Toon posts:

Upgraden naar 3gb of 4gb geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na diverse topics gelezen te hebben over 4gb onder 32bits OS-en is het me duidelijk dat er toch maar 3 gb gebruikt wordt.
Momenteel heb ik in mijn P5W deluxe Corsair TWIN2X2048-6400 (2x 1GB dus) zitten.

Ik wil graag upgraden maar zal voorlopig onder een 32bits OS blijven draaien. Wat is nu de beste optie value/performance?

2x 512 bij plaatsen (+/- 60 euro) ?? of toch een zelfde paar corsair 2x1gb a +/- 95 euro ?

Mijn grootste vraag is eigenlijk wat de impact op de performance zal zijn. Kun je met 2x1gb + 2x512mb nog steeds dual-channel draaien? Heeft het impact op performance om meer dan 2 banken te gebruiken (staat me vaag iets van bij maar kan er niets hier over vinden). En heeft het impact als je verschillende grootte (of zelfs type) door elkaar gebruikt?

Verwijderd

Waar heb je die 3e gieg voor nodig? Gebruik je 'm wel echt? Als hij enkel dient voor diskcache is het een beetje zonde. Voor het geld hoef je het niet te laten .. het verschil is tientjeswerk. Ik zou wel geheugen van dezelfde timings nemen.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2007 22:05 ]

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Ja ik vraag me ook af waarvoor je het nodig hebt? Denk je dat je ergens snelheid uit kan halen, ik geef je een kleine kans.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan voor studie doeleinden met meerdere vm's te gaan werken. Elke vm snoept toch weer wat geheugen.
En juist omdat het tientjes werk is maakt mij de performance winst ook niet veel uit. En ik bedoel eigenlijk meer de performce changes door meer banken te gebruiken en niet zozeer het verschil in grootte.
Er staat me iets bij dat wanneer je bijvoorbeeld alle 4 de banken gaat gebruiken de snelheid van alle banken teruggeschakeld wordt. Maar dit kan ik nergens meer vinden en kan dus dikke onzin zijn?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 22:02:

Kun je met 2x1gb + 2x512mb nog steeds dual-channel draaien?
Ja. Waarschijnlijk draai je nu al in dual channel, dus hoef je alleen maar de twee 512MB-modules in de lege DIMM-sloten te fietsen. Op die manier bevatten beide geheugenkanalen 1,5GB en draai je nog steeds in dual channel.
Heeft het impact op performance om meer dan 2 banken te gebruiken (staat me vaag iets van bij maar kan er niets hier over vinden).
Bij oudere systemen werd de commandrate automatisch op 2T gezet, maar dat is tegenwoordig meestal standaard al het geval. Verder zijn er ook geen problemen meer met onderklokken.
En heeft het impact als je verschillende grootte (of zelfs type) door elkaar gebruikt?
Het is belangrijk geheugen te vinden dat compatibel is met zowel je moederbord als het huidige geheugen. Tweemaal 512MB van Corsair met vergelijkbare specs zou zodoende geen probleem mogen vormen.

De vraag is alleen of je die extra 1GB nodig hebt. In hoeverre het een positief effect op de performance zal hebben is afhankelijk van wat je systeem doet. Anderzijds is het natuurlijk geheel jouw beslissing.
Verwijderd schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 22:13:

Er staat me iets bij dat wanneer je bijvoorbeeld alle 4 de banken gaat gebruiken de snelheid van alle banken teruggeschakeld wordt. Maar dit kan ik nergens meer vinden en kan dus dikke onzin zijn?
Dat wordt uitgelegd in PMG FAQ » Hoe zit het met de geheugen compatibiliteit? en is in jouw geval dus niet aan de orde. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Rone op 04-09-2007 22:18 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Als je 1 applicatie hebt die veel geheugen nodig heeft kun je je nog lelijk verkijken. Onder een 32-bit Windows OS kan elk proces (bv. vmware.exe) maar 2 gieg geheugen gebruiken. Ook al heb je er 4 inhangen en ziet Windows er daar 3 en een beetje van. Met de /3G switch kun je dat nog rekken maar toch. Als je echt voor 1 proces meer dan 2 gieg nodig hebt zou ik toch echt sterk overwegen om een 64-bits OS te gaan draaien. Dan is het met een modern mobo geen issue meer en prop je er zonder veel moeite 8 gieg in.

Wbt de snelheid met alle banken vol: dat ligt aan je mobo. Een goed mobo heeft daar geen moeite mee. En dan heb je zelfs meer open pages mogelijk wat in theorie ook een lichte performancewinst oplevert.

Bank interleave is ook weer een beetje winst.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2007 22:18 ]

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Ik weet niet hoe het tegenwoordig zit met dualchannel, maar mijn dfi nforce 2 kan met 3bankjes ook dualchannel doen!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik wilde ook meer laatst, terwijl ik door m'n software nog wel even aan xp 32 vastzit. Toch heb ik er 2gb bij gezet, ook al zie ik maar 2,9gb. Zo duur is die extra gieg niet en als je dan later naar vista 64 gaat heb je er wel wat aan. Tenminste als je het ook echt nodig hebt..

specs

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
ToFast schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 22:17:

Ik weet niet hoe het tegenwoordig zit met dualchannel, maar mijn dfi nforce 2 kan met 3bankjes ook dualchannel doen!
Dat komt doordat de nForce2 over twee geheugencontrollers beschikt.
Zie RAM FAQ » nForce2 Dual Channel en Synchroniteit voor meer informatie.

[ Voor 27% gewijzigd door Rone op 04-09-2007 22:25 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Topicstarter
ohja, die 2gb process limit was ik helemaal vergeten.
En dat geldt dan natuurlijk ook als je meerdere vm's hebt.Je start vmware tenslotte maar een keer op.

Stel je maakt vm;s aan met 512mb geheugen, kun je er hier dan ook maar 4 van starten??

Verwijderd

Ik denk dat je in de settings van VMWare een limiet zult vinden van het percentage geheugen dat hij voor allocatie zal toestaan. Ik heb hier VMWare 4 draaien en ik heb 2 gieg ram. VMWare meldt mij keurig dat ie maar 1024 MB kan, mag, en maximaal zal alloceren voor alle VM's tesamen.
Pagina: 1