[Ubuntu 70.4] Live cd installatie werkt niet.

Pagina: 1
Acties:
  • 605 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
Ik ben nieuw in de wereld van linux, op wat ervaring met het opzetten van een Debian Etch webservertje na.Nu wil in Ubuntu op mijn laptop installeren dmv de Live-cd.

Echter krijg ik na het opstarten de volgende melding:
Busybox v1.1.3 (Debian 1:1.1.3-3ubuntu3) Built-in-Shell (ash)
Enter help for a list of built-in-commands.

/bin/sh: can't access tty: Job control turned off
(initramfs)
iemand enig idee wat dit is?
ik heb al een nieuwe cd proberen te branden, de live cd start wel goed door op mijn werkstation.
de alternate install cd werkt volgens mij wel goed (ik kom in de installer) alleen ben ik huiverig voor het handmatig maken van de partitie's, en gebruik ik liever de boot cd

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyVacation
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Bij de alternate-cd hoef je niet handmatig partities te maken, het enige verschil is dat je geen grafische omgeving hebt, maar alles in text-mode moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
Na wat zoeken is het gelukt geloof ik, na het verwijderen van een partitie die ik heb gemaakt voor linux (14,7GB) werd deze als free space weergegeven, en kon ik kiezen voor automaticly partitioning ofzo.

even kijken hoe het gaat, en of ik nog in windows kom straks 8)7

Het werkt.... half :)

ik weet niet of het slim is deze vraag hier te stellen... maargoed.

De installatie is gelukt, grub werkt (triple boot ubuntu, XP, vista)
echter kom ik alleen in de command line van ubuntu, het geeft een melding dat er een probleem is met de grafische kaart.

Het gaat om het volgende systeem:

Dell Latitude D830
T7500 core 2 duo 2,2ghz
2GB DDR2 667mhz
Nvidia Quadro 140M videokaart.

[ Voor 43% gewijzigd door Extera op 22-08-2007 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 17:21

deadinspace

The what goes where now?

Extera schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 19:58:
... alleen ben ik huiverig voor het handmatig maken van de partitie's ...
Enigszins offtopic: Als je gaat rommelen met je partities (ook vanuit Windows), of een OS gaat installeren naast bestaande dingen die behouden moeten blijven, dan doe je er altijd verstandig aan om eerst backups te maken, in ieder geval van de allerbelangrijkste dingen.

Een ongeluk zit in een klein hoekje, en je wil geen belangrijke gegevens verliezen neem ik aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
offtopic:
heb even een edit gedaan ondertussen in de post hierboven

Ik heb voor de installatie, na de post hier inderdaad toch maar even een ghost image gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 20:06
nvm, verkeerd gelezen, je bent blijkbaar voor een GUI-loze installatie gegaan.

[ Voor 85% gewijzigd door maleadt op 22-08-2007 20:57 . Reden: verkeerd gelezen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
Ik ben die vraag nergens tegengekomen?
ik heb de volgende iso gebruikt:

ubuntu-7.04-alternate-i386.iso

hij vraagt wel een hoop dingen over Xserver (ben de installie opnieuw begonnen, voor het geval ik iets over het hoofd zag...)

Kan hij zijn dat hij de resoltie 1920x1200 niet leuk vind (native scherm resolutie)

// ik zie tijdens de installie wel dingen als gnome voorbij schieten, lijkt me dus wel een installatie met GUI?

[ Voor 30% gewijzigd door Extera op 22-08-2007 21:11 . Reden: gnome ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Deze moet je hebben:

http://nl.releases.ubuntu...ntu-7.04-desktop-i386.iso

Die heeft gewoon een Grafisch installatieproces.

Die alternate versie is voor de wat gevorderde Linuxer.

Tutorial gevonden voor Ubuntu installatie op de D830.

http://www.arietimmerman....untu-op-de-latitude-d830/

Daar gebruiken ze wel weer de alternate versie. Maar daar hebben ze wel een volledige handleiding erbij, dus probeer die handleiding eens te volgen, aangezien je de (volgends de tutorial goede ISO) al hebt.

Jij moet vanaf stap 5 beginnen, dit is nadat ubuntu geinstalleerd is, en je niet kan booten. In de stappen 5, en de volgende stappen staat uitgelegd hoe je de videokaart aan de praat krijgt.
Download Ubuntu. De link verwijst naar de alternate installatie cd van Ubuntu. De gewone cd werkt niet goed op deze laptop

[ Voor 69% gewijzigd door ThinkPad op 22-08-2007 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwadronaut
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Bekijk even wat er in /etc/X11/xorg.conf staat? zet glxr ed in commentaar, alleen vesa driver. Kijk wat er als default runlevel staat in /etc/inittab verander dat naar 3, als dan alles lekker boot kan je gaan klooien met xorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
volgens die tut moet ik "nv" veranderen in "vesa" echter staat dit er al bij mij :)
verder weet ik niet hoe ik in /etc/inittab moet komen, dat kan ik niet vinden.

In ieder geval werkt het nogsteeds niet :'(

• kwadronaut
  • Niet online
Open met je favoriete tekstveranderaar /etc/inittab bvb: nano /etc/inittab

Dan kijk je daar bovenaan wat de standaard runlevel is. Als je dit aanpast naar runlevel 3, zal je inderdaad niet in een grafische interface booten, maar dat maakt het gemakkelijker om te debuggen. Vanaf daar kan je dan door bijvb. startx te typen, kijken naar de fouten. Die fouten komen ook in /var/log/Xorg.0.log terecht. Dat kan je bijvoorbeeld gemakkelijk lezen door less /var/log/Xorg.0.log te typen. Dan weet je beter wat de precieze fout veroorzaakt.

Edit: Toevallig santa rosa en anderszins nieuwe technologie.... Kijk eens op http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=513546 of misschien nog handiger en specifiek voor jou machine: https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam/DellLatitudeD830

[ Voor 18% gewijzigd door kwadronaut op 23-08-2007 14:58 ]

• Extera
f you are getting this error (and you have a SATA harddrive); this is the fix:

At the LiveCD initial boot screen:
o Select F6 for more options
o Add the following option to the beginning of the options list:
break=top
o Press enter to start booting
Ubuntu will start booting, but kick you out to a command prompt; at the prompt type these two commands:
modprobe piix
exit

You will now boot into the LiveCD normally.
oke, dit lost 1 probleem op..., ik kan de live cd nu "evenver" booten als de install van de alternative install cd, ik krijg nu het ubuntu balkje, en de foutmelding (zie startpost) blijft weg.
echter krijg ik hierna de melding dat er iets is met de grafische drivers

ook de onderstaande regel aanpassen bij de bootoptions helpt het voorkomen van de foutmelding:
generic.all_generic_ide=1
de outpout van de error:
no screens found.

Misschien zo straks even een ander scherm proberen?

// edit: De live cd boot, wel met een IIyama Prolite E380S aan de laptop. *O*
Hierna kan ik gewoon terug switchen naar mijn laptop scherm....
iemand een idee van een oplossing?

[ Voor 21% gewijzigd door Extera op 23-08-2007 18:03 ]

• kwadronaut
  • Niet online
x3100 driver geïnstalleerd van http://intellinuxgraphics.org/ ?

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 13:16
Hij heeft toch een Nvidia Quadro 140M, wat moet hij dan met een Intel videokaartdriver?

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Extera
Ik heb even een her install gedaan dmv de alternate cd, maar nu op het IIyama scherm, ubuntu boot prima. Ook op mijn laptop scherm werkt Ubuntu nu prima voor zover ik kan zien :)

//edit: helaas is het plezier van korte duur, als ik boot op het externe scherm is er niets aan de hand, ik kan na het booten ook het scherm overschakelen naar het laptop scherm.

Als ik boot met het scherm in de vga uitgang, maar het beeld op het laptop scherm, is er ook niets aan de hand. Ubuntu laad gewoon op de normale manier. Alleen kan ik niet inloggen omdat er 100x de letter "e" komt als ik op de e druk :?

Als ik boot zonder het scherm in de vga uitgang, krijg ik dezelfde no screen detected error :(

[ Voor 53% gewijzigd door Extera op 23-08-2007 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
Mochten mensen dit probleem in de toekomst tegenkomen, ik heb hier een tijdelijk oplossing gevonden voor het probleem. (bron)
Hi a further update.

I have found a tempory solution, credit goes to "groovy guru" I tried his fix from another similar problem. it was as follows:

"The problem is the screen resolution. I have a 1920x1200 screen. However 1280 x 1024 will do the job.

Now at the command prompt run the command

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

This will run through some rigmarole which you can just except the defaults for except for two things. When it wants the video driver pick "vesa" , second when it asks what res pick 1280x1024.

Now at the command line run

sudo /etc/init.d/gdm start

That should get the live CD fired up with the wrong screen res."

Now I have graphical interface of a sorts I just need to work out how to get the correct resolution.
voorlopig werkt het dus 8)
mocht iemand de oplossing tegenkomen voor de D830 scherm drivers, graag :) want Beryl krijg ik op deze manier helaas niet aan de praat.

[ Voor 6% gewijzigd door Extera op 26-08-2007 15:55 ]

Pagina: 1