X10 en de Logitech Harmony serie

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 35.763 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-04 10:57
X10 ft. Logitech Harmony

Ik krijg binnekort de sleutel van mijn nieuwe huis en wil hier het zogeheten Domotica in toepassen. Dit houdt voor mij in dat je met je afstandsbediening je lichten kan bedienen. Om je lichten aan/uit te laten gaan en eventueel te laten dimmen kan je gebruik maken van het X10 protocol. Dit protocol maakt gebruik van het lichtnet. Voor meer technische uitleg, Wikipedia is je vriend :)

http://en.wikipedia.org/wiki/X10_%28industry_standard%29

De Logitech Harmony behoeft geen verdere intro, alleen een verwijzign naar het topic hier op GoT.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1233253

Nu is dit topic ervoor om deze twee snufjes samen telaten werken. In het universal remote topic komen elke keer verschillende vragen voorbij:

:? Welke remote kan je gebruiken?
  • Logitech Harmony 1000
  • Logitech Harmony 895
  • Logitech Harmony 885
  • Logitech Harmony 555
  • Logitech Harmony 525
  • Harman Kardon TC30
Direct aansturen van de X10 met RF is vooralsnog niet mogelijk :(

:? Als ik die remote heb wat heb ik dan nodig?
  • Harmony 895/1000: RF extender en de 7243 (mag uit het zicht liggen)
  • Harmony <895 en de H/K TC30: Alleen de 7243 die in het zicht ligt
:? Moet ik ergens op richten als ik zap?
  • Als je de 895 of de 1000 hebt en je hebt je RF Extender tegenover de IR7243 liggen dan hoef je neit te richten, gewoon je Z-wave de ruimte in sturen :)
  • Als je een andere AB hebt dan moet je je IR-stralen op de IR7243 richten.
Als mensen vragen hebben die goed in dit topic passen dan zal ik ze toevoeven. Als we antwoorden hebben worden die onder de vragen gezet.

De apparaten die je nodig hebt:
De IRRF7243
Afbeeldingslocatie: http://www.marmitek.com/bigimages/9688.jpg
http://www.marmitek.com/n...p?subgroep=49&product=360
Dit apparaat vertaald het IR signaal van je RF Extender naar het RF signaal voor je X10 schakelaars.

De Harmony 895
Afbeeldingslocatie: http://www.logitech.com/repository/152/jpg/857.1.0.jpg
http://www.logitech.com/i...otes/devices/374&cl=nl,nl

Deze AB wordt geleverd met een RF Extender die je nodig hebt bij het aansturen:
Afbeeldingslocatie: http://www.elekhomica.nl/images/extender_harmony.gif
Hij is ook los te verkrijgen.

:? Waar koop ik al dit moois?
Hier: http://www.elekhomica.nl/index.php?cPath=26

Links:
www.leike.com (Super veel info)

Ik heb nog een handleiding voor het toevoegen van een Marmitek controler maar geen goede plek om het stabiel naar te zetten (PDF). Hiervast de tekst los:
Automation@Home

www.automation-at-home.com

This manual will show you how to setup Logitech Harmony Universal Remote to control X10
home automation system .

Hardware Requirement :

1) Logitech Harmony Universal Remote e.g. Logitech Harmony 880
2) Marmitek IR \ RF Transceiver + Mini Controller , model number : IRRF7243U
3) Several X10 device e.g. X10-2026UK X10 Plug-in Module , X10-2222 Single Button Dimmer Wall

Switch …etc

In following example
:
We have several X10 device and already assign specific X10 address.
Bedroom -Light is B1
Living Room -Light 1 is B3

-Light 2 is B4
-Low Voltage Halogen Lamp 1 is B9
-Low Voltage Halogen Lamp 2 is B10

Toilet -Light is B5
Kitchen -Light is B6

Setting for Marmitek IRRF7243U :

Please set the correct House code on IRRF7243U

e.g. for above sample , please set to House Code B
Run the Logitech Harmony Remote Software and follow below step to setup the remote.
LET OP: dit topic wil ik uitbouwen, ik ben namelijk ook geen meester hierin. Alle info zal opgenomen worden in dit topic

[ Voor 33% gewijzigd door jorisdekloris op 03-08-2007 11:08 ]

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94923

offtopic:
Typo's:
,,Hier moet een lijstej komen van ...'
,,Dit apparaat verteeld het IR signaal ...''
,,.. maar geen goede plak om het ...''

Dus, even voor mijn beeldvorming; als ik mijn 5 jaar oude RF gestuurde lampenset (zal wel geen X10 zijn) en mijn RF gestuurde beamer rolscherm wil bedienen met mijn Harmony 525 zal ik
een IR -> RF X10 en een X10 -> all-RF nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
RF werkt met verschillende protocollen en frequenties, die moeten op elkaar aansluiten.

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RF ja, maar X10 is toch een protocol, oftwel zal deze niet mijn bestaande condig kunnen aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
x10 is x10 ja. Dat zal wel goed gaan ja.

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar mijn config is dus niet X10 :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Het lijkt mij dat dit heir dan niet past. Dit gaat namelijk over x10 en de Harmony :)

Ik vond net trouwens dit:
vanaalten schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 15:53:
[...]

Klikaanklikuit is volgens mij het systeem dat je bij een Gamma of zo haalt.

[...]

Marmitek heeft o.a. een Infrarood-naar-X10 omzetter, de IRRF7243. Combineer dat met een programmeerbare afstandbediening (Logitech 525 doet het prima, heb zelf de 885 die het ook goed doet) en je kan inderdaad alles met 1 afstandbediening bedienen.
Dat impliceert dat je je 525 prima kan gebruiken voor je x10 installatie. Heeft iemand dit werkende?

[ Voor 80% gewijzigd door jorisdekloris op 30-07-2007 17:16 ]

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:05
jorisdekloris schreef op maandag 30 juli 2007 @ 14:22:
Dat impliceert dat je je 525 prima kan gebruiken voor je x10 installatie. Heeft iemand dit werkende?
Eh, ja, ik dus. Nou komt dat bericht dat je aanhaalde ook van mij af, dus geen idee of je mijn reactie als betrouwbaar ziet, maar het werkt en het werkt ook erg eenvoudig: kwestie van in de configuratie van de 525 een device toevoegen. "Add device -> home automation -> light controller -> Marmitek -> 7243".

Tja, en waarom zou het ook niet werken? Die 7243 is nou eenmaal een standaard infrarood-ontvanger die standaard infrarood-codes omzet naar X10-signalen op het lichtnet. En als iets standaard infrarood codes kan ontvangen, dan kan een Harmony ze verzenden. :)

Ik ben later wel overgestapt van de 525 naar de 885 (beide doen geen RG) en bij beide werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-04 16:59
hee joris die ir rf 7243 bedoelde ik ook en heet op de site van elekhomica ir7243RF, degene die jij bestelkd hebt is op de site van elekhomica ir7243ir genoemd, en heeft dus geen rf mogelijkheden.

ik weet ook niet of de ir rf 7243 RF kan zenden, of dat ie dat alleen kan ontvangen.
de marmitec RF werkt op een frequentie van 433 Mhz of zo, en waarschijnlijk werkt de ab's van logitech dan op bijvoorbeedl 2,4 Ghz (of 5,4 Ghz)

de meeste klik aan klik uit setjes werken ook op 433 Mhz , dus misschien zou je die marmitec in combinatie daarmee kunnen gebruiken.

voor het aabnsturen van bestaande / oudere klik aan setjes die je overal goedkoop kon / kunt kopen heb je iets nodig dat van je ir of zwave sgnaal weer een RF signaal maakt dat op de frequentie zit van je schakelsetje.
hiervoor heeft een bedrijf een apparaatje gemaakt. (http://cms.jbmedia.de/ind...task=view&id=42&Itemid=35)

via die site van leike kun je daar wel meer over vinden geloof ik, over wat meer compatibiliteitszaken en zo. je kunt er ook gordijnen rolluiken en beamerchemen mee doen.

maar omdat al die schakelsetjes vaak wel de zelfde frequentie gebruiken( die is vrijgegeven voor dit soort gebruik) maar allemaal een ander zendprotocol en zo kunnen gebruiken is het de vraag of elk setje samenwerkt met dat apparaatje van jbmedia

[ Voor 56% gewijzigd door engelbertus op 31-07-2007 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kijk, nu wordt het interessant :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Je hebt op zich wel gelijk. Je gebruikt die gekke extender van logitech om de z-wave om te zetten naar IR. de 7243 staat daar tegenover en die vangt dit IR signaal op en stuurt het naar je schakelaars. Dan is het cirkeltje rond :)

Wat ik mij afvraag is of wij die 7243 niet onder onze tv kunnen hangen en er met onze Harmony 525 naar kunnen richten en zappen. Dat zou toch ook moeten werken?

offtopic:
ik heb trouwens Leike en Elekohmica beiden op deze thread gewezen zodat ze eventueel er hun en ons voordeel mee kunnen doen :)

[ Voor 16% gewijzigd door jorisdekloris op 31-07-2007 13:48 ]

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ja dat moet zeker werken
die ir7243ir zou sam3nwerken met alle aftsandsbedieningen van logitech, maar er staat me toch iets vaag van bj dat niet al die afstandsbedieningen x10 ondersteunen. al zegt iemand hiervoor dat ie dat al gebruikte met zijn 525.. dus het zou moeten werken zonder wireless extender.

dat vind ik nu namlijk zo misleidend aan die afstandsbedieningen. er staat niet bij ellemaal of ze X10 gebruiken. en de RF functies wordt wel aangeprezen, naast die van zwave. terwijl ze feitelijk slechts zwave ondersteunen, en qua RF verder helemaal niets.

dus als je nog niks hebt is zwavemisschien handiger, en als je alleen dacht dat je de RF remnote nodig had voor je simpele klik aan klik uit, dan kom je ook bedrogen uit met je dure remote. dan heb je weer dat dingetje van jbmedia nodig om het werkend te krijgen, als die compatible is met jou setje. ( en dat is vaak lastig uit t evinden, want die goedkope setjes hebben daar vaak weinig informatie over)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Zwave heeft alleen geen micro modules die je in de muur kan bouwen.

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
engelbertus schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 14:17:
ja dat moet zeker werken
die ir7243ir zou sam3nwerken met alle aftsandsbedieningen van logitech, maar er staat me toch iets vaag van bj dat niet al die afstandsbedieningen x10 ondersteunen. al zegt iemand hiervoor dat ie dat al gebruikte met zijn 525.. dus het zou moeten werken zonder wireless extender.

dat vind ik nu namlijk zo misleidend aan die afstandsbedieningen. er staat niet bij ellemaal of ze X10 gebruiken. en de RF functies wordt wel aangeprezen, naast die van zwave. terwijl ze feitelijk slechts zwave ondersteunen, en qua RF verder helemaal niets.
Zowel de 525 als de 885 ondersteunen geen X10 en ook geen Z-wave. Wel ondersteunen ze infrarood-codes en wel de codes die de IR7243 kan omzetten naar X10 op het lichtnet. Beide apparaten gebruiken dezelfde database van Logitech, de hele serie Harmony-devices gebruikt die database dus alle Harmony devices kunnen met die IR7243 overweg.

Wat X10 betreft maakt het dus echt niks uit of je nou de 525 of 885 hebt: beide apparaten kunnen dezelfde codes versturen dus dezelfde X10 modules schakelen. Dus ja, je kan die IR7243 onder je TV hangen, er met je Harmony remote naar toe zappen en al je huisverlichting laten knipperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Dat is dus de oplossing voor als je je IR7243 in het zicht wil leggen. Wil je alles uit zicht dan moet je voor de 895 met de rf extender gaan en de rf extender ir laten rpaten naar je IR7243

Hoe sluit je die IR7243 eigenlijk aan?

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
er zijn dan toch wel logitech afstandsbedieningen die x10 ondersteunen???

tenminste dat staat op sommige dozen wel

is het niet zo dat de afstandsbedieningen wel x10 ondersteunen maar een apparaat nodig hebben om de x10 signalen via infrarood naar die ir7243ir te sturen, die ze vervolgend het lichtnet op stuurt?

anders is het hele x10 verhaal van logitech namelijk een leugen, omdat geen van die afstandsbedieningen x10 signalen kan versturen, maar dat een ir ontvanger van marmitek slechts logitech signalen om kan zetten in x10. en dat is toch heel wat anders dan dat de afstandsbediening x10 ondersteunt.

ben jij niet in de war met dat de 525 en 885 de ir7243 in de database hebben, en dat je er dan van uit gaat dat de logitech dat apparaat wel kan besturen, maar dat de afsbtandbediening zelf geen x10 ondersteunt? dat geloof ik namelijk niet. ik denk dat die ri7243 alleen x10 signalen kan ontvangen, ( via ir (of een RF signaal dat niet wordt ondersteund door logitech))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
jorisdekloris schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 09:06:
Dat is dus de oplossing voor als je je IR7243 in het zicht wil leggen. Wil je alles uit zicht dan moet je voor de 895 met de rf extender gaan en de rf extender ir laten rpaten naar je IR7243
Yep, correct.
Hoe sluit je die IR7243 eigenlijk aan?
Ehmmm... stekker -> stopcontact.
Ja, zo simpel is het, ingewikkelder kan het ook niet omdat dat het enige is dat je kan aansluiten.
Kijk, het ding ontvangt X10 via infra-rood en zet die X10-codes dan op het 220V net. Dus via de netstekker die hij gebruikt als eigen voeding voor de IR-ontvanger zet hij ook die X10 codes op het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
engelbertus schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 11:03:
er zijn dan toch wel logitech afstandsbedieningen die x10 ondersteunen???

tenminste dat staat op sommige dozen wel

is het niet zo dat de afstandsbedieningen wel x10 ondersteunen maar een apparaat nodig hebben om de x10 signalen via infrarood naar die ir7243ir te sturen, die ze vervolgend het lichtnet op stuurt?
Ik weet niet wat je precies bedoeld.
X10 is een protocol, normaal gesproken is dat iets dat over het lichtnet gaat. Er is ook een RF-versie van dat protocol - die dus via RF-signalen verstuurd wordt. Met de juiste afstandbediening en ontvanger kan je dat X10-protocol ook via infrarood versturen. Een Logitech Harmony remote en een IR7243IR ontvanger heb je een werkende combinatie.
anders is het hele x10 verhaal van logitech namelijk een leugen, omdat geen van die afstandsbedieningen x10 signalen kan versturen, maar dat een ir ontvanger van marmitek slechts logitech signalen om kan zetten in x10. en dat is toch heel wat anders dan dat de afstandsbediening x10 ondersteunt.
Tja...
Logitech afstandbediening sturen geen X10 via RF. Ook versturen ze geen X10 via het lichtnet. Ze versturen die X10-commando's wel via infra-rood. Het is misschien niet wat jij er onder verstaat, maar Logitech vindt dat ze daarmee X10 ondersteunen.

Kijk, X10 is op zich puur een protocol. Er is daarbij nog specifiek gedefinieerd hoe dat protocol over een aantal transportmedia verstuurd kan worden (220V netwerk, RF). De fabrikant van de 7243IR (Marmitek dus) heeft vastgelegd hoe dat X10-protocol via infrarood verstuurd kan worden. Logitech ondersteund dus X10-protocol-via-infrarood.
ben jij niet in de war
Nee, ben ik niet. ;)
met dat de 525 en 885 de ir7243 in de database hebben, en dat je er dan van uit gaat dat de logitech dat apparaat wel kan besturen, maar dat de afsbtandbediening zelf geen x10 ondersteunt? dat geloof ik namelijk niet. ik denk dat die ri7243 alleen x10 signalen kan ontvangen, ( via ir (of een RF signaal dat niet wordt ondersteund door logitech))
De Logitech 525 en 885 kunnen X10 signalen via infrarood versturen. De 7243IR kan X10-signalen via infrarood ontvangen en via het lichtnet verder versturen. Gisteravond nog gedaan, de lamp boven de eettafel ging keurig netje uit toen ik "1 / Off" intoetste.

Voor de duidelijkheid: ik weet heel zeker dat ik de IR7243IR heb die geen RF aan kan en een Logitech Harmony 885 heb die ook geen RF verstuurd. Er wordt bij mij dus echt X10 via infra-rood verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
vanaalten schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 21:52:
[...]

Zowel de 525 als de 885 ondersteunen geen X10 en ook geen Z-wave. Wel ondersteunen ze infrarood-codes en wel de codes die de IR7243 kan omzetten naar X10 op het lichtnet. Beide apparaten gebruiken dezelfde database van Logitech, de hele serie Harmony-devices gebruikt die database dus alle Harmony devices kunnen met die IR7243 overweg.

Wat X10 betreft maakt het dus echt niks uit of je nou de 525 of 885 hebt: beide apparaten kunnen dezelfde codes versturen dus dezelfde X10 modules schakelen. Dus ja, je kan die IR7243 onder je TV hangen, er met je Harmony remote naar toe zappen en al je huisverlichting laten knipperen.
hier zeg je juist dat ze (525 en 885) geen x10 ondersteunen, en de post hierboven vertel je juist weer dat ze bia ir verstuurd wporden( x10) commandos, en dat is wat ik bedoel. daarmee onderstenen dus alle ir afstandsbedieningen het x10 protocol, qua de commandos. ze sturen daarwerkelijk x10 commandos via ir en daardoor heb je het ir7243ir kastje nodig.

dat de 525 en 885 geen RF of zwave ondersteunen waren we al achter ;-)
dat heb ik ook wel eens gezegd in het logitech aftandbedieningen topic. feitelijk vind ik dat ze ook geen RF ondersteunen, slechts dat ze de zwave commandos kunnen versturen via de normale zwave manier, dus via radiosignalen

dus ongeveer hetzelfde als dat je zegt dat je trein van leeuwarden naar groningen rijdt, maar dat je ook over het spoor kunt reizen. dat klinkt als extra kogelijkheden terwijl het slechts hetzelfde is, omdat je wanneer je dan per spoor wilt rijden weer alleen met de trein van leeuwarden naar groningen kunt.

het x10 verhaal is dan dat je ook met de auto kunt rijden, maar dat je eerst een overslag station moet kopen waar je auto op de weg wordt gezet.

dan komt het er op neer dat alle logitech afstandbedieningen x10 kunnen aansturen via een ir naar x10 convertor zoals de ir7243ir van marmitek, en dat het voor wat betreft de logitech afstandbedieningen geen zin heeft om een marmitek ir7243RF te kopen icm met een logitech afstandsbediening die zwave ondersteunt ( zogenaamd RF) omdat die RF (zwave) niet kan communiceren met de marmitek ir7243RF. dit zou je bedacht kunnen hebben om niet op de ir ontvanger te hoeven richten, maar dat werkt dus niet.

het x10 signaal kan alleen via ir de ontvanger bereiken. hiervboor zou je dan wel een logitech afstandsbediening kunnen kopen die zwave ondersteunt, en dan de x10 signalen via ir eerst via zwave naar de wireless extender te sturen vdie je dan richt op de marmitek ir7243ir ( of de 7243RF, maar dat bied in die situatie geen voordeel. wellicht dat die RF functionaliteit van pas komt als je andere zenders en ontvangers van marmitek gebruikt, die je bijvoorbeeld via je pc wilt gebruiken.)

dus dan ondersteunen ze wel x10 signalen, en is het niet zo dat het een ander soort signaal is dat door het ir7243xx kastje wordt vertaald naar x10. het x10 kastje verstuurd slechts de via ir ontvangen x10 codes, en verstuurd die vervolgens via het lichtnet.

je kunt dus ook met de auto rijden in groningen, maar dan moet je dus eerst je auto op een trein zetten die van leeuwarden naar groningen rijdt, en daar via het overslag station daar op de weg wordt gezet

[ Voor 4% gewijzigd door engelbertus op 01-08-2007 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
engelbertus schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 15:04:
[...]
hier zeg je juist dat ze (525 en 885) geen x10 ondersteunen, en de post hierboven vertel je juist weer dat ze bia ir verstuurd wporden( x10) commandos, en dat is wat ik bedoel. daarmee onderstenen dus alle ir afstandsbedieningen het x10 protocol, qua de commandos. ze sturen daarwerkelijk x10 commandos via ir en daardoor heb je het ir7243ir kastje nodig.
Mmmm... betrapt, ik sprak mijzelf inderdaad tegen. Ik bedoelde meer dat 'ie geen X10 via RF ondersteunt. Maar goed, dat wist je dus al.

Dat iedere IR afstandbediening het kan is niet waar. D'r zijn er genoeg die een beperkte database hebben met alleen standaard audio/video spul en niet van bestaande remotes kunnen leren.
dan komt het er op neer dat alle logitech afstandbedieningen x10 kunnen aansturen via een ir naar x10 convertor zoals de ir7243ir van marmitek, en dat het voor wat betreft de logitech afstandbedieningen geen zin heeft om een marmitek ir7243RF te kopen icm met een logitech afstandsbediening die zwave ondersteunt ( zogenaamd RF) omdat die RF (zwave) niet kan communiceren met de marmitek ir7243RF. dit zou je bedacht kunnen hebben om niet op de ir ontvanger te hoeven richten, maar dat werkt dus niet.

het x10 signaal kan alleen via ir de ontvanger bereiken. hiervboor zou je dan wel een logitech afstandsbediening kunnen kopen die zwave ondersteunt, en dan de x10 signalen via ir eerst via zwave naar de wireless extender te sturen vdie je dan richt op de marmitek ir7243ir
Yep, mee eens.
( of de 7243RF, maar dat bied in die situatie geen voordeel. wellicht dat die RF functionaliteit van pas komt als je andere zenders en ontvangers van marmitek gebruikt, die je bijvoorbeeld via je pc wilt gebruiken.)
Bij de Marmitek X10 basisset die ik destijds kocht zat een Marmitek afstandbediening die X10 via RF verzond. Goeie kans dat die prima met de 7243RF kan praten. Was trouwens ook een universele remote, maar niet zo handig als een harmony.

Maar goed, al met al ben ik geen bijzonder grote fan van die home automation spullen. Het is het volgens mij allemaal net niet: X10 is te traag, te beperkt protocol waardoor dingen als dimmen niet geweldig goed werkt. Z-wave heeft nog te weinig modules om interessant te zijn. Volgens mij zijn er nog wel andere systemen (stond laatst in de C't wat over), maar die ene die redelijk goed werkte was bijzonder prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Vanaalten, misschien is het leuk als jij je setup peens post van je home automation, lijkt mij leerzaam.

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
jorisdekloris schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 15:45:
Vanaalten, misschien is het leuk als jij je setup peens post van je home automation, lijkt mij leerzaam.
Hmmm... nou is praktisch alles momenteel niet aangesloten omdat ik een paar weken geleden verhuisd ben en ik nog geen zin/tijd heb gehad om het aan te sluiten. Gisteren enkel even de 7243 en een lampschakelaar aangesloten om te kijken of het allemaal nog werkt. Maar goed, m'n setup zoals die was:
  • TM13 tranceiver module (om X10-RF naar X10-lichtnet om te zetten). Niet echt daarvoor in gebruik, maar hij is gelijk ook lampschakelaar #1.
  • Twee losse lampschakelaars AM12, code #2 en #3
  • Een inbouw AWM2 micromodule (belachelijk dure dingen trouwens)
  • CM11 computerinterface, via serieele poort op een 24/7 linux server aangesloten
  • IR7243 IR-tranceiver - zoals hierboven besproken
Op zich is de setup behoorlijk eenvoudig. Die micromodule maakt het voor mij leuk: in de woonkamer is direct naast de deur een bestaande dubbele schakelaar. Daarachter pastte precies die micromodule. Op die module kan je twee schakelaars aansluiten; zelf kan die module 1 apparaat aan/uit schakelen. Het ding heeft dan ook twee devicescodes, #4 en #5. De ene schakelaar schakelde de eettafel-lamp aan/uit. De andere schakelaar stuurt enkel een X10-code over het lichtnet (bijvoorbeeld "#5 On" of "#5 Off").

Dat combineerde ik met de CM11 computerinterface: daar kan je macro's in programmeren. In mijn geval zaten er maar 2 macro's in: bij het ontvangen van "#5 On" werd er verstuurd "#1, #2, #3 On" en bij "#5 Off" werd er verstuurd "#1, #2, #3 Off".

Resultaat: ik loop de kamer binnen. 's-Ochtends hoef ik alleen licht boven de ontbijttafel en zet ik alleen de eerste schakelaar om - device #4 wordt aangeschakeld en de eettafel-lamp gaat branden. 's-Avonds wil ik alle verlichting in de kamer aan en zet ik beide schakelaars om. Device #4 wordt direct aangeschakeld, indirect via de CM11 worden devices #1, #2 en #3 aangeschakeld.

Met de Harmony afstandbediening heb ik dan nog iets meer mogelijkheden: je kan direct een devicecode versturen gevolgd door "On" of "Off". Ik kan dan dus "#3 Off" doen om de lamp boven de TV uit te doen. Of "#5 Off", dan gaat het weer via de CM11 en gaan devices #1, #2 en #3 uit.

In principe heb ik met die CM11 aan de Linux-server nog meer mogelijkheden: ik zou het zo kunnen scripten via een Cron-job dat de Linux-machine 's-avonds om 12 uur de (veel te sterke) plafondverlichting aan zet, zodat het bezoek weet dat het tijd is om te vertrekken... >:)
Gaat echt vrij eenvoudig, een command-line commando om devices aan of uit te zetten, je script-kunsten zijn dan de beperkende factor.
Niet dat ik dat doe, maar als ik wil dan KAN het dus wel.

Traag: met name via de CM11 gaat het niet echt vlotjes. Als ik de schakelaar van #5 van de micromodule over zet, dan duurt het echt iets van drie seconden voor alle verlichting (gelijk) aan gaat. Geen idee waarom dat zo lang moet duren, maar als iemand die niet bekend is met de verlichting bij mij thuis de boel wil bedienen, dan gaat het dus mis. Binnen die drie seconden worden door ongeduld dan alle schakelaars nog een paar keer geswitched totdat uiteindelijk er iets brand, maar snappen doen ze het dan niet.

Dimmers: ellendedingen. Als je ze aan schakelt gaan ze altijd op volle stand. Moet je dus daarna de boel gaan terugregelen tot een gewenste waarde. Die ene lamp die ik er mee wilde dimmen ging irritant knipperen, niet echt fijn. Uiteindelijk gewoon een zwakker peertje er in gedraaid en de dimmer er uit gelaten.

Ofwel, m'n setup lijkt misschien complex, ik doe er misschien niet zo heel veel mee, maar het maakt het voor mij lekker makkelijk: 1 set schakelaars om al m'n verlichting mee te bedienen. De afstandbediening gebruik ik als ik op de bank zit, film wil kijken en het donker wil hebben.

Vragen? Laat maar weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vladje
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021
Ik denk niet dat je veel an de traagheid van cm11 kan doen, heb er ooit ook mee gespeelt en dit werkte gewoon niet snel genoeg voor dagelijks gebruik. Ik heb ook het hele X10 protocol laten vallen, omdat dit gewoon niet betrouwbaar/snel/stabiel...

BLU3_VV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
vladje schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 19:54:
Ik denk niet dat je veel an de traagheid van cm11 kan doen, heb er ooit ook mee gespeelt en dit werkte gewoon niet snel genoeg voor dagelijks gebruik. Ik heb ook het hele X10 protocol laten vallen, omdat dit gewoon niet betrouwbaar/snel/stabiel...
Is er volgens jou een goed alternatief? Zigbee is er nog niet, Z-wave heeft een te beperkt assortiment...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
goed stukje vanaalten, ik heb op internet zitten grasduinen en vond er wel een flinke collectie z-wave producten, ook inbouwschakelaars en micro modules. ik zal zo de website even opzoeken.

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
http://www.zwaveproducts.com/

Ik heb ook de OP aangepast en de info erin geknalt. Verder heeft vanaalten mij overgehaald om niet de Harmony 895 te kopen maar een lagere of een TC30 en de IR7243 in het zicht te leggen.

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Hmmm... er lijken toch meer z-wave producten te zijn dan ik dacht. Ga ik mij toch nog eens verder in verdiepen. Zal na m'n vakantie worden (vanaf morgen, 3 weken), maar ik ben toch wel benieuwd of z-wave een beter alternatief voor X10 is.

@jorisdekloris: alvast veel plezier ermee! Mijn ervaring met de Harmony 885 is dat 'ie behoorlijk kwistig infra-rood verstuurd - ofwel, de IR7243 hoeft niet eens zo heel duidelijk in het zicht te liggen om toch goede ontvangst te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
zwave is wel beter, maar ik geloof ook duurder. en denk door de RF misscien ook gevoeliger voor storing dan X10, maar ja dat kan ik niet weten natuurlijk.

ik had met 2e lijns support gesproken van logitech en die zei dat er ongeveer een stuk of 15 verschillende apparaten zijn die X10 signalen van ir naar het lichtnet over kunnen zetten, en dat het in amerika heel veel wordt gebruikt, al voor de afstandsbedieningen in nederland te krijgen waren

verder vertelde hij mij dat de logitech harmoy 1000 geen RF ondersteunt, en ook geen zwave. deze afstandsbediening zou alleen geschikt zijn om de wireless extender aan te sturen.

ook is de 1000 aanzienlijk duurder dan de 895, en moet je bij de 1000 de wireless extender los kopen. ( of je moet de 1000 alleen kopen vanwege de looks)

ik denk dat ik nu dus eigenlijk zoiets heb dat ik geen RF nodig heb, en dan toch liever een ir dingetje in het zicht heb. dan zou de TC30 er mooi uitzien, en toch wat meer fnctionaloiteit bieden, al is het kunnen werken met de wireless extender misschien toch wel een leuk voordeel ( apparaten achter kastdeurtjes zetten etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Ik heb de TC30 op de kop getikt.

De Harmony 100 zend zeker Rf uit.

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
*BUMP*

Ik heb besteld:
  • 1 x EH-IR7243IR Infrarood MiniController (IR) (2165-EH-IR72) = 36.95EUR
  • 1 x S2264 Micromodule two-Lamp (3-wire) (S2264 Micro) = 47.95EUR
  • 1 x S2220 Inbouw Dim one-Lamp (3-wire) (S2220 Inbouw) = 43.95EUR

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-04 21:57
jorisdekloris schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 08:15:
*BUMP*

Ik heb besteld:
  • 1 x EH-IR7243IR Infrarood MiniController (IR) (2165-EH-IR72) = 36.95EUR
  • 1 x S2264 Micromodule two-Lamp (3-wire) (S2264 Micro) = 47.95EUR
  • 1 x S2220 Inbouw Dim one-Lamp (3-wire) (S2220 Inbouw) = 43.95EUR
Keep us posted. Ben benieuwd. Waar heb je ze eigenlijk bestelt? Ik wil ook een kleine setup gaan bouwen maar ik wil eigenlijk wel de 7243 onder mijn bureau leggen (uit het zicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Ik heb ze besteld bij elekhomica, de link staat in de startpost.

De levering ging super soepel daar. Die mmicro dingejtes zijn echt veel kleiner als ik dacht en die 7243 nog lelijker al s ik dacht :)

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ja dat doet e wel. als je de 1000 bedoelt, maar slechts enkel zwaveen dan alleen tbv de wireless extender, zodat je er ir apparaten mee kunt besturen, en verder HE-LE-MAAL niks

dat heeft een 2e lijns helpdeskmedewerker mij zelf verteld, aan de telefoon.

maar goed. zelfs die kan het mis hebben, maar ik heb het hem twee keer gevraagd of dat zeker was en hij legde mij uit dat logitech eerst al het rf klik aan klikt uit gebeuren beter woilde onderzoeken om dat netjes te kunnen gaan regelen, omdat dat op dit moment eigenlijk een beetje een zootje is...

misschien dat je iemand in het logitech ab topic eens kunt vragen die een 1000 heeft, wat er over RF en ZWAVE wordt verteld, of welke zwave en RF apparaten hij kan instellen, uit de database..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Ik heb een probleem met aansluiten van de micro module

Er zitten 4 aansl;uitingen op :
1
2
L
N

L: Heb ik de bruine op aangesloten
1: gaat naar de 1e lamp toe
N: komt van de 1e lamp af
2: gaat naar de 2e lamp toe

Toch doet hij het niet???

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:24

SambalBij

We're all MAD here

(Ik ken die modules niet, maar dit klinkt als simpele electro :))

Wat bedoel je met N: komt van de 1ste lamp af?
Is dat een op de rest van de installatie aangesloten Nul (blauw) die toevallig vanaf het lichtpunt komt, of zit die alleen maar op de lamp aangesloten en nergens anders aan?

L is inderdaad de bruine (Live/Fase)
N is de blauwe draad (Nul)
1 en 2 zijn schakeldraden (zwart) en die gaan naar de lampen (die elk ook weer een eigen Nul (blauw) moeten hebben)

Als je op de N een terugkomende draad vanaf een lamp aansluit dan zal de module geen spanning hebben (wel fase maar geen Nul)
Check anders even met een metertje of het ding wel 230 heeft

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
1,2,n, en l zijn de ingangen van de module.

N: is de blauwe draad die van de lamp af komt en in de module gaat

Mijn lampen hebben maar 2 draden nodig... dus die zwarte draad heb ik niet.

Zie de schakeling die ik gemaakt heb in die PDF document, het figuur rechts onder bedoel ik.

http://www.elekhomica.nl/pdf/S2268.pdf

Het rare is dat de module op de N-aansluiting spanning geeft???!!

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Ik heb het al geovnden :) Het tekeningetje was een beetje wazig en ik dacht dat die twee lijntjes elkaar kruiste, niets was minder waar :)

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LexIsLang
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-04 12:59
Als alternatief is het klik-aan-klik-uit systeem ook interessant, stukken voordeliger en nu ook een ir-rf module voor beschikbaar die je dus met je logitech kan bedienen via danwel ir of rf via extender.

Alex

het principe is het zelfde, wil het zo zijn dat kaki alleen werkt met rf en niet via lichtnet, maar daar heb ik met x-10 ook slechte ervaringen mee.

Alex

Anoniem: 89931

ajwkappe schreef op maandag 10 september 2007 @ 15:20:
Als alternatief is het klik-aan-klik-uit systeem ook interessant, stukken voordeliger en nu ook een ir-rf module voor beschikbaar die je dus met je logitech kan bedienen via danwel ir of rf via extender.

Alex

het principe is het zelfde, wil het zo zijn dat kaki alleen werkt met rf en niet via lichtnet, maar daar heb ik met x-10 ook slechte ervaringen mee.
Welke ir-rf module is dan beschikbaar van Klikaan-Klikuit? Ik kan daarover niets vinden op de website van KAKU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mau_Maus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dan niet :P

[ Voor 111% gewijzigd door Mau_Maus op 13-10-2007 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Anoniem: 89931 schreef op donderdag 27 september 2007 @ 15:34:
[...]Welke ir-rf module is dan beschikbaar van Klikaan-Klikuit? Ik kan daarover niets vinden op de website van KAKU
Kom net kijken, maar is het ding er nu wel of niet? Ik zie het ook niet terug op de website...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hstoker
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-04 09:55

hstoker

Yatta!

Anoniem: 89931 schreef op donderdag 27 september 2007 @ 15:34:
[...]

Welke ir-rf module is dan beschikbaar van Klikaan-Klikuit? Ik kan daarover niets vinden op de website van KAKU
http://www.eshop.nl/product_info.php?products_id=124170

http://harmony.multiforum....php?t=126&mforum=harmony

Moet het zelf nog proberen, maar klinkt hoopvol.

Dutch: If it bleeds, we can kill it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:13
Ik denk we gaan voor z-wave producten in huis. Wat blijkt, het zijn afgrijselijke dingen. Ik wil gewoon iets kleins achter mijn bestaand schakelaars zetten! Ik heb niet voor niets strakke (lees: dure) schakelaars!
* UltraSub zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik begrijp dus dat de powermid XL hetzelfde doet als de jbmedia, dus ir signaal ontvangen van de afstandbediening, en dan de rf signalen uitzenden zodat je kiku er op kan reageren.

er zijn echter twee van die powermids,
de andere doet het omgekeerde, rf ontvangen en ir uitzenden.
heb je dus een setje, dan kun je de powermids gebruiken als ir extender.

ik weet niet of die rf ontvanger /ir zender hetzelfde is als de rf extender van harmony, want de harmony werkt met zwave, en ik weet niet of de powermid met zwave werkt, of een ander rf signaal.

anders zou je de powermid ook als vervanger voor de wireless extender van harmony kunnen gebruiken.

een setje powermids kost bijv 33 euro, terijl eene losse ontvanger of zender 21 euro kost ( dus het verschil is slechts klein, en de functionaliteit is wel erg veel leuker als je een setje hebt( wireless extender functie, apparaten in een andere ruimte bedienen.

dat ir signalen van andere bronnen dan een afstandsbediening kunnen storen is op zich denk ik niet vreemd, en daar is denk ik niet echt een oplossing voor die dat voorkomt( behalve dan de opstelling van je powermid zo maken dat ie geen storing omtvangt, maar dan moet je straks weer op rare plekken gaan richten met je afstandsbediening...

[ Voor 84% gewijzigd door engelbertus op 28-10-2007 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Even een dom vraagje tussendoor, maar zijn die (ElekHomica) Home Automation dingen op elk lichtnet te gebruiken, of alleen bij nieuwbouwwoningen?
wat zijn de eisen voor het lichtnet, als er eisen zijn?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Mijn huis is uit de jaren dertig en daar werkt het prima. of het op dezelfde groep moet zitten weet ik neit trouwens.

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is X10 via het lichtnet beter dan via RF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
k snap er nog niet veel van.
Ik heb nu de Marmitek Powermid XL zender.

Toegevoegd onder Intertechno YCT-100

Eest een paar lampen in de woonkamer getest.
Daar gaat het al fout.
Ik heb 4 lampen via KaKu.

Wanneer ik de Harmony895 gebruik om de lampen te bedienen gebeurd er in eerste instantie niks.

Wanneer ik echter eerst de orignele KaKu afstandsbediening gebruik om lamp 1 aan te zetten, werkt het verder via de 895 ook prima.

Dus wanneer lamp 1 aanstaat, kan ik met de 895 lamp 2,3,4 aan-/uitzetten en dimmen.
Lamp 1 kan ik dan met de 895 ook weer dimmen of uitzetten.
Maar wanneer ik lamp 1 met de 895 daadwerkelijk uitzet, dan krijg ik met de 895 geen van de lampen meer aan.

Ik kan de andere lampen niet op B of C codes zetten daar de lampen per kamer ook nog eens op een timer staan (via de originele KaKu afstandsbediening). Deze timer werkt niet groepsoverschrijdend vandaar.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthdood
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2022
jorisdekloris schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 19:47:en die 7243 nog lelijker al s ik dacht :)
Dat vind ik een groot bezwaar van zowel X10 als ZWave. De hardware is zo verschrikkelijk lelijk! Het lijkt wel alsof het allemaal uit de jaren 70 stamt. Verschrikkelijk.

Op zich wel begrijpelijk als je bedenkt dat het meeste van dit spul in amerka is ontworpen en, hoewel ik het een prachtig land vind, van design hebben ze totaal geen kaas gegeten. Het is leuk als je je verlichting met een Harmony kan bedienen, maar ik wil ook gewoon een dedicated AB voor de verlichting hebben met een eenvoudig rijtje aan en uit knoppen onder elkaar. En dan niet zo een lomp geval waar je maar drie of vier lampen mee kan bedienen en met een gammel schuifschakelaartje voor een volgende groep.

Hoe moeilijk kan het zijn om een strakke AB te maken met twee rijen van een stuk of 10 á 12 knopjes onder elkaar. Dan kan je alle lampen individeel besturen en heb je ook nog voeldoende knpjes om eventueel een paar macro's aan toe te wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

readytoflow schreef op zondag 18 november 2007 @ 17:49:
k snap er nog niet veel van.
Ik heb nu de Marmitek Powermid XL zender.

Toegevoegd onder Intertechno YCT-100

Eest een paar lampen in de woonkamer getest.
Daar gaat het al fout.
Ik heb 4 lampen via KaKu.

Wanneer ik de Harmony895 gebruik om de lampen te bedienen gebeurd er in eerste instantie niks.

Wanneer ik echter eerst de orignele KaKu afstandsbediening gebruik om lamp 1 aan te zetten, werkt het verder via de 895 ook prima.

Dus wanneer lamp 1 aanstaat, kan ik met de 895 lamp 2,3,4 aan-/uitzetten en dimmen.
Lamp 1 kan ik dan met de 895 ook weer dimmen of uitzetten.
Maar wanneer ik lamp 1 met de 895 daadwerkelijk uitzet, dan krijg ik met de 895 geen van de lampen meer aan.

Ik kan de andere lampen niet op B of C codes zetten daar de lampen per kamer ook nog eens op een timer staan (via de originele KaKu afstandsbediening). Deze timer werkt niet groepsoverschrijdend vandaar.

Iemand een idee?
Die powermids schijnen niet altijd goed te werken, je kunt beter de JBMedia bestellen. Die is ervoor gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooseV
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-04 15:44
Tip: de klikaanklikuit ontvanger zijn in de aanbieding op de klikaanklikuit site. Het zijn de uitlopende modellen maar deze werken goed samen met de Powermid zender en een Harmony. Lampen zijn eenvoudig te bedienen met de Harmony (heb zelf een 525) en de kerstverlichting is met één klik aan en weer uit :P En dat tegen relatief weinig kosten, (Powermid kost 25 E bij Conrad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-04 18:31
en zo'n conrad schakelaar als deze werkt dit ?
http://www.conrad.nl/goto/?product=617237
ik had er al 2 maar krijg het niet werkende.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooseV
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-04 15:44
Ik heb geen ervaring met de Conrad schakelaars. Met de KlikAankklikuit apparaten van de KAKU site of de bouwmarkt werkt het vrij eenvoudig ism de Powermid van Marmitek. In de Harmony dien je dan de volgende lichtcontroller toe te voegen:

Intertechno en type nummer YCT-100

Is wel beperkt tot vier lettercodes, nl ABC en D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:46

JME

zeg maar Jamie

Schopje...

Een vraagje over die opmerking hierboven over het niet altijd werken van de Powermids en dat de JBMedia beter zou zijn. Kan iemand dat bevestigen of ontkrachten?

Ik heb een Harman Kardon TC30 universele afstandbediening (feitelijk dus een Harmony) en ik zoek iets om de volgende apparaten mee te bedienen:
  • twee Klik Aan Klik Uit schakelaars inclusief dimmers
  • een DRU gashaard (type Cello) met hoger/lager instelling
Alle apparaten werken nu met een eigen RF afstandbediening.
Wat zou voor mij de beste oplossing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik kan bevestigen dat de Powermid XS (dus niet XL!) uitstekend werkt met kaku (ik gebruik licht en beamerscherm modules).
Over niet-kaku kan ik niets zeggen :)

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 94923 op 16-01-2008 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102464

Vraagje, ik heb zelf een Harmony 895, heb je dan perse een extra Powermid XS nodig om KAKU schakelaars te kunnen bedienen?

Of kan het rechtstreeks zonder die Powermid XS module?

Lichtschakelaars bevinden zich gewoon in de zelfde ruimte als mijn hifi apparatuur.

Gr, M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja je hebt een Powermid nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Vraag : Als ik een Harmony heb met zo'n 7243, dan kan ik de 7243 als device toevoegen.
Ik heb dat net gedaan (heb welliswaar geen 7243, maar wel toegevoegd), maar hoe werkt de bediening dan vervolgens ?

Stel ik wil een rolluik dimmer gaan bedienen, wat zet je dan in de harmony om te versturen ?
Ik zie nl. wel een 'House A' t/m 'House P' en een 'Light 1' t/m 'Light 16', maar geen idee hoe ik nu de Harmony zou moeten programmeren als ik "Lamp 4, op huiscode B" naar UIT zou willen zetten ?

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Koffie schreef op maandag 28 januari 2008 @ 14:51:
Vraag : Als ik een Harmony heb met zo'n 7243, dan kan ik de 7243 als device toevoegen.
Ik heb dat net gedaan (heb welliswaar geen 7243, maar wel toegevoegd), maar hoe werkt de bediening dan vervolgens ?

Stel ik wil een rolluik dimmer gaan bedienen, wat zet je dan in de harmony om te versturen ?
Ik zie nl. wel een 'House A' t/m 'House P' en een 'Light 1' t/m 'Light 16', maar geen idee hoe ik nu de Harmony zou moeten programmeren als ik "Lamp 4, op huiscode B" naar UIT zou willen zetten ?
Als ik het mij goed herinner moet je eerst de huiscode, dan de lampcode en dan de opdracht ('light off') verzenden. Ik vermoed dat als je op de afstandbediening naar je device toe gaat, je dat allemaal kan selecteren.

Makkelijker is het waarschijnlijk om er een sequence voor te maken, die je dan aan 1 toets in zo'n scherm knoopt. Maar daar houdt mijn kennis en ervaring op, vooralsnog ben ik sinds m'n verhuizing niet meer aan X10 toegekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

MooseV schreef op maandag 17 december 2007 @ 09:04:
Tip: de klikaanklikuit ontvanger zijn in de aanbieding op de klikaanklikuit site. Het zijn de uitlopende modellen maar deze werken goed samen met de Powermid zender en een Harmony.
Inmiddels zijn bij mijn lokale winkels alleen nog maar de nieuwe modellen verkijgbaar. Iemand al ervaring daarmee i.c.m. een Powermid? Zou toch zonde zijn als ze opeens op andere frequenties zijn overgegaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Powermid XS bedoel je? Ja die heb ik. Heerlijk klein en superstabiel. Zonder snoer ook nog 'es :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Nee, ik bedoel de nieuwe modellen KAKU. Die hebben tegenwoordig een nieuw ontwerp en een nieuwe verpakking. Wat ik wil weten is of frequentie/protocol van de nieuwe KAKU's hetzelfde zijn gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmm geen idee. Mail kaku even zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik heb een maand of tweee geleden wel een advertentie gezien in een doe het zelf krantje ( karwei, gamma of formido) waar in een best leuke afstandbediening zat die met audiovideo spul zou werken, maar oom met de kaku setjes die ze daar dus verkopen. geen idee welke zaak het was, en of dat netjes wertk en zo. heb er verder geen aandacht aan gegeven.
misschien dat iemand anders dat ook gezen heeft of er iets over weet ?

dit is trouwens wel weer oftopic voor zover dit over X10 gaat.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVILSalami
  • Laatst online: 06-04 23:17

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Mensen die de logitec 885 nog willen bestellen. Vandaag super aanbieding: http://www.ibood.com/site/nl/ibood.php

€ 89.95

Edit: idd 885 :)

[ Voor 8% gewijzigd door EVILSalami op 18-02-2008 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ReCreator

-geen-

(jarig!)
EVILSalami schreef op maandag 18 februari 2008 @ 09:47:
Mensen die de logitec 895 nog willen bestellen. Vandaag super aanbieding: http://www.ibood.com/site/nl/ibood.php

€ 89.95
Het is de 885 ;)

En hij is onderweg :D

"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyTias
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-12-2024
Lekker weer, drie dagen geleden de 525 gekocht voor 60 euro. Zat speciaal iBood nog te volgen. :-(
Als het de 895 was geweest (met RF dus) dan stond mijn 525 nu al op Marktplaats.

De 525 werkt ook echt super, dus die blijft nog maar even liggen.

Ik wacht wel op de One met RF (schijnt de print al op voorbereid te zijn: http://forums.logitech.co...ing&message.id=9602#M9602 )

iMac 24" 2.8GHz 4gb ram 320 gb hdd wireless MM, Canon Pixma MP610, MyBook Studio 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

OK, de nieuwe lijn van KAKU blijkt ook nog te werken in combinatie met PowerMids. De praktijk bewijst het hier bij mij thuis. Super! Je hebt alleen wel een originele KAKU afstandbediening nodig om de code op de schakelaar in te stellen, dat werkt niet met een PowerMid.
Iets anders dan: ik moet de afstandbediening frontaal op de PowerMid richten om het zaakje te laten werken. Bij mijn overige apparatuur maakt het niet uit, als ik maar ongeveer de juiste kant van de kamer op wijs, de Harmony strooit toch lekker kwistig met IR-signalen. De vraag is nu: zijn er IR-extenders die wat minder richtingsgevoelig zijn en die ik op de PowerMid kan plakken, zodat ik er ook eens een metertje naast kan richten? Of zal ik uiteindelijk toch naar een JBmedia moeten omzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Welke Powermid Heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:43

l3p

www.^.nl

Heb dus al een jaar van alles liggen omdat de RF ontvanger niet werkt met logitech schijnt het

Logitech Harmony 1000
Logitech RF extender

Xanura RFIX35 RF-interface
Xanura DAIX10 Dimactor/interface 250W, inbouwmodule
Xanura SAX1 Schakelactor, 16A inbouwmodule
Xanura AIX Aan/Uit interface, inbouwmodule

Is er iemand die ervaringen heeft met Eaton Xanura ?

Als ik een Xanura IRIX35 infrarood interface bestel zou het dan wel moeten gaan werken ?

L3p - PC - HT - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Een PowerMid XL en die werkt dus alleen als ik er recht voor sta met de afstandbediening. Sta ik iets van opzij dan pakt ie het signaal niet goed. Het rode lampje in de PowerMid licht wel op, maar er gaat geen correct signaal naar de KAKU's. Althans, de schakelaars reageren dan niet. Ik heb al geprobeerd om de sterkte van de Harmony anders te zetten, maar dat helpt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Powermid XS is een stukgevoeliger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dat is fijn, maar geen antwoord op mijn vraag :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Denk het wel, gewoon een tientje uitgeven aan een nieuwe XS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Toch niet: vraag was hoe ik het probleem met mijn PowerMid XL kon oplossen, niet welke oplossingen er buiten mijn PowerMid XL om zijn :P
Los daarvan ben ik wel benieuwd waar je een XS voor een tientje kan kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:15

bladebla

<Piéééép>

Afgelopen weekend heb ik een Xanura DAIX12, een van de drie nieuwe micromodules van Xanura, boven de eettafel lamp gemonteerd. Via de Marmitek IRRF 7243 en Harmony 885 kan ik deze A10 dimmer nu prima aansturen.

Offtopic
Met de PC / X10 interface (via Homeseer) gaat het alleen niet daar de pc op een andere fase van de 3-fasen installatie zit. Dus wil ik verder, dan moet ik er een pittig geprijsde fasenkoppelaar van Xanura tegenaan gooien. :'(

Vreemd genoeg lukt het wel om deze 'verre oosten' x10 plug-in modules overal in het huis aan te sturen of de fasen heen...enkel hebben ze geen terugkoppeling van hun status.
Afbeeldingslocatie: http://metpunt.nl/got/x10-plugin-module.gif

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 5× Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

bladebla schreef op maandag 03 maart 2008 @ 19:50:
Afgelopen weekend heb ik een Xanura DAIX12, een van de drie nieuwe micromodules van Xanura, boven de eettafel lamp gemonteerd. Via de Marmitek IRRF 7243 en Harmony 885 kan ik deze A10 dimmer nu prima aansturen.

Offtopic
Met de PC / X10 interface (via Homeseer) gaat het alleen niet daar de pc op een andere fase van de 3-fasen installatie zit. Dus wil ik verder, dan moet ik er een pittig geprijsde fasenkoppelaar van Xanura tegenaan gooien. :'(

Vreemd genoeg lukt het wel om deze 'verre oosten' x10 plug-in modules overal in het huis aan te sturen of de fasen heen...enkel hebben ze geen terugkoppeling van hun status.
[afbeelding]
bladebla als ik dus een Marmitek IRRF 7243 bestel dan kan ik dus gewoon 3 Xanura's regelen via de harmony zonder al te veel poespas ?

dit heb ik momenteel liggen l3p in "X10 en de Logitech Harmony serie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-04 11:29
bladebla schreef op maandag 03 maart 2008 @ 19:50:

Offtopic

[afbeelding]
is je zekeringkast vergrendeld, anders gewoon wat draden omsteken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JME schreef op maandag 03 maart 2008 @ 19:32:
Toch niet: vraag was hoe ik het probleem met mijn PowerMid XL kon oplossen, niet welke oplossingen er buiten mijn PowerMid XL om zijn :P
Los daarvan ben ik wel benieuwd waar je een XS voor een tientje kan kopen!
Sorry, hij is inderdaad duurder. Zal me niet meer met je issue bemoeien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVILSalami
  • Laatst online: 06-04 23:17

EVILSalami

Wat kijk je nou?

maxtrash schreef op maandag 03 maart 2008 @ 22:54:
[...]

Hmm kan dat zomaar? En heb je hier meer info over? Scheelt namelijk hoop geld. Ik heb het overigens nog niet nodig, maar wellicht in de toekomst. Ik wil ook met x10 aan de gang. Weet niet hoe het lichtnet in mijn kamer is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladebla

bladebla

<Piéééép>

l3p schreef op maandag 03 maart 2008 @ 22:07:
[...]

bladebla als ik dus een Marmitek IRRF 7243 bestel dan kan ik dus gewoon 3 Xanura's regelen via de harmony zonder al te veel poespas ?

dit heb ik momenteel liggen l3p in "X10 en de Logitech Harmony serie"
Ja, de Marmitek controller zet simpelweg je infrarood opdracht op het lichtnet. Enkel moet ik het op de Harmony nog wat slimmer uitdenken. Ik heb nu een button gemaakt met de naam "Eettafel lamp" die de harmony op huiscode+adres P1 zet. Vervolgens druk ik op de play toets om P1 ON te versturen en kan ik dimmen met volume +/- (Bright P1). Met een sequence zou ik het e.e.a. nog kunnen vergemakkelijken. Maar in eerste instantie wilde ik het zien werken.
maxtrash schreef op maandag 03 maart 2008 @ 22:54:
[...]

Als ik je jouw oplossing begrijp kan ik er zo voor zorgen dat groep met de interface en te schakelen micromodule zo op een fase krijg? Dat is een idee maar uiteindelijk wil ik straks wel het hele huis kunnen bereiken.

Ik heb netjes een patchpaneel in de meterkast. Ik wil vanavond proberen het seriele signaal zo om te routen de CM11 (interface) nu ook de woonkamer in het stopcontact zit terwijl de pc ergens boven staat :) Enkel de lengte van de kabel die het signaal dat moet overbruggen kan een probleem zijn.

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 5× Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-04 11:29
Als ik je jouw oplossing begrijp kan ik er zo voor zorgen dat groep met de interface en te schakelen micromodule zo op een fase krijg? Dat is een idee maar uiteindelijk wil ik straks wel het hele huis kunnen bereiken.
de wasdroger, oven etc. zitten op andere fases (niet te bedienen met x10) dan de verlichting. Is geen probleem hoor om alle verlichting van het hele huis op een fase te zetten. Er zijn ook genoeg huizen die uberhaupt maar een fase hebben.
Zie excelletje wat ik opgediept heb
(het is een xls, ondanks dat ie op .lnk eindigt)
Ik heb netjes een patchpaneel in de meterkast. Ik wil vanavond proberen het seriele signaal zo om te routen de CM11 (interface) nu ook de woonkamer in het stopcontact zit terwijl de pc ergens boven staat :) Enkel de lengte van de kabel die het signaal dat moet overbruggen kan een probleem zijn.
Dit lijkt me het minste gedoe en minder ingrijpend. Serieel kun je grote afstanden halen dus zou geen probleem mogen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladebla

bladebla

<Piéééép>

Office 2003 lust 'm niet. :)
Dit lijkt me het minste gedoe en minder ingrijpend. Serieel kun je grote afstanden halen dus zou geen probleem mogen zijn
Het is gelukt! Xanura in de woonkamer is te bereiken en andere X10 spul in huis ook.
Alleen over de juiste handige toetsen met de Harmony moet ik nog wat verder komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik stap toch maar over op JBMedia, wordt een beetje moe van de PowerMid XL. Hij staat bij mij recht onder de plasma-tv en die zendt blijkbaar te veel infrarood licht uit. Als de tv uit staat, werkt de PowerMid prima!

Iemand interesse in een tweedehands PowerMid XL? Complete set met zender en ontvanger! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

heb de Marmitek IRRF 7243 binnen, denk dat ik weer zo'n 20 uur prutsen kan toevoegen aan het totaal van zo'n 150 uur voor de harmony ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCFreak
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-12-2022

DCFreak

If it aint broke, dont fix it.

JME schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 14:10:
Ik stap toch maar over op JBMedia, wordt een beetje moe van de PowerMid XL. Hij staat bij mij recht onder de plasma-tv en die zendt blijkbaar te veel infrarood licht uit. Als de tv uit staat, werkt de PowerMid prima!

Iemand interesse in een tweedehands PowerMid XL? Complete set met zender en ontvanger! 8)
Ben je nog overgestapt op die JBMedia? Ik vroeg mij af wat je ervaringen zijn met deze ir->rf converter. Iemand anders die dit apparaat heeft mag ook reageren natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

JB werkt perfect, alles doet het in 1 keer. Geen enkel gedoe meer met instellingen, ik hoef zelfs mijn Harmony niet meer volledig in de richting van de ontvanger te mikken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302

Ik heb een Harmony 1000 en dit KAKU systeem:

Afbeeldingslocatie: http://www.vego.nl/klikaanklikuit/30/pa3_1000r_1.jpg

Ik hoef dus alleen de Powermid XL aan te schaffen om deze zonderlijk te kunnen bedienen?

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 87302 op 10-12-2008 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou een Powermid XS nemen. Is wat kleiner en gevoeliger (upgrade van XL) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 286397

Goedendag allemaal,

Kan iemand mij helpen?

Ik heb een Harmony 895 op proef en wil snel zien of ik hem hou of weer terug moet sturen. :)
Mijn huis heeft Marmitek (X-10) modules waarmee ik het licht en apparaten aan en uit kan schakelen d.m.v. een origineel Marmitek afstandbediening.

Men suggereerde mij eerst een Piramide XL te gebruiken en die heb ik ook op proef genomen, maar het werkte niet ;( . Toen ik wederom met de Logitech helpdesk gebeld heb kwamen ze met een IR7243RF module die ik moest gebruiken om de IR signalen van de extender om te laten zetten direct in X-10 signalen voor op het net.

Ik heb een aantal vragen waarop ik hoop iemand een antwoord heeft! :?

1. Wat is het verschil tussen een Piramide XL en een Piramide XS?

2. Er zijn er twee van, de IR7243 en de IR7243RF. De eerste voldoet denk ik, omdt ik slechts IR om moet zetten in X-10. Voor de originel AB heb ik nog steeds een TM2G module voor in het stopkontakt. Klopt dat?
Zie: http://www.quickx10.com/index.php/cPath/1_5/sort/2a/page/1

3. Ik heb 16 modules die ik aan of uit wil kunnen zetten en zover ik begrijp heeft de IR7243 de optie slechts 10 via IR te laten aansturen. Hoe kan ik toch alle 16 de modules bedienen?

4. Voor het programmeren van de Harmony 895 zou ik graag willen weten hoe Marmitek werkt. Ik bedoel: Men moet eerst een huiscode selecteren (dit is vaak reeds van te voren op de originele afstandbediening ingesteld), dan moet men een unitcode aangeven en dan OFF of ON selecteren. Kan dit sequentieel gedaan worden of moeten de 3 commandos simultaan gegeven worden?
Kan ik dus eerst op huiscode A drukken, dan op unit 4 en dan op ON drukken of moet dat allemaal tegelijk gebeuren wil de unit aan gaan?

Ik had een Easy Touch 35 van Marmitek genomen om mijn verlichting plus alle multimedia te bedienen en dat gaat op zich goed ware het niet dat de RF van de Easy Touch 35 slap is en ik dus de Control Anywhere (soort van extender van Marmitek) niet door twee verdiepingen meer kan bereiken, slechts door een. De Harmony werkt VEEL beter en heeft een PERFECT bereik. Alleen zit ik nog met mijn X-10.

Hartelijk dank alvast en een fijn 2009 toegewensd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vraag 2, TM2G moet TM12G zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Anoniem: 286397 schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 15:34:
2. Er zijn er twee van, de IR7243 en de IR7243RF. De eerste voldoet denk ik, omdt ik slechts IR om moet zetten in X-10. Voor de originel AB heb ik nog steeds een TM2G module voor in het stopkontakt. Klopt dat?
Zie: http://www.quickx10.com/index.php/cPath/1_5/sort/2a/page/1

3. Ik heb 16 modules die ik aan of uit wil kunnen zetten en zover ik begrijp heeft de IR7243 de optie slechts 10 via IR te laten aansturen. Hoe kan ik toch alle 16 de modules bedienen?
Hmmm... door toch voor de IR7243RF te gaan. Is een tientje duurder, maar die kan wel 16 modules aan.
4. Voor het programmeren van de Harmony 895 zou ik graag willen weten hoe Marmitek werkt. Ik bedoel: Men moet eerst een huiscode selecteren (dit is vaak reeds van te voren op de originele afstandbediening ingesteld), dan moet men een unitcode aangeven en dan OFF of ON selecteren. Kan dit sequentieel gedaan worden of moeten de 3 commandos simultaan gegeven worden?
Kan ik dus eerst op huiscode A drukken, dan op unit 4 en dan op ON drukken of moet dat allemaal tegelijk gebeuren wil de unit aan gaan?
Geen ervaring mee, maar volgens mij kan je 'sequences' programmeren - dus met 1 sequence de huis-, unitcode en commando laten versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens de 2e lijns helpdesk in Canada moet het zeker werken met de IR7243RF.

Het is jammer echter dat er slechts 10 bediend kunnen worden. In beide gevallen staat er:
When an infra-red remote control is used, the unitcodes 1 through 10 can be controlled.

http://www.quickx10.com/p.../cPath/1_5/products_id/11

http://www.quickx10.com/p.../cPath/1_5/products_id/10

Nog meer suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

:*)
Ik denk dat ik er achter ben.

Een gewone afstandbediening heeft 10 knopjes met cijfers (0-9).
De 7243 reageert direct zodra een van deze knopjes ingedrukt wordt en gaat er vanuit dat dat het getal is.
Vandaar dat als je na een 1 een ander getal (0-6) indrukt deze niet meer reageert want die heeft de 1 al genomen.

Dus:
Op gewone afstandbedieningen werken slechts 10 knoppen terwijl op de Harmony 895 je de getallen 11-16 in je schermpje kunt programmeren. De 7243 kan wel alle 16 aan, maar men gaat er vanuit dat een standaard afstandbediening niet meer dan 10 aankan.

Ik weet niet of ik het helemaal goed heb maar zal Marmitek er nog over benaderen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
De IR7243RF is een Marmitek apparaat - ik neem dus aan dat de info die Marmitek op z'n website geeft betrouwbaarder is dan die van quickx10.
Zie dan ook: http://www.marmitek.com/en/catalogus/product.php?subgroep=49&product=360

De downloadbare handleiding geeft ook duidelijk aan meer dan 10 apparaten te ondersteunen. Zou dus allemaal moeten werken zoals jij wil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kreeg net bericht van Marmitek dat het dus bevestigd. Ja het kan 16 apparaten aan via IR!
Van de piramides heb ik het ook door, maar die heb ik niet nodig.
Verder adviseren ze de IR7243 te kopen zonder RF, daar ik reeds RF heb via mijn alarm zou het op het net wel eens verkeerd kunnen gaan als er signalen via 2 transceivers komen.
Coderinegen zijn door Logitech helpdesk er in gezet, dus zou alles moeten werken.
Ik bestel de IR7243 en ga het uitproberen. Meld me wel weer met het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricadelic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-06-2022
Ik ben ook al even bezig de harmony goed in te stellen in samenwerking met de X10 spullen. Ik heb een activity gemaakt met verschillende knoppen - Lounge licht aan - Lounge licht uit, Plafond licht aan - Plafond licht uit.

Nu zoek ik naar een manier om naar deze activity te gaan zonder dat de status van de andere apparaten wordt veranderd, zodat ik bv nog tv kan blijven kijken. Een andere manier zou zijn om aan elke activiteit de Licht aan - Licht uit knoppen toe te voegen...

Hoe heb jij je Harmony ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pronk
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-04 22:22

Pronk

Koffie?

Ik ben in het bezit van een Logitech Harmony 525 en verstuur X10 commando's via de Harmony en de IR7243.

Nu vraag ik me af, is het ook mogelijk om via 1 druk op de knop van de Harmony een bepaald lichtpunt aan of uit te zetten?

Op dit moment moet ik eerst een cijfer kiezen en daarna kan ik de gekozen module aan of uit schakelen. Ik wil dit eigenlijk kunnen doen met één druk op een knop, zoals dit ook kan op de IR7243.

Op de Harmony krijg ik het wel voor elkaar door middel van het maken van activities. Maar op die manier is het lastig/onmogelijk om de lampen goed te schakelen tijdens een andere activity (zoals tv kijken).

Ja lekker!

Pagina: 1 2 Laatste