Toon posts:

300 GB schijf. verdelen in partities of niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een 300 GB hd hangen aan een SATAII controller.

Ik heb hem nu in 1 partitie staan.

Ik vraag me af of het mij effectief meer dataoverdracht snelheid gaat opleveren of performance wanneer ik dat ding in 2 partities ga verdelen.

Ik weet bij de oudere IDE schijven dat het daar wel e.e.a. aan winst opleverde ondanks het swappen van de een naar de andere partitie.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zie niet in hoe het verdelen in meerdere partities je meer performance gaat opleveren. Het is wel zo dat het binnenste gedeelte van een disk wat sneller is dan het buitenste gedeelte, maar overall blijft je disk net zo snel.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-02 12:55

Comgenie

Soms heb je dat

Terw_Dan schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 20:55:
Ik zie niet in hoe het verdelen in meerdere partities je meer performance gaat opleveren. Het is wel zo dat het binnenste gedeelte van een disk wat sneller is dan het buitenste gedeelte, maar overall blijft je disk net zo snel.
Het scheelt toch als je grote en kleine bestanden op apparte partities zet met een eigen blocksize (hoog voor de parititie met grote bestanden etc. ). zodat bestanden minder gefragmenteerd raken. Voordeel met partities is ook dat de framenten niet naar de andere deel kunnen komen ;). Zo blijft alles bij elkaar in de buurt. Dus het kan weldegelijk performance opleveren. Maar tis meer aangeraden als je bijvoorbeeld veel grote bestanden (muziek, films, iso's) wilt gaan opslaan.

No animals were harmed in the making of this comment.