Koffie over laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 654 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-06 13:45
M'n vriendin is er gisteren in geslaagd een halve kop koffie over haar laptop te morsen Natuurlijk start het ding niet meer op: na de helft van de bios blijft hij hangen en blijft hij onophoudelijk piepen. De bios is echter wel nog te bereiken en binnenin de bios werkt het toetsenbord ook nog (toch de pijltjestoesten en de functietoetsen).

Ik heb de laptop vervolgens opengegooid en het toetsenbord gedemonteerd. Op het eerste zicht is er geen vocht op het moederbord of de andere onderdelen terecht gekomen. Als het toetsenbord losgekoppeld is, boot de laptop echter wel mooi verder tot in Windows en daar werkt alles (met een extern keyboard) ook nog perfect.

Het is dus aannemelijk dat het toetsenbord de geest gegeven heeft, hoewel het binnen de bios wel nog werkt... Heeft er iemand enig advies of tips hierrond, om het toetsenbord alsnog aan de praat te krijgen?

PS: het gaat om een Toshiba Satellite A100-534. Moest er dus nog iemand zo'n azerty bord op overschot hebben ....

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-06 15:54

Comgenie

Soms heb je dat

Soms blijft er een toets daardoor 'hangen', en de bios kan daar vaak niet tege, probeer maar op een pc een toets ingedrukt te houden bij het booten. Na een aantal seconde gaat die ineens piepen. Dus ja, ik denk dat er idd iets mis is met die toetsenbord.

No animals were harmed in the making of this comment.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik zou gewoon even nieuw toetsenbordje bestellen, zie er zo al 1 staan (zonder te zoeken) voor 80e, misschien dat je hem nog ergens goedkoper kunt krijgen. Maar je hebt er iig geen nieuwe laptop voor.

Anoniem: 4629

Schoonmaken met water, goed laten drogen. Als je pech hebt moet je een nieuw keyboard halen.

• tsunami69
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-06 19:25
toetsenbord goed schoonmaken en goed laten drogen

(ik moet sneller tikken en me niet laten afleiden) :)

[ Voor 36% gewijzigd door tsunami69 op 06-09-2007 10:37 ]

• Matthis
Met water? Dat ding onderdompelen om zo te kunnen schoonmaken?? Zit er geen printplaat onder de toetsen die dan wel eens zou kunnen oxyderen?

• tsunami69
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-06 19:25
Matthis schreef op donderdag 06 september 2007 @ 10:37:
Met water? Dat ding onderdompelen om zo te kunnen schoonmaken?? Zit er geen printplaat onder de toetsen die dan wel eens zou kunnen oxyderen?
als het goed is, is dat ding helemaal van plastic dus kan het geen kwaad

• Matthis
het is dus zoiets: http://www.marktplaza.nl/...erty-Belgisch-3828301.php

Bovenkant (toetsen) zijn dus idd volledig plastic. Onderkant is alu of iets dergelijks, waardoor ik dacht dat er tussen de toetsen en dat alu wel ergens een printplaat of dergelijks moet zitten

Anoniem: 4629

Die toetsjes kun je los krijgen. Wel irritant schaarsysteem met terugdoen maar het kan. En dan zo goed mogelijk schoonmaken. Ook de connector en zo.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:28

HugoBoss1985

Xenotech

Je vriendin heeft dan nog mazzel gehad in dit geval, inderdaad gewoon schoonmaken dan werkt het vaak weer.
Ik had het ook met mijn pc toetsenbord en wat bier! :P

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-06 07:50
tsunami69 schreef op donderdag 06 september 2007 @ 10:38:
[...]

als het goed is, is dat ding helemaal van plastic dus kan het geen kwaad
Lol, zit nog altijd wel wat elektronica in ;). Maar laatst zelf ook mn toetsenbord na ranja incident in het water gehad voor de vakantie. 3.5 weken mocht ie drogen terwijl ik weg was en werkt perfect. Toetsen er op drukken. Had eerst een klein probleem dat sommige toetsen niet werkten, maar 1 stuurlijn zat er nog niet goed in gedrukt :+

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

compleet onderdompelen in water zou ik niet doen. Dat gaat op lange duur roesten (omdat je het niet 100% droog krijgt): je TB werkt met 2 lagen printbanen die je terplekke op elkaar drukt door druk op een toets. Die banen kunnen makkelijk door middden roesten (omdat ze dun zijn).Dompel je TB in 2 of 3 liter terpetine of wasbenzine. (Terpetine verdient voorkeur: is niet vet): verdampt snel, geleid niet, roest niet en ontvet waardoor de printplaten niet meer aanelkaar plakken.

Alleen plastic is dus niet het geval helaas.

T60P Widescreen

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:28

HugoBoss1985

Xenotech

Seesar schreef op donderdag 06 september 2007 @ 20:56:
compleet onderdompelen in water zou ik niet doen. Dat gaat op lange duur roesten (omdat je het niet 100% droog krijgt): je TB werkt met 2 lagen printbanen die je terplekke op elkaar drukt door druk op een toets. Die banen kunnen makkelijk door middden roesten (omdat ze dun zijn).Dompel je TB in 2 of 3 liter terpetine of wasbenzine. (Terpetine verdient voorkeur: is niet vet): verdampt snel, geleid niet, roest niet en ontvet waardoor de printplaten niet meer aanelkaar plakken.

Alleen plastic is dus niet het geval helaas.
Als je een föhn gebruikt kun je het prima droog krijgen volgens mij...
Dat van terpentine of wasbenzine is een super idee!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-06 10:41
Nieuw tobo bij toshiba bestellen in het ergste geval. Doen ze volgensmij niet moeilijk over.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

HugoBoss1985 schreef op donderdag 06 september 2007 @ 23:13:
[...]

Als je een föhn gebruikt kun je het prima droog krijgen volgens mij...
Dat van terpentine of wasbenzine is een super idee!
fohn kan niet in alle kleine hoekjes komen, omdat het geheel zo plat is en dus moeilijk voor de warme lucht om daar te komen. Het moet op zich wel te doen zijn, maar waarom moelijk doen als het makkelijk kan ;).

I.i.g beide manieren zullen vvroeg of laat wel werken hoor.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Meestal kan je zulke losse keyboard via ebay, marktplaats, of vast wel ergens anders vinden. Het gaat namelijk om 1 los onderdeel en die zou echtwel ergens te bestellen zijn lijkt mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-06 07:50
Je gaat mij niet wijs maken dat die niet droog wordt, water verdampt gewoon. Ooit wle eens een washandje laten liggen voor de vakantie met water er in, die staat helemaal stijf als je terug komt. Mijn toetsenbord kreeg 4 weken de tijd, zal hier anders zijn. Ik heb de gok er gewwoon op genomen en is verder helemaal prima. De tijd zal het leren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
GremliN-Online schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 20:07:
Je gaat mij niet wijs maken dat die niet droog wordt, water verdampt gewoon. Ooit wle eens een washandje laten liggen voor de vakantie met water er in, die staat helemaal stijf als je terug komt. Mijn toetsenbord kreeg 4 weken de tijd, zal hier anders zijn. Ik heb de gok er gewwoon op genomen en is verder helemaal prima. De tijd zal het leren..
Nee, maar als die aan stond toen de koffie erover viel, en je al hebt geprobeerd op te starten, is het al gedaan :P

Verder geen idee hoe Cafeïne (C8H10N4O2) of een ander bestanddeel van koffie stroom geleid natuurlijk, maar als dat op het bord geplakt zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

GremliN-Online schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 20:07:
als het heel lang droogt (langer dan een week) dan zijn die banen allang doorgeroest...........omdat ze zo enorm dun zijn. Doe zelf elektrotechniek, waarmee je onder andere leert wat funest is voor dunne koperbanen................en als ze al niet doorgeroest zijn, dan kunnen ze dat alsnog doen ook al zijn de droog, omdat op de plek waar roest is, de roest doorzet (beschermen is eraf); of het kleine beetje roest zorgt i.i.g niet meer voor optimale geleiding/contact making.

Maar het is ook wel te doen; maar terpetine ontvet meteen: je kunt bij die TB niet op de plekken met een washandje/doekje komen waar vloeibare middelen wel kunne komen :).

Maar benieuwd of het de TS gelukt is.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthis
Ik heb er jammer genoeg nog niet kunnen aan verder doen (accuut tijdsgebrek)

Dus de twee opties zijn:
- onderdompelen in water?
- onderdompelen in zuivere terpentijn?

Laatste lijkt me meest aangewezen, zal morgen eens enkele liters terpentijn kopen. Dit kan geen kwaad voor de contacten of de strip waarmee het bord aan de connector van het moederbord geconnecteerd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-06 12:56
Matthis schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 22:15:
Ik heb er jammer genoeg nog niet kunnen aan verder doen (accuut tijdsgebrek)

Dus de twee opties zijn:
- onderdompelen in water?
- onderdompelen in zuivere terpentijn?

Laatste lijkt me meest aangewezen, zal morgen eens enkele liters terpentijn kopen. Dit kan geen kwaad voor de contacten of de strip waarmee het bord aan de connector van het moederbord geconnecteerd wordt?
Ik zou gewoon dat keyboard wegmikken en een andere halen. Op ebay staan ze voor 20-30 eur. Daar kun je naar mijn mening niet voor gaan klooien met schoonmaken en drogen enz.

Alleen even je huidige toetsenbordknopjes bewaren: De kleine verschillen tussen een QWERTY VS101 en een Belgisch AZERTY is zo te verhelpen door paar knopjes over te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:18

Thandor

SilverStreak

Je bent niet de eerste die 'een koffie over laptop'-geval heeft ;). Zie de search voor een lading topics met informatie :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81198

IDD,

ik ben meer van de ranja
:P Ranja over laptop, weggooien?
Pagina: 1