Toon posts:

RAID 0 behaalt geen hoge scores

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen/middag,

Gisteren heb ik op tweakers een artikel gelezen over de Seagate Barracuda's die problemen kunnen hebben met transferrates. Artikel

Tot mijn opluchting in eerste instantie, had mijn schijf 80 tot 90MB per seconde, en afgaand op het artikel is dat goed. Echter realiseerde ik dat ik RAID0 heb. Dit zou een grotere transferrate moeten opleveren aangezien 80MB ook haalbaar is zonder RAID. Klopt dit?

Nu vraag ik mij af of RAID0 wel "oh-zo snel is" of dat ik essentiele instellingen ben vergeten in te stellen.

Mijn schijven zijn 2x Barracuda 7200.10 250Gig modellen SATA
Mijn Mobo met raidcontroller is: Asus P5B-E.
Intel P965 Chipset. De Intel P965-chipsets zijn uitgevoerd met zes Seriële ATA-connectoren met high-performance RAID-functies in RAID 0, 1, 5 en 10.

Benchmark: HdTune

Alvast bedankt!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 18:16:
@Radeon: HDTune is niet echt geschikt om RAID-arrays mee te testen. Dit komt omdat HDTune niet via een filesystem test. Dat heeft gevolgen: er wordt daardoor namelijk geen read-ahead toegepast wat de queue depth verhoogt. Op kale schijven zou dat niet zoveel effect mogen hebben maar op RAID arrays wel, omdat die pas sneller zijn als ze dingen tegelijk kunnen doen, ofwel een parallellisatie-effect.

Ik raad je aan eens met ATTO te testen, en dan wel de 256MB versie. Weet ook dat Intel onboard RAID anders is dan andere controllers en je RAM-geheugen als buffercache gebruikt. Dat maakt jouw controller ingewikkelder te benchmarken.
Komt uit Seagate 7200.10 AAK firmware problemen
Misschien die even proberen ;)
want het kan dus zijn dat HDTune niet alles correct weergeeft

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2007 09:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb inderdaad ATTO geprobeerd en de resultaten zijn stukke beter! Maar meer als 120MB redt ie niet. Ben nu (braaf) aan het defragmenteren en zal zodadelijk ook de nieuwste Intel P965 drivers installeren. Misschien scheelt dit. We zullen zien.....

Verwijderd

Topicstarter
Zoals gezegd, nieuwste drivers van Intel en alle schijven gedefragmenteerd:

Vóór
Afbeeldingslocatie: http://old.bijdehaantjes.nl/1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://old.bijdehaantjes.nl/2.jpg

Conclusie
Geen echte performance verbeteringen, maar wel hogere read-write rates dan Benchmark HDTune! ;)