Toon posts:

Snelle verdwijning van de 939 socket.

Pagina: 1
Acties:
  • 2.131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dat gaat toch eigenlijk helemaal nergens over?

Vandaag ongeveer een jaar geleden kocht ik mezelf een toen relatief prijzig mobo. (100+ euro vind ik veel :P) met socket 939. Speciaal gelet op dualcore dat hij dat allemaal ondersteunt in het kader van een toekomstige upgrade.
Van de week dacht ik, die x2 cpu's kosten tegenwoordig nog een kip en een ei, maar eens upgraden.

Al snel kwam ik er achter dat het allemaal over is gesprongen naar AM2.
Dat gaat toch werkelijk nergens over? Wat is er gebeurt met het verkopen van meerdere sockets?
Ik kan me nog een tijd herinneren dat er gewoon iets van 6 verschillende socket mogelijkheden waren...
En als je dan een socket 939 cpu vind issie gewoon belachelijk duur vergeleken met AM2.

Nou ben ik dus min of meer genoodzaakt over te stappen op AM2 alleenmaar omdat ik een snellere cpu wil.
Dus dat is een nieuw mobo + geheugen + cpu.
Mijn plan was een nieuwe cpu, en evt een nieuwe videokaart... met die twee dingen kan ik nog prima een jaar of 2 vooruit.

Ik vind dit erg jammer...

Als ik dan ook nog eens benchmarks bekijk en zie de daadwerkelijk snelheidswinst in verhouding nihil is moet ik helemaal huilen. :/

Wat vinden jullie hier nou van?

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-05 09:47
Tja. Wat valt er aan te doen?

Ik heb een paar maanden meer dan een jaar geleden ook een nieuwe computer gekocht, en zit nu met hetzelfde. Maar ik ben gelukkg nog niet aan een upgrade toe. Daar heb ik tijdens het samenstellen van mijn computer wel voor gezorgd.

Tegenwoordig gaan de ontwikkelingen in de computertechnologie zo snel, dat een machine upgraden denk ik niet echt meer financiëel verantwoord is. Of je moet elke zoveel maanden minstens één onderdeel van je computer vervangen, of je stelt gewoon meteen een goed bakbeest samen, wacht een aantal jaar en koopt weer een hele nieuwe computer.

Ik heb voor de laatste aanpak gekozen. Kost me één keer een smak geld en dan werkt alles optimaal. En als ik ooit een upgrade doe, lijkt het erop dat dat een nieuw moederbord, nieuwe processor, nieuw geheugen, nieuwe videokaart worden. Het enige wat overblijft is de kast waar het inzit. En misschien die niet eens.

Aan de ene kant kun je dit een kwalijke ontwikkeling noemen, maar altijd blijven hangen in oude technologie is ook niet ideaal. Helaas voor AMD vind ik dat het onnodig was 939 zo snel uit te rangeren na de introductie van AM2.

Aan de andere kant bespaart het me wel het geld van een hoop upgrades. (geld dat misschien in AMD's zak had kunnen zitten)

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik vind het in ieder geval mooi dat zowel s775 als s940 behoorlijk lang mee zullen gaan.

Een jaar geleden trouwens, was al bekend dat AM2 eraan zat te komen en groots ging worden, dusja, als je dan nog 939 koopt.. Ook is het DDR2 RAM nog steeds relatief goedkoop, en natuurlijk veel sneller. Dus waarom ook niet?

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:12

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Volgens mij was de 754->939 nog sneller dan de 939->am2 overstap. Ik zit zelf nog met een 4200, waar een 46/4800 gewoon het niet waard is (tov een am2), maar een nieuwe mobo/geheugen weer zonde is van het geld gezien huidig systeem het best nog wel goed doet. Enige upgrade was een opteron (180?) of de CPU nog een stukje opkrikken. Laatste was nog niet bijzonder succesvol :P

Menig game vraagt meer van de videokaart dan de processor, gelukkig met een pci-e slot kan je nog een flink eind vooruit. Ik draai de 8800gts640, menig game kan ik nog zonder problemen draaien, af en toe de HD vervangen door wat snellere en grotere. Zo probeer ik de uitstel nog wat verder te rekken tot duidelijk is wat am2 en am2+ gaan doen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Ik kan me hier helemaal bij aansluiten. Ik heb mijn S939 systeem in februari 2005 gekocht met een 3500+ cpu. Rekening houdend met de mogelijkheid om er later nog een snellere processor in te zetten.
Nu het eventueel een leuk moment daarvoor zou zijn, blijkt dat geschikte upgrade CPU's (4600+, 4800+, Opteron 180, 185) nauwelijks leverbaar zijn en zo ja, dan veel te duur in vergelijking met socket AM2 varianten.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

tsja ik heb een 754 moob gehad. dat was helemaal erg.

nu heb ik een 940 (dual ) mobo van 550E ex btw... en het is ook verouderd binnen 1 jaar .
dat weet je gewoon. mja je moet pc's niet kopen voor meer dan 1 generatie (generatie is 2.5-3 jaar bij mij).

als ze oud zijn is upgraden wel leuk omdat de onderdelen niet duur zijn.

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Niet meer dan logisch. Omdat de industrie snel naar DDR2 ging moest AMD wel mee. Het is echt niet zo dat ze je naaien en even een extra dummy-pinnetje toevoegen, zodat je weer nieuw spul moet kopen.

In het verleden zijn CPU makers al tientallen keren van socket verwisseld. Herinner je je de CPU insteekslots nog? Waar zijn die gebleven? Technologische ontwikkeling gaat gewoon snel en je prestaties beperken voor een beetje backwards-compatibility is gewoon het einde van je bedrijf. Net als het in stand houden van oude productielijnen om een nichemarkt te bedienen (upgraders).

Desondanks hoor je van mensen die nog op 939 zitten dat ze vaak tevreden zijn met 939 Opterons. Deze zijn snel, (nog?) redelijk goed verkrijgbaar en goed over te klokken zodat ze nog redelijk bij kunnen blijven.

[ Voor 0% gewijzigd door Erik Jan op 02-09-2007 02:11 . Reden: ergerlijke typo :X ]

This can no longer be ignored.

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-10-2025

Mr-Beamer

And what shall I improve today

ik ken het in maart een mobo met een 3800 x2 cpu en een 7900 gpu kaart gekocht
dacht van koop nu een upgrade. cpu voor 939.
Kwa prijs liggen ze hoog (omdat ze niet meer gemaakt worden), mun gpu was toen €380, nu is i nieuw niet meer aan te komen.
2de Hands is i niet meer waard als €100.
Wat doe je er aan, NIKS
Het is altijd gokken als je iets koopt.

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

ik wil net zeggen (met hierboven ergens) ik kocht een strak 754 bord voor een boel geld en nog geen 2 maanden was de 939 er al. Ik mooi de lul met mijn single channel memory controller (voor zover dat uitmaakt)

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Tja vergeleken met de Socket A die uitgeknepen is van hier tot Tokyo met 6000 verschillende Sempron's en afgeknepen Athlon's is het best snel ja, maar als je het met Intel sockets vergelijkt weer niet ...

Zelf heb ik 1 jaar geleden 2 fouten gemaakt :

1. Geen Opteron in plaats van Athlon X2 gekocht.
2. Intel C2D onderschat die 2 maanden later kwam :$

Maar het had wel een groot voordeel : Ik ben de trotse bezitter van een Limited Edition DFI Venus nForce4 SLI moederbord die elk centje van de 300 € waard was O+ 8)

Intel S775 heeft IMHO nog steeds niet een moederbord type die zo sterk is als de DFI is en was voor S939 en vroeger natuurlijk Socket A/462 :P

Kortom : Ja het is klote en ach je leert ervan en sowieso nooit toekomst gericht kopen, maar "Wat heb ik op dit moment nodig" kopen ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• SinergyX
  • Laatst online: 00:12

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Enige optie is inderdaad de opteron 185 (180 lijkt al moeilijk te krijgen), nadeel voor mij.. Vista licentie :/

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-05 19:55
ik vind het mega iritant.. koop je daaro een dure barebone en vervolgens half jaar later moet je moeite doen om nog een goede betaalbare x2 proc te vinden.

Mijn AMD only gehalte was een beetje ingezakt toen :( terwijl ik altijd AMD HEERST idee had. Nu ben ik overgestapt op een macbook, omdat ik daar bijna toch niks kan upgraden X) en gewoon een nieuwe moet kopen straks en daar heb ik het geld niet voor... nu doe ik dus veeeeeeeel langer met me huidige hardware.

Heb nu zoveel geld over :)

• TheZeroorez
  • Niet online
Erik Jan schreef op zondag 02 september 2007 @ 01:08:
Niet meer dan logisch. Omdat de industrie snel naar DDR2 ging moest AMD wel mee. Het is echt niet zo dat ze je naaien en even een extra dummy-pinnetje toevoegen, zodat je weer nieuw spul moet kopen.
Inderdaad, s939 was wel wat sneller dan s754, maar het had nooit (zo) moeten bestaan. Waarom denk je dat er maar één extra pin nodig was? Juist, omdat er zo'n 50 ongebruikte op s939 zitten, want er zou DDR2 bij moeten komen. Maar omdat dit niet goed lukte en AMD haast had, hebben ze toch maar DDR1 gekozen. Gevolg: weer een korte socket.
Desondanks hoor je van mensen die nog op 939 zitten dat ze vaak tevreden zijn met 939 Opterons. Deze zijn snel, (nog?) redelijk goed verkrijgbaar en goed over te klokken zodat ze nog redelijk bij kunnen blijven.
Opteron 165, met name ja, want die zijn goedkoop, maar toch dualcore, en klokken (mits échte Opteron) bijzonder goed over, beter dan een 3800+ :)

[ Voor 5% gewijzigd door TheZeroorez op 02-09-2007 09:44 ]

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:01
Verwijderd schreef op zondag 02 september 2007 @ 00:23:
Dat gaat toch eigenlijk helemaal nergens over?

Vandaag ongeveer een jaar geleden kocht ik mezelf een toen relatief prijzig mobo. (100+ euro vind ik veel :P) met socket 939. Speciaal gelet op dualcore dat hij dat allemaal ondersteunt in het kader van een toekomstige upgrade.
Niet slim, een jaar geleden namelijk was AM2 al de standaard en S939 een zo goed als aflopende zaak. Waarschijnlijk had je daarvoor toen niet gekozen, aangezien het DDR2 geheugen toen ook erg prijzig was. Nu zit je echter met het probleem dat zowel geheugen als mainboard en je processor niet meer (veel) upgradable zijn. Aan de andere kant is het nooit anders geweest, computers kosten gewoon geld... Het enige verschil is dat de componenten nu een stuk goedkoper zijn als 5 jaar terug... :)

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Meer in het algemeen is het volgens mij tegenwoordig niet meer zo heel erg kostenefficiënt om je eigen bak samen te stellen, als je een standaardconfiguratie koopt bij een grote fabrikant (bijv. Dell) is het geheel volgens mij vaak goedkoper dan als je het zelf samen zou stellen.

Hetgeen natuurlijk niet wegneemt dat ik nog steeds liever zelf de controle behoud over wat ik precies in mijn bak flikker. Maar het upgraden is inderdaad niet altijd meer de moeite waard... Vooral omdat je dus vaak in een keer mobo, processor en geheugen moet upgraden.

Rustacean

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-05 20:23

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Zo verdwijnt er in deze markt wel meer snel....

- Socket 423 van Intel?
- Socket 370 en 478 zijn ook snel uitgefaseerd

En dan heb ik 't nog niet eens over andere componenten waar je sporadisch nog eentje van vind.
- PCI Videokaarten
- CRT-monitoren... jawel ondertussen zeldzaam nieuw
- Geheugen! simm, dimm, sd-ram en binnenkort ook DDR
En ga zo maar door.

Kwestie van goed relativeren bij aanschaf. Wat is geschikt voor mij, hoelang moet 't mee en na die periode compleet vervangen. De halfjaarlijkse upgrade is kostentechnisch niet meer zo interessant.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• 418O2
  • Laatst online: 01:39
PCI videokaarten zijn allang uit de running, ze werden nog wel gemaakt, maar dat waren echt afgeknepen modellen. Onzin ook, want als je geen AGP poort hebt/had dan had je ook geen bar snelle pc meestel en bottlenecked je cpu de gpu toch.

Je weet gewoon dat wanneer je een config koopt dat het op een gegeven moment verouderd. Daarnaast vraag ik me af of je wel volle profijt van een quadcore zou kunnen trekken ALS hij op een NF4 bordje zou willen.

Zit zelf ook met een s939 x2 4200+ config, met 2gb DDR ram. Vrij waardeloos nu, maar ik zie echt geen reden om over te stappen op een AM2 config... Kan me ook niet voorstellen dat je tekort hebt aan een goede 939 config.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je kijkt naar platforms waar wel meerdere generatie CPU op dezelfde socket of slot gebruikt zijn (So7, Sl1/So370 en SoA) vallen een paar dingen op:

1) ondanks dat de sockets fysiek hetzelfde bleven, kreeg je bij iedere nieuwe CPU release weer issues met supported voltages, supported features die wijzigingen in pinout of pinfunctie meebrachten.
2) zelfs daar waar het wel mogelijk was om nieuwere CPUs op oude moederborden te draaien, vielen de prestaties tegen. Bij SoA was er een factor twee verschil in prestaties van exact dezelfde CPU tussen oude en nieuwe chipsets, bij So7 (dat langer bestaan heeft) liep dat op tot ruim een factor drie verschil tussen de snelste en de traagste. Als je dan rekent hoeveel bang-for-your-buck je krijgt was je meestal toch goedkoper uit om een iets tragere CPU op een nieuw moederbord te prikken dan een snelle CPU op een oud mobo.

Dus soms kon het vroeger wel (So4, So6, So8 en SlA waren dan weer voorbeelden waarbij dat niet echt opging), maar vaak zat liep je toch tegen andere beperkingen aan dan de socket zelf en was je economisch zinniger uit als je toch een nieuw plank kocht.

* dion_b ziet dan ook totaal niet het probleem met snel wisselende sockets :z

Oslik blyat! Oslik!

• 418O2
  • Laatst online: 01:39
Nee, men wil graag denken dat als het past dat het ook werk, zoals ik min of meer ook al postte.

Als je bij wil blijven ben je een hoop geld kwijt. En ja, het gaat steeds sneller, en ja, het wordt steeds duurder (dat denkt iedereen tenminste ;) )

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Eerste wat bij mij opkomt: Hoe lang bestond socket 939 al toen je het vorig jaar kocht ?
Een socket in 1 jaar uitfaseren is wel heel erg snel, dus waarschijnlijk zal het wel al een tijdje hebben bestaan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Socket_939
Socket 939 was introduced by AMD in June 2004

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Verwijderd

Gewoon upgraden en oude spullen op Ebay verkopen.

Ben zo ook van s754->s939->sAM2 gegaan

Verschil s939-sAM2 is eigenlijk niet merkbaar. En nu met Vista is het eigenlijk allemaal trager geworden..

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:26

SmartDoDo

Woeptiedoe

Sokken mogen in Stuffis Generalis, sockets daarentegen in Processors, Mobo's & Geheugen :Y)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Er zijn wel degelijk sockets na zeer korte tijd uitgefaseerd. So6 is hooguit een paar maanden gebruikt (ook niet gek, aangezien het een subset van So3 was...), So4 is weliswaar twee jaar gebruikt, maar er zijn (muv wat Overdrive vapourware) hooguit twee CPUs op gereleased.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Er valt niet veel van te vinden, het gaat misschien wat rapper dan anders maar het was te voorspellen, een jaar geleden, zelfs twee jaar geleden was socket AM2 al volop aanwezig.

Waarom ze dit sneller hebben gedaan? Misschien omdat Intel eindelijk socket 478 de deur uit deed en socket 775 met DDR2 ging gebruiken.

Ik snap ook niet waarom dit jouw systeem opeens minder zou moeten maken.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De vergelijking met Intel en So478/775 is natuurlijk niet een terechte. Bij Intel loopt alleen de FSB over de socket en staat socket los van geheugen. Je hebt So478 borden met DDR2 (en SDR trouwens) en So775 borden met DDR1. Bij AMD loopt de geheugenbus zelf over de socket, waardoor een nieuwe geheugentype per definitie een nieuwe socket inhoudt.

Je mag er dan ook zonder meer vanuit gaan dat DDR3-support weer een andere socket gaat vereisen bij AMD, terwijl je nu bij intel So775 borden ziet met DDR3 support :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Maar als ik de TS zo hoor, dat hij tot zijn verbazing een socket AM2 aantreft in de winkel, is hij niet erg op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, als dit vorig jaar ook het geval was bij de aanschaf van een socket 939 moederbord vind ik dit de schuld van de TS.

• Mojo
  • Laatst online: 23-05 18:34

Mojo

The Power Within

Ik heb een Athlon 64 3200+ gehad. Daarmee heb ik wat problemen gehad en die zijn onder garantie vervangen. Ik heb een nieuwe 3200+ gekregen en van het moederbord het geld terug (best goede deal). Daarna besloten om een X2 4400+ te kopen, omdat die (blijkbaar) nog beschikbaar was en ik dan niet over hoef te stappen naar DDR2 Nou niet dus, 3 weken later order geannuleerd. Mijn grootste struikelpunt was opzich niet dat het een nieuw Socket was, maar meer het feit dat ik een deel van mijn oude onderdelen niet mee kon nemen. Uiteindelijk een C2D E6400 gekocht met 2x 512MB DDR2 (later nog eens 2x 512MB (totaal €230,-) en toen 2 maanden later voor 80 euro 2GB kunnen kopen :( ) Hwas toch ineens een behoorlijke investering. Naast het feit dat de C2D gewoon duurder was dan een X2, moest ik dus ook nog eens nieuw geheugen hebben. Achteraf ben ik blij dat ik voor de C2D ben gegaan, heb er veel plezier van en lekker naar 3.0 GHz overgeclocked. Ding is zoveel sneller dan een X2 ;)

Conclusie:
Het grootste nadeel van 939 -> AM2 was voor mij dat je meteen je geheugen moest upgraden (en dat was duur destijds).

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• kalizec
  • Laatst online: 23-05 13:27
Een jaar terug was s939 -> AM2 al bekend. Sterker nog, de eerste AM2 moederborden staan al sinds Mei 2006 in de Pricewatch. Dat is ruim 15 maanden geleden. Kortom, de TS had zijn huiswerk beter moeten doen voor de aanschaf, thans dat is mijn mening. Idem geldt voor de andere personen die klagen over de verkrijgbaarheid van s939 x2 processors. Ook daarvan had je makkelijk vast kunnen stellen dat er met de verkrijgbaarheid problemen zouden ontstaan meer dan een jaar na de introductie van AM2.

Als alternatief. Koop een x2 3800+ of 4200+ (zijn vaak nog wel leverbaar) en klok die over naar de gewenste snelheid. AMD heeft het 90nm process zo goed onder controle dat het overgrote merendeel van die processors makkelijk te OCen zijn naar de 2,6 tot 3,0 GHz.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
Een laatste upgrade voor 939 is zo prijzig nog niet (als je op het moment nog geen x2 hebt en er wel 1 wilt.)
3800 x2: €57
4200 x2: €70
opteron 165: €83
opteron 170: €100
opteron 175: €126
opteron 180: €150

Ok, het is wat prijziger dan AM2, maar de 3800 x2 is even duur en de 4200 x2 is 7 euro duurder.
Maar voor een echt grote upgrade moet je dan toch naar am2 overstappen, mijn aanrading, doe een laatste upgrade voor je 939 systeempje en ga dan naar am3 +ddr3, anders gooi je gewoon geld weg.

http://specs.tweak.to/15535

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Zo heb ik vorige zomer nog een AMD Athlon 64 3200+ s939 nieuw gekocht voor meer dan €100, niet wetend dat er een week later een onaangekondigde prijsverlaging aankwam, waardoor ik voor hetzelfde geld een 4000+ had kunnen hebben. Dat is dan erg vervelend, maar zo gaat het soms in de pc wereld.

Als je nog wilt upgraden naar een s939 dual core cpu, moet je dat nu doen! Op dit moment zijn ze namelijk nog redelijk betaalbaar en diverse winkels hebben de lichtere modellen nog op voorraad. Wil je nog wat sneller, dan is het verstandiger om over te stappen naar het AM2 platform, vooral omdat DDR2 geheugen erg goed geprijsd is.

We vergelijken het op dit moment met Intel (bijv. s775), maar bij iedere nieuwe generatie cpu's ben je alsnog verplicht een nieuw moederbord aan te schaffen, omdat je chipset de nieuwe processor gewoon niet ondersteunt. Kijk maar naar de P4 Prescotts en de nieuwe C2D's.

• Mojo
  • Laatst online: 23-05 18:34

Mojo

The Power Within

Die dingen staan dan nog wel in de Pricewatch, maar volgens mij zijn ze echt niet meer leverbaar :/ Ze worden alleen niet meer gemaakt, alleen de AM2 versies nog. Vrijwel alle links uit de pricewatch geven of een lange levertijd aan, of bestaan niet meer, of zijn waarschijnlijk gewoon niet up to date. Ik heb dit probleem vorig jaar al gehad dat ze niet leverbaar waren, lijkt me sterk dat dit nou veranderd is.

Verstandigste op dit moment is gewoon een C2D E4300 aanschaffen (of iets meer uitgeven voor een E6750), geheugen is niet duur meer. Investeer iets meer in een fatsoenlijk moederbord en je kan jaren vooruit.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-05 11:31

Beugelfles

I love rusty spoons

Toen ik mijn Athlon 64 3200+ kocht zo'n twee jaar geleden was hij 165 euro. Een relatief goedkope processor die vergeleken met de Intels in die prijsklasse goed presteerde. Aangezien de prijzen flink zijn gedaald leek het mij ook wel interessant om te upgraden.

Maar als ik er goed over nadenk dan ben ik reuze tevreden met mijn bak. Met mijn 3200+ @2.4 Ghz, 4x512Mb snel geheugen en een x850pro kan ik prima alle zaken doen die ik wil doen (inclusief BF2 spelen op een resolutie van 1280x1024 met redelijk hoge instellingen)

De 3200+ kan je tegenwoordig voor 20 euro kopen, voor mij is hij echter meer waard en nog niet afgeschreven.
[/persoonlijk verhaal]

Een upgrade moet wel/nuttig/effectief zijn...

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

• Wildfire
  • Laatst online: 01:13

Wildfire

Joy to the world!

kalizec schreef op maandag 03 september 2007 @ 15:03:

Een jaar terug was s939 -> AM2 al bekend. Sterker nog, de eerste AM2 moederborden staan al sinds Mei 2006 in de Pricewatch. Dat is ruim 15 maanden geleden. Kortom, de TS had zijn huiswerk beter moeten doen voor de aanschaf, thans dat is mijn mening.
Inderdaad. Ik ben vorig jaar september zelf overgestapt naar AM2, omdat toen al erg duidelijk was dat S939 eruit zou gaan. Om dan alsnog voor S939 te kiezen zou gewoonweg dom zijn geweest.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Socket 775 mag er dan wel lang zijn maar die zijn vaak niet compatible met nieuwe processoren. Mijn oude moederbord kon geen Core 2 aan. De socket is dus wel hetzelfde maar je moet wle een nieuwe chipset hebben. Het enige voordeel is enige backwards compatibility. Zo kan je een oude P4 erin zetten als je zou willen. Daarvoor hoef je het ook niet echt te doen of wel :P

Youtube Download ubersnel.nl

• koffieboontje
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-06-2025
Het gaat sowieso nergens over, niet bij te houden. Op 11 november 2005 kocht ik via pcmegastore.nl een van de snelste processors op dat moment leverbaar: AMD 64 4000+ S939 (San Diego) ik heb daar 385,00 EURO voor betaald!!!!

Nu iets meer dan 1½ jaar verder kosten die dingen NIEUW nog maar 60 euro!!!

• Wildfire
  • Laatst online: 01:13

Wildfire

Joy to the world!

koffieboontje schreef op maandag 03 september 2007 @ 16:27:
Het gaat sowieso nergens over, niet bij te houden. Op 11 november 2005 kocht ik via pcmegastore.nl een van de snelste processors op dat moment leverbaar: AMD 64 4000+ S939 (San Diego) ik heb daar 385,00 EURO voor betaald!!!!

Nu iets meer dan 1½ jaar verder kosten die dingen NIEUW nog maar 60 euro!!!
Ja, en? Het is klote, maar zo is het nu eenmaal. De vernieuwingen gaan nogal snel. Ik kocht bij de introductie een Athlon 64 X2 6000+, die was toen erg duur. Nu kost 'ie ook nog maar iets van 110 euro ofzo.

En ik heb nu een Core 2 Extreme QX6850 gekocht. Schreeuwend duur, ik weet het, maar eens kijken hoeveel 'ie over een half jaar kost :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05 14:26

Sebazzz

3dp

Logisch, socket 939 had DDR1 en AM2 (aka 940?) heeft DDR2.
Driemaal raden wat socket AM3 gebruikt.
AM2+ is compatibile met AM2 dus dat zal nooit een probleem zijn.
En ik heb nu een Core 2 Extreme QX6850 gekocht. Schreeuwend duur, ik weet het, maar eens kijken hoeveel 'ie over een half jaar kost :)
Dat ga ik zeker doen >:) :p

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• The Source
  • Laatst online: 24-05 18:10
Ik denk dat je als TS slecht geinformeerd was. Een jaar geleden was socket AM2 er al en als je dan nog voor S939 kiest dan kies je inderdaad een oud platform waarbij upgraden niet echt makkelijk is.

Wat ik ook lees is dat socket 775 lang meegaat is nog minder waar. Bij s775 past niet elke CPU op elk mainboard, ik durf te beweren dat dit nog minder lang mee gaat ivm socket 939. Er zijn namelijk CPU's die andere voltages nodig hebben dat veel mainboards niet onderstuenen. Dus kun je weer een nieuwe S775 mainboard komen, dus compatibiliteit is ook ver te zoeken.

• TheZeroorez
  • Niet online
The Source schreef op maandag 03 september 2007 @ 17:18:
Wat ik ook lees is dat socket 775 lang meegaat is nog minder waar. Bij s775 past niet elke CPU op elk mainboard,
Klopt. Ik heb het dan ook over het socket, en niet elk individueel moederbord. Daarbij ondersteunt een beetje moederbord best wel wat CPU, zelfs de allereerste chipsets kunnen nu nog even verder (ondersteunen na een BIOSflash 1333MHz, kunnen gewoon voltage wijzigen, etc.)
ik durf te beweren dat dit nog minder lang mee gaat ivm socket 939.
775 zit tov 939's levensduur zo ongeveer op de helft, dus.. :P
Dus kun je weer een nieuwe S775 mainboard komen, dus compatibiliteit is ook ver te zoeken.
Dat zeker, maar het socket zelf is behoorlijk compatible.

Ook voor AM2 geldt dit trouwens, vooral wanneer AM2+ komt, dat weer allerlei spul nodig heeft dat niet op elk moederbord dat AM2+ genoemd mag worden zit.. (dat eerste moederbord met 'AM2+' pas, weet je nog? :/ ).

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:58
Heb iets meer dan een week geleden nog voor 70 ballen een Athlon 64 x2 4200+ bij Komplett gekocht. Hadden er nog 100+ op voorraad en ding was erg snel binnen. Slecht leverbaar zou ik niet zeggen, erg leuke upgrade voor me tweede bakkie waar eerst een 3000+ in zat :)

• The Source
TheZeroorez schreef op maandag 03 september 2007 @ 18:53:
Ook voor AM2 geldt dit trouwens, vooral wanneer AM2+ komt, dat weer allerlei spul nodig heeft dat niet op elk moederbord dat AM2+ genoemd mag worden zit.. (dat eerste moederbord met 'AM2+' pas, weet je nog? :/ ).
Jawel hoor, elke AM2+ CPU werkt in elk AM2 mainboard. Ook elke AM2 CPU werkt in elk AM2+ mainboard. Enige dat je moet hebben om alles (HT3, split power planes) uit de AM2+ CPU te halen is een AM2+ mainboard.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

R-O-Y schreef op maandag 03 september 2007 @ 16:11:
Socket 775 mag er dan wel lang zijn maar die zijn vaak niet compatible met nieuwe processoren. Mijn oude moederbord kon geen Core 2 aan. De socket is dus wel hetzelfde maar je moet wle een nieuwe chipset hebben. Het enige voordeel is enige backwards compatibility. Zo kan je een oude P4 erin zetten als je zou willen. Daarvoor hoef je het ook niet echt te doen of wel :P
Maar dit was met de Socket A niet anders. Die dingen kwamen er toen de 1GHz cputjes begonnen te komen (al was de duron 600 de traagste proc voor de socket A). In de loop der tijd zijn er een zooitje cpus bijgekomen, waarbij de FSB is verdubbeld (de oude bordjes hadden 100MHz, de nieuwste dingen draaien op 200MHz).

Een duron 600 kun je prima op een Nforce2 bord zetten. Een Athlon XP 3200+ kun je echter niet op een AMD750 zetten. Dus dat probleem blijf je houden.

Pak de socket 370, begon op 66MHz (de tijd van de Celeronnetjes en P2tjes) op LX bordjes. Uiteindelijk was ook daarbij de FSB verdubbeld naar 133MHz (De cumines en tualatins) en kun je ook met geen mogelijkheid een P3-S op een LX bordje duwen (al dan niet met slotconverter :P).

Verwijderd

Je kan best nog een X2 4400+ voor ong. 120 euro halen voor Socket 939 hoor!

• TheZeroorez
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 03 september 2007 @ 21:25:
Dan wil ik weleens weten waar :P

Maargoed, dan zou een AM2 CPU nog altijd €50 goedkoper zijn, waarvan je een klein bordje kunt kopen, en met verkoop van je 939 bord voor een bodemprijs net een iets leukere.
DDR2 RAM is nog steeds goedkoper dan DDR RAM, dus een paar euro bijleggen na het verkopen van je DDR, en je hebt dezelfde hoeveelheid in DDR2.

Iets meer performance, en veel meer toekomstgericht voor... bijna nop (indien de X2 4400+ echt 120 is).

Verwijderd

TheZeroorez schreef op maandag 03 september 2007 @ 21:59:
[...]

Dan wil ik weleens weten waar :P

Maargoed, dan zou een AM2 CPU nog altijd €50 goedkoper zijn, waarvan je een klein bordje kunt kopen, en met verkoop van je 939 bord voor een bodemprijs net een iets leukere.
DDR2 RAM is nog steeds goedkoper dan DDR RAM, dus een paar euro bijleggen na het verkopen van je DDR, en je hebt dezelfde hoeveelheid in DDR2.

Iets meer performance, en veel meer toekomstgericht voor... bijna nop (indien de X2 4400+ echt 120 is).
Hier Kost de X2 4400+ 140 euro. Wel redelijk nette prijs lijkt me?

En had me vergist met de prijs, de X2 4200+ kost 120 euro

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2007 22:18 ]

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

kalizec schreef op maandag 03 september 2007 @ 15:03:
Sterker nog, de eerste AM2 moederborden staan al sinds Mei 2006 in de Pricewatch.
Sterker nog, in mei 2006 was de eerste grote prijsdaling al achter de rug.

Yes, but no.

• kalizec
mieJas schreef op maandag 03 september 2007 @ 22:54:
[...]

Sterker nog, in mei 2006 was de eerste grote prijsdaling al achter de rug.
Dat lijkt me wel heel sterk.

AM2 is geïntroduceerd op 23 Mei 2006.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb me ook best verkeken op de hele markt. Ik koop een Intel 945 mb in de hoop dat de E6600 erop kan. Nee hoor andere voltage nodig en aanpassingen nodig. Nou dat waren weer 300 euro voor 2 moederborden die waardeloos zijn geworden. Ik had toevallig nog een S939 3200 cpu liggen dus een Jetway Nforce4 SLI bord gekocht voor eventuele upgrade naar een X2. Nou dat is zo duur geworden dat je beter een AM2 bordje met een X2 4800 kan kopen (heb ik nu ook gedaan). Ik had vroeger een S754 in de hoop om daar nog een snelle cpu op kan prikken. Nee ik heb een AMD 3700 met een Asus K8V dlx nog liggen omdat ik er niets meer mee kan. Ik heb ergens nog een AMD 3500 AM2 liggen voor reserve voor mijn oude Asus M2N-e mb. De markt gaat zo snel en er zijn zoveel aanpassingen steeds nodig. Echt zonde.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Verwijderd schreef op maandag 03 september 2007 @ 21:25:
Pas nog een Opteron 170 gekocht, voor minder dan € 120,- . Zou als ik de TS was, gewoon een Opteron nemen. Die hebben meer cache en klokken vaak beter over .

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Mojo schreef op maandag 03 september 2007 @ 14:49:
Ik heb een Athlon 64 3200+ gehad. Daarmee heb ik wat problemen gehad en die zijn onder garantie vervangen. Ik heb een nieuwe 3200+ gekregen en van het moederbord het geld terug (best goede deal). Daarna besloten om een X2 4400+ te kopen, omdat die (blijkbaar) nog beschikbaar was en ik dan niet over hoef te stappen naar DDR2 Nou niet dus, 3 weken later order geannuleerd. Mijn grootste struikelpunt was opzich niet dat het een nieuw Socket was, maar meer het feit dat ik een deel van mijn oude onderdelen niet mee kon nemen. Uiteindelijk een C2D E6400 gekocht met 2x 512MB DDR2 (later nog eens 2x 512MB (totaal €230,-) en toen 2 maanden later voor 80 euro 2GB kunnen kopen :( ) Hwas toch ineens een behoorlijke investering. Naast het feit dat de C2D gewoon duurder was dan een X2, moest ik dus ook nog eens nieuw geheugen hebben. Achteraf ben ik blij dat ik voor de C2D ben gegaan, heb er veel plezier van en lekker naar 3.0 GHz overgeclocked. Ding is zoveel sneller dan een X2 ;)

Conclusie:
Het grootste nadeel van 939 -> AM2 was voor mij dat je meteen je geheugen moest upgraden (en dat was duur destijds).
Ja alleen straks kunnen de AM2 bezitters lekker een K10 erin stoppen, de penry gaat waarschijnlijk niet passen in je wat oudere S775 mobo. ;) Als het goed is gaat de shanghai (2008) zelfs nog op een AM2 mobo werken. :9~ En ik heb nu een 3600+ @ 3.0Ghz voor nog geen 50 euro en die trekt alles gewoon makkelijk.

• dataworm
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-05 15:50
Heb net bij Informatique een upgrade setje gekocht bestaande uit een MSI K8T Neo2-F V2, AMD Athlon 64 X2 4200+ en een Spire KestrelKing V CPU Cooler voor € 99,-. Daarmee ga ik een socket-A bakkie upgraden en kan ik weer een jaartje vooruit. Meteen trouwens maar los een 80+ voeding bijgekocht omdat je die bij de huidige energieprijzen toch zo terugverdient hebt. (vooral t.o.v. de no-name voeding in mijn huidige PC)

• BlackBull
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-03 14:55
het was inderdaad al een tijd geleden (dik een jaar) bekend wat de plannen waren voor AM2, veel 'niet-diehard-tweakers' hebben dit niet meegekregen, omdat dit nieuws niet echt groot was, ik noem het maar even toekomstmuziek

Toen AM2 eenmaal groots werd aangekondigd en er ook veel hardware voor beschikbaar kwam werd S939 er uitgewerkt, dat is inderdaad allemaal erg snel gegaan.

• Jouke74
  • Laatst online: 10-03 21:03
Ik leef met de TS mee. AMD X2 4200 + 2 GB DDR + A8N SLI Premium 939 + Asus EAX1600Pro + WD raptor 74 Gb + WD Caviar 250 GB + alle rest aan onderdelen. Was toen ik het kocht ongeveer 1.5 jaar geleden 1800 euro. Nu koop je hetzelfde systeem AM2 voor ongeveer 600 euro. :X

Voorlopig loopt het systeem echter als een zonnetje met XP, dus ik denk, zoals velen hier ook suggereren dat ik hem niet meer upgrade m.u.v. de videokaart. Als het echt te langzaam wordt ten opzichte van iedereen om mij heen stel ik een nieuwe PC samen met DRD5 en 12 cores etc. :+

"That was left handed..." - JJH

Verwijderd

Jouke74 schreef op woensdag 12 september 2007 @ 14:43:
Ik leef met de TS mee. AMD X2 4200 + 2 GB DDR + A8N SLI Premium 939 + Asus EAX1600Pro + WD raptor 74 Gb + WD Caviar 250 GB + alle rest aan onderdelen. Was toen ik het kocht ongeveer 1.5 jaar geleden 1800 euro. Nu koop je hetzelfde systeem AM2 voor ongeveer 600 euro. :X
En dit is hoe het altijd al is gegaan, ik zie niets schokkends.

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-05 11:31

Beugelfles

I love rusty spoons

Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2007 @ 14:45:
[...]
En dit is hoe het altijd al is gegaan, ik zie niets schokkends.
Inderdaad. Als je een pc nodig hebt dan koop je wat op dat moment het beste is voor het geld dat je er voor over hebt. Alleen tweakers maken zich druk over de prijsverlaging nadat ze een duur stukje hardware hebben gekocht :+ De gemiddelde consument of computergebruiker maakt van de totale capaciteiten van een pc slechts een paar procent. Natuurlijk de powerusers daargelaten.

Ik denk niet dat de gemiddelde consument elke 6 maanden aan upgraden denkt. Hell, ik weet bijna zeker dat de gemiddelde consument geen idee heeft wat een 'socket' is ;)

Dus: alleen tweakers maken zich druk over de snelle verdwijning van de 939 socket. :z

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Jouke74 schreef op woensdag 12 september 2007 @ 14:43:

Voorlopig loopt het systeem echter als een zonnetje met XP, dus ik denk, zoals velen hier ook suggereren dat ik hem niet meer upgrade m.u.v. de videokaart. Als het echt te langzaam wordt ten opzichte van iedereen om mij heen stel ik een nieuwe PC samen met DRD5 en 12 cores etc. :+
Heb je nog geluk dat je mid rang heb gekocht, want als je een high end gebruiker bent dan kan je helemaal wel huilen als je naar 1 jaar weer kijkt wat je systeem dan nog maar kost. :P Dat weet je gewoon dat ze ontzetten snel afschrijven, maar word je systeem er minder op dan? Nee. ;)

En zo is het altijd al gegaan, niks nieuws en heeft ook niks met socket te maken.

En we wisten voor dat S939 uitkwam dat het geen socket was die jaren mee zou gaan. Als je dus een beetje had gezocht had je dit al kunnen weten voordat er überhaupt S939 uitkwam. ;) Net als we wisten dat s754 niet lang mee zou gaan.

• Jouke74
  • Laatst online: 10-03 21:03
Ik wist ook dat AM2 zou komen, maar ik had echt een nieuwe PC nodig aangezien mijn oude (slot1) het compleet had begeven. Het was een bewuste keuze, maar ook ik had de gedachte dat het uitfaseren van de S939 iets langer zou gaan duren. (Ben trouwens nog steeds erg blij met dit systeem).

"That was left handed..." - JJH

Verwijderd

Topicstarter
The Source schreef op maandag 03 september 2007 @ 17:18:
Ik denk dat je als TS slecht geinformeerd was. Een jaar geleden was socket AM2 er al en als je dan nog voor S939 kiest dan kies je inderdaad een oud platform waarbij upgraden niet echt makkelijk is.

Wat ik ook lees is dat socket 775 lang meegaat is nog minder waar. Bij s775 past niet elke CPU op elk mainboard, ik durf te beweren dat dit nog minder lang mee gaat ivm socket 939. Er zijn namelijk CPU's die andere voltages nodig hebben dat veel mainboards niet onderstuenen. Dus kun je weer een nieuwe S775 mainboard komen, dus compatibiliteit is ook ver te zoeken.
AM2 was er al inderdaad maar nogsteeds hagelnieuw, duur, en ik moest er ook nog eens peperduur geheugen voor hopen. (tenzij je 1 of ander brak merk koopt, maar dat doe ik nooit)
Het risico dat een bepaalde socket flopt is ten aller tijde aanwezig, en bij de aankoop van deze plank had ik niet echt het geld/guts om dat risico te nemen.

Ik ging er van uit dat S939 (wat volledig mainstream was toen ik het kocht) nog wel even rond zou hangen. Blijkbaar is dit echter niet het geval en blijf erbij dat ik het maar een goedkope streek vind. Vooral als je bekijkt hoe lang Socket-A heeft bestaan.

Verwijderd

Topicstarter
mad_max234 schreef op woensdag 12 september 2007 @ 14:53:
[...]

En we wisten voor dat S939 uitkwam dat het geen socket was die jaren mee zou gaan. Als je dus een beetje had gezocht had je dit al kunnen weten voordat er überhaupt S939 uitkwam. ;) Net als we wisten dat s754 niet lang mee zou gaan.
Heb je eventuele bronnen om dit te ondebouwen? Ik kan me namelijk niet herinneren dat dit ooit geclaimt is door AMD of welke andere club dan ook. Ik had het namelijk niet gekocht als dat werkelijk het geval was.
Ook heb ik nooit nieuwsberichten gezien waar dit uit te concluderen was.

Ik vind het trouwens ook niet een aannemelijk iets, waarom zou je een socket gaan ontwikkelen die je na twee jaar in de ton mikt? Doe het dan gelijk goed.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nieuws: Overzicht aanstaande AMD Athlon cores en sockets

Van 13 december 2003:
To summarize the facts known about desktop AMD64 products, there will be no 64-bit processors with single-channel DDR controller in AMD lineup introduced after the Q2 2004. Moreover, all Socket 939 microprocessor are expected to feature 1000MHz HyperTransport bus; it effectively means that all AMD64 processors will begin to get faster bus starting from early Q2 2004.
Daarvoor was al impliciet gesteld dat 754 een puur transitional product zou zijn (net als So423 voor P4), maar hier is het expliciet gemaakt. Als je je So754 sys na december 2003 gekocht hebt, ligt het dus echt niet aan AMD dat je het niet wist...

Oslik blyat! Oslik!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Jouke74 schreef op woensdag 12 september 2007 @ 15:02:
Ik wist ook dat AM2 zou komen, maar ik had echt een nieuwe PC nodig aangezien mijn oude (slot1) het compleet had begeven. Het was een bewuste keuze, maar ook ik had de gedachte dat het uitfaseren van de S939 iets langer zou gaan duren. (Ben trouwens nog steeds erg blij met dit systeem).
Wat maakt het uit dat de 939 uitgefaseerd is? Het is toch niet zo alsof je ineens een systeem hebt dat niet meer werkt? En zeker als je vanaf een slot 1 afkomt is de kans groot dat het een flinke performanceboost is geweest.

Zo gaan dit soort dingen altijd, en ja, het is vervelend als hardware ineens flink goedkoper wordt. Maar imho is dat niet iets om je druk over te maken.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 12:35:
[...]

Heb je eventuele bronnen om dit te ondebouwen? Ik kan me namelijk niet herinneren dat dit ooit geclaimt is door AMD of welke andere club dan ook. Ik had het namelijk niet gekocht als dat werkelijk het geval was.
Ook heb ik nooit nieuwsberichten gezien waar dit uit te concluderen was.

Ik vind het trouwens ook niet een aannemelijk iets, waarom zou je een socket gaan ontwikkelen die je na twee jaar in de ton mikt? Doe het dan gelijk goed.
Ja, AMD heeft meestal al voor een paar jaar vooruit de plannen al klaar liggen net als intel. Roadmaps ;)

Net als we wisten voor dat AM2 uitkwam er AM2+ en AM3 eraan zitten te komen. AMD kan echt niet binnen 1 jaar alles uit hun mouw schudden, daar zijn jaren werk voor nodig.

[ Voor 15% gewijzigd door mad_max234 op 15-09-2007 18:39 ]

• Weiman
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-05 15:07
PCI kaarten zijn absoluut niet uit de runnning: http://www.hardware.info/...PCI_kaartjes_van_Sparkle/ (en dan ook nog eens in DX10)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Weiman schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 18:15:
PCI kaarten zijn absoluut niet uit de runnning: http://www.hardware.info/...PCI_kaartjes_van_Sparkle/ (en dan ook nog eens in DX10)
Dat er toevallig 1 fabrikant is die dat spul nog maakt wil niet zeggen dat het niet uit de running is. Het is een nichemarkt maar als zelfs AGP (de opvolger van PCI) al stukken minder te vinden is in high-end, ga er dan maar niet vanuit dat er nog echt snelheidsmonsters gaan komen op PCI.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Terw_Dan schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 20:25:
[...]

Dat er toevallig 1 fabrikant is die dat spul nog maakt wil niet zeggen dat het niet uit de running is. Het is een nichemarkt maar als zelfs AGP (de opvolger van PCI) al stukken minder te vinden is in high-end, ga er dan maar niet vanuit dat er nog echt snelheidsmonsters gaan komen op PCI.
En toch duiken er van elke generatie nog steeds nieuwe pci kaarten op. Zijn dus nog niet uit de running, maar ze zijn geen main stream meer. ;)

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 13:21:
nieuws: Overzicht aanstaande AMD Athlon cores en sockets

Van 13 december 2003:

[...]

Daarvoor was al impliciet gesteld dat 754 een puur transitional product zou zijn (net als So423 voor P4), maar hier is het expliciet gemaakt. Als je je So754 sys na december 2003 gekocht hebt, ligt het dus echt niet aan AMD dat je het niet wist...
Ja, maar we hebben het hier over 939... ;)
Terw_Dan schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 17:51:
[...]

Wat maakt het uit dat de 939 uitgefaseerd is? Het is toch niet zo alsof je ineens een systeem hebt dat niet meer werkt? En zeker als je vanaf een slot 1 afkomt is de kans groot dat het een flinke performanceboost is geweest.

Zo gaan dit soort dingen altijd, en ja, het is vervelend als hardware ineens flink goedkoper wordt. Maar imho is dat niet iets om je druk over te maken.
Het gaat me niet om goedkope of dure HW, het gaat me om het feit dat ik mijn uberdegelijke PC niet meer betaalbaar geupgrade krijg omdat AMD mij AM2 door mijn neus boort.
Dat is dus een nieuw mobo + geheugen + cpu terwijl mijn mobo en mem nog prima en uitstekend meekunnen, vooral wat ik er mee doe.
Het enige waar ik aan toe ben nu in een nieuwe cpu en videokaart.
Ik vind het jereinste onzin om daar een half nieuw systeem voor aan te schaffen.

Dat irriteerd me gewoon. Dit is nooit zo geweest namelijk.
mad_max234 schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 18:09:
[...]

Ja, AMD heeft meestal al voor een paar jaar vooruit de plannen al klaar liggen net als intel. Roadmaps ;)

Net als we wisten voor dat AM2 uitkwam er AM2+ en AM3 eraan zitten te komen. AMD kan echt niet binnen 1 jaar alles uit hun mouw schudden, daar zijn jaren werk voor nodig.
Ja, maar vooruitplannen is iets anders dan binnen een paar maand een wijd verkocht product uitfaseren... :)
Plannen doen ze al sinds pc's gemaakt worden, het uitfaseren van de 939 socket gaat gewoon nergens over. Helemaal als je ziet dat je verhouding amper winst hebt op snelheid.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2007 13:30 . Reden: Post iets genuanceerd met wat smileys. ]

• kalizec
Het is helemaal niet mogelijk voor AMD om recente AMD X2 64's op s939 uit te brengen. Immers de geheugencontroller is tegenwoordig DDR2 en daarom kunnen ze een dergelijke CPU onmogelijk compatible krijgen met s939.

Kortom, ze boren je niets door de neus. Dat heeft de markt gedaan door massaal over te gaan op DDR2 waardoor AMD niet achter kon blijven (anders werden nieuwe systemen te duur.)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 17 september 2007 @ 13:19:
[...]
Het gaat me niet om goedkope of dure HW, het gaat me om het feit dat ik mijn uberdegelijke PC niet meer betaalbaar geupgrade krijg omdat AMD mij AM2 door mijn neus boort.
Dat is dus een nieuw mobo + geheugen + cpu terwijl mijn mobo en mem nog prima en uitstekend meekunnen, vooral wat ik er mee doe.
Het enige waar ik aan toe ben nu in een nieuwe cpu en videokaart.
Ik vind het jereinste onzin om daar een half nieuw systeem voor aan te schaffen.

Dat irriteerd me gewoon. Dit is nooit zo geweest namelijk.
Dat is altijd al zo geweest hoor, ook al zou het socket hetzelfde blijven.
Stel ik heb een P3 600 op een BX chipset, wil ik een nieuwe cpu, bijv een P3 1200 zal ik een nieuw mobo moeten halen, ook al is de socket hetzelfde, het gezeur blijft dat de chipset het niet support.

Stel ik heb een AMD 1400 op een AMD 750 irongate chipset. Ik wil er een A-XP opduwen, mag ik een nieuw mobo kopen en nieuw geheugen gezien er geen snellere procs op het mobo kunnen en ik DDR wil hebben voor een A-XP. Dus, ook met hetzelfde socket moet ik gaan vervangen.

Ik zie dus totaal niet in waarom het nu anders is dan vroeger.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op maandag 17 september 2007 @ 13:19:

Ja, maar vooruitplannen is iets anders dan binnen een paar maand een wijd verkocht product uitfaseren... :)
Plannen doen ze al sinds pc's gemaakt worden, het uitfaseren van de 939 socket gaat gewoon nergens over. Helemaal als je ziet dat je verhouding amper winst hebt op snelheid.
De markt verschuift gewoon en wat wil je dat ze voor die paar man die willen upgraden een processorlijn openhouden. En er is nog zat voorraad om oude kapotte hardware te vervangen alleen upgraden gaat niet meer naar het nieuwste model. Maar dit is nooit anders geweest, leer er maar mee leven want hij zou nooit anders worden. :)

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op maandag 17 september 2007 @ 15:39:
[...]

Dat is altijd al zo geweest hoor, ook al zou het socket hetzelfde blijven.
Stel ik heb een P3 600 op een BX chipset, wil ik een nieuwe cpu, bijv een P3 1200 zal ik een nieuw mobo moeten halen, ook al is de socket hetzelfde, het gezeur blijft dat de chipset het niet support.

Stel ik heb een AMD 1400 op een AMD 750 irongate chipset. Ik wil er een A-XP opduwen, mag ik een nieuw mobo kopen en nieuw geheugen gezien er geen snellere procs op het mobo kunnen en ik DDR wil hebben voor een A-XP. Dus, ook met hetzelfde socket moet ik gaan vervangen.

Ik zie dus totaal niet in waarom het nu anders is dan vroeger.
Mijn ervaring daarmee was juist dat dit op te lossen was door een biosupdate, of bijvoorbaat een mobo te kopen die de tand des tijds een beetje kan doorstaan.
kalizec schreef op maandag 17 september 2007 @ 14:21:
Het is helemaal niet mogelijk voor AMD om recente AMD X2 64's op s939 uit te brengen. Immers de geheugencontroller is tegenwoordig DDR2 en daarom kunnen ze een dergelijke CPU onmogelijk compatible krijgen met s939.

Kortom, ze boren je niets door de neus. Dat heeft de markt gedaan door massaal over te gaan op DDR2 waardoor AMD niet achter kon blijven (anders werden nieuwe systemen te duur.)
Ik hoef de nieuwste CPU niet, maar zelfs een dualcore 4500+ is bijvoorbeeld al moeilijk te vinden. (zonder dat hij net zoveel kost als een langzamere AM2 combi van cpu en mobo) En dat kan prima op mijn mobo gezien er gewoon letterlijk op staat dattie dualcore support. Geheugenbenadering aanpassen doen ze toch echt bij AMD, dat doe ik niet hier.
mad_max234 schreef op maandag 17 september 2007 @ 15:40:
[...]

De markt verschuift gewoon en wat wil je dat ze voor die paar man die willen upgraden een processorlijn openhouden. En er is nog zat voorraad om oude kapotte hardware te vervangen alleen upgraden gaat niet meer naar het nieuwste model. Maar dit is nooit anders geweest, leer er maar mee leven want hij zou nooit anders worden. :)
Nogmaals, ik zeg nergens dat ik de nieuwste shit wil. Ik wil gewoon iets wat harder gaat.
En een paar mensen? Zo'n "paar" is dat nou ook weer niet. Vroegah had je ook ruim voldoende socketkeuze.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2007 17:26 ]

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat heb je bij S939 toch ook gehad, als je nu nog met een 3000+ zit kan je nog een heel stuk sneller. ;)

En er is keuzen zat geweest op het S939

Athlon 64 van 1.8Ghz t/m 2.4Ghz 512kb en 1024kb modellen
Athlon X2 van 2.0Ghz t/m 2.4Ghz 2x512kb en 2x1024kb modellen
Athlon FX van 2.4Ghz t/m 2.8Ghz 1024kb

Opteron 1.8Ghz t/m 3.0Ghz 1024kb
Opteron 1.8Ghz t/m 2.6Ghz 2x1024kb

En als je een van de laaste modellen heb gekocht kan je ook niet upgraden naar iets anders, dat is met alle sockets het geval.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 17:19:
[...]

Mijn ervaring daarmee was juist dat dit op te lossen was door een biosupdate, of bijvoorbaat een mobo te kopen die de tand des tijds een beetje kan doorstaan.
Dat is makkelijk te zeggen als je een latere generatie mobo hebt. Maar als jij een LX of BX plankje hebt is het vrij lastig om daar een tualatin op te zetten (al dan niet volledig onmogelijk).

Dus of het nu wel of niet het zelfde socket is, je blijft tegen hetzelfde probleem aanlopen.

[ Voor 9% gewijzigd door TERW_DAN op 18-09-2007 18:38 ]

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 24-05 19:25

Dark

who tweaked the light?

later upgraden is meestal vooral een verkoop argument, en zelfs als het nog kan ben je vaak beter af als je dat niet doet maar gewoon een volgende generatie pakt...

• kalizec
Heel kort door de bocht, maar wel stellig correct.

Als je zeker wilt weten dat je later kunt upgraden MOET je zorgen dat je koopt tijdens of kort na het uitkomen van een nieuwe socket. Als je hardware koopt waarbij het socket al een tijd bestaat garandeert dat dat je niet nog eens twee jaar kunt wachten.

De sockets volgen de progressie van de geheugenstandaarden.

DDR1 -> DDR2 -> DDR3. Ga er nu maar vast vanuit dat AM2 dat in 2006 is geintroduceerd, eind 2008 begin 2009 vervangen gaat worden door AM3 omdat er dan DDR3 geheugen mainstream is. Dat betekent ook dat als je begin 2008 een AM2+ moederbord koopt je niet tot 2010 moet gaan wachten met upgraden, want ik kan je nu al vertellen dat je dan tegen exact hetzelfde probleem aan gaat lopen als nu.

DDR3 staat al sinds 2006H1 op de roadmaps van AMD. En dat dat een nieuw socket op gaat leveren 2008H2 // 2009H1 was zelfs toen al bekend.

Als nu wilt weten hoe de planning bij AMD er uit ziet, check dat dan op hun website (ligt er op dit moment even uit.

http://www.amdcompare.com/prodoutlook/

(Krijg je als je roadmap intypt op de search van www.amd.com)

Verwijderd

Topicstarter
Dark schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 18:50:
later upgraden is meestal vooral een verkoop argument, en zelfs als het nog kan ben je vaak beter af als je dat niet doet maar gewoon een volgende generatie pakt...
Ik laat me nooit iets verkopen ;) Ik zeg altijd gewoon wat ik wil hebben.

Verwijderd

Topicstarter
kalizec schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 19:21:
Heel kort door de bocht, maar wel stellig correct.

Als je zeker wilt weten dat je later kunt upgraden MOET je zorgen dat je koopt tijdens of kort na het uitkomen van een nieuwe socket. Als je hardware koopt waarbij het socket al een tijd bestaat garandeert dat dat je niet nog eens twee jaar kunt wachten.

De sockets volgen de progressie van de geheugenstandaarden.

DDR1 -> DDR2 -> DDR3. Ga er nu maar vast vanuit dat AM2 dat in 2006 is geintroduceerd, eind 2008 begin 2009 vervangen gaat worden door AM3 omdat er dan DDR3 geheugen mainstream is. Dat betekent ook dat als je begin 2008 een AM2+ moederbord koopt je niet tot 2010 moet gaan wachten met upgraden, want ik kan je nu al vertellen dat je dan tegen exact hetzelfde probleem aan gaat lopen als nu.

DDR3 staat al sinds 2006H1 op de roadmaps van AMD. En dat dat een nieuw socket op gaat leveren 2008H2 // 2009H1 was zelfs toen al bekend.

Als nu wilt weten hoe de planning bij AMD er uit ziet, check dat dan op hun website (ligt er op dit moment even uit.

http://www.amdcompare.com/prodoutlook/

(Krijg je als je roadmap intypt op de search van www.amd.com)
Daar staat wat de toekomstplannen zijn, daar staat niet dat ze binnen 5 minuten alles gaan uit faseren omdat er een nieuw product is dat eigenlijk stiekem niet zo veel beter is. Dat is waar ik gewoon over struikel. Toen de 64bit sockets kwamen was socket A ook nog minimaal een jaar overal verkrijgbaar.
Daar zou je omheen kunnen praten met allerlij roadmaps, sockets en geheugensoorten maar dat is gewoon zo. ;)
Ik blijf het achterlijk vinden. :)
Nu moet ik dus noodgewongen am2 (of intel) kopen om een upgrade te krijgen. Alleen zal die upgrade minder zijn omdat ik het door mij beschikbaar gestelde geld anders moet verdelen. Een CPU erbij prikken + nieuwe videokaart en eventueel wat meer geheugen had mij een jaar of 2 vooruit kunnen werpen.
Maargoed, lang leve de computerevolutie. :')

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2007 14:28 ]

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

We zijn al 1 jaar veder en de S939 zijn nog gewoon te koop, en nog gewoon te bestellen bij AMD dacht ik. Vlak voor dat de S754 uitkwam, hebben we de laaste nieuw SoA cpu mogen ontvangen de Athlon XP 3200+. Daarna zijn er ook geen nieuwe high end SoA cpu's uitgebracht, want S754 zat eraan te komen.

Dus volgens mij klopt je punt niet echt. ;)

[ Voor 38% gewijzigd door mad_max234 op 22-09-2007 15:28 ]

• The Source
mad_max234 schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 15:26:
nog gewoon te bestellen bij AMD dacht ik.
nop. AMD heeft geen socket A, geen socket 754 en geen socket 939 CPU's meer liggen.
Ik weet wel dat distributeurs nog wel socket 939 CPU's hebben liggen. 754 en socket A is steeds moeilijker aan te komen, enkel nog via traders, etc. Het zal ook niet lang duure voordat bv Avnet geen socket 939 CPU's meer heeft.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

The Source schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 15:58:
[...]

nop. AMD heeft geen socket A, geen socket 754 en geen socket 939 CPU's meer liggen.
Ik weet wel dat distributeurs nog wel socket 939 CPU's hebben liggen. 754 en socket A is steeds moeilijker aan te komen, enkel nog via traders, etc. Het zal ook niet lang duure voordat bv Avnet geen socket 939 CPU's meer heeft.
Maar ze zijn nog te bestellen, en te koop. Of de voorraad nu bij AMD ligt of bij de distributeurs ze zijn er nog en nog niet volledig uitverkocht.

• stylezzz
  • Laatst online: 23:01
Lekker interessant ja, het snelste wat er ligt is een X2 4200+ tegen 2 x zoveel als z'n AM2 broeder. :P

X2 4800+ op S939 is onderhand goud waard, toch veel mensen die hun S939 systeempje willen upgraden schijnbaar.

• kalizec
Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 14:25:
Toen de 64bit sockets kwamen was socket A ook nog minimaal een jaar overal verkrijgbaar.
En Socket 939 was ook nog meer dan een jaar na introductie van AM2 verkrijgbaar.
Kortom, daar kun je niet omheen draaien.

Verwijderd

kalizec schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 19:35:
[...]

En Socket 939 was ook nog meer dan een jaar na introductie van AM2 verkrijgbaar.
Kortom, daar kun je niet omheen draaien.
Volgens mij gaat het daar niet om, maar dat de TS niet kan upgraden. Als je vorig jaar een 4200 of 4400 heb gekocht s939 kan je lang niet meer iets beters halen.
Als je bijv. kijkt naar S775 kon je eerst Pentiums, dan C2Ds, dan C2Qs en straks ook nog alle nieuwe modellen van 45nm mits je de goede chipset hebt alles op dezelfde socket.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 22:47:
[...]

Volgens mij gaat het daar niet om, maar dat de TS niet kan upgraden. Als je vorig jaar een 4200 of 4400 heb gekocht s939 kan je lang niet meer iets beters halen.
Als je bijv. kijkt naar S775 kon je eerst Pentiums, dan C2Ds, dan C2Qs en straks ook nog alle nieuwe modellen van 45nm mits je de goede chipset hebt alles op dezelfde socket.
Als je vorig jaar een C2D systeem heb gekocht dan heb je hem gekocht bij de introductie. Als je dat gaat vergelijken een van de laaste cpu's en als je vorig jaar een s939 heb gekocht wist je dit allang want AM2 was er toen al, en is het eigen schuld dikke bult. :P

En het is volgens mijn nog maar de vraag of je de 45nm cpu op een bordje van vorig jaar kan draaien. ;) En op de eerste S775 kon je ook geen C2D kwijt, zo gaat dat nu eenmaal. Want je zegt wel mooi eerst kon je een Pentium kwijt, ja dat klopt maar op die bordje van toen kom geen C2D kwijt. (Op een paar bordjes na dan)

[ Voor 11% gewijzigd door mad_max234 op 23-09-2007 01:27 ]

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-05 14:20
@ fipo: ik geef je idd gelijk
ik ben begin 2005 van socket A naar socket 939 gegaan met een AMD64 3000+ en mijn AGP kaart behouden. (toen een 6800). Vervolgens mobo en VGA vervangen -> PCI-e. en gewoon de 3000+ meegenomen.
mijn gelukje is dat ik vorig jaar, net na de prijsverlaging, nog een goedkope 4600x2 op de kop heb kunnen tikken. maar ik ben inderdaad ook bang dat ik de volgende keer een mobo, CPU en RAM moet gaan vervangen. misschien ook een VGA kaart. gelukkig kan ik met 4 gig DDR1 en een 4600x2 nog minstens een jaar vooruit. Misschien een nieuwe VGA kaart als ik geld over heb. maar daar ziet het op dit moment neit naar uit.

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Verwijderd

Wat dat betreft was de 939 een stuk uitgebreider dan bijv de 754... Die had niet eens ondersteuning voor dual channel noch een Dualcore of Snellere Cpu dan 3400+ die nergens te verkrijgen was...

Ontwikkelingen gaan nu eenmaal hard en wat je vandaag koopt is morgen alweer verouderd, altijd zo geweest. Met AM2 heb je relatief oog nog op de toekomst, sinds AM2+ Cpu's ook zullen werken (deels) op AM2.

Als je dus een systeem koopt met doeleind er lang mee te doen denk er dan goed over na en check bijv AMD's plannnen voor de toekomst. Zelf koop ik gemiddeld 1x per jaar een nieuw systeem. De oudere gaat compleet de deur uit en er komt gewoon een nieuwe voor in de plaats :)

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-04 12:48

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Januari 2005 was al bekend dat AM2, of Socket M2 zoals het toen nog heette zou komen.
En een jaar eerder was het ook al te voorspellen.

En er was ook een 3700+ Clawhammer.

[ Voor 34% gewijzigd door |sWORDs| op 23-09-2007 01:55 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• zonglew00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-04 15:53
Volgens mij waren S423 S754 en S939/S940 die waren niet al te lang leefde voordat een nieuwe Socket kwam.

Ik had eerst een S939 3000+, was van plan om een dual core te kopen, net toen AMD berichtte van we gaan S939 uitfaseren. Toen was de pret voor mij eruit. Want DualCores 939 waren altijd duurder dan AM2.

Gelukkig heb ik snel mijn 3000+ kunne verpatsen anders zat ik met gebakken eieren. Voorlopig heb ik nu een Tiny barebone gekocht van Acer. Ik begin er niet meer aan die upgrades. Het gaat tegenwoordig te snel. Zo snel dat je jaarlijks kan upgraden. En de performance-boost is tegenwoordig bedroevend. "Vroegah" deed ik Duron 600 - Duron 1200 - XP2000+ - XP2500+. Kijk dat waren leuke tijden! Zonder te veel gedoe met Memory upgrade of graka (TNT - GF4Ti4200).

S775 is nu een hele aardige upgrade-path. Alleen DDR3 klopt nu al aan de deur :(.

S939 is EOL en AM2 duurt nog ff want AM2+ is comp. met AM2 dus... executie is ff uitgesteld. Anders hadden we weer een nieuwe Socket... :(

Btw S940 was een rot streek van AMD, iedereen op Gott dacht "S939"-CPU = S940-CPU. Niet dus...

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

zonglew00 schreef op zondag 23 september 2007 @ 02:08:

"Vroegah" deed ik Duron 600 - Duron 1200 - XP2000+ - XP2500+. Kijk dat waren leuke tijden! Zonder te veel gedoe met Memory upgrade of graka (TNT - GF4Ti4200).
Knap dat je op een bordje van een duron 600Mhz, een XP2500+ kwijt kon. :+ En SDR 100Mhz van je duron 600Mhz zou lekker gedraaid hebben in combinatie met een XP 2500+. :)

[ Voor 10% gewijzigd door mad_max234 op 23-09-2007 02:30 ]

• TheZeroorez
  • Niet online
S775 is nu een hele aardige upgrade-path. Alleen DDR3 klopt nu al aan de deur :(.
...Maar DDR2 gaat tot 500MHz so far, en dat kan ook nog in dual channel, dus DDR3 is niet 'nodig'.

Al moet ik wel zeggen dat als ik nu een nieuwe set zou kopen, en DDR3 is te betalen, dat ik zeker daar voor zou gaan, gewoon weer wat meer 'klaar voor de toekomst', ook door de nieuwe chipset (met PCI-e 1.1, zodat er 2.0 kaarten in kunnen, want ook dat krijgen we weer).

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

"Vroegah" deed ik Duron 600 - Duron 1200 - XP2000+ - XP2500+. Kijk dat waren leuke tijden! Zonder te veel gedoe met Memory upgrade of graka (TNT - GF4Ti4200).
Wat ik al eerder aangaf, hierbij zijn de sockets gelijk gebleven, maar je moest ook gewoon je mobo upgraden, want een XP2500+ op een AMD750 chipset dat ging gewoon niet. Daarnaast moest je ook DDR nemen ipv SDR (ok, het hoefde niet, maar SDR was gewoon traag op een A-XP). En dan kwam ook het AGP verhaal nog eens om de hoek kijken.
Dus wat dat betreft maakt het toch geen drol uit of je nu gelijke sockets hebt of andere sockets, upgraden moet je toch.
Btw S940 was een rot streek van AMD, iedereen op Gott dacht "S939"-CPU = S940-CPU. Niet dus...
Als die mensen dat gedacht hebben dan waren ze gewoon niet slim genoeg om de specs te bekijken. Dit heeft niets met uitfasering van sockets te maken, meer met het feit dat veel mensen geen info opzoeken.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Gelukkig heb ik snel mijn 3000+ kunne verpatsen anders zat ik met gebakken eieren. Voorlopig heb ik nu een Tiny barebone gekocht van Acer. Ik begin er niet meer aan die upgrades. Het gaat tegenwoordig te snel. Zo snel dat je jaarlijks kan upgraden. En de performance-boost is tegenwoordig bedroevend. "Vroegah" deed ik Duron 600 - Duron 1200 - XP2000+ - XP2500+. Kijk dat waren leuke tijden! Zonder te veel gedoe met Memory upgrade of graka (TNT - GF4Ti4200).
[...]
Ahum... jij bent dus dief van je eigen portemonnaie geweest :o

http://www.tomshardware.com/2003/03/03/_then_and_now/

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.blake/image002.gif

Je had bij die laatste upgrade waarschijnlijk een grotere performance boost gekregen voor minder geld als je de 2000+ erin liet zitten en een nForce2 mobo eronder zou hebben gehangen - althans, ik ga er vanuit dat die Duron 600 origineel op een KT133A of hooguit een SiS735 geprikt zat.

Het feit *dat* het mogelijk is om een nieuwere CPU op een stokoud moederbord te prikken maakt het nog niet zinnig om dat ook daadwerkelijk te doen 8)7

Edit:
En mbt videokaarten - jij geeft twee voorbeelden aan, TNT en een GF4. Nu zul je met de GF4 waarschijnlijk geen problemen gehad hebben aangezien de originele een universele AGP 2.0 kaart was, maar een TNT is meestal een AGP 1.0 kaart. Dat had je dus niet op een van de latere SoA planken kunnen prikken. Overzichtje:

AGP 1.0: (3.3V only, GEEN 1.5V of 0.8V)
AMD 750

AGP 2.0: (3.3V of 1.5V)
ALi Magik1
AMD 760
nVidia nForce1 (alle types)
SiS 730/735/740/745
Via KT133, 133A, 266, 266A, 333

AGP 3.0 (1.5V of 0.8V, GEEN 3.3V)
nVidia nForce2 (alle types)
SiS 748
Via KT400,600

Bovendien wilde het nogal eens voorkomen dat TNT kaarten slechts AGP 1.0 supportten, maar AGP 2.0 gekeyed werden. Stop zo'n ding in een AGP 2.0 only of AGP 3.0 slot en je kunt rook verwachten :X

[ Voor 24% gewijzigd door dion_b op 23-09-2007 10:49 ]

Oslik blyat! Oslik!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

En als je pech had was je TNT 5v agp 1.0. (of waren dat andere kaartjes? is nogal lang geleden.)

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:50
Upgraden van s939 heeft volgens mij ook performance-wise weinig zin als je nu een 3200+ of beter hebt als je hier kijkt > http://www.tomshardware.c...u_charts_2005/page29.html

Ik heb op dit moment een amd 3500+. Ik zou dus voor 75E naar een amd x2 4200 kunnen gaan. De enige reden waarom ik upgrade is voor meer performance in games, en volgens die tabel schiet ik heel weinig op door van een 3500+ naar een x2 4200+ te gaan. Die overstap zou alleen logisch zijn als ik games speelde die 2 cpu's zounden ondersteunen, maar dat doe ik niet. En tegen de tijd dat ik dat wel doe zal een 4200+ vast niet snel genoeg meer zijn.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Verwijderd

Vind het een beetje onzin. Zo ongeveer alle elektronica word goedkoper na een tijdje, beetje gezeik van de TS-er als je het mij vraagt, met wat research had je dit kunnen weten.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mad_max234 schreef op zondag 23 september 2007 @ 12:30:
En als je pech had was je TNT 5v agp 1.0. (of waren dat andere kaartjes? is nogal lang geleden.)
AGP 1.0 was 3.3V, niet 5V. 5V zou ofwel PCI (tem 2.1) zijn danwel VCore van de CPU tot en met de P66.

Oslik blyat! Oslik!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-05 11:32
Terw_Dan schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 18:36:
[...]

Dat is makkelijk te zeggen als je een latere generatie mobo hebt. Maar als jij een LX of BX plankje hebt is het vrij lastig om daar een tualatin op te zetten (al dan niet volledig onmogelijk).

Dus of het nu wel of niet het zelfde socket is, je blijft tegen hetzelfde probleem aanlopen.
Precies soms zit het gewoon keihard in de chipset, net zoals bij alleen al een AMD Athlon XP het geval was met Socket A. Er waren chipsets die alleen 266Mhz Fsb hadden, tot 333Mhz Fsb en tot 400Mhz Fsb. Je kon op een oud AXP bord niet zo een snellere op zetten. Het is altijd al zo geweest, men kan niet op alles voorbereid zijn en cpu's van over 10 jaar alvast ondersteunen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Verwijderd

Dan koop je toch een nieuw moederbord en gooi je je huidige op marktplaats?

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

dion_b schreef op zondag 23 september 2007 @ 13:25:
[...]

AGP 1.0 was 3.3V, niet 5V. 5V zou ofwel PCI (tem 2.1) zijn danwel VCore van de CPU tot en met de P66.
Ja klopt zat even met pci in mijn hoofd.

[ Voor 7% gewijzigd door mad_max234 op 23-09-2007 16:08 ]

Pagina: 1