JHS schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 15:12:
Michaelm: Als ik het goed begrijp ben je het niet eens met het huidige moderatiesysteem, én het niet eens met hoe er gemodereerd wordt in dit subforum. Daarnaast geef je aan dat het vorige systeem beter was. Je klaagt primair over het feit dat berichten op de -2 belanden, of in dit subforum een modbreak krijgen, waardoor hetgeen jij post niet meer zichtbaar is. Dat vind je zelfs ontoelaatbaar, aangezien het volgens jou gaat om onschuldige grapjes. Je denkt dat er hier een soort geheime politie rondloopt die alles wat niet strook met de ideeën van de meerderheid weghaald, en dat het moderatiesysteem dat stimuleert. Als laatste vind je het een probleem dat je volgens je eigen mening kan modden als die toevallig overeenstemt met de meerderheid. Begrijp ik je zo goed?
Niet helemaal

Ik vind het een probleem dat ik de -2 berichten niet kan lezen.
Ook vind ik het niet leuk dat grappig bedoelde opmerkingen een rood icoontje hebben.
Het verwijderen van de berichten slaat volledig op mijn berichten op het forum die verwijderd zijn en niet op de frontpage.
Ook het sluiten van het topic direct na het verwijderen van mijn laatste bericht daar vind ik ontoelaatbaar. Ik heb eerst nog gezocht om een persoonlijk bericht naar die persoon te sturen maar toen ik dat niet vond heb ik in het kleine mismoderatietopic gepost. Dat bericht werd ook meteen weer verwijderd. Dat bij elkaar opgeteld vind ik nog erger dan ontoelaatbaar eerlijk gezegd.
Dat mensen die toevallig wel op mening of wat dan ook stemmen maar die dus in overeenstemming zijn met de experts 'misbruikt' kunnen worden om de mening van de experts als zijnde goed te bestempelen vind ik een probleem. Dat deze mensen niet stemmen zoals bedoeld is voor mij persoonlijk minder een probleem. Het probleem is dat het misbruikt kan worden door de experts.
Over dat het vorige systeem beter was: Zover ik weet werden ook in het vorige systeem berichten die ontoelaatbaar zijn en de site door hun eventuele zichtbaarheid in diskrediet brengen al verwijderd. Je kan hierbij volgens mij denken aan extreem beledigende reacties, warez, spam, etcetera. Op het forum hebben we altijd al een systeem van het verwijderen van zaken die tegen het beleid ingaan, ook omdat er hier geen ander middel is. Je zult denk ik wel begrijpen dat met het weghalen van spam bijvoorbeeld an sich niets mis over.
Voorheen waren grappige opmerkingen niet rood gekleurd en kon je ook niet aan de kleur van het icoontje zien of het pro linux of pro windows was. Tegenwoordig is veel pro linux standaard rood en veel pro windows standaard groen. Ook dat vind ik irritant. Dat spam en warez en extreem beledigende reacties weggehaald werden en worden kan ik volledig begrijpen.
Ik denk dan ook dat je niet zozeer klaagt over het feit dát er dingen worden weggehaalt, maar vooral over het feit dat er een bericht van jou onzichtbaar is gemaakt terwijl jij dat als een onschuldig grapje zag. Het is natuurlijk wat moeilijk daarover te discussiëren aangezien wij dat bericht net zo min kunnen zien, maar ik wed dat je er wel met een van de powermoderatoren (de mensen die de frontpage schoonhouden van zaken als spam) over kan praten. Wat we dus mijns inziens iniedergeval kunnen concluderen dat er niets mis mee is dat er berichten naar de -2 kúnnen verdwijnen.
Ook wel voor berichten van anderen die ik niet kan zien vanwege de -2 status.
En voornamelijk vanwege de verwijderde berichten op dit forum.
Die 2 berichten op de frontpage van mij van gisteren, daar was 1 wel terecht op -2 gezet en de andere was slechts 'Hasta la Vista baby' en die kwam ook op de -2.
Nu geef ik graag toe dat het geen supergrapje is. Maar -2 vind ik wel een beetje vreemd. Maar dat vind ik minder erg dan de 2 berichten in het forum die gewist zijn geworden.
Over de 'geheime politie' die berichten die niet stroken met de ideeën van de meerderheid weghalen: Als het goed is gebeurt dat volgens mij niet, en worden er alleen dingen van een lagere score voorzien die niets toevoegen (loze opmerkingen: 0) of zelfs afbreuk doen aan de reacties (beledigingen, spam, etc.: -1 of -2). Als er gevallen zijn die onjuist gemodereerd worden volgens dat idee kan je die in dit subforum melden en dan kan er over gesproken worden. Maar ik denk iniedergeval niet dat er zoiets is als een geheime politie - het is geen politie, het is niet geheim, en iedereen kan er aan mee doen - en zeker niet één die een andere groep mensen een mening op tracht te letten.
Uiteraard geen letterlijke geheime politie. Slechts de vergelijking in geringe mate.
De berichten die op -2 komen te staan zijn voor mij niet meer leesbaar.
Soms staan ze al op -2 voordat je ze ziet en dan valt het natuurlijk niet op.
Soms zie je berichten wel voor ze de -2 status hebben gekregen en dat valt natuurlijk het allerbeste op bij je eigen berichten.
En dat van die 2 berichten op de frontpage het onschuldig bedoelde grapje ook op -2 kwam te staan doet bij mij de vraag rijzen wat ik nog allemaal meer niet kan lezen vanwege die -2 status.
En dan zie je de bedoelde vergelijking met de geheime politie.
Over dat je volgens je mening kan modden als je daarbij de meerderheid volgt: Dat behoeft denk ik een kleine nuance: Als je de meerderheid van de experts volgt

. Het idee is dat mensen veel ervaring hebben van het voorzien van reacties van de juiste score, zie hierboven, daar beter in zullen zijn. Nu, als iemand anders 'toevalligerwijs' steeds zijn mening over een post heen legt en op basis daarvan een score bepaalt die overeenkomt met die (hopelijk) juiste score: Wat kan dat dan voor kwaad

?
Zoals ik boven beschreef, dat het misbruikt kan worden.
Theoretisch zou het ook nog kunnen dat de experts zelf extremer kunnen worden in hun stemgedrag.
Hier wil ik dus niemand persoonlijk mee beschuldigen. Slechts een van de opties van wat voor kwaad het kan belichten.
botoo schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 15:19:
[...]
Ik ben bezig voor degenen die niets te maken willen hebben met modereren en alle, dus ook 'weggemodde', reacties willen lezen een oplossing te bieden. Niet dat ik dat zelf doe maar het is aangevraagd.
Dit zou de helft van mijn irritatie oplossen.
Daar stond de mijne al op. Maar berichten met -2 zie je dan ook niet.
Ook moet er een makkelijke manier te bedenken zijn om je moderatiemogelijkheden zelf uit te zetten, en om de scoreniveau-blokjes onzichtbaar te maken.
Dat laatse is al mogelijk met:
Cascading Stylesheet:
1
2
3
| #reacties .reactie .reactieHeader .moderation {
display: none;
} |
Maar dat is zo te zien alleen maar voor leden die een betaald abonnement hebben