Toon posts:

Moederbord gebogen?

Pagina: 1
Acties:
  • 207 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een vraagje over mijn moederbord......De plek van de socket is een beetje gebogen :S

Mag dit wel? Want mijn systeem is niet zo stabiel. :?

Mijn systeem:
Asus P5N-E Sli INTEL mobo
Intel Core 2 Duo E4500
Thermaltake Blue Orb FX CPU Koeler
XFX Geforce 7900GS XXX
Samsung 320GB HDD SATAII
Asus 550Watt Voeding.....(Wordt morgen een HIPER TYPE-R Blue 580Watt) (Omdat ik dacht dat mijn systeem daar door onstabiel was.....Wat nog mogelijk zou kunnen zijn)

Maar mag mijn mobo dus een beetje gebogen zijn bij de Socket Kant? Ik heb denk ik een beetje te hard gedruk toen ik die Grote Thermaltake Blue orb CPU Koeler wou monteren. :/

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Mja, kan meestal geen kwaad hoor. Door de kracht van de CPU koeler buigt het moederbord wat door. De oorzaak van je instabiliteit zou ik dan ook ergens anders zoeken.

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-02 22:21

Swaptor

Java Apprentice

Buigen is een grote no-no, als het te ver is.

Misschien is het makkelijker om een plaatje te posten waar de gebogen plaat op staat?

[ Voor 7% gewijzigd door Swaptor op 11-09-2007 15:05 ]

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

Verwijderd

Topicstarter
Exorcist schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 15:04:
Mja, kan meestal geen kwaad hoor. Door de kracht van de CPU koeler buigt het moederbord wat door. De oorzaak van je instabiliteit zou ik dan ook ergens anders zoeken.
Dan licht het toch aan de voeding? Ik zal even kijken of ik een foto kan maken 1 moment

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Wat is er mis met de Asus 550W dan?
Want doorgaans zijn dat best degelijke voedingen geloof, teminste de modellen die ik hier heb.
Wat voor amperages levert het model dat je hebt en hoe zijn je lijnen dan?

[ Voor 71% gewijzigd door Ultraman op 11-09-2007 15:10 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
cybersteef schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 15:09:
Wat is er mis met de Asus 550W dan?
Want doorgaans zijn dat best degelijke voedingen geloof, teminste de modellen die ik hier heb.
Wat voor amperages levert het model dat je hebt en hoe zijn je lijnen dan?
Wat er mis is met de Voeding. Die voeding gaf stroom aan een brandend moederbord...........
Sinds ik mijn nieuwe mobo heb en die voeding heb geplaatst is dit systeem zeer onstabiel...

En ik weet geen donder wat je bedoelt met "Wat voor amperages levert het model dat je hebt en hoe zijn je lijnen dan?" 8)7 ;(

En foto kan ik helaas niet maken....Batt. Leeg! Ben aan het opladen 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2007 15:15 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 15:14:
[...]

Wat er mis is met de Voeding. Die voeding gaf stroom aan een brandend moederbord...........
Sinds ik mijn nieuwe mobo heb en die voeding heb geplaatst is dit systeem zeer onstabiel...

Dan vertrouw je die voeding toch niet meer????

En ik weet geen donder wat je bedoelt met "Wat voor amperages levert het model dat je hebt en hoe zijn je lijnen dan?" 8)7 ;(

Dan zoek je dat op, men houdt hier niet zo van luie dondertjes ;)

Verwijderd

Topicstarter
Mijn excuses. Ik laat morgen wel weten hoe het gegaan is met de nieuwe voeding...Bedankt nog.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 15:14:
Vanwaar de lange punten die op mij redelijk vermoeid of zuchtend overkomen?
Sorry als ik misschien verkeerd intepreteer, maar je hebt van dat branden niets vermeldt staan in je topicstart. Ik kan daarom zoiets niet weten.
Maar voeding die een verdachte is bij het affikken van een moederbord zou ik zelf niet aan mijn nieuwe systeem hangen. Die vertrouw ik niet meer tot onschuld bewezen is.
Dan kun je ook even Welke voeding heb ik nodig? Deel 18 doornemen, daar staat het een en ander beschreven over voedingen en waar op te letten.
Met ampèrages van de voeding bedoel ik de maximale stroomsterkte die de voeding op de verschillende stroomlijnen kan leveren. Op de zijkant van je voeding zal een sticker of markering staan met deze gegevens er op.
Of een voeding geschikt is voor een PC is nauwkeuriger te bepalen door te kijken naar het vermogen dat de voeding kan leveren op de verschillende stroomlijnen. Op die sticker of markering zul je verschillende voltages aantreffen met elk het maximaal leverbare vermogen op die lijn.
Bijvoorbeeld:
+5V - 20A
+12V1 - 17A
+12V2 - 17A
+3.3V - 20A

Iets in die richting.

Maar als je de Asus voeding toch gaat vervangen is dat al wat minder van belang.
Wel leuk is het om voor jezelf even die specificaties van de verschillende voedingen te vergelijken.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• TheGhost
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Wat bedoel je met niet zo stabiel? Krijg je foutmeldingen? Vastlopers? BSOD's? Beschrijf eens wat de fout(en) precies is/zijn?

I'm not weird, I'm a limited edition

Verwijderd

het is me opgevallen dat de originelen koelers van intel de borden door buigen.
Pak een koeler die vast word geschoeft zoals bij de zalman dan blijft het bord recht.
De koelers met klemmen zoals de originelen intel koeler veroorzaken dit probleem.
Zolang je de koeler laat zitten is het geen probleem.
Maar soms als je paar keer de koeler er af heb gehaald dan krijg je wel scheuren en is einde voor het bord.
Vreemd dat hun het zo strak er op zetten .

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-05 20:05

Dani86

AeroGeek

@ suijkerbuijk, dat heb ik nog nooit gehad/gezien, en ik heb iets van tien S775 systemen gebouwd, met de standaard intel koeler. En hij heeft een thermaltake koeler.

En nooit opgelet bij Nederlandse grammatica lessen? :+

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Verwijderd

Topicstarter
Nou deze Thermaltake BlueOrb wordt ook geschroeft....Maar die beugels zitten te ver van elkaar...Waardoor het bord een klein beetje buigt.

Nou ik heb het allemaal gedemonteerd en ik zag dat dus. En ik zag geen scheuren. Denk ik Hhaah!

Ik merk het vandaag wel als mijn nieuwe voeding binnen komt. Ik laat het weten! Bedankt.

Verwijderd

Ik heb dezelfde voeding al een jaar en ik snap niet waar je vandaan haalt dat 'ie er voor zorgt dat je systeem instabiel wordt :{

Ik denk dat je een prutser bent.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2007 02:53 ]

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2007 @ 02:53:
Ik heb dezelfde voeding al een jaar en ik snap niet waar je vandaan haalt dat 'ie er voor zorgt dat je systeem instabiel wordt :{

Dat denk ik niet, eerder de voeding die niet jofel meer is.
Dat die van jou goed functioneert is heel goed mogelijk dat zal die van de TS ook wel hebben gedaan, tot de dag dat zijn moederbord in de fik vloog.

Maar TS wat zijn je ervaringen met "niet stabiel" zijn, verklaar je eens nader!

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Flame17 schreef op woensdag 12 september 2007 @ 03:05:
[...]
Maar TS wat zijn je ervaringen met "niet stabiel" zijn, verklaar je eens nader!
Dit topic hoort eigenlijk in PC doet het niet goed, cpu probleem?. Daar staat de voorgeschiedenis in.

[ Voor 5% gewijzigd door gambieter op 12-09-2007 03:36 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• fevenhuis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-01 01:15
Er zijn speciale rubberen voetjes met plaklaag die onder het moederbord bij de CPU geplaatst dienen te worden om het buigen te voorkomen, die worden meestal bij de betere kasten geleverd.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2007 @ 02:53:

Ik denk dat jij je eigen onbenul tot norm verheft. Dat is een fout die je wel vaker ziet. :+

I don't like facts. They have a liberal bias.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Doorgebogen moederborden komen wel vaker voor. Ik ben al veel planken tegen gekomen die al een afwijken van een paar graden hadden op de plek van het socket. Meestal is het zo dat als je binnen de specificaties blijft van wat je aan het socket kan hangen je wel safe zit. Maar je kunt natuurlijk ook te zware koelers eraan hangen en dan kunnen borden doorbuigen, maar voordat dat echt problemen geeft moet het wel heel krom staan bij de meeste plankjes.

Of je stabiliteitsproblemen daar dus vandaan komen weet ik niet, maar neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens stap voor stap door om te kijken of het idd je moederbord is, misschien je voeding die je hier verdenkt of gewoon een compleet ander onderdeel.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik kan elk moment die nieuwe voeding ontvangen ik laat wel weten hoe het ging

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Het is inderdaad een feit dat moederborden met stock intel koelers extreem doorbuigen.
Het gevaar daarvan zit niet direct in het doorscheuren van het moederbord zelf.
De gevoelige smd componenten zijn hier echter wel heel kwetsbaar voor. Vooral keramische condensatoren kunnen makkelijk scheuren als er spanning op een print staat.

Het komt blijkbaar weinig voor dat dit problemen veroorzaakt, maar ik zou het zelf niet prettig vinden als mijn moederbord zo krom stond.

Bij AMD hebben ze dit veel mooier opgelost met de koeler bevestiging. Die gebruiken voor zover ik weet standaard al een backplate.

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
MvdKelen schreef op woensdag 12 september 2007 @ 11:35:
Bij AMD hebben ze dit veel mooier opgelost met de koeler bevestiging. Die gebruiken voor zover ik weet standaard al een backplate.
Het is inderdaad de afwezigheid een een standaard backplate bij socket 775 dat wat problemen kan geven. Zo zit mijn nieuwe Scythe Infinity (erg goede koeler, trouwens) er erg strak op, met zo'n Intel pushpin systeem, waar ik niet zo gecharmeerd van ben, want dingen buigen inderdaad nogal door. Ik bedoel maar: het is dus niet alleen gewicht dat em krom kan trekken, maar ook gewoon hoe hard de koeler vastgedraaid/gedrukt zit dat bepaalt hoezeer je moederbord kromtrekt. En bij de Infinity, en al die Intel stock koelers, heb je dus geen keus.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Topicstarter
tja. Ik ben nog steeds op mijn voeding aan het wachten hahah. Maar wat jullie zeggen kloppen wel.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:52
albatross schreef op woensdag 12 september 2007 @ 11:46:
[...]

Het is inderdaad de afwezigheid een een standaard backplate bij socket 775 dat wat problemen kan geven. Zo zit mijn nieuwe Scythe Infinity (erg goede koeler, trouwens) er erg strak op, met zo'n Intel pushpin systeem, waar ik niet zo gecharmeerd van ben, want dingen buigen inderdaad nogal door. Ik bedoel maar: het is dus niet alleen gewicht dat em krom kan trekken, maar ook gewoon hoe hard de koeler vastgedraaid/gedrukt zit dat bepaalt hoezeer je moederbord kromtrekt. En bij de Infinity, en al die Intel stock koelers, heb je dus geen keus.
Vreemd, ik hoor juist veel mensen klagen dat de Infinity met die pushpins niet strak genoeg zit. Vastzetten met simpele boutjes en moertjes levert een verbetering van enkele graden in de koelprestaties op...

Overigens moet je dan des te meer uitkijken dat je je bord niet buigt, dat gaat dan namelijk erg simpel. Mijn bord staat overigens ook een klein beetje krom rond de socket, maar nog nooit stabiliteitsproblemen gehad. Ik zou me om een kleine bolling niet al te druk maken. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

burne schreef op woensdag 12 september 2007 @ 04:10:
[...]

Ik denk dat jij je eigen onbenul tot norm verheft. Dat is een fout die je wel vaker ziet. :+
Wel knap dat ook jij uit dit topic weet te halen waarom TS denkt dat zijn systeem instabiel is.

Maar goed, zal aan mij liggen :>

Jomanda inda house :D

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2007 12:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok damen en heren. Ik had net de nieuwe voeding geinstalleerd en het probleem blijft voortzetten.

Nou zie ik de cpu en de moederbord als de boosdoeners.

De moederboard is gebogen bij de socket kant.
De Cpu is mischien ook onstabiel? Als dat kan tenminsten?

Verwijderd

je kan inderdaad problemen krijgen door een gebogen bord.
Zo had ik een bord van epox die doorgebogen was.
Ging een tijd goed tot dat hij niet meer goed wilde opstarten en later ook geen leven meer gaf.
OP de epox bord zal een diganose display die gaf aan dat de fout bij de cpu zat.
Haald de cpu er uit propte in een anderen bord en gelijke draaien.
Proc weer terug in de epox bord zelfe melding.
Door het buigen en hitte waren de soldering losgelaten of geknakt (wie weet)

Toen vooraltijd aangenomen een nieuwe goeie koeler aan te schaffen die het bord niet buigt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2007 @ 13:37:
je kan inderdaad problemen krijgen door een gebogen bord.
Zo had ik een bord van epox die doorgebogen was.
Ging een tijd goed tot dat hij niet meer goed wilde opstarten en later ook geen leven meer gaf.
OP de epox bord zal een diganose display die gaf aan dat de fout bij de cpu zat.
Haald de cpu er uit propte in een anderen bord en gelijke draaien.
Proc weer terug in de epox bord zelfe melding.
Door het buigen en hitte waren de soldering losgelaten of geknakt (wie weet)

Toen vooraltijd aangenomen een nieuwe goeie koeler aan te schaffen die het bord niet buigt.
Dus denk je dat het niet aan mijn cpu ligt maar gewoon aan de moederbord? Dat is balen...Echt balen.....Nou dat word dan een andere moederbord met de Intel Stock koeler denkik dan maar!

• TheGhost
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
voor de 2e keer (nou ja, van mijn kant dan)

Wat bedoel je met niet zo stabiel? Krijg je foutmeldingen? Vastlopers? BSOD's? Beschrijf eens wat de fout(en) precies is/zijn? Als je deze dingen niet toelicht zullen wij je nooit goed kunnen helpen.

Op dit moment wek je de indruk dat het een gevalletje "probleem tussen stoel en toetsenbord" is.

I'm not weird, I'm a limited edition

Verwijderd

Topicstarter
Ja sorry..Eum hij krijgt BSOD's met de tekst:
Onherstelbare systeem fout

Ik heb toevallig nog xp kunnen installeeren maar dat lukt nu ook niet meer.

Verwijderd

dit fouten worden meestal veroorzaakt door fouten in het geheugen.
Maar een bord kan dat ook veroorzaken .
Ik heb hier een amd xp systeem staan met de zelfde fouten.
Wil je windows installeren zelf tijden setup krijg je de fout.
Geheugen gewisselt voeding en enzz.
Probleem blijft dus alleen de cpu en bord blijft over.
Test je cpu bij iemand en je geheugen ook. (harddrive hoeft niet maar mag wel)
Als alles oke is dan kan je van uit gaan dat het bord overleden is

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2007 @ 14:34:
dit fouten worden meestal veroorzaakt door fouten in het geheugen.
Maar een bord kan dat ook veroorzaken .
Ik heb hier een amd xp systeem staan met de zelfde fouten.
Wil je windows installeren zelf tijden setup krijg je de fout.
Geheugen gewisselt voeding en enzz.
Probleem blijft dus alleen de cpu en bord blijft over.
Test je cpu bij iemand en je geheugen ook. (harddrive hoeft niet maar mag wel)
Als alles oke is dan kan je van uit gaan dat het bord overleden is
Nou. er zitten nieuwe ram. nieuwe voeding in.
Het is of de cpu of moederbord. En aangezien ik die cpu toch niet meer wil ga ik een andere halen. Een Intel Core 2 duo uit de 6 Series. En een nieuwe moederbord.

Ik verklaar hierbij dat mijn moederbord en cpu zijn overleden..........

Ik wil iedereen bedanken voor het helpen van mijn probleem. Ik heb inmiddels een:
MSI P6N SLI Platinum, nForce-650i SLI,
Intel Core 2 Duo E6550 2.33GHz 1333Mhz

Besteld. Die morgen binnen komen.
Dit was een combinatie die ik een maand geleden moest bestellen maar ik was te gierig voor geld.

Ik geef 1 tip voor vele nieuwe Pc bouwers, Bespaar op niks. Koop alles dat goed is ook al is het duur. Want als je dooie goedkoop spul koopt dan kom je 2 keer duurder uit. Zoals ik nu ben.

Ik was van plan om 700 euro uittegeven en ik heb nu al 1300 Euro uitgegeven......

Nogmaals bedankt iedereen voor het helpen.

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Het doorbuigen van een 775 bord komt heel vaak voor. Een spontaan kapotte intel cpu heb ik daarintegen nog nooit gezien(paar jaar in computerwinkels gewerkt).

Maar een tip voor de volgende keer: koop een koeler met eigen backplate.
Een alpine7 van arctic kost rond een tientje, en heeft een backplate erbij zitten.

I, for one, like Roman numerals

Verwijderd

Topicstarter
Def_P schreef op woensdag 12 september 2007 @ 14:51:
Het doorbuigen van een 775 bord komt heel vaak voor. Een spontaan kapotte intel cpu heb ik daarintegen nog nooit gezien(paar jaar in computerwinkels gewerkt).

Maar een tip voor de volgende keer: koop een koeler met eigen backplate.
Een alpine7 van arctic kost rond een tientje, en heeft een backplate erbij zitten.
Heel erg bedankt voor die tip van de koeler. Ja maar die cpu vol deed niet aan mijn eisen. Dus ik vind die verlies niet zo erg.

Maar nog bedankt

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:24

Thandor

SilverStreak

Dit hoort gewoon bij PC doet het niet goed, cpu probleem? :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.