Flac eerst converteren?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.523 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-07 14:06
Het is mogelijk om Flac bestanden rechtstreeks te branden naar een audio-cd met Nero Burning Rom. Ik vraag mij af of je dan de volledige kwaliteit krijgt en of het niet de moeite waard is om eerst de Flac bestanden te converteren naar Wav en dan pas te branden met Nero.
Dit zelfde vraag ik mij ook af als ik MP3 bestanden wil maken van Flac bestanden. Moet ik dan eigenlijk eerst naar Wav converteren voor een betere kwaliteit?

• Rocketman
Heeft niemand in dit forum kennis van dit onderwerp?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik vrees dat jij degene hier zonder kennis bent ;).

Lees dit es even, en evalueer je raag nog es.

Topic kicken binnen 24u wordt trouwens niet geapprecieerd

[ Voor 20% gewijzigd door Borromini op 31-08-2007 23:09 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Rocketman schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 23:02:
Heeft niemand in dit forum kennis van dit onderwerp?
Haal topics niet onnodig omhoog in de topiclist.
http://gathering.tweakers.net/forum/faq

En verder kan je dat het beste eens proberen. Een zo'n hoog mogelijke Bitrate voor je .wav uitzoeken, en dan vervolgens branden :) Probeer zelf eens wat lekker klinkt eventueel. :)

Verwijderd

Lossless is lossless. Wat meer wil je nog weten?

En idd het is niet gewenst dat je je topic na een paar uur al kicked. Wacht rustig tot iemand je een antwoord geeft of ga op google nog eens goed zoeken.

Verwijderd

WAV is gewoon PCM-data in een file, dus dat is precies de data die je aan je geluidskaart geeft. FLAC wordt bij het afspelen ook gedecodeerd tot PCM, dus het is exact hetzelfde.

Ik zou het niet naar WAV converteren, aangezien het onnodige tijd kost, en je alleen maar dingen fout kan doen (sample-rate verkeerd instellen enzo).

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Het FLAC formaat is een lossless compressie formaat. Dat wil zeggen dat er geen data t.o.z. van het origineel verloren gaat. Een lossless formaat kan je het beste als volgt zien (heel basaal uitgelegd). Stel dat er in een document 1000 keer de letter A voorkomt, dan wordt dat met lossy compressie opgeslagen als bijv. 1000 x A ipv AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA enz. MP3 is een lossy compressie formaat waarbij er wel data verloren gaat (met mp3 compressie worden er o.a. bepaalde frequenties gestript) en er dus altijd een aanzienlijk kwaliteitsverschil is tussen het origineel en het MP3 bestand.

Het lijkt mij daarom dat in jouw beide gevallen converteren naar wav geen zin heeft omdat er toch geen data mist. .Wav bestanden hebben trouwens ook in 99% van de gevallen geen compressie over zich heen.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:08
Met foobar2000 haal je een leuk conversieprogramma in huis. Kan van FLAC naar WAV, WAV naar FLAC, FLAC of WAV naar MP3 enz. Te vinden op: http://www.foobar2000.org/.

Voor Nero heb je een plugin nodig om meteen van FLAC naar een audio cd te branden, je hoeft dan niet eerst naar WAV te converteren. Een plugin pack is hier te vinden: http://www.cole2k.net/?display=NPI.

Ik zou je adviseren om zoveel mogelijk in lossless kwaliteit te houden. Schijfopslag kost geen drol meer en je weet maar nooit als je ooit die mega vette high end stereo hebt, dan had je toch liever alles in lossless. 8)

• Rocketman
Mensen, bedankt voor jullie bijdrage. Ondanks mijn eigen onderzoek weet ik nu zeker dat ik rechtstreeks alles kan converteren vanuit Flac. Bedankt!
Pagina: 1