Toon posts:

2 windows?

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hey

Ik heb een vraagje,
ik heb nu windows vista op mijn pc, maar ik wil nog windows xp erbij.
Nu is mijn vraag, als ik XP erbij installeer, word mijn computer dan langzamer ofzo?
Of zijn er nog andere gevolgen?

Bvd!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-02 00:43
:'(

Graag zelf wat zoeken, www.google.nl is een goed begin. Ook even de FAQ's hier op GoT doornemen.

• Moortn
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:53

Moortn

Hallo

Nee, je zet hem op een aparte partitie, dus je krijgt 2 kleinere schijven waardoor hij zelfs wat sneller word.

Jeej wat moet hier nou staan. Flickr

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Specifiek dit stukje FAQ: Windows Clients - FAQ

Verwijderd

Topicstarter
En dat partities maken kan toch met XP setup gewoon?

• Avalaxy
Moortn schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 17:48:
Nee, je zet hem op een aparte partitie, dus je krijgt 2 kleinere schijven waardoor hij zelfs wat sneller word.
Niet bepaald. Het 2e OS zal verderop de schijf komen te staan (als je deze op de tweede partitie zet althans), dus zullen er hier hogere accesstimes zijn, met alle gevolgen van dien ;)
Verwijderd schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 17:49:
En dat partities maken kan toch met XP setup gewoon?
Ja... Of met PartitionMagic.

[ Voor 19% gewijzigd door Avalaxy op 01-09-2007 17:51 ]

• Moortn

Moortn

Hallo

leonpwner1 schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 17:50:
[...]

Niet bepaald. Het 2e OS zal verderop de schijf komen te staan (als je deze op de tweede partitie zet althans), dus zullen er hier hogere accesstimes zijn, met alle gevolgen van dien ;)
De HDD hoeft toch alleen op bijv. schijf C of D te zoeken als je een partitie hebt? En aangezien die 2 kleiner zijn dan de C eerst, word hij toch sneller? Of praat ik nu onzin? (heel best mogelijk hoor :P )

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Let er wel op dat, wanneer je Vista er al op hebt staan, en je er Windows XP bij op wil zetten, je het nodige werk moet verrichten met bijvoorbeeld BootMagic of een andere bootmanager, om beide versies weer aan het werk te krijgen.
XP zal nl. de bootmanager/sector van Vista aanpassen. Dan start je XP dus wel door, maar de Vista installatie niet meer. In de vorige Computer Idee (ik weet het, een eng woord), staat precies beschreven hoe je het weer voor elkaar kan krijgen (zullen ongetwijfeld meer mogelijkheden zijn, maar die werkt in ieder geval).

• Avalaxy
Moortn schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 17:53:
[...]

De HDD hoeft toch alleen op bijv. schijf C of D te zoeken als je een partitie hebt? En aangezien die 2 kleiner zijn dan de C eerst, word hij toch sneller? Of praat ik nu onzin? (heel best mogelijk hoor :P )
Simpelweg zit het zo:

Data die op het 'begin' van je hardeschijf staat wordt snel gevonden dus heeft het lage accesstimes. Data die wat verderop staat wordt minder snel gevonden omdat je schijf eerst al die platters/whatever gaat doorzoeken.

Volgens mij houden schijven bij het zoeken niet echt rekening met partities en beginnen ze telkens bij het begin.

• Moortn

Moortn

Hallo

leonpwner1 schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 17:54:
[...]

Simpelweg zit het zo:

Data die op het 'begin' van je hardeschijf staat wordt snel gevonden dus heeft het lage accesstimes. Data die wat verderop staat wordt minder snel gevonden omdat je schijf eerst al die platters/whatever gaat doorzoeken.

Volgens mij houden schijven bij het zoeken niet echt rekening met partities en beginnen ze telkens bij het begin.
Ow ok. Fijn, heb 4 partities :P

Maar iig, denk ik niet dat je het zo erg zal merken als je Windows XP op een aparte partitie zet.

[ Voor 8% gewijzigd door Moortn op 01-09-2007 18:23 ]

• mo3lla
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-02 13:46
er vanuit gaande dat je één disk hebt, bijvoorbeeld 100GB.

- Installeer Windows XP op een partitie van bijvoorbeeld 20GB.
- Zodra XP geinstalleerd is, maak je een 2e primaire partitie aan van bijvoorbeeld 30GB.
- Onder Windows XP start je de installatie van Windows Vista vanaf DVD.
- Installeer Vista op de 30GB partitie.

Je zult zien dat beide OSsen op C:\ zijn geinstalleerd, terwijl ze elkaar niet zien of bijten.

Verwijderd

Topicstarter
Brede P schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 17:54:
Let er wel op dat, wanneer je Vista er al op hebt staan, en je er Windows XP bij op wil zetten, je het nodige werk moet verrichten met bijvoorbeeld BootMagic of een andere bootmanager, om beide versies weer aan het werk te krijgen.
XP zal nl. de bootmanager/sector van Vista aanpassen. Dan start je XP dus wel door, maar de Vista installatie niet meer. In de vorige Computer Idee (ik weet het, een eng woord), staat precies beschreven hoe je het weer voor elkaar kan krijgen (zullen ongetwijfeld meer mogelijkheden zijn, maar die werkt in ieder geval).
Waar kan ik dat Computer Idee artikel vinden?

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
In de Computer Idee? ...
leonpwner1 schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 17:54:
[...]
Simpelweg zit het zo:

Lijkt me sterk dat het veel uit maakt.
Je hebt niet voor niets een filesystem dat bijhoudt waar alles staat, en verder op de schijf zijn de 'cirkels' groter en lijkt het me dat er minder met de kop bewogen hoeft te worden = sneller?

• Avalaxy
SH4D3H schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 18:31:

Lijkt me sterk dat het veel uit maakt.
Je hebt niet voor niets een filesystem dat bijhoudt waar alles staat, en verder op de schijf zijn de 'cirkels' groter en lijkt het me dat er minder met de kop bewogen hoeft te worden = sneller?
Het scheelt niet zo heel veel, maar het is toch trager.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Onze mooie faq omvat dit alles, én meer.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.