook google meldt niet echt iets nuttigs...

Wel heb ik nog iets gevonden over het voltage van mijn geheugen, deze draait namelijk standaard op 1,90V, terwijl hij getest is op 2,10V.

Zie: http://www.corsairmemory....ets/TWIN2X1024-6400C4.pdf

Ik heb dus mijn geheugen in de BIOS ingesteld op 2,10V, dit maakt echter totaal geen verschil... Er verandert niks.

Ook heb ik memtest 86+ gedraaid, zonder errors.

In de BIOS zag ik trouwens staan bij System information:

Physical memory: 4096MB
Usage memory: 3328MB

Bij het booten zie ik echter wel gewoon 4096MB staan, en ook windows herkent de volle 4GB geheugen.

Misschien zijn dit wel allemaal dingen die niks met elkaar te maken hebben, ik kan er in ieder geval geen touw meer aan vast knopen...

Ik zou graag willen weten wat die error message bij HL2 betekent, en belangrijker nog: hoe ik dit probleem oplos...
Misschien een probleem met het geheugen op mn videokaart? Hoe test ik dat?

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Het zou best kunnen dat het met die 4GB geheugen te maken heeft. Alhoewel je 64bits versie hebt, misschien moet memory remapping in je bios aan of juist uit staan :)

Je GTS kaart kan best geheugenfouten geven door hitte, te weinig stroom (of voltage moet tikkie hoger zoals agp voltage/ pci-e voltage?) Maar ook grote kans op dat een geheugenchippie van je GTS gewoon brak is.

Test de kaart in een ander systeem.

• St03mp
Bedankt voor de snelle reactie :)

Ik heb helaas geen ander systeem waar ik mn videokaart in kan testen...

Is er niet net zoiets als memtest 86+ om het geheugen van een videokaart te testen?

En memory remapping, is dat niet een typische functie van een Asus mobo? Ik kan er in ieder geval niks over vinden in mijn BIOS, of de handleiding van mijn mobo...

handleiding MSI P35 Platinum

• St03mp
Nog zo iets geks...

Ik heb zo juist MSI Dual Core Center geinstalleerd, maar nu kan ik daar opeens niet meer naar de VGA settings, enkel naar de MB (moederbord) settings...

In windows vista x64 werkte dit nog wel gewoon normaal....

-edit: ik heb in XP x64 de nieuwste nVidia driver geprobeerd, de beta driver en de driver die meegeleverd was op cd, met 3 keer precies dezelfde problemen, zoals in dit topic beschreven..

Ik ga nu nog maar eens uitgebreid 3Dmark runnen, kijken wat voor score ik hiermee haal, misschien dat dat wat opheldering geeft.

-edit2:

Scores lijken me heel normaal (3D mark 06, basic edition):

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.castelijns/images/3dmark.gif

Voor vergelijking zie:

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=37626
http://www.hardware.info/..._GeForce_8800_GTS_320_MB/

En hier mijn totale system specs...

Wat me hierin opvalt:
Pagina 1 en 2 (display device)
Total Local Video Memory: 298 MB (moet dat geen 320MB zijn?!)

En op pagina 5:
Monitor info (5 monitoren ipv 2)

[ Voor 76% gewijzigd door St03mp op 19-09-2007 08:02 ]

• St03mp
schopje

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Check hoeveel ampere je voeding kan leveren op de 12v lijn(en). Ik heb hetzelfde probleem en mijn artifacts zien er exact hetzelfde uit. Ik moet aan een nieuwe voeding met 30A aan 12v :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:22
Barry|IA schreef op woensdag 19 september 2007 @ 14:02:
Check hoeveel ampere je voeding kan leveren op de 12v lijn(en). Ik heb hetzelfde probleem en mijn artifacts zien er exact hetzelfde uit. Ik moet aan een nieuwe voeding met 30A aan 12v :)
Hier een Antec Sonata III met een 8800GTS 640, extra PCI-e voeding aan gesloten op de videokaart and the thing runs like a beauty..

• Barry|IA
_Apache_ schreef op woensdag 19 september 2007 @ 14:06:
[...]

Hier een Antec Sonata III met een 8800GTS 640, extra PCI-e voeding aan gesloten op de videokaart and the thing runs like a beauty..
Dus?

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• _Apache_
Dat de voeding van Stoemp zou genoeg sap zou moeten leveren en dit kan dus worden uitgesloten.

• St03mp
Ok, twee dingen: hoe check ik dit:
Barry|IA schreef op woensdag 19 september 2007 @ 14:02:
Alhier de 500W earthwatt specs
Ik zie in de specs sheet dit staan: "* Total: +12V output: 34A "
Is dat waar jij het over hebt Barry? Dan zou dit dus ruim genoeg zijn, als volgens jou 30A aan 12V al zou moeten werken...?

En hoe check ik of die extra PCI-E voeding is aangesloten. Moet er nog een extra voedingskabeltje naar de videokaart lopen, of is dat via de BIOS geregeld?
_Apache_ schreef op woensdag 19 september 2007 @ 14:06:
[...]

[ Voor 16% gewijzigd door St03mp op 19-09-2007 14:34 ]

• ByteDelight
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

St03mp schreef op woensdag 19 september 2007 @ 14:28:
En hoe check ik of die extra PCI-E voeding is aangesloten. Moet er nog een extra voedingskabeltje naar de videokaart lopen, of is dat via de BIOS geregeld?
[...]
Heb je hier geen stekker aan zitten dan:

Afbeeldingslocatie: http://www.benophetinternet.nl/tweak/pci-e_power.JPG

Dan zou je computer bij het opstarten al een melding moeten geven dat de videokaart in low-performance mode loopt.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• _Apache_
Ok, twee dingen: hoe check ik dit:

[...]

[...]
http://www.bcchardware.co...owdown/GTS_Full.sized.jpg

Zoals je kunt zien zit er rechtsboven nog een aansluiting voor extra stroom, deze moet je aansluiten.

Heb er zo snel even geen duidelijke afbeeldingen voor kunnen vinden, maar het was een 6 polige aansluiten, zoiets als dit.

http://resources.vr-zone.com/Shamino/g80/g8800/30.jpg

• Barry|IA
_Apache_ schreef op woensdag 19 september 2007 @ 14:21:
[...]

Dat de voeding van Stoemp zou genoeg sap zou moeten leveren en dit kan dus worden uitgesloten.
Stuurt je voeding niet meer aan dan een kaart?

Oke, 30A. Moet toch wel lukken. Ik zal vanavond eens kijken :)

[ Voor 14% gewijzigd door Barry|IA op 19-09-2007 14:40 ]

• _Apache_
Barry|IA schreef op woensdag 19 september 2007 @ 14:37:
[...]

Stuurt je voeding niet meer aan dan een kaart? Maar nogmaals, hoeveel ampere levert die voeding aan 12v?
~30A, maar dit kan ik even niet controleren op de site van Antec.

• St03mp
Wat die extra PCI-E voeding betreft: dat zou ik even moeten checken vanavond. Zit nu op m'n werk... Zal zo weer eens iets gaan doen waarvoor ik betaald wordt. O-)
Ik neem aan, als ie niet is aangesloten dat in ieder geval dat kabeltje mee is geleverd bij mijn videokaart.

@Barry:
Ik zie in de specs sheet dit staan: "* Total: +12V output: 34A "
Is dat waar jij het over hebt Barry? Dan zou dit dus ruim genoeg zijn, als volgens jou 30A aan 12V al zou moeten werken...?
Beantwoordt bovenstaande jouw vraag niet? Zo niet, dan moet ik je vragen echt wat duidelijker te zijn. :)

[ Voor 5% gewijzigd door St03mp op 19-09-2007 14:46 ]

• Eximius
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-09-2025
Je voeding is prima, 34a :)

• Barry|IA
St03mp schreef op woensdag 19 september 2007 @ 14:45:
Wat die extra PCI-E voeding betreft: dat zou ik even moeten checken vanavond. Zit nu op m'n werk... Zal zo weer eens iets gaan doen waarvoor ik betaald wordt. O-)
Ik neem aan, als ie niet is aangesloten dat in ieder geval dat kabeltje mee is geleverd bij mijn videokaart.

@Barry:

[...]

Beantwoordt bovenstaande jouw vraag niet? Zo niet, dan moet ik je vragen echt wat duidelijker te zijn. :)
Sorry als ik niet duidelijk was. Maar 30A is aanbevolen voor mijn Ati X1950XT. Hoeveel ampere jouw kaart nodig heeft weet ik niet, maar Nvidia is meestal wat zuiniger, dus zal het verbruik ook wel meevallen.

Controleer in ieder geval inderdaad even je PCIE voedingstekkers. Probeer ook zo kaal mogelijk te testen, bijv. zonder dvd drives, extra HDD's en met zo min mogelijk geheugen reepjes. Zo ben je er van verzekerd dat je de rest van de hardware uit kunt sluiten en je voeding houdt meer prik over voor je 8800 :)

Verwijderd

Het gaat om het 'total', wat inhoudt dat er meerdere 12v-rails op de voeding zitten. Zie hier:
http://www.antec.com/specs/EA500_spe.html
Je hebt twee 12v rails, ieder 17a.

Zit je per ongeluk met je CPU en je videokaart aan dezelfde rail? Dan haal je het alsnog niet.
Als je meerdere PCI-e voedingsconnectors hebt, probeer dan eens een andere aan te sluiten op je videokaart.
Of gebruik je een converter-kabeltje vanaf molex?
Experimenteer dan met molexen van een andere set draden die van de voeding afkomt.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2007 14:56 ]

• _Apache_
Een 8800GTS in een Sonata 3 MOET het gewoon doen.

Mijn setup draait met een extra tv kaart, 8800GTS 640, 3 HDD's en 3 extra fans.

Zorg ervoor dat je videokaart genoeg power heeft, kijk dan naar je drivers..

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:37

HugoBoss1985

Xenotech

Kijk of de kabel erin zit, laat een keer Atitool draaien en test de kaart eventueel in een andere pc.

Lijkt me dat je dan al wel voldoende weet.

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Als dat kabeltje eruit is, krijg je geen melding van de Nvidia driver dat de videokaart niet voldoende stroom krijgt?

Dat had ik namelijk gister toevallig ook toen ik mijn pc uit de kast had gehaald, op het bureau had gelegd en dat kabeltje dus was vergeten.

Vond ik wel een goeie van Nforce dat hij dat zegt, want voor hetzelfde geld doet hij dat niet, weet je van niks, en krijg je problemen.

• _Apache_
Koffie En Thee schreef op woensdag 19 september 2007 @ 15:08:
Als dat kabeltje eruit is, krijg je geen melding van de Nvidia driver dat de videokaart niet voldoende stroom krijgt?

Dat had ik namelijk gister toevallig ook toen ik mijn pc uit de kast had gehaald, op het bureau had gelegd en dat kabeltje dus was vergeten.

Vond ik wel een goeie van Nforce dat hij dat zegt, want voor hetzelfde geld doet hij dat niet, weet je van niks, en krijg je problemen.
Hier startte het systeem wel, maar totaal geen beeld.

Geen bios, geen OS niets. Maar wel hdd en fan activiteit.

• St03mp
Ik heb over deze extra PCI-E voeding in ieder geval nog geen melding voorbij zien komen, dus waarschijnlijk dat dit toch wel gewoon is aangesloten.
Verwijderd schreef op woensdag 19 september 2007 @ 14:55:
Het gaat om het 'total', wat inhoudt dat er meerdere 12v-rails op de voeding zitten. Zie hier:
http://www.antec.com/specs/EA500_spe.html
Je hebt twee 12v rails, ieder 17a.

Zit je per ongeluk met je CPU en je videokaart aan dezelfde rail? Dan haal je het alsnog niet.
Als je meerdere PCI-e voedingsconnectors hebt, probeer dan eens een andere aan te sluiten op je videokaart.
Of gebruik je een converter-kabeltje vanaf molex?
Experimenteer dan met molexen van een andere set draden die van de voeding afkomt.
Met 'rail' bedoel je gewoon 'voedingskabel', neem ik aan? Zo iets dus:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/31/Molex_female_connector.jpg/180px-Molex_female_connector.jpg

Of is dit een molex? (wat is het verschil?)

• _Apache_
Nee, die extra voedingskabel ziet eruit zoals de rechts zwarte stekker..

http://www.com-tra.de/img/p/06759_o.jpg

• Barry|IA
Een rail is een aparte aftakking van de trafo. Meestal staat er op je voeding welke stekkers bij welke rail horen.

Verwijderd

Of is dit een molex? (wat is het verschil?)
Dat is een molex ja.

En dan gebruik je zo'n verloopstekkertje?
Afbeeldingslocatie: http://www.com-tra.de/img/p/06759_o.jpg

Een rail is dus zoals Barry zegt, een aparte aftakking. Je kunt het zien als twee aparte 12v-trafo's die in 1 behuizing zitten. En je kunt inderdaad niet altijd zien wat wat is. Wat je wel kunt zien is dat er meestal een hele rits molexen en/of andere stekkertjes aan elkaar doorverbonden zit. En dan heb je meestal meerdere van die ritsen. Een aantal zal dan op de eerste rail zitten, en een aantal op de tweede rail.
Dus dan is het een kwestie van experimenteren. Welke molexen zijn gedeeld met het stuk waar ook je CPU door gevoed wordt, en welke zitten op de andere rail?

(Cable management, geweldige uitvinding :))

• St03mp
Ok, snel naar huis gescheurd en mn kast open gehaald.

De PCI-e kabel zat inderdaad al netjes in mn videokaart.
In de brei van kabels heb ik nog een andere PCI-e aansluiting gevonden, die heb ik er dus maar even in gedaan.

Helaas geen enkele verandering, op dit na:

In de eerder genoemde PC specs vanuit 3dmark06 zie ik bij "total local video memory" nu 306MB staan, ipv van de 298MB die ik hier eerder noemde.

Verder is dus alles hetzelfde:

- vage memory error bij het opstarten van HL2
- device manager ziet 5 beeldschermen ipv 2 (misschien moet ik er maar 3 verkopen en een nieuwe videokaart aanschaffen :*))
-edit: dit blijkt een bekend verschijnsel te zijn bij nvidia: linkje

- in MSI dual core center kan ik nog steeds niet naar de VGA settings
- artifacts in Ghost Recon (en geen artifacts in 3dmark06)

Dus... dat valt even tegen!

[ Voor 21% gewijzigd door St03mp op 27-09-2007 10:27 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:39

M2M

medicijnman

St03mp schreef op woensdag 19 september 2007 @ 17:14:
Ok, snel naar huis gescheurd en mn kast open gehaald.

De PCI-e kabel zat inderdaad al netjes in mn videokaart.
In de brei van kabels heb ik nog een andere PCI-e aansluiting gevonden, die heb ik er dus maar even in gedaan.

Helaas geen enkele verandering, op dit na:

In de eerder genoemde PC specs vanuit 3dmark06 zie ik bij "total local video memory" nu 306MB staan, ipv van de 298MB die ik hier eerder noemde.

Verder is dus alles hetzelfde:

- vage memory error bij het opstarten van HL2
- device manager ziet 5 beeldschermen ipv 2 (misschien moet ik er maar 3 verkopen en een nieuwe videokaart aanschaffen :*))
- in MSI dual core center kan ik nog steeds niet naar de VGA settings
- artifacts in Ghost Recon (en geen artifacts in 3dmark06)

Dus... dat valt even tegen!
ik heb het hele topicje doorgelezen, (kan wat gemist hebben) maar het wijst er allemaal op dat je videokaart brak is. Dit is echter de eerste keer dat windows een verkeerde hoeveelheid videogeheugen detecteerd...

enfin, alles is uitgesloten, memtest was goed en koeling ook (toch?) voeding is ook niets mis mee (misschien nog ff in de bios de voltages checken)

softwareproblemen ook uitgesloten door vista en xp te gebruiken (weliswaar 64 bit, misschien 32 bit met 2 gb geheugen ook eens proberen, je weet maar nooit)

en mochten die laaste dingen niets opleveren, dan is het een klassiek geval van RMA.

-_-

• Barry|IA
Komt nogal best vaak voor als ik het zo lees :(

• St03mp
Ik heb het probleem ondertussen ook bij 4launch gemeld, en zij zeggen hetzelfde: kaart stuk, dus dat zal inderdaad een RMA worden. Er zit niks anders op.

Ik heb geen trek om nu weer een 32 bits OS te gaan installeren en 2gig ram uit mn moederbord te halen. Dat lijkt me echt niks uit maken.

Wel ben ik benieuwd naar de ondervindingen van Nas T, de TS. Hij laat niks meer van zich horen in dit topic. Heb jij jouw problemen opgelost?

Zo juist nog eventjes een wat oudere game geinstalleerd (sniper elite), maar dat werkt dan weer helemaal zoals het zou moeten... Ik blijf het een vreemd verhaal vinden.
Barry|IA schreef op woensdag 19 september 2007 @ 22:06:
Komt nogal best vaak voor als ik het zo lees :(
Bij de 8800 serie van nvidia? of specifiek bij deze uitvoering en van deze fabrikant?

Het enige wat ik echt over de 8800GTS 320MB kon vinden, qua problemen, was het probleem met FPS drops in games, wat na een keer alt+tabben weer opgelost zou zijn. Daar is ook ondertussen een driver voor uitgebracht, waarin dit probleem gefixt is.

[ Voor 29% gewijzigd door St03mp op 19-09-2007 22:15 ]

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04-2025
De 8800GTX en GTS geven enorme schelle beep (gaat gewoon door, totdat je de pc uit zet) als je de voedings stekkers (PCI-E) niet aansluit. dan kan je simpelweg niet vergeten bij die kaarten.

Het systeem boot dan niet eens.

Kaart is gewoon kapot. Daarom krijg je ook foutmeldingen en crashes.

Je heb toch garantie? gewoon een nieuwe verhalen.

[ Voor 6% gewijzigd door MexxT op 19-09-2007 22:26 ]

Audi S3

Verwijderd

Als daar de stekker niet in zit, krijg je zeer irritante piepjes, en doet de pc helemaal niks (Zelf ook een keer gehad met men domme gehaaste kop O-) )

• Nas T
St03mp schreef op woensdag 19 september 2007 @ 22:12:
Wel ben ik benieuwd naar de ondervindingen van Nas T, de TS. Hij laat niks meer van zich horen in dit topic. Heb jij jouw problemen opgelost?
Sorry, niet al te veel tijd gehad. Ik heb 3dmark getest, ook artifacts. Gelukkig is het allemaal niet heel storend maar het moet er wel uit vind ik, het maakt het beeld een beetje vies zeg maar.
Het zijn zwarte of witte spikkeltjes, die snel knipperen, soms aan blijven staan op 1 plek, maar wel op bepaalde gebieden(in spellen op objecten).

[ Voor 24% gewijzigd door Nas T op 24-09-2007 08:32 ]

vrede in rust

• St03mp
Je zou eens kunnen kijken in de system specs in 3dmark. Daar werd bij mij niet de volle 320MB op mn vga kaart herkend.

Ik heb in ieder geval mn kaart ge-RMA'd. De nieuwe is in bestelling.

PS: heb je mijn mail gehad over de 6800GT?

• Nas T
mail gehad, nieuwe drivers 163.69, en ook daarbij gewoon weer artifacts...

vrede in rust

• St03mp
Hmm, balen :/

Heb je ook de hotfixes geinstalleerd?

http://www.nvidia.com/object/windows_vista_hotfixes.html

• St03mp
Heb gister mijn nieuwe videokaart opgehaald bij 4launch, deze keer niet de Asus 8800GTS 320MB, maar de MSI 8800GTS 320MB, OC.

Ik kan nu in ieder geval met zekerheid de conclusie trekken dat het niet aan de videokaart ligt, want ik heb nog altijd exact dezelfde problemen.... ;(

Het moet dus wel een driver probleem zijn. Dat wordt dus wachten op een nieuwe driver van nvidia.... :O

• Nas T
Ik installeer de hotfixes liever niet, de omschrijvingen van de problemen zijn niet direct artifacts. Daarnaast weet ik niet of ik ze kan verwijderen.

Ergens wel fijn om te horen dat het aan de drivers ligt, en niet aan de kaart zelf.

vrede in rust

• Barry|IA
St03mp schreef op woensdag 26 september 2007 @ 09:33:
Heb gister mijn nieuwe videokaart opgehaald bij 4launch, deze keer niet de Asus 8800GTS 320MB, maar de MSI 8800GTS 320MB, OC.

Ik kan nu in ieder geval met zekerheid de conclusie trekken dat het niet aan de videokaart ligt, want ik heb nog altijd exact dezelfde problemen.... ;(

Het moet dus wel een driver probleem zijn. Dat wordt dus wachten op een nieuwe driver van nvidia.... :O
Het is geen driver probleem, de laatste móeten werken. En anders kun je het volgende proberen:

- check of je mobo de kaart ondersteund (WQL lijst)
- update je bios
- test met 1 ram module en de rest zo kaal mogelijk (extra hdd's en dvd's loskoppelen)
- nieuwste NVidia stuurprogramma's
- (als het mogelijk is:) ander OS

Werkt het nog niet? Probeer serieus een andere voeding. Ik blijf erbij dat dit een belangrijke factor is voor de werking van je videokaart! Al levert je voeding genoeg voor je kaart, wie zegt dat het genoeg blijft met je CPU, mobo, ram, hdd's en de rest van de hardware die door je voeding wordt aangestuurd?

Ik krijg vandaag of morgen mijn nieuwe Zalman 600W heatpipe voeding binnen. Ik wil ook wel wat testen voor je.

Edit:

Ik zie net dat je de OC editie hebt gekozen. Heb je toevallig nog meer last van artifacts met deze kaart?

[ Voor 4% gewijzigd door Barry|IA op 26-09-2007 10:22 ]

• St03mp
Barry|IA schreef op woensdag 26 september 2007 @ 10:07:
[...]

Het is geen driver probleem, de laatste móeten werken. En anders kun je het volgende proberen:

- update je bios
- test met 1 ram module en de rest zo kaal mogelijk (extra hdd's en dvd's loskoppelen)

Werkt het nog niet? Probeer serieus een andere voeding. Ik blijf erbij dat dit een belangrijke factor is voor de werking van je videokaart! Al levert je voeding genoeg voor je kaart, wie zegt dat het genoeg blijft met je CPU, mobo, ram, hdd's en de rest van de hardware die door je voeding wordt aangestuurd?

Ik krijg vandaag of morgen mijn nieuwe Zalman 600W heatpipe voeding binnen. Ik wil ook wel wat testen voor je.

Edit:

Ik zie net dat je de OC editie hebt gekozen. Heb je toevallig nog meer last van artifacts met deze kaart?
- Ben opzoek naar de wql lijst, ik zal ook een vraag bij MSI nederland neerleggen. Ik kreeg de vorige keer, toen ik problemen had met mijn moederbord ook aardig goede support via email.
- Mijn bios ga ik echt NIET meer updaten, tenzij dat het 100% zeker is dat daar het probleem zit. Ik heb geen zin in nog meer problemen met m'n moederbord... (een eeuwigheid liggen kloten om RAID10 aan de praat te krijgen op mn MSI P35 Platinum)
- Dat testen met de minimale hardware zal ik vanavond, of anders van het weekend wel eens proberen.
- ik heb gisteren nog even de laatste beta versie van forceware geprobeerd, voor XP x64, maar het maakt geen verschil met de laatste WHQL driver.
- Ik had in eerste instantie vista x64 geinstalleerd staan, daar kon ik wel in de MSI dual core center de VGA settings bekijken/wijzigen. Wat in XP x64 dus niet kan. Maar ik kreeg bijvoorbeeld wel dezelfde foutmelding bij het opstarten van Half-life 2 (zie een aantal posts terug)
- Ik zal bij MSI ook navragen of ze iets kunnen zeggen over mijn voeding...

-edit: wat betreft de artifacts: ik had deze tot nu toe alleen geconstateerd in ghost recon en Asus WTCC racer. Deze twee games zaten bij mijn asus kaart, en nu ben ik bij het omwisselen van deze kaart vergeten een kopieetje te maken van deze cd's. Dus die games heb ik nu niet meer |:(
Bij de MSI kaart zit company of heroes, daar heb ik alle videosettings op max gezet, en ik heb nog geen artifacts gezien...

[ Voor 11% gewijzigd door St03mp op 27-09-2007 10:37 ]

• Nas T
Barry|IA schreef op woensdag 26 september 2007 @ 10:07:
[...]

- update je bios

Edit:

Waarom zou ik met de hardware rommelen? Mijn voeding MOET genoeg watts kunnen leveren:
2 seagates 80GB sata II, 1dvdromdrive, 1cd-rw drive, beide worden nauwelijks gebruikt, een floppy/cardreader, een asus P5W DH Deluxe, een C2D 6750, 2 maal 1GB 667 ddr2 Kingston, en 2 120mm fans.
Dit alles op 650 watt, en elke "lijn" geeft een bepaald amperage. De GPU gebruikt 1 lijn, het zou alleen mis kunnen gaan als er een ander apparaat de ampères mee trekt, maar dat is dus niet. En het lijkt me helemaal onmogelijk dat de voeding atandaard te weinig ampères levert op die lijn, want dat zou betekenen dat de voeding nooit de GPU kan voeden.

Bios heeft nieuwste firmware, Asus mobo, Asus GPU, de ddr2 staat op de geheugenlijst check QVL, dan open je de zip, en neem je de lijst met de 667 modules.

Ander OS zou een optie zijn, maar ik ga geen uren "verspillen" om 2 keer een nieuw OS erop te zetten(eerst winxp, dan terug naar vista), om te zien dat het nog steeds niet werkt in Vista....

vrede in rust

• St03mp
Nas T, ik ben heel erg benieuwd of jij wel Half-life 2 kan opstarten zonder problemen... Jij hebt namelijk 2GB geheugen, ik 4. Aangezien ik een foutmelding krijg over 'n geheugenprobleem....
Ken je niemand van wie je dat spel kan lenen ofzo?

[ Voor 26% gewijzigd door St03mp op 27-09-2007 10:41 ]

• Barry|IA
Nas T schreef op donderdag 27 september 2007 @ 10:38:
[...]

Waarom zou ik met de hardware rommelen? Mijn voeding MOET genoeg watts kunnen leveren:
2 seagates 80GB sata II, 1dvdromdrive, 1cd-rw drive, beide worden nauwelijks gebruikt, een floppy/cardreader, een asus P5W DH Deluxe, een C2D 6750, 2 maal 1GB 667 ddr2 Kingston, en 2 120mm fans.
Dit alles op 650 watt, en elke "lijn" geeft een bepaald amperage. De GPU gebruikt 1 lijn, het zou alleen mis kunnen gaan als er een ander apparaat de ampères mee trekt, maar dat is dus niet. En het lijkt me helemaal onmogelijk dat de voeding atandaard te weinig ampères levert op die lijn, want dat zou betekenen dat de voeding nooit de GPU kan voeden.

Bios heeft nieuwste firmware, Asus mobo, Asus GPU, de ddr2 staat op de geheugenlijst check QVL, dan open je de zip, en neem je de lijst met de 667 modules.

Ander OS zou een optie zijn, maar ik ga geen uren "verspillen" om 2 keer een nieuw OS erop te zetten(eerst winxp, dan terug naar vista), om te zien dat het nog steeds niet werkt in Vista....
Dus jij zegt dat het je voeding niet is, je wilt geen tijd verspillen aan het installeren van een ander OS en je wilt niet met je hardware rommelen? Kun je je computer dan niet beter naar een pc zaak brengen?

Het is een kleine moeite om er even een andere voeding in te hangen, desnoods de mijne.

• St03mp
Nou, een nieuwe voeding inbouwen is ook niet bepaald mijn favoriete hobby, ik zou niet weten waar ik moest beginnen. Daarnaast heb ik geen andere voeding liggen en ik kan me ook echt niet voorstellen dat ik HL2 niet op kan starten omdat mn videokaart niet genoeg prik krijgt?
Maar ik zal wel proberen wat hardware los te koppelen. De prik van mn dvd-brander eraf halen en 3 stripjes geheugen los peuteren is opzich zo gebeurd natuurlijk...

• Nas T
St03mp schreef op donderdag 27 september 2007 @ 10:40:
Nas T, ik ben heel erg benieuwd of jij wel Half-life 2 kan opstarten zonder problemen... Jij hebt namelijk 2GB geheugen, ik 4. Aangezien ik een foutmelding krijg over 'n geheugenprobleem....
Ken je niemand van wie je dat spel kan lenen ofzo?
Welk OS heb je? Ik hoorde wel iets met Vista en een 4GB grens met 32bit Vista en 64bit Vista.
Kijk misschien ook naar de QVL(Quality Vendor List) van je Mobo, en of je geheugen in die lijst staat.
Dus jij zegt dat het je voeding niet is, je wilt geen tijd verspillen aan het installeren van een ander OS en je wilt niet met je hardware rommelen? Kun je je computer dan niet beter naar een pc zaak brengen?
Het is een kleine moeite om er even een andere voeding in te hangen, desnoods de mijne.
Het is een kleine moeite, als je een voeding thuis had liggen, en er reden was om de conclusie te trekken dat de hardware het probleem is. Ik ben misschien al maanden bezig geweest met de juiste configuratie van mijn huidige pc, en verschillende mensen hebben hetzelfde probleem, zelfs met andere videokaart. Op grond van het feit dat een andere combinatie van hardware
èn de overtuiging dat 650 watt overkill is voor mijn configuratie, wil ik niet mijn hardware gaan omwisselen. Het zou heel goed kunnen dat bij WinXP het probleem weg is, maar dan praat je over een ander OS, andere drivers, en het verschil DX9 t.o.v. DX10.
En misschien ligt het wel aan Vista, maar daar heb ik niks aan, want ik ben juist overgestapt naar Vista om op de lange termijn mijn pc bruikbaar te hebben. (en nee, ik ga het niet testen om het OS uit te sluiten om de conclusie te kunnen trekken dat het in de videokaart ligt, want het zit niet in de videokaart, zie mijn laatste quote).

Ik stoor me niet enorm aan de artifacts, maar het is wel een klein schoonheidsfoutje...

vrede in rust

• St03mp
Nas T schreef op donderdag 27 september 2007 @ 16:37:
[...]

Welk OS heb je? Ik hoorde wel iets met Vista en een 4GB grens met 32bit Vista en 64bit Vista.
Kijk misschien ook naar de QVL(Quality Vendor List) van je Mobo, en of je geheugen in die lijst staat.
Mijn geheugen staat inderdaad op de QVL van mijn moederbord. Ik ben al eens tegen dit probleem aangelopen, en heb toen mijn mobo + geheugen omgewisseld.

Ik draai nu XP x64, maar ook onder vista x64 werkte HL2 niet.

• St03mp
Minder geheugen lost in ieder geval niks op...

Ik snap ook niet goed waarom sommige games het wel doen, en andere niet (of niet goed).
Van het weekend Overlord aangeschaft, en dat draait perfect, zonder artifacts, niks...

:?

• St03mp
Ik heb contact gehad met MSI support, via e-mail.

Zie mail hieronder:
Hallo ...,

Het beste kan je deze test een half uur tot een uur laten lopen. Mochten er dan nog geen probleme te voorschijn komen dan kan je bijna zeker zeggen dat je vga kaart niet het probleem is. Kijk misschien nog eens naar je systeem geheugen met Memtest86+ of ga toch eens kijken naar een andere voeding.

Support Team
Mystar Computer B.V.
Ekkersrijt 6050
5692GA, Son
The Netherlands.
-----------------------------------------------------------------
Please include original mails when you reply.
Sent: Monday, October 01, 2007 19:57
To: Support Team MSI
Subject: RE: Probleem 8800GTS 320MB OC

Geachte heer/ mevrouw,

Ik heb met Atitool 0.27 beta 2 de volgende settings geprobeerd:

Core: 500Mhz (standaard voor 8800GTS)
Mem: 800Mhz (standaard voor 8800GTS)

Dit leverde geen andere resultaten op in vergelijking met de OC instellingen.

Toen heb ik nog de kaart wat naar beneden geclockt:

Core: 450MHz
Mem: 700MHz

Ook dit maakte geen enkel verschil helaas.
Ik heb ook de functie ‘scan for artifacts’ geprobeerd, in Atitool. Na ongeveer 1:10 sec had ik nog altijd geen meldingen van artifacts. (met de standaard instellingen van Atitool: 1 run 30 sec, na elke run zonder artifacts een nieuwe run die 20% langer duurt dan de vorige.) Toen heb ik deze functie weer uitgezet.
Dit heb ik gedaan tijdens de ‘standaard’ OC instellingen:

Core: 575 MHz
Mem: 850 MHz

Schept dit meer duidelijkheid, of zou ik extremer moeten testen? Ik doe dit liever niet, omdat ik bang ben mijn hardware te beschadigen.

Met vriendelijke groet,
...
Sent: maandag 1 oktober 2007 15:20
To: ...

Hallo,-

Je systeem draait, als je aan het gamen bent, meestal op 90/100% (iig je CPU en VGA) en dan kom ik op een wattage uit met jou systeem van rond de 480Watt. Dit scheelt dus weer een heleboel en daarnaast moet je ook nog eens rekening houden dat dit een gemmidelde is. Je voeding heeft een aantal Ampere beschikbaar en hoe meer dit is hoe beter (zoals op tweakers verteld).

Laat je bevindingen maar weten en dan kijk ik er morgen even naar.

Support Team
Mystar Computer B.V.
Ekkersrijt 6050
5692GA, Son
The Netherlands.
Sent: Monday, October 01, 2007 15:07

Geachte heer/mevrouw,

Terug clocken zou ik inderdaad kunnen proberen om te achterhalen of het een voeding-probleem is.
Echter, de Asus kaart die ik hiervoor had was de niet-overgeclockte versie, daarbij had ik net zoveel problemen.

En volgens de psu calculator die ik via de antec website gevonden heb, heb ik bij 75% load een psu van 360W nodig:
(ik heb ook een voeding via antec: earthwatts 500W)
System Type: Dual Processor
Motherboard: High End - Desktop
CPU: Intel Core 2 Duo E6600 2400 MHz Conroe
CPU Utilization (TDP): 85% TDP

RAM: 4 Sticks DDR2 SDRAM
Video Card: NVIDIA GeForce 8800 GTS 320MB
Video Type: Single Card

SATA HDD: 4 HDDs

DVD-RW/DVD+RW Drive: 1 Drive
Floppy Drive: 1 Drive

PCI IDE RAID Card: Yes

USB: 4 Devices
Fan Controller: Yes

Fans
Regular: 3 Fans 120mm;

Keyboard and mouse: Yes

System Load: 75 %

Recommended Wattage: 360 Watts

Link: http://www.extreme.outervision.com/powercalc.jsp

Niet dat dit blindelings te vetrouwen is, maar 360W en 500W is toch nogal een verschil. En 75% load is natuurlijk zwaar overkill, aangezien de problemen die ik heb geconstateerd ook bij een (bijna) idle systeem voorkomen. Daarnaast heb ik bijvoorbeeld de game Overlord proberen te draaien: http://www.codema sters.nl/games/?gameid=2008
Vrij nieuwe game, wat flink wat van mijn videokaart vraagt. Dit draait dan weer zonder enig probleem...
Maar ik zal mijn videokaart proberen terug te klokken (evt. zelfs onder de standaard snelheid). Ik zal hier vanavond verslag van doen, als ik terug ben van mijn werk.

Met vriendelijke groet,
...

verzonden: maandag 1 oktober 2007 13:35
Aan: ...
Onderwerp: RE: Probleem 8800GTS 320MB OC

Hallo ...,

Als ik het zo lees dan zou je voiding misschien wel eens een probleem kunnen zijn. Aangezien je ook raid 10 draait heb je al 4 schijven in je systeem hangen. Samen met eeen 6600 en 4x 1gb geheugen zal je voeding dit misschien net niet kunnen halen.

Maar probeer eens om je kaart iets terug te klokken om te kijken of je nog steeds dezelfde artifacts hebt. Dit kan je doen met coolbits 2.0 of met atitool

Hier kan je de standaard clocksnelheden vinden: http://www.gpureview.com/geforce-8800-gts-card-475.html

Support Team
Mystar Computer B.V.
Ekkersrijt 6050
5692GA, Son
The Netherlands.
Sent: Monday, October 01, 2007 13:01
Subject: Probleem 8800GTS 320MB OC

Geachte heer/ mevrouw,

Onlangs heb ik van MSI support gehad voor het instellen van RAID10 op mijn moederbord.
Nu blijkt dat ik ook problemen heb met mijn videokaart. Zelf denk ik dat het een software/driver probleem is, maar misschien dat u er iets meer over kan zeggen.

Om te beginnen even mijn systeemconfiguratie:

Moederbord: MSI P35 Platinum
Processor: Duo core 6600
Videokaart: MSI 8800GTS 320MB, OC versie
Geheugen: Corsair CL4,0 4x1GB

Het probleem:

- Mijn MSI dual core center herkent de VGA kaart niet. (bij het openen van het programma kan ik niet op het knopje "VGA" klikken, deze is zogenaamd "disabled", alsof de functie niet beschikbaar is.)
- Ik kan half-life 2 niet opstarten, ik krijg dan 2 vreemde errors, waar ik eigenlijk niet zoveel mee kan. (er is niks relevants over te vinden op internet)
- Ik heb in sommige games last van artifacts. (In ieder geval in twee games die bij mijn voormalige videokaart zaten: Asus 8800GTS 320MB. Ik heb deze kaart om laten wisselen voor de MSI versie, maar dat bleek niet te helpen)

Wat ik zoal heb geprobeerd om het probleem te verhelpen:

- Van OS gewisseld. Eerst had ik vista business x64 draaien. hier had ik de problemen met MSI dual core center niet, maar de andere problemen waren hier wel.
- Geheugen losgehaald, om te kijken of het niet lag aan een 2GB+ probleem.

Over dit probleem loopt ook een topic op het forum van tweakes.net Hier wordt ook uitgebreid gediscussierd over dit probleem, en zijn er screenshots te zien van de foutmeldingen etc.
Misschien dat u daar even doorheen kunt lezen voor een totaaloverzicht van het probleem.

\[8800GTS] artifacts in 3d

In dit topic ben ik terug te vinden onder de gebruikersnaam "St03mp".

Met vriendelijke groet,
...

• Barry|IA
Ik wil mijn voeding wel aan je lenen.

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:53
met mijn xfx 8800gts (320mb) heb ik ook de zelfde artifacts probleem gehad, voeding verwisseld, stof eraf gehaald niets hielp. Wat ik wel opmerkte was dat net na het gamen de temperatuur 71 graden was. Ik kon alles doen, de systeem was stabiel maar de artifacts bleven soms komen.

71 Graden lijkt niet al te veel, maar bij zorgte dat wel voor artifacts.
Hoe heb ik het opgelost? ik heb er 2x el cheapo 80mm fan voor in de pc geplaats die precies op de gfx-kaart bliezen en nog steeds netjes blazen. De temp daalde to 20 graden waarbij de temperatuur na een game niet hoger dan 55-60 uit kwam.

[ Voor 8% gewijzigd door Brainsz op 02-10-2007 20:49 . Reden: typ foutjes ]

Computers are useless. They can only give you answers.

• St03mp
Barry|IA schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 17:48:
Ik wil mijn voeding wel aan je lenen.
Bedankt voor je aanbod, maar ik durf echt niet zelf mijn voeding te vervangen. Ik ben bang dat ik alles kapot maak... :/
Brainsz schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 20:44:
met mijn xfx 8800gts (320mb) heb ik ook de zelfde artifacts probleem gehad, voeding verwisseld, stof eraf gehaald niets hielp. Wat ik wel opmerkte was dat net na het gamen de temperatuur 71 graden was. Ik kon alles doen, de systeem was stabiel maar de artifacts bleven soms komen.

71 Graden lijkt niet al te veel, maar bij zorgte dat wel voor artifacts.
Hoe heb ik het opgelost? ik heb er 2x el cheapo 80mm fan voor in de pc geplaats die precies op de gfx-kaart bliezen en nog steeds netjes blazen. De temp daalde to 20 graden waarbij de temperatuur na een game niet hoger dan 55-60 uit kwam.
Hmm, dat zou ik eens kunnen proberen, maar zal eerst eens moeten kijken of hier nog wel plek voor is. In de antec sonata III is namelijk niet zo superveel ruimte... Ik heb nu al 3 120mm fans erin hangen trouwens. (1 air input, 1 op mn cpu koeler, 1 air output)

Wat ook zou kunnen helpen misschien:

mijn kast staat nu met de vlakke onderkant op een houten plank. bij de sonata III horen echter rubber voetjes onder de kast te zitten, van 10 a 15 mm hoog. Ik merkte laatst wel dat de onderkant van de behuizing vrij warm was...
Ik heb ondertussen de voetjes bij antec besteld (worden gratis opgestuurd).
(ik heb eerst 2, 3 maanden lang aan 4launch gevraagd of ze de voetjes konden bestellen voor me, maar daar werd maar geen actie in ondernomen, dus nu zelf maar een mailtje gestuurd naar antec. Had binnen 2 uur een reply en binnen 3 a 5 werkdagen zouden de voetjes binnen moeten zijn.)

Maar ook al zouden de artifacts veroorzaakt worden door een te hoge temperatuur tijdens het gamen, dan nog verklaard dat niet, waarom ik niet in de VGA settings kan komen in de MSI dual core center software. En ook niet waarom ik HL2 niet op kan starten. Op het moment dat ik dubbel klik op het HL2 icoontje is mijn systeem toch nog gewoon idle, en dus echt niet te warm voor die game op te starten. Dan zou bijvoorbeeld Overlord het ook echt niet doen....

• Nas T
Wss worden de artifacts veroorzaakt door de drivers.
Verschillende systemen hebben hetzelfde probleem, verschillende wattages hetzelfde probleem.
Ik heb 2hdd's, een C2D 6750, 2GB ram, een Asus GPU, 2 120mm fans, een cd-rw en dvd-rom drive, en that's it, op 650 watt.
Het is zo fokking onwaarschijnlijk dat het aan de voeding ligt, alleen video geeft problemen, en elke kabel uit de voeding geeft een bepaalde hoeveelheid ampères.
De videokaart is de enige die aan de pci-e kabel van mijn voeding hangt. Mijn videokaart heeft dus bijna niks te maken met de andere kabels, die hebben hun eigen ampèrages. Als de videokaart te weinig energie krijgt, dan zou dat betekenen dat die voeding standaard te weinig energie levert op die lijn.
Dat zou toch idioot zijn? Welke voeding zou 1 videokaart nou niet van genoeg stroom kunnen voorzien?
Het is notabene een voeding van Seasonic, een van de beste merken voedingen die er zijn.
Dus nee, het ligt niet aan de voeding, ECHT niet!
Ligt het aan andere conflicterende hardware?
We hebben verschillende systemen, dus kans is klein, heel klein.
Dan zou het of aan windows kunnen liggen of aan de drivers.
Of het wel of niet aan windows ligt, dat kan mij niet schelen, ik heb Vista home premium eerlijk gekocht en die ga ik ook gebruiken. Klaar.
Dus blijven hopen op andere drivers die geen artifacts geven.

vrede in rust

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:00
Heb je de Vista drivers geinstalleerd btw? :X

[ Voor 88% gewijzigd door Paprika op 03-10-2007 00:14 ]

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

nog een mogelijkheid wat artifacts veroorzaakt: slechte condensators! (heb ik zelf meegemaakt).

Heeft iemand trouwens al eens geprobeert de kaart iets te onderklokken ? Vaak helpt dat ook om de artifacts te laten verdwijnen. Dat zou betekenen dat de kaart te hard loopt en/of het videogeheugen of videochip die hoge snelheden niet aankan. In beide gevallen een slechte zaak dus.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Nas T
Paprika schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 00:14:
Heb je de Vista drivers geinstalleerd btw? :X
Jup, de 64bit versie zelfs.
Madrox schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 07:56:
nog een mogelijkheid wat artifacts veroorzaakt: slechte condensators! (heb ik zelf meegemaakt).
Heeft iemand trouwens al eens geprobeert de kaart iets te onderklokken ?
Welk merk kaart had je toen met de slechte condensators?
Ja, kaart onderclock ik ook, vanwege de warmteproductie als ie de hele nacht staat te downloaden.

Geen oplossing.

[ Voor 18% gewijzigd door Nas T op 03-10-2007 08:52 ]

vrede in rust

• St03mp
Madrox schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 07:56:
Heeft iemand trouwens al eens geprobeert de kaart iets te onderklokken ? Vaak helpt dat ook om de artifacts te laten verdwijnen. Dat zou betekenen dat de kaart te hard loopt en/of het videogeheugen of videochip die hoge snelheden niet aankan. In beide gevallen een slechte zaak dus.
Zie mijn mailing met MSI Support.

Ik zag trouwens zonet dat er op 28 sept. nieuwe drivers zijn uitgebracht door nvidia, voor XP x64. Hopelijk brengt dat een oplossing.

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:53
Als de nieuwe driver geen oplossing brengt, kan je de kaart bij iemand anders in de pc doen. Zo kan je volgens mij echt weten of het aan jou instellingen ligt of aan kaart zelf. Je hebt aangegeven dat je je voeding ook niet wilt veranderen omdat je bang bent dat je alles kapot maakt.
Dit betekend voor mij dat je voorzichtig bent, als je zeker bent van je zelf dat je alles hebt geprobeerd stuur dan de kaart gewoon terug als defect.

Computers are useless. They can only give you answers.

• Barry|IA
Brainsz schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 16:55:
Als de nieuwe driver geen oplossing brengt, kan je de kaart bij iemand anders in de pc doen. Zo kan je volgens mij echt weten of het aan jou instellingen ligt of aan kaart zelf. Je hebt aangegeven dat je je voeding ook niet wilt veranderen omdat je bang bent dat je alles kapot maakt.
Dit betekend voor mij dat je voorzichtig bent, als je zeker bent van je zelf dat je alles hebt geprobeerd stuur dan de kaart gewoon terug als defect.
Dat zal de zaak niet leuk vinden, na 2 keer...

@Sto3mp: Als jij je voeding niet durft te verwisselen vraag ik me af wat je hier op GoT doet. GoT is er niet om even een paar vragen te beantwoorden, je moet ook zelf aan de slag. Daarnaast is een voeding verwisselen veel simpeler dan een CPU cooler plaatsen.

• Nas T
Barry|IA schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 17:50:
[...]
@Sto3mp: Als jij je voeding niet durft te verwisselen vraag ik me af wat je hier op GoT doet. GoT is er niet om even een paar vragen te beantwoorden, je moet ook zelf aan de slag. Daarnaast is een voeding verwisselen veel simpeler dan een CPU cooler plaatsen.
Zeker mijn laatste post niet gelezen? Je hebt inderdaad gelijk wat betreft het niet durven verwisselen van je voeding, het is een eenvoudig iets, kan bijna niet fout.
Maar het LIGT niet aan de voeding. Dus, ik hoop dat st03mp misschien wat meer ervaren wordt wat hardware (verwisselen) betreft, en ik hoop niet meer dat er een post komt waarin de "oorzaak" naar de voeding geschoven wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door Nas T op 04-10-2007 00:10 ]

vrede in rust

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

NAS, je videokaart is brak, punt.

Omruilen zou ik zeggen!

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Nas T
Madrox schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 07:32:
NAS, je videokaart is brak, punt.

Omruilen zou ik zeggen!
Net zoals Sto3mp een kaart terugkrijgen die het ook niet doet?
Ik zie het nog wel ff af. ik stoor me niet verschrikkelijk aan de artifacts(het zijn spikkeltjes, dus ik heb geen zin mijn kaart terug te sturen, weer terug te laten sturen met de mededeling dat dit €25 onderzoekskosten zal kosten + tweemaal verzendkosten(waarvan 1 uiteraard aangetekend).
Dat risico is er nl ook...

vrede in rust

• St03mp
Nas T schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 09:16:
[...]

Net zoals Sto3mp een kaart terugkrijgen die het ook niet doet?
Ik zie het nog wel ff af. ik stoor me niet verschrikkelijk aan de artifacts(het zijn spikkeltjes, dus ik heb geen zin mijn kaart terug te sturen, weer terug te laten sturen met de mededeling dat dit €25 onderzoekskosten zal kosten + tweemaal verzendkosten(waarvan 1 uiteraard aangetekend).
Dat risico is er nl ook...
Nas T, ik heb op asdvies van MSI support een flinke tijd met Atitool 'search for atficats' gedraaid, zonder problemen. Ik denk dat je daarmee redelijk kan testen of je kaart echt stuk is of niet.

Ik ga er in ieder geval vanuit dat mijn kaart 100% ok is. Ik heb 2 maal een splinternieuwe kaart in mn kast gehad, met allebei exact dezelfde problemen. De kans is wel heel erg klein dat het probleem bij een defecte kaart ligt.

Wat betreft het verwisselen van de voeding: ik zal komend weekend eens rustig kijken wat in de praktijk allemaal inhoudt, en misschien dat ik het dan eens zou kunnen proberen. Ik ben inderdaad niet zo happig op het zelf knutselen met hardware, zeker niet als het mijn eigen, splinternieuwe pc betreft, die me 'n goeie 2k euri heeft gekost.
@Barry: wat voor voeding heb je die je mij wilt lenen? En ik zie dat je in zaandam woont, ik ga eerst maar eens hier opzoek. Misschien dat ik ergens dichterbij (familie, vriendenkring) een voeding kan lenen. Dat scheelt weer een ritje zaandam ;) Ik woon namelijk onder eindhoven...

Offtopic: Een leuke wetenswaardigheid: ik kreeg zojuist van 4launch een mailtje binnen dat ze de voetjes voor mijn kast hadden besteld. (zie: St03mp in "[8800GTS] artifacts in 3d") Ik vermoed dat ze mijn post hierboven hebben gelezen en nog snel wilden proberen een goede beurt te maken. Ik heb namelijk al zo'n 2 a 3 weken geen navraag meer bij ze gedaan over de voetjes. Een beetje raar dus, na ruim 2 maanden zeuren, dat ze nu opeens, na 3 weken geen contact te hebben gehad, opeens vanuit het niets die dingen gaan bestellen...

-edit: en voor wat het waard is: de nieuwe XP x64 driver van 28 september maakt geen verschil.

[ Voor 5% gewijzigd door St03mp op 04-10-2007 12:52 ]

• Nas T
Nieuwe drivers let op: vista 64bit! zijn uit, ook daarbij artifacts helaas. Ik stoor me er gelukkig nog steeds niet (echt) aan.

vrede in rust

Verwijderd

hoe gaat het intussen met je vga en de artifacts? Heb je nog een betere voeding geprobeerd?

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2007 22:17 ]

• St03mp
Betere Sterkere voeding maakt geen verschil.
De nieuwste drivers van nvidia nog niet geprobeerd, maar ik verwacht niet dat het iets zal helpen....

Zal vandaag eens naar msi nederland bellen, want ze reageren al n tijdje niet meer op mijn emails.

[ Voor 3% gewijzigd door St03mp op 16-11-2007 07:37 ]

• Bull
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:51
Ik heb ook een soort gelijk probleem met artifacts.

Ik heb een moment van 1 sec last van blokjes en wanneer een andere kant op kijk dan is het beeld weer goed, heel vaag. Ook heb ik bij bepaalde spellen "driver not responding". Ik dacht eerst dat het een driver probleem was, maar na een stuk wat verschillende drivers doet het probleem zich nog steeds voor. Wanneer ik fan van de kaart op 50% snelheid laat draaien dan heb ik nergens last van.

De spellen waar ik het heb zijn; Gothic 3, Crysis en Anno 1701. Voor de rest heb ik nergens last van.

Ik heb de kaart vandaag bij men broertje getest op auto fan speed en je raad het al, niks aan de hand bij dezelfde spellen 8)7

Nu heb ik het idee dat ik men CPU en videokaart op dezelfde 12v rail heb hangen en dat ie daarom artifacts vertoond of men complete voeding is aan het doodgaan.. :'(

Lekkende codensators is van het moederbord neem ik aan of van de videokaart zelf?

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:43

KneoK

Not in a million lightyears

Bull schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 23:37:
Ik heb ook een soort gelijk probleem met artifacts.

Ik heb een moment van 1 sec last van blokjes en wanneer een andere kant op kijk dan is het beeld weer goed, heel vaag. Ook heb ik bij bepaalde spellen "driver not responding". Ik dacht eerst dat het een driver probleem was, maar na een stuk wat verschillende drivers doet het probleem zich nog steeds voor. Wanneer ik fan van de kaart op 50% snelheid laat draaien dan heb ik nergens last van.

De spellen waar ik het heb zijn; Gothic 3, Crysis en Anno 1701. Voor de rest heb ik nergens last van.

Ik heb de kaart vandaag bij men broertje getest op auto fan speed en je raad het al, niks aan de hand bij dezelfde spellen 8)7

Nu heb ik het idee dat ik men CPU en videokaart op dezelfde 12v rail heb hangen en dat ie daarom artifacts vertoond of men complete voeding is aan het doodgaan.. :'(

Lekkende codensators is van het moederbord neem ik aan of van de videokaart zelf?
Ligt er maar net aan welke condensator er lekt. Als er eentje op je videokaart lekt dan zal het je moederbord niet zijn ;) Maar moet wel eerlijk toegeven dat ik eigenlijk zelf nog nooit gehoord heb van lekkende condensatoren op een videokaart, dus kun je uitgaan van het moederbord.

Verder geeft je opmerking over de afwezigheid van jouw probleem als de fan op 50% (en hoger ook ?) staat al aan waar je het moet zoeken. Kleine hint, ik zou me in eerste instantie geen zorgen maken over de voeding... Tweede kleine hint: airflow...

• Bull
KneoK schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 17:45:
[...]

Ligt er maar net aan welke condensator er lekt. Als er eentje op je videokaart lekt dan zal het je moederbord niet zijn ;) Maar moet wel eerlijk toegeven dat ik eigenlijk zelf nog nooit gehoord heb van lekkende condensatoren op een videokaart, dus kun je uitgaan van het moederbord.

Verder geeft je opmerking over de afwezigheid van jouw probleem als de fan op 50% (en hoger ook ?) staat al aan waar je het moet zoeken. Kleine hint, ik zou me in eerste instantie geen zorgen maken over de voeding... Tweede kleine hint: airflow...
De temperatuur van de videokaart komt, wanneer ik em in me eigen of in die kast van men broertje heb zitten, niet boven de 85c uit dus de airflow is wel goed in beide kasten.

Volgens mij is men Vista installatie niet helemaal lekker meer en anders men voeding niet meer, een van beide... ;(

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:43

KneoK

Not in a million lightyears

Bull schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 21:55:
[...]

De temperatuur van de videokaart komt, wanneer ik em in me eigen of in die kast van men broertje heb zitten, niet boven de 85c uit dus de airflow is wel goed in beide kasten.

Volgens mij is men Vista installatie niet helemaal lekker meer en anders men voeding niet meer, een van beide... ;(
Ik zou toch eens, al is het maar zodat je het een keer hebt getest, proberen wat koele lucht langs je videokaart te laten blazen. Plaats strategisch een 80mm of grotere fan die lekker langs de koeler van je videokaart blaast, desnoods op 7V zodat je geen last van de extra herrie hebt. Gebeurt het dan nog dan heb je in ieder geval warmte vooralsnog als oorzaak kunnen uitsluiten.

Verder zou je, om te testen of je je 12V rail teveel belast, eens kunnen spelen met de aansluiting voor je videokaart. Ik weet niet of je een dedicated PCI-E stekker gebruikt of een verloopje, maar probeer in het eerste geval eens een andere PCI-E stekker (op mijn voeding kan ik er 2 aansluiten) of gebruik juist wel een verloopje als je maar 1 PCI-E stekker hebt.
Als je nu al met een verloopje werkt, probeer deze dan eens op wat andere molexen aan te sluiten.

• Bull
KneoK schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 19:13:
[...]

Ik zou toch eens, al is het maar zodat je het een keer hebt getest, proberen wat koele lucht langs je videokaart te laten blazen. Plaats strategisch een 80mm of grotere fan die lekker langs de koeler van je videokaart blaast, desnoods op 7V zodat je geen last van de extra herrie hebt. Gebeurt het dan nog dan heb je in ieder geval warmte vooralsnog als oorzaak kunnen uitsluiten.

Verder zou je, om te testen of je je 12V rail teveel belast, eens kunnen spelen met de aansluiting voor je videokaart. Ik weet niet of je een dedicated PCI-E stekker gebruikt of een verloopje, maar probeer in het eerste geval eens een andere PCI-E stekker (op mijn voeding kan ik er 2 aansluiten) of gebruik juist wel een verloopje als je maar 1 PCI-E stekker hebt.
Als je nu al met een verloopje werkt, probeer deze dan eens op wat andere molexen aan te sluiten.
Ik heb vandaag de videokaart van men broertje, die precies dezelfde heeft, in men pc getest en hij deed het perfect bij Gothic 3 onder Vista 64-bit. Het vreemde is nog wel dat mijn kaart het bij hem ook perfect deed in Gothic 3 op Vista 64-bit. Volgens mij is Vista fucked up bij mij ofzo....

Morgen maar weer men eigen kaart testen en dan maar beslissen of ik men kaart opstuur voor RMA ;(

Pagina: 1