Ranja over laptop, weggooien?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.576 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE
De verzekerings expert is inmiddels langsgeweest en heeft een richtprijs van 1000 opgeschreven. De laptop mag ik houden
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en heb al vele topics beken, mede omdat ik nu weer opzoek ben naar een nieuwe laptop. Ik heb/had een Compal Hel 80 met de volgende specs:
Intel Core 2 Duo T7200
100GB 7200RPM
2048MB DDR2 667Mhz
GeForce Go 7600 256MB/ 1.3 Megapixel Webcam
15.4" ColorShine Enhanced Glare Type LCD (1280 x 800)
Fingerprint Reader
Bluetooth
oftewel: http://www.laptops4u.nl/info/hel80-240-1391.html

Ik heb deze laptops precies een jaar geleden aangeschaft voor 1400euro. Degene die ranja over mijn laptop heeft gegooid is wa verzekerd en ik ben nog aan het wachten op de verzekering. Er wordt nu momenteel eerst een specificatie gemaakt van de schade (waarschijnlijk soort van total-los) en wanneer dit geld binnen is kan ik een nieuwe aanschaffen.

Nu ben ik bang dat ik niet veel geld (max 1000, of zelfs minder?!?) terug ga krijgen van de verzekering omdat ik gehoord heb dat je de dagwaarde terug krijgt.
(iemand ervaring mee?)

Nu is mijn grote vraag: Wat te doen met mijn oude compal? zou deze nog geld op kunnen brengen? wanneer de ranja erover heen is gevallen stond de laptop aan en reageerde niet meer op de uitknop maar viel wel uit na enkele secondes.

Hierna ging hij ook niet meer aan, ik heb hem laten drogen ruim 24 uur op de kop, en heb hem geprobeerd aan te krijgen. Dan gaat het standbylampje wel aan, hoor ik heel ff de koeling ofzo draaien maar meer leven zit er niet in.

Nu zegt iedereen dat mijn moederbord kaput is en dit vele honderder euroos gaat kosten (700). zijn er nog mensen/bedrijven die nog een redelijk bedrag voor mijn laptop zouden kunnen geven?

wat zouden jullie doen? tnx voor de aandacht alvast mensen _/-\o_

offtopic: http://www.laptops4u.nl/info/ifl90-w566c-vbi-1471.html
een mooie plaatvervanger denk/hoop ik... :9

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2007 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

uit elkaar halen, hardeschijf en cdrom etc eruit en schoonmaken en de rest wat ge-ranja-d was in puur water leggen en dat een paar keer overnieuw doen, daarna gewoon laten drogen.

Als hij het dan nog steeds niet doet, kan je alsnog de onderdelen verkopen/bewaren

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2007 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

En met puur water bedoelt hij dus niet water uit de kraan.
Je zal demi water moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Heb je de accu er onmiddelijk uitgehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
In demi-water leggen zou ik niet doen, er zit altijd wel vuil op de laptop wat daardoor gaat verspreiden.

Ik zou zeggen: haal de laptop uit elkaar, alle onderdelen die niet plakken (geheugen? display? harddisk? accu? voeding? etc.) los verkopen, dan levert het nog wat op. Zeker een display van een vrij nieuwe laptop kan wat opleveren. Of zoek zo'n zelfde laptop met een gebroken display.
Voor de harddisk (data!): een USB-behuizing of convertertje 2.5">3.5" en je kan hem weer gebruiken.
Maar ik kan me ook voorstellen dat de verzekering voorwaarden stelt dat je hem een jaar moet bewaren mochten ze de claim willen controleren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 13:10:
uit elkaar halen, hardeschijf en cdrom etc eruit en schoonmaken en de rest wat ge-ranja-d was in puur water leggen en dat een paar keer overnieuw doen, daarna gewoon laten drogen.

Als hij het dan nog steeds niet doet, kan je alsnog de onderdelen verkopen/bewaren
Vergeet vooral de processor, geheugen, netwerkkaart en dat soort zaken ook niet eruit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:04
Volgens mij zou je gewoon genoeg terug moeten krijgen om een nieuwe te kopen. Meestal gaan de specs van computers in de loop der jaren omhoog dus voor het bedrag waarvoor je hem eerder kocht kun je nu meestal meer kopen. Alhoewel een jaar dan niet zo lang geleden is.

Alles met zuiver water afspoelen zou ik zeker proberen overigens. Die ranja plakt overal aan en die moet worden weggespoeld. Met toetsenborden schijnt het in ieder geval wel te werken heb ik gehoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
thanks voor de snelle reacties mensen.

Dit wil ik zeker wel gaan proberen, alleen had ik al moeite om alleen
het toetsenbord eruit te halen. Die compals zitten wel goed vast volges mij..
(of ik heb er gewoon nog niet zoveel ervaring mee :P) Voor de zekerheid
kan ik hem misschien beter naar laptops4u terug brengen en hun de goede
onderdelen eruit kunnen laten halen, en misschien meteen dat ze de onderdelen
willen kopen. Echter ben ik nogal wantrouwend en ben bang dat ik opgelicht
kan gaan worden... Dilemma :P

Maar ook al heb ik er niet zoveel ervaring mee, lijkt het me toch dat
mijn moederbord kapot is omdat er zo weinig leven in zit :P
en dus uiteindelijk niet helemaal gemaakt kan worden (kosten rond 600-700 is mij verteld)
Ook vraag ik me af of mijn videokaart (gefrorce go7600) kapot kan
gaan door de ranja en/op het uitmaakt of de ranja er een week lang inblijft..
(momenteel geen tijd om hem open te schroeven) Deze lijkt me ook wel de
moeite waard om misschien te verkopen

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:19
Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 13:28:
thanks voor de snelle reacties mensen.

Dit wil ik zeker wel gaan proberen, alleen had ik al moeite om alleen
het toetsenbord eruit te halen. Die compals zitten wel goed vast volges mij..
(of ik heb er gewoon nog niet zoveel ervaring mee :P) Voor de zekerheid
kan ik hem misschien beter naar laptops4u terug brengen en hun de goede
onderdelen eruit kunnen laten halen, en misschien meteen dat ze de onderdelen
willen kopen. Echter ben ik nogal wantrouwend en ben bang dat ik opgelicht
kan gaan worden... Dilemma :P

Maar ook al heb ik er niet zoveel ervaring mee, lijkt het me toch dat
mijn moederbord kapot is omdat er zo weinig leven in zit :P
en dus uiteindelijk niet helemaal gemaakt kan worden (kosten rond 600-700 is mij verteld)
Ook vraag ik me af of mijn videokaart (gefrorce go7600) kapot kan
gaan door de ranja en/op het uitmaakt of de ranja er een week lang inblijft..
(momenteel geen tijd om hem open te schroeven) Deze lijkt me ook wel de
moeite waard om misschien te verkopen

_/-\o_
offtopic:
Zou je alsjeblieft niet in dichtvorm willen schrijven? Dus niet achter elke x letters een enter. Dit leest namelijk erg irritant..

Verder met de rest, eerst proberen de hele zooi schoon te maken, anders de harddisk, wifi kaart, geheugen, processor, scherm, accu, dvdspeler/brander, etc los verkopen.

[ Voor 5% gewijzigd door robbert op 26-08-2007 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst bedankt voor alle snelle reactie mensen!!!
(ik kan het bijna niet bijhouden :P )
Volgens mij zou je gewoon genoeg terug moeten krijgen om een nieuwe te kopen. Meestal gaan de specs van computers in de loop der jaren omhoog dus voor het bedrag waarvoor je hem eerder kocht kun je nu meestal meer kopen. Alhoewel een jaar dan niet zo lang geleden is.
Dan kan ik dus rond de 1050euro verwachten?
http://www.laptops4u.nl/info/hel80-240-1391.html is 1050...
Dan hoop ik misschien tog wat onderdelen te verkopen en een iets betere te gaan halen nu ik daar
toch de gelegenheid voor krijg.
Heb je de accu er onmiddelijk uitgehaald?
Toen de laptop uitging reageerde hij ook niet meer op de adapter en de accu (Het acculampje brandde niet). Degene die het gedaan heeft was ook erg nieuwsgrierig of hij nog aanging, en heeft op de aanknop gedrukt maar die werkte dus niet.
Voor de harddisk (data!): een USB-behuizing of convertertje 2.5">3.5" en je kan hem weer gebruiken. Maar ik kan me ook voorstellen dat de verzekering voorwaarden stelt dat je hem een jaar moet bewaren mochten ze de claim willen controleren...
Een goede tip van de harddisk!!! morgren meteen naar de winkel. Echter als ik van een winkel een specificatie van de kosten krijg, dit opstuur, geld krijg en een nieuwe heb gekregen, moet ik dan nog steeds wachten op de verzekering denk je? Na een jaar is mijn geforce go7600 wel een stukje minder waard denk ik :p Morgen ook maar s opbellen voor de zekerheid dan. Bedankt

Ik vond ook nog een draadje over de hell 80 gebruikers. Wanneer ik de laptop wel weg mag van de verzeking zou ik daar misschien nog mensen gelukkig kunnen maken... :)

nogmaals bedankt voor de reacties.. _/-\o_
offtopic:
Zou je alsjeblieft niet in dichtvorm willen schrijven? Dus niet achter elke x letters een enter. Dit leest namelijk erg irritant..
tijdens het schrijven van dit bericht deze post gekregen :p
Zal deze post meteen aanpassen. Ging ervan uit dat dit makkelijker lezen was :P

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2007 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 17:43
Volgens mij kunnen nieuwe laptops er toch een stuk beter tegen, heb er al 2x koffie overheen gegooid en 1x wat wijn. En die koffie waren flinke scheuten. De knopjes en touchpad deden even raar maar dat was zo weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de specs van die laptop zijn niet mis. ik verwacht dat de dagwaarde wel wat hoger dan 1000euro ligt.

daarnaast zou je, mits de laptop een cpu-socket heeft een laptop kunnen opzoeken met veel lagere specs zoals een 4200rpm schijf of 512MB geheugen en daar je cpu, ram, harddisk in gooien. vooral als het een uitgeklede versie en er dus een identiek model bestaat met een snellere cpu zodat je weet dat koeling en voeding een T7200 trekken(niet dat het veel verschil is, beide 37watt TDP, zelfde socket479 a.k.a socketM). dan zou je met 1000euro dagwaarde toch een snelle laptop kunnen kopen want ik vermoed dat je voor de losse onderdelen niet 1000euro zult krijgen.

ruwe schatting waarde onderdelen(nieuwwaarde):
* cpu T7200 270,- euro
* 100GB 7200rpm hdd 110,- euro
* 2x 1024 DDR2 667MHz sodimm 130,- euro
* dvd drive 35,- euro (mits slimline compatible zodat je een converter kunt kopen)

Geforce GO 7600 is waarschijnlijk ge-intregeerd met je moederbord en kun je dus niet los verkopen. je moederbord is weer ge-intregereerd met de laptop-behuizing en zal dus alleen voor de echte case-modder intressant zijn die er een custom-case voor wil maken. met wat geluk is je videokaart een MXM-module, die zijn wel veel waard omdat ze zo moeilijk zijn te krijgen in de losse verkoop maar pin je er niet op vast.

het scherm kan wel veel waard zijn als DIY-beamer. dan wil deze gerust tussen de 250 tot 350 euro opbrengen maar als de aansturing is ge-intregeerd met je moederbord kan dit opnieuw een probleem vormen. toch zou dit best een waardevol onderdeel zijn.

als met al zit je op zo'n 600 a 700 euro waarde lose onderdelen. niet genoeg om alleen een nieuwe laptop van te kopen. met de dagwaarde erbij zou het kunnen maar als je budget laptop zoekt waar de onderdelen inkunnen koop je voor 700euro een laptop die nieuw mischien nieuw 1500 zou hebben gekost omdat fabrikanten een 200% kostprijs rekenen voor elke upgrade. die T7200 kost los 270,-euro maar ze rekenen gemakkelijk 400,- euro ervoor. zelfde geldt voor je ram, je hdd, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ Docey
hardstikke bedankt voor jouw feedback. Nu heb ik enigszins een plaatje in mijn hoofd van wat ik ga doen. Wel verwacht ik echter dat de dagwaarde niet veel hoger zal liggen als 1000euro omdat Laptops4u de laptop nu voor 1025 heeft staan (evengoed wel beetje flauw omdat ik nog geen jaar 375 euro meer heb betaald).

Maandag ga ik bellen naar laptops4u of hun eventueel intresse hebben in de onderdelen
die nog goed zijn. Ik zet het lijstje van Docey erbij zodat ze weten over welke onderdelen het gaat.
Van deze onderdelen kan ik wel vanuit gaan dat ze nog werken lijkt mij.

In het beste geval krijg ik +1000 euro van de verzekering en +500 voor de complete schadelaptop
van laptops4u. Ik ga ervan uit dat ik laptops4u hiermee niet beledig en mezelf ook niet?!?

Al met al kan ik dan achteraf (wanneer het volgens planning loopt) nog "blij" zijn wanneer ik een nieuwe laptop van rond de 1500 kan aanschaffen. Ben benieuwd..

Docey had trouwens ook een goede tip die ik in overweging neem om een soort van barebone te nemen en hier onder ondere mijn hd en geheugen in kan stoppen. Dit bespaart natuurlijk aardig wat geld en valt wellicht te realiseren met laptops4u. (ben nogal een leek als het aankomt op laptop demonteren :P )
Volgens mij kunnen nieuwe laptops er toch een stuk beter tegen, heb er al 2x koffie overheen gegooid en 1x wat wijn. En die koffie waren flinke scheuten. De knopjes en touchpad deden even raar maar dat was zo weer weg.
Jij verdient geen laptop :+ :P (grapje natuurlijk he!)
de knopjes deden niet meer raar nadien je de laptop schoon hebt gemaakt neem ik aan?

Ik dank jullie weer voor de hulpzame serieuze reacties en houd jullie op de hoogte als de mods me dit toelaten (wordt nogal snel een topic gesloten is me opgevallen :P)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2007 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Je zal nooit EN 1000 euro van de verzekering EN 500 euro voor de complete schadelaptop krijgen.

Je krijgt (in geval van niet meer repareren - en dat kan alleen als je dit door een echte winkel laat testen) de dagwaarde van de laptop. De dagwaarde van de laptop zal rond de 950 euro (2/3 van 1400) liggen denk ik. En dan heb je geluk denk ik. Misschien moet je dan ook de laptop bij hun inleveren, dus losse onderdelen verkopen zal misschien niet doorgaan.

Als de laptop nog wel valt te repareren, moet je dit gewoon in een winkel laten doen, zelf de rekening betalen, en dan zal de WA verzekering het geld op je rekening storten (mits alles correct is gegaan).

Dus het is het een of het ander.

Betreffende de post van Docey: je zal ook NOOIT 600-700 euro kunnen krijgen voor de losse onderdelen. Hij heeft alles veel te hoog geschat. Reken maar op maximaal 300-350 euro.

[ Voor 15% gewijzigd door silmaril8 op 26-08-2007 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@silmaril8 bedankt voor je post..

Ik heb van een winkel tehoren gekregen dat je idd maar iets van 65% terug krijgt. Maar van andere mensen hoor ik weer andere verhalen (bijna complete bedrag excl. eigen risico)

Wanneer dit het geval is dan baal ik wel als ik ook nog eens de schadelaptop moet gaan inleven. Het geval van niet meer kunnen repareren laat ik door laptops4u testen (echte webwinkel, dus voldoet aan de eisen neem ik aan?!?).

Iemand hier ervaring mee? Wanneer ik maar rond de 65% terug krijg indien hij niet meer te repareren valt moet ik maar hopen dat hij te maken valt. Deze kosten zou ik dan wel 100% terug krijgen?

300-350 vind ik eigenlijk wel een beetje erg weinig moet ik eerlijk zeggen voor sowiso :'(
- Accu
- 100GB 7200rpm hdd
- 2x 1024 DDR2 667MHz
- cpu T7200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

heb niet alles gelezen maar het juiste verzekeringsantwoord :

Als je op je eigen inboedel dekking hebt 'alle van buitenkomende onheilen' is het daar ook gedekt en dan volgens de nieuwwaarde regeling.

Heb je dit niet maar e-ugv is er geen dekking en kom je dus bij de avp van de veroorzaker terecht.

een avp keert altijd uit op dagwaarde (dus dat klopt) of indien dit lager is de reparatiekosten (of indien de verangingswaarde lager ligt, krijg je dat bedrag). Het kan ook goed zijn dat ze na de uitkering, indien totaalverlies, de laptop innemen. Dit mogen ze omdat ze immers een bedrag vergoeden.

Normale afschrijving van dergelijke zaken is 5 jaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Ray op 26-08-2007 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het kan ook goed zijn dat ze na de uitkering, indien totaalverlies, de laptop innemen. Dit mogen ze omdat ze immers een bedrag vergoeden.

Normale afschrijving van dergelijke zaken is 5 jaar.
Neem aan dat je er dan geen onderdelen uit kan sneaken zoals mijn harde schijf?!? :P
anders eerst ff een converter halen om te backupen.

Ik snap echter niet wat je bedoelt met die normale afschrijving? na 5 jaar wordt mijn laptop afgeschreven? gelukkig is hij 28augustes (2 dagen) pas 1 jaar oud :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Als nou enkel het mobo stuk zou zijn en dat valt te repareren is dat geen optie dan? Dan zou je (als ik alles goed begrepen heb) ong. 900 euro krijgen van de verzekering. Je zegt zelf dat zo'n reperatie ong. 700 euro is. Dan heb je zelfs nog 200 over die je in bijvoorbeeld een externe HD kan steken. Dit werkt natuurlijk alleen als je mobo als enige overleden is maar het lijkt me toch best een leuke optie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@silmaril8: ik bedoeld als maxium dus incl. moederbord verpatsen aan case-modder en TFT voor een DIY-beamer. als die 2 als wegvallen dan kom je inderdaad uit op zo'n 300-350 euro.

hoe het precies zit met de verzekering hangt een beetje af van de polis en verzekeraar. ik zou zeggen verklaar de laptop total-los omdat het:

a. makkelijk is. minder procedures en ellelange reperaties die vrijwel alleen door de fabrikant of dealer kunnen worden gedaan. waarschijnlijk moeten dingen zoals het toetsenbord, touchpad en mogelijk het moederbord worden vervangen. dit zijn vaak custom-parts of in iedergeval fabrikant specfiek spul. als een winkel deze laptop wil repareeren zullen ze ergers spare-parts vandaan moeten halen. voor een dealer geen probleem maar menig winkel stuurt dat ding gewoon op naar fabrikant wat dus kan ff duren.

b. goedkoper is. bij electronica is vervangen vaak goedkoper dan repareeren. het kan dus goed zijn dat je de laptop gewoon moet opsturen naar de fabrikant maar ondertussen een refurbished terug krijgt. de oude laptop zie je nooit meer terug en jij hebt een zo goed als nieuwe laptop. en de reparatie rekening moet je dan bij de verzekering declareren. dit dan ook het bedrag dat je krijgt vergoed.

c. de verzekeraar ook niet gebaat is bij procedures die 6 maanden duren. die wil gewoon zo snel mogelijk zo min mogelijk geld uitkeren.

al met al zijn er dus 3 situaties
1. de laptop wordt gerepareert. je bent hem dan 1 tot 6 maand kwijt.
2. de laptop wordt gerepareert. je krijgt een refubished model en je ouwe zie je nooit meer weer.
3. je krijgt een smak geld(de dagwaarde) en mag een nieuwe laptop uitzoeken.

dit bedrag noemen ze de dagwaarde omdat het precies zoveel is zodat jij op die dag een nieuwe laptop kan kopen en dus de schade is voldaan. als de laptop vandaag 1500 euro kost krijg je 1500 euro. kost deze 500 euro krijg je 500 euro. jij hebt schade en de verzekeraar van de gene die jouw schade heeft gedaan betaald de schade. uitgaan van een 100% deking natuurlijk wat hier vogensmij wel het geval is.

of maar ge er maar van uit dat reperaties vrijwel nooit door de winkel zelf worden uitgevoerd.

ik weet niet of je ook nog een gewone desktop hebt maar anders kun je met een 44pin -> 40pin ide converter de laptop hdd ook aan de desktop hangen. als het een sata laptop hdd is heb je helemaal geen converter nodig. die zijn exact dezelfde als bij desktop hdd's. voor je de laptop opstuur maak een backup van de hdd. vaak wordt voor ze een refurbished opsturen de hdd wel verwisselt maar het zou niet de eerste keer zijn dat ze dit of vergeten of gewoon je hdd kwijt raken of formateeren. backup maken dus.

alleen in geval 3, wat niet verstandig is van de verzekeraar maar toch nog wel eens voorkomt zou je de onderdelen van de oude laptop kunnen verkopen of in een nieuwe laptop stoppen en die verkopen wat volgensmij meer zou opbrengen maar 2e hand blijft het lastig en je moet wel met laptops kunnen klussen natuurlijk. een T7200 in een laptop zetten vergt enige voorzichtigheid.

in geval 1 en 2 krijg je een nieuwe/gerepareerede laptop en moet je de rekening declareeren. waarschijnlijk zul je dit moeten voorschieten en krijg je het geld van de verzekeraar terug.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2007 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als nou enkel het mobo stuk zou zijn en dat valt te repareren is dat geen optie dan? Dan zou je (als ik alles goed begrepen heb) ong. 900 euro krijgen van de verzekering. Je zegt zelf dat zo'n reperatie ong. 700 euro is. Dan heb je zelfs nog 200 over die je in bijvoorbeeld een externe HD kan steken. Dit werkt natuurlijk alleen als je mobo als enige overleden is maar het lijkt me toch best een leuke optie
Als ik 900 euro terug zou krijgen, EN ik mag eventueel mijn schadelaptop houden, dan ben ik er eigenlijk nog niet gerust op wanneer alleen mijn moederbord vervangen gaat worden. Wanneer laptops4u mijn laptop repareert blijft er misschien nog wel ergens ranja hangen en heb ik over een half jaar weer een probleem. Toch zonde van een laptop van 1400euroos. Bovendient komt er sowiso toetsenbord bij denk ik (geen idee of dat duur is...)
Of ben ik nou para?

Ik heb gisteren gebeld met laptops4u en hij vertelde me ongeveer dezelfde redenen als docey om hem total-los te verklaren. Laptops4u kon mij daarom op voorbaat al zeggen dat hij de laptop een soort van "total-los" verklaring gaat geven. Wanneer dit gebeurt is lijkt het me sterk de verzeraar nog steeds de laptop voor reparatie wil wegsturen. Dan blijft eigenlijk alleen maar optie 3 over en krijg ik de dagwaarde terug. Geen idee hoe ze dit willen gaan berekenen, maar als ik de schadelaptop eventueel mag houden dan kan ik natuurlijk niet klagen. En dan kan ik eventueel bij lage terugkering de schadelaptop fatsoenlijk maken...
(laptops4u kan alle eventueel benodigde onderdelen bestellen)

@ Docey
Waarom is optie 3 niet verstandig van de verzekeraars? als hij total los verklaard is kunnen ze toch niet anders lijkt me? of bedoel je dat ze de beschadigde laptop niet terug vragen?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2007 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is niet verstandig voor de verzekeraar omdat ze je een smak geld geven en maar moeten geloofen dat je een laptop hebt gekocht. meestal willen verzekeraars eerst een rekening van de geleden schade en die vergoeden ze dan. daarnaast hebben ze dan een tot op de cent nauwkeurig bedrag van de schade en hebben ze een papieren bewijs van de vergoeding.

wat betreft ranja problemen na de reperatie is niet jouw probleem, noch dat van je vriend noch zijn vezekeraar. laptops4u heeft de laptop gerepareert en daarop geven ze een garantie. als er over 4 maand dus nog ranja in de laptop zit die voor vastlopers zorgt bijvoorbeeld dan heeft laptops4u slecht werk geleverd en moet je dus terug naar laptop4u om te zorgen dat ze wel goed werk leveren. laptops4u ziet die bui ook hangen en advisieeren mede daarom denk ik de laptop total-los te verklaren en gewone een nieuwe laptop te nemen voor wat het model vandaag de dag kost. ranja krijg je er gewoon niet 1 2 3 uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[offtopic]

ranja == limonade ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 10:34

nXXt

Carpe omnia

Ja.

ran·ja (de ~ (m.), ~'s)
1 sinaasappellimonade

Tip: www.vandale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 15:33:
[...]

Neem aan dat je er dan geen onderdelen uit kan sneaken zoals mijn harde schijf?!? :P
anders eerst ff een converter halen om te backupen.

Ik snap echter niet wat je bedoelt met die normale afschrijving? na 5 jaar wordt mijn laptop afgeschreven? gelukkig is hij 28augustes (2 dagen) pas 1 jaar oud :)
wij zijn zelf verzekeraar en als de meeste nemen wij voor computers en aanverwanten een termijn van 5 jaar. Dus elk jaar schrijf je 20% van de waarde af en na 5 jaar is die dus 0. In dit geval zou je dus voor totall loss op € 1120,-- uitkomen. MITS reparatie of een vervangend model niet goedkoper is. De verzekeraar kiest natuurlijk altijd voor de voor hem goedkoopste oplossing. Dit zijn overigens de normale tabellen. Dat wil niet zeggen dat de werkelijke dagwaarde anders kan zijn (waarde in het economisch verkeer)

Een uitzondering hierop is dus de nieuwwaarderegeling die voor inboedel geld. Vandaar dat het verstandig is te kijken hoe je zelf verzekerd bent. De regeling houdt in dat ze een nieuw product vergoeden mits de dagwaarde > 40% nieuwwaarde.

Maar zoals al gezegd bij een avp schade is altijd dagwaarde het uitgangspunt.

Een backup maken van je HD zou ik zeker doen en daar ook niet te lang mee wachten (wie weet waar die smurrie allemaal naar toe loopt ?)

Wij nemen altijd de produkten in na volledige vergoeding. Maar goed hier verschillen de maatschappijen onderling in. Vaak is het trouwens wel mogelijk een afspraak te maken voor een lagere vergoeding met behoud van het product. Maar dat is ook weer maatschappij afhankelijk

@Dovey, je gaat net niet helemaal goed met je vertaling van dagwaarde. Je haalt aanschafwaarde / vervangingswaarde door elkaar met dagwaarde. Dit lijkt allemaal behoorlijk op elkaar maar is toch weer net anders :)

[ Voor 10% gewijzigd door Ray op 26-08-2007 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07 11:00
Van de verzekering zul inderdaad de dagwaarde uitgekeerd krijgen. Aan gezien de laptop nieuw 1050 euro kost, schat ik de dagwaarde tussen de 700 en 900 euro.

Verder moet je uitkijken wat je nu met de laptop gaat doen. Je hebt namelijk kans dat de verzekering hem opvraagd voordat ze tot uitkering overgaan. Als jij hem dan thuis in onderdelen hebt liggen is dat niet zo handig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nXXt schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 17:54:
[...]

Ja.

ran·ja (de ~ (m.), ~'s)
1 sinaasappellimonade

Tip: www.vandale.nl
correctie: sinaasappellimonade met extra veel toegevoegde suikers en smaakstoffen.

een zeer zoet en plakkerige siroop welke verdund kan worden met water of karnemelk om zo een zoet en verkoelend drankje te creeeren dat vrijwel niets kost en zeker met warm weer lekker wegdrinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PeterEs schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 18:07:
Van de verzekering zul inderdaad de dagwaarde uitgekeerd krijgen. Aan gezien de laptop nieuw 1050 euro kost, schat ik de dagwaarde tussen de 700 en 900 euro.

Verder moet je uitkijken wat je nu met de laptop gaat doen. Je hebt namelijk kans dat de verzekering hem opvraagd voordat ze tot uitkering overgaan. Als jij hem dan thuis in onderdelen hebt liggen is dat niet zo handig...
lijkt me niet. de TS heeft duidelijk schade dat door een derde hem is aangedaan. die derde is daarvoor verzekerd en voorzover ik weet vergoeden verzekeraars de volle 100% in dit geval. vaak heb jee eigen risico waarbij onder een bepaald bedrag een bijdrage wordt gevraagt of gewoon niet gedekt is maar met een schadepost van rond de 1000 euro moet deze derde wel heel slecht verzekerd zijn wil de vezekeraar hier geen 100% uitkeren.

het gaat hier om de aansprakelijkheids vezekering die uitkeert omdat de verzekerde schade heeft bij de TS. dus ik mag hopen dat de vriend van de TS die dit veroozaakte goed verzekert is wan 300 euro bijdoken wordt een heel duur glasje limonade. de TS heeft gewoon schade en wil dat vergoed zien.

TS = degene met de laptop vol ranje
verzekerde = degene die de ranja er over heen heeft gegooid.
verzekeraar = degene die mag doken voor het (mag ik hopen) ongelukje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 13:07:
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en heb al vele topics beken, mede omdat ik nu weer opzoek ben naar een nieuwe laptop. Ik heb/had een Compal Hel 80 met de volgende specs:
Intel Core 2 Duo T7200
100GB 7200RPM
2048MB DDR2 667Mhz
Fingerprint Reader
Bluetooth

Ik heb deze laptops precies een jaar geleden aangeschaft voor 1400euro. Degene die ranja over mijn laptop heeft gegooid is wa verzekerd en ik ben nog aan het wachten op de verzekering. Er wordt nu momenteel eerst een specificatie gemaakt van de schade (waarschijnlijk soort van total-los) en wanneer dit geld binnen is kan ik een nieuwe aanschaffen.

Nu ben ik bang dat ik niet veel geld (max 1000, of zelfs minder?!?) terug ga krijgen van de verzekering omdat ik gehoord heb dat je de dagwaarde terug krijgt.
(iemand ervaring mee?)

Nu is mijn grote vraag: Wat te doen met mijn oude compal? zou deze nog geld op kunnen brengen? wanneer de ranja erover heen is gevallen stond de laptop aan en reageerde niet meer op de uitknop maar viel wel uit na enkele secondes.

Hierna ging hij ook niet meer aan, ik heb hem laten drogen ruim 24 uur op de kop, en heb hem geprobeerd aan te krijgen. Dan gaat het standbylampje wel aan, hoor ik heel ff de koeling ofzo draaien maar meer leven zit er niet in.

Nu zegt iedereen dat mijn moederbord kaput is en dit vele honderder euroos gaat kosten (700). zijn er nog mensen/bedrijven die nog een redelijk bedrag voor mijn laptop zouden kunnen geven?

wat zouden jullie doen? tnx voor de aandacht alvast mensen _/-\o_

offtopic: http://www.laptops4u.nl/info/ifl90-w566c-vbi-1471.html
een mooie plaatvervanger denk/hoop ik... :9
Mischien moet je hem inleveren bij de verzekering. Omdat hij na een schade-claim eigendom wordt van de verzekering !?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
(docey)
het is niet verstandig voor de verzekeraar omdat ze je een smak geld geven en maar moeten geloofen dat je een laptop hebt gekocht. meestal willen verzekeraars eerst een rekening van de geleden schade en die vergoeden ze dan. daarnaast hebben ze dan een tot op de cent nauwkeurig bedrag van de schade en hebben ze een papieren bewijs van de vergoeding.
Voordat ik maandag/dinsdag de verklaring die ik samen met de dader heb ingevuld op ga sturen, heb ik de schadespecificatie van laptops4u binnen. Deze gaat natuurlijk mee met de post. De bon van de laptop (1398,-) gaat natuurlijk ook mee met de post.
ray
Een uitzondering hierop is dus de nieuwwaarderegeling die voor inboedel geld. Vandaar dat het verstandig is te kijken hoe je zelf verzekerd bent. De regeling houdt in dat ze een nieuw product vergoeden mits de dagwaarde > 40% nieuwwaarde.

Wij nemen altijd de produkten in na volledige vergoeding. Maar goed hier verschillen de maatschappijen onderling in. Vaak is het trouwens wel mogelijk een afspraak te maken voor een lagere vergoeding met behoud van het product. Maar dat is ook weer maatschappij afhankelijk
bedankt voor je uitleg btw.. _/-\o_
Dit ziet er eigenlijk wel beter uit als de avp-regeling alleen is het denk ik wel soort van fraude denk ik ?!? Maargoed, ranja is natuurlijk ranja, ongeacht waar het gebeurd is :P ik denk erover na..

De dader is verzekerd bij Fortis. Geen idee hoe het daar geregeld is. Ik zet dit op mijn whiteboard voor morgen (ff bellen). Goed idee om misschien wel iets van een afspraak te maken voor de vergoeding van mijn laptop met behoud van het product. Dit neem ik ook in overweging.
Als de laptop nu 1050,- kost, is dit dan niet meteen de dagwaarde? ik heb er vorig jaar namelijk nieuw 1400 voor betaald. Beetje flauw als ze er dan nog meer van gaan aftrekken van mijn zuur verdiende centjes als student ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felixje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10-2023
Kijk hier eens: http://service.marasst.com/Compal/EL80_81/Service%20Manuals/

Zie je precies hoe je alles uit elkaar moet halen. Is misschien al genoemd, heb alleen maar de eerste posts doorgelezen, maar het wordt duidelijk uitgelegd hoe je onderdelen verwijdert.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Docey, sorry maar je lu&^*^lt nu enigzins uit je nek :) Zoals ik al 3x uitgelegd heb is het bij een aansprakelijkheidsschade altijd zo dat er met dagwaarde gerekend wordt. Dat is gewoon overal zo. Geen enkele avp verzekeraar keert uit op nieuwwaarde. Regel = Regel.
Overigens zit er op een avp (mits vrijwillig gekozen) nooit een eigen risico en er is ook niet zo iets al een no claim regeling op een avp

avp = aansprakelijkheid verzekering particulier (voor zover we dat nog niet doorhadden :))

We beginnen feitelijk ook niet bij het begin. Stel laptop = totall en schade is € 1200,-- als in de huidige nieuwwaarde. Dan is dat het bedrag wat de veroorzaker aan je schuldig is. Hij kan het aan zijn verzekering opgeven en wellicht betaald die € 1000,-- De overige schade is voor je eigen rekening als de eigenaar daar op staat. De meeste mensen halen de wettelijke aansprakelijkheid door elkaar met de verzekeringsdekking. Overigens is dit ook wel een van de lastigste onderwerpen van ASS B en A.

Afin als je bij fortis een zogenaamde 'alle van buitenkomende onheilen dekking' hebt is het vallen van vloeistof op je laptop gewoon gedekt. Dit is zeker geen fraude maar gewoon onderdeel van de dekking. Veel mensen weten dit ook weer niet maar goed. Fortis kan wel besluiten dus na uitkering een deel van de schade te gaan verhalen op de veroorzaker. Echter heb je daar verder niets mee te maken.

Bij verzekeringen is een volgorde van toepassing. Kijk eerst of je zelf dekking hebt > zo ja claimen. Is dit niet het geval claimen bij de veroorzaker. Op het schadeformulier avp zal ook de vraag staan of je er zelf voor verzekerd ben.

Klassiek voorbeeld. Woning verzekerd e-ugv/glas. Buurjongen trapt bal door raam. De WONING verzekeraar betaalt de ruit en je hoeft niet eens achter de buurjongen aan.

[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 26-08-2007 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
voor de mensen die geiintresseerd zijn: het was lessini.. :P

Ray, bedankt weer voor je heldere uitleg. Het is totaal niet bij me opgekomen om eerst bij mijn eigen verzekering te vragen of ik hiervoor verzekerd ben. Ik dacht eigenlijk dat ik dan zelf benadeeld zou gaan worden in de toekomst omdat voor schade heb gezorgd. Morgen zal ik dus eerst kijken hoe ik zelf verzekerd ben. Ik wil natuurlijk zo veel mogelijk terug te krijgen voor mijn laptop. Als ik via mijn eigen verzekering meer terug krijg als de avp (als ik het goed begrijp) van de dader dan zal ik dit uiteraard doen.

@ Felixje
Dankjewel voor de link, deze is heeeel erg handig. Maar natuurlijk eerst even wachten of de verzekering hem op wilt komen halen. Dankjewel voor je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Weedle, het zit hem dus voornamelijk in het verschil van dekking. E-UGV is de oude standaard. Tegenwoordig bieden de meeste dus de 'alle van buitenkomenden onheilen dekking' aan. Die is net wat ruimer. En dit is dus zo'n onheil :) Ik heb gevallen meegemaakt bij Aegon (die dekking is echt absurd) dat iemand zijn plasma zelf liet vallen en een nieuw scherm vergoed kreeg...of een pan op de keramische kookplaat laten vallen > vergoed...en hehe je raad het nooit. Een glas RANJA over de laptop liet vallen en deze werd vergoed. je mag dus stellen dat ik uit ervaring praat. Het leuke is trouwens dat het bij een directe collega van me was dus een betrouwbare bron :) (ik zit zelf in de buitendienst voor een verzekeraar / tussenpersoon en ben tevens schade regelaar......)

[ Voor 35% gewijzigd door Ray op 26-08-2007 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:07
Zelf net voor de vakantie ~100ml ranja over mn Asus A6T gegooid. Zo snel mogelijk uit gedaan (stekker) en accu er uit. Daarna laten drogen. had bij mij idd eerst hetzelfde effect. Fan ging wel even aan en wat lichtjes maar verder niks. Toen ik de hoop had opgegeven en al achter een nieuwe laptop aanzat deed ik hem nog 1 keer aan en wat denk je? Hij deed het weer. Alles werkte, nisk kapot. Toetsenbord eruit en schoongemaakt. Totale kosten: €0,00 en zit dus nu weer vrolijk te typen op mn laptop. Ik zou zeggen, doe hem iig nu nog eens een keertje aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
haha, nee dat soort dingen zijn mij gelukkig nog nooit overkomen. Morgen meteen mijn eigen verzekering bellen om te kijken of ik deze 'alle van buitenkomenden onheilen dekking' ook heb. Als ik maar kan slapen.. :P

@Gremlin
Haha, dat is echt balen he, zeker als je het zelf gedaan hebt. Heb jij zelf nog iets kunnen regelen of heb je zelf maar meteen een nieuwe gekocht? En heb je de laptop nadat hij ging werken nog wel helemaal schoongemaakt? dus ook onder het toetsenbord..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Nee was van plan om die dag een nieuwe te kopen dus had nog niks geregeld. Is zeker balen, was op school en een aantal hadden het neit door en gameden rustig tegen elkaar verder terwijl de andere helft zich bezig hield met EHBO ;). Nee heb echt geluk gehad. Gelukkig is het wel vrij dicht onder mn toetsenbord (niet helemaal en ik snel niet waarom btw, warmte afvoer is geen probleem nl). Dus heel veel lag op mn laptop en direct onder het toetsenbord. Een heel klein deel is er in gekomen en dan alleen aan de "Achterzijde" van het moederbord waar ik het deels heb schoongemaakt met papier er rustig onder te duwen. Stinkt nog wel een beetje maar wilde geen risico lopen om mn laptop alsnog te gaan vernielen. Geen problemen mee gehad dus laat het zo maar.

Had toen wel Asus gebeld: Eerst kijken kost al €75...

maar heb je hem nog een keer geprobeerd te starten?

[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 26-08-2007 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb hem nog geprobeerd te starten in de winkel paar dagen geleden maaar zelfde reactie :(

Lampje gaat aan, hoor even de ventilator en voor de rest issie dood :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Maar je hebt hem nu niet meer thuis staan dus? had zelf de 1e en 2e dag na het ongeluk exact hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Meeuw
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 21:38
Bij mijn over de laptop had me vriendin een fles volle cola laten vallen, terwijl die open stond en draaiende was. Stroomkabel er meteen uitgetrokken waardoor de laptop gelijk uitviel, batty zat er gelukkig niet in. Gelijk open gemaakt en helemaal uit elkaar gehaald en alles droog gemaakt en een dag laten drogen. De laptop deed toen ik hem weer in elkaar zetten het gewoon weer. _/-\o_
Van de verzekering moest ik de laptop laten maken omdat het een vrij nieuwe laptop was, half jaar oud. De Dell heeft toen netjes in 5 werkdagen de laptop opgehaald, gemaakt en weer terug gebracht. Wat ik hier boven hoor over 1 tot 6 maanden reparatie tijd en dagwaardens spreekt mijn ervaring tegen.
Ik zou gewoon contact opnemen met de verzekering en horen wat die willen voor dat je plannen gaat maken met het kopen van een nieuwe en de oude toch te laten reparen enzo.
Maar inieder geval succes ermee

I'm a bird! I'm a plane! I'm a choo-choo train!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn moeder heeft de verzekering blijkbaar al gebeld en zei dat ik bij de tegenpartij moest zijn.. :( in de polis kan ik ook niks vinden over de 'alle van buitenkomenden onheilen dekking'.. Maar deze polis is ook al best oud volgens mij. Nu moet ik eigenlijk even de fortis bellen (daar is vriend van mij verzekerd) als ik wil weten hoe alles wordt geregeld, maar ik wacht denk ik toch eerst even op de prijsspecificatie van laptops4u. Zou hem vandaag krijgen als het goed is...
Maar je hebt hem nu niet meer thuis staan dus? had zelf de 1e en 2e dag na het ongeluk exact hetzelfde.
Ik heb hem nog wel thuis staan ja. Het is de 20ste gebeurd en nu nog steeds hetzelfde (net geprobeerd :| )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Hoe kan laptops4u een prijsindicatie geven als ze geeneens weten wat er precies kapot is?
Misschien is alleen de accu kapot, of het geheugen, of maakt er iets geen goed contact. Beetje vaag als ze dan een prijsindicatie van de laptop geven.

En ik zou zelf ook eerst de laptop openschroeven (zoals Gremlin online ook deed) en dan kijken of er nog steeds vocht in de laptop is (en dat eventueel schoonmaken).

[ Voor 25% gewijzigd door silmaril8 op 27-08-2007 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dauthi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-08 21:48
Het spoelen in demiwater is een uitstekend idee, mijn toetsenbord is ook menigmaal gered van de ondergang door normaalwater zelfs. Het probleem is dat de suikers in de ranja lekker geleiden en kortsluiting kunnen vormen, als je alles weet schoon te maken met demiwater zul je dus die geleiding weten weg te spoelen en met een beetje geluk kan je je laptop dan nog aan de praat krijgen. Het is iig het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Neem aan dat het vocht al is vertrokken na een week. Maar ik heb hem zelf niet helemaal open gehad. Alleen makkelijk bereikbare plekken zoals HDD, Mini-PCI, Geheugen en even onder mn GPU+CPU gekeken. Alles licht aan de andere kant. Toen het er overheen ging kon ik onder het toetzenbord door wat kleine gaten wat papier rustig onder het plastik op het moederbord drukken. Direct een indicatie hoe droog het was, gelukkig is het meeste er op blijven liggen en is er maar hooguit 5ml echt op mn moederbord gekomen. Zelf niet verder schoongemaakt, hij doet het en ruikt ook al minder. Is nu 2 maanden terug en geen problemen meer dus ga er vanuit dat hij het gewoon helemaal overleeft. Hij begint ook steeds minder te ruiken ;)

Zal ff plaatje zoeken van mn laptop onder het toetsenbord, kun je direct zien wat ik brak van Asus vindt...

Nouja niet meer te vinden helaas, maar ze hadden die laatste paar aagtje ook wel dicth kunnen maken om dit echt zoveel mogelijk te voorkomen...

Ik zou iig eens proberen de laptop te starten met externe monitor er aan, zonder geheugen (mocht dat kunnen?) en zonder hardeschijf. Zo kaal mogelijk en kijken of 1 van die dingen voor problemen zou kunnen zorgen.

[ Voor 17% gewijzigd door GENETX op 27-08-2007 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ray schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 19:52:
@Weedle, het zit hem dus voornamelijk in het verschil van dekking. E-UGV is de oude standaard. Tegenwoordig bieden de meeste dus de 'alle van buitenkomenden onheilen dekking' aan. Die is net wat ruimer. En dit is dus zo'n onheil :) Ik heb gevallen meegemaakt bij Aegon (die dekking is echt absurd) dat iemand zijn plasma zelf liet vallen en een nieuw scherm vergoed kreeg...of een pan op de keramische kookplaat laten vallen > vergoed...en hehe je raad het nooit. Een glas RANJA over de laptop liet vallen en deze werd vergoed. je mag dus stellen dat ik uit ervaring praat. Het leuke is trouwens dat het bij een directe collega van me was dus een betrouwbare bron :) (ik zit zelf in de buitendienst voor een verzekeraar / tussenpersoon en ben tevens schade regelaar......)
dat is de dekking die de TS zelf heeft. in dit geval heeft de TS duidelijk contact met de 'dader' en in de eerste plaats is die verantwoordelijk. en zoals ik ook zei: dat wordt een duur glasje ranja als de 'dader' niet 100% verzekerd is. de rest moet die dan zelf ophoesten want hoe je het ook draait went of keert: hij heeft de schade veroorzaakt en moet daarom de schade vergoeden. verzekerd of niet.

de voorbeelden die jij geeft gaan allemaal over schade die je ZELF veroorzaakt aan je ZELF. als ik mijn eigen plasmascherm laat vallen kan ik me nog voorstellen dat de verzekeraar niet 100% dekt omdat ik niet wettelijk verplicht ben om een nieuw plasmascherm te kopen en terwijl als ik het plasmascherm van de TS omgooi ik gewoon wettelijk moet betalen. dus ben ik van nature wel wat voorzichtiger met het plasmascherm van de TS dan met mijn eigen.

het principe waarop verzekeraars kunnen bestaan is dat meer mensen geld betalen om verzekerd te zijn dan dat mensen een beroep doen op hun verzekering om uittekeren. en ik denk dat mede om het bovengenoemde wettelijke verschill tussen eigenschade en schade aan derden dat er heel wat minder mensen(procentueel) zijn die schade aan derden veroorzaken dan mensen die eigenschade hebben(verkeersongelukken uitgezonderd). en hoe minder de verzekeraar hoeft uit te keren des te minder uitzonderingen die hoeft te maken. want bij schade aan derden telt eigenlijk maar 1 factor: de hoeveelheid schade uitgedrukt in geld. en hoe die schade is onstaan doet er eigenlijk weinig toe want het is de wet die bepaalt of iemand schade aan derden heeft veroorzaakt.

als je eigenschade hebt kun je tig uitzonderingen maken over of iemand wel voldoende voorzorgtmatregelen heeft getroffen. een verzekering dekt immers een specefiek type schade. in het geval van een wettelijkeaansprakelijkheids verzekering wordt 1 specefiek type schade gedekt: de schade die de verzekerde wettelijk heeft veroorzaakt bij de ander. de verzekerde is namelijk wettelijk verplicht om de schade te vergoeden en tegen die vergoeding is de verzekerde verzekerd.

het gaat dus NIET om de verzekeraar van de TS maar om de verzekeraar van de 'dader'.

zelfs als de laptop zou kunnen worden gerepareert is zou dat niet mijn voorkeur krijgen alleen al omdat het later nog steeds problemen kan geven. nieuwe laptop, zelfde hdd en je kunt gewoon verdergaan waar je was gebleven zonder later ooit nog problemen te krijgen over achtergebleven ranja of gevolgen van de reperatie zelf. ik weet dat de kans klein is maar toch, als het even kan heeft een nieuwe laptop de voorkeur. alleen al omdat de accu een jaar jonger is. die verliest ook capaciteit over zijn levensduur. ook is laptops4u verantwoordelijk voor de reperatie zelf en als de laptop over enige tijd problemen begint te geven kan dat terug te leiden zijn naar de reperatie. ranja reinigen uit een laptop is nou eenmaal een zeer lastige reperatie en ik denk daarom dat laptops4u zich zelf ook indekt door de laptop total-los te verklaren. zijn wettelijk verplicht om garantie te geven op de reperatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Ik weet niet of dit geoorloofd is, maar ik zou een moord plegen om eens mijn schroevendraaiers in die laptop van jou te mogen zetten! (hehe, met niet geoorloofd bedoel ik dus zowel het aanbieden van een dienst in een informatietopic alsook het plegen van een moord :+)

Ik heb al wel een paar keer laptops met dit defect gerepareerd (hoewel gerepareerd - vaak is het ook gewoon niet reparabel, de ene laptop reageert beter op vocht dan de ander). Als je dus in principe niets meer doet met de laptop behalve verkopen voor onderdelen, zou ik het leuk vinden om hem nog te proberen te repareren. Als dat niet lukt heb ik hem al voor je in onderdeeltjes uiteen geschroefd :D

(de reden dat ik het zo leuk vind: de modernste laptop die ik tot nu toe heb gerepareerd was een acer P4-M 2.4 GHz, ik wil graag zien hoe een modernere laptop in elkaar zit, of er nog nieuwe ontwikkelingen intern zijn gebeurd, en algemeen hoe de bouwkwaliteit van de highenders is tegenwoordig)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Docey, ik ga er nog een keer op in en dan basta:

Bij verzekeringen heb je te maken met de volgorde. Ook als er sprake is van een schuldige tegenpartij is de eerste vraag of je er ZELF dekking voor hebt. Zo ja betaald die verzekeraar. Dat is nu eenmaal zo dus ga daar nou niet telkens tegenin! Die verzekeraar krijgt dan wel het recht van subrogatie maar daar sta je zelf buiten.(nog maar een voorbeeld dan. Casco autoschade zonder schuld. Eigen verzekeraar betaalt de schade minus ER en gaat daarna verhalen op TP en keert ER uit. Je hoeft dus niet te wachten op de TP maar wordt direct schadeloos gesteld)

En nogmaals een avp verzekeraar dekt altijd tegendagwaarde. Je kan daar gewoon geen andere dekking in hebben. Dus je kan stribbelen wat je wilt maar dat bestaat gewoon niet. We zijn het in zoverre met elkaar eens dat inderdaad de dader natuurlijk wel aangesproken kan worden voor de volledige schade los van het feit of hij wel of niet verzekerd is en / of zelf een deel vergoed krijgt.

Nofi maar ik weet niet waar jij je antwoorden op baseert. Is dat een gevoelsuiting of heb je ook werkelijk een opleiding in het verzekeringsvak ? Wij ZIJN verzekeraar en volmachtbedrijf. Hebben de inschrijving in het A register en iedereen inc mezelf minimaal ass B. We weten dus echt wel wat we doen. Sterker nog dit is wat ik 40 uur per week doe :)

[ Voor 27% gewijzigd door Ray op 28-08-2007 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ray
dat snap ik, en als de TS daar zelf voor verzekerd is heeft dat zeker de voorkeur maar zoals de TS al aangaf: hij is daar niet voor verzekerd en de verzekering van de TS heeft de TS al door gestuurt naar de verzekering van de 'dader'.

en de schade is altijd de dagwaarde omdat er simpel weg nooit meer schade kan zijn dan de waarde van de beschadigde delen op die dag. wat voor schadebedrag bedoeld je dan i.p.v. de kostenpost die het de TS kost om zijn schade te ontdoen cq. het repareeren of vervangen van de laptop. een wettelijkeaansprakelijkheids verzekering kan toch niet een specefiek dekking hebben voor laptops en een andere dekking voor auto's en weer een andere dekking voor tv's etc. denk eens is in hoe groot die polis zou worden. nee, de dekking is de kostenpost die je veroorzaakt bij derden en waarvoor je wettelijk verplicht bent die te betalen.

sorry, als ik mischien een stap te ver vooruit liep en voorbij ging aan het feit dat de TS zelf ook verzekerd kon zijn. zeker gezien het hele gedoe en papier handel die zoiets te weeg kan brengen en natuurlijk is een belangrijk punt van elke verzekering ook alle last die het met zich teweeg brengt te verlichten voor de verzekerde zodat die snel weer verder kan en alle ellende achter zich kan laten.

en nee, ik ben niet actief in de verzekeringswereld maar ik ben de afgelopen jaren veel betrokken geweest in verzekering kwesties. van mijn eigen laptop, mijn ooms fotocamera's die gestolen zijn tot 3 keer toe dat een ruit bij mijn ouder's huis zijn gesneuveld onder verschillende omstandigheiden zoals het uit frustratie te hard dichtslaan van een deur tot het niet vangen van een aansteker. dus ja, ik ben verschillende keren nauw betrokken geweest bij het wel/niet uitkeren van dekking en hoe soms kleine verschillen een total andere sutuatie kunnen zijn die maken dat een verzekeraar niet uitkeert. het is niet persoonlijk bedoeld maar ik weet dat er verzekeringsmaatschappijen zijn die alles probeeren om maar niet te hoeven uitkeren.

dus ja, ik weet hoe belangrijk de kleine lettertjes zijn en het verbaast me dan ook niet dat de verzekeraar van de TS deze gewoon doorstuurt naar de verzekeraar van de 'dader'.

dus, mijn excuses als we elkaar niet helemaal goed hebben begrepen en de punten die jij aanhaalt zijn zeker valide ware het niet dat de TS niet verzekerd is hiervoor. toch bedankt voor het inbrengen van de tip om de TS eerst eens bij zijn eigen verzekeraar te laten informeeren want dat had zeker veel papier handel gescheelt en daar is iedereen bij gebaat.

mijn excuses voor een eventueel misverstand. ik ging uit van mijn persoonlijk ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@ Docey, no problemo hoor. Je bent er bijna :)

'nee, de dekking is de kostenpost die je veroorzaakt bij derden en waarvoor je wettelijk verplicht bent die te betalen.'

en dat is dus weer niet zo. Er is namelijk wel degelijk verschil tussen de wettelijke / werkelijke schade en de uitkering van de verzekeraar.

Neem weer even een auto als voorbeeld. Ik heb een auto van een jaar oud. Jij knalt erin na 1 week dat ik hem heb. Mijn schade is een nieuwe auto. Toch zal jou aansprakelijkheidsverzekering in bijna alle gevallen toch een afschrijving toepassen. Immers de auto is niet meer nieuw. Dit getouwtrek is aan de orde van de dag in verzekeringsland.

Nu maken we de auto 5 jaar. Jij hebt hem net gekocht voor € 5000,-- bij de garage. Ik rij hem aan en hij is in puin. Echter de dagwaarde van de auto volgens autotax is maar € 3.500,-- Wat denk je dat de uitkering wordt ?

helaas bovenstaande aan den lijve ondervonden. Mijn super mooie 100 NX gekocht voor fl 25.000,-- was toen 5 jaar oud) na 13 maanden totalloss. Kreeg er fl 13.500,-- voor terug. Ja meneer dat is een dergelijke auto waard met dit bouwjaar en deze kilometers. u heeft hem gewoon te duur gekocht....contra expertise erop. Kreeg ik fl 500,-- extra. nou wat een feest

[ Voor 17% gewijzigd door Ray op 28-08-2007 21:17 ]

• W00fer
  • Niet online
Kijk eens in het Asus A6/Z92 topic. In de Topicstart staat precies wat je moet doen na een ranja incident. Succes.

• GENETX
Lol @ Woofer, dat is in de eerste 2 uur na het ranja-accident. Dit is al weer weken terug en als hij nu niet start gok ik dat die hele handleiding van me niks gaat uitmaken :+. Verder is het ook maar mijn ervaring en geluk, ik garandeer niks..

* GENETX ziet nog aanklachten binnenvallen van mensen waarbij het niet heeft gewerkt....

[ Voor 30% gewijzigd door GENETX op 06-09-2007 20:57 ]

• mux

mux

99% efficient!

weedle, nog updates?

• W00fer
  • Niet online
GremliN-Online schreef op donderdag 06 september 2007 @ 20:56:
Lol @ Woofer, dat is in de eerste 2 uur na het ranja-accident. Dit is al weer weken terug en als hij nu niet start gok ik dat die hele handleiding van me niks gaat uitmaken :+. Verder is het ook maar mijn ervaring en geluk, ik garandeer niks..

* W00fer ziet nog aanklachten binnenvallen van mensen waarbij het niet heeft gewerkt....
Ey gast, beter iets dan nix he. Hij kan het allicht nog proberen :) Niet geschoten verhaal enzo... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Woofer, heb je hem uberhaupot wel gelezen? Het hele verhaal gaat om de directe dingen ernaa. De laptop op de koip houden en het toetsenbord eruit schroeven gaat niet echt meer op. Knappe jongen als je daar na een aantal weken nog veel ranja tegenkomt. Dat zit helemaal in d elaptop dan en is grotendeels zo niet totaal verdampt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
weedle, nog updates?
Sorry voor het late reageren.. Ben erg druk bezig geweest met school laatste tijd. Vooral nu ik even zonder laptop zit... :(

Ik heb inmiddels de offerte gekregen van laptops4u. De schade is ver boven de 1000 euro uitgevallen dus ik ga ervan uit dat de verzekering hem als total loss ziet. Nu heb ik 2 weken gelden de offerte + bon + schadeformulier op de bus gedaan. Afgelopen week heeft "de dader" nog gebeld naar de verzekering om te kijken hoe het ervoor stond, maar deze gaven aan de brief nog niet "verwerkt" te hebben. Dit schiet dus iig nog niet echt op dus :|

De laptop heb ik inmiddels ook weer gewoon in mijn bezit maar toont weinig leven. Ik ga erzelf nog niet aan prutsen alhoewel ik erg benieuwd ben naar de inhoud. Ik wil eerst weten hoe het met de verzeking gaat. Stel dat ik hem open heb gemaakt en de verzekering komt hem ophalen/bekijken en is het er niet mee eens, dan krijg ik straks helemaal niks terug :P

De dader is momenteel op vakantie voor 2 weken dus ik kan hem niet vragen de status te vragen bij zijn verzekering. Ik kan eigenlijk alleen maar afwachten :( Hopelijk krijg ik deze week wat te horen anders zal ik toch echt het geld voor een nieuwe laptop moeten voorschieten :'(
Dit is het slechtste geval want ik ben echt de sjaak indien ik weinig terug krijg (zie 800 euro ofzo) of in erger geval niks. (Heb een laptop op het oog rond de 1400 compal ifl90) Ik heb geen ervaring met verzekeringen en hoop er maar het beste van. Toch heb ik op een of andere manier een slecht voorgevoel bij de wa-verzekering van de dader...

iig bedankt weer voor de reacties _/-\o_ , en ik zal z.s.m. updaten bij een update

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2007 16:22 . Reden: nogal wat tikfoutjes :p ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

je kan zelf prima achter de wa van de tp aangaan hoor. Gewoon bellen en vragen hoe het er mee staat. Jij bent hun aanspreekpunt als zijnde de gedupeerde dus laat je niet afschepen!

ps welke verzekeraar is het ?

[ Voor 8% gewijzigd door Ray op 08-09-2007 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okee, ik ging er eigenlijk vanuit dat ik dan een polisnummer nodig had (vanwege persoonlijke informatie?!?). Eigenlijk weet ik nog niet 100% zeker waar hij verzekerd is. Beetje jammer dat hij nou ook op vakantie is. Maar ik zal vanavond zijn moeder eens bellen. Maar volgens mij zei hij eerst dat hij bij "londen" verzekerd was (nog nooit van gehoord overigens) maar wij hebben een schadeformulier ingevuld van fortis...
Ben erg benieuwd morgen naar wat ze gaan zeggen. Lijkt me sterk dat de brief nou eigenlijk nog steeds niet verwerkt is.

i'll keep you posted..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mooi, de brief is in ieder geval gelezen bij Londen (die hun verzekering bij fortis regelt). Ik heb vandaag gebeld en na vele malen doorgeschakeld te zijn weet ik dat er een soort van schaderapport naar een andere afdeling is gestuurd waar de experts zich bevinden. Deze zouden mij moeten bellen om een afspraak te maken met een expert. Denk dat er dan iemand langs gaat komen om de laptop op te halen? zou wel jammer zijn, en zal wel weer langer duren :|
ben benieuwd

Ik ga natuurlijk meteen proberen zo snel mogelijk een afspraak te maken, maar vind het eigenlijk wel beetje raar dat ze hiervoor langs komen. Het is natuurlijk wel een "hoog" bedrag, maar ik heb toch een offerte?!? Maargoed, er zit leven in de zaak en hopelijk heb ik z.s.m geld voor een nieuwe. Wel verwacht ik een stuk minder terug te krijgen voor mijn laptop :( Hij heeft mij 1400 gekost nog geen jaar geleden en kost nu rond de 1050,-. Dus dan gaan ze nu de dagwaarde berekenen van een laptop die nu 1050 kost en een jaar oud is?!? Zie het niet zitten om aan vriend van mij de restwaarde tot iig 1050,- te gaan incasseren...

maargoed, hopelijk morgen meer nieuws..

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Laptops, auto's, vriendinnen, het zijn allemaal zwarte gaten als het geld betreft. Ik hoop dat je laptop niet geclaimd wordt, kun je (of ik :+) nog leuke dingen mee doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Maar is een dagwaarde van 1050 erg? Ik denk het eigenlijk niet gezien je specs:

Intel Core 2 Duo T7200
100GB 7200RPM
2048MB DDR2 667Mhz
Fingerprint Reader
Bluetooth

http://www.4launch.nl/4launch.php heb je dus voor 30 euro meer. Alleen CPU en HDD is minder, maar betere graka. Weet niet of je je HDD ok nog mag houden. €1050 als dagwaarde vindt ik eigenlijk wel redelijk, als je je laptop mag houden dan is het opzich nog een hele goede deal als je HDD en geheugen iig nog goed is.

[ Voor 19% gewijzigd door GENETX op 10-09-2007 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nieuw kost hij 1050 ja, maar hij is nu toch 2de hands dus gaat er nog een deel af lijkt mij...
trusten :z

Update:
a.s. donderdag komt een expert kijken. Ben benieuwd wat hij komt doen. Hopelijk dat ik over een week eindelijk een nieuwe kan halen :)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2007 17:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Voor de gene die dit topic hebben gevolgd:

Zojuist is de expert langsgeweest. Hij heeft mij gevraagd wat er is gebeurd en dit heb ik hem verteld. Hij heeft een prijs opgeschreven van 1000,- wat hij door geeft aan de verzekering. (vraag: Ga ik ook dit gehele bedrag krijgen?). Omdat de schade bijna zogoed als de nieuwwaarde was (scheelt 100euro) mag ik de laptop houden :)

Neem aan dat ik hem nu met een gerust hart mag demonteren? In dit topic een mooie dissamble guide gezien waar ik erg dankbaar voor ben :)

In ieder geval:
Bedankt voor al jullie reacties! _/-\o_

offtopic:
Kan ik eindelijk deel nemen aan de ifl90/g1s/t61p topics :) wel een beetje sparen nog..

Verwijderd

Vergeet geen foto's te maken voor de demontage en na de demontage :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Net al een groot deel van de laptop opengemaakt. Zag er allemaal nog wel redelijk uit opzich. Weet ook niet echt waar ik moet zoeken maargoed.. De hoeveelheid ranja die erin is verdwenen valt volgens mij wel mee. Nu heb ik hem weer in elkaar gezet (waarom eigenlijk?!?) en nu brandt het lampje wel maar hoor ik geen ventilator meer en is hij voor de rest "dood".

Foto's heb ik niet echt nodig, die assemble guide is echt te handig. Staat alles al netjes op de foto. Nu maar kijken wat ik ga doen, ik heb zelf niet de mogelijkheid om de onderdelen een voor een te testen dus misschien dat ik laptops4u er even na laat kijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft u inmiddels wat gehoord van de verzekering en hoe heeft u deze vergoed gekregen. Ik heb namelijk hetzelfde meegemaakt met mijn kleinzoon en diksap. Ik wil hem graag opgeven aan de verzekering maar weet niet precies hoe of wat.

Kunt u mij helpen?

Met vriendelijke groet,
Suus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 11:01:
Ik wil hem graag opgeven aan de verzekering maar weet niet precies hoe of wat.
is het niet handiger om je zoon/dochter aansprakelijk te stellen voor de schade? neem aan dat die WA verzekerd zijn. Of je verzekeraar bellen. Ik mag aannemen dat die het weten.

Verder is het niet handig om zo'n oude discussie omhoog te halen.

[ Voor 8% gewijzigd door Gunner op 16-06-2009 11:03 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerebriform
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-08 13:18
Erg goede topic! Onlangs heb ik ook water over mijn laptop laten vallen tijdens een vakantie en krijg nu 50% van de nieuwwaarde = 500e vergoed. Had precies hetzelfde systeem als Weedle, dus ik ga ook een kijkje nemen in die manuals en de onderdelen verkopen. Ik heb dus erg veel aan dit topic gehad, bedankt!

Ik ben geenszins van plan een nieuwe laptop te kopen, maar ga een desktop samenstellen van het zerzekeringsgeld en, zeg, 200e bijleggen. Daarover heb ik het nu ook op het BBG topic. Dus lijkt me relaxed als ik de onderdelen kan verkopen of misschien zelfs een onderdeel zelf kan vervangen waardoor ik weer een laptop heb.

Een ding wat ik mij dus afvraag, is hoe moeilijk het zou zijn om zelf te kijken wat er kapot is. Ik heb van een maat van mij gehoord die vaker dan ik zelf systemen in elkaar zet dat laptops ook het "niet aangaan" gedrag vertonen als alleen het keyboard stuk is. Het zou dus de moeite lonen om te kijken wat er stuk is en dat dan zelf te vervangen, bv keyboard.

Ik weet niet of mensen dit soort oude topics nog lezen, maar ik ben benieuwd naar het antwoord. Tx iig. En ik weet ook niet of weedle zijn kapotte laptop nog heeft maar misschien kan ik die wel gebruiken voor losse onderdelen, aangezien ik precies dezelfde heb/had.

Edit:
Gunner schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 11:03:
[...]
Verder is het niet handig om zo'n oude discussie omhoog te halen.
Klopt, dit topic is echt extreem oud. Heeft wel veel waarde voor mij gehad!

[ Voor 9% gewijzigd door Cerebriform op 16-06-2009 12:11 ]

Pagina: 1