Toon posts:

Sapphire ATI X1950 PRO AGP Zwart scherm

Pagina: 1
Acties:
  • 368 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs de sapphire ATI X1950 PRO AGP gekocht en heb nu het volgende probleem. Als ik de computer vanuit windows opnieuw opstart dan wel vanuit de bios opnieuw opstart blijft het scherm zwart en de monitor standby. Het enige wat dan werkt is de stroom eraf halen en via de powerknop opnieuw opstarten. Met de oude videokaart Club3d ati 9800 pro 128 mb agp geen problemen. Tevens heb ik de sapphire kaart in een ander systeem gezet om te kijken of het aan de kaart ligt maar daar had ik het probleem niet mee.

Systeem waar ik de kaart in wil hebben :
ASUS A7N8X-E Deluxe
Athlon xp 3200+
Corsair TWINX Cl2 2 x 512 mb dual channel
Western Digital 120 gb
Enermax 370 watt met 14A op 12V1 en 13A op 12V2

Oude kaart: Club3d ati 9800 pro 128 mb (werkt prima)

Oud systeem om de nieuwe sapphire kaart te testen:
Chaintech 9EJL
Pentium 4 S478 2 ghz
Kingston 512 mb 266 mhz ddr pc2100
Hitachi Deskstar 7K80-A 80 gb
Aopen H500-A miditower 300 watt

Ik dacht in eerste instantie dat het aan de voeding zou liggen omdat op de doos van de sapphire staat recommended 450 watt PSU met 30A op 12V. Maar ja, zelfs met 300 watt lukte het en afgezien van het zwarte scherm draait de kaart op de eerste systeem zware spellen prima. Ik had ook via google dit gevonden maar daar werd ik niet veel wijzer van : Sapphire x1950 Pro 512 AGP Zwart scherm
Heb overigens de harde schijf geformatteerd en schone windows erop gezet en nieuwste drivers gedownload voor de kaart, maar probleem blijft zich voordoen.

Hopelijk kan iemand mij helpen, ligt dit nu aan de voeding of wellicht iets anders?

B.v.d. Mike

• BartKers
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-06 13:30
Welke voedingen waren het precies; welk model.
Ik denk dat het namelijk wel aan je voeding ligt.
Er wordt ook aangeraden om geen voeding met verschillende 12V lijnen te hebben omdat als beide volledig belast worden ze geen van beide voldoende kunnen leveren, het is namelijk zo dat beide samen een maximum hebben dat lager ligt dan die 27A en vaak is die 27A ook nog eens afhankelijk van de belasting van de 3.3V en de 5V. Bij de 2 enermax voedingen die ik gevonden heb was het zo dat de 2 12V lijnen + de 5v & de 3.3v niet meer dan 350Watt mogen verbruiken. De overige 20Watt is voor de -12V en de +5Vsb.

[ Voor 17% gewijzigd door BartKers op 28-08-2007 16:23 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-07 13:36

M2M

medicijnman

BartKers schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 16:21:
Welke voedingen waren het precies; welk model.
Ik denk dat het namelijk wel aan je voeding ligt.
Er wordt ook aangeraden om geen voeding met verschillende 12V lijnen te hebben omdat als beide volledig belast worden ze geen van beide voldoende kunnen leveren, het is namelijk zo dat beide samen een maximum hebben dat lager ligt dan die 27A en vaak is die 27A ook nog eens afhankelijk van de belasting van de 3.3V en de 5V. Bij de 2 enermax voedingen die ik gevonden heb was het zo dat de 2 12V lijnen + de 5v & de 3.3v niet meer dan 350Watt mogen verbruiken. De overige 20Watt is voor de -12V en de +5Vsb.
om het bovenstaande te testen zou je ook gewoon even de voltages onder load op kunnen zoeken. edit: uiteraard via het bijbehorende asus probe progje /edit Wijken ze meer dan 10% af van hun eigenlijke waarde, dan zit je waarschijnlijk aan een te zwakke voeding. Wijken ze niet af, kun je nog niet zeker zijn dat het je voeding is, maar zou je ook kunnen denken aan een biosupdate oid.

-_-

Verwijderd

Als het op een voeding van 300watt lukt om te booten en te spelen en dat AMD systeem heeft 370watt denk ik niet dat het een Volt of wattage kwestie is maar een moederbord probleem.

Als ik het goed heb zit er op dat bord een via-chipset,er bestaat een kans dat er iets niet compatible is met een ATI-kaart (wat een kleine kans is)
Mogelijk moet je in de bios eens AGP op 4X proberen en eventueel FastWrite uitschakelen.
Of probeer AGP adapture size eens te verhogen of te verlagen,dit kan ook nog wel eens wonderen doen.
Verder is het geen driver probleem maar een hardware probleem met je moederbord, ik weet niet welke versie je hebt? 256MB of de 512MB X1950PRO , het is goed mogelijk als je de 512MB versie hebt,dat er een conflict met geheugen registers plaats vind en met een biosupdate zou je mischien dit kunnen verhelpen.
Of een IRQ conflict ,kijk of in de bios Assign IRQ to VGA Enable staat.

• BartKers
als het goed is zit daar een nforce 2 op; het is een asus a7n8x, waar de n voor nforce staat, bij via zou het a7v8x zijn. ;-)

http://www.asus.com/produ...4=0&model=217&modelmenu=1

Verwijderd

oww ;-) , foutje van mijn kant

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

De voeding in de AMD is de Enermax Noisetaker model: EG375AX-VE(G)
De voeding in de pentium kast is Aopen FSP300-60ATV(PF)

Het is de Sapphire 512 mb variant.

En het is inderdaad een NForce2 Ultra. Ik had al bij andere topics gezien dat de chipset van VIA problemen kon opleveren. De BIOS is up to date.

Begin zelf nu ook te geloven dat het aan de voeding ligt. Na het grote aantal keer opnieuw opstarten komt het zeer zelden voor dat hij toch opnieuw opstart. Dan hoor ik gewoon de vertrouwde piep en start het zaakje op.

En als hij niet opstart hoor ik geen piep, alleen de fannetjes hoor ik draaien.

Ik had alleen niet verwacht dat hij het op de 300 watt wel zou draaien.

Zal dus wel een nieuwe voeding worden.

Verwijderd

Topicstarter
Oh ja helemaal vergeten, ik heb in de bios agp8x support en fastwrite uitgezet. Geen verbetering.

Verwijderd

Topicstarter
:)

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2007 19:09 ]

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-07 22:12
De AGP spanning met 0,1 -0,2 V verhogen wil soms ook wel eens werken.

Heeft de ATI een IRQ share met een apparaat? Soundblaster kaarten sharen slecht ATI grafissche kaarten (in ieder geval bij moederborden met VIA chipset.. weet niet hoe het voor nForce chipsets is).

Verwijderd

Jammer man , het enigste wat je nog kan proberen is de voeding uit die P4 even in je AMD systeem proberen.
Verder zou ik even ook geen oplossing meer weten ..

• BartKers
als ik zo naar de specs kijk van de 2 voedingen dan zou ik denk dat hij het best zou moeten doen op je voeding
http://www.aopen.nl/products_detail.aspx?Auno=698
http://www.enermax.com.tw...duct_Display1.asp?PrID=18
15A max t.o.v 27A op 2 lijnen (18A max per lijn).
Het jammere alleen aan die specs is dat er niet duidelijk bijstaat of het continu of maximaal vermogen is.

Heb je het al geprobeerd met 2 andere molex?
Het kan zijn dat je een slechte molex er tussen hebt zitten.

Als die dan niet doorstart, brandt er dan een rood lichtje op de videokaart?

[ Voor 7% gewijzigd door BartKers op 28-08-2007 20:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen lichtje kunnen zien branden als hij vast blijft hangen. Ook heb ik alle molex connectoren geprobeerd waar ik bij kon.

Heb even Asus Probe 2 gedownload en dit zijn de waarden die hij geeft:
CPU Temperature: 50C
MB Temperature: 25C
CPU Fan: 3750
Power fan en Chassis fan zijn uitgevinkt en als ik ze aanvink waarde 0, below treshold
+12V: 12,288
+5V: 4,972
+3V: 3,312
VCore: 1,68

Heb ook nog geprobeerd mijn GPU te meten met bijv. Rivatuner maar begrijp daar geen snars van. Hoe ik een log moet maken maken bijvoorbeeld. Kon alleen in Catalyst zien dat de GPU 45 graden is (uiteraard slechts bij weergave van bureaublad etc. tijdens spellen moeilijk te bekijken). Kan met Catalyst geen log maken om nu eens te kijken of alles in orde is.

Heb nog gekeken in de BIOS naar verhoging van het aantal volt, maar er stond dat het permanente beschadiging aan de videokaart kon toebrengen en aangezien ik er niet zoveel van weet, heb ik dat maar niet gedaan. Ook de IRQ snapte ik niet veel van. Ik kon manual selecteren en had dan de keuze uit een flink aantal apparaten, maar welk nummer ik moest hebben wist ik niet. Ben daar maar vanaf gebleven.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-07 22:12
De waarschuwing in de BIOS is terecht. Door het verhogen van de spanning zal de grafische kaart meer energie gebruiken. Dat zal bij 3D toepassingen eventueel een probleem kunnen worden. Aangezien jouw probleem in 2D toepassingen optreed, en je kaart dus nauwelijks gebruikt wordt kun je de spanning toch verhogen.

Aangaande de IRQ share. Dat hoeft niet vanuit de BIOS benaderd te worden maar vanuit Device Manager (Computerbeheer). Ga naar Configuratiescherm --> Systeembeheer --> Computerbeheer --> Apparaatbeheer --> Kies bij Beeld voor Bronnen op type of Bronne op verbinding.

je krijgt dan een overzicht waarbij je kunt zien welke apparaten met welke IRQ lijn verbonden zijn (kijk enkel voor de IRQ verbindingen voor PCI apparaten). Als er nu een Soundblaster kaart een IRQ deelt met de Radeon dan moet je de Soundblaster kaart op een ander PCI slot zetten. Verschuif net zolang tot dat de share weg is.

Verwijderd

Topicstarter
Ok dat zal ik even bekijken. Overigens heb ik een log gemaakt van het voltage. Op de +12V 12,352 als ik het spel overlord speel. Is dit een normale waarde?

• Gydeon
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-07 15:50
Heb dit probleem zelf ook, ook een Sapphire Radeon X1950 Pro AGP ( 512 MB )

Bij mij is het ook dat een power-off altijd oplossing bied tegen dit probleem. Ik heb dan ook het idee dat het inderdaad aan de voeding ligt. Ik heb hier een 400W merkloze voeding, tegen de benodigde 450 Watt voeding ( wat hij maximaal nodig zou hebben onder full load ). Ik denk daarom dat het aan je voeding ligt, maar ik heb nu geen tijd om een zwaardere voeding in te bouwen. Als die erin zit en het probleem verholpen is bij mij, dan geef ik het meteen door ( tenzij het al opgelost is natuurlijk :P )

• BartKers
12,352V is een normale waarde voor de spanning.
Ik denk dat het geen temperatuur probleem is, maar als je wilt weten hoe warm hij onder load wordt dan moet je eens ati tool's 3dview een tijdje laten draaien, dan wordt die erg snel warm.
Die van mij wordt zo'n 70-71 graden in een minuut of 5 en daar blijft die dan op.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat het probleem is opgelost. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

_/-\o_ Ik ben vandaag een nieuwe voeding wezen halen en heb de computer een aantal keer opnieuw opgestart en het lijkt allemaal goed te gaan.

Ik heb een Tagan TG600-U33 gehaald. Dacht zo dat dat wel genoeg moet zijn. Natuurlijk deze gekocht zodat ik de voeding ook in een toekomstig systeem kan gebruiken. Waarschijnlijk is dit wel een hele domme vraag, maar de voeding kan toch niet 'lui' worden ofzo? Al zou hij na loop der tijd in een zwaardere configuratie moeten draaien. moet dat geen probleem zijn toch?

Als het probleem zich weer voordoet in de huidige configuratie laat ik het weten, maar ik hoop het hiermee te hebben opgelost.

Allemaal harstikke bedankt voor de reacties. Het is voor mij een grote hulp geweest.

Groet Mike

• BartKers
Ik geloof dat de condensatoren in de voeding wel zwakker worden na verloop van tijd (lange tijd) en er is natuurlijk slijtage maar vaak kunnen die dingen rond de 100.000 uur draaien volgens de fabrikanten
Pagina: 1