Toon posts:

Windows XP wil niet afsluiten op Acer 5720G notebook

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
---------------------------------------- SOLVED ----------------------------------------------

Beste mensen van Tweakers,

Ik ben de laatste dagen bezig geweest met het installeren van Windows XP op mijn Acer 5720G laptop. Dit gaat niet makkelijk, en ik heb nu een probleem waar ik niet langs kom met google. Aangezien andere posts op tweakers me al veel geholpen hebben, ga ik nu zelf eens om hulp vragen.

Met veel gedoe is XP dan eindelijk geinstalleerd op mijn Acer, en heb ik een compleet driverpakket voor xp. De eerste keer dat ik al deze drivers installeerde (ze staan op de acer-website, de link heb ik uit deze thread: ATI Mobility Radeon HD 2300 HM, onderaan de pagina) werkten ze allemaal, daarna merkte ik echter dat windows xp niet meer wou afsluiten: tijdens de boodschap "Windows wordt afgesloten" blijft de laptop hangen, zonder enig teken dat hij ergens mee bezig is. Alleen het lampje onder het "SignalUp"-knopje van Acer knippert traag, dat is een knopje dat de wireless-lan aan of uit zet. Druk ik op het knopje, dan houdt hij op met knipperen, maar gebeurt er verder niets. Ik vermoed dat dit niks te maken heeft met het afsluitprobleem.

Door middel van het gebruiken van herstelpunten en drivers opnieuw te installeren, kon ik het probleem telkens weer reproduceren - echter gebeurde het steeds na installatie van een andere driver. Het probleem is niet toe te wijzen aan een enkele driver - of in ieder geval niet direct.

een keer deed het probleem zich voor na het installeren van de bluetooth-driver. die driver weggehaald, toen deed hij het weer. Toen de chipsetdriver van Intel geinstalleerd, toen kwam het probleem terug. Toen het systeem geheel hersteld, alle drivers verwijderd.

Vervolgens bijna alle drivers behalve de bluetooth-driver geinstalleerd (incl. chipsetdriver), geen probleem. Daarna cardreader-driver geinstalleerd, toen kwam het probleem weer terug. Systeem weer compleet hersteld.

Dit maal in een keer alle drivers behalve de chipset-, bluetooth- en cardreaderdrivers geinstalleerd - weer deed het probleem zich voor.

Telkens na systeemherstel naar het eerste herstelpunt, verdween het probleem.

Even een lijst van alle drivers die ik gebruik:

een aangepaste versie van Ati Catalyst Control Center voor de Ati Mobility Radeon HD2300
Realtek High Definition Audio met Ambit HDAUDIO Modem
Suyin driver voor Acer CrystalEye Webcam
RICOH Cardreader driver
Intel Chipset driver
Intel PRO/Wireless driver
Broadcom Netlink driver voor GB Ethernet
Acer Launch manager voor Acer-knopjes op het toetsenbord
Broadcom Bluetooth driver

Al deze drivers staan in het lijstje op de acer-site, via de forumlink bovenin deze post.

Ik hoop dat ik niet de enige ben die dit probleem ondervonden heeft, en dat ik niet terughoef naar Vista... :/

Alvast bedankt,
Sander

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Het zou best wel eens aan je (W)LAN kan liggen. Eerste wat ik zou doen, ervan uitgaande dat je geen troep/processen heb draaien die het probleem veroorzaken, is nogmaals al je drivers netjes installeren en 1 voor 1 de apparaten die uitgeschakeld kunnen worden (WLAN, bluetooth, lan enz.), uitschakelen via apparaatbeheer en stap voor stap proberen of het afsluiten dan wel werkt. Gewoon even softwarematige componenteliminatie toepassen.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip, daar had ik niet aan gedacht - ik was telkens drivers aan het installeren en weghalen :P

Het is nu wel gelukt de foutieve driver te vinden. Drie keer raden wat het was? ...de webcam, die het zonder extra driver eigenlijk ook al deed. Blij dat het geen consequenties heeft, minder blij dat ik daar al die moeite voor heb gedaan.

In ieder geval bedankt voor de hulp.