[macFUSE] Eindelijk SSHFS, read/write NTFS en FTP in OS X

Pagina: 1
Acties:
  • 1.454 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Vandaag heeft Amit Singh (van het Google Macintosh team) MacFUSE aangekondigd.

MacFUSE is een port van FUSE, de userland filesystem kernel module van linux. Met FUSE is het onder andere mogelijk om SSHFS, NTFS en FTP read/writeable te mounten. Op de MacFUSE site staat een binary build die te downloaden en te installeren is. Verder heeft Amit ook een spotlight filesystem laten zien, waarmee je je spotlight queries als filesystem kan benaderen, en een Picartafs, waarmee je gewoon foto's naar een directory kan slepen, waarna ze automagisch geupload worden en er een gallery gecreëerd wordt.

Ik heb het al geprobeerd, en het draait netjes met SSHFS: voortaan dus geen geknoei meer met TextMate en remote servers!

Dus, wie heeft het al geprobeerd, bijvoorbeeld met NTFS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
Nou ben hiervoor wel best geinteresseerd, alleen ik ben gewoon .dmg bestanden gewend. Dus hier zal ik toch eventjes later een keer wat tijd in moeten steken. Jammer dat die er (nog?) niet zijn.

Lijkt me best wel fijn om gewoon NTFS te kunnen schrijven. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Timo op 11-01-2007 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-09 19:30

alienfruit

the alien you never expected

Volgens mij werkt het hier niet, zowel de download als hetzelf compileren. Heel fuse komt niet in pkg_config te staan bij mij. Ik ga even een partitie onder Windows formateren naar NTFS... eens zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Heeft iemand dit al aan de praat gekregen???
Als ik dit probeer:
sudo ./ntfs-3g /Volumes/MACOSX2

krijg ik:

Failed to access '/Volumes/MACOSX2': No such file or directory
Error opening partition device: No such file or directory
Failed to startup volume: No such file or directory
Failed to mount '/Volumes/MACOSX2': No such file or directory

??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frim
  • Niet online
Je moet een ntfs block device geven en een mount point. Jij probeert het ding een reeds gemounte drivepoint mee te geven, dat werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ooh... ik zal het nog eens proberen. Nog best lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyisgaaf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Voor hulp bij het installeren van ntfs-3g.

Lees dit:
Pkg-config script cannot be found.

En dit:
Applenova.com Forum

Staan goede tips over (problemen bij) het installeren en het gebruik van NTFS-3G, ook met behulp van de Disk Utility om de schijf te "Unmounten" zonder de "Disk Identifier" te verwijderen (want dat is volgens mij het probleem waar alienfruit tegen aan loopt).

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uruviel359
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-09 11:39
Om de een of andere reden staat fuse niet in de pkg-config --list-all maar kan ik wel sshfs mounten zoals op die manual :p. Weird, maar goed genoeg. Hoop eigenlijk dat dit soort functionaliteit in Leopard komt te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyisgaaf
  • Niet online
Dat geeft het volgende bij mij:
$ which pkg-config
/usr/local/bin/pkg-config
$ pkg-config --list-all
gmodule-export-2.0    GModule - Dynamic module loader for GLib
gmodule-2.0           GModule - Dynamic module loader for GLib
glib-2.0              GLib - C Utility Library
gobject-2.0           GObject - GLib Type, Object, Parameter and Signal Library
gthread-2.0           GThread - Thread support for GLib
gmodule-no-export-2.0 GModule - Dynamic module loader for GLib
fuse                  fuse - Filesystem in Userspace
sigc++-2.0            libsigc++ 2 - Typesafe signal and callback system for C++
$ 

Misschien heb je niet /usr/local/bin als eerste in je PATH staan?

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 07:41
Ik heb het inmiddels ook draaien... ssh browsen schiet niet echt op hier maar dat ligt denk ik aan de powerbook/draadloos netwerk.

Vanmiddag ntfs proberen want daar gaat mij het eigenlijk om :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Krijg die meuk niet gecompiled.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
macpro:~/Documents/Downloads/ntfs-3g-0.20070118-BETA lowfi$ make
make  all-recursive
Making all in include
Making all in ntfs-3g
make[3]: Nothing to be done for `all'.
make[3]: Nothing to be done for `all-am'.
Making all in libntfs-3g
make[2]: Nothing to be done for `all'.
Making all in src
/bin/sh ../libtool --mode=link gcc  -D_FILE_OFFSET_BITS=64 -D__FreeBSD__=10 -Wall  -o ntfs-3g  ntfs_3g-ntfs-3g.o ntfs_3g-utils.o ../libntfs-3g/libntfs-3g.la -pthread -L/usr/local/lib -lfuse    
gcc -D_FILE_OFFSET_BITS=64 -D__FreeBSD__=10 -Wall -o .libs/ntfs-3g ntfs_3g-ntfs-3g.o ntfs_3g-utils.o  ../libntfs-3g/.libs/libntfs-3g.dylib -pthread -L/usr/local/lib /usr/local/lib/libfuse.dylib
i686-apple-darwin8-gcc-4.0.1: unrecognized option '-pthread'
/usr/bin/ld: Undefined symbols:
_getresuid
collect2: ld returned 1 exit status
make[2]: *** [ntfs-3g] Error 1
make[1]: *** [all-recursive] Error 1
make: *** [all] Error 2

Hangt dus op gcc gedeelte. Ben niet zon terminal held. Iemand enig idee hoe ik verder kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Kick :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyisgaaf
  • Niet online
Heb je gedaan wat staat beschreven op het Applenova forum waarvan ik de link hierboven heb genoemd? Zomaar "make" doen heeft geen zin, er moeten nog wat dingen aangepast worden. Zo je dat al gedaan hebt, heb ik niks gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Ja ik heb de applenova guide gelezen.... het hele topic trouwens maar niemand die een soort gelijk probleem heeft. Op mijn powerbook gebeurt het trouwens ook dus het is geen intel compiler probleem volgens mij wat ik wel met hellanzb (par) had.

Misschien daar maar eens registreren of de idiot version (dmg drag 'n drop) afwachten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-06 09:20
Ok ik heb dit dus ook geinstalleerd, er zijn inmiddels al veel betere versies.

Heb 1 probleem, mijn 1e schijf ziet hij nu (er komt een netwerk icoon dus het MacFuse idee werkt) maar mijn andere schijf is spoorloos. Ik zie hem niet als HDD of netwerk icoon... Kan ik me mac de usb poorten laten lezen ofzo?

Heel vreemd na een minuut gaat de schijf iets doen, het lichtje knippert en hij maakt een raar geluid, maar ik zet hem dan maar altijd snel weer uit :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
Mijn schijf is nu dus nooit te zien op mijn mac, zonder of met dat programma :S Help hoe kan ik iig me mac de hardware laten vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_eBK
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 12:12
Het gaat dus om een externe schijf? Zie je de betreffende schijf/partitie wel in Disk Utility? Om welk filesystem gaat het?
Beetje meer info aub :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Er is nu ook macfussion... handig voor mensen die niet in de terminal willen klooien ;)

Ook voor ntfs is idd een makkelijke installer nu :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_eBK
lowfi schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 19:45:
Er is nu ook macfussion... handig voor mensen die niet in de terminal willen klooien ;)

Ook voor ntfs is idd een makkelijke installer nu :Y)
Bij MacFusion zie ik zo snel nog geen opties om een NTFS volume te mounten...
Een alternatief is
hier te vinden. Als je MacFuse tools + ntfs-3g van deze site installeert worden ntfs volumes volledig automatisch gemount, net zoals mac volumes. Bovendien zijn ze ook toegankelijk via Disk Utility, bijvoorbeeld om te unmounten. Je hoeft bovendien niet, zoals bij MacFusion, een programma op te starten in de GUI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Macfuse doet meer dan allean ntfs natuurlijk. Bovendien vind ik het wel handig als ssh vanaf het begin al gemount zijn zonder allerlei scriptjes etc te maken. Dan is macfussion dus wel handig.

Dat ntfs3g gebruik ik zelf ook..... zoals ik al zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
Chris_eBK schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 20:17:
[...]

Bij MacFusion zie ik zo snel nog geen opties om een NTFS volume te mounten...
Een alternatief is
hier te vinden. Als je MacFuse tools + ntfs-3g van deze site installeert worden ntfs volumes volledig automatisch gemount, net zoals mac volumes. Bovendien zijn ze ook toegankelijk via Disk Utility, bijvoorbeeld om te unmounten. Je hoeft bovendien niet, zoals bij MacFusion, een programma op te starten in de GUI.
Eerst was de schijf wel te zien, maar sinds ik een programma heb geinstalleerd of iets vaags met de schijf heb gedaan gebeurt er niks in mac als ik hem aansluit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_eBK
Je hebt er nu al een topic over geopend:
LaCie Big Disk openen op Mac

Daar verder dus :). En post je laatste opmerking daar ook maar even (+ wat je dan precies gedaan hebt...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:24
Ik zit met een error, ik heb dmg's geinstalleerd, alles lijkt te werken, de schijf zou beschrijfbaar zijn, maar als ik een nieuwe map maak krijg ik Foutcode (-37). Iemand enige weet van dit probleem?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Om maar even een oud lijk oude thread naar boven te halen: ik heb het verschijnsel dat mijn verder prima werkende MacFUSE (ntfs-3g) volume niet door Spotlight wordt geindexeerd. Hoe kan ik dat volume toevoegen? Iemand anders met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Niemand :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Dat kan gewoon niet. Tiger kan geen netwerk drives indexeren... alles wat in macfuse zit wordt volgens mij als een soort van netwerk drive gezien. Leopard zou dat wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnneman
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-06 08:58

johnneman

rofl de bofl

Waar is het keuze menu dan, waar je kunt kiezen wat je wel en niet wilt mounten? (beetje synische vraag hoor :) )

Tempus: It is said we all have a twin someplace in the world. Why Mr. Kent, without those glasses, I'd say you'd look exactly like.. well, d0h:\:p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Je kunt kijken wat de indexing status is van het volume door in de terminal in te tikken:
sudo mdutil -s /Volumes/<volumenaam>

Mogelijk kun je Spotlight aanzetten met
sudo mdutil -i on /Volumes/<volumenaam>

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Algurgazan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-01 22:38

Algurgazan

Ome Bob

(eens een onderwerp van 6+ maanden oud kicken..)

ik heb een probleem met macFUSE en SSHFS.. ik heb het een tijdje gebruikt onder tiger, toen nooit problemen mee gehad.. na het een tijdje niet te hebben gebruikt wilde ik net weer sshfs aanslingeren om bij een server van m'n universiteit te kunnen, maar er lijkt helemaal niks te gebeuren.. ik heb nog macFUSE geupdate, gereboot, nog een keer geprobeerd, maar krijg geen reactie.. in m'n console staan verder ook geen foutmeldingen ofzo..

is SSHFS misschien stuk onder leopard? (alhoewel ik daar ook niks over kon vinden...)

iemand een tip?

"When you hear the beeb, it will be three o'clock." | muzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 15:16
Ik had hetzelfde, maar toen een nieuwere versie van sshfs gedownload, toen werkte het weer. Ik had een nieuwe versie hiervandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Algurgazan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-01 22:38

Algurgazan

Ome Bob

vond hier toevallig een oplossing voor.. het geheel werkt nog wel, maar omdat in de finderpreferences (in ieder geval in leopard) voor 'show these items on the desktop' het gedeelte 'connected servers' uitgevinkt is, wordt deze dus niet weergegeven.. kwestie van aanvinken en alles werkt gewoon...

beetje suf dat dat het hele probleem was trouwens als je de oplossing ziet, maar goed..

"When you hear the beeb, it will be three o'clock." | muzak

Pagina: 1