Speedtouch 716 kapot? Kan iemand de cijfers interpreteren?

Pagina: 1
Acties:
  • 686 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Phobophile
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-12-2025
Matched: speedtouch, 716
Beste mensen,

Sinds vorige week heb ik internet (xs4all basic, 768Kb up/6Mb down) in mijn nieuwe woning. Omdat ik van ISDN naar analoog ging heb ik hiervoor een geschikt modem gekocht, een Speedtouch 716 v5 WL. Ik ben er inmiddels een kleine week mee bezig (samen met de KPN, die echt ontzettend 'zijn' best doet! _/-\o_ ). En ik begrijp er inmiddels niets van. Ik zal pogen e.e.a. zo overzichtelijk mogelijk weer te geven.

Het probleem waar ik eerst tegen aan liep was een instabiele verbinding (niet vreemd met een SNR van 6 die regelmatig lager zakte). Nadat ik KPN ervan had overtuigd dat ik alles goed had aangesloten deed de technische dienst een lijnmeting (op afstand), hieruit kwam dat het signaal 'degenerated' was.
Er is een monteur langs geweest die vaststelde dat de lijn goed was, hij heeft toen de ADSL-dienst ingeschakeld (hij was van de afdeling die eventueel lijnen opgraaft e.d.). Het enige wat de ADSL-monteur in de centrale kon vinden was dat de apparatuur nog niet was overgeschakeld naar ADSL2+, dit heeft hij alsnog gedaan. Het probleem leek aanvankelijk opgelost omdat ik nu een SNR down had van 16 dB. Dat bleek niet het geval en zo kom ik bij het huidige probleem.

Probleem
Mijn SNR fluctueert sterk. De up is zit constant rond de 17 dB, de down fluctueert van 16 dB tot onder de 6dB. Bij opnieuw opstarten van het modem, of het heraansluiten van kabeltjes traint het modem vaak naar veel te lage snelheden. Regelmatig, maar zonder regelmaat valt de DSL-verbinding weg.

Aansluiting en ondernomen stappen
- KPN gebeld, zie verhaal hierboven.

- ISRA naar Splitter: kabeltje van +/- 15cm met vast stekkertje. Verschillende kabeltjes geprobeerd;
- Splitter: twee splitters geprobeerd;
- Splitter naar modem: kabeltje van +/- 15cm met vaste stekkertjes. Verschillende kabels geprobeerd;
- Modem:
* Originele firmware geprobeerd;
* 6.1.7.2 firmware geprobeerd, laatste leek stabieler;
* meerdere resets e.d.;
* Web Browsing Interception uitgeschakeld;
* via telnetsessie ingesteld op: multimode, adsl2, readsl2 - resulteerde in geen line-sync of te laag trainen. De beste resultaten haal ik met adsl2plus modus.

Nou, inmiddels ben ik dus ten einde raad en vraag me af of mijn modem wel goed is. Ik heb dit apparaat wel geprobeerd met de lite verbinding van mijn ouders, maar soms doet het modem het ook een tijdje goed bij mij. Dus uiteindelijk weet ik niet hoeveel die test zegt (ook omdat ze een 3Mb verbinding hebben).

Vanochtend kreeg ik de volgende cijfers uit mijn modem. Waarom het ding nu opeens acht uur up kon blijven ontgaat me - misschien omdat het nacht was?

Uptime: 0 days, 7:59:00
Modulation: G.992.3 Annex A
Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 773 / 6.151
Data Transferred (Sent/Received) [MB/MB]: 12,80 / 334,41
Output Power (Up/Down) [dBm]: 12,0 / 13,5
Line Attenuation (Up/Down) [dB]: 13,5 / 26,5
SN Margin (Up/Down) [dB]: 18,0 / 10,0
Vendor ID (Local/Remote): TMMB / BDCM
Loss of Framing (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Signal (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Power (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Link (Remote): 0
Error Seconds (Local/Remote): 4.746 / 0
FEC Errors (Up/Down): 0 / 0
CRC Errors (Up/Down): 38 / 7.456
HEC Errors (Up/Down): 396 / 7.448

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:18

BHQ

Geen matches
Ziet er idd vaag uit, zeker gezien je marges. Misschien dat je modem retraint op een lagere snelheid als die errortjes hoger dan een bepaald aantal worden? Heb je evt. een ander modem als referentie? Als je modem lager intraint, staat-ie dan nog op g.dmt of is ie dan op g.lite overgestapt? etc ;)

• Phobophile
Geen matches
Nee, een ander modem heb ik helaas niet, omdat ik eerder een ISDN-lijn had. Nou tijdens mijn afwezigheid is het weer raak geweest. Verbinding verbroken en op een lagere snelheid verder gegaan. Uit de eventlog blijkt dat de SNR down op dat moment 6,5dB was, dus wat dat betreft begrijp ik het trainen naar die snelheid wel.

Hier de cijfers :(

Uptime: 0 days, 5:51:29
Modulation: G.992.3 Annex A
Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 773 / 1.149
Data Transferred (Sent/Received) [MB/GB]: 102,69 / 2,81
Output Power (Up/Down) [dBm]: 12,0 / 19,0
Line Attenuation (Up/Down) [dB]: 13,5 / 26,5
SN Margin (Up/Down) [dB]: 18,0 / 30,5
Vendor ID (Local/Remote): TMMB / BDCM
Loss of Framing (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Signal (Local/Remote): 1 / 0
Loss of Power (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Link (Remote): 0
Error Seconds (Local/Remote): 9.661 / 0
FEC Errors (Up/Down): 0 / 0
CRC Errors (Up/Down): 38 / 465
HEC Errors (Up/Down): 459 / 270

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:18

BHQ

Geen matches
Heel vaag, want met die speed zou ik zeggen dat ie terugvalt op G.Lite, maar da's toch niet het geval..

Heb je al geprobeerd je modem zonder splitter e.d. direct op de telefoonlijn aan te sluiten?

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:14

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Geen matches
Hoe ver woon je van de centrale?

Ik woon op 4 kilometer en pas nadat mijn modem een paar keer heeft ingetraind kan die de verbinding voor een flinke tijd uphouden.
Soms na een maand moet die weer even opnieuw intrainen en loopt de verbinding weer een hele tijd verder.

Ik woon gewoon echt op het randje en misschien is dit bij jou ook het geval. Ik heb iig al adsl start nu maar, omdat het anders al helemaal geen doen is.

Tweakers Discord

• Phobophile
Geen matches
@Yapser
Ja, zonder splitter aansluiten heb ik ook geprobeerd.

@Tweakduke
Ik woon op een kilometer of anderhalf van de centrale, dus dat kan het probleem eigenlijk niet zijn.

• Phobophile
Matched: speedtouch
Nou, het lijkt erop dat ik uit de problemen ben. Helaas heeft dit me wel €90,- euro gekost. Voor 'educational purposes' misschien interessant om de oplossing in het archief op te nemen. Bij dezen:

Uit het mijn uitgebreide startpost blijkt denk ik wel dat ik behoorlijk bezig ben geweest met zoeken naar en proberen van mogelijke oplossingen. Uiteindelijk had ik er zo de balen van dat ik maar een ander modem heb gehaald; een SMC 7904 WBRA. Op mijn vorige (ISDN) aansluiting (voor mijn verhuizing) had ik SMC 7804 en die deed z'n werk prima, vandaar dat ik besloot nog eens een poging met dit merk te ondernemen.
Resultaat: het modem trainde direct naar de juiste snelheid en de SNR fluctueerde niet meer, maar bleef staan op 12 dB down. Ook opvallend is dat ik inmiddels 61 'Fast path CRC errors' heb verzameld en voor de rest alles qua errors nog steeds op nul staat. Vergelijk dat maar eens met de fouten (zie mijn geposte cijfers) die de Speedtouch meldde.
Nadat ik de splitter verving door het exemplaar dat bij de SMC geleverd werd nam de SNR zelfs toe tot 15 dB.
Echt jammer dat ik die mooie opties van de speedtouch moet missen, maar dit modem doet tenminste wat ik ervan verwacht.

Nog een observatie v.w.b. die splitter. Op mijn vorige adres had ik ook problemen met het verkrijgen van een line-sync. De SNR schoot gewoon net tekort. Uiteindelijk heb ik toen bij Mycom een losse splitter gekocht, de losse splitters zijn bij hun van SMC. Deze wist een SNR te realiseren die net een dB of twee hoger was dan welke ik kreeg met de Alcatel-splitter. Voor mij net genoeg voor een stabiele verbinding. Ik ging er toen vanuit dat de Alcatel gewoon 'op' was. Maar dit keer scheelde het overschakelen van splitter me dus weer een paar dB. En nu was de Alcatel-splitter echt splinternieuw (gekregen van de KPN-monteur).
Het kan nog uiteraard toeval zijn, maar ik zou mensen die een paar dB tekort komen (met splitter) toch haast adviseren ook eens zo'n exemplaar van SMC te proberen.
Pagina: 1