Toon posts:

[VBA] Sneller kopiëren in Excel

Pagina: 1
Acties:
  • 1.699 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik loop vast op de snelheid waarmee excel kopieert. Ik lees een bepaald bestand in, dat wil ik vervolgens gaan sorteren op verschillende andere sheets. Daartoe laat ik excel door de sheet zoeken en bepaalde cellen kopieren naar andere cellen in een andere worksheet.
Maar dit gaat dus veeeeeeel te langzaam, ik heb ook geprobeerd om eerst een array te vullen en als die vol zit weg te schrijven maar dit maakt voor de snelheid ook niets uit.

Het gaat over enkele tienduizenden cellen en ik heb hem nog nooit tot het eind kunnen laten doorlopen.

Een deel van de code zoals ik deze nu gebruik:
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Sub organize()
Node = 1
For n = 1 To 60000

If Range("A1").Offset(n, 0).Value = "NODE" Then
        Range("C1:E1").Offset(n, 0).Value.copy Worksheets("nodes").Range("B1:D1").Offset(Node, 0).Value
        Node = Node + 1
    End If

Next n
End Sub

Edit:
Al vast bedankt voor jullie reacties en sorry voor mijn slechte topic.
De code heb ik veranderd naar de versie zonder dat ik het in een array gooi.
Nog even als toevoeging. Het zoeken gaat relatief snel, maar ik zal Find en Find next uitproberen. Ik weet verder niet hoe ik het zonder offset zou moeten regelen omdat ik de range waar het naartoe moet niet van te voren weet
Een range kopieren is niet mogelijk omdat de gevonden waarden niet onder elkaar staan. Er miste een regel in de code

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 10:48 . Reden: Toch apart hoe veel mensen wel de [small]-tag weten te vinden, maar niet de [code]-tag. :P ]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Voor code hebben we code tags ;)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-07 12:26

NMe

Quia Ego Sic Dico.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-02 13:46

ATS

Als ik je code zo zie, dan is je eerste stap om te zoeken naar het woord NODE in de range A1:A60000. In plaats van het doorlopen van elke cel, kan je natuurlijk beter gebruik maken van de functionaliteiten van Excel zelf. Excel biedt daarvoor in VBA de Find en FindNext methods. Bij Find staat in de documentatie een voorbeeld hoe je kan doen wat je wil. Dat is vast sneller.

Daarna wil je de waarden die je vindt opslaan op een andere sheet. De manier waarop je dat nu doet zorgt er in elk geval voor dat je gevonden waarden (50*m)+1 t/m 50*(m+1) niet opgeslagen worden. Dat is vast niet de bedoeling. Bovendien zie ik niet waar je de variabele "bulk" vandaan haalt. Waarom gebruik je de Reeks array überhaupt? Waarom niet direct naar de andere sheet schrijven? Daarnaast: waarom maak je gebruik van .Offset, en gebruik je niet direct de juiste range ("A5643")?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:05

Maasluip

Kabbelend watertje

Ik vind het ook erg vreemd hoe je kopieert. Je slaat elke cel afzonderlijk op en kopieert die afzonderlijk. Heb je daar een bepaalde reden voor (misschien wil je alleen tekst kopieren)?

Ik zou voor kopieren altijd iets als dit gebruiken:
code:
1
2
3
Range("A1:A24").Copy
Range("C1").Select
ActiveSheet.Paste

Wil je alleen tekst of alleen opmaak kopieren dan is er altijd nog .PasteSpecial

[ Voor 13% gewijzigd door Maasluip op 10-09-2007 09:47 ]

Signatures zijn voor boomers.

• ATS

ATS

Maasluip schreef op maandag 10 september 2007 @ 09:46:
Ik vind het ook erg vreemd hoe je kopieert. Je slaat elke cel afzonderlijk op en kopieert die afzonderlijk.
Mwah, dát snap ik nog wel. Hij wil alleen waardes copieren uit kolom B als daarvoor in kolom A het woord "NODE" staat (tenminste, dat maak ik op uit de code). Die moeten dan vervolgens netjes onder elkaar komen te staan.

edit:
@TS: reageer aub niet in je openingspost, maar gewoon met een nieuwe reply. Dit is bijzonder onduidelijk, en haalt ook context weg uit het archief. De edit functie is om kleine verbeteringen cq toevoegingen te maken, niet om een complete dialoog mee te voeren.
Ik weet verder niet hoe ik het zonder offset zou moeten regelen omdat ik de range waar het naartoe moet niet van te voren weet
Die range is gewoon een string. Je kan dus met behulp van string concatenation (=aan elkaar plakken) een string maken die er direct goed uit ziet. Is vast wat sneller.

[ Voor 39% gewijzigd door ATS op 10-09-2007 10:57 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Verwijderd

Topicstarter
ik heb mijn topicstart even aangepast. Het is eigenlijk de eerste code waarmee ik begon voordat ik begon met experimenteren met arrays enzo. Ten opzichte van de vorige code kopieer ik nu 3 cellen, maar dat heeft er meer mee te maken omdat ik dingen aan het uitproberen was bij die array code.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:05

Maasluip

Kabbelend watertje

ATS schreef op maandag 10 september 2007 @ 10:51:
[...]

Mwah, dát snap ik nog wel. Hij wil alleen waardes copieren uit kolom B als daarvoor in kolom A het woord "NODE" staat (tenminste, dat maak ik op uit de code). Die moeten dan vervolgens netjes onder elkaar komen te staan.
Dat stond er volgens mij niet. Ik las "zoeken naar NODE" en dan in batches van 50 alles wat er onder staat kopieren (tot 6000).

Maar goed, ik heb de code nu niet meer liggen, dus ik kan niet meer controleren of ik iets verkeerd heb gelezen.

En nog altijd: waarom offset gebruiken? Waarom niet ActiveSheet.Cells(n + 1, 1).Value?
Je werkt helemaal niet relatief dus kun je net zo makkelijk de absolute referentie gebruiken.

Probeer eens met een macro de handelingen op te nemen die je doet om te kopiëren. Want de code die je nu hebt staan werkt helemaal niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Maasluip op 10-09-2007 11:14 ]

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Topicstarter
de macro werkt wel, maar dan te langzaam. Ik zal vandaag verder experimenteren met de opmerkingen die jullie hier gemaakt hebben.

• ATS

ATS

Maasluip schreef op maandag 10 september 2007 @ 11:07:
Ik las "zoeken naar NODE" en dan in batches van 50 alles wat er onder staat kopieren (tot 6000).

Maar goed, ik heb de code nu niet meer liggen, dus ik kan niet meer controleren of ik iets verkeerd heb gelezen.
Ik dacht dat er de gevonden resultaten alleen gebuffered werden en als de buffer vol was naar de andere sheet geschreven werden, maar ook ik kan dat niet meer controleren... :)
En nog altijd: waarom offset gebruiken? Waarom niet ActiveSheet.Cells(n + 1, 1).Value?
Dat is uiteraard nog een stuk beter dan met string concatenation een B5363 gaan lopen construeren. Ik wist dat dat moest kunnen, maar zag het zo snel niet in de documentatie.

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-07 13:36

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Je screenupdating uitzetten tijdens het uitvoeren van je macro wil nog wel eens snelheidsverhogend werken.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties, mochten jullie de oude code nog willen zien. Zit 1 wijziging in in regel 21, nodenr --> bulk

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Sub organize3()

Dim Reeks(1 To 50) As Integer

knoopnr = 1
bulk = 0

For n = 1 To 60000
        If Range("A1").Offset(n, 0) = "NODE" Then

Reeks(knoopnr) = Range("B1").Offset(n, 0)
           knoopnr = knoopnr + 1

If knoopnr = 51 Then
                For knoopnr = 1 To 50
                Worksheets("Nodes").Range("A1").Offset(knoopnr + bulk * 50, 0).Value = Reeks(knoopnr)
                Next knoopnr

knoopnr = 1
                bulk = bulk + 1

End If
        End If
    Next n
End Sub

• Bolukan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-07 19:01
Waar denk je dat de tijdwinst zit als je eerst cellen 1 voor 1 in een array bewaart en dan vervolgens 50 stuks een voor een weer in een andere cel stopt?

Als je veelvuldig cellen plakt, zorg dan dat je Application.Calculation op xlCalculationManual zet !

Mijn idee: Zet de te kopieren cellen in een range (middels UNION, eventueel in combinatie met Find/Findnext) en dan de hele range in een keer selecteren/kopieren naar de nieuwe sheet.

• Bolukan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-07 19:01
Zoiets
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
Public Sub ZoekEnKopieer()
Const STRING_ZOEK As String = "Test"
Dim rngTeKopieren As Range
Dim ZoekInKolom As Range
Dim Gevonden As Range
Dim EerstGevonden As Range

' Initialise
 Set ZoekInKolom = ActiveSheet.Columns(1)
 Set Gevonden = ZoekInKolom.Find(What:=STRING_ZOEK, LookIn:=xlFormulas, _
     LookAt:=xlWhole, SearchOrder:=xlByRows, SearchDirection:=xlNext, _
     MatchCase:=False, SearchFormat:=False)

If Gevonden Is Nothing Then
    MsgBox "Error: Geen '" & STRING_ZOEK & "' gevonden!"
    End
 End If

' Selecteer cel B (Offset=1) tm D (Resize=3)
 Set rngTeKopieren = Gevonden.Offset(0, 1).Resize(1, 3) ' Hieronder nog een keer!
 Set EerstGevonden = Gevonden

' Herhaal tot alles is gevonden
 Set Gevonden = ZoekInKolom.FindNext(Gevonden)
 While Intersect(EerstGevonden, Gevonden) Is Nothing
    Set rngTeKopieren = Union(rngTeKopieren, Gevonden.Offset(0, 1).Resize(1, 3))
    Set Gevonden = ZoekInKolom.FindNext(Gevonden)
 Wend
 ' etc voor kopieren
 rngTeKopieren.Select

End Sub

Edit:
Een test met circa 6000 regels:
* Met Find: 180 seconden
* Met For-Next: 183 seconden
* Met sorteren (Dido-methode): 1 seconde
Toelichting: Door Union neemt de tijd exponentieel kwadratisch toe.

[ Voor 9% gewijzigd door Bolukan op 11-09-2007 16:49 ]

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:54

Dido

heforshe

Een hele domme... als je eerst je data sorteert op dat veld waar "NODE" in moet staan, en vervolgens in 1 keer de hele range kopieert? Lijkt me dat dat veel sneller gaat dan 1 voor 1 je rijen eruit vissen?

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

mss zou het nog sneller kunnen als over het volledig bereik programmatorisch in een aantal tijdelijke kolommen een als(cel="node");cel;"") wordt geplaatst en dan ofwel kopieren naar nieuw bereik of formules overschrijven met hun waardes. zou het geheel kunnen terugbrengen <10sec.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:54

Dido

heforshe

<10? We zaten al op <1 volgens Bolukan hierboven :)

En simpelweg sorteren lijkt me eenvoudiger dan dynamisch een paar hulpkolommen vullen :)

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Topicstarter
Tot nu toe met andere dingen bezig geweest, maar ik ga dat sorteren morgen zeker proberen en dat moet wel kunnen werken volgens mij. Nogmaals bedankt voor jullie reacties en ik zal morgen mijn bevindingen posten.

Verwijderd

Topicstarter
Jongens het is gelukt,
ik sorteer nu Nodes, Beams, Forces, Moments, Displacement en Rotations binnen 30sec. Hierbij staat de calculation nog aan. Als ik handmatig laat calculeren doet hij er slechts 18sec over. Beide resultaten zijn meer dan snel genoeg dus ik ben super blij.
Bedankt voor jullie hulp.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

:)
Maasluip schreef op maandag 10 september 2007 @ 11:07:
Probeer eens met een macro de handelingen op te nemen die je doet om te kopiëren. Want de code die je nu hebt staan werkt helemaal niet.
offtopic:
Macro-opnemen vind ik bij zoiets niet de handigste manier. Zo is copy/paste gebruiken alleen bij handmatig werken nodig of handig: 'Cells(i, j).Value = Cells(k, l).Value' is dan IMHO beter.
Hier gaat het meer om de juiste algoritmes gebruiken en dat gaat beter op papier dan met de opneemknop. Maar dat is een metadiscussie voor een ander topic :P

En inderdaad helpt screenupdate en (als dat kan) calculation uit- en na afloop aanzetten ook al behoorlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door F_J_K op 12-09-2007 10:12 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1