Toon posts:

[Vista] Hoe veilig zonder beveiligingsopties?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Stel dat je enkel veilige sites bezoekt, geen dubieuze downloads binnenhaalt en je contacten redelijk betrouwbaar zijn. Er valt natuurlijk over te discussiëren wat 'veilig' en 'betrouwbaar' is, maar laten we daarvan uitgaan. Is het in dat geval veilig om geen firewall, virusscanner, defender en UAC te gebruiken?

Dit zijn allemaal zaken die nogal wat resources innemen en als ik bvb. mijn virusbeveiliging (Avast) uitschakel gaat alles al een stuk sneller. Het spreekt natuurlijk voor zich dat je de Windows-updates wel blijft installeren. Ik vraag me dus af hoe groot de kans is op eventuele aanvallen/virussen/malware zonder deze beveiligingsopties. Iemand die hier zicht op heeft?

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:14
Ik heb momenteel niets draaien, alleen af en toe een virusscan maar geen monitoring en ik krijg niet al te veel zooi op mijn pc. Het licht er echt aan wat je doet en of je veel software probeert waar je de afkomst niet van kent

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk trouwens dat de meeste beveiligingsopties in het leven geroepen zijn voor de 'wat minder ervaren gebruikers' (lees: mensen die vanalles proberen, reageren op spam, pop-ups en malware-programma's, dubieuze sites bezoeken, enzovoort). De vraag is echter hoe groot de kans is op een gerichte aanval op je besturingssysteem en je data. Het is wel zo dat als je je data veilig stelt op een aparte locatie er weinig fout kan gaan in geval van problemen (als je die data scant eer je het opslaat).

Verwijderd

Kans is erg klein en zelfs als het al gebeurd kan je natuurlijk altijd nog je ghost image terug zetten... Gewoon een kwestie van belangrijke files backupen!

En verder, tsjah ik heb nu NOD32 draaien en Windows Firewall maar heb nog nooit een waarschuwing gekregen dat ik werd aangevallen of dat ik een virus had

Ook op mijn andere PC waar gewoon XP op draait heb ik altijd Norton AntiVirus + Firewall draaien en heb ik ook helemaal nooit ergens last van gehad..

Er is trouwens een topic over wel of geen virusprogramma en firewall, lees die eens door.. Het is namelijk zo dat het niet draaien van een firewall + virusprogramma niet alleen voor jou gevaarlijk is, maar doordat mensen geen goede beveiliging gebruiken is er ook een hoop spam en virussen die worden rondgestuurd... Beveiliging hoor je niet alleen voor jezelf te gebruiken, maar ook voor je mede internetgebruikers!

En systeem te traag -> overstappen naar ander besturingssysteem, freshe install of gewoon hardware upgraden! :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 12:32:
En systeem te traag -> overstappen naar ander besturingssysteem, freshe install of gewoon hardware upgraden! :)
Mijn systeem is niet echt traag (zie sig), in eerste instantie dacht ik dat Vista traag was, maar het bleek grotendeels mijn virusscanner te zijn. Voor FSX moeten duizenden files geladen worden, zonder realtime-beveiliging ging dat veel sneller. Zonder UAC werkt het ook een stuk aangenamer als je veel bestandstransfers doet in Windows of PF-folders. Verder is het inderdaad zo dat sommige PC's als host gebruikt worden om spam te verspreiden ed., maar de vraag is hoe groot de kans daartoe is zonder Defender, in XP ging het hier jaren goed zonder zo'n programma. Tenslotte nog dit: Al mijn vertrouwelijke data zijn geëncrypteerd met TrueCrypt (3 x 256 bit sleutel en een sterk paswoord :P) met een backup op een externe schijf, dus bij dergelijke aanvallen vangen ze hier ook bot. :)