Snelheids vraagje ADSL

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-07 12:58

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik heb volgens mijn provider een 8/1 mbit lijn (dus 8192/1024), nu heb ik gisteren eens speedtest gedaan (www.speedtest.nl) en dan kom ik gemiddeld op 5.2mbit down en 330kb up. Dus ging ik even via telnet in mijn modem/router kijken. En wat stond daar als line speed... down 6842 en up 583. Dat klopt dan een beetje met wat ik via speedtest gemeten heb, maar wat te weinig is volgens mij.

Waar komt dit door? Ben ik de ver weg of is het een fout van de provider/kabelleverancier.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

kijk hier eens, hoe ver je van de centrale af zit
http://www1.oli.tudelft.nl/adsl/postcodecentrale.cfm

en kijk hier eens in de grafiek
GoT ADSL(2+) Afstand-Snelheids test

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Aha. Zit op 717 meter. Dan zou dus kloppen dat van 6.8 nog maar 5.2 overblijft. Maar ik heb 8mbit. De download is ook niet zo belangrijk maar eerder de upload. Bij 1024 zou ik dus effectief op zo'n 650-700k moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Nou, die 6,8 > 5,2 wordt eerder veroorzaakt door overhead. En als je lijn naar de centrale niet te ver omgeleid wordt, dus ook echt op ongeveer 717 meter uitkomt, kun je gemakkelijk 1024 upload halen, mss ook wel 8 mbit. Ik zou zeggen, check je bedrading, haal onnodig lange stukken telefoonkabel ertussenuit en zorg dat er geen kroonsteentjes tussenzitten ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

Roman schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 07:07:
Waar komt dit door? Ben ik de ver weg of is het een fout van de provider/kabelleverancier.
Ik pak even mijn glazen bol erbij hoor :+

Het kan alles zijn. Lees anders een willekeurig topic door waarin dit ook behandeld wordt. Antwoord op deze vraag staat in wel 50 andere topics denk ik :)

Dit behandeld bijvoorbeeld precies hetzelfde probleem
[ADSL] snelheid klopt niet?

[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 07-09-2007 07:46 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Hmmm hiervoor had ik een 4mbit lijn met 640 up en toen haalde ik met speedtest wel zo'n 3,4-3,6 down en 500-550 up. Heb toen echter niet in de router gekeken hoe daar de lijn stond.

Zal wel even bellen en vragen wat er zou kunnen zijn.

Helaas kan ik niet bij de router komen.... er staan nu c.a. 20 verhuisdozen voor.... 8)7

/edit net de helpdesk gebeld en ze zeggen dat ik maar een 6mbit lijn heb. :? Dus bij hun is nog iets niet helemaal goed. Hij vond het wel vreemd dat ik dan maar 583 down heb i.p.v. 1024.

Nu nog even afwachten totdat de snelheidswijziging rond is en dan nog eens een keer kijken (ga ik toch meteen voor 20 mbit, scheeld maar 2 euro per maand)

[ Voor 34% gewijzigd door Roman op 07-09-2007 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Algje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-12-2024
Ach ja, ik heb een 20Mbit evrbinding, waar wegens lange afstand tot centrale (1800m) nog 8Mbit van over blijft volgens Orange.

En als ik dan met nieuwsgroepen aan het downloaden ben (met een max downstream van 10Mbit), kom ik niet verder dan 380KB. En dat is de standaard snelheid waarmee ik kan downen.

Even voor de duidelijkheid; dat is dus ongeveer 3 Mbit.

Zal wel overboeking zijn ofzo... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Speedtest is niet heel betrouwbaar.

Ik heb namelijk TweakDSL en kom met de speedtest niet heel hoog. Maar maak ik echter gebruik van de newsserver dan haal ik wel mijn 10Mbit.

Ik zou dus proberen te testen met een ftp/news server van je eigen provider.

Verder is het heel belangrijk om je ISRA zo schoonmogelijk te houden. De kabel van de KPN naar je splitter zo schoon en kort mogelijk te houden. Oude bekabeling eruit knippen en geen kroonsteentjes of wat dan ook gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-04 23:54
Algje schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 09:33:
Ach ja, ik heb een 20Mbit evrbinding, waar wegens lange afstand tot centrale (1800m) nog 8Mbit van over blijft volgens Orange.

En als ik dan met nieuwsgroepen aan het downloaden ben (met een max downstream van 10Mbit), kom ik niet verder dan 380KB. En dat is de standaard snelheid waarmee ik kan downen.

Even voor de duidelijkheid; dat is dus ongeveer 3 Mbit.

Zal wel overboeking zijn ofzo... 8)7
Op 1800 meter zou je eerder denken aan 12 tot 16 Mbit. Dus of die afstand klopt niet of de aansluiting is niet optimaal. 380KB/s is ongeveer 3,8 Mbit (je mag helaas niet uit gaan van 1 byte = 8 bits, want er is sprake van TCP/IP en ATM overhead.) Overboeking heeft in ieder geval niets te maken met je lijnsnelheid. Wellicht wel met het uiteindelijk behaalde resultaat, maar je zou eigenlijk op zijn minst je lijnsnelheid moeten kunnen halen als je een groot bestand binnen het netwerk van Orange download.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Die snelheden die ik genoemt heb zijn die die direct in mijn modem staan. Speedtest is maar ter indicatie. Maar ik heb net de 20 mbit wijziging aangevraagd (voor die 2 euro meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 09:23
Jullie moeten eens kijken naar "line attenuation download" in je modem.
Dat getal door 13,8 delen = kilometer afstand tot centrale.
Overigens werkt dat alleen bij een goede/stabiele verbinding. Als die brak is zal zeker die waarden
afwijken van de werkelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

Roman schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 09:50:
Die snelheden die ik genoemt heb zijn die die direct in mijn modem staan. Speedtest is maar ter indicatie. Maar ik heb net de 20 mbit wijziging aangevraagd (voor die 2 euro meer).
Daar ga je dus werkelijk waar niets mee opschieten. ELke adsl lijn is hetzelfde, alleen afbegrensd op een bepaalde waarde. Als de fysieke begrensing van de telefoonlijn lager is, kan je de abonnementsbegrenzing wel hoger zetten, maar daar schiet je niets mee op. :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Huh begrenzing van telefoonlijn. Die moet toch dat aan kunnen wat de ISP mij leverd? Of niet soms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-06 17:21

Foamy

Fulltime prutser

Roman schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 14:56:
Huh begrenzing van telefoonlijn. Die moet toch dat aan kunnen wat de ISP mij leverd? Of niet soms?
Nee, ook een telefoonlijn heeft zo zijn grenzen. Hoe verder weg je van de centrale woont, hoe minder de ISP kan leveren, etc.

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ze hebben het nu omgezet naar 20 mbit. Bu zie ik bij Downstream 13093 en bij upstream 648 staan.

/edit: "line attenuation download" zie ik nergens staan. Ik zal wel al mijn kabels eens langslopen (als ik al die dozen opzij gezet heb LOL)

/edit2:"nu heb ik hem gereset en nu komt die op 14166 en 655. Dus denk ik dat het aan de kabels of eventueel de splitter ligt...

/edit3: jaja ik hou jullie op de hoogte. Telefoon eruit getrokken: 15088 en 1165. effectief met speedtest: 8797 en 682. Nog niet helemaal zoals het moet maar toch een stukje beter. Hhmmmm telefoon... heb ik toch niet nodig :*)

[ Voor 86% gewijzigd door Roman op 08-09-2007 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39403

Als je je telefoon eruit trekt, en je hebt zo een verschil, zou ik toch nog eens verder kijken. Ergens zit er dan nog een aftakking of iets voor de splitter denk, ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-07 15:37
Anoniem: 39403 schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 10:15:
Als je je telefoon eruit trekt, en je hebt zo een verschil, zou ik toch nog eens verder kijken. Ergens zit er dan nog een aftakking of iets voor de splitter denk, ;)
Je was me net voor, klinkt als een aansluitfout met de plaatsing van de splitter en toestel. Je toestel verstoort dan (ernstig) het ADSL signaal waardoor je snelheid lager is en je een instabiele verbinding kan hebben/krijgen.

ADSL techniek is qua maximale snelheid beperkt door de lijnlengte van de koperlijn. Dus ondanks je een 8Mb of een 20Mb abonnement kan hebben kan het zijn dat je lijnsnelheid (zie je in je modem) lager is door de lengte van de lijn. Providers proberen zo goed mogelijk in te schatten wat je kan gaan halen om bijvoorbeeld niet een 20Mb abonnement te verkopen waar dat lang niet haalbaar is.

Andere ISP's verkopen gewoon altijd 'zo snel mogelijk' (of 20Mb) en schrijven erbij dat de snelheid afhankelijk is van de lijnlengte en soms een indicatie erbij nog.

Daarnaast komt bij ADSL dat er een verschil is van zo'n 10 a 12% tussen de 'lijnsnelheid' die je in je modem ziet en de haalbare download snelheid. Dus zou je een verbinding hebben van 12Mbit haal je niet 12000kbps (=12Mbit) / 8 = 1500 kByte/s download snelheid. Je haalt zo'n 10 a 12% lager wat uitkomt rond de 1300kByte/s maximaal. Staat vaak uitgelegd op GoT waarom dat is, komt door overhead door de gebruikte protocollen (voornamelijk ATM).

Dan komt nog de factor 'speedtest.nl' betrouwbaarheid. Die test door middel van een korte test via de browser. Enorm veel afhankelijkheden die de resultaten negatief kunnen beinvloeden. Dingen als andere applicaties op de achtergrond, langzame browser, agressieve virusscanner die de browser af remt, etc, etc kunnen de boel beinvloeden. Daarbij is het testbestand erg klein ook nog eens.

Download liever altijd 2x een grote file (2 tegelijk) en tel de snelheid op bij elkaar. Gaat 2 files tegelijk wel volledige snelheid samen en 1 file downloaden haalt dat niet kan je nog met TCPOptimizer je TCP/IP optimaliseren in windows (verandert wat register regels).

[ Voor 70% gewijzigd door bjck op 08-09-2007 10:37 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Kwam erachter dat er geen slitter zat. Als ik mijn slitter erop zet heb ik een upload van 50k LOL

Dus die zal wel dood zijn. Ff een andere regelen en dan eens kijken.

Pagina: 1