Toon posts:

bios geheugen processorinstellingen ?

Pagina: 1
Acties:
  • 397 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo

ik heb een gigabyte ds3 rev3.3 , e4300 en pc6400 4 4 4 12 kingston geheugen, maar ik weet niet precies hoe ik dit moet instellen.
de e4300 stond eerst goed, maar nu geeft hij in cpuz aan dat de multiplier op 6 staat, terwijl die in bios gewoon op 9 staat.
het geheugen word aangezien als pc5300 in cpuz
eerst was het nog goed , de MP in bios. gewoon 9
maar nu staat het op 6 en 200 mhz, dus 1200 mhz :-P

in het bios met control+f1 zie`k ook niet waar ik het voltage op 2 volt moet zetten van het geheugen,
ik zie wel 0.2v is dat het ?
en wat moet ik met de memory multiplier ? in het bios geeft het ook aan dat het op 667mhz staat.
en met dual channel geheugen, moet je daar nog iets voor instellen voordat het in dual channel draait ?
in cpuz staat bij memory channels, single
en het staat op 5 5 5 12

Verwijderd

Topicstarter
ja, maar kan even niks vinden

Verwijderd

Probeer dan ook eens PMG FAQ ;)

• Flipjack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-01 11:20
Ik zal je wel een klein beetje op weg willen helpen: het standaard voltage van DDR2 geheugen is 1,8V. Dus als jij het geheugenvoltage op 2,0V wilt hebben, dan moet je dus +0,2V doen.

De rest moet je echt wel kunnen vinden in de verschillende FAQ's en handleiding van je moederbord.

[ Voor 21% gewijzigd door Flipjack op 05-09-2007 20:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
oehhw dank je :-)
zat net al te lezen over die EIST, maar die heb ik ook uit gezet, dus dat kan het niet zijn nu.
maar, het voltage van dat geheugen is 2.0, staat er ook op.
het is gewoon raar, van die multiplier, die begint net op 9 in cpuz en springt meteen op 6
en eist staat gewoon uit.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2007 21:53 ]

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:06

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Eventuele andere 'energiebesparingsfuncties' ook uitgezet? CoolnQuiet, speedstep, te veel namen, allemaal hetzelfde effect... Kun je je multi ook 'hard' instellen, zodat hij iig niet zo verandert? Geheugen wordt bepaald door bus x divider, dus je geheugen kan meer aan. Overklokken dus mogelijk :)
(overigens kun je ook strakkere timings proberen, maar dat is dan weer niet gegarandeerd)

Mocht je CPU echt dwars blijven liggen, zet er een }:O op, dat houdt em bezig :P

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Verwijderd

Topicstarter
anders pluur `k `m gewoon weg, neehoor geintje hahaha
`kheb ook nog een e6850, maar ik wou eerst deze even proberen of die goed gaat.
`kga nog weer even kijken (zoals de hele tijd) in bios

edit: in eastune5 geeft ie gewoon aan dat de MP op 9 staat en 200mhz dus gewoon 1800mhz,
dus ik snap cpuz niet.

zodra ik orthos start staat de MP weer op 9 in cpuz.

edit edit edit: zelfs als `k een internetpagina open doe staat het al weer op 9, maar zodra ik niks doe op 6.
met eist uit

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2007 22:42 ]

• Heineken01
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-01 19:44
Eist, C1, TM2, Speedstep uitgezet...

Drank is altijd sneller op dan je denkt...

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Tip: Zoek en lees, en lees daarna nog meer. Er zijn de afgelope 3 maanden een stuk of 50 topics geweest over c1e/eist, als je een beetje gezocht had had je dat echt wel gevonden. En dat over +0.2, ik weet zeker dat dat in het gigabyte topic (vast beide) wel vaak zat genoemt is om ook terug te vinden.

Vat het niet te persoonlijk op :) . Er zijn zat andere die ook dit soort zoek topicjes maken. Maar het zou wel netjes zijn als je de volgende keer zelf wat zoekt, hier op got moet zat te vinden zijn. Wat ook altijd makkelijk is, is even je handleiding door bladeren. Weet zeker dat er wel iets over c1e en eist in staat. En ik weet zeker dat even zoeken sneller gaat dan topic openen, en wachten op goede reacties.

Succes met zoeken, lezen, leren en vooral het overklokken :)

Verwijderd

Topicstarter
alleen van dat eist wist ik dat het bij overklokken uit moest, maar ook al had ik niet overklokt had ik het toch wel (voordat ik dit poste) al uitgeschakeld.
ik vind het eigenlijk wel prima dat het terug gaat naar 6 als ik niets doe, is toch energiebesparend ?
van c1 heb ik nog nooit gehoord, ga ik natuurlijk wel opzoeken.
en van dat pc5300 snap ik nog niet, als er pc6400 in zit, dus dat moet ik ook nog uitzoeken,
(misschien dat m`n moederbord het geheugen niet ondersteund)
maar het is niet zo dat ik niks probeer uit te zoeken en dan zomaar een topic open hoor. haha O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2007 21:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
weet iemand of het gezond is om de mp van het geheugen tot op 887mhz te zetten, want er zit alleen èèn stap voor en dat is 667mhz, daartussen niks.
gigabyte geeft in de bebruiksaanwijzing dit niet aan maar geeft alleen maar èèn zin over dat het op 667mhz en 833mhz kan.
die optie is er niet bij mij, 833.

• bassie
Verwijderd schreef op zondag 23 september 2007 @ 20:48:
weet iemand of het gezond is om de mp van het geheugen tot op 887mhz te zetten, want er zit alleen èèn stap voor en dat is 667mhz, daartussen niks.
gigabyte geeft in de bebruiksaanwijzing dit niet aan maar geeft alleen maar èèn zin over dat het op 667mhz en 833mhz kan.
die optie is er niet bij mij, 833.
Als je geheugen het aankan waarom niet?

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-01 01:22
bassie schreef op maandag 24 september 2007 @ 00:21:
[...]

Als je geheugen het aankan waarom niet?
Omdat je je CPU FSB en je Memory misschien 1:1 wilt laten lopen, voor de beste syngrone clocks? Uiteraard krijg je tussenwaarde's als je gaat OC'en, maar ik kan me heel goed voorstellen dat je hem op 667 wilt laten lopen, alleen al om hem van cl6 naar cl5 te krijgen, oid. (Correct me, if I'm wrong)

Verwijderd

Topicstarter
ik wil juist gewoon op 800mhz, waar die voor bedoelt is.
en overhead op het geheugen ten opzichte van je processor is het alleen maar goed, word vaker
gezegt dat het meer performance geeft.

Verwijderd

Topicstarter
het schijnt automatisch op 800 mhz te schakelen als je 800 mhz geheugen gebruikt zegt een medewerker van gigabyte.

• bassie
Shaggy_NL schreef op maandag 24 september 2007 @ 00:31:
[...]

Omdat je je CPU FSB en je Memory misschien 1:1 wilt laten lopen, voor de beste syngrone clocks? Uiteraard krijg je tussenwaarde's als je gaat OC'en, maar ik kan me heel goed voorstellen dat je hem op 667 wilt laten lopen, alleen al om hem van cl6 naar cl5 te krijgen, oid. (Correct me, if I'm wrong)
Synchroon of asynchroon maak niet uit, test zelf maar. Hou alles hetzelfde alleen andere divider, zal ze zien dat snellermem sneller systeem geeft.

De rede dat 400(5:6) 4-4-4-9 sneller is dan 333 4-4-4-9 (1:1) is omdat de latency iets lager word. 4x2000/800=10, 4x2000/667=12 ((cas*2000)/8) dus zelfde timings met sneller geheugen is sneller ook al is het niet merkbaar alleen met benches.

Dat asynchroon langzamer is, is al lang niet meer zo.

Verwijderd

bassie schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 13:20:
Dat asynchroon langzamer is, is al lang niet meer zo.
Dat het winst oplevert door mem sneller dan FSB te draaien is ook niet per definitie waar.

• bassie
Verwijderd schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 17:07:
[...]

Dat het winst oplevert door mem sneller dan FSB te draaien is ook niet per definitie waar.
Bij dezelfde timings word het een heel klein beetje sneller als je dezelfde timings houd. Zie die berekening in mijn post maar.
Pagina: 1