Toon posts:

Cooling Probleem ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb een beetje met de zoek functie zitten kijken naar de normale temps van een E6400 met de Arctic Freezer Pro 7. En dat is rond de 30 graden idle ik heb tot mijn grote schik dit nu is mijn vraag aan jullie wat moet ik doen. Ik heb gelezen cooler eraf halen en Arctic Silver Silver 5 toebrengen. Ik heb ook gelezen om je cooler te gaan veilen :? . Maar zijn er nog meer dingen die ik zal kunne proberen want ik heb nog nooit aan me cooler gezeten van pc (alles laten monteren)
Daarom dit topic om het zeker te stellen wat ik moet doen

Bedankt

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-11-2025
heb je er niet veel teveel op gedaan? je moet maar 1 rijstkorreltje aan pasta hebben en dat over je koeler verdelen...

heb je de koeler er ook goed op zitten? aan alle kanten dat hij er stevig inklikt>?

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
darkpluisje schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 22:16:
heb je er niet veel teveel op gedaan? je moet maar 1 rijstkorreltje aan pasta hebben en dat over je koeler verdelen...

heb je de koeler er ook goed op zitten? aan alle kanten dat hij er stevig inklikt>?
Hij heeft alles laten monteren, dus daar weet hij niets van.

Overigens moet je je koelblok nooit vijlen, maar schuren... 8)

• Rigi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2018
darkpluisje schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 22:16:

Heb je het gelezen? Hij heeft het laten monteren.

Software wil nog wel eens naast de echte temperatuur zitten. Heb je al andere programmaatjes geprobeerd?
Kan je ook eens voelen aan het metaal van je freezer als je computer draait? Voelt dat heet? (50 graden) of meer lauw?

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:51
Je zou je heatsink kunnen polijsten of "Lappen" evt mbhv schuurpapier t/m korrel 2000 ofzo :P
Maar ik denk niet dat dit het probleem is, er zit wellicht te veel of juist te weinig koelpasta onder, kijk zoals mijn bovenbuur zegt of je heatsink uberhoubt warm word...

My favorite programming language is solder.

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02:50

Zygivt

Evenaren en overtreffen

kijk voel indd eerst effen je koelblok of hij warm is, zo niet kijk dan effen in de bios wat die zegt over de temperaturen.

Verwijderd

Topicstarter
nou hier zijn jullie antwoorden:

bios geeft aan: dit en klik
En ik heb ook gevoelt aan me processor cooler en die was lauw want toen ik me vinger tegen me videokaart dee (8800GTS) verbrande ik bijna me fikken. Dus ik denk ook dat ie niet goed contact maakt zal ik dan maar die cool pasta kopen en dat andere eraf halen. want dat rechtmaken ofzo heb geen idee hoe dat moet

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
8800GTS wordt ook een stuk warmer dan je CPU, kan ik je uit ervaring vertellen :P (mijn setup is vijwel identiek, e6600 wordt wel ongeveer even warm).

met een freezer7 zou dit nooit moeten mogen, eraf halen en opnieuw bevestigen is zeer zeker aan te halen. zorg dat je artic ceramique neemt, dat geleidt niet en je kunt er niet makkelijk mee in de fout gaan. silver is net wat riskanter en aangezien je dit kennelijk niet vaker doet kun je het beter bij ceramique houden (verschil is, zeker niet overgeclockt, toch minimaal).

Verwijderd

Topicstarter
hmm is arctic silver gevaarlijk spul dan want ik zit wel in de techniek (opleiding elektro) dus ik ben niet echt zn onhandige nietsnut :+ maarja ik weet niet hoe ik een cpu eraf haalt ik kom er meestal pas achter als het moet gebeuren (had ook eerst een andere videokaart en deze 8800 erzelf opgezet)

maar dan moet ik dus cooler verwijderen en dit met reiniger ff bestellen ?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2007 00:05 ]

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
silver geleidt. geleidende pasta op pinnetjes is niet goed. maarja, als je daar rekening mee houdt komt het wel goed. reiniger is nonsens, dat kan met spiritus minstens zo goed maar als je het makkelijker vindt, go ahead ;) (ps, leuk, ik doe ook electro, delft. jij? :) ) en lees je eerst even in in het... aparte... pushpin systeem op s775, dat scheelt dadelijk weer :) (gewoon handleiding van je freezer.)

succes ermee in ieder geval :)

• Neoptolemos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-12-2024
Gewoon even bij de apotheker langs en schoonmaakalcohol halen lijkt me 't handigst.

[Ervaringen] Koelpasta's

Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.6GHz | GigaByte GA-P35-DQ6 | G.Skill F2-6400CL4D 4096MB | MSI N660 TF 2GD5/OC

Verwijderd

Waarom is nog niemand op het idee gekomen dat de TS misschien gewoon geen goede airflow heeft? Je kunt nog zo'n dikke koeler hebben maar zonder casefans krijg je je CPU nog niet koel.

@TS: Probeer eerst de situatie van je airfolw eens uit te leggen, bijvoorbeeld hoeveel casefans, waar geplaatst, grootte, hoeveel RPM.

Mocht de airflow in orde zijn, dan kun je proberen de koeler opnieuw te monteren met AS5, en anders kan het ook nog aan je IHS liggen, er is een serie Core 2 Duo's geweest met een kromme IHS, en die konden hun warmte ook niet goed kwijt.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb 2 case fans van 80mm ze kunne volgens mij meer dan 2000rpm draaien.
de locaties zijn 1 aan de linker zijkant van me pc en 1 gewoon achter ik zal eventueel nog 2 andere kunnen plaatsen 1 van 120mm (voor) en nog 1 van 80mm(achter). Maar ik denk dat het daar niet aan ligt me systeem is 50 graden zegt ie maar hij blaast helemaal geen warme lucht uit.

Verwijderd

Ik snap niet waarom je je druk maakt om iets wat volkomen normaal is. Tenzij je van plan bent dik te gaan overclocken is betere koeling wel een noodzaak ja.

De werkelijke coretemp verschilt heel veel met die van het koelblok of de thermal sensor die daar ergens in de buurt zit. Cpu's kunnen theoretisch 120graden celcius aan, maar op 80 graden begeeft zo'n ding het al. Aangezien het om een Intel gaat zal deze domweg terugklokken als deze te warm wordt. Wel eens filmpjes gezien van wat er gebeurd als je de koeler eraf trekt op een belastend systeem? Bij Intel schakelen ze terug naar een lagere snelheid / voltage, en bij de P3 schakelen ze zelfs uit.

Niets om je zorgen te maken. Ik zou trouwens maar even oppassen met een vijl je Core of Koelblok. Dat doe je met heel fijn schuurpapier en niet met een groffe vijl.

Verwijderd

En denk er ook aan dat je de garantie van zowel de CPU als de koeler kwijt bent als je daar aan gaat lopen schuren.

Verwijderd

Topicstarter
nouja dat schuren ga ik niet doen ik had er iets vaags overgelezen maar ik denk dat ik coolpasta en een 120mm fan erbij koopt en dan me cpu overclocken. daarom maak ik me een beetje zorgen over de temperaturen en dan heb ik niet eens geclockt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 09 september 2007 @ 17:55:
En denk er ook aan dat je de garantie van zowel de CPU als de koeler kwijt bent als je daar aan gaat lopen schuren.
Dat ook natuurlijk :P

Het enige voordeel is met schuren dat je een stukje van de IHS (stukje metaal dat tussen de fysieke core & heatsink zit) dat de temperatuur wat zakt omdat je meer geleiding maakt met het koelblok. Natuurlijk is dit ergens ook een risicovolle oplossing, aangezien je vaak niet weet tot hoever je kan gaan met schuren.

Bij de AMD kan je de IHS verwijderen waarop je een Core overhebt zoals dat was met de Athlon XP. Zie ook [AMD] IHS icm Artic freezer 64.

Dus. Laat het gewoon lekker voor wat het is, en pieker eens nietzoveel over die temps ;) De enige die daar wijzer van worden zijn de fabrikanten die de grootst mogelijke koelers bouwen.

• Rangourthaman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-11-2022
als je extra casefans in je systeem gaat bouwen, ga dan eerst voor de outtake`s, een lichte onderdruk opbouwen is het beste.
zoek dus ff op hoeveel lucht die dingen van jouw verplaatsen, en stem dat af op je intake.
post anders ff een plaatje van het interieur van je kast, dan kunnen mensen je hier al meteen een stuk beter helpen
Pagina: 1