[Mac]Netwerk kiezen per app

Pagina: 1
Acties:

• Yaguznal
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-09-2019
De topicnaam sais it all ...
Is het mogenlijk om per app te kiezen welke netwerkconnectie macOSx moet gebruiken en hoe doe ik dit?

Alvast bedankt!

Joris

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Wat heb je zelf al gevonden? Welke apps bedoel je bijvoorbeeld allemaal?
Lijkt me dat je gewoon meerdere proxyservers zou kunnen gebruiken, maar er zijn vast nog tig oplossingen mogelijk. Moet je alleen wel iets duidelijker zijn.
Ook is er een speciaal forum wat helemaal over Apple's gaat. Daar had je vraag, mits iets uitgebreider gedocumenteerd mischien wat beter gepast :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Beste Yaguznal, hoewel je wel degelijk gelijk hebt dat OS X onder een Not-Windows OS hoort, is er toch een apart forum voor Apple gebruikers: Apple Talk. Zie ook de Policy Apple Talk (update 10 juni 2007):
Welke topics horen in Apple Talk?
Apple Talk is bedoeld voor alle Apple-gerelateerde zaken. Hardware, software, diensten, gadgets: you name it, we've got it. Of je nu dus twijfelt over de aanschaf van een nieuwe Macbook, problemen hebt met je oude G3, iTunes of je iPod, Apple Talk is de juiste plaats.
En ook de NOS FAQ:
Apple
Hoewel Apple een Non Windows OS is gaan we in deze FAQ er niet te diep op in. Als je meer wilt weten over Apple dan kan je terecht in Apple Talk, vergeet niet de FAQ aldaar even door te lezen voor je vragen gaat stellen.
edit:
Als je misschien de vraag wat meer kan uitleggen (welke applicaties bijvoorbeeld), en wacht tot een moderator je topic verplaatst, dan kan je meer antwoorden verwachten. De meeste NOS'ers kennen Apple niet zo goed ;)

[ Voor 10% gewijzigd door mithras op 07-09-2007 22:21 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
> APL

• Yaguznal
Ouch serieus :> Kheb 4 minuten gespendeerd aan het vinden van het juiste subforum en ik heb er gewoon overgekeken. Kan een mod deze topic verplaatsen aub? thx!

Ik heb al gezocht in controlpanel en de preffs van de apps en kben proxies tegengekomen en voorkeursinstellingen ivp welke connectie je prefereerd boven de andere. Ik heb geprobeerd te googelen mar de termen schieten mij zo niet tebinnen en hetgeen ik uitkwam ging amper in die richting.

Het gaat hier over een wifi hotspot en een gewone ethernet aansluiting. Ik wil hier bv de ene applicatie (bv opera, msn, ftp, enz...) via de ene internet connectie en met de andere app langs een ander kanaal. Ik kan mij voorstellen dat ik zoiets wel per poort zou kunnen routen (ook al weet ik niet hoe in de praktijk) of via proxies (alhoewel ik dat mssn tever gezocht vind).

Aangezien een van jullie misschien al ervaring heeft met dit gevalletje en al meerdere opties heeft geprobeerd, kan mij dat serieus wat tijd besparen in research, trial and error en damagecontrol :P
That's why I give it a shot at Gathering!

Alvast bedankt

Joris

• nilski
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07-2021
Ik veronderstel dat je wifi de internet verbinding is en de ethernet alleen LAN.
Dan kan je op de ethernet verbinding handmatig de IP (ik ga er gemakshalve maar vanuit dat alles op TCP/IP draait) instellen met subnetmask ZONDER de gateway in te stellen.
Als je op wifi dan via DHCP of handmatig wel een gateway krijgt zullen alle toepassingen die niet op het subnet van de ethernet- of wifi aansluiting zitten naar de gateway gestuurd worden.
Dat is hetgeen ik kan bedenken. Anders weet ik het ook niet.

WAZUUUUUUUP!!!!!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:39

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Yaguznal schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 02:19:

Het gaat hier over een wifi hotspot en een gewone ethernet aansluiting. Ik wil hier bv de ene applicatie (bv opera, msn, ftp, enz...) via de ene internet connectie en met de andere app langs een ander kanaal. Ik kan mij voorstellen dat ik zoiets wel per poort zou kunnen routen (ook al weet ik niet hoe in de praktijk) of via proxies (alhoewel ik dat mssn tever gezocht vind).
Waarom wil je dit?

• Yaguznal
nilski schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 08:10:
Ik veronderstel dat je wifi de internet verbinding is en de ethernet alleen LAN.
Neen daar ligt hem net het probleem; het zijn beide internetverbindingen. Ik wil echt per applicatie kiezen over welke verbinding de communicatie gaat verlopen. De verbindingen zijn gemaakt.
De enige mogenlijkheid zie ik in een app die de controle daarover overneemt.

Alvast bedankt om mij vooruit te helpen :)

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:39

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Yaguznal schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 13:15:
[...]

Neen daar ligt hem net het probleem; het zijn beide internetverbindingen. Ik wil echt per applicatie kiezen over welke verbinding de communicatie gaat verlopen. De verbindingen zijn gemaakt.
De enige mogenlijkheid zie ik in een app die de controle daarover overneemt.

Alvast bedankt om mij vooruit te helpen :)
1. Waarom wil je dit?

2. Je zou met de route tabel van mac os x (via de terminal) kunnen spelen, waarbij je verkeer naar een bepaald IP-adres of IP-adres range laat lopen over interface x en verkeer naar andere adressen over y.

Verwijderd

Ik kaap dit topic even want ik wil volgens mij ongeveer hetzelfde. Ik gebruik momenteel airport voor mijn internet vebinding, en aan de gigabit kaart hangt een andere computer. Als ik via finder een verbinding wil maken naar die andere computer, probeert hij dat te doen over airport, wat natuurlijk niet lukt. Dit komt volgens mij omdat ik bij network port configurations aiport bovenaan heb staan. Als ik built-in ethernet bovenaan zet krijg ik wel verbinding, maar probeert OSX mijn internetverbinding ook via die interface te krijgen. Wat doe ik hieraan? Ik hoop niet dat je daarvoor heel handig met terminal moet zijn want dat ben ik niet :P

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

@FoOL:

dit is te realiseren op de volgende manier ->

Airport -> 192.168.0.0/24, met de bijbehorende default gateway
Ethernet -> 10.0.0.0/24, geen gateway

alle adressen van 10.0.0.1 tot 10.0.0.255 worden via de Gbit interface benaderd, de rest via Airport

Launching containers into space

Pagina: 1