[XP] Ellende na verkeerd gebruik van PartitionMagic*

Pagina: 1
Acties:

• Artikel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-05-2023
Een tijd geleden heb ik bij de installatie van mijn PC de harde schijf van 300gb ingedeeld in 2 partities: 1 van 20gb en 1 van ~280gb. Na deze indeling een halfjaar gebruikt te hebben zit de 20gb partitie met Windows XP erop continu vol. Ik had er natuurlijk 30 of 40gb van moeten maken maar ik dacht indertijd dat 20 genoeg zou zijn.

Vandaag heb ik met PowerQuest PartitionMagic 8 geprobeerd de partitie van 20gb 40gb te maken. Het leek in eerste instantie goed te gaan en het programma meldde mij dat ik Windows moest herstarten. Dat heb ik gedaan. Halverwege het opstarten kreeg ik een blauw scherm te zien van PartitionMagic die bezig was de herindeling van de partities te voltooien. Ik heb een kwartiertje gewacht en concludeerde dat dit mij veel te lang ging duren, ik had nog dingen te doen. Ik dacht, dit doe ik later wel een keer en drukte op 'reset'.(dom dom dom dom dom dom dom).

Jullie raden het al, sindsdien heb ik problemen. Ik kom nog gewoon windows in maar alles wat voorheen op de D:\ partitie stond (280gb) kan ik niet meer bij, ik zie die hele partitie zelfs niet meer in windows verkenner. Ook is de helft van de C:\ partitie verrot. Ik krijg allemaal meldingen van programma's etc.

Ik heb een beetje rondgesurft wat ik hieraan kan doen. Op de site van Microsoft heb ik gelezen over de herstelconsole. Ik heb hier een beetje mee aangerommeld maar het enige zinnige wat ik zou kunnen doen naar mijn mening is de C:\ partitie (die de PC dus nog wel herkent) verwijderen. Maar ja, ben ik dan al mijn bestanden kwijt? En wat gebeurt er met de bestanden op de voormalige D:\ partitie? of verwijder ik alleen de indeling en blijven alle bestanden bestaan? of is er een totaal andere weg om mijn bestanden te redden?

help!

Acer Aspire 5930G-734G32MN

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Goed; zolang de D-partitie niet EFS is/was, blijven de bestanden bestaan.

Dan de C-partitie: probeer eens met de rescue disks van PQMagic aan de gang te gaan. Zo niet; probeer dan in ieder geval de C-partitie (alle rotzooi) te kopieren voor later (met Ghost of TrueImage). Daarna C formatteren en Windows installeren. Daarna het image van C (vorige zin van me) mounten en kijken of je met GetDataBack of @ctive Undelete nog wat kan herstellen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Zou moeten zijn: [XP] Ellende na verkeerd gebruik van PartitionMagic

Nu gaan dingen wel eens fout met PM maar in dit geval is het voor zover ik uit je verhaal kunnen afleiden niet de fout van het programma. 20 GB verplaatsen kan lang duren.

De enige raad die ik je kan geven om tenminste een deel van je bestanden nog terug te vinden is onmiddellijk de PC uit te zetten, de harddisk in een andere PC met een werkend besturingssysteem te hangen en met een programma als GetDataBack (zie FAQ) je bestanden te gaan zoeken. Als je deze gevonden hebt: op een andere schijf zetten (desnoods ook op een extern medium voor de zekerheid), de schijf opnieuw partitioneren en formatteren, en daarna Windows installeren en je bestanden terugzetten.

(Elke bewerking die je nu nog uitvoert op je huidige harddisk kan tot dataverlies leiden. Het advies van Max3400 is daarom op zijn minst onvolledig.)

[ Voor 8% gewijzigd door pinockio op 02-09-2007 22:38 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:42
Idd heel erg dom wat je gedaan hebt.
Sowieso krijg je je huidige windows installatie niet meer gerepareerd.
Lees OM FAQ / Beleid eens door hoe je je data terug kan proberen te krijgen.
Zet alles op een aparte schijf en installeer dan alles opnieuw.

• MAX3400

MAX3400

pinockio schreef op zondag 02 september 2007 @ 22:36:(Elke bewerking die je nu nog uitvoert op je huidige harddisk leidt tot dataverlies. Het advies van Max3400 is daarom op zijn minst onvolledig.)
*kuch*
Sinds wanneer is het maken van een image (dus bit voor bit wegschrijven van een disk) per direct dataverlies? Iedereen kan garble kopieren zonder dat garble ineens nog verder onleesbaar wordt.

*edit*
Beter lezen MAX3400; inderdaad de rescue-disks kunnen tot dataverlies leiden... |:(

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 02-09-2007 22:41 ]

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
MAX3400 schreef op zondag 02 september 2007 @ 22:39:
[...]

*kuch*
Sinds wanneer is het maken van een image (dus bit voor bit wegschrijven van een disk) per direct dataverlies? Iedereen kan garble kopieren zonder dat garble ineens nog verder onleesbaar wordt.

*edit*
Beter lezen MAX3400; inderdaad de rescue-disks kunnen tot dataverlies leiden... |:(
Sja, ook ik was al aan het editen en nuanceren ;)

Kijk eens naar zijn systeemspecs: Asus A8N-SLI | AthlonX2 4400+ | Asus EN6600 GT | 2x 512MB DDRAM | Maxtor DiamondMax10 300GB

Hij heeft maar één harddisk; misschien denkt hij dat hij dat image op de tweede harddisk kan maken. Geen goed idee!

Bovendien moet je dus een bit-voor-bit image maken (dat kan bijv. met GetDataBack) als je geen dataverlies wilt; dan kun je 'm beter in een andere PC hangen.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• MAX3400

MAX3400

pinockio schreef op zondag 02 september 2007 @ 22:44:
[...]

Sja, ook ik was al aan het editen en nuanceren ;)

Kijk eens naar zijn systeemspecs: Asus A8N-SLI | AthlonX2 4400+ | Asus EN6600 GT | 2x 512MB DDRAM | Maxtor DiamondMax10 300GB

Hij heeft maar één harddisk; misschien denkt hij dat hij dat image op de tweede harddisk kan maken. Geen goed idee!

Bovendien moet je dus een bit-voor-bit image maken (dat kan bijv. met GetDataBack) als je geen dataverlies wilt; dan kun je 'm beter in een andere PC hangen.
Dan zitten we weer op dezelfde lijn. Liever nog een USB-disk ofzo maar vaak niet aanwezig.

Voorlopig dus de redelijke concensus: GetDataBack.

• Artikel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-05-2023
Bedankt voor de reacties. Inderdaad, topic titel zou moeten zijn 'verkeerd gebruik' (ik had ook al gezegd 'dom dom dom dom dom' :P)

Ik heb niet de beschikking over een andere (externe) hardeschijf van dat formaat, maar ik zal in elk geval de harde schijf in een andere PC hangen en kijken wat er nog te halen valt. Bedankt :)

Acer Aspire 5930G-734G32MN

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ok, dan maar op veler verzoek aangepast ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1