Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers,

ik heb momenteel een Western Digital Raptor 150Gb WD1500ADFD SATA I in mijn systeem steken en ik vroeg me af of ik geen miskoop gedaan heb. Ok, deze schijf draait aan 10.000rpm maar het is nog altijd SATA1. Terwijl mijn data schijf, een Western Digital 750GB WD7500AAKS SATA II is aan 7200rpm. Ik ben aan het twijfelen of ik niet beter 2 WD 250GB SATA2 type WD2500AAKS in raid-1 zet of wel 1 Raptor er bij hang in Raid-1 voor mijn OS disk. Gaan de 2 Raptors sneller zijn voor mijn OS disk of koop ik beter een paar goede SATA2 disken?

Alvast bedankt
Groetjes
Jumpy007 O-)

Verwijderd

Er is een speciaal topic voor deze schijf:
Western Digital Raptor 150GB

Aangezien je voor een 10k rpm schijf bent gegaan ben je hopelijk redelijk geïnformeerd over welk effect een dergelijke schijf heeft op toegangssnelheid en dus I/O verwerking. Dat je dan over SATA2 (3Gbps) begint kan ik niet helemaal rijmen. Ik denk dat je je eerst eens goed moet inlezen in de relevante materie.

Om je vraag direct te beantwoorden: je hebt geen miskoop gedaan als je zocht naar een hoge-performance schijf voor algemeen desktopgebruik of andere veeleisende taken en daar een budget voor had. Een WD Raptor is natuurlijk wel duurder dan normale consumentenschijven en dat moet je rechtvaardigen met de voordelen die de schijf je biedt.

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 12:06

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

In uitbreiding op bovenstaande post:

Hint: zoek je maximale transferrate van SATA1 eens op, en zoek vervolgens de transferrate van je harddisk op. Trek vervolgens een conclusie!

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Verwijderd

Topicstarter
Dus sneller voor mijn OS dan 7200 SATA2 disk. Oh ja moest dus RAID-0 zijn wat ik bedoelde. Bedankt voor de reply. Vond het wel vreemd dat de topic niet dmv de zoekfunctie opdook.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:39

mvds

Totally awesome!

Er is nog nooit een schijf geweest die de volledige bandbreedte kon gebruiken die door zijn interface aangeboden werd hoor :) Dus die 150MB/S van SATA I die is ruimschoots genoeg voor die schijf. En de schijf moet het hebben van zijn lage accesstijden. En dus nee, je hebt geen miskoop gedaan :) (ik heb hem ook)

Verwijderd

obsidian schreef op donderdag 06 september 2007 @ 14:21:
Er is nog nooit een schijf geweest die de volledige bandbreedte kon gebruiken die door zijn interface aangeboden werd hoor :)
Sustained niet, maar burst natuurlijk wel. Bovendien heb je ook zoiets als propagation delay, wat de toegangstijd voor blocking I/O licht verhoogt. Maargoed het verschil tussen SATA/150 en SATA/300 is minimaal bij algemeen gebruik.
Pagina: 1