433mhz ontvanger op compoort

Pagina: 1
Acties:
  • 3.530 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:07

Sponge

Serious Game Developer

Topicstarter
Er is nu weer een nieuwe samenkoop actie voor 433mhz zend- en ontvang modules.

Ik heb nog de modules van de vorige actie liggen, heb er nog niet de tijd gehad om er mee te spelen. Nu vroeg ik me echter af of het koppelen van een ontvanger op de compoort zo makkelijk is als dit:

http://www.seattlerobotics.org/encoder/200011/robo2pc.htm

Zie het schema ongeveer halverwege. Ik ben namelijk geen electronica held (hou me meer met programmeren bezig). Maar ik wil binnenkort een draadloos systeempje maken (icm met een PIC), maar als debug wil ik graag ook de signalen op de pc kunnen ontvangen, om te zien of er echt wel wat verzonden wordt.

In het klik-aan klik-uit topic, zag ik dat het aansluite van een zender op de compoort kwestie is van 2 zenerdiodes en een condensator van 1000uF.

Maar ik vroeg me af of jullie enig idee hebben of het omgekeerde dus, een 433mhz ontvanger op de compoort net zo straight forward is. (alhoewel er nu een losse voeding bij komt) Ik ben er van bewust dat er ook nog aspecten zijn qua synen en eigen protocol bedenken, maar programmeren kom ik hopelijk wel uit :). Alleen schema's lezen/electronica vormen bij mij vaak een probleem.

Kwam ook nog deze tegen:

http://www.security-forums.com/viewtopic.php?p=117832

Die ongeveer het zelfde weergeeft qua schema, alleen heeft zijn module wat meer opties (pins).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Het is inderdaad zo simpel als die schema's. max232 tussen de onvanger en pc is genoeg.

Let er wel op dat je veel bagger ontvangt als de zender buiten bereik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

Topicstarter
Klopt, maar dat is gewoon protocol afhandeling in de code neem ik aan ;). Checksum e.d.. Denk je dat er ergens nog een condensator of zenerdiode tussen moet, net zoals die bij de 'compoort zender' in het Ka-Ku topic? :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Dat is niet nodig, de 433 mhz module stuurt rs232 data uit op ttl niveau (0 = 0 volt, 1 = 5 volt) en de max232 zet dat om in data op rs232 niveau (0 = 3 tot 15 volt, 1 = -3 tot -15 volt).

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

Topicstarter
De ontvanger werkt volgens mij goed :). Super :)! Even zo'n klik-aan-klik-uit systeem op getest, en er vliegen allerlei codes voorbij. Nu vroeg ik mij echter af, als ik het schema van j-a-s-p-e-r even schaamteloos kopieer:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/japser/rf/schema.png

Als ik data wil versturen... (met dit schema, via de seriele poort) moet ik dan niet de TX pin hebben ipv de gebruikte DTR? Of werkt dit ook gewoon? Het lijkt mij een beetje apart. (Dat dit misschien speciaal voor de Ka-Ku setjes bedoelt is vanwege hoge/lage pin dingen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die kaku setjes gebruiken geen standaard seriële communicatie, maar een reeks lange of korte pulsen. Die worden dus bitbanged aangestuurd.
Ik vraag me af of je uberhaupt iets aan de ontvanger op je compoort hebt als hij aan de RX lijn hangt. De seriële poort probeert er dan data van de maken, terwijl het helemaal geen seriële data is. Lirc kijkt dacht ik naar de DCD poort om data te ontvangen en de DTR pin om te verzenden.

De zender kan je trouwens ook aan je max232 hangen, de max232 kan beide kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-06 21:58
@sponge; dat schema is om te verzenden. Ik heb nog een ander schema voor je, maar ik moet zeggen dat ik het zelf toendertijd niet aan gang kreeg (te veel ruis op input) en ik nog steeds op mn scope wacht, dus geen succes gegarandeerd!
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/japser/rf/receiver.png

Bron: mijn post in [Howto]KaKu j-a-s-p-e-r in "[howto] Klik-aan-klik-uit aan computer"

@real_FireFly:

Winlirc kan zowel via RX als DCD ontvangen. Kan je instellen. En een max232 heb je dus niet zoveel aan aangezien je helemaal gelijk hebt mbt. het signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

Topicstarter
j-a-s-p-e-r, bedankt. Maar misschien denk ik te simpel, maar is het niet gewoon zo dat, alles wat je op de TXD van de zender gooit de lucht in gaat, en bij de ontvanger als TTL binnenkomt? (die ik dus al met m'n circuit omzet naar RS232.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
Hm ja ik denk van wel. Ik misbruik gebruik het zelf voor het verzenden van Klik-Aan-Klik-Uit signalen dmv. Lirc. Dat is geen normaal rs232 signaal. Het ontvangen signaal van KaKu is niet erg duidelijk, maargoed; opzich zijn deze setjes prima geschikt voor rs232 draadloze com.

Ik zal nog even een topic voor je proberen op te zoeken, daar is het als ik het goed heb ook toegepast.

[edit] Gevonden:

[HowTo] Wireless/USB LCD

[ Voor 11% gewijzigd door j-a-s-p-e-r op 09-09-2007 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

j-a-s-p-e-r schreef op woensdag 05 september 2007 @ 10:41:
En een max232 heb je dus niet zoveel aan aangezien je helemaal gelijk hebt mbt. het signaal.
't enige wat dat ding doet is level conversie, van rs232 niveau naar ttl niveau (en andersom). Dat heb je altijd nodig (aangezien die zenders en ontvangers ttl niveau willen hebben en je seriele poort rs232), wat voor signaal je ook zend, dus waarom zou die niet bruikbaar zijn?
Sponge schreef op zondag 09 september 2007 @ 10:52:
j-a-s-p-e-r, bedankt. Maar misschien denk ik te simpel, maar is het niet gewoon zo dat, alles wat je op de TXD van de zender gooit de lucht in gaat, en bij de ontvanger als TTL binnenkomt? (die ik dus al met m'n circuit omzet naar RS232.)
:? Die zendertjes en ontvangers praten gewoon ttl niveau. Als de tx lijn hoog is, is de rx lijn hoog, tx laag = rx laag. Meer doen ze niet. Als je ze aan je pc wil hangen heb je dus een level converter nodig. Dat kan met een max232 of een van de vele schema's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
Anoniem: 83328 schreef op zondag 09 september 2007 @ 13:33:
[...]

't enige wat dat ding doet is level conversie, van rs232 niveau naar ttl niveau (en andersom). Dat heb je altijd nodig (aangezien die zenders en ontvangers ttl niveau willen hebben en je seriele poort rs232), wat voor signaal je ook zend, dus waarom zou die niet bruikbaar zijn?

[...]

:? Die zendertjes en ontvangers praten gewoon ttl niveau. Als de tx lijn hoog is, is de rx lijn hoog, tx laag = rx laag. Meer doen ze niet. Als je ze aan je pc wil hangen heb je dus een level converter nodig. Dat kan met een max232 of een van de vele schema's.
Toen jij postte was ik in de veronderstelling dat TS deze zender/ontvanger ging gebruiken voor klik-aan-klik-uit signalen. Dat is dus niet zo.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/japser/rf/schema.png

Dat werkt prima zonder max232 of soortgelijk chipje. Enige verschil is dat hier de DTR en RTS gebruikt worden ipv rx en tx. Maar die module kan dus prima overweg met de spanning van de comport. Vandaar ook mijn berichtje dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

j-a-s-p-e-r schreef op zondag 09 september 2007 @ 14:32:

Dat werkt prima zonder max232 of soortgelijk chipje. Enige verschil is dat hier de DTR en RTS gebruikt worden ipv rx en tx. Maar die module kan dus prima overweg met de spanning van de comport. Vandaar ook mijn berichtje dus.
Ah ok, ik dacht dat die zendmodule alleen ttl data wilde hebben, ik zie net dat die velleman dingen inderdaad 12v op hun datalijn mogen hebben. Dat is niet bij alle zendmodules het geval, vandaar de verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

Topicstarter
Om het even samen te vatten (;)).. Het laatste schema hierboven, als ik ipv DTR, TX ga gebruiken, zou dat - in theorie - moeten werken? Of moet er nu och nog wel een max232 tussen? :).

Van wat ik begrijp zou het als volgt kunnen gaan:

Com poort (RS232) -> Zender-> ~ TTL ~ Ontvanger (TTL) -> Max232 (RS232) -> :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

Topicstarter
Even een schopje O-).

De moodlight is klaar, en nu is het dus tijd om het proberen draadloos te maken. Ik heb nu een 433mhz zender en ontvanger liggen. Als ik data (TXD, niet DTR) op de zender gooi (bijv "test"), zie ik bij de ontvanger 4 karakters binnen komen. Helaas geen "test" alleen.

Nu twijfel ik of er tussen de com poort en de 433mhz zend module ook nog een MAX233(cpp) zou moeten. Ik werk met een baudrate van 2400, en de 'algemene' com settings wat betreft parity, handshaking, stopbits e.d.

Iemand suggesties?

De ontvanger krijgt zijn stroom uit een externe voeding, en het is dus een 433mhz ontvanger(de bekende uit de Samenkoop acties) met een MAX233cpp doorgelust. De 233 heeft geen extra condensators nodig.

De 433mhz zender is het bovenstaande schema, alleen ipv DTR een TXD pin. Verder geen MAX chips er tussen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:54
1200 baud proberen?
Heb gehoord dat ze op 2400 niet zo betrouwbaar zijn.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sponge schreef op zondag 10 februari 2008 @ 10:36:
Even een schopje O-).

De moodlight is klaar, en nu is het dus tijd om het proberen draadloos te maken. Ik heb nu een 433mhz zender en ontvanger liggen. Als ik data (TXD, niet DTR) op de zender gooi (bijv "test"), zie ik bij de ontvanger 4 karakters binnen komen. Helaas geen "test" alleen.

Nu twijfel ik of er tussen de com poort en de 433mhz zend module ook nog een MAX233(cpp) zou moeten. Ik werk met een baudrate van 2400, en de 'algemene' com settings wat betreft parity, handshaking, stopbits e.d.

Iemand suggesties?

De ontvanger krijgt zijn stroom uit een externe voeding, en het is dus een 433mhz ontvanger(de bekende uit de Samenkoop acties) met een MAX233cpp doorgelust. De 233 heeft geen extra condensators nodig.

De 433mhz zender is het bovenstaande schema, alleen ipv DTR een TXD pin. Verder geen MAX chips er tussen dus.
Je hebt een MAX nodig. Aan de ontvanger kant werk je met TTL rs232, dat is inverted tov. 12v rs232. Sowieso wil je geen negatieve spanning (wat uit de seriele poort komt) op dat zendertje zetten, daar kan hij niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

Topicstarter
Even een schopje weer :). Ben weer in het noorden geweest bij mijn ouders, waar het project steeds wacht :).

De 433mhz verbinding werkt! Inderdaad door een MAX233 op de zender kant te zetten, maar ook op de ontvanger. Waarom echter bij de ontvanger pin 19 de ontvanger is en 20 de PC kant snap ik niet, als je de datasheet bekijkt. Tenzij ik het anders interpreteer.

Eerst via een Arduino bord getest, zonder MAX233, omdat deze al TTL is. Werkte niet zo heel lekker, totdat ik eens nadacht... en 170 (wat 10101010 is binair) een aantal keer stuurde, zodat de zender kon syncen. dit werkte goed. Daarna gegoogled en toen ontdekte ik pas dat dit vaak gedaan wordt :P.

Echter. Een probleem, ik trek misschien zo'n 50cm qua afstand. De zender en ontvanger zitten beiden op de 5v lijn van een oude PC voeding. 'Juice genoeg' zou je zeggen. De zender en ontvaner hebben beide een 'antenne' van zo'n 20cm lang van standaard 230v stroomdraad. (gaat overigens wel weer met een kleiner draadje richting module, anders kan het niet goed bevestigt worden)

Nu zie ik hier en daar overal plaatjes van mensen die met een simpel draadje een veel grotere afstand trekken. Ik krijg binnenkort nog even een foto vanuit Assen, omdat ik die ben vergeten te maken :), en ik nu weer in de randstad zit. De modules liggen tijdens testen op de grond, als ik de specs lees zou dit niet ideaal zijn, maar even optillen maakt niet uit.

Heeft iemand misschien een idee wat standaard een fout kan zijn in dit soort situaties? Deze modules moeten een kilometer in open omgeving trekken. Ik hoef maar 10m ofzo :P.

(Oh ja, de moodlight werkt perfect draadloos! Hoef niet eens de PIC code aan te passen. O+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Sponge schreef op maandag 24 maart 2008 @ 20:20:
... De zender en ontvaner hebben beide een 'antenne' van zo'n 20cm lang van standaard 230v stroomdraad. (gaat overigens wel weer met een kleiner draadje richting module, anders kan het niet goed bevestigt worden)...
Je hangt via een dun draadje een berg koper aan de antenne-aansluiting, lijkt me niet zo goed. Probeer het eens met een ononderbroken draad van ongeveer 17.3cm.

Hangen zender en ontvanger aan dezelfde voeding? Zo ja, heb je erg veel kans dat dat de problemen veroorzaakt, zender/ontvanger op zelfde voeding geeft teveel interferentie.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

Topicstarter
nattebakje, daar zat ik ook al aan te denken over die voeding. Zou dat toevallig ook kunnen gelden voor andere 433mhz zenders? Mijn enige andere 433mhz bron is zo'n 433mhz KaKu afstandsbediening. Deze werkte eerst van grotere afstand (gisteren, 2 meter ofzo), totdat we dus die andere zender op de voeding gegooit hebben. De ontvanger helemaal na gelopen, maar alles zat echt nog perfect zoals de avond ervoor.

Ik baal er een beetje van dat ik het niet meteen kan proberen eigenlijk :( ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

50cm is wel heel kansloos, zelfs zonder antenne halen ze dat. Maar wat bedoel je daar precies mee? dan begin je zeker crap te ontvangen? Dat is normaal, als je iets betrouwbaar wil verzenden moet je wel een protocol verzinnen, bijvoorbeeld:
[startbyte][startbyte][lengtebyte][payload][checksumbyte]

Gewoon tekst sturen en hopen dat dat aankomt werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

Topicstarter
Er komt niets aan, dat is het probleem.. geen byte :). Kom ik dichterbij is er even wat zooi... en daarna perfecte ontvangst. Maar ik wil dat ze minstens "minder dan maar toch wel enigszins goede ontvangst hebben over 10meter" hebben ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Helemaal niks :?
Dan zit er ergens een fout :+

Even voor de duidelijkheid, het spul zit wel zo aangesloten:
Afbeeldingslocatie: http://vuurvliegje.ath.cx/filedumpshit/rxtx.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

Topicstarter
real_fireFly, dat is juist het bijzondere. De data komt dus perfect, leesbaar aan op korte afstand. Ik heb op de ontvanger kant alle combinaties die ik kon bedenken geprobeert met de MAX233. En je zult het niet geloven, want dat doe ik ook niet, maar de ontvanger zit op pin 19 en de out daarvan zit op pin 20 die naar de PC toe gaat. Ik kan het ook niet verklaren, maar het werkt. Volgens mij zou het niet eens kunnen qua diode richting, maar blijkbaar toch wel. (nb: Dit is eerst getest met een Arduino die al -vziw- TTL stuurt ipv RS232. )

Bij de 3 andere combinaties qua Tx/Rx (20->19, 5->2, 2->5) komt (kwam) er geen karakter binnen.
Op de zender kant weet ik het niet precies meer. Die zitten op pin 5 en 2. Ik dacht dat de PC op 5 zat en de zender op 2.

Ik zal eens kijken of ik snel een foto kan krijgen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Ik geloof dat zo'n zender begint te zenden als zijn ingang hoog is, rs232 is hoog in rust dus sta je constant te zenden, de ontvanger regelt dat weg als ruis.

Je moet de zender en ontvanger direct aan de rs232 poort knopen, uiteraard met de nodige bescherming om de zender te beschermen tegen te hoge spanningen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sponge schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 23:57:
real_fireFly, dat is juist het bijzondere. De data komt dus perfect, leesbaar aan op korte afstand. Ik heb op de ontvanger kant alle combinaties die ik kon bedenken geprobeert met de MAX233. En je zult het niet geloven, want dat doe ik ook niet, maar de ontvanger zit op pin 19 en de out daarvan zit op pin 20 die naar de PC toe gaat. Ik kan het ook niet verklaren, maar het werkt. Volgens mij zou het niet eens kunnen qua diode richting, maar blijkbaar toch wel. (nb: Dit is eerst getest met een Arduino die al -vziw- TTL stuurt ipv RS232. )

Bij de 3 andere combinaties qua Tx/Rx (20->19, 5->2, 2->5) komt (kwam) er geen karakter binnen.
Op de zender kant weet ik het niet precies meer. Die zitten op pin 5 en 2. Ik dacht dat de PC op 5 zat en de zender op 2.

Ik zal eens kijken of ik snel een foto kan krijgen :).
Dat iets "werkt" (wat het in feite niet doet gezien het bereik) wil nog niet zeggen dat het goed is...
Controleer eerst eens of die max233 het uberhaupt nog doet (en dan wel op de pootjes waar hij wat op hoort te doen, niet op random andere pootjes die wat lijken te doen).
bobo1on1 schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 00:45:
Ik geloof dat zo'n zender begint te zenden als zijn ingang hoog is, rs232 is hoog in rust dus sta je constant te zenden, de ontvanger regelt dat weg als ruis.

Je moet de zender en ontvanger direct aan de rs232 poort knopen, uiteraard met de nodige bescherming om de zender te beschermen tegen te hoge spanningen.
die dingen zenden continu uit zolang er stroom op staat. Bovendien willen die dingen een inverted signaal, met een idle low signaal werken die modules gewoon niet (bereik is dan helemaal niks).

edit: ze zenden inderdaad niet continu uit, alleen als de ingang hoog is. Maar met een inverted signaal doen ze het nog steeds beter.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 83328 op 26-03-2008 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

Topicstarter
Net weer eventjes mee geprutst, en de draadjes omgedraaid zoals op je schema, maar nu gebeurd er dus totaal niets meer... Maar gezien het mooie weer denk ik dat ik het project nu maar laat liggen totdat de zomer voorbij is, of totdat het slecht weer is ;(.

En dat het eerst maar met een draadje wordt. Dat werkt nog steeds vlekkeloos. Met 2 draadjes en een connectortje kan ik eerst nog wel even leven ;).

iig bedankt voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
Ik ben van plan om met zo'n arduino geval de ontvanger aan te sluiten en zo (liefst via usb) de signalen 'te vertalen' voor richting de computer. Misschien wel leuk voor de mensen hier om ook eens in dit topic te kijken:

433MHz-communicatie met microcontrollers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

Topicstarter
Tsja, als echte programmeur zijnde kon ik het dus toch niet laten he :). Gisteren nog wat aan het zoeken geweest, en toen realiseerde ik mij pas dat er dus wat pins van de MAX233 door gelust moeten worden (6&9, 11&15,16&10,12&17). |:(. Naja, net gedaan en alles werkt nu volgens mij goed!

Ik kan alleen op dit moment tot max 2 meter testen, vanwege de kabels. Nu nog even zorgen dat ik dat oplos... en dan zou alles goed moeten zijn :). Ben benieuwd.

Edit: Werkt super! Zender hier in mijn kamer, lamp in de huiskamer (andere verdieping en behoorlijk eindje verder) _/-\o_ Bedankt voor alle hulp allemaal, pics volgen wel als het allemaal wat degelijker is ;).

Edit 2: En in de tuin zo'n 30m verder ook. Verder testen gaat ff lastig, moet maar met een laptop en een Arduino :).

[ Voor 27% gewijzigd door Sponge op 11-05-2008 14:36 ]

Pagina: 1