EIST clocked PC terug

Pagina: 1
Acties:
  • 678 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jbvanvliet
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-03-2025
Hallo,

Ik heb een heel vreemd probleem.. Ik draaide tot voor kort vrolijk op 3ghz met mijn e6600. Nu keek ik van de week bij "deze computer" en stond er dat ik op 2,4Ghz draaide. Ook CPUZ geeft dit aan. In mijn bios staat nog steeds de fsb op 333 en de multiplier op 9 wat zou moeten uitkomen op de 3ghz.

Zelfs na het resetten naar defaults en opnieuw overclokken geen resultaat. Ook heb ik er al een nieuw bios op gezet maar dit helpt ook niet. Ik kan dus veranderen wat ik wil in het bios (dit slaat hij ook op) maar het heeft geen (zichtbaar) effect

Wie heeft zoiets eerder meegemaakt of heeft een idee waar het aan kan liggen?

Groeten,

Jeroen

e6600
P5KC
2gb 6400 ddr2
8800 GTS 640

Always happy

Verwijderd

Start hij helemaal in 1 keer op als je hebt overgeklokt of sluit hij ergens halverwegen af?

• YoghurtO_o
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-07-2024
kan ook zijn dat een programma in de bios(ben ff de naam kwijt) ervoor zorgt dat je pc gewoon stock loopt als ie niks hoeft te doen en naar 3ghz gaat als ie load, had ik eerst ook, kan je gewoon uitzetten

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Welke fsb en multi geeft cpu-z aan?

Verwijderd

Kijk je wel goed? Mijn E6600 loopt nu 3.2 GHz, en zowel in Mijn Computer als in CPUZ staat er E6600 @ 2.40 GHz. Dat is gewoon de string die de naam aangeeft. Pas als ie in CPUZ ook linksonder 2.40 GHz aangeeft loopt ie niet op de door jou ingestelde snelheid. Idd test het ook onder load.

Trouwens geeft mijn PC in Mijn Computer de snelheid als 2.12 GHz aan op de onderste regel terwijl het toch echt die 3.20 is.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:03
EIST?

Verwijderd

Ik vroeg namelijk of hij halverwege afsluit omdat ik zelf dit ook heb gehad. Dan trekt hij het gewoon niet, dus misschien wat volt erbij gooien?

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Denk het ook ja. Speedstep ed.

• jbvanvliet
hallo bedankt voor alle snelle reacties, De computer start in één keer vloeien op, zowel in vista als in XP (dualboot) In CPUZ geeft hij ook 2,4 aan zie jpg

Afbeeldingslocatie: http://img232.imageshack.us/img232/7760/cpuzvc4.th.jpg

[img=http://img232.imageshack.us/img232/7760/cpuzvc4.th.jpg]

als deze afbeeldingen niet werken hier de directe link
http://img232.imageshack....&l=img232/7760/cpuzvc4.jp

Ook hoor ik mensen over HEIST. Dit ken ik alleen van de film :) weet verder niet wat dat is

groeten jeroen

Always happy

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:19

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

jbvanvliet schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 19:01:
hallo bedankt voor alle snelle reacties, De computer start in één keer vloeien op, zowel in vista als in XP (dualboot) In CPUZ geeft hij ook 2,4 aan zie jpg

[afbeelding]

[img=http://img232.imageshack.us/img232/7760/cpuzvc4.th.jpg]

als deze afbeeldingen niet werken hier de directe link
http://img232.imageshack....&l=img232/7760/cpuzvc4.jp

Ook hoor ik mensen over HEIST. Dit ken ik alleen van de film :) weet verder niet wat dat is

groeten jeroen
Het is EIST Enhanced Intel Speedstep Technology ;)

Oftewel, hij underclocked je PC zodra de need voor CPU power er niet is en gaat weer 'normaal' draaien zodra de need er wel voor is :)

Xbox Live ID:Notna8310

Verwijderd

Op je plaatje staat de bus gewoon op 266 en niet 333. Die schroeft je PC dus met EIST terug.

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-01 06:35
Ja...stress je pc en kijk dan met cpuz wat er gebeurd ;)

• jbvanvliet
Ja die afbeelding is stressed, orthos stond aan dus dan ligt het ws niet aan dat EIST. Vreemde is dat het altijd goed gewerkt heeft en zonder dat ik iets veranderd het het ineens niet meer werkt. Enige wat ik me kan indenken is dat het misschien door de installatie van Vista komt, maar dat vind ik wel weer heel ver gezocht.

Vroeger zag ik ook bij bios boot up screen 2x2,4gh @clock 3Ghz en nu ook niet meer

Always happy

Verwijderd

Dan heb je in je BIOS ws. iets verkeerd staan. En/of je mobo gaat stiekum terug naar veilige default waardes omdat je een setting hebt ingesteld die hij niet trekt.

• jbvanvliet
hlpDsk, hier had ik ook aan gedacht. Daarom heb ik dus alle instellingen terug gezet naar default en vanaf daar weer gaan clocken. Dit heeft dus niet geholpen. Ook als ik een wijziging aanbreng en dan mijn pc opnieuw opstart zijn deze wijzigingen nog steeds zichtbaar.

Vind ook echt extreem vaag probleem

Always happy

• jbvanvliet
Nog even een screen voor de duidelijkheid

Afbeeldingslocatie: http://img76.imageshack.us/img76/5161/screensm8.th.jpg

Ik weet niet hoe ik een screen moet maken in mijn bios om de instellingen aldaar te laten zien

Always happy

Verwijderd

Daar staat niks nieuws op. Je moet het probleem ws. toch echt in de bios zoeken. Hij weigert gewoon je handmatige instellingen en pakt de standaard bussnelheid en multiplier.

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:50

Zygivt

Evenaren en overtreffen

volgens mij vindt je hier antwoord op je vraag

• jbvanvliet
Zygit bedankt voor je tip, ik heb het verhaal doorgelezen en alles geprobeerd wat ze daar als oplossing noemen zonder resultaat. Wel is het zo dat ik het EIST waar hun het over hebben niet kan vinden in de setup van mijn moederbord.

Toen ben ik eens gaan kijken hoe het met andere wijzigingen zat, heb dus het voltage van de vcore handmatig op 1,475 gezet. Wat blijkt in verschillende uitleesprogramma's staat ie nog gewoon op 1,42.

Toen dacht ik dat dan maar het oude bios terug moest zetten, en toen werdt het verhaal nog vreemder. Asus wil de oude drivers niet meer op het moederbord zetten omdat het EEPROM incompatible is...

Zie pic,

Afbeeldingslocatie: http://img369.imageshack.us/img369/1180/pribleemzh9.th.jpg

Vreemd... maar wat nu?

Always happy

• jbvanvliet
Nog even een kleine update, het veranderen van de multiplier werkt wel, als ik deze op 8 zet gaat hij wel op 2,1Ghz lopen. Lijkt dus alsof het moederbord of de processor de fsb niet wil verhogen... wtf ik baal hiervan

Always happy

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Dit klinkt toch echt als een EIST verhaal :) Ik zou daar dus nog even verder naar kijken, tevens heb ik de title van je topic wat concreter gemaakt en het schreeuwerige HULP eruit gehaald ;)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• jbvanvliet
ok prima, geen probleem, maar weet iemand hoe ik EIST vind in mijn asus P5KC moederbordje?

Always happy

• ChessSpider
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:42
jbvanvliet schreef op woensdag 05 september 2007 @ 12:31:
ok prima, geen probleem, maar weet iemand hoe ik EIST vind in mijn asus P5KC moederbordje?
Check even in je BIOS.. Bij het opstarten, vóór het windows laad schermpje even op DEL of op F2 ofzo klikken. Kijk voor "Press X for setup..".
Daar even rondkijken in alle schermpjes en EIST op disabled zetten..

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Idle pc overklokken blijft wel vreemd :P

Alleen in games krijgt overklok wat meer nut....
Zou kunnen dat EIST daarom terugklokt als er geen behoefte naar is.

Ik lees topic eerst zo van: hij EIST clocked pc terug. - dus terug-eisen :P

[ Voor 19% gewijzigd door MrDummy op 05-09-2007 12:41 ]

• jbvanvliet
ik ben niet helemaal noob.. kan wel in mijn bios komen, alleen daar staat nergens EIST. Wel is het zo dat als ik mijn multiplier in de bios op "auto" zet ik "intel speedstep" te zien krijg, wat ik kan disablen. Wanneer ik dit doe geen verschil.

Kan bios dus wel naar beneden clocken (maar wie wil dat...) maar niet meer de fsb omhoog gooien. Enige wat gebeurt is dat ie van 2,4ghz naar 2,41ghz gaat. Joepie...not

Always happy

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Bij asus kan je toch nooit oude biossen erop zetten, toch alleen maar nieuwe?

Kom je ook geen C1E tegen? Moet je ook uitzetten.

• joh14vers6
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06-2024
bassie_ schreef op woensdag 05 september 2007 @ 12:59:
[...]
Kom je ook geen C1E tegen? Moet je ook uitzetten.
Ik kwam deze in de manual van je mobo tegen.

Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm

• jbvanvliet
Ok, even een update voor de duidelijkheid. Ondanks dat een moderator mijn topic de naam heeft gegeven dat EIST mijn processor terug klokt, lijkt dit niet het geval te zijn. Ik heb ongeveer alle functie die de processor heeft al een keer uitgeschakeld en geen enkel verschil.

Het feit blijft dat mijn pc vrolijk op 3ghz (e6600) liep en van de ene op de andere dag naar 2,4Ghz is gegaan en hierop blijft. Een bios update heeft niet geholpen. Ook als ik bijvoorbeeld eens probeer om hem te overclocken met één van de mooie asus tools die bij het moederbord zitten geen effect.

Zou het kunnen zijn dat mijn processor niet meer hoger wil? of is het moederbord misschien stuk?

In ieder geval nogmaals bedankt voor alle meedenkende tweakers!

Always happy

• jbvanvliet
Ok welkom in de vreemde wereld van computerland... Start vanmorgen de pc op en hij doet het niet. Na paar keer opnieuw opstarten (kreeg alleen zwart scherm) deed hij het ineens wel en was mijn overclock weer zichtbaar in zowel bios als in windows..

Afbeeldingslocatie: http://img341.imageshack.us/img341/8682/werkendoa0.th.jpg

Weet dus niet hoe het nu komt, maar voorlopig werkt de boel weer. Maar eens even middagje stressen met orthos om te kijken of alles nog stabiel loopt.

Topic kan denk ik dus dicht

Always happy

• jbvanvliet
oja die links werken niet

http://img341.imageshack.us/my.php?image=werkendoa0.jpg

[img=http://img341.imageshack.us/img341/8682/werkendoa0.jpg]

ik weet nu ook dat er een edit knopje is! lol :9~ :P

[ Voor 13% gewijzigd door jbvanvliet op 06-09-2007 11:54 ]

Always happy

Verwijderd

Je hebt ook een editknopje hoor ;)

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:31

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Ik heb zelf een e6750, P5K SE en 2Gb pc6400.
Bios moet je naar advanced, jumperfree config.

Daar onderin idd EIST disablen, C1E disablen, Max CPUID disablen en PECI disablen.
De mulitplier op handmatig en hij zou niet terug moeten klokken.

Probeer anders eens een andere overclock, bijvoorbeeld 8X400, zodat je RAM ook op zn eigenlijke snelheid loopt.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• jbvanvliet
Hallo allseeyineye,

In mijn bios heb je volgens mij geen "advanced". Wel kan ik inderdaad naar jump free config. Eist staat er bij mij niet tussen maar de rest wel dat heb ik inderdaad uit staan. Heb wel je tip opgevolg en hij draait nu op 8x400 1,2volt en geheugen op 800mhz. Maar hou ik dan me timings op 4-4-4-12?

greetz

Always happy

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:19

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Als je PC ineens niet meer boot, maar na een paar keer dit wel doet (met bijbehorende seettings) lijkt mij dat je gewoon je PC tever geclocked hebt. Probeer anders ff met de beginwaarden opnieuw te overclocken (zonder meteen naar je oude maximum te gaan ;) )

Xbox Live ID:Notna8310

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:31

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

jbvanvliet schreef op donderdag 06 september 2007 @ 12:27:
Hallo allseeyineye,

In mijn bios heb je volgens mij geen "advanced". Wel kan ik inderdaad naar jump free config. Eist staat er bij mij niet tussen maar de rest wel dat heb ik inderdaad uit staan. Heb wel je tip opgevolg en hij draait nu op 8x400 1,2volt en geheugen op 800mhz. Maar hou ik dan me timings op 4-4-4-12?

greetz
Dat kan cpuZ je ongetwijfeld vertellen

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• jbvanvliet
Ja kun je dat zien in cpuz?

Bij tabblad "memory" staat wel 1:1

en bij tabblad "spd" staat bij 400mhz 5-5-5-18

Staat het dan goed of moet ik het dan op die 5-5-5-18 zetten?

Always happy

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:51

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 19:10:
Op je plaatje staat de bus gewoon op 266 en niet 333. Die schroeft je PC dus met EIST terug.
Dat is niet geheel correct :o. EIST schroeft enkel de multiplier terug, niet de FSB :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

OK dan. :)

• jbvanvliet
Ok weer ontopic helaas...kan het nog vreemder? net zoals de problemen zijn verschenen en weer weg zijn gegaan zijn ze nu weer terug. Heerlijk geslapen omdat me pc het weer helemaal deed, start ie vanmorgen weer braaf op op 2,14Ghz. Oftewel de fsb doet het op één of andere manier weer niet. Geen enkele instelling veranderd. VAAG!

Always happy

Verwijderd

Ik begin je moederbord te verdenken. Of je voeding maar dat is wel heel erg onwaarschijnlijk.

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:50

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Is het niet een een ongeslaagde OC die de bios reset om hardware falen te voorkomen? In dat geval staan C1E en EIST ook weer aan namelijk.

• jbvanvliet
Ik heb niet het idee dat het een mislukte overclock is. Instellingen blijven gewoon bewaard (EIST uitgeschakeld e.d.) Wel gebeurt het soms dat ik mijn pc aanzet en dat ik niks zie en alle fans vol draaien. Helemaal uitzetten en opnieuw opstarten helpt dan. Zou het kunnen dat het moederbord gewoon niet goed is, want het is toch vreemd dat zonder dat er instellingen veranderd zijn het de éne keer wel werkt en de andere keer niet.. Het zou ook kunnen dat het de voeding is maar lees hier en daar dat 500w (sonata III) voldoende moet zijn voor 8800gts + e6600.

Ook als ik mijn pc heel licht overclock (9x300) zie ik geen verschil. Ja hij gaat van 2,4Ghz naar 2,41Ghz..ook raar.

Man ik baal hiervan het werkte allemaal zo lekker en nu heb ik een probleem waar ik de oorzaak niet van weet.

Nog ideeën of weten jullie het ook niet meer?

Always happy

Verwijderd

Ik had een keer dat ik hem had overgeclockt, te ver dus, en toen deed hij het niet. En na een paar keer proberen zette hij zich weer op 2,4ghz (e6600). Lijkt me dus gewoon een slechte oc.

• rlKoekie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 10:58
als ik jou was zou ik eens controleren of je biosbatterijtje nog vol zit, ik heb al is een pc gehad die de bios willekeurig terugzette in standaardsettings (zo 1 op de 4 keer booten deed ie dat).

heb je trouwens je PC achter een stekkerdoos met schakelaar hangen? in andere woorden, gaat de stroom helemaal 100% van je pc af als je em uit doet? ik heb hier thuis ook een asus moederbord (p5B) die hier moeilijk over doet, 9 van de 10 keer is er geen probleem, maar zo af en toe als je hem de volgende ochtend aan doet is de bios gereset naar basic settings... batterij vervangen heeft daar jammergenoeg niet geholpen...

• jbvanvliet
Het is geen slechte oc. Als mijn pc met standaard bios (setup defaults) prima werkt maar als ik dan de FSB verhoog naar bijv 9x300 =2,7Ghz, wat dus makkelijk moet kunnen zie ik deze wijzigingen meestal nergens terug.

De tip van rlKoekie kan nog wel eens interessant zijn. Ik heb gemerkt dat als ik de pc helemaal van voeding afhaal (met de schakelaar op de voeding) en hem dan weer aanzet, de overclock wel weer zichtbaar is.

Heb vandaag orthos 10 uur laten draaien op (8x400) = 3,2Ghz en heb geen enkele foutmelding gehad. Alleen asus probe gaf een waarshuwing over de vcore. Mischien dat dit interessant is?

Ook heb ik de timing van het geheugen nu op auto gezet, eens kijken of het daar iets mee te maken heeft.

Alweer bedankt!

Always happy

Verwijderd

He dit probleem heb ik ook met mijn E4300, als ik deze in de bios op 9x356mhz zet.
Dan blijft hij vrolijk op 6x356mhz door draaien ook onder full load.

Zou het misschien kunnen dat je CPU een keer een opdonder heeft gehad en nu niet meer wel clocken? Ik vermoed dat dit bij mij het probleem is. Als ik EIST op disabled zet in de bios draaid de CPU maar op 334mhz en is niet vooruit te branden.

• jbvanvliet
Hey chimsie,

Ik weet niet of het daar aan kan liggen. Ik heb mijn processor net een maand en is nooit echt zwaar overgeclocked geweest. Heb trouwens nu alles weer helemaal op default staan en nog gebeurt het regelmatig dat ik mijn pc aanzet en dat ik alleen een zwart scherm te zien krijg... Toch moederbord niet goed of voeding denk ik

Always happy

• jbvanvliet
Ok ik heb de problemen naar de leverancier gemaild (Asus) en heb een e-mail terug gehad dat het moederbord dan niet goed is en dat ik hem moet laten maken.

Hou jullie op de hoogte maar in ieder geval bedankt voor alle hulp

Jeroen

Always happy

• supersatan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-05-2024
Opzich een mooi feature dat EIST. Echter zou ik iets meer controle hierover willen hebben.
bestaat een een tooltje om Intel EIST beter te kunnen controleren en in te stellen?
Pagina: 1