Ubuntu op Santa Rosa Laptop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanpaul145
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-07 14:52
Ik heb een Zepto Znote 6625WD (voor specs zie http://tweakers.net/gallery/sys/14028 ), waar ik nu Windows Vista Business op draai, maar ik wil weer eens Ubuntu op mn machientje hebben. Als ik Ubuntu 7.10 probeer te installeren op mn laptop krijg ik bij het loaden van live distro een kernel panic boodschap te zien, waarna het crasht nar busybox. Ik vermoed vaagjes dat dit ligt aan gebrek aan ondersteuning voor Santa Rosa laptops in de kernel van Feisty, maar ben hier dus niet zeker van.

Voordat mensen me flamen met "er zijn al topics hierover" : ja die zijn er, ik heb er gezocht, maar geen eenduidig antwoord gevonden op mijn probleem.

P.s. Ik weet dat het niet de install disc kan zijn omdat ik 2 originele discs thuis heb liggen (had ze besteld bij Canonical).

Heeft iemand een oplossing voor mijn probleem?

[ Voor 0% gewijzigd door Jeanpaul145 op 02-09-2007 15:48 . Reden: Kleine correctie ]

:j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 17:21

deadinspace

The what goes where now?

Hoe weet je dat het om een kernel panic gaat? Krijg je foutmeldingen waar we misschien wat mee kunnen?

Heb je misschien iets aan dit topic? (en dan met name het stukje over de alternate install cd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanpaul145
deadinspace schreef op zondag 02 september 2007 @ 16:20:
Hoe weet je dat het om een kernel panic gaat? Krijg je foutmeldingen waar we misschien wat mee kunnen?

Heb je misschien iets aan dit topic? (en dan met name het stukje over de alternate install cd)
Het gaat om een kernel panic omdat dat de boodschap is die ik te zien krijg vlak voordat het crasht naar busybox :P

Ik heb in ieder geval Kubuntu alternate 64bit geinstalleerd, en dat ging (voor mijn gevoel) goed.
Alleen krijg ik een 100% zwart scherm te zien als ik t probeer te booten...

En mn dvd brander is plotseling spoorloos verdwenen in windows Vista... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanpaul145
Ok ik heb Kubuntu zover gekrege dat ie opstart in KDE, maar zonder geluid, zonder nvidia drivers en zonder wifi. Mn bluetooth chip herkent ie dan wel.
Ik ga maar eens de updates installeren, kijken wat dat me oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Ik ben benieuwd hoe je de install in KDE gekregen hebt ik heb het probleem ook een tijd gehad en een dapper install heeft bij mij de oplossing gemaakt (met daarna een upgrade via apt)
Alle devices zijn daarna direct goed herkend (Asus s96s)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 13:53
probeer eens in grub de splash-optie weg te halen tijdens het booten
bij mij loopt ie ook gruwelijk vast als ik dat aan heb staan, hoewel dat ati is. maar het is de moeite van het proberen waard

(meer info hierover)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanpaul145
Pim. schreef op woensdag 05 september 2007 @ 08:51:
Ik ben benieuwd hoe je de install in KDE gekregen hebt ik heb het probleem ook een tijd gehad en een dapper install heeft bij mij de oplossing gemaakt (met daarna een upgrade via apt)
Alle devices zijn daarna direct goed herkend (Asus s96s)
Als je bedoelt hoe ik NA de installatie Kubuntu zover heb gekregen dat ie KWM opstart (de KDE Window Manager), da's eenvoudig: neem de "safe" kernel optie, dan kom je in de cli terecht.
Als het goed is ben je dan ook gelijk als root ingelogd. Is dit niet het geval, tik dan het volgende in (zonder de quotes):
"sudo -i" (het vraagt je dan voor je root pw, voer dit in).

doe dan het volgende:

- "cd /etc/X11" (hiermee ga je naar de relevante dir)
- "cp xorg.conf xorg.conf~" (hiermee maak je ene backup van je xorg.conf bestand)
- "vim xorg.conf"

Als je in vim zit, zoek dan naar de Driver regel van het videogedeelte. In mijn geval stond deze ingesteld op "nv", dit heb ik veranderd naar "vesa".
Let wel even op: er zijn meer Driver regels in het bestand, wijzig niet de verkeerde ;)
Hierna sla je het bestand op, sluit vim af, en herstart je pc. Als het goed is start je pc in ieder geval nu wel op.

Maar...
De problemen waren (en zijn) voor mij nog niet voorbij.
Zo heb ik per se de Gutsy kernel (2.6.22) nodig voor wifi functionaliteit, maar dan breken een aantal libc6 packages waardoor ik niet meer kan compilen (dodelijk voor een devver zoals ik :P ).
Dit compilen moet ik sowieso gaan doen om ALSA 1.0.15 rc1 werkend te krijgen, dit zit (nog) niet in de Ubuntu repositories. Hier wordt echter wel de driver van mijn geluidskaart in meegeleverd.

Ik verwacht (heb nog niet eens gekeken) dat de nvidia driver niet zo veel problemen oplevert.
Hierna moet ik nog een beetje gaan knutselen voor mn webcam en evt de "extra" toetsen van mn keyboard, en dna heb ik alles werkend denk ik.

Oh ja, dit ook nog: vanwege alle dependency probleempjes ga ik morgen maar lekker over op Ubuntu Gutsy Tribe6 (jaja ik weet dat het een alfa versie is, maar hopelijk geen gezeur aan mn kop meer, en WEL kunnnen compilen :P )

[ Voor 5% gewijzigd door Jeanpaul145 op 05-09-2007 16:50 . Reden: ff wat dingetjes erbij gezet :-P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanpaul145
Ik ben er inmiddels achter waarom ALSA zo vervelend doet.

De snd-hda-intel sound module is op een paar vlakken nogal brak, waardoor er een revisie gemaakt moet worden voor de nieuwe HD audio kaarten.

Pagina: 1