Windows Xp instaleerd niet na format Vista.

Pagina: 1
Acties:
  • 58 views sinds 30-01-2008

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:20
Hallo,

Ik heb hiervoor windows vista gebruik maar de trial periode is afgelopen. En daarbij was ik niet tevreden over de prestaties met mijn systeem i.s.m. vista. Dus ik wou weer terug naar me windows XP

Nu had ik dus alles wat belangrijk was op me D schijf gezet (Via firefox kon ik explorer opstarten om gegevens over te zetten) om station c te kunnen formateren.

Dus ik stop de CD van windows xp er in en kom uiteindelijk in de setup terecht.
Ik krijg dan de lijst met beschikbare stations te zien, waar enkel station C op te zien is waar 130.... van de 131gb beschikbaar is (raar want er stond nog gewoon 60 gb aan data op). Dus ik kies station c en zeg dat deze snel in NTSF (was ook NTSF) moet worden geformateerd. Station D was dus nergens te vinden, maar die had ook nog iets van 2gb vrije ruimte over.

Vervolgens start de pre-installatie, en na afloop wilt de computer opnieuw opstarten. Vanaf dat moment loopt de installatie eigenlijk in een "loop", en begint steeds uit zichzelf met de installatie, na 2x had ik daar genoeg van en formateerde de hardeschijf normaal en achteraf begin de pre-installatie weer. (Als ik de cd er uit haalde bij het opstarte kreeg ik een foutmelding dat er geen besturingsysteem kon worden gevonden)

De computer start weer op en doet dit keer geen "loop". Echter zodra die verder wil opstarten krijg ik de melding "Fout tijdens het laden van het besturingsysteem."

Ik had er even niet aan gedacht dat me cardreader er nog inzat (die altijd wel problemen veroorzaakte) en heb deze verwijderd (extern usb), maar het probleem houd aan.

Iemand die nog een idee weet ?
Ik heb niks aan de bios veranderd of andere hardware gebruikt.

-- Toevoeging --
Na overleg met sanfranjake over mijn vorige topic heb ik deze opnieuw aangemaakt.

Verder heb ik als advies van het vorige topic via de herstelfunctie van de XP cd MBRFIX uitgevoerd, maar de zelfde foutmelding hield stand na herinstallatie (Dus eerst MBRFIX gedaan en toen nogmaals windows XP geinstaleerd na een snelle NTSF format).

Nu zit ik weer in VISTA want dat instaleerde nog wel zonder problemen.

Verder is het probleem er bij gekomen dat me 2e partitie als "170gb ongepartitioneerde" ruimte word gezien, en hier stonden dus me backups op van partitie C. Daar loopt al een ander topic over maar alle tips zijn welkom.

Verwijderd

hmz ideetje heb je toevallig raid cq sata drivers
welke bij vista zijn ingebakken en bij XP nog niet
als dat zou is tijdens installatie op f6 drukken en de raid driver installeren

Anders de HD als fat formatteren en daarna nogmaals als ntfs
weet je zeker dat er niets meer achter is gebleven

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2007 20:28 ]

• BLACKfm
Ik maak gebruik van een 320 GB SATA schijf. Ik heb in ieder geval nooit raid drivers of andere software hoeven instaleren tijdens of voor de installatie van windows XP.

• FuzzyLogic66
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-02 08:19
Volgens mij is dat fomatteren dan niet goed gegaan. Probeer het met een ander programma (ik gebruik altijd gParted)...

• BLACKfm
ik verwacht dat het formateren met de windows cd's toch wel voldoende is om te doen wat het moet doen.

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
Ik zou nog wel optie weten, maar of het helpt... Partitietabel zou beschadigd kunnen zijn, dus die repareren (moet je wel een tooltje voor vinden)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

BLACKfm schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 20:53:
ik verwacht dat het formateren met de windows cd's toch wel voldoende is om te doen wat het moet doen.
Niet als jij geen rekening houdt met de alom bekende 48bits LBA grens die disks >128GB nodig hebben.

Iets wat ook in diverse Hardware FAQs en zelfs in onze FAQ staat:
Windows Clients FAQ - Waar is mijn diskspace toch heen?

Ik wil je toch echt dringend verzoeken om beter je best te doen in je eigen topics als het om voorbereiding gaat, want dat je met een disk boven de 128GB minimaal SP1 nodig hebt om XP te kunnen installeren is nou niet echt onbekend.

Oftewel: slipstream je SP2 dan maar gelijk in je installatieCD, dan ben je ook van dat probleem verlost. Ook dat kan je in de lijst bovenaan vinden.

Dit topic sluit ik dan ook.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.