Toon posts:

Digitale TV, zendertje met HDMI, kan dit?

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi iedereen,

Ik ben al een tijdje in het bezit van een HDTV met HDMI ingang. Mijn ouders hebben nog een 'oude' TV, maar die zijn ook van plan om op een HDTV over te stappen. Echter, het zou dan wel zo handig zijn om op Digitale TV over te stappen, want anders is het beeld niet de moeite waard. Nu willen we dus overstappen op Digitale TV, dus zouden we een zendertje voor de TV van m'n ouders moeten hebben. En dat zendertje moet dan signaal naar mijn TV boven kunnen geven, en moet een HDMI ingang hebben, want ik neem aan dat het met analoog niet echt de moeite waard is.

Mijn vraag is: Kan dit? En zo ja, wat is de prijs hiervoor, en welke kunnen we het beste nemen?

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:00
Wat je zoekt is een decoder voor digitale tv. De meeste kabel tv providers (Casema, UPC etc..) bieden tegenwoordig een aantal HDTV zenders aan (geloof DiscoveryChannel NatGeo), daarvoor heb je een speciale HDTV decoder voor nodig.

Die decoders zijn gemaakt om aan te sluiten op 1 TV. Dus jouw TV boven zal gewoon het analoge signaal ontvangen. Wil je op je eigen tv ook digitale tv dan heb je nog een decoder nodig.

Wat betreft HDMI, die HDTV decoders hebben inderdaad een HDMI uitgang. De meeste decoder voor "normale" digitale tv hebben geen HDMI aansluiting.

Ik zou zeggen, bekijk dit topic eens:
Het grote Samsung DCB-H360RS HDTV DVB-C kabelontvanger

Gaat over een HDTV decoder, en de ervaringen ermee.

Verwijderd

Topicstarter
Erik070 schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 20:08:
Wat je zoekt is een decoder voor digitale tv. De meeste kabel tv providers (Casema, UPC etc..) bieden tegenwoordig een aantal HDTV zenders aan (geloof DiscoveryChannel NatGeo), daarvoor heb je een speciale HDTV decoder voor nodig.

Die decoders zijn gemaakt om aan te sluiten op 1 TV. Dus jouw TV boven zal gewoon het analoge signaal ontvangen. Wil je op je eigen tv ook digitale tv dan heb je nog een decoder nodig.

Wat betreft HDMI, die HDTV decoders hebben inderdaad een HDMI uitgang. De meeste decoder voor "normale" digitale tv hebben geen HDMI aansluiting.

Ik zou zeggen, bekijk dit topic eens:
Het grote Samsung DCB-H360RS HDTV DVB-C kabelontvanger

Gaat over een HDTV decoder, en de ervaringen ermee.
Bedankt voor het snelle antwoord. Okee, ik zoek dan dus een decorder, maar dan moet er als het ware één beneden staan, en eentje boven voor mijn tv mét HDMI ingang. Als ik dus HDTV kwaliteit boven wil, moet ik twee decorders kopen voor het optimale beeld/geluids-kwaliteit, omdat de decorder beneden het signaal naar boven stuurt.

Verwijderd

Je moet sowieso 2 decoders kopen bij digitale tv. Nouja, hoeft niet, maar dan ben je verplicht boven hetzelfde te kijken als beneden. Je moet voor elke tv een apart kastje hebben met kaartje. Anders moet je even langs bijv. de Mediamarkt gaan, daar bieden ze vast digitale tv aan van bijv. KPN kan je gelijk zien hoe het in elkaar zit.

Verwijderd

Het ligt er ook aan bij welke kabelmaatschappij je zit, bij UPC is het afaik niet mogelijk om meer dan 1 decoder te gebruiken

• Erik070
En houd er ook rekening mee dat je voor een extra decoder (plus bij behorende smartcard) waarschijnlijk maandelijks extra moet betalen.

[ Voor 8% gewijzigd door Erik070 op 01-09-2007 01:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm okee, nog niet echt optimaal dus? Zal er in de toekomst dan iets komen waardoor het allemaal ietwat makkelijker/goedkoper kan?

• Erik070
Ik denk dat wanneer er alleen maar digitale tv (SDTV) of digitale HDTV wordt aangeboden, en men dus geen keus meer heeft voor analoge televisie, dat het dan wat eenvoudiger en wie weet betaalbaarder wordt.

Ik gok dat dit rond het jaar 2050 zal zijn ;) .

Maar even serieus: breedbeeld tv's bestaan al meer dan 10 jaar (als ik me niet vergis), breedbeeld uitzendingen waren in Nederland tot dit jaar erg schaars (alleen NED1,2&3 zonden weleens breedbeeld uit). Een aantal maanden geleden is daar een hele omslag in gekomen, geloof dat alle commerciele zenders nu breedbeeld uitzenden (wanneer de bron breedbeeld is).
Zal mij daarom niets verbazen dat we over 10 jaar nog gewoon analoge kabel tv hebben, en dat je voor digitale tv (SDTV of HDTV) voor elk toestel extra moet betalen (situatie nu).

Wat je wel gaat krijgen zijn tv's met ingebouwd decoders voor digitale tv, deze bestaan al maar niet elke fabrikant doet hieraan mee waardoor ze erg schaars zijn. Geloof dat dit ook komt omdat we in elke regio van de wereld een andere standaard aanhouden voor digitale televisie.

In elk geval zal er in de komende 2 jaar vrij weinig veranderen denk ik (hoogstens een aantal HDTV kanalen erbij).
Pagina: 1