Zuinige, kleine, oude aziatische diesels?

Pagina: 1
Acties:
  • 646 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Mogelijk verhuis ik over een paar maanden richting Utrecht. Helaas blijf ik in Nijmegen werken en als ik al ergens anders terecht kan zou dat Capelle of Amsterdam worden, dus zit het er dik in dat ik flink op en neer moet rijden.

Ik heb even een worst-case scenario uitgewerkt met mijn huidige auto (Hyundai Excel 1995 1.3GS benzine) en schrik nogal van de uitkomsten:

Stel dat ik 4x/week van Utrecht naar Nijmegen op en neer moet (170km retour), kost het me maandelijks zo'n EUR 300 (belasting (EUR 21), verzekering (EUR 33) en benzine (EUR 250 bij 1:17 en EUR 1.35/l)). Dat is een fors bedrag, en eentje die ik nooit in z'n geheel van m'n werkgever vergoed krijg. Het is sowieso 37500km/jaar...

Voor dat soort afstanden is een diesel een stuk zinniger. In Hoe zuinig rij jij ? heb ik gekeken naar iedereen met een diesel die meer dan 1:21 zegt te halen. Daar kwamen Opel Astra 1.7TDI, Renault Megane 1.5DCI, VW Polo 1.4TDI, Seat Leon Stella 1.9SDI en (uiteraard) de VW Lupo 1.2TDI 3L uit rollen als mogelijkheden. Daar heb ik stuk voor stuk berekend hoeveel de maandlasten zouden zijn met dezelfde rekensom die ik met mijn Excel maakte. Stuk voor stuk komen ze daar beter uit - duurdere verzekering en belastingen, maar goedkopere tot veel goedkopere verbruik (duh, diesel is goedkoper en ze slurpen minder). Probleem is alleen dat zodra je een de aanschafprijs bij een geschatte levensduur van 3 jaar afzet tegen de maandlasten het tegen gaat vallen: de Lupo 3L komt dan vrijwel exact even duur uit als het blijven bij mijn huidige auto, de rest is licht tot veel duurder :o

Toch weet ik zeker dat het goedkoper moet kunnen. Ik ben totaal niet veeleisend, ik rij rustig (sterker nog, ik rij zo rustig dat ik vaak onder het opgegeven verbruik uitkom - 1:19.5 is me een keer gelukt in m'n Excel die officieel 1:17.3 kan), ik hoef buiten mezelf en evt een of twee anderen niets te vervoeren. Ik heb een afkeer aan fancy nieuwe electronica in de auto (heb nota bene liever geen stuurbekrachtiging en centrale vergrendeling...). Dus een kleine, lichte auto met een kleine diesel erin zou al genoeg zijn. Prestaties hoeft het niet te kunnen leveren zolang het maar (uiteindelijk) >120km/u kan en het meevalt qua onderhoud.

Enige echt opvallende eis is juist dat zo'n bak simpel moet zijn: ik kom vaak in Centraal/Oosteuropa waar monteurs geen uitgebreide computersystemen ter beschikking hebben. Daarom dat de Lupo 3L afschrikt, het is sowieso te geautomatiseerd voor mijn smaak (automaat :r ) en ik wil niet weten wat er gebeurt als ik ergens in Transsylvanie pech heb met dat ding...

Wat me alleen opvalt zijn twee dingen:

1) diesels <1.7l zie je bijna alleen bij auto's van de laatste 7 jaar
2) op plaatsen als www.autoverbruik.nl en in het verbruiktopic hier zie je bijna alleen maar Europese autos staan, nauwelijks Japanners/Koreanen.

Dat lijkt me raar. Ik heb op zich weinig met aziatische auto's (Franse en (oude) Czechische modellen vind ik veel mooier), maar ze (iig de benzinemodellen) zijn goedkoop, licht, zuinig, betrouwbaar en zijn goed te onderhouden. Daarom zou ik er bij aankoop van een benzineauto snel naar neigen. Maar mbt diesels lijken ze totaal te ontbreken - muv een verdwaalde (en te nieuwe=dure) Yaris zie ik helemaal geen aziaten terug in de <1:21 verbruik categorie. Waar zijn al die Daewoo's, Honda's, Hyundai's, Nissan's, Subaru's, Suzuki's en Toyota's :?

Maken ze gewoonweg geen diesels daar? Of geen zuinige? Of worden die dingen gewoonweg niet in EU verkocht?

Zo niet, tips voor een auto tussen de 900 en 1000kg met max 1.4l diesel die <1:21 loopt (snelweg) en EUR <2500 kost in aanschaf?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

De meeste Japanners zijn boodschappenwagentjes. In dat segment iig rijden er maar weinig mensen genoeg kilometers om diesel lonend te maken. Dat kan alvast 1 verklaring zijn voor de afwezigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:17

Sabbi

je denkt aan mij.

Mijn Peu 106 XRD 1.4 (uit 1993!) kon dat best halen, voordat hij brak. Staan er vast nog wel wat op de marktplaats.

Dat je vemoedelijk meer klein motorige diesels ziet tegenwoordig is dat het tegenwoordig allemaal turbootjes zijn, ipv de oude 'zit ook in de trekker' diesels (met compleet geen vermogen in 1.4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:36
Wel eens nagedacht over een motorrijtuig-belastingvrije auto op diesel ?

Ik rij zelf een Mercedes 200D uit 1979. Deze behoeft ook geen roetmeting bij de APK.

Afbeeldingslocatie: http://i114.photobucket.com/albums/n272/WiLLoW_TieN/PPO.jpg

WA verzekeren kost rond de € 110,-- per jaar, kilometervrij als enige auto !

IK rij er 1 op 14 mee en tank bij de Shell Express.

Het schijnt dat je ze ook op zonnebloemolie kan laten rijden :X

Voor rond de € 2500,-- vind je ze wel op b.v marktplaats.nl zelf kopen in Duitsland en invoeren kan ook.

Kijk maar eens op mobile.de En ouder dan 25 jaar is BPM vrij. NL kenteken kost dan maar € 130,--

[ Voor 49% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 04-09-2007 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04 19:25

JT

VETAK y0

Charade diesel, ultra traag, ultra zuinig (1:22 en zuiniger).

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54122

dion_b schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 20:46:
Mogelijk verhuis ik over een paar maanden richting Utrecht. Helaas blijf ik in Nijmegen werken en als ik al ergens anders terecht kan zou dat Capelle of Amsterdam worden, dus zit het er dik in dat ik flink op en neer moet rijden.
Misschien een hele stomme vraag, maar heb heb je eraan gedacht van baan te wisselen? Als je puur naar het geld kijkt, kun je gewoon voor een lager salaris in de buurt gaan werken en kom je netto nog gunstiger uit ook. Het scheelt je ook nog eens 4 uur rijden op een dag.

Om op je vraag te reageren. Ik kan me goed voorstellen dat het voor een Japanner weinig zinvol is met een diesel op de markt te komen. Als je ziet dat een Cuore op de rijksweg al voorbij de 1:20 gaat kom je wat betreft verbruik op het niveau van een diesel. De iets hogere prijs van benzine is dan het enige wat de doorslag zou moeten geven, maar ik denk dat ze in Japan erg weinig rekening houden met de hoge benzineprijzen in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Wel eens nagedacht over een motorrijtuig-belastingvrije auto op diesel ?

Ik rij zelf een Mercedes 200D uit 1979. Deze behoeft ook geen roetmeting bij de APK.

http://i114.photobucket.com/albums/n272/WiLLoW_TieN/PPO.jpg

WA verzekeren kost rond de € 110,-- per jaar, kilometervrij als enige auto !

IK rij er 1 op 14 mee en tank bij de Shell Express.

Het schijnt dat je ze ook op zonnebloemolie kan laten rijden :X

Voor rond de € 2500,-- vind je ze wel op b.v marktplaats.nl zelf kopen in Duitsland en invoeren kan ook.

Kijk maar een op mobile.de
Heb ik ook naar gekeken, maar goed, do the math:

Bij 1:14 kost het met 37500km/j 2678l diesel, wat dan weer neerkomt op EUR 2950 (EUR 1.1/l). Aangezien ik kortgeleden m'n rijbewijs haalde kost het me EUR 55 per maand om zo'n ding te verzekeren, wat neerkomt op EUR 660. En voor EUR 3610/j, dus EUR 300/maand, is het niet noemenswaardig goedkoper dan wat ik nu heb, aanschafkosten nog buiten beschouwing gelaten :o
Anoniem: 54122 schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 21:26:
[...]

Misschien een hele stomme vraag, maar heb heb je eraan gedacht van baan te wisselen? Als je puur naar het geld kijkt, kun je gewoon voor een lager salaris in de buurt gaan werken en kom je netto nog gunstiger uit ook. Het scheelt je ook nog eens 4 uur rijden op een dag.
Heb ik zeker aan gedacht Probleem is dat ik geen diploma's heb (ja, VWO :X ), maar wel op HBO+ niveau werk. Als ik bij een andere werkgever aan de slag ga, zit het er dik in dat ik op maximaal MBO-niveau binnen kan stromen. Dat is een terugval van meer dan de EUR 250/m die dit me gaat kosten. Terwijl als ik nog een paar jaar hiermee doorga, ik op basis van ervaring wel HBO/HBO+ kan blijven (plus dat ik van plan ben binnenkort te beginnen met HBO deeltijd om wel wat papiertjes te krijgen).
Om op je vraag te reageren. Ik kan me goed voorstellen dat het voor een Japanner weinig zinvol is met een diesel op de markt te komen. Als je ziet dat een Cuore op de rijksweg al voorbij de 1:20 gaat kom je wat betreft verbruik op het niveau van een diesel. De iets hogere prijs van benzine is dan het enige wat de doorslag zou moeten geven, maar ik denk dat ze in Japan erg weinig rekening houden met de hoge benzineprijzen in Nederland.
In Japan zelf is het ook niet goedkoop - ik kan me hooguit voorstellen dat juist de grote verschillen diesel-benzine daar ontbreken.

[ Voor 83% gewijzigd door dion_b op 04-09-2007 21:35 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:36
@ dion_b met jou leeftijd moet jij hem gewoon voor oldtimer tarief kunnen verzekeren.

Zie b.v --> http://www.superclassics.nl/Verzekeringen.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Conclusies:

1. je verkijkt je op onderhoud, die kosten reken je niet eens mee
2. verhuis niet naar utrecht, maar ga lekker naar nijmegen want het is lastig om te betalen
3. zoek een werkgever die wel die reiskostenvergoeding betaald (mijn werkgever betaald al 300 euro voor 5x in de week van breda-tilburg, en dat is dan maar 0,18c de km)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
flashin schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 21:38:
Conclusies:

1. je verkijkt je op onderhoud, die kosten reken je niet eens mee
Die heb ik opzettelijk nog niet meegerekend, maar daarom dat ik naar een aziaat kijk, aangezien dat meestal goed meevalt (vandaar dat ik niet bijv. een Renault Clio 1.5DCI uit 1998 wil...)
2. verhuis niet naar utrecht, maar ga lekker naar nijmegen want het is lastig om te betalen
M'n vriendin werkt in Nieuegein, voor haar is het wel een zinnige verhuizing. En als ik promotie maak binnen bedrijf, gaat het geheid richting Amsterdam.
3. zoek een werkgever die wel die reiskostenvergoeding betaald (mijn werkgever betaald al 300 euro voor 5x in de week van breda-tilburg, en dat is dan maar 0,18c de km)
Dat doet m'n werkgever ook, maar dat gebeurt hoe dan ook op basis van km, dus het is sowieso zinnig om op basis van zuinigheid te kijken naar autos :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-04 22:17
Misschien is een Fiat Panda 1.2 diesel wat voor jou...
die rijdt ongeveer 1 op 23 en het is geen zware auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131051

klik

Ok, niet aziatisch, maar VW is ook betrouwbaar.

Ok, iets duurder, maar dat moet dan maar :p (bij gebrek aan beter)

edit: nevermind, ik vergeet altijd die BPM daar, nao dus

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 131051 op 04-09-2007 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-04 22:17
Anoniem: 131051 schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 21:48:
klik

Ok, niet aziatisch, maar VW is ook betrouwbaar.

Ok, iets duurder, maar dat moet dan maar :p (bij gebrek aan beter)
Uhh... is een Fox dan niet beter?
Opvolger van de Lupo en volgensmij nog zuiniger (correct me if i'm wrong)

Edit: Daihatsu Cuore... ook zuinig :) en niet te vergeten de Smart Fortwo (3.3l/100km)

[ Voor 9% gewijzigd door flo_ op 04-09-2007 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
lupo's hebben wel braque versnellingsbakken, niet zo verstandig om die te kopen met >100k km zonder onderhoudshistorie of zonder dat je zeker weet dat ie al een keer vervangen is. Gebeurd vaak rond de 120k km en gereviseerde bak kost je zo 2000 euri

smart fortwo zelfde verhaal. die motoren in die dingen zijn maar gemaakt op 100k km, daarna nokt de motor er vaak mee.

[ Voor 19% gewijzigd door flashin op 04-09-2007 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04 13:11
flashin schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 21:54:
lupo's hebben wel braque versnellingsbakken, niet zo verstandig om die te kopen met >100k km zonder onderhoudshistorie of zonder dat je zeker weet dat ie al een keer vervangen is. Gebeurd vaak rond de 120k km en gereviseerde bak kost je zo 2000 euri

smart fortwo zelfde verhaal. die motoren in die dingen zijn maar gemaakt op 100k km, daarna nokt de motor er vaak mee.
die 1.7SDI niet! Die heeft gewoon de standaard 5bak die al jaren in gebruik is en die gewoon betrouwbaar is.. Dat de 1.2TDI met de automatische versnellingsbakken problemen hebben, dat is wel een waarheid volgens mij.

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
De 1.7SDI heeft juist een brakke 5bak in lupo's en arosa's :D. Maar goed.

www.lupoclub.nl

[ Voor 4% gewijzigd door flashin op 04-09-2007 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04 13:11
offtopic:
I stand corrected.

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

lpg geen idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:41

Wok

Dakloos...

Naast de door JT al genoemde Charade turbodiesel, zou je ook kunnen kijken naar een Toyota Starlet :)

De voorlaatste generatie (<1995) was leverbaar met een 1.5 D motor. Is waarschijnlijk niet zo zuinig als de Charade, maar wel betrouwbaar en geeft net wat meer sjoege bij snelheden boven de 100. 't Is bovendien ook een compacte auto en derhalve ook relatief gunstig in belasting en verzekering.

Anderzijds wil ik wel opmerken dat een 'budget' van €300 per maand erg krap is om dergelijke kilometrages te rijden. Zeker omdat je met je 'eisenpakket' sowieso gebonden bent aan auto's van 10 jaar of ouder, zul je geheid ook voor onaangename verrassingen komen te staan qua onderhoudskosten. Hoewel een Starlet best betrouwbaar is, is de kans dat je tegen een versleten koppeling, een defect wiellager, een lekke koppakking, of wat dies meer zij aanloopt en dat zijn stuk voor stuk geen goedkope reparaties. Daarnaast wil je drie jaar rijden met de auto en dat komt neer op 120.000km. Dan moet je sowieso een keer je distributieset laten/gaan vervangen en wederom: een prijzige aangelegenheid bij de garage.

Nogmaals, ik zeg niet dat het niet kan, maar het is gewoon een krap budget en qua onderhoud moet je dan maar hopen dat nare verassingen uitblijven :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-08-2023

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Hoi ik heb een redelijk zware citroen xsara station break 1.9 TD waar ik op afstand 1:20 mee rij.
Pittig genoeg voor de stad als ie warm is, en zuinig genoeg voor de lange stukken.

Kleinere citroennetjes zijn lichter en vaak zuiniger. AX van mn echtgenote (benzine) verbruikt het zelfde (1:20).
Een dieseltje zal echt wel te doen zijn, eb ik kan niet in je budget kijken, maar hdi is helemaal zuinig.
MMmmmmmm een saxo met hdi motortje......... Dat is wegenbelastingtechnisch helemaal te gek.

Maar reken er wel weer op dat volgend jaar de dieselaccijns weer omhoog gaat met drie cent.

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131051

off topic alert! => zuinige diesel, beschikbaar in 2009, en 10.000 euro: loremo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-04 16:09
Kijk je ook wel een beetje naar een veilige auto, 37500km per jaar is niet niks, zeker niet wanneer je het in de spits gaat rijden. Met een dergelijk aantal kilometers zou ik niet alleen naar kosten kijken.
Kosten alleen zijn leuk maar daar heb je zo weinig aan wanneer een of andere leaserijder voor je boven op zijn geavanceerde remsysteem gaat staan....

En dat zegt iemand die tussen de 4 en 500 km per week rijdt met een Golf 2 1.3 uit '91. Maar het grootste deel van de kilometers is buiten de spits en op voldoende afstand van mijn voorganger. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Nee, zie punt over Centraal/Oosteuropa - in NL is het misschien wel interessant, maar in verweggistan is het puur een liability. LPG is sowieso onderhoudsgevoeliger en daar voel ik weinig voor...
JT schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 21:22:
Charade diesel, ultra traag, ultra zuinig (1:22 en zuiniger).
Hmm. Ziet ongeveer even sexy uit als een baksteen, maar daar vroeg ik idd om :+

Goede om naar te kijken.

* dion_b wilde dat hij in de gelegenheid was een Skoda Rapid coupe 135 te nemen...
Wok schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 22:20:
Naast de door JT al genoemde Charade turbodiesel, zou je ook kunnen kijken naar een Toyota Starlet :)

De voorlaatste generatie (<1995) was leverbaar met een 1.5 D motor. Is waarschijnlijk niet zo zuinig als de Charade, maar wel betrouwbaar en geeft net wat meer sjoege bij snelheden boven de 100. 't Is bovendien ook een compacte auto en derhalve ook relatief gunstig in belasting en verzekering.
Kijk, dat klinkt goed :)
Anderzijds wil ik wel opmerken dat een 'budget' van €300 per maand erg krap is om dergelijke kilometrages te rijden. Zeker omdat je met je 'eisenpakket' sowieso gebonden bent aan auto's van 10 jaar of ouder, zul je geheid ook voor onaangename verrassingen komen te staan qua onderhoudskosten. Hoewel een Starlet best betrouwbaar is, is de kans dat je tegen een versleten koppeling, een defect wiellager, een lekke koppakking, of wat dies meer zij aanloopt en dat zijn stuk voor stuk geen goedkope reparaties. Daarnaast wil je drie jaar rijden met de auto en dat komt neer op 120.000km. Dan moet je sowieso een keer je distributieset laten/gaan vervangen en wederom: een prijzige aangelegenheid bij de garage.

Nogmaals, ik zeg niet dat het niet kan, maar het is gewoon een krap budget en qua onderhoud moet je dan maar hopen dat nare verassingen uitblijven :)
Daar houd ik wel rekening mee. En ik zeg niet dat EUR 300/m zaligmakend is, maar daarboven is het simpelweg goedkoper mijn huidige benzine te houden. Als die komt te overlijden (staat nu 116k op de teller en loopt muv een beetje lastige 2e versneling nog perfect), maar dat zou dus snel kunnen stijgen) wordt het een ander rekensommetje, dan neem ik snel genoegen met >300/m.
Toewan schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 22:43:
Kijk je ook wel een beetje naar een veilige auto, 37500km per jaar is niet niks, zeker niet wanneer je het in de spits gaat rijden. Met een dergelijk aantal kilometers zou ik niet alleen naar kosten kijken.
Kosten alleen zijn leuk maar daar heb je zo weinig aan wanneer een of andere leaserijder voor je boven op zijn geavanceerde remsysteem gaat staan....

En dat zegt iemand die tussen de 4 en 500 km per week rijdt met een Golf 2 1.3 uit '91. Maar het grootste deel van de kilometers is buiten de spits en op voldoende afstand van mijn voorganger. :)
* dion_b rijdt als een irritante slak... :P

Denk serieus dat ik meer risico loop op iemand die me van achteren aanrijdt uit ongeduld dan iets anders. Dat neemt niet weg dat veiligheid relevant is (geen oude Fiat Panda oid), maar zowat alles >1995 is wel redelijk te noemen.

[ Voor 16% gewijzigd door dion_b op 05-09-2007 00:30 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:00

sopsop

[v] [;,,;] [v]

In het kader van de onderhoudbaarheid: hoe is het gesteld met de japanse auto-onderdelen in Transylvanië?!

Maar gezien je eisen/wensen pakket: is de dacia logan niets voor je? Spotgoedkoop en komt uit het Oostblok (althans: daar wordt hij geassembleerd). 't Is een kale auto. En hij is/komt er in een diesel uitvoering.

http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?cache=no&ID=4836

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 28-04 19:25

JT

VETAK y0

dion_b schreef op woensdag 05 september 2007 @ 00:27:
[...]

Hmm. Ziet ongeveer even sexy uit als een baksteen, maar daar vroeg ik idd om :+

Goede om naar te kijken.
Ding schijnt zelfs 1:25 te kunnen halen :P Er is ook een turbo versie van die ook minder dan 1:20 verbruikt maar net iets meer vermogen en koppel heeft.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-04 22:34

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Als ik Dion was zou ik het anders aanpakken.

Eerst even een vraag.. Dat naar het buitenland is dat voor werk of voor privé? Als het voor werk is, zou ik heel gauw een lease/bedrijfs auto + tankpas gaan eisen. Zorg dan dat je hiervoor niet boven de 500 km privé komt en hou een rittenregistratie bij. Dit kost je dus dan uiteindelijk helemaal noppes!

Voor andere ritten kun je gewoon je eigen auto houden en uiteindelijk betaal je dan belasting, verzekering en een beetje benzine. (Hoogstens in totaal iets van 100 euro per maand of je moet er voor kiezen om ook prive met de lease auto te gaan rijden. Dit kost voor bijv. een 207 rond de 160 euro bijtelling)

Privé .. Geen idee ;)

[ Voor 47% gewijzigd door Falcon op 05-09-2007 12:39 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:13
Falcon schreef op woensdag 05 september 2007 @ 11:37:
De afstand van Utrecht naar je werk Nieuwegein (...)
Volgens mij had hij het over Nijmegen... Anders geef ik je volkomen gelijk hoor, maar Utrecht-Nijmegen op de fiets, dat lijkt me niet echt geniaal...

* dreamscape doet Nijmegen-Nijmegen woon-werk al met de auto, kun je nagaan :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
Wat denk je van een Citroën BX diesel (evt. met turbo)? Goedkoop in aanschaf. Wel vrij onderhoudsgevoelig, maar ze rijden heerlijk, en zo'n auto zit heerlijk (lange afstanden!), is snel en op lange stukken haal je ook ca. 1 op 20.

Hmm.... ik zie dat ze niet aangeboden worden. Zeker allemaal al weggeroest :P --- behalve de plastic motorkap natuurlijk.

[ Voor 24% gewijzigd door pinockio op 05-09-2007 12:11 . Reden: ff op Autotrader gekeken ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Laatst online: 06:15

Metro2002

Memento mori

Anoniem: 54122 schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 21:26:
[...]

Sowieso rijden ze daar amper diesel, net als in amerika. Allemaal benzine.
Europa is wat dat betreft best een uitzondering met veel dieselrijders. (en lage dieselprijzen.. )

maar waarom wil de TS persé een aziaat of japanner. Franse diesels behoren echt tot een van de beste (frankrijk is dieselland nummer 1) en ook Duitsers hebben goede dieselmotoren, en lang niet in alle moderne auto's zit heel veel electronica. Als je dat niet wilt moet je toch aan een oude auto ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

pinockio schreef op woensdag 05 september 2007 @ 12:08:
Wat denk je van een Citroën BX diesel (evt. met turbo)? Goedkoop in aanschaf. Wel vrij onderhoudsgevoelig, maar ze rijden heerlijk, en zo'n auto zit heerlijk (lange afstanden!), is snel en op lange stukken haal je ook ca. 1 op 20.

Hmm.... ik zie dat ze niet aangeboden worden. Zeker allemaal al weggeroest :P --- behalve de plastic motorkap natuurlijk.
Bxen type2 en 3 roesten echt niet hoor en bij type 1 alleen het subframe.
meeste bx diesels zijn nog in gebruik en staan ook maar heel kort te koop (lichte auto, wel ruim en dus qua wegenbelasting gunstig en zuinig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
sopsop schreef op woensdag 05 september 2007 @ 11:15:
In het kader van de onderhoudbaarheid: hoe is het gesteld met de japanse auto-onderdelen in Transylvanië?!
Onderdelen is niet altijd even makkelijk, maar ze zijn daar wel erg goed in improviseren - dus als een auto onder de motorkap simpel is gaat het bijna altijd goed (althans, goed genoeg om thuis te komen en dan het echt zoals het hoort op te laten pakken :P )
Maar gezien je eisen/wensen pakket: is de dacia logan niets voor je? Spotgoedkoop en komt uit het Oostblok (althans: daar wordt hij geassembleerd). 't Is een kale auto. En hij is/komt er in een diesel uitvoering.

http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?cache=no&ID=4836
Vorige week in Timisoara (RO) inderdaad nog in zo'n ding gezeten (worden daar als taxi gebruikt). Viel me positief mee :)

Als ik een nieuwe auto zou kopen zou het al vrijwel zeker een Logan zijn idd, maar ze zijn nog te nieuw om 2e hands interessant te zijn.
Falcon schreef op woensdag 05 september 2007 @ 11:37:
Als ik Dion was zou ik het anders aanpakken.

Eerst even een vraag.. Dat naar het buitenland is dat voor werk of voor privé? Als het voor werk is...

Privé .. Geen idee ;)
* dion_b heeft dochter in Romania, valt dus helaas onder prive

Sowieso gaat dat maar paar keer per jaar zijn, meeste km zullen gewoon op de A12/15/50 gereden worden. Maar het is wel relevant genoeg om geen LPG te willen nemen of iets wat daar niet gerepareerd kan worden.
pinockio schreef op woensdag 05 september 2007 @ 12:08:

[...]
Hydromatic vering :9

Moet zeggen dat ik de prijzen van 2e hands Xantia's gezien heb en ware het niet dat verbruik toch echt niet zo laag is als ik zou willen begint het wel een beetje te jeuken...
Metro2002 schreef op woensdag 05 september 2007 @ 12:12:
[...]

Sowieso rijden ze daar amper diesel, net als in amerika. Allemaal benzine.
Europa is wat dat betreft best een uitzondering met veel dieselrijders. (en lage dieselprijzen.. )
Kijk, dat verklaart eea :)
maar waarom wil de TS persé een aziaat of japanner. Franse diesels behoren echt tot een van de beste (frankrijk is dieselland nummer 1) en ook Duitsers hebben goede dieselmotoren, en lang niet in alle moderne auto's zit heel veel electronica. Als je dat niet wilt moet je toch aan een oude auto ben ik bang.
Reden om aan aziaten te denken is juist onderhoudskosten. Iig voor benzine zie je keer op keer dat zowel de betrouwbaarheid en kosten van onderhoud voor die dingen stukken beter zijn dan voor veel Europeanen.

Dat is bijvoorbeeld waarom ik niet zo happig ben op een BX (of Xantia) - ik ben opgegroeid in Citroens (ouders hebben o.a. 2CV6, Ami8, GS Break en GSA X1 gehad, goede vrienden van ouders ook CX en BX, grootvader had een ID19). Ze zijn fantastisch om in te rijden, maar definierende herinnering is van m'n vader die steeds hele weekenden scheldend en tierend onder de motorkap hing danwel van vakanties die geannuleerd werden omdat zo'n ding ofwel overleed en vervangen moest worden, danwel echt groot reparatie nodig had.

En wat ik lees over modernere Fransozen is dat - paar uitzonderingen daargelaten - ze nog niet bepaald op niveau van Toyota zitten qua betrouwbaarheid. Duitsers zijn gewoon relatief duur - en ik vind VWs (m.n. Golf) sjonniebakken, de verzekeraars ook).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Laatst online: 13:16

EMP

Krulloos!

Geen tip verder, maar....
dion_b schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 20:46:
Probleem is alleen dat zodra je een de aanschafprijs bij een geschatte levensduur van 3 jaar afzet tegen de maandlasten het tegen gaat vallen: de Lupo 3L komt dan vrijwel exact even duur uit als het blijven bij mijn huidige auto, de rest is licht tot veel duurder :o
Heb je daarin meegerekend dat je je huidige auto ook nog kan verkopen, en dit bedrag voor de berekening weer van de aanschafprijs van je volgende auto kan aftrekken?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
Tsja, ik reed vroeger in een Subaru Vivio.....reed rustig 1:22-24 met z'n 600cc benzine motortje...zonder uitermate voorzichtig te rijden. Ik zat altijd ruim onder het bedrag dat m'n baas uitkeerde voor reiskosten (enkele tientallen euro's)

trouwens, nog een klein tipje......autotrack?

[ Voor 15% gewijzigd door sariel op 05-09-2007 13:40 ]

Copy.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 127817

Ik zou zeker niet voor de SDI motoren gaan zover ik dacht te horen gaan die meer verbruiken dan TDI's en zeker bij een snelheid hoger dan 120km/u (correct me if I'm wrong :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

dion_b schreef op woensdag 05 september 2007 @ 13:11:

Dat is bijvoorbeeld waarom ik niet zo happig ben op een BX (of Xantia) - ik ben opgegroeid in Citroens (ouders hebben o.a. 2CV6, Ami8, GS Break en GSA X1 gehad, goede vrienden van ouders ook CX en BX, grootvader had een ID19). Ze zijn fantastisch om in te rijden, maar definierende herinnering is van m'n vader die steeds hele weekenden scheldend en tierend onder de motorkap hing danwel van vakanties die geannuleerd werden omdat zo'n ding ofwel overleed en vervangen moest worden, danwel echt groot reparatie nodig had.

En wat ik lees over modernere Fransozen is dat - paar uitzonderingen daargelaten - ze nog niet bepaald op niveau van Toyota zitten qua betrouwbaarheid. Duitsers zijn gewoon relatief duur - en ik vind VWs (m.n. Golf) sjonniebakken, de verzekeraars ook).
Xantia's zijn wel rete betrouwbaar. Kwamen in duitse testen op gelijk niveau met BMW qua betrouwbaarheid. Heb er zelf ook 2 gehad en werkelijk nooit enige ellende mee gehad.
De diesels in de xantia zijn best zuinig, 1 op 18-19 haal je er zeker wel mee en je hebt een heerlijk comfortabele auto met hele goede stoelen en hydraulische vering.

Wat jij nu noemt zijn een hoop problemen met oudere fransozen waar de merken helaas nog steeds op afgerekend worden. En dat terwijl de 1e jappen toch ook niet echt fijne auto's waren (doorrotten binnen de garantieperiode ed :X )
Franse auto's (iig citroen) zijn echt wel betrouwbaar en die weten ze in het oosten ook echt wel te repareren (ze zijn daar dol op franse auto's qua export iig ;) )

Alleen zou ik geen BX aanraden, heb 2 bxen gehad en bij beide begon de leeftijd alles wat van rubber was parten te spelen (en geloof me, in een auto met hydraulische vering heb je véél rubber leidingen... :X ) Motorisch zijn ze niet stuk te krijgen en ook qua roest is het niet noemenswaardig.

Mijn mening: pak een xantia diesel :) of als je superzuinig wilt rijden: een AX of saxo 1.5D (gemiddeld 1 op 22 en 1 op 25 makkelijk haalbaar :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

dion_b schreef op woensdag 05 september 2007 @ 13:11:
- en ik vind VWs (m.n. Golf) sjonniebakken, de verzekeraars ook).
Interesting. Is dat je beste argument om meteen het hele merk maar af te serveren? Overigens is meer de combinatie leeftijd + type auto een graadmeter voor de verzekerings premie.?

Ik kan me voorstellen dat een verzekeraar niet al te vrolijk wordt van een 18 jarige met een te snelle Corrado, maar iemand (zoals ik) met een niet al te sportieve, burgerlijke Golf TDI van 5 jaar oud met 8 schade vrije jaren betaald ECHT niet teveel premie.

[ Voor 24% gewijzigd door Gunner op 05-09-2007 14:32 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:26
Een optie die ik niet voorbij zie komen is het lichter maken van de auto.
Ik weet niet hoe dat zit met je huidige auto maar als de carosserie van metaal is zou je op zoek kunnen gaan naar koolstof-/glasvezel/kunstof panelen. Ook zou je de stoelen voorin kunnen vervangen door lichtere en uiteraard lichtmetalen velgen. Lijkt me in ieder geval goedkoper dan een andere auto kopen.

Uiteraard werkt het alleen als het een goede besparing oplevert
(0,2 liter per 100KM is natuurlijk niets :P).

Eventueel zou je dit ook bij een diesel kunnen doen waardoor je met een minder zuinige diesel al uit de voeten kunt.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Empie schreef op woensdag 05 september 2007 @ 13:21:
Geen tip verder, maar....

[...]

Heb je daarin meegerekend dat je je huidige auto ook nog kan verkopen, en dit bedrag voor de berekening weer van de aanschafprijs van je volgende auto kan aftrekken?
Nee, dat nog niet. Ding is motorisch goed en heeft voor z'n leeftijd vrij weinig km, maar heeft flink wat deukjes en krasjes die de prijs niet zullen helpen. EUR 1250 is realistisch. Als ik dat meereken komt de Lupo alsnog goedkoper uit (scheelt op 2 jaar tijd ongeveer EUR 1.8k), maar de rest niet.

Wat ik trouwens ook niet heb meegerekend zijn privekm (wat aardig wat kan worden, nog los van op en neer naar Timisoara, wat 3600km is, wonen de schoonouders in Marum en gaan we vaak met hun boot zeilen op de Waddenzee, ook 400km retour) enerzijds en anderzijds mogelijkheden om vanuit Capelle of zelfs thuis te werken af en toe. Mijn gok is dat die twee elkaar overigens uit gaan balanceren.
sariel schreef op woensdag 05 september 2007 @ 13:30:
Tsja, ik reed vroeger in een Subaru Vivio.....reed rustig 1:22-24 met z'n 600cc benzine motortje...zonder uitermate voorzichtig te rijden. Ik zat altijd ruim onder het bedrag dat m'n baas uitkeerde voor reiskosten (enkele tientallen euro's)
Grap is alleen dat diesel een stuk goedkoper is dan benzine. Uitgaande van huidige prijzen hier (Nijmegen, 1.35/l benzine, 1.10/l diesel) is 1:23 benzine qua kosten vergelijkbaar met 1:18 diesel.
trouwens, nog een klein tipje......autotrack?
Kende ik al- maar je kunt daar niet zoeken op verbruik :P

Wel op gewicht, wat al een aardige indicatie geeft trouwens. Komen vooral veel Opel Corsa's en wat kleine Peugeot's uitrollen vandaag (plus een enkele Nissan Micra die er op zich niet slecht uitziet, daar ga ik ook even mee rekenen).
Metro2002 schreef op woensdag 05 september 2007 @ 14:26:
[...]

Xantia's zijn wel rete betrouwbaar. Kwamen in duitse testen op gelijk niveau met BMW qua betrouwbaarheid. Heb er zelf ook 2 gehad en werkelijk nooit enige ellende mee gehad.
De diesels in de xantia zijn best zuinig, 1 op 18-19 haal je er zeker wel mee en je hebt een heerlijk comfortabele auto met hele goede stoelen en hydraulische vering.
Oeh, je zit me wel flink lekker te maken zo :P
Wat jij nu noemt zijn een hoop problemen met oudere fransozen waar de merken helaas nog steeds op afgerekend worden. En dat terwijl de 1e jappen toch ook niet echt fijne auto's waren (doorrotten binnen de garantieperiode ed :X )
Franse auto's (iig citroen) zijn echt wel betrouwbaar en die weten ze in het oosten ook echt wel te repareren (ze zijn daar dol op franse auto's qua export iig ;) )
[...]
Mijn mening: pak een xantia diesel :) of als je superzuinig wilt rijden: een AX of saxo 1.5D (gemiddeld 1 op 22 en 1 op 25 makkelijk haalbaar :9 )
Hmm, die Saxo trekt me om een of andere reden echt niet, maar een AX - wel stokoud, toch hoor ik positieve verhalen van de meeste lui die erin rijden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-04 19:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Anoniem: 127817 schreef op woensdag 05 september 2007 @ 14:10:
Ik zou zeker niet voor de SDI motoren gaan zover ik dacht te horen gaan die meer verbruiken dan TDI's en zeker bij een snelheid hoger dan 120km/u (correct me if I'm wrong :X )
SDI's zijn wel zuiniger (volgens de autoweek site als ik kijk bij een Golf model 4), echter retetraag. Die rijd ik nog makkelijk zoek met mijn 1.2TDI. Ik heb dus een Lupo 3L zoals al in je TS genoemd is. Superzuinig, redelijk goedkoop in de wegenbelasting (€ 118/kwartaal, NH, 751 - 850 kg catagorie) echter duur in aanschaf en onderhoud is ook duur (zeker bij de VW dealer). Bij een normale rijstijl is 1:27 geen probleem om te halen.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepho
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-01-2023

Joepho

Le mec de la pomme (Newton)

zoek een tweede hands Citroën AX 1.4D ongeveer 650kg als ik het me goed herinner bestaan ze ook in 1.4TD ... en die dingen willen best nog wel vooruit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:54

GaMeOvEr

Is een hork.

Moet er niet aan denken in zo'n klein hok als een AX, Cuore, etc afstanden van Utrecht naar Nijmegen af te leggen. Doe mij maar wat groters, met aanwezige passieve veiligheid (Ik vind het niet leuk om zelf de kreukelzone te zijn. ;) ) waar ik met mijn 1,98 ook nog inpas en lekker kan zitten. ;)

Zou dan in de situatie van de TS ook niet naar aziatische diesels kijken. Aziatische diesels zijn pas interessant sinds de laatste jaren, sinds dat ze doorhebben dat in europa (in tegenstelling tot de aziatische landen en de USA) flink gedieselt wordt en ze marktaandeel verloren door of stomweg geen diesels aan te bieden, of stomweg verouderde diesels die qua vermogen/verbruik absoluut niet mee konden komen met de europese concurrentie.

Dus als je een diesel moet hebben ala goedkopie, zou ik inderdaad gaan kijken naar iets europees, en een Xantia is dan wel een aardige keuze, omdat die franse diesels eigenlijk wel prima zijn, en zo'n Xantia geen kont meer waard is. (Ligt gewoon slecht in de markt)

Heb je iig een fatsoenlijk maat auto om mee te reizen, met een degelijk blok erin.

[ Voor 3% gewijzigd door GaMeOvEr op 05-09-2007 17:53 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Met mijn 1m85 hoeft m'n hok niet zo groot te zijn :z

M'n huidige Hyundai Excel voldoet qua ruimte prima (sterker nog, als ik daar een 1.3l diesel in kon hangen zou het perfect zijn, maar helaas...). Ik ga iig met een lading andere auto's rekenen, waaronder de Xantia. Het is wel groter/zwaarter (1250kg) dan wat ik eigenlijk wil, maar de vering is een grote pre (plus dat het "representatief" is voorzover dat relevant is). Een AX 1.5D weegt trouwens geen 650kg maar 773kg. 1.4D heb ik nog niet kunnen vinden (sowieso weinig AXjes)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Vergeet de AX ;) Dan zou ik toch opteren voor een Peugeot 106 met de 1.5 D motor. Dat is toch beduidend meer auto dan een AX en zeker de Phase 2 heeft ook nog iets van passieve (en soms ook actieve) veiligheid aan boord. Daarnaast de rijdt de 1.5D een stuk prettiger dan de stokoude 1.4D.

Bovendien is de 106, ondanks zijn bescheiden buitenafmetingen een stuk ruimer dan een AX. In een 106 kan ik nog redelijk 'achter mezelf' zitten (ik ben ook 1m85) en in een AX gaat dat pertintent niet. Een jaar of 12 geleden overwogen mijn ouders ook een (vijfdeurs) AX aan te schaffen. Mijn pa (1m80) zette de bestuurdersstoel op een voor hem goede positie en daarna probeerde ik achterin te stappen: ging niet! Ik kon letterlijk niet instappen :o Als ik eerst ging zitten, kon ik mijn benen niet naar binnen krijgen en als ik eerst een voet achterin zette kon ik niet meer zitten: ik zat met mijn reet gewoon halverwege de rugleuning klem (en dientengevolge met mijn hoofd voorovergebogen klem tegen het dak) :X Needless to say dat de AX het toen niet geworden is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

dion_b schreef op woensdag 05 september 2007 @ 17:57:
Met mijn 1m85 hoeft m'n hok niet zo groot te zijn :z

M'n huidige Hyundai Excel voldoet qua ruimte prima (sterker nog, als ik daar een 1.3l diesel in kon hangen zou het perfect zijn, maar helaas...). Ik ga iig met een lading andere auto's rekenen, waaronder de Xantia. Het is wel groter/zwaarter (1250kg) dan wat ik eigenlijk wil, maar de vering is een grote pre (plus dat het "representatief" is voorzover dat relevant is). Een AX 1.5D weegt trouwens geen 650kg maar 773kg. 1.4D heb ik nog niet kunnen vinden (sowieso weinig AXjes)
Een Excel is dan ook een stuk meer auto dan zo'n AX'je.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:20
Ik zou ook voor een kleine franse diesel gaan zoals de 106, of eventueel een 205 (oerdegelijke karretjes, maar weet verder niets over de dieselkwaliteiten).

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:27

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Mijn Toyota Aygo is behoorlijk zuinig als je dat wou weten. Ruimte voorin zat, alleen met 4 man erin wordt wel een beetje krapper. Ook motorprestatie kelderen omdat hij normaal zo'n 750 kilo gewend is en niet ineens 920 :P

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:20
Die gaat niet binnen een < 2500 euro budget passen welke de TS heeft aangegeven.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:27

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

NoepZor schreef op woensdag 05 september 2007 @ 21:22:
Die gaat niet binnen een < 2500 euro budget passen welke de TS heeft aangegeven.
Oh ja... :X
Sorry voor de onoplettendheid :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:38

SeatRider

Hips don't lie

dion_b schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 21:45:
Die heb ik opzettelijk nog niet meegerekend, maar daarom dat ik naar een aziaat kijk, aangezien dat meestal goed meevalt (vandaar dat ik niet bijv. een Renault Clio 1.5DCI uit 1998 wil...)
Terwijl die DCI motoren een gezamenlijke ontwikkeling zijn van Nissan en Renault :)
Hydromatic vering :9
Why it's greased lightning!

[ Voor 8% gewijzigd door SeatRider op 05-09-2007 21:40 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

NoepZor schreef op woensdag 05 september 2007 @ 21:16:
Ik zou ook voor een kleine franse diesel gaan zoals de 106, of eventueel een 205 (oerdegelijke karretjes, maar weet verder niets over de dieselkwaliteiten).
De dieselmotoren van een 205 - zeker de non-turbo 1.8 (XU7D) - zijn vrijwel onsterfelijk. Die draaien 400K+ zonder problemen. De turbodiesels (XU7DT) hebben iets meer aandacht nodig (zwakke koppakking), maar ook die kunnen erg lang mee. Met de rijstijl van dion zou zo'n blok ook de 400K probleemloos kunnen halen.

Nadeel is alleen dat een 205 diesel niet heel erg zuinig is, hoewel de non-turbo de 1:20 wel kan halen. Met een turbodiesel 205 is 1:18 echt het maximaal haalbare, maar daar staat tegenover dat de turbodiesel ook verduveld goed loopt. :9 Een 205 non-turbo diesel is op zich nog wel het overwegen waard (geproduceerd tot 1998). De MRB is zo'n €40 per maand voor zo'n karretje en die dingen behoeven maar weinig onderhoud.

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:08

Wokschotel

Op 6 wielen

Als je je over een verschil in verbruik van 1:16 of 1:20 zorgen maakt moet je IMHO geen auto gaan rijden.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Wokschotel schreef op donderdag 06 september 2007 @ 11:52:
Als je je over een verschil in verbruik van 1:16 of 1:20 zorgen maakt moet je IMHO geen auto gaan rijden.
Als je het over potentieel 37500km/jaar hebt, scheelt dat 500l, dus zeker EUR 550 / jaar.

Voor dat bedrag kun je op vakantie :o

Bovendien vind ik het ook een idiote afstand om regelmatig te rijden, dus wil ik het ook zo min mogelijk vervuilend doen. Als OV een praktisch alternatief was geweest zou ik dat zeker gedaan hebben, maar het is duurder en zou ruim 2.5x zo lang duren :'(

Oslik blyat! Oslik!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:08

Wokschotel

Op 6 wielen

dion_b schreef op donderdag 06 september 2007 @ 12:56:
[...]

Als je het over potentieel 37500km/jaar hebt, scheelt dat 500l, dus zeker EUR 550 / jaar.

Voor dat bedrag kun je op vakantie :o
Klopt, maar 1:20 zul je in de praktiijk niet zo snel halen vrees ik. Met 37.500 km per jaar wil je gewoon een fatsoenlijke auto en een kleine aziatische diesel is daar IMHO absoluut niet voor geschikt.
Bovendien vind ik het ook een idiote afstand om regelmatig te rijden, dus wil ik het ook zo min mogelijk vervuilend doen. Als OV een praktisch alternatief was geweest zou ik dat zeker gedaan hebben, maar het is duurder en zou ruim 2.5x zo lang duren :'(
Is er geen tussenoplossing? Met de auto ergens heen, dan verder met de trein?

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:25
Wok schreef op woensdag 05 september 2007 @ 20:18:
Vergeet de AX ;) Dan zou ik toch opteren voor een Peugeot 106 met de 1.5 D motor. Dat is toch beduidend meer auto dan een AX en zeker de Phase 2 heeft ook nog iets van passieve (en soms ook actieve) veiligheid aan boord. Daarnaast de rijdt de 1.5D een stuk prettiger dan de stokoude 1.4D.
Een 106 is gebaseerd op de ax, de 106 heeft alleen een iets hoger dak dan de ax en meer niet.

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Wokschotel schreef op donderdag 06 september 2007 @ 13:02:
[...]

Klopt, maar 1:20 zul je in de praktiijk niet zo snel halen vrees ik. Met 37.500 km per jaar wil je gewoon een fatsoenlijke auto en een kleine aziatische diesel is daar IMHO absoluut niet voor geschikt.
1:20 is prima te doen - zoals ik al aangaf, ik rij erg rustig en het zou gaan om langere stukken. Ik kom nu in praktijk meestal op dat soort stukken exact uit op het opgegeven verbruik van mijn huidige auto, dus geen reden dat ik dat met een iets zuinigere andere auto niet zou doen.
[...]
Is er geen tussenoplossing? Met de auto ergens heen, dan verder met de trein?
Niet echt. Het zou gaan om reizen van Utrecht Lunetten naar Nijmegen Dukenburg. Dat houdt dus twee overstappen op stations (Ut en Nm) zonder P+R gelegenheid. Er zijn geen P+R gelegenheden tussen 's Hertogenbosch en Nijmegen, wat de enige zinnige alternatief zou zijn.

Daarnaast komt het toevallig zo uit dat een auto dat goed is voor deze afstanden ook goed is voor zeer lange afstanden (evt naar RO enzo). En ja, ik weet hoe het is om dat soort afstand in kleine auto's af te leggen, ben met 2 vrienden in een totaal afgeragde Opel Corsa naar Beograd en Turku geweest :z

Oslik blyat! Oslik!

• Razkin
  • Laatst online: 00:35
Ik rij voor woon/werk verkeer 200KM per dag en doe dat in een '93 BX 1.9D.
Met een rustige rijstijl en 100km op de snelweg haal ik de 1:22, maar ik rij liever vlot en dan haal ik met 125~130 nog altijd 1:18.
Heb er nu sinds maart dit jaar 24.000km mee gereden en de km-stand is nu 350.xxx. Helaas wel een LHM lek gehad(octopus €190,-) en een kapotte startmotor(€0,00 had ik nog liggen). Aanschaf was €500,- met APK tot maart 2008. Buiten en binnen afgeleefd en om de APK in 2008 te halen zitten er teveel kosten aan en gaat hij weg. Motorisch is de BX nog oké zweet wat meer dan eigenlijk zou moeten... Voor mij de goedkoopste auto om voor woon/werk verkeer te hebben. Ik heb een dochter(10mnd) en dan is bv een AX 1.5D geen optie.
Een Xantia is veel zwaarder dan de BX en de 1.9D moet in een BX al flink aan de bak om inhalen van BV vrachtwagens tijdens de nog net fileloze ochtendspits mogelijk te maken. Xantia is wel mooier en luxer, maar niet goedkoper!

iRacing Profiel

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Is het heel erg raar als ik een Smart voorstel? Hier bijvoorbeeld voor <5000 euro met ~60.000 op de teller. Ze zijn erg zuinig, ongeveer 1 op 30 op diesel. En daarnaast maar 730 kilo dat is dus minder dan 400 euro wegenbelasting. Aanschaf is wel dubbel zo duur als de 2500 euro die je voorstelde, maar op lange termijn misschien goedkoper?

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Tja, ik moet eerst even zien *of* ik in Utrecht terechtkom. M'n manager blijkt gelukkig een stuk schikkelijker over standplaatsverandering dan de laatste keer dat ik hem sprak, dus misschien kan ik regelen dat ik standplaats A'dam krijg. Als ik daar een woning op een goede plek vind (ergens rond Amstel zou ideaal zijn) kan ik gewoon met trein/fiets naar het werk en mag m'n vriendin naar Nieuwegein op/neerrijden >:) (zou ze niet enorm blij mee zijn, maar is stuk korter dan Utrecht-Nijmegen, dus is andere auto niet nodig, al helemaal niet gezien hoe idioot riant de reiskostenvergoeding van haar werkgever is)

Maar goed, of *dat* gaat lukken hangt af wat met m'n huidige woning gebeurt (over een week krijg ik te horen of ze het gaan slopen en zo ja wat voor oprotpremie of andere mogelijkheden er zijn).

En dan nog het financiele. Momenteel zit ik extreem krap door nog niet afgeronde natlatenschap die me met kosten opzadelt. Als dat een keertje op orde komt heb ik misschien nog wat geld om uit te geven voor nieuwe auto.

Zucht, als, als, als, als... teveel als-en :X

* dion_b doet gewoon wat hij altijd doet, hopen op het beste maar tegelijk plannen voor het slechtste, wat dus 3 jaar op en neer rijden is

Maar goed, Smart of Lupo 3L blijft op zich optie, alleen die tiptronic/automaat staat me helemaal niet aan...

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 07-09-2007 01:18 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:13

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

tjah dat er weinig jappen met diesels zijn is neit verwonderlijk, diesel is in japan totaal niet een isue... dus voorheen werden er amper diesels gemaakt, en de diesels die er gemaakt worden zijn over het algmeen neit van een bijster hoog niveau... en als je sowiezo voor een oudere diesel gaat dan ga je er ten opzichte vna je excel echt op achteruit.... zitje dan met zo'n stinkend / traag hok wat extreem veel "takketakketakke"herrie maakt.... wil je daar nou echt zoveel km per week in afleggen? :?

en je verwachte elvensduur van 3jaar snap ik ook niet.... een diesle gaat veel langer mee en afschrijft minder hard af dan een benzine... een diesel met 200k is gemakkelijk te verkopen dan een excel met 200k op de klok.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
dion_b schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 01:18:
Maar goed, Smart of Lupo 3L blijft op zich optie, alleen die tiptronic/automaat staat me helemaal niet aan...
Mocht je een Smart overwegen, let dan wel goed op het olieverbruik en de staat van de motor, er zijn nogal wat horror verhalen te vinden over het moeten vervangen van de volledige motor. Quote van Wikipedia:
De zogenaamde 'First Generation' auto's kende echter flink wat mankementen. De motor van CityCoupé's tussen 1998 en 2001 zijn van mindere kwaliteit en Smart krijgt een slechte reputatie doordat er regelmatig auto's al vanaf 40.000 kilometer spontaan een nieuwe motor nodig hebben. Smart geeft klanten hierin coulance en zorgt voor een nieuwe motor tegen fors gereduceerde prijzen nadat consumentenprogramma's grote druk hebben uitgeoefend.

In 2001 verbetert Smart de CityCoupé en de CityCoupé Cabrio. De auto krijgt een iets betere versnellingsbak met kortere schakeltijden (nog steeds is echter chiptuning nodig om de schakeltijden op een plezierig kort niveau te krijgen), betere vering waardoor de wegligging verbeterd en ruitenwissersproeiers welke niet langer geintegreerd in de ruitenwissers zijn, maar gemonteerd op de voorkap. Verder worden de voorlichten speelser gemaakt en gaat de elektronische begrenzing van 135 naar 140 kilometer per uur. Een gevoelig spruitstuk van de (standaard in de Smart aanwezige) turbo blijft en de cylinderinhoud van 600 cc word pas verhoogt naar 700cc in de 'Second Generation' welke in 2004 op de markt komt en onder de naam ForTwo doorgaat. De verbeterde versie van de Smart CityCoupe word leverbaar met sterkere motoren, en de zwakste motor, de 33 KW, die veel last had van tegenwind krijgt daarmee een flinke boost. Het veelvuldig toegepaste chiptunen blijft echter interessant vanwege een formidabele 40% toename in motorvermogen en de mogelijkheid om de maximumsnelheid te verhogen tot 170 kilometer per uur in combinatie met een gunstiger benzineverbruik.

Ook het hoge olieverbruik en de benodigde soort olie blijven een punt van zorg. De benodigde volsynthetische olie welke niet boven de maximum indicatie (warme motor) mag komen blijkt met meer dan incidenteel reden voor vervanging van de gehele motor. Toch al een punt waar Smart Centers over het algemeen sterk in zijn: Vervangen in plaats van repareren. Hoog olieverbruik is meestal een goede indicatie om te zien dat de motor forse slijtage heeft ondergaan. Onder de 1 liter op 1000 kilometer is meestal reden voor een nieuwe motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Smarts zijn dan ook niet bedoelt om veel kilometers mee op de snelweg te rijden, ook al worden ze daar wel voor misbruikt.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
ajhaverkamp schreef op woensdag 05 september 2007 @ 15:41:
[...]

SDI's zijn wel zuiniger (volgens de autoweek site als ik kijk bij een Golf model 4), echter retetraag. Die rijd ik nog makkelijk zoek met mijn 1.2TDI. Ik heb dus een Lupo 3L zoals al in je TS genoemd is. Superzuinig, redelijk goedkoop in de wegenbelasting (€ 118/kwartaal, NH, 751 - 850 kg catagorie) echter duur in aanschaf en onderhoud is ook duur (zeker bij de VW dealer). Bij een normale rijstijl is 1:27 geen probleem om te halen.
SDI is idd supertraag. Heb zelf een model ouder, een golf III 1.9D waarbij de motor gemaakt is om zonder turbo te rijden. De SDI is gewoon een TDI waarbij ze vergeten zijn de turbo te monteren. Ik laat met mijn 1.9D de meeste luie TDIs en verder alle SDIs gewoon achter me.

wat betreft auto voor de TS: een oude Golf II 1.6D niet iets?
- 1:21 verbruik
- topsnelheid 145km/h
- geen elektronica/stuurbekrachtiging (wilde je toch niet?)
- op elke hoek van de straat te vinden
- onderdelen zat
- bekend model, in elk land onderdelen te krijgen en genoeg kennis om zo'n ding te onderhouden

Heb vanmorgen nog noodgedwongen in een Golf II 1.8i gereden, behalve dat het stuur scheef staat vond ik die bak totaal niet tegenvallen in vergelijking mijn Golf III 1.9D met stuurbekrachtiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:38

SeatRider

Hips don't lie

_JGC_ schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 01:10:
[...]

SDI is idd supertraag. Heb zelf een model ouder, een golf III 1.9D waarbij de motor gemaakt is om zonder turbo te rijden. De SDI is gewoon een TDI waarbij ze vergeten zijn de turbo te monteren.
Ik denk dat je overdrijft om je punt te maken. Van mijn Leon 1.9TDI is de turbo stuk geweest een maand of 2 terug, en dan trekt ie alleen nog maar onder de 1300 toeren, daarna zou de turbo moeten gaan werken, en als dat niet gebeurt houdt het gewoon op. De SDI is een f*kking traag ding, maar wel gemaakt om zonder turbo te werken.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Pagina: 1