Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2ddup
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-04-2022
Beste medeforummers,

Kunnen jullie mij vertellen hoe ik op een betrouwbare manier (dus niet "hou je hand ervoor en kijk of hij het doet") kan testen of de afstandsbedieningen die ik heb radiofrequent (RF) zijn of dat deze door middel van infrarood (IR) werken? Ik ben namelijk op zoek naar een goede universele afstandsbediening en nu is mijn oog gevallen op óf de Logitech Harmony 885 óf de Logitech Harmony 895, maar het prijsverschil tussen de twee vind ik nog te groot om gewoonweg te kiezen voor de 895, aangezien deze (voor mij) als enig voordeel het bedienen van radiofrequente apparaten heeft; als blijkt dat bepaalde afstandsbedieningen die ik gebruik radiofrequent zijn, dan móet ik wel kiezen voor de Logitech Harmony 895 :P
Bij voorbaat dank voor jullie adviezen! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Kan je niet gewoon kijken of er zo'n zwart plasticje of lampje voorop de AB zit ? Deze verzend dan het infrarood signaal, als deze er niet zit moet het wel RF zijn anders is IR niet te verzenden. Het IR signaal van een AB is overigens te zien op het display van een (digitale) camera dus daar zou je ook nog mee kunnen testen.

offtopic:
groeten is hier overigens niet nodig, wij doen elkaar altijd de groeten

[ Voor 14% gewijzigd door Dick op 11-09-2007 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2ddup
Maar kan het niet zo zijn dat RF-afstandsbedieningen ook met een (zwart) glaasje/kapje aan de voorkant worden uitgevoerd? Dan weet ik (als er een kapje/glaasje voor zit) dus nog steeds niet zeker of het IR of RF is :?

[ Voor 27% gewijzigd door xs2ddup op 11-09-2007 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennovb
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-05 20:50

bennovb

Max OC = 3725Mhz..!!!

je kan (een deel) testen door mbv een camera de 'oogjes' op de zender te bekijken wanneer je een knop indrukt.
IR is voor het blote oog niet zichtbaar maar zie je wel op de meeste camera's (mobieltje?).

ahum, zei een collega eerder dus ook al

of..., je ontkoppelt de IR ontvanger van je PC en sluit alleen het RF deel aan?
(of is dit sowieso niet mogelijk)

ik heb zelf de 895 en ben hardstikke tevreden maar heb zelf de RF module (nog) niet in gebruik

[ Voor 21% gewijzigd door bennovb op 11-09-2007 01:08 ]

Surface Pro 4 (Core m3, 4GB, 128GB) + Lumia 640XL Dual Sim (Verkocht ; PCH-DL, 2x Xeon 2.4 D1 SL6VL (@18x133), CM Heatpipes, 4x 512MB Adata Vitesta DDR500, Windowed Stacker, TSP 500W EPS, BroadCom 8prt SATA RAID, 36GB Raptor + 4x 200GB Seagate RAID5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:48
Hummm... eigenlijk vraag je je dus af of je bestaande apparaten via RF of IR bestuurd worden?

Dan is het simpel: hou van elk apparaat de originele afstandbediening in een afgesloten ruimte (zodat er geen licht uit kan) en kijk of je het apparaat nog kan bedienen.
Kan al redelijk eenvoudig: hou je hand strak om de voorkant van de originele afstandbediening en druk wat knoppen in. Als het apparaat niet of slecht reageert, dan is 'ie IR bestuurd.

IR: is eigenlijk gewoon licht, en dat gaat dus niet door hout, steen of handen heen (hooguit met wat reflectie via de ene muur naar de andere muur naar het apparaat, maar da's al onwaarschijnlijk).
RF: gaat door hout, handen en (beperkt) steen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
meest eenvoudige test lijkt mij om buiten het zichtbereik van het 'ontvangend apparaat' te gaan staan, een knop op je AB in te drukken, en kijken of het apparaat reageert......
(dus om het hoekje bijvoorbeeld).
Doet het apparaat nog steeds iets: RF
Doet het apparaat niets meer: IR.

Buiten dat: je weet toch van je apparaten of ze IR of RF zijn? Anders is dat toch simpel na te gaan/op te zoeken?
Buiten dat: er zijn niet zoveel (consumenten) apparaten die op RF werken.....
Buiten dat; je huidige RF apparaten met een Harmony laten samenwerken gaat ook niet altijd out-of-the-box.....(zie hier

Buiten dat: waar hebben we het hier over? ;)

(vanaalten; same time, same message)

[ Voor 3% gewijzigd door kaajee op 11-09-2007 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2ddup
Dank jullie wel! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 14:59
Wat ik ervan begreep is dat de 895 op een enigzins apparte frequentie zend die niet veel apparaten gebruiken!! Zou je misschien even mee moeten nemen in je keuze!!
Mij bevalt de 885 in ieder geval super!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2ddup
Thanks voor de tip rsvmark, ik denk dat ik de 885 kies d:)b
Pagina: 1