Toon posts:

nieuwe computer, test programma's en drivers?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.313 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort mijn nieuw bestelde geassembleerde computer in huis (nog zonder monitor helaas) ik wil graag testen of alles naar behoren werkt en de nieuwste drivers installeren.. (ik download ze nu vast op deze pc en zet ze dan op die) nu is mijn vraag, wat voor testprogramma's zijn er precies nodig en wat heeft allemaal drivers nodig?
Dit is mijn systeem: E6750, P5K-E (ik ga gebruik maken van de onboard wireless internet functie, en van onboard sound), 2GB kingston 667MHz, 8800GTS320, samsung T166, 320GB, 5.1 speakerset (X-540) edit: Ik ga XP home edition draaien en ben niet van plan te overclocken.

tot nu toe heb ik aan testsoftware:
-3dmark
-cpu-z
-tft tester / death pixel tester

en aan drivers:
soundMAX Audio V6106260 van de P5K-E productpage
WiFi-AP Solo V5123005302006 ook van de P5K-E productpage

nou vraag ik me af wat ik nog meer moet hebben, en welke drivers ik voor mijn moederbord moet hebben.. ik ga nog geen RAID gebruiken. Ik weet dat ik nog videokaart drivers moet hebben, maar nvidia.com doet het atm niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2007 14:21 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:35

Outerspace

Admin General Chat

AFX Ghey Edition by HlpDsK

nvidia.com werkt wel gewoon :) Anders kan je de drivers wel bij www.guru3d.com of bij www.tweakers.net/meuktracker vandaan halen :)

Wat sowieso een vereiste is: Virusscanner!

Wauw, een sig!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-07 20:47
In principe zijn er geen test programma's nodig. Als jij geen problemen tegenkomt hoef je niets te testen.

Jij bedoelt waarschijnlijk benchmark programma's.

* Sisoft Sandra
* Everest
* Pcmark
* 3dMark06

en ja die dooie pixeltester is dan wel weer handig.

De drivers worden allemaal bijgeleverd. Gewoon netjes cd'tjes draaien. Eventueel van de fabrikantsite nieuwere drivers downloaden.

Zelf vind ik het programma easytuneup 2007 wel handig.

[ Voor 26% gewijzigd door Lumics op 01-09-2007 11:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm vreemd, bij mij werkt het niet, mja een virusscanner komt later wel :) eerst even alles wat nodig is om hem goed te laten werken.

edit: mja dat, ik zal pcmark nog ff downloaden en kijken naar Sisoft Sandra, bedankt. :) ja ik weet wel dat de meeste drivers gewoon op de cd's staan maar ik denk dat het beter is om ze van de websites te halen omdat je dan meteen het nieuwste hebt. Wat heb je nodig voor moederbord drivers? gewoon van de CD of zijn er nieuwere? ik weet niet precies hoe dat zit.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2007 11:49 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 11:45:
Hmm vreemd, bij mij werkt het niet, mja een virusscanner komt later wel :) eerst even alles wat nodig is om hem goed te laten werken.
En voor je het weet installeert iets zichzelf waardoor je PC meteen besmet is |:(

Ikzelf heb nooit last van virussen, maar iemand die niet eens zelf stuurprogramma's/drivers kan vinden (worden meestal zelfs nog op CD/DVD meegeleverd) kan maar beter zo snel mogelijk een virus programma erop zetten :*)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2007 11:48 ]

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-07 00:22
http://www.drivershq.com/ScreenShots.aspx?id=0

Dit doet waarschijnlijk wat je wilt. Het geeft een behoorlijk accuraat overzicht van welke drivers op je systeem uptodate of verouderd zijn. De betaalde versie geeft je de mogelijkheid om oude versies te updaten, maar je kunt ook zelf noteren welke drivers aan vervanging toe zijn en de bijhorende sites opzoeken.

Er zijn meer programma's zoals deze, bijvoorbeeld http://driveragent.com, zoek op 'driver scan'.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Outerspace schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 11:41:

Wat sowieso een vereiste is: Virusscanner!
Vereiste? Ik heb nog nooit virusscanners gebruikt, dat vind ik voor mensen die niet weten wat ze doen en alles zomaar aanklikken. Bovendien maken virusscanners je pc alleen maar behoorlijk trager en zorgen ze vaker voor problemen dan dat ze wat nuttigs doen imho.

Áls ik een virus heb (eens in de paar jaar) doe ik gewoon een Windows reïnstall, is die gelijk weer lekker snel.
Verwijderd schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 11:47:
[...]

En voor je het weet installeert iets zichzelf waardoor je PC meteen besmet is |:(
Nah, gewoon snel alle updates van Windows Update en dan krijg je niet zomaar een virus. Tenzij je op een of andere dubieuze site wat WaReZ/Cr4cK$ gaat downloaden :P

[ Voor 25% gewijzigd door Avalaxy op 01-09-2007 11:54 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:35

Outerspace

Admin General Chat

AFX Ghey Edition by HlpDsK

leonpwner1 schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 11:53:
[...]

Vereiste? Ik heb nog nooit virusscanners gebruikt, dat vind ik voor mensen die niet weten wat ze doen en alles zomaar aanklikken. Bovendien maken virusscanners je pc alleen maar behoorlijk trager en zorgen ze vaker voor problemen dan dat ze wat nuttigs doen imho.

Áls ik een virus heb (eens in de paar jaar) doe ik gewoon een Windows reïnstall, is die gelijk weer lekker snel.
Dat is een discussie apart, ik raad het eigenlijk iedereen aan. Als de gebruiker al niet weet wat voor dingen hij moet gebruiken om te testen en waar hij zijn drivers vandaan moet halen, geeft het mij een gevoel dat hij/zij geen 'geavanceerde' gebruiker is.

In ieder geval, zou ik [Virusscanners] Discussietopic deel 3 wel aanraden om door te nemen.

Wauw, een sig!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, da's wel handig.. dan installeer ik denk ik gewoon drivers van de CD, behalve sound drivers en videokaart drivers.. welke onderdelen hebben allemaal drivers nodig eigenlijk? alleen moederbord, videokaart en geluidskaart toch?
Outerspace schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 11:56:
Als de gebruiker al niet weet wat voor dingen hij moet gebruiken om te testen en waar hij zijn drivers vandaan moet halen, geeft het mij een gevoel dat hij/zij geen 'geavanceerde' gebruiker is.
ligt eraan wat je geavanceerd vindt.. dat ik niet veel van drivers / testprogramma's af weet komt omdat ik al een paar jaar op een lame dell die m'n ouders hebben gekocht zit. Ik weet in ieder geval wel van wat voor sites ik weg moet blijven als ik geen virus wil.. :)

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2007 12:06 ]

• Avalaxy
Outerspace schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 11:56:
[...]

Dat is een discussie apart, ik raad het eigenlijk iedereen aan. Als de gebruiker al niet weet wat voor dingen hij moet gebruiken om te testen en waar hij zijn drivers vandaan moet halen, geeft het mij een gevoel dat hij/zij een 'geavanceerde' gebruiker is.
Daar heb je wel gelijk in :P

Maarja, ik dacht gathering of tweakers enzo... jeweetwel
Verwijderd schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 11:57:
Hmm, da's wel handig.. dan installeer ik denk ik gewoon drivers van de CD, behalve sound drivers en videokaart drivers.. welke onderdelen hebben allemaal drivers nodig eigenlijk? alleen moederbord, videokaart en geluidskaart toch?
Zou ik niet doen. Het beste wat je met bijgeleverde drivercd's kunt doen: weggooien. Die drivers die daarop staan zijn altijd zwáár outdated.

Videokaart drivers: www.nvidia.com even zoeken bij drivers, GeForce 8 serie en het platform (win XP/win Vista, x86/x64).
Chipset drivers: www.intel.com even zoeken bij chipset drivers voor de P35 chipset daar dus.
Sound drivers: ik weet niet of die al bij je chipset drivers zitten, ik heb ook geen idee wat voor geluidschip op die P5K-e zit, waarschijnlijk iets van realtek. In dat geval dus van www.realtek.com.tw.

[ Voor 48% gewijzigd door Avalaxy op 01-09-2007 12:03 ]

• Mammon
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-03 19:28
ik zou memtest laten draaien. Weet je zeker dat je geheugen goed is.

Verwijderd

Topicstarter
Om te 1 of andere reden werkt www.nvidia.com nogsteeds niet..
Maar hoezo staat er op de page van de P5K-E dan die soundmax drivers? ik snap het ff niet meer..
ADI 1988B, die soundchip zit er in de P5K-E

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2007 12:26 ]

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-07 20:47
Nvidia site werkt prima!

• Avalaxy
Verwijderd schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 12:12:
Om te 1 of andere reden werkt www.nvidia.com nogsteeds niet..
Ga eventjes naar Configuratiescherm -> Netwerkverbindingen -> LAN-verbinding (eigenschappen) -> TCP/IP -> Eigenschappen -> En dan eventjes zelf een DNS instellen bij primaire DNS. Gebruik 208.67.222.222

Verwijderd

Topicstarter
ah bedankt dat hielp :) ik heb nu 162.18_forceware_winxp_32bit_english_whql gedownload.. deze moet ik hebben neem ik aan? aangezien ik die kreeg toen ik geforce 8 series deed en dan windows xp.

Voor nu weet ik wel even genoeg denk ik. Ik bump dit topic wel weer als ik begonnen ben met installeren. bedankt :)

• Avalaxy
Verwijderd schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 14:28:
ah bedankt dat hielp :) ik heb nu 162.18_forceware_winxp_32bit_english_whql gedownload.. deze moet ik hebben neem ik aan? aangezien ik die kreeg toen ik geforce 8 series deed en dan windows xp.
Ya.
Pagina: 1