[ST780i WL] Verbinding ADSL2+ valt (on)regelmatig weg

Pagina: 1
Acties:
  • 3.203 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-03 10:45
INLEIDING
Ik ben van de provider Demon gemigreerd naar de provider XS4ALL.

Vorige week ontving ik onverwachts een nieuwe router van XS4ALL. Een Thomson SpeedTouch 780i WL (draadloos voor ISDN). Na wat problemen de nieuwe router aan de praat gekregen. Ik maak geen gebruik van de draadloze functionaliteit maar werk via een UTP-kabel.

Het goede punt : mijn downloadsnelheid ging van 500 kilobyte per seconde naar 1,2 megabyte per seconde.

Het XS4ALL account is 'XS4ALL Only' en het netwerk is BBNedKPN.

PROBLEEM
De laatste 3 dagen valt telkens om 23:00 uur de verbinding gedurende een kleine minuut weg. In de logging van de router zie ik dan de melding 'linestate down'. Na een kleine minuut is de verbinding dan weer terug. In het begin merkte ik dat de verbinding ook af en toe op andere tijdstippen even weg viel.

Heeft iemand dezelfde ervaringen of tips?

Ik heb al de nodige research gedaan via Google (onder andere op de melding uit de logging van de router) maar niet veel zinnige tips kunnen vinden.

13 september 2007 om 10:00 uur
In het logboek van de router zie ik de volgende melding:
Sep 13 02:11:32 DHCC IP address xx.xxx.xxx.xxx deleted: ok

Aangezien mijn computer op dit tijdstip niet aan stond duidt dit op een probleem tussen de router en het netwerk van BBNedKPN.

15 september 2007 om 10:30 uur
Ik heb contact gehad met de helpdesk van XS4ALL waar ik vriendelijk te woord werd gestaan. De helpdesk bevestigde dat het abonnement van XS4ALL via een ander netwerk loopt, namelijk het netwerk van KPN. Ik overweeg om als volgende stap een upgrade van de firmware te doen. Aan de andere kant wil ik ook graag achterhalen wat het probleem is. Ik denk dat ik eerst met de helpdesk en de routerlog aan de slag ga en dan pas de firmware ga upgraden.

Huidige versie van de firmware : 6.1.9.6
Beschikbare nieuwere versie van de firmware : 6.2.H.5

30 september 2007 om 00:30 uur

Allereerst : ik heb nog geen firmware-upgrade naar versie 6.2.H.5 uitgevoerd

Ik heb contact gehad met de helpdesk van XS4ALL en de tip gekregen dat de NT1 (model S2) wel eens storingen zou kunnen veroorzaken. Tevens heeft de helpdesk-medewerker de signaalsterkte gemeten op de DSLAM in de wijkcentrale. De lijn was stabiel de marge op de signaal/ruis-verhoudingen waren ongeveer gelijk aan de marge op de signaal/ruis-verhoudingen die de router aangeeft : Down: 8.5 dB, Up: 12.5 dB. Ik heb de NT1 hierop losgekoppeld van de splitter. Om 23:00 uur ging de verbinding er weer uit. Ik stond nu bij het modem en zag de groene lampjes gemarkeerd DSL en Internet om 23:00 uur ineens uitgaan. Even daarna ging het DSL-lampje knipperen en werd er weer een verbinding opgebouwd. Helaas heeft het loskoppelen van de NT1 het probleem dus niet opgelost. Het relevante deel van de log van de router ziet er als volgt uit:

Sep 29 23:00:49 GRP Default destination is routed via gateway xx.xxx.xxx.x
Sep 29 23:00:49 DHCC lease ip-address xx.xxx.xxx.xxx bound to intf Internet
Sep 29 23:00:49 DHCC IP address xx.xxx.xxx.xxx (255.255.255.0) set on intf Internet: ok.
Sep 29 23:00:47 FIREWALL event (1 of 2): disabled rules
Sep 29 23:00:47 xDSL linestate up (downstream: 11522 kbit/s, upstream: 1029 kbit/s; output Power Down: 20.0 dBm, Up: 13.0 dBm; line Attenuation Down: 24.5 dB, Up: 14.0 dB; snr Margin Down: 8.5 dB, Up: 12.5 dB)
Sep 29 23:00:29 xDSL linestate down
Sep 29 23:00:02 FIREWALL event (1 of 2): enabled rules
Sep 29 23:00:02 xDSL linestate down
Sep 29 23:00:02 GRP Default destination is not routed anymore via gateway xx.xxx.xxx.x
Sep 29 23:00:02 DHCC IP address xx.xxx.xxx.xxx deleted: ok

30 september 2007 om 10:30 uur
Om 07:32 uur viel de verbinding weer weg zonder dat de NT1 was aangekoppeld en zonder dat mijn computer aan stond.

Heb net een interessante grafiek gevonden:
http://www.internode.on.n...ernode-adsl2-distance.jpg

Een link met een uitleg van met name het begrip 'Signal Noise Margin (in dB)' :
http://www.kitz.co.uk/adsl/lowSNR.htm

Deze link lijkt te wijzen in de richting van verstoringen tussen mijn huis en de wijkcentrale. Ik ga eens kijken of om precies 23:00 uur buiten de verlichting aan gaat.

Ik zie dat mijn router aardig wat CRC- en HEC-errors krijgt :

Received FEC : 0
Received CRC : 898
Received HEC : 691
Transmitted FEC : 0
Transmitted CRC : 64
Transmitted HEC : 848

HEC = Header Error Checksum
CRC = Cyclic Redundancy Check

Bovenstaande errors zijn opgevraagd via het CLI-commando 'adsl info' van de SpeedTouch.

30 september 2007 om 23:20 uur
Ook zonder de UTP connector naar de computer en zonder de splitter (dus rechtstreeks van ISRA naar router) klapt de verbinding er om 23:00 uur uit.

De oorzaak ligt dus hoogstwaarschijnlijk ergens tussen mijn huis en de wijkcentrale.

2 oktober 2007 om 23:07 uur
De mode van de router via het CLI-commando 'adsl config opermode=multimode' gewijzigd naar 'gewoon' ADSL.

De download-snelheid verandert naar 5.568 kbit/s. Met de mode 'multi_adslplus2' was de download-snelheid 11.905 kbit/s. De downloadsnelheid wordt hiermee dus ongeveer gehalveerd.

Echter om 23:00 uur klapt de verbinding er niet meer uit. Ik heb ook elders gelezen dat ADSL2+ werkt met variërende spanningen in tegenstelling tot ADSL en ADSL2.

14 oktober 2007 om 14:12 uur
Onlangs een 'surge protector' van digiconnect tussen geplaatst. Deze beveiligt 'gewone stroomstekkers' maar ook een adsl-verbinding (RJ11-connector). In de hoop dat er op de 'adsl-lijn' op deze manier een vorm van filtering zou plaatsvinden. Dit heeft echter niet mogen helpen. Ik ervaar nog steeds op regelmatige én onregelmatige tijden een plotseling wegvallen van de verbinding.

Het gaat om het model 'Surge Protector 5P' :

http://www.digiconnect.com/ProductDetails.aspx?ProductID=102162

16 oktober 2007 om 23:27 uur
Dinsdagavond 16 oktober 2007 is de verbinding er voor het eerst sinds ik het controleer niet om 23:00 uur uitgeklapt.

Zou er onderhoud hebben plaatsgevonden aan de DSLAM?

18 oktober 2007 om 09:13 uur
Ik heb op 7 oktober via e-mail een vraag gesteld aan de helpdesk van XS4ALL. Tot op heden, 11 dagen later (waaronder 8 werkdagen), nog steeds geen reactie ontvangen.

18 oktober 2007 om 22:56 uur
Misschien is het toeval maar vanmiddag rond 15:00 uur dan eindelijk een reactie. De aangereikte tips bevatten geen nieuwe ideeën.

20 oktober 2007 om 12:22 uur
Ik ga vandaag aan de slag met de firmware upgrade van 6.1.9.6 naar 6.2.H.5 van de site van Speedtouch : http://www.speedtouch.nl/drivers.html#780

20 oktober 2007 om 16:46 uur
De nieuwe firmware geïnstalleerd en een backup van de configuratie (ini-file) terug gezet en de verbinding werkt weer.

Vorige firmware-versie : 6.1.9.6 (BV)
Huidige firmware-versie : 6.2.17.5 (blijkbaar staat de H voor 17)

Natuurlijk weer tegen enkele problemen aangelopen. Ik som de problemen en oplossingen hier op (for future reference):
  • De upgrade lukt niet : in het beveiligingscentrum van windows zie ik dat onder Norton Antivirus nog een beveiliging tegen Internetwormen actief is. Deze via de opties van Norton Antivirus voor een uur uitgeschakeld. De firewalls had ik al uitgeschakeld.
  • De setup van de nieuwe firmware-versie biedt een afwijkende configuratiewizard waarin XS4ALL niet wordt genoemd. De configuratie-wizard van de site van Speedtouch toont wel XS4ALL echter met deze keuze komt de verbinding niet terug. Misschien net niet de juiste keuze gedaan.
Op de speedtouch-site wordt geadviseerd om niet een ini-file van een oudere release te gebruiken. Ik heb dit toch gedaan en heb nu een werkende verbinding. Geen idee of hier nog problemen uit kunnen voorkomen.

28 oktober 2007 om 12:07 uur
Eergisteren rond 23:00 uur het modem ongeveer één meter buiten de meterkast geplaatst. Sindsdien is de verbinding nog niet weggevallen. Met de DMT-tool is rond 23:00 uur nog wel een terugval met 1 dB te meten. De vraag is waar deze terugval vandaan komt.

Mogelijke storingsbronnen:
  • EMI (Electromagnetisme)
  • RFI (Radiofrequenties)
  • Energiebesparing op DSLAM in wijkcentrale (merk DSLAM is Broadcom)
Lopende zaken:
  • Filter besteld voor ADSL-signaal (verwachte doel : verlagen RFI)
  • Afgeschermde ADSL-/telefoon-kabels besteld (verwachte doel : verlagen EMI en RFI)
11 november 2007 om 13:32 uur
Het filter heeft niet geholpen. Sterker, de situatie verslechterde met het filter.

De afgeschermde telefoonkabels zijn besteld en verwacht ik komende week te ontvangen.

Het modem staat nog steeds een meter buiten de meterkast. Sindsdien is de verbinding 10 keer verbroken in 12 dagen. Het maximum is 3 keer op een dag : 04:11 uur , 08:40 uur en 20:56 uur.

26 november 2007 om 21:36 uur
De afgeschermde kabel is binnen en heb ik geplaatst tussen splitter en modem. Het modem staat weer in de meterkast en de verbinding is nu stabiel.

Conclusie:
Het verbreken van de verbinding is veroorzaakt door EMI op het telefoonsnoer tussen splitter en modem. In de meterkast bevindt zich behoorlijk wat EMI. De afgeschermde kabel die ik gebruik is van het merk Belkin met als omschrijving 'Hi-Speed Internet Modem Cable / Braid-and-Foil Shield Reduces EMI/RFI interference':

http://www.planeta.nl/rig...163898&product_id=1680606

Productcode : CC3011AED07

Einde oefening.

[ Voor 113% gewijzigd door One_Gandalf op 26-11-2007 21:51 ]

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

Heb bij XS4ALL al een jaar dezelfde ervaring. Ook op of rond 23.00, soms 22.00 (zomertijd/wintertijd?). Ik denk dat het te maken heeft met een aantal factoren op de lijn naar de centrale (afstand, lassen, andere gebruikers van de lijn: beveiligingssystemen in de omgeving ofzo die via dezelfde koperdraden aangezet wordt of id. waardoor een signaalstoring onstaat, ADSL is erg gevoelig, ik ben geen techneut).

Geen zorgen over maken. Bij sommigen is de lijn (of de eigen ADSL aansluiting in huis) zo brak dat de lijn er om de haveklap uitvliegt :-)

[ Voor 4% gewijzigd door Edgarz op 12-09-2007 21:07 ]

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-03 20:11
Ik kan me niet voorstellen dat dat normaal is voor een XS4ALL verbinding. Mijn Demon/xs4all verbinding vliegt er echt nooit uit. Alleen als ik per ongeluk een netwerk-kabel eruit heb gestoten ofzo.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• One_Gandalf
Edgarz schreef op woensdag 12 september 2007 @ 21:07:
Heb bij XS4ALL al een jaar dezelfde ervaring. Ook op of rond 23.00, soms 22.00 (zomertijd/wintertijd?). Ik denk dat het te maken heeft met een aantal factoren op de lijn naar de centrale (afstand, lassen, andere gebruikers van de lijn: beveiligingssystemen in de omgeving ofzo die via dezelfde koperdraden aangezet wordt of id. waardoor een signaalstoring onstaat, ADSL is erg gevoelig, ik ben geen techneut).

Geen zorgen over maken. Bij sommigen is de lijn (of de eigen ADSL aansluiting in huis) zo brak dat de lijn er om de haveklap uitvliegt :-)
Met mijn vorige modem had ik dit probleem niet. Dan zou ik verwachten dat deze er ook iedere avond om 23:00 uur uit zou liggen. Ik zit nog steeds op hetzelfde netwerk van BBNed. Het verschil is dat ik als ik het goed begrijp nu wel via een modernere ADSL-variant verbinding heb. Tevens is mijn download snelheid meer dan verdubbeld.

• One_Gandalf
Ik heb de 'ADSL Support Wizard' van de website van XS4All gedownload. Om exact 23:00 uur valt de verbinding weg. De wizard geeft aan dat de computer en de router in orde zijn, maar internet niet. Dit schijnt er op te wijzen dat het probleem 'achter' de router ligt.

Het lijkt wel of om de 24 uur mijn IP-adres wordt ververst. Kan iemand mij in de goede richting wijzen?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
One_Gandalf schreef op woensdag 12 september 2007 @ 14:34:
Het XS4ALL account is 'XS4ALL Only' en het netwerk is BBNed.
offtopic:
Dat lijkt me zeer sterk, aangezien alle XS4ALL Only-abo's via het BitStream(2)-netwerk gaan. Dat jij bij een traceroute vanaf je eigen locatie nog die bbned-routers ziet is omdat XS4ALL (hoop dat ik het zo correct uitleg) de IP's niet heeft veranderd (transparant gemigreerd zeg maar) en er slechts één reverse hostname mogelijk is. Als je van buitenaf naar jezelf toe een traceroute maakt, dan zie je dat bbned er niet meer in voor komt ;)

Werkt 't trouwens met je oude modem ook weer zoals vanouds, zonder uitval?

[ Voor 5% gewijzigd door Osiris op 13-09-2007 23:26 ]

• One_Gandalf
Osiris schreef op donderdag 13 september 2007 @ 23:24:
[...]

offtopic:
Dat lijkt me zeer sterk, aangezien alle XS4ALL Only-abo's via het BitStream(2)-netwerk gaan. Dat jij bij een traceroute vanaf je eigen locatie nog die bbned-routers ziet is omdat XS4ALL (hoop dat ik het zo correct uitleg) de IP's niet heeft veranderd (transparant gemigreerd zeg maar) en er slechts één reverse hostname mogelijk is. Als je van buitenaf naar jezelf toe een traceroute maakt, dan zie je dat bbned er niet meer in voor komt ;)

Ik ben er eigenlijk domweg vanuit gegaan dat het zaakje nog via BBNed loopt omdat ik van het ene op het andere moment het modem heb vervangen door de router. Een ander netwerk kan wel verklaren waarom mijn verbinding nu sneller is en waarom de verbinding nu wegvalt wat met mijn 'oude' modem niet gebeurde.

Hoe zie ik vanaf mijn eigen PC welke routers er tussen zitten? Als ik via de command-prompt een tracert doe stopt hij gelijk bij mijn router.

[ Voor 7% gewijzigd door One_Gandalf op 13-09-2007 23:39 ]

• One_Gandalf
Osiris schreef op donderdag 13 september 2007 @ 23:24:
[...]

offtopic:

Met het oude modem (Zyxel via BBNed) kreeg ik direct verbinding. Echter dit gaat via een ander netwerk en ik neem aan ook via een andere DSLAM. Ik heb hiermee enkele dagen zonder uitval gewerkt.

[ Voor 3% gewijzigd door One_Gandalf op 30-09-2007 00:49 ]

• One_Gandalf
De Thomson SpeedTouch 780i WL weer aangesloten.

Voor update zie topicstart.

[ Voor 48% gewijzigd door One_Gandalf op 30-09-2007 00:49 ]

• crazyindo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-03-2021
Heb je je oude modem al geprobeerd met xs4all verbinding? Vergeet niet dat je twee uur moet wachten voordat je internet weer hebt mits je router in bridge mode zet en een router achter hebt staan, zodat je de mac adres van je speedtouch kan clonen en heb je gelijk internet. Aan je lijn ziet het goed qua ruis verhuiding. Mocht het wel goed werken met je oude modem, met xs4all verbinding, dan ben ik bang dat je een andere modem moet hebben.

• One_Gandalf
crazyindo schreef op zondag 30 september 2007 @ 02:04:
Heb je je oude modem al geprobeerd met xs4all verbinding? Vergeet niet dat je twee uur moet wachten voordat je internet weer hebt mits je router in bridge mode zet en een router achter hebt staan, zodat je de mac adres van je speedtouch kan clonen en heb je gelijk internet. Aan je lijn ziet het goed qua ruis verhuiding. Mocht het wel goed werken met je oude modem, met xs4all verbinding, dan ben ik bang dat je een andere modem moet hebben.
Met mijn oude modem (Zyxel) krijg ik verbinding met BBNed. Ik zou niet weten hoe ik deze moet instellen voor het netwerk van KPN. Daar komt bij dat als ik in mijn oude modem wijzigingen aanbreng ik misschien niet meer op BBNed kom. Dit vind ik een te groot risico omdat ik hier te weinig van af weet. Het netwerk van KPN biedt bovendien ADSL2+ terwijl mijn oude modem dit niet ondersteunt.

• barfieldmv
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10-2025
One_Gandalf schreef op zondag 30 september 2007 @ 10:36:
[...]

Met mijn oude modem (Zyxel) krijg ik verbinding met BBNed. Ik zou niet weten hoe ik deze moet instellen voor het netwerk van KPN. Daar komt bij dat als ik in mijn oude modem wijzigingen aanbreng ik misschien niet meer op BBNed kom. Dit vind ik een te groot risico omdat ik hier te weinig van af weet. Het netwerk van KPN biedt bovendien ADSL2+ terwijl mijn oude modem dit niet ondersteunt.
Als het goed is dat niet (veel) meer werk dan even een nieuwe naam en user combinatie op de router in te stellen. Dat ongedaan maken zou ook niet veel werk moeten zijn. Succes ermee iig.

• One_Gandalf
barfieldmv schreef op zondag 30 september 2007 @ 10:44:
[...]

Als het goed is dat niet (veel) meer werk dan even een nieuwe naam en user combinatie op de router in te stellen. Dat ongedaan maken zou ook niet veel werk moeten zijn. Succes ermee iig.
Klinkt leuk maar dan moet je wel weten hoe je 'een nieuwe naam en user combinatie' instelt. En de Zyxel is voor BBNed ingesteld als modem en niet als router. Te veel onbekende variabelen naar mijn smaak.

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Die errors zijn niet zo erg. Jouw waardes zijn redelijk. Dit is mijn staatje:

Received CRC : 3106
Received HEC : 1930
Transmitted CRC : 5136
Transmitted HEC : 34688

Nu moet ik wel zeggen dat ik de verbinding gemaximaliseerd heb mbt de SNR :D

Die allerlaatste (hoge) HEC errors krijg ik als de verbinding initialiseert, ongeacht de SNR. Kan dus niets zijn of een probleempje met de (interne) lijn. In ieder geval geen last van.

Er zal een verstoring plaatsvinden tussen jouw huis en wijkcentrale (een lijntje van ca. 1800 meter) , net zoals bij mij. Dit lijkt mij niet oplosbaar dus het lijkt mij dat het gewoon 'slikken' is. Ik heb mij ook uitgesloofd om het probleem te vinden maar vindt het niet problematisch.

Als je echt nog wat wilt leren, download dan de tool DMT. Hiermee kun je alle tonen waaruit het signaal bestaat analyseren: http://www.mhilfe.de/

• One_Gandalf
Edgarz schreef op zondag 30 september 2007 @ 15:22:
Die errors zijn niet zo erg. Jouw waardes zijn redelijk. Dit is mijn staatje:

Received CRC : 3106
Received HEC : 1930
Transmitted CRC : 5136
Transmitted HEC : 34688

Nu moet ik wel zeggen dat ik de verbinding gemaximaliseerd heb mbt de SNR :D

Die allerlaatste (hoge) HEC errors krijg ik als de verbinding initialiseert, ongeacht de SNR. Kan dus niets zijn of een probleempje met de (interne) lijn. In ieder geval geen last van.

Er zal een verstoring plaatsvinden tussen jouw huis en wijkcentrale (een lijntje van ca. 1800 meter) , net zoals bij mij. Dit lijkt mij niet oplosbaar dus het lijkt mij dat het gewoon 'slikken' is. Ik heb mij ook uitgesloofd om het probleem te vinden maar vindt het niet problematisch.

Als je echt nog wat wilt leren, download dan de tool DMT. Hiermee kun je alle tonen waaruit het signaal bestaat analyseren: http://www.mhilfe.de/
Ik denk dat er nog wel opties zijn. Ik heb gelezen dat er routers zijn die zelfs met een zeer kleine signaal/ruis marge toch een stabiele verbinding kunnen verzorgen. Dit vergt echter wel enig uitzoekwerk. Ik heb elders op GOT een post gevonden van iemand die een andere router had gekocht en daarna geen problemen meer ondervond :

http://gathering.tweakers.../speedtouch%2C716%2Ckapot

[ Voor 5% gewijzigd door One_Gandalf op 30-09-2007 17:39 ]

• One_Gandalf
De mode van de router via het CLI-commando 'adsl config opermode=multimode' gewijzigd naar 'gewoon' ADSL.

De download-snelheid verandert naar 5.568 kbit/s. Met de mode 'multi_adslplus2' was de download-snelheid 11.905 kbit/s. De downloadsnelheid wordt hiermee dus ongeveer gehalveerd.

Echter om 23:00 uur klapt de verbinding er niet meer uit Ik heb ook elders gelezen dat ADSL2+ werkt met variërende spanningen in tegenstelling tot ADSL en ADSL2.

Zie ook update topicstart.

• One_Gandalf
Onlangs een 'surge protector' van digiconnect tussen geplaatst. Deze beveiligt 'gewone stroomstekkers' maar ook een adsl-verbinding (RJ11-connector). In de hoop dat er op de 'adsl-lijn' op deze manier een vorm van filtering zou plaatsvinden. Dit heeft echter niet mogen helpen. Ik ervaar nog steeds op regelmatige én onregelmatige tijden een plotseling wegvallen van de verbinding.

Het gaat om het model 'Surge Protector 5P' :

http://www.digiconnect.com/ProductDetails.aspx?ProductID=102162

Zie ook update topicstart.

• One_Gandalf
Edgarz schreef op zondag 30 september 2007 @ 15:22:
...
Ik heb deze tool gedownload. Het is een gave tool moet ik zeggen. Helaas is in de firmware het commando dat wordt gebruikt voor de grafieken geblokkeerd. Dus ik kan de tool hierdoor niet gebruiken. Blijkbaar zijn de firmware-bouwers niet gediend van de activiteiten die deze tool ontplooit op 'hun' modem.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03 14:42

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Titlechange op verzoek :)
One_gandalf: Zou je berichten die kort na elkaar komen (enkele minuten enzo) voortaan in 1 post willen zetten. Kicken binnen 24 uur wordt niet gewaardeerd.

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

One_Gandalf schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 14:16:
[...]

Ik heb deze tool gedownload. Het is een gave tool moet ik zeggen. Helaas is in de firmware het commando dat wordt gebruikt voor de grafieken geblokkeerd. Dus ik kan de tool hierdoor niet gebruiken. Blijkbaar zijn de firmware- bouwers niet gediend van de activiteiten die deze tool ontplooit op 'hun' modem.
Klopt helaas. Speedtouch/Alcatel heeft in de nieuwere firmware een aantal commando's geblokkeerd, ook op de 546. Door echter oudere firmware te gebruiken werkt het bij mij wel en draait het modem ook stabieler (bij nieuwere firmware raakte ik 1/3 van de verbinding kwijt en een reset als de telefoon gebruikt werd).

Surge protectors werken alleen als er echt veel overspanning op de electra komt, bv bij blikseminslag.

• wallywally
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-03 11:18
One_Gandalf schreef op zondag 30 september 2007 @ 00:47:
[...]

Met het oude modem (Zyxel via BBNed) kreeg ik direct verbinding. Echter dit gaat via een ander netwerk en ik neem aan ook via een andere DSLAM. Ik heb hiermee enkele dagen zonder uitval gewerkt.
Raar, want BBned en KPN hebben heel andere PVC waarden die ingesteld moeten worden. Bitstream van KPN gebruikt VPI/VCI 2/32. Wat BBned gebruikt weet ik niet. Als je oude modem nog werkt dan moeten de kruisdraden van BBned nog in de centrale aanwezig zijn en zit je dus op het BBned netwerk. Andere DSLAM ook ja.

• One_Gandalf
wallywally schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 16:37:
[...]

Raar, want BBned en KPN hebben heel andere PVC waarden die ingesteld moeten worden. Bitstream van KPN gebruikt VPI/VCI 2/32. Wat BBned gebruikt weet ik niet. Als je oude modem nog werkt dan moeten de kruisdraden van BBned nog in de centrale aanwezig zijn en zit je dus op het BBned netwerk. Andere DSLAM ook ja.
Ik gebruik dezelfde 'PVC-waarden' op beide modems namelijk 0/35. Vermoedelijk functioneren beide modems op het netwerk van KPN. Klopt het dat als beide modems dezelfde 'PVC-waarden' hebben ze per definitie naar dezelfde DSLAM 'kijken' ?

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

XS4ALL Only Fast gebruikt bij mij de instelling VPC 8/48. Dat is de standaard XS4ALL instelling. Wellicht dat door de afkomst van BBned je waardes anders (behoren te) zijn, geen idee.

[ Voor 11% gewijzigd door Edgarz op 15-10-2007 21:45 ]

• One_Gandalf
Dinsdagavond 16 oktober 2007 is de verbinding er voor het eerst sinds ik het controleer niet om 23:00 uur uitgeklapt.

Zou er onderhoud hebben plaatsgevonden aan de DSLAM?

Ik zie net dat het modem iets lager is getraind dan anders. Normaal iets boven de 12.000 Kbit/s en nu 11.785 Kbit/s. Hmmm misschien begint het modem het te leren.

Hmm ik zie dat er om 19:42 uur een 'syn flood' is geweest op het modem:

Oct 16 19:42:00 IDS dos parser : tcp syn flood (1 of 1) : 192.168.1.64 xx.xxx.xxx.xx 0048 TCP 1862->80 [S.....] seq 3105048577 win 65535

Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben? Ik heb een call bij de helpdesk van XS4ALL uitstaan met betrekking tot het wegvallen van de ADSL-verbinding.

[ Voor 89% gewijzigd door One_Gandalf op 16-10-2007 23:49 ]

• One_Gandalf
Vandaag een firmware-upgrade uitgevoerd voor mijn XS4ALL Only account als ex-Demon klant.

Voor mijn bevindingen met de upgrade zie de bijgewerkte topic-start.

• One_Gandalf
Ik heb het modem ongeveer 1 meter buiten de meterkast geplaatst. De verbinding is sinds deze actie niet meer weggevallen.

Met de nieuwe firmware kan ik het signaal meten. Met de tool DMT heb ik rond 23:00 het signaal gemeten: DMT-image

Kan iemand verklaren waarom de marge rond 23:00 uur terugvalt van 8,5 dB naar 7,5 dB.

• One_Gandalf
Edgarz schreef op woensdag 12 september 2007 @ 21:07:

Ik heb geen uitval meer om 23:00 uur als ik mijn modem buiten de meterkast plaats. Ik denk dus dat het wel degelijk met een stroompiek te maken heeft voor het overschakelen naar nachtstroom. Wat je zou kunnen proberen is een afgeschermde telefoonkabel. Het gaat (als ik het bij het rechte eind heb) voornamelijk om EMI (Electromagnetic Interference) op de telefoonkabel veroorzaakt door spanningspieken in de meterkast.
Pagina: 1