Toon posts:

Mac OS X vs. WD Mybook world edition 1TB*

Pagina: 1
Acties:
  • 645 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit te denken om een WD Mybook world edition te kopen.
Alleen dilema. Ik ga overstappen op OSX!
Nou weet ik dat een externe HD leesbaar is, maar niet schrijfbaar bij OSX. Maar hoe zit het met een NTFS schijf die op het netwerk aangesloten zit?
Kan ik daar wel op lezen en schrijven via OSX?

Ik kon met de search de bomen niet door het bos zien.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02 12:06

Shuriken

Life is all about priorities

OSX kan prima met SMB ofwel windows shares praten. Direct naar NTFS gaat echter niet lukken, inzovere dat je em wel kan lezen maar niet kan schrijven.

Dus als de externe schijf via het netwerk als SMB/CIFS aangeboden word is er geen probleem.

[ Voor 24% gewijzigd door Shuriken op 30-08-2007 21:25 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Via een netwerk maakt het niet uit in wat voor een formaat de HD is geformatteerd, zolang het serversysteem het maar kan lezen. Een NTFS geformatteerde HD kan wel beschreven worden via Mac OS X als je MacFUSE i.c.m. NTFS-3G gebruikt. Zie ook [macFUSE] Eindelijk SSHFS, read/write NTFS en FTP in OS X.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Een externe HD kan heel goed schrijfbaar zijn door OS X, alleen moet je hem wel anders formatteren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 22:31:
Een externe HD kan heel goed schrijfbaar zijn door OS X, alleen moet je hem wel anders formatteren.
Namelijk als HFS of HFS+, al dan niet journaled.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Of UFS of FAT32, maar dat laatste wil je niet met 1TB.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• iPiX1999
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 15:21
Ik ben ook naar iets dergelijks op zoek (NAS voor Mac en windows), en heb deze schijf ook gezien. Ik vind op de website van WD echter niet terug dat hij compatibel is met Mac (voorzoverre daar sprake van is met een netwerkschijf, aangezien ik daar enkel ondersteuning van netwerkprotocollen zou verwachten ipv besturings- of bestandssystemen). Ik vraag me dus af of je deze schijf zou kunnen gebruiken met een Mac. Ook heb ik eens rondgeneusd op de apple online store voor NAS schijven, en als ik de specs van betreffende NAS schijven bekijk (op de fabrikant-website) staat er uitdrukkelijk bij dat het _ook_ geschikt is voor Mac, terwijl dit bij de betreffende WD schijf niet het geval is. WD maar eens mailen?

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-02 13:09
iPiX1999 schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 09:46:
Ik ben ook naar iets dergelijks op zoek (NAS voor Mac en windows), en heb deze schijf ook gezien. Ik vind op de website van WD echter niet terug dat hij compatibel is met Mac (voorzoverre daar sprake van is met een netwerkschijf, aangezien ik daar enkel ondersteuning van netwerkprotocollen zou verwachten ipv besturings- of bestandssystemen). Ik vraag me dus af of je deze schijf zou kunnen gebruiken met een Mac. Ook heb ik eens rondgeneusd op de apple online store voor NAS schijven, en als ik de specs van betreffende NAS schijven bekijk (op de fabrikant-website) staat er uitdrukkelijk bij dat het _ook_ geschikt is voor Mac, terwijl dit bij de betreffende WD schijf niet het geval is. WD maar eens mailen?
Hij is er ook geschikt voor, maar het gaat om de manier van partioneren. NTFS is wel leesbaar maar niet schrijf/verwijderbaar. Sluit je hem aan op je netwerk dan zou de schijf benaderbaar zijn via smb en dit is zowel geschikt voor linux, osx en windows.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de schijf gister gekocht bij Mycom maar door ontervredenheid ga ik hem van de week weer terug brengen.

Hij is erg langaam. Krijg er niet meer uit dan 3.5 mb per seconde( onder RAID 1). Hij maakt best een geluid. Hij is soms foetsie in mn netwerk.

De bijgeleverd software is troep. Ik ga niet het risico nemen om de firmware te upgraden met custom firmware.

Al met al vind ik dat hij te weinig te bieden heeft. Zo ga ik toch maar een server ga opzetten met een oud amd systeem. een raid controler en 2 x 500gb Sata.

Al met al al zoek je iets simpels waar je gewoon domweg je bestanden op wilt zetten en die overal wilt bereiken best leuk. De vormgeving is mooi en prijzen zijn erg goed. 339 bij Mycom. heb hem ergens anders gezien voor 317 ofzo. Voor mn server ben ik het zelfde kwijt niet slecht dus als je een veilige plek zoekt voor je bestanden.

Maar zoek je iets waar je meer controle over wilt hebben is de Mybook niet de NAS voor jou!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

als 2x 500GB SATA2 in RAID1 maar 3.5MB per seconde haalt, is er OF iets hardwarematig mis met je NAS, OF je netwerk is traag. Hoe benader je de NAS? Want die 3.5MB/sec is voor een 802.11g netwerkje helemaal niet slecht namelijk ;)

Launching containers into space

Verwijderd

Topicstarter
Whieee schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 15:10:
als 2x 500GB SATA2 in RAID1 maar 3.5MB per seconde haalt, is er OF iets hardwarematig mis met je NAS, OF je netwerk is traag. Hoe benader je de NAS? Want die 3.5MB/sec is voor een 802.11g netwerkje helemaal niet slecht namelijk ;)
Ik benader hem via mijn netwerklocaties op een 100mbit netwerkje.

Tevens schijnt het zowat normaal te zijn http://www.unexpected.be/?p=284

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2007 15:17 ]

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Daedalus schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 00:34:
Of UFS of FAT32, maar dat laatste wil je niet met 1TB.
Beide niet aangezien beiden het probleem hebben dat je files maximaal maar 4 GB groot mogen zijn. MacOS X gebruikt helaas een vrij oude UFS versie waarbij dat limiet dus geldt. HFS+ is dus eigenlijk het enige alternatief wat je hebt.

• nilski
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07-2021
Ik heb een NDAS en ben er erg tevreden over. Verder heb ik ook een Linksys NAS die Linux draait.
De NDAS is klein, stil en goedkoop. Het werkt met een driver van Ximeta die je moet installeren, OSX ziet de schijf dan als een lokale harde schijf.
Met de Linksys had ik een tijd problemen omdat een van de twee schijven aan het sterven was. Toen ik die vervangen had werkte die weer normaal. Verder is ie ook nogal lawaaierig.

[ Voor 3% gewijzigd door nilski op 02-09-2007 10:32 ]

WAZUUUUUUUP!!!!!

Pagina: 1