moderatiesysteem 2007: een stukje ongenoegen?

Pagina: 1
Acties:
  • 624 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-07 00:18
wildhagen schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 06:12:
Deze flamebait kan nog wel een zetje richting -1 gebruiken denk ik. Andersdenkenden voor extremist uit maken is niets anders dan een flame.
Sorry maar het woord extremist behoort gewoon tot de Nederlandse woordenschat.
Als er zo snel over van alles en nog wat gevallen wordt dan zet aub een waslijst met alle Nederlandse woorden die niet getolereerd worden op de frontpage.
Andersdenkenden voor extremist uitmaken kan wel degelijk op de waarheid berusten en is niet per definitie een flame zoals wildhagen het hier wil doen laten geloven.

Op een site waar reactie geplaatst kunnen worden krijg je discussies, dat lijkt me onvermijdelijk.
Om nu als een soort geheime politie alle berichten die niet met het beeld van de moderators overeenkomen te gaan verwijderen heeft volgens mij een grotere negatieve invloed dan een positieve.

Hoeveel klachten moeten er komen over het nieuwe modsysteem voordat er aan gewerkt gaat worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetroidPrime
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-09 10:11

MetroidPrime

Turn it up loud, captain!

Michaelm schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 13:38:
Op een site waar reactie geplaatst kunnen worden krijg je discussies, dat lijkt me onvermijdelijk.
Om nu als een soort geheime politie alle berichten die niet met het beeld van de moderators overeenkomen te gaan verwijderen heeft volgens mij een grotere negatieve invloed dan een positieve.
De moderators kunnen helemaal geen reacties verwijderen. Dat kunnen alleen de power-moderators en die zullen alleen in extreme gevallen optreden. De andere moderators geven alleen een beoordeling op basis van de kwaliteit van de reacties, niet de mening die er eventueel verkondigd wordt. Als een reactie slecht beoordeeld wordt op kwaliteit en dus op -1 komt te staan, wordt deze reactie alleen ingeklapt en niet verwijderd! Als iemand langs jouw reactie komt en deze wil lezen, dan is dat nog steeds mogelijk.

"Some girl on the street outside the bar just asked me if I was saved yet." "Yeah? What did you say?" "I told her 'I saved at the checkpoint a couple of minutes back and I can reload from there if I die.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Als er zo snel over van alles en nog wat gevallen wordt dan zet aub een waslijst met alle Nederlandse woorden die niet getolereerd worden op de frontpage.
Andersdenkenden voor extremist uitmaken kan wel degelijk op de waarheid berusten en is niet per definitie een flame zoals wildhagen het hier wil doen laten geloven.
Het Nederlands kent een hoop woorden, dat betekend niet dat je iedereen voor van alles uit mag maken. Er zijn een hoop Nederlandse woorden die jij niet graag over jezelf hoort.
Het is niet verboden om Nederlandse woorden te gebruiken, het gaat er om hoe. Als jij op een normale manier iets verteld over extremisten oid is dat geen probleem, als jij andere users zomaar uit gaat maken voor extremisten en allerlei andere zaken is dat niet gewenst. Mensen die zich daar aan schuldig maken zijn het dus ook niet waard om een reactie te krijgen. Discussieren doe je op een normale manier, als dat niet mogelijk is voor mensen moeten ze het niet doen.
Heb je voorbeelden van situaties waar dit is gebeurd? Ik loop al een tijdje rond hier maar dit ben ik nog niet tegen gekomen.
Hoeveel klachten moeten er komen over het nieuwe modsysteem voordat er aan gewerkt gaat worden ?
Goed onderbouwde kritiek is altijd welkom en er wordt ook naar geluisterd, er zijn tal van veranderingen aan het systeem doorgevoerd na input van users. Het verschil is misschien dat die het op en normale manier brachten.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Klopt. Lul, eikel etc staan er ook in. Dat wil nog niet zeggen dat het gewenst is. Iets met goed fatsoen enzo. Ik weet niet hoe jij bekenden en vreemden aanspreekt, maar ik doe dat niet in termen als 'extremist'.
Niet nodig, zoiets is common sense, iets wat iedereen met een beetje fatsoen zelf ook al kan bedenken.
Zucht... IK wil dat niet laten geloven, de FAQ doet dat. En ja, zoals het er hier staat is het niets meer en niets minder dan een schoolvoorbeeld van een flame.
Geheime politie? Lijd jij een beetje aan paranoide schizofrenie ofzo? Er is helemaal geen politie. Er is geen enkele moderator die jou vannacht van je bed komt lichten hoor.

En het is niet het beleid van de moderators, maar het beleid van de site. Een beleid waar jij ook mee akkoord gegaan bent, bij registratie.
Een heleboel, en vooral met onderbouwing, wat jij dus niet doet. Dit moderatiesysteem voldoet erg goed vind ik.

Maar dit was allemaal al eens door mij en andere uitgelegd, 10x al zelfs. Tikken wij hier soms voor Peppi en Kokki ofzo, of word er ook nog gelezen wat er staat?

[ Voor 8% gewijzigd door wildhagen op 27-08-2007 14:02 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelm
wildhagen schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 13:59:
[...]
Niet nodig, zoiets is common sense, iets wat iedereen met een beetje fatsoen zelf ook al kan bedenken.
Wat jij als fatsoen ziet hoeft een ander niet ook perse als fatsoen te zien.
Geheime politie? Lijd jij een beetje aan paranoide schizofrenie ofzo? Er is helemaal geen politie. Er is geen enkele moderator die jou vannacht van je bed komt lichten hoor.
Jaja, overdrijven is ook een kunst. Je weet precies wat er bedoeld wordt en dan kom je met van die overtrokken vergelijkingen.
Maar dit was allemaal al eens door mij en andere uitgelegd, 10x al zelfs. Tikken wij hier soms voor Peppi en Kokki ofzo, of word er ook nog gelezen wat er staat?
En na 10x hetzelfde typen durf je nog steeds te beweren dat het moderatiesysteem volgens jou goed werkt ?
Je zal niet na gaan denken dat er veel mensen zijn die het dus absoluut niet met je eens zijn.

Zoals ik al eerder zei, wat verwijderd is geworden.
Er wordt telkens gezegd de grote meerderheid beslist.
Maar mensen die op mening modden maar het toevallig met die grote meerderheid eens zijn die kunne tot in lengte van dagen zo blijven modden en de mods het idee geven dat de grote meerderheid achter hun staat.
Mensen met een afwijkende mening worden door diezelfde grote meerderheid omlaag gemod.

En gisteren zijn er 2 berichten van mij verwijderd geworden.
Of op -2 gezet schijnt het en dan kan ik het ook niet meer lezen dus dan is het voor mij hetzelfde als verwijderd.
En vandaag werd er weer een bericht hier verwijderd met de mededeling dat er geen normale discussie meer mogelijk was.

En mij mag je lul of eikel noemen zoveel als je wilt. Ik ben mans genoeg om dat naast me neer te leggen en heb absoluut geen mensen nodig die zulke dingen dan gaan censureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zoals je in je vorige post zag is het topic dat gister begonnen is over het mod-systeem gesloten omdat de TS niet op een normale manier z'n punt over kon brengen en geen ruimte liet voor een normale discussie. Als dat veranderd kan je een topic openen waarin je je standpunten duidelijk uiteenzet. Totdat je dat doet is er inderdaad weinig stof om te discussiëren.

Je verwart censuur nog steeds met het tegen gaan van berichten die ongewenst zijn omdat ze niets toevoegen, off-topic zijn of tegen de regels in gaan. Dat heeft niets met jouw mening te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 27-08-2007 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Maar mensen die op mening modden maar het toevallig met die grote meerderheid eens zijn die kunne tot in lengte van dagen zo blijven modden
Ja hallo... hoe wil je dat in 's hemelsnaam ondervangen, met welk systeem dan ook? Een mindmeld, dat je ene probe van tweakers.net in je hoofd krijgt als je gaat modden ofzo?

Verder krijg ik een beetje een deja vu gevoel. Ditzelfde is namelijk gisteren ook al besproken in Discussie nav Vista WGA moderatie en we zijn daar al tot de conclusie gekomen dat er helemaal geen sprake is van censuur, en dat het systeem prima werkt, tenzij je er misbruik van wil maken.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelm
wildhagen schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 14:21:
[...]

Ja hallo... hoe wil je dat in 's hemelsnaam ondervangen, met welk systeem dan ook? Een mindmeld, dat je ene probe van tweakers.net in je hoofd krijgt als je gaat modden ofzo?

Verder krijg ik een beetje een deja vu gevoel. Ditzelfde is namelijk gisteren ook al besproken in Discussie nav Vista WGA moderatie en we zijn daar al tot de conclusie gekomen dat er helemaal geen sprake is van censuur, en dat het systeem prima werkt, tenzij je er misbruik van wil maken.
We ?
Ik heb daar gisteren nog een bericht geplaatst wat vandaag verwijderd is geworden.
Hier gaat de hele discussie om.
Jij bent lekker makkelijk zeg. Berichtjes verwijderen en concluderen dat je eruit bent.
Als het allemaal zo makkelijk was...

Tja, en om dan zo'n reactie te geven over mind probes enzo. Moet ik je nu nog serieus nemen ?
Ik heb gezegd dat wat jullie de grote meerderheid noemen met gelijke overtuigingen dat dat niet perse zo hoeft te zijn met het modereersysteem wat nu in werking is.
Maar je erkent dus wel dat het zo is anders kwam je niet met zo'n rare reactie lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Michaelm schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 14:37:
[...]

We ?
Ik heb daar gisteren nog een bericht geplaatst wat vandaag verwijderd is geworden.
Hier gaat de hele discussie om.
Jij bent lekker makkelijk zeg. Berichtjes verwijderen en concluderen dat je eruit bent.
Als het allemaal zo makkelijk was...
Je hebt in dat topic een bericht gepost en die post is daarna getrashed?
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk, behalve als de post een zeer ontoelaatbare inhoud had. Of heb je het over die post in dit topic die vervangen is door een modbreak?
Tja, en om dan zo'n reactie te geven over mind probes enzo. Moet ik je nu nog serieus nemen ?
Ik heb gezegd dat wat jullie de grote meerderheid noemen met gelijke overtuigingen dat dat niet perse zo hoeft te zijn met het modereersysteem wat nu in werking is.
Maar je erkent dus wel dat het zo is anders kwam je niet met zo'n rare reactie lijkt me.
Wildhagen komt misschien met niet al te serieus te nemen voorbeelden, maar jij bent degene die zegt dat het systeem niet werkt, maar je komt niet met alternatieven. Dat is wel heel erg makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Hoe kan jij nou een serieuze reply verwachten op een losse flodder die kennelijk ook niet al te serieus bedoeld was?

Verder beschuldig je me ervan dat ik je posts heb weggehaald. Nog eenmaal: dat KAN ik niet, en al kon ik dat wel, dat WIL ik niet eens. Dus laten we met die beschuldigingen even stoppen, als het jou hetzelfde is?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelm
fsfikke schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 14:49:
[...]
Je hebt in dat topic een bericht gepost en die post is daarna getrashed?
Juist ja.
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk, behalve als de post een zeer ontoelaatbare inhoud had.
Dus wel en ik vind het niet ontoelaatbaar.
Of heb je het over die post in dit topic die vervangen is door een modbreak?
Ook, en die heb ik geplaatst na het verwijderen van de post uit het WGA topic bij het moderetter forum.
Wildhagen komt misschien met niet al te serieus te nemen voorbeelden, maar jij bent degene die zegt dat het systeem niet werkt, maar je komt niet met alternatieven. Dat is wel heel erg makkelijk.
Ho, wacht even. Jullie komen met een slecht systeem en ik moet het voor jullie oplossen ?
Ik geef aan dat dit niet werkt. Het vorige systeem werkte beter volgens mij.
Het is veel te strak op het moment. Dit is een site die je voor je plezier bezoekt.
Laat het ook een plezier blijven aub.
Op het moment worden er naar mijn mening 2 fronten gecreëerd hier met dit systeem.
wildhagen schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 14:55:
[...]
Hoe kan jij nou een serieuze reply verwachten op een losse flodder die kennelijk ook niet al te serieus bedoeld was?
Tja, da's dus een verkeerde inschatting van jou geweest.
Verder beschuldig je me ervan dat ik je posts heb weggehaald. Nog eenmaal: dat KAN ik niet, en al kon ik dat wel, dat WIL ik niet eens. Dus laten we met die beschuldigingen even stoppen, als het jou hetzelfde is?
Heb ik jou persoonlijk daarvan beschuldigd ?!?
Ik heb gezegd dat er berichten van mij verwijderd zijn geworden. Niet dat die door JOU verwijderd zijn geworden.
Dus laten we aub ophouden met het zoeken naar dingen die niet gezegd zijn geworden.
Ik vind wel dat jij over dingen veel te snel valt zoals die post met dat extremisme.
Mogen hier straks alleen maar hoogopgeleide mensen komen die de kunst van het discussiëren volledig beheersen ?
Ja ok, soms kunnen dingen beter anders gezegd worden maar dat doet toch niets af aan het punt wat iemand probeert te maken.
Als we elkaar dan telkens blijven beschuldigen dat we niet serieus te nemen zijn komen we nooit een stap verder.
Als je nu gewoon die post zelf een beetje in de gaten houd en pas ingrijpt wanneer het echt uit de hand loopt dan is dat volgens mij al stukken beter.
Verhitte discussies zijn nu eenmaal ook discussies waarvan ook te leren valt.

[ Voor 38% gewijzigd door Michaelm op 27-08-2007 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Michaelm schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 14:58:
[...]

Juist ja.

[...]

Dus wel en ik vind het niet ontoelaatbaar.
Dus je snapt dat ie verwijderd is of wat?
Nogmaals, wat stond er in die post? Ik zie in dat topic namelijk twee posts van jou, jij had meer gepost? Wat stond er in, dan is misschien te zeggen waarom ie er niet meer staat. Ook kan je als je het niet eens bent met wat er gebeurd altijd contact opnemen met een verantwoordelijke moderator, die zal je dan uitleg geven over waarom er gehandeld is zoals dat is gedaan.
[...]

Ook, en die heb ik geplaatst na het verwijderen van de post uit het WGA topic bij het moderetter forum.
Misschien is ie verwijderd omdat de post hier net zo min thuishoorde als in dat topic?
[...]

Ho, wacht even. Jullie komen met een slecht systeem en ik moet het voor jullie oplossen ?
Ik geef aan dat dit niet werkt. Het vorige systeem werkte beter volgens mij.
Het is veel te strak op het moment. Dit is een site die je voor je plezier bezoekt.
Op het moment worden er naar mijn mening 2 fronten gecreëerd hier met dit systeem.
Niemand vraagt om jouw hulp om een beter systeem te bedenken. Jij bent een van de paar mensen die klaagt over het systeem. Alleen maar klagen is heel makkelijk, als je met goede redenen komt en noemt hoe het in jouw ogen veranderd zou kunnen worden hebben we iets om over te praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk Michaelm, de bedoeling op Tweakers, zowel de frontpage als het forum is om een bepaald niveau te halen. En er zijn een aantal technieken die daarvoor gebruikt worden. Als jij persé toch volledig je zin wilt doen, dan is dat spijtig, maar dat kan hier nu eenmaal niet. En als je het echt te bont maakt, worden er inderdaad dingen van je verwijderd. En wat die twee kampen betreft: er zijn echt maar een paar users die er problemen mee hebben, de grote meerderheid vindt het wél een goed systeem. Uiteraard is er altijd plaats voor verbetering, daar wil ik niet over discussiëren.
En wat betreft wat mag en wat niet mag: common sense is echt wel iets wat je als mens zou moeten hebben. Je gaat toch ook geen mensen op straat voor extremist uitschelden? Doe het dan hier ook niet!
Ik vind wel dat jij over dingen veel te snel valt zoals die post met dat extremisme.
Mogen hier straks alleen maar hoogopgeleide mensen komen die de kunst van het discussiëren volledig beheersen ?
Je moet echt niet 'hoogopgeleid' zijn om te weten dat dat absoluut niets te maken heeft met fatsoenlijk discussiëren. Dat is nu net wat we met common sense bedoelen: mensen uitschelden, dat is NIET fatsoenlijk discussiëren, en dat weet iedereen. Trouwens, je scheldpartij had niet eens iets met de discussie te maken, het was zelfs op de mods, wat nog eens totaal offtopic is ook!

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2007 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-10 08:54

JHS

Splitting the thaum.

Michaelm: Als ik het goed begrijp ben je het niet eens met het huidige moderatiesysteem, én het niet eens met hoe er gemodereerd wordt in dit subforum. Daarnaast geef je aan dat het vorige systeem beter was. Je klaagt primair over het feit dat berichten op de -2 belanden, of in dit subforum een modbreak krijgen, waardoor hetgeen jij post niet meer zichtbaar is. Dat vind je zelfs ontoelaatbaar, aangezien het volgens jou gaat om onschuldige grapjes. Je denkt dat er hier een soort geheime politie rondloopt die alles wat niet strook met de ideeën van de meerderheid weghaald, en dat het moderatiesysteem dat stimuleert. Als laatste vind je het een probleem dat je volgens je eigen mening kan modden als die toevallig overeenstemt met de meerderheid. Begrijp ik je zo goed?

Over dat het vorige systeem beter was: Zover ik weet werden ook in het vorige systeem berichten die ontoelaatbaar zijn en de site door hun eventuele zichtbaarheid in diskrediet brengen al verwijderd. Je kan hierbij volgens mij denken aan extreem beledigende reacties, warez, spam, etcetera. Op het forum hebben we altijd al een systeem van het verwijderen van zaken die tegen het beleid ingaan, ook omdat er hier geen ander middel is. Je zult denk ik wel begrijpen dat met het weghalen van spam bijvoorbeeld an sich niets mis over.

Ik denk dan ook dat je niet zozeer klaagt over het feit dát er dingen worden weggehaalt, maar vooral over het feit dat er een bericht van jou onzichtbaar is gemaakt terwijl jij dat als een onschuldig grapje zag. Het is natuurlijk wat moeilijk daarover te discussiëren aangezien wij dat bericht net zo min kunnen zien, maar ik wed dat je er wel met een van de powermoderatoren (de mensen die de frontpage schoonhouden van zaken als spam) over kan praten. Wat we dus mijns inziens iniedergeval kunnen concluderen dat er niets mis mee is dat er berichten naar de -2 kúnnen verdwijnen.

Over de 'geheime politie' die berichten die niet stroken met de ideeën van de meerderheid weghalen: Als het goed is gebeurt dat volgens mij niet, en worden er alleen dingen van een lagere score voorzien die niets toevoegen (loze opmerkingen: 0) of zelfs afbreuk doen aan de reacties (beledigingen, spam, etc.: -1 of -2). Als er gevallen zijn die onjuist gemodereerd worden volgens dat idee kan je die in dit subforum melden en dan kan er over gesproken worden. Maar ik denk iniedergeval niet dat er zoiets is als een geheime politie - het is geen politie, het is niet geheim, en iedereen kan er aan mee doen - en zeker niet één die een andere groep mensen een mening op tracht te letten.

Over dat je volgens je mening kan modden als je daarbij de meerderheid volgt: Dat behoeft denk ik een kleine nuance: Als je de meerderheid van de experts volgt :) . Het idee is dat mensen veel ervaring hebben van het voorzien van reacties van de juiste score, zie hierboven, daar beter in zullen zijn. Nu, als iemand anders 'toevalligerwijs' steeds zijn mening over een post heen legt en op basis daarvan een score bepaalt die overeenkomt met die (hopelijk) juiste score: Wat kan dat dan voor kwaad :) ?

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-10 13:29

botoo

💀 too old to die young

Michaelm schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 14:58:
Dit is een site die je voor je plezier bezoekt.
Ik ben bezig voor degenen die niets te maken willen hebben met modereren en alle, dus ook 'weggemodde', reacties willen lezen een oplossing te bieden. Niet dat ik dat zelf doe maar het is aangevraagd.

Iig kan je in http://tweakers.net/my.tnet/layout je leesniveau op 'ongewenst' zetten, dan zijn alle reacties zichtbaar. Ook moet er een makkelijke manier te bedenken zijn om je moderatiemogelijkheden zelf uit te zetten, en om de scoreniveau-blokjes onzichtbaar te maken.
Dat laatse is al mogelijk met:
Cascading Stylesheet:
1
2
3
#reacties .reactie .reactieHeader .moderation {
    display: none;
}

Ik hoop dat je me vrij houd van technische vragen, en indien niet: mijn antwoord is 'geen idee' :o

[edit]
Wie zijn/haar modmogelijkheden uitgezet wilt hebben kan mij mailen of een DM sturen, dan doe ik dat wel met de hand.
Uitzetten en css gebruiken moet resulteren in een volledig onzichtbaar modsysteem.

[ Voor 10% gewijzigd door botoo op 27-08-2007 15:35 ]

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelm
JHS schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 15:12:
Michaelm: Als ik het goed begrijp ben je het niet eens met het huidige moderatiesysteem, én het niet eens met hoe er gemodereerd wordt in dit subforum. Daarnaast geef je aan dat het vorige systeem beter was. Je klaagt primair over het feit dat berichten op de -2 belanden, of in dit subforum een modbreak krijgen, waardoor hetgeen jij post niet meer zichtbaar is. Dat vind je zelfs ontoelaatbaar, aangezien het volgens jou gaat om onschuldige grapjes. Je denkt dat er hier een soort geheime politie rondloopt die alles wat niet strook met de ideeën van de meerderheid weghaald, en dat het moderatiesysteem dat stimuleert. Als laatste vind je het een probleem dat je volgens je eigen mening kan modden als die toevallig overeenstemt met de meerderheid. Begrijp ik je zo goed?
Niet helemaal :)
Ik vind het een probleem dat ik de -2 berichten niet kan lezen.
Ook vind ik het niet leuk dat grappig bedoelde opmerkingen een rood icoontje hebben.
Het verwijderen van de berichten slaat volledig op mijn berichten op het forum die verwijderd zijn en niet op de frontpage.
Ook het sluiten van het topic direct na het verwijderen van mijn laatste bericht daar vind ik ontoelaatbaar. Ik heb eerst nog gezocht om een persoonlijk bericht naar die persoon te sturen maar toen ik dat niet vond heb ik in het kleine mismoderatietopic gepost. Dat bericht werd ook meteen weer verwijderd. Dat bij elkaar opgeteld vind ik nog erger dan ontoelaatbaar eerlijk gezegd.

Dat mensen die toevallig wel op mening of wat dan ook stemmen maar die dus in overeenstemming zijn met de experts 'misbruikt' kunnen worden om de mening van de experts als zijnde goed te bestempelen vind ik een probleem. Dat deze mensen niet stemmen zoals bedoeld is voor mij persoonlijk minder een probleem. Het probleem is dat het misbruikt kan worden door de experts.
Over dat het vorige systeem beter was: Zover ik weet werden ook in het vorige systeem berichten die ontoelaatbaar zijn en de site door hun eventuele zichtbaarheid in diskrediet brengen al verwijderd. Je kan hierbij volgens mij denken aan extreem beledigende reacties, warez, spam, etcetera. Op het forum hebben we altijd al een systeem van het verwijderen van zaken die tegen het beleid ingaan, ook omdat er hier geen ander middel is. Je zult denk ik wel begrijpen dat met het weghalen van spam bijvoorbeeld an sich niets mis over.
Voorheen waren grappige opmerkingen niet rood gekleurd en kon je ook niet aan de kleur van het icoontje zien of het pro linux of pro windows was. Tegenwoordig is veel pro linux standaard rood en veel pro windows standaard groen. Ook dat vind ik irritant. Dat spam en warez en extreem beledigende reacties weggehaald werden en worden kan ik volledig begrijpen.
Ik denk dan ook dat je niet zozeer klaagt over het feit dát er dingen worden weggehaalt, maar vooral over het feit dat er een bericht van jou onzichtbaar is gemaakt terwijl jij dat als een onschuldig grapje zag. Het is natuurlijk wat moeilijk daarover te discussiëren aangezien wij dat bericht net zo min kunnen zien, maar ik wed dat je er wel met een van de powermoderatoren (de mensen die de frontpage schoonhouden van zaken als spam) over kan praten. Wat we dus mijns inziens iniedergeval kunnen concluderen dat er niets mis mee is dat er berichten naar de -2 kúnnen verdwijnen.
Ook wel voor berichten van anderen die ik niet kan zien vanwege de -2 status.
En voornamelijk vanwege de verwijderde berichten op dit forum.
Die 2 berichten op de frontpage van mij van gisteren, daar was 1 wel terecht op -2 gezet en de andere was slechts 'Hasta la Vista baby' en die kwam ook op de -2.
Nu geef ik graag toe dat het geen supergrapje is. Maar -2 vind ik wel een beetje vreemd. Maar dat vind ik minder erg dan de 2 berichten in het forum die gewist zijn geworden.
Over de 'geheime politie' die berichten die niet stroken met de ideeën van de meerderheid weghalen: Als het goed is gebeurt dat volgens mij niet, en worden er alleen dingen van een lagere score voorzien die niets toevoegen (loze opmerkingen: 0) of zelfs afbreuk doen aan de reacties (beledigingen, spam, etc.: -1 of -2). Als er gevallen zijn die onjuist gemodereerd worden volgens dat idee kan je die in dit subforum melden en dan kan er over gesproken worden. Maar ik denk iniedergeval niet dat er zoiets is als een geheime politie - het is geen politie, het is niet geheim, en iedereen kan er aan mee doen - en zeker niet één die een andere groep mensen een mening op tracht te letten.
Uiteraard geen letterlijke geheime politie. Slechts de vergelijking in geringe mate.
De berichten die op -2 komen te staan zijn voor mij niet meer leesbaar.
Soms staan ze al op -2 voordat je ze ziet en dan valt het natuurlijk niet op.
Soms zie je berichten wel voor ze de -2 status hebben gekregen en dat valt natuurlijk het allerbeste op bij je eigen berichten.
En dat van die 2 berichten op de frontpage het onschuldig bedoelde grapje ook op -2 kwam te staan doet bij mij de vraag rijzen wat ik nog allemaal meer niet kan lezen vanwege die -2 status.
En dan zie je de bedoelde vergelijking met de geheime politie.
Over dat je volgens je mening kan modden als je daarbij de meerderheid volgt: Dat behoeft denk ik een kleine nuance: Als je de meerderheid van de experts volgt :) . Het idee is dat mensen veel ervaring hebben van het voorzien van reacties van de juiste score, zie hierboven, daar beter in zullen zijn. Nu, als iemand anders 'toevalligerwijs' steeds zijn mening over een post heen legt en op basis daarvan een score bepaalt die overeenkomt met die (hopelijk) juiste score: Wat kan dat dan voor kwaad :) ?
Zoals ik boven beschreef, dat het misbruikt kan worden.
Theoretisch zou het ook nog kunnen dat de experts zelf extremer kunnen worden in hun stemgedrag.
Hier wil ik dus niemand persoonlijk mee beschuldigen. Slechts een van de opties van wat voor kwaad het kan belichten.
botoo schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 15:19:
[...]

Ik ben bezig voor degenen die niets te maken willen hebben met modereren en alle, dus ook 'weggemodde', reacties willen lezen een oplossing te bieden. Niet dat ik dat zelf doe maar het is aangevraagd.
Dit zou de helft van mijn irritatie oplossen.
Iig kan je in http://tweakers.net/my.tnet/layout je leesniveau op 'ongewenst' zetten, dan zijn alle reacties zichtbaar.
Daar stond de mijne al op. Maar berichten met -2 zie je dan ook niet.
Ook moet er een makkelijke manier te bedenken zijn om je moderatiemogelijkheden zelf uit te zetten, en om de scoreniveau-blokjes onzichtbaar te maken.
Dat laatse is al mogelijk met:
Cascading Stylesheet:
1
2
3
#reacties .reactie .reactieHeader .moderation {
    display: none;
}
Maar dat is zo te zien alleen maar voor leden die een betaald abonnement hebben :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Michaelm schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 16:29:
[...]

Niet helemaal :)
Ik vind het een probleem dat ik de -2 berichten niet kan lezen.
Ook vind ik het niet leuk dat grappig bedoelde opmerkingen een rood icoontje hebben.
Het verwijderen van de berichten slaat volledig op mijn berichten op het forum die verwijderd zijn en niet op de frontpage.
Ook het sluiten van het topic direct na het verwijderen van mijn laatste bericht daar vind ik ontoelaatbaar. Ik heb eerst nog gezocht om een persoonlijk bericht naar die persoon te sturen maar toen ik dat niet vond heb ik in het kleine mismoderatietopic gepost. Dat bericht werd ook meteen weer verwijderd. Dat bij elkaar opgeteld vind ik nog erger dan ontoelaatbaar eerlijk gezegd.
Omdat dat duidelijk niet de plek was voor die discussie (dat topic was niet voor niets afgesplitst uit het mismoderatie topic.
Dit zocht je trouwens: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/dm.gif
Voorheen waren grappige opmerkingen niet rood gekleurd en kon je ook niet aan de kleur van het icoontje zien of het pro linux of pro windows was. Tegenwoordig is veel pro linux standaard rood en veel pro windows standaard groen. Ook dat vind ik irritant. Dat spam en warez en extreem beledigende reacties weggehaald werden en worden kan ik volledig begrijpen.
Dat is niet de manier waarop gemodereerd wordt. Ookal kan het daar wel op lijken.
Het komt helaas vaak voor dat mensen die anti-Microsoft/pro-Linux posts plaatsen dat doen in bewoordingen als 'Kut M$, klote windhoos Vi$ta'. Daar worden die posts op afgerekend, niet om de anti-Microsoftheid.
[...]

Ook wel voor berichten van anderen die ik niet kan zien vanwege de -2 status.
En voornamelijk vanwege de verwijderde berichten op dit forum.
Die 2 berichten op de frontpage van mij van gisteren, daar was 1 wel terecht op -2 gezet en de andere was slechts 'Hasta la Vista baby' en die kwam ook op de -2.
Nu geef ik graag toe dat het geen supergrapje is. Maar -2 vind ik wel een beetje vreemd. Maar dat vind ik minder erg dan de 2 berichten in het forum die gewist zijn geworden.
Normaal gesproken zou zo een reactie gewoon op -1 belanden. Dat artikel over de WGA problemen bij MS gister was een extreme uitzondering. Het was een grote catastrofe hoe daar gereageerd werd. Daardoor is er op een gegeven moment vrij stevig door power-mods ingegrepen.
De -2 waardering is normaal niet iets wat vaak voorkomt.
Heb je de nieuwe mod-FAQ gelezen? Daar wordt duidelijk uitgelegd hoe gemodereerd wordt. Misschien dat dat wat duidelijkheid schept.
[...]

Maar dat is zo te zien alleen maar voor leden die een betaald abonnement hebben :(
Dit kan ook mbv Firefox en custom CSS stylesheet plugins.

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 27-08-2007 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-10 08:54

JHS

Splitting the thaum.

Michaelm schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 16:29:
[...] Ik vind het een probleem dat ik de -2 berichten niet kan lezen.
Berichten belanden alleen maar op de -2 als ze in ernstige mate de integriteit of reputatie van de website aanpassen, dat is de bedoeling zover ik weet iniedergeval. Ik neem aan dat je je voor kan stellen dat het niet wenselijk is dat je enorm beledigende, en zeker spam en warez, niet kan lezen - ook niet als je dat wel zou willen :) ?
Dat iets grappig bedoeld is wil niet zeggen dat dat ook zo overkomt natuurlijk. Als iets een onschuldig grapje is die andere mensen niet grappig vinden hoort de score op 0 thuis, en dan is het icoontje redelijk groen. Als iets grappig bedoelt is, maar eigenlijk vervelend is voor andere mensen of zo nergens op slaat dat het eigenlijk in negatieve mate wat toevoegt, dán krijgt het een rood icoontje. En ook dat lijkt me eigenlijk niet zo heel erg raar, aangezien dat soort berichten - denk ik dan - niet gewenst zijn. Natuurlijk is het zo dat niet alle berichten de juiste score opgeplakt krijgen, maar daar kunnen we het dan weer hier over hebben.
Wat vind je daar zo ontoelaatbaar aan dan :) ? Berichten op het forum worden verwijderd als ze tegen de richtlijnen ingaan, bijvoorbeeld omdat ze beledigend zijn. Is het zo raar dat zaken die niet in overeenstemming zijn met die richtlijnen verwijderd worden?
Ook het sluiten van het topic direct na het verwijderen van mijn laatste bericht daar vind ik ontoelaatbaar.
Ook hier: wat vond je daar zo ontoelaatbaar aan dan :) ? Er werd op een overdreven botte manier gediscussieerd, waarbij meerdere mensen elkaar op de man speelden. Op die manier valt er niet echt een fatsoenlijke discussie te voeren. En als dat niet mogelijk is kan je om ruzie enzo te voorkomen net zo goed het topic dicht doen.
Ik heb eerst nog gezocht om een persoonlijk bericht naar die persoon te sturen maar toen ik dat niet vond heb ik in het kleine mismoderatietopic gepost. Dat bericht werd ook meteen weer verwijderd. Dat bij elkaar opgeteld vind ik nog erger dan ontoelaatbaar eerlijk gezegd.
Wederom: waarom :) ? Je zet een discussie die net af is gekapt in een willekeurig topic voort. Zo'n slotje is er niet voor niets, natuurlijk. Als iedereen die een topic wat is gesloten door gaat zetten in een ander topic wordt het vanzelf een chaos, en dan is volgens mij niet echt handig.
Dat mensen die toevallig wel op mening of wat dan ook stemmen maar die dus in overeenstemming zijn met de experts 'misbruikt' kunnen worden om de mening van de experts als zijnde goed te bestempelen vind ik een probleem.
Ik zie niet in hoe dat misbruikt kan worden door experts. Kan je dat misschien uitleggen :) ?
[...] Voorheen waren grappige opmerkingen niet rood gekleurd en kon je ook niet aan de kleur van het icoontje zien of het pro linux of pro windows was.
Dat heeft niet zoveel met het moderatiesysteem te maken. Ook nu mogen grappige opmerkingen gewoon op 0, +1 of zelfs +2. En ook nu is het niet de bedoeling om een reactie anders te beoordelen omdat het voor een bepaald standpunt is. Dat heeft dus veel meer met de juiste beoordeling van reacties te maken. En als een reactie volgens jou verkeerd beoordeeld is, dan is dat zoals gezegd iets wat hier aangekaart kan worden.
[...] (...) En dat van die 2 berichten op de frontpage het onschuldig bedoelde grapje ook op -2 kwam te staan doet bij mij de vraag rijzen wat ik nog allemaal meer niet kan lezen vanwege die -2 status.
Tja, op dat vlak zal je denk ik moeten vertrouwen op het feit dat de mensen die de mogelijkheid om reacties op -2 te zetten die mogelijkheid niet zomaar krijgen en wel te vertrouwen zouden moeten zijn. Als je denkt dat de crew als geheel niet te vertrouwen is, dan kan je hier denk ik verder weinig. Natuurlijk maken crewleden ook wel 's fouten, maar daar kan je dan ook gewoon in overleg over treden, en bovendien hebben we ook nog 's een hele structuur waarin je bezwaar kan maken over je behandeling bij andere mensen.

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Maar dat vind ik minder erg dan de 2 berichten in het forum die gewist zijn geworden.
Afaik is er één, niet twee, forumbericht van jou grotendeels geëdit en daar heb ik je direct middels DM van op de hoogte gebracht inclusief de redenatie daarbij en de DM wisselling die er op volgde.

-2 reacties op de FP zullen niet publiekelijk toegankelijk worden, -2 is effectief een verwijdering. Berichten op -2 zetten doen we normaliter uitsluitend bij spam/warez/zware beledigingen/e.d. Verder komt het slechts hoogst zelden voor, en dit het geval was er sprake van dermate offtopic FP vervuiling (beslist niet alleen door jou) dat besloten is om dat hele gedeelte buiten zicht te parkeren, en zodoende de draad weer een ontopic inhoudelijke kans te geven.

Dat met die kleurtjes is iets wat we nog eens tegen het licht moeten houden, ik kan me wel iets voorstellen bij de onvrede over rood, maar laten we wel wezen: de kleur is slechts een ondersteuning van de score, als een reactie slecht gewaardeerd word blijft het een lage score.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelm
JHS schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 16:45:
[...]
Berichten belanden alleen maar op de -2 als ze in ernstige mate de integriteit of reputatie van de website aanpassen, dat is de bedoeling zover ik weet iniedergeval. Ik neem aan dat je je voor kan stellen dat het niet wenselijk is dat je enorm beledigende, en zeker spam en warez, niet kan lezen - ook niet als je dat wel zou willen :) ?
Eigenlijk wil ik gewoon zeggen dat vooral de enorm beledigende opmerkingen dat predikaat al opgeplakt krijgen als ze slechts beledigend zijn. Het mag wel iets losser zoals het voorheen ook scheen te zijn.
Ook hier: wat vond je daar zo ontoelaatbaar aan dan :) ? Er werd op een overdreven botte manier gediscussieerd, waarbij meerdere mensen elkaar op de man speelden. Op die manier valt er niet echt een fatsoenlijke discussie te voeren. En als dat niet mogelijk is kan je om ruzie enzo te voorkomen net zo goed het topic dicht doen.
En dat gebeurt dus naar mijn mening te snel.
Ik geloof dat het meer opbrengt als de personen uiteindelijk met betere argumenten komen en zodoende overeenstemming bereiken of ze al dan niet met elkaar overeenstemmen.
Als het goed is is het schreeuwerige maar van korte duur mits beide partijen ook maar iets toegeeflijk zijn. Anders kan er nog altijd ingegrepen worden.
Wederom: waarom :) ? Je zet een discussie die net af is gekapt in een willekeurig topic voort. Zo'n slotje is er niet voor niets, natuurlijk. Als iedereen die een topic wat is gesloten door gaat zetten in een ander topic wordt het vanzelf een chaos, en dan is volgens mij niet echt handig.
Omdat mijn volledige laatste post in dat topic verwijderd is geworden alvorens het topic een slotje kreeg. Laat dan mijn bericht staan en zet er een slotje op.
botoo schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 16:56:
[...]
Afaik is er één, niet twee, forumbericht van jou grotendeels geëdit en daar heb ik je direct middels DM van op de hoogte gebracht inclusief de redenatie daarbij en de DM wisselling die er op volgde.
Heb ik het dan echt gedroomd dat ik nog gereageerd heb op de post van ecteinascidin ?
Onvoorstelbaar hoe het modereersysteem mij aangrijpt dan...
Dat met die kleurtjes is iets wat we nog eens tegen het licht moeten houden, ik kan me wel iets voorstellen bij de onvrede over rood, maar laten we wel wezen: de kleur is slechts een ondersteuning van de score, als een reactie slecht gewaardeerd word blijft het een lage score.
Ok, ik ben blij dat er na gekeken wordt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Michaelm schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 19:49:
Heb ik het dan echt gedroomd dat ik nog gereageerd heb op de post van ecteinascidin ?
Onvoorstelbaar hoe het modereersysteem mij aangrijpt dan...
Op het forum wordt niet gemodereerd (neit zoals op de FP iig)
Weet je zeker dat je niet probeerde te posten, maar dat dit niet ging omdat inmiddels het topic op slot was gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelm
fsfikke schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 21:07:
[...]

Op het forum wordt niet gemodereerd (neit zoals op de FP iig)
Weet je zeker dat je niet probeerde te posten, maar dat dit niet ging omdat inmiddels het topic op slot was gezet?
Ehm, nee. Ik ben zelf ook beginnen te twijfelen nadat ik zag dat het ook botoo was die het eerste topic op slot had gezet. Ik wist al dat hij het was die mijn tweede bericht grotendeels geedit had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, ik zie deze nu pas. Er zijn inderdaad 2 reacties van je verwijderd.

Ik heb in overleg de betreffende nieuwsdraad opgeschoond, iets wat losstaat van het moderatiesysteem. De reacties (reactieboom) die verwijderd is, omvatte een substantieel deel van de reacties, allen op geen enkele wijze gerelateerd aan het nieuwsbericht, enkel gaand over moderaties en het pro-microsoft zijn van T.net.

Wat wel samenvalt met het moderatiesysteem, is dat het de bedoeling is dat de reacties een aanvulling kunnen zijn op het nieuws. In dit geval is tot verwijderen besloten omdat er een dergelijk grote impact was op de leesbaarheid van wél aan het artikel gerelateerde reacties. Er is daarbij na de beslissing voor opschonen niet gekeken naar individuele geneste reacties.
Zoals je in de admin-edit hebt kunnen zien, staat netjes mijn naam eronder - niks geheime politie.

Ook in de admin edit is te zien dat er netjes verwezen wordt naar de juiste plek voor dergelijke commentaren - deze fora zijn niet even snel opgezet om iedereen daarmee om de oren te kunnen slaan, ze zijn er al jaren: gebruik ze dan ook.

Je conclusie dat een groep moderators mensen de mond probeert te snoeren en
stroken dus niet. Het was gewoon deze FPA die de site in lijn wil houden met hoe die bedoeld is.

En ja, helaas is dat soms nodig. Er zijn legio zaken die op deze site niet gewenst zijn, en die zijn allemaal prima beschreven. Zijn ze er om de bezoekers te pesten: ja vast wel, want daar wordt T.net beter van. Niet mee eens: er wordt *altijd* mogelijkheid geboden zaken te bediscussiëren, echter wel op de juiste plek, en op een normale manier.

Anyhoe, ik denk dat de bodem enigszins uit het topic is gevallen...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2007 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09-2024
botoo schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 16:56:
[...]

[...]
Michaelm schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 21:23:
[...]

Ehm, nee. Ik ben zelf ook beginnen te twijfelen nadat ik zag dat het ook botoo was die het eerste topic op slot had gezet. Ik wist al dat hij het was die mijn tweede bericht grotendeels geedit had.
Ik neem aan dat botoo bedoelde dat het 2 keer dezelfde reactie was, wat hij dus als 1 reactie ziet.

When you only live once, try not to die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het idee dat sinds het nieuwe modsysteem een heleboel reacties veel meer een -1 krijgen dan voorheen, is dat een succes te noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 11:29:
Ik heb het idee dat sinds het nieuwe modsysteem een heleboel reacties veel meer een -1 krijgen dan voorheen, is dat een succes te noemen?
Dat denk ik wel. Veel onzinnig puberaal gedoe dat vroeger een +2-Grappig kreeg, maar te flauw voor woorden is, gaat nu precies naar het niveau waar het thuishoort: -1.

Ook meningmodden is volgens mij een stuk teruggedrongen, daar zorgt de modbot wel voor.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 11:29:
Die discussie is al een paar keer gevoerd, dus lees misschien even in de andere draden hier (het klachenloket bv.).
Een korte uitleg: Ja, dat is misschien wel zo. Twee belangrijke redenen:
- 0 is nog steeds het basisniveau, waarop de normale mens berichten te lezen krijgt als hij/zij op de FP komt (we hebben gevraagd om dat op 1 te zetten, maar daarop is geen gevolg gegeven). Dit betekent dus dat alle berichten die echt niet de moeite zijn om te lezen op -1 terecht komen, en dat is dus iets meer dan vroeger, omdat daar alleen flames etc. op -1 terecht kwamen
- Sinds de tags weg zijn kom je met een grappig bericht snel op -1, wegens vaak totaal offtopic. Vroeger gaf men daar gemakkelijk een +1 grappig voor, waardoor het vaak op 1 terecht kwam, maar die nuance is nu veel moeilijker te maken. Ook vinden veel mensen een grappig bedoeld bericht niet echt grappig.
Conclusie: Ja, maar ik denk dat het de beste oplossing is op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:55
wildhagen schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 11:44:
[...]

Dat denk ik wel. Veel onzinnig puberaal gedoe dat vroeger een +2-Grappig kreeg, maar te flauw voor woorden is, gaat nu precies naar het niveau waar het thuishoort: -1.
Ik vind dat de FP nog veel minder leuk is om te lezen dan hij al was. Laten we wel wezen, het Tnet publiek is nou eenmaal niet zo 'slim', dus echt informatieve bijdragen komen weinig voor. Pogingen tot humor werden al vaak (opzettelijk?) verkeerd geintepreteerd/begrepen waardoor humor nu nauwelijks voorkomt.

Wat overblijft is het speculatieve (waar Nederlanders o zo goed in zijn) waar je 'veilig' over kunt kletsen maar uitermate oninteressant is om te lezen eigenlijk.

Ik pak Slashdot er altijd bij als voorbeeld van hoe reacties wel de moeite waard zijn: veel informatieve inzichten (er zitten dan ook veel MsC's/PhD's), veel humor, het eigenlijke nieuwsbericht is van ondergschikt belang. Ook al vinden sommigen de running jokes uitgekauwd (I, for one, ... Beowolf cluster of... etc), het zorgt gewoon voor een leuke sfeer en er is ook echte nieuwe humor te vinden.

Eerlijk gezegd: de Tnet FP een onderbuikgevoel/speculatie spui hol. Een klein stapje boven digg denk ik zo. In hoeverre dit aan de moderatie ligt weet ik niet, maar ik scroll iig nog maar zelden naar beneden.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met het oude systeem kon je dezelfde reacties ook op een -1 zetten terwijl die +1 grappig er was maar het gebeurde blijkbaar niet of minder. Dan kun je toch als excuus niet gaan gebruiken, ja maar die optie is er nu niet meer? Waarom gewoon geen 0?

Ik vroeg het me verder alleen af, het zou verklaren waarom er nu ineens een heleboel users zijn die verontwaardigd zijn en dat meer uiten omdat het zo opvalt.

En de -2 wordt, denk ik, ook te vaak gebruikt in onnodige sitaties maar daar hebben we als user weinig inzicht in maar ik neem het voorbeeld van dat wga verhaal, -1 voor een dergelijk offtopic draad zou voldoende moeten zijn de boel niet te laten zien aan gemiddelde publiek (hell, maak het systeem zo dat zoekmachines en niet ingelogde users die -1 reacties helemaal niet kunnen zien, dat is veel 'democratischer' en krijg je ook geen of minder topics over censuur). Laat die -2 dus alleen over voor wat de modfaq zegt:
Deze maatregel wordt alleen in uitzonderlijke situaties uitgevoerd als er sprake is van inhoud die strijdig is met de wet of de policy's van Tweakers.net.
Ja inderdaad strikt genomen volgens de policy's horen er geen discussies over modgedrag op de frontpage maar hoe moet de user dat nu weten als de boel op -2 staat?

Heb het al vaker gezegd dat die -1 de 'ultieme straf' zou moeten zijn en die -2 niet (alleen voor extreme gevallen dus, NL wet enzo), want van die -2 kunnen de users niets 'leren' om wat voor berichten we hier liever niet zien aangezien we die berichten niet kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Persoonlijk blijf ik van mening dat het verlagen van de default 1 waarde naar default 0 een moeizame zet is geweest, en in het kielzog daarvan 0 -> -1.
Waren users eerst ontevreden als ze op 0 eindigden, nu zijn ze daarbij ook nog verontwaardigd omdat de score negatief geportretteerd word. Kan ik me wel iets bij voorstellen als je de FAQ niet uit je hoofd kent.

In principe is 0 als default startwaarde wel beter, maar als je een geschiedenis hebt die +1 als startwaarde heeft gehad dan komt het wat vervelend over totdat iedereen er aan gewend is.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:50

kodak

FP ProMod
Ik ben ook zeer verbaasd over de inrichting van het systeem met de beschikbare manier van modereren. Ik zit al vele jaren hier, heb zeer goede cijfers voor reacties en was opgeklommen tot mod expert. Je bent even weg, er is komt een totaal ander mod inrichting en je wordt uitgerangeerd tot standaard modder en vervolgens door "teveel afwijken" eigenlijk de laan uitgestuurd. Ze kunnen me veel vertellen, maar ergens hebben de ontwikkelaars hier te makkelijk over de inrichting van het systeem gedacht. Als ik het zo lees en bekijk en nu dus ook nog geconfronteerd wordt met uitschakelen van de mod mogelijkheid kan zie ik als hoofdoorzaak een onduidelijke werking van het systeem om het goed te kunnen gebruiken.

Een modsysteem dat afhangt van een faq om er als modder zelf uberhaupt veilig gebruik van te kunnen maken zonder onbedoeld veel fouten te maken is ernstig verkeerd ingericht en niet gebruiksvriendelijk. Het kan er dan gelikt uitzien, de gebruikers moeten niet afgestraft worden omdat ze het systeem niet makkelijk kunnen begrijpen.

Een systeem om in echte logische schaal te kunnen modereren zou veel duidelijker zijn. De huidige verdeling met de sprong -1 en 1 en hoger is voor dagelijkse logica niet toepasbaar. Noem mij een duidelijk voorbeeld waar die sprong elders wel logisch is om neutraal te kunnen beoordelen.

Verwijderd

Ik weet niet helemaal wat je met "opgeklommen tot mod expert" bedoelt in het oude systeem, maar er bestond toen nog geen verschil in weging - de term expert modder is er pas sinds het nieuwe systeem.

Aan de andere kant, je bent weggeweest, je komt terug, ziet niet meer de -1 / +1 knopjes met "inzichtvol"/"overbodig" etc maar een ander systeem, en het komt niet in je op om even te bekijken hoe dat nou komt. Wél zet je in je profiel je moderatiemogelijkheid aan.
Zodra het uitgeschakeld wordt weet je ineens wel de weg te vinden. Ik heb tevens het idee dat je niet hebt begrepen dat het doel van moderatie nooit eens/oneens is geweest, maar het kunnen aanbrengen in een schifting van reacties die wel of niet wat toevoegen bij het lezen van een nieuwsbericht.
Je komt met een aantal baude uitspraken het topic binnen, wat tegengas kan je verwachten.

Mag ik als tegenargument een verklaring vragen voor de volgende moderaties? Ik kan me namelijk niet bedenken waarom je de gekozen waarde eraan gekoppeld hebt, ook niet uit intuïtie, en ze zijn duidelijk oorzaak van je uitschakelen:

Waarom zijn deze ongewenst?
http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=2161080
http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=2161065
http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=2161062
http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=2161060
http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=2157692
http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=2145612
http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=2137980
http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=2135461
http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=2135126

Waarom is dit uitmuntende inhoud in een artikel over een rootkit bij een spel?
http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=2158055
http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=2157763
En deze meerwaarde?
http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=2158033

Wat is hier uitmuntend aan?
http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=2137942
http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=2136834

En hier de meerwaarde?
http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=2137285

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2007 07:44 ]

• ? ?
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

? ?

Je moderatiemogelijkheden zijn uitgezet omdat jouw moderaties in de afgelopen periode teveel afweken van het gemiddelde. Je kunt je modstatus na 24-09-2007 weer opnieuw activeren.

Meer informatie over het moderatiesysteem kun je hier vinden.
Bah. Niet dat ik veel mod, maar in de artikels die ik lees af en toe.
Ik denk niet dat ik zo verkeerd ben geweest of dingen expres verkeerd gemod hebt.

Denk eraan dat je met afwijking van gemiddeldes enkel nog standaardmensen krijgt die allemaal dezelfde mening hebben. Een afwijking is normaal, overal, zolang die afwijking maar bij een klein percentage behoort.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

era.zer schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 09:32:
Denk eraan dat je met afwijking van gemiddeldes enkel nog standaardmensen krijgt die allemaal dezelfde mening hebben.
Of alleen maar mensen die een reactie wel op de juiste manier waarderen. Een beetje zoals alle leraren Nederlands vrijwel hetzelfde cijfer zullen geven aan een proefwerk.

* Delerium pakt positieve draai en noemt dat opleiding

• ? ?
  • Niet online

? ?

http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=2163764

daarom mod ik dus soms es wat, maar dat gaat nu niet
ik vind dat je 't modding te serieus neemt, het is toch niet dat er hier "mod-terroristen" zitten...

soieso, als ik een afwijkende mening heb, dan wordt die gecompenseerd door de rest met hun standaardmening die in de meerderheid zijn. Werkt perfect, tenzij je met een te kleine groep bent, maar dan werkt het T.net systeem toch ook niet?

[ Voor 6% gewijzigd door ? ? op 30-08-2007 09:44 ]

Verwijderd

era.zer schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 09:44:

ik vind dat je 't modding te serieus neemt, het is toch niet dat er hier "mod-terroristen" zitten...

soieso, als ik een afwijkende mening heb, dan wordt die gecompenseerd door de rest met hun standaardmening die in de meerderheid zijn. Werkt perfect, tenzij je met een te kleine groep bent, maar dan werkt het T.net systeem toch ook niet?
Dit was met moderatie sowieso niet op te lossen, aangezien dat de links niet verwijderd :)

Overigens, je moderatiegemiddelde is binnen de grenzen. Wellicht dat de laatste 48 pas later de score corrigeerden. Kan je in je profiel modereren aanzetten?
If not, denk ik dat we hier even naar moeten kijken.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2007 09:57 ]

• ? ?
  • Niet online

? ?

Hmm, ik heb een paar dagen geleden nog gemod? :?
ik log wel in met verschillende profielen, maar heb inderdaad al een stuk of 5 keer de melding gekregen van het "moderatie aanzetten" bericht

[ Voor 59% gewijzigd door ? ? op 30-08-2007 10:02 ]

Verwijderd

era.zer schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 09:44:

Nou, die zitten er dus wel degelijk. Je ziet verschrikkelijk vaak dat mensen -1 modereren op uitstekende posts, of +2 op pure flamebaits.

Een paar posts hierboven staat nog een aardig voorbeeldje....
Als je een zwaar afwijkende mening hebt over de moderaties, dan heb je klaarblijkelijk niet begrepen hoe het mod systeem werkt.

Moderaties worden niet gegeven op basis of je het eens of oneens bent met een post. Moderaties worden gegeven op basis of de post relevante extra informatie geeft, of het met argumenten ondersteund wordt, of er bronnen bij vermeld worden. Je kunt twee post hebben met totaal tegenovergestelde meningen die beiden een dikke +2 krijgen. Simpelweg omdat er een goede discussie op basis van argumenten gevoerd wordt. Wordt diezelfde discussie op basis van moddergooien gevoerd, dan krijgen ze allebei een -1.

Om deze reden kunnen de moderaties nooit verschrikkelijk veel van elkaar afwijken, terwijl de meningen die in een post verkondigt worden wel verschrikkelijk kunnen afwijken. Een post die alleen een mening verkondigt, zonder enige argumentatie mag gewoon nooit een +2 krijgen. Terwijl een post die on-topic is, goed beargumenteerd is, en geen flamebait in zich heeft, nooit een -1 mag krijgen.

Nogmaals... De moderaties zijn een indicatie of er een goede discussie wordt gevoerd, en niet of je het eens of oneens bent met de post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:16

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Helaas ben ik nu zelf tegen een feit aanlopen die mij sterk doet twijfelen aan dit systeem.

Wanneer in 'n discussie één van de reacties wordt weg gemodereerd dan is het verband eruit.
Nu heb ik dat zelf ook wel gedaan maar daar begin ik aan te twijfelen.
Als dan die -1 het resultaat is van zeer weinig moderaties in het totaal is het nog erger.
Moet hier nog wel even wachten want topic is nog jong.

Wil je iedereen even eerlijk behandelen dan zou je elke post moeten modereren.
Dat is dus gewoon onmogelijke. Maar wat is het antwoord op een vraag van een poster dat er zo weinig moderaties zijn op zijn post? Met dit, het niet kunnen modereren van iedere post, zit ik toch echt mee.

Maar ook het posten zelf wordt minder leuk.
Misschien wachten totdat het onderwerp ook op GoT wordt behandeld en daar de post neer zetten?

Wacht het nog even af maar omdat ik niet voorgetrokken wil worden zal ik geen melding maken in het MisMod draadje. :)

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-09 14:57
In het nieuwe systeem is de +4 en +3 verdwenen, hierdoor is alles wat +4 was +2 geworden, alles wat +3 was +1 geworden, alles wat +2 en +1 was 0 geworden, en alles wat 0 of -1 was -1 geworden.

Met namen de +2 lijkt tegenwoordig zeldzamer dan de +4 ooit was. Richting de -1 lijkt het er op dat er tegenwoordig veel meer nutteloze berichten zijn, hoewel ik het de laatste tijd al weer een beetje vind bij trekken. Het aantal -1 reacties neemt af, en niet omdat het anders gemodereerd word. Ook neemt het aantal +1tjes weer toe, maar dat lijk meer te komen door anders modereren. De 0 lijkt een beetje een vergaarbak te zijn geworden van alles dat tussen niet overbodig en net niet redelijk goed is zit. Dat lijkt de laatste tijd te verschuiven, vooral dankzij het niet meer strategisch stemmen dankzij de modbot. Ik hoop dat deze trend zich een beetje door zet richting de +2. Omdat de hoogste 2 waarderingen zijn geschrapt, mag van mij de eisen voor een +2 wel wat naar beneden worden bij gesteld. Zeg maar van 'elke tweaker moet dit lezen' naar 'elke tweaker die dit nieuws item interesant vind moet dit lezen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:16

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Nog even en nieuw argument met betrekking tot het eerlijke iedereen modereren.
Het topic waarop ik hierboven doelde is nu 326 post groot geworden.
Heb geprobeerd om alle post verder te waarderen om iig daar iedereen nog gelijk te behandelen.
Gezien het feit dat de meeste zelf niet alle post lezen is dat niet te doen. Steeds komen de zelfde reacties op reacties op de eerste posts die eerder in tijd maar later in de lijst al beantwoord zijn.

Het zijn dus dubbele post maar om dat nog uit te zoeken is echt niet te doen of je had dat draadje echt elke minuut moeten volgen.
Dit is niet eerlijk tegenover de andere die de pech hadden eerder te reageren.
Het advies om te kunnen blijven modereren door 1,5 moderaties per dag te doen bevorderd ook niet die eerlijkheid.
Maar wat dan wel ?
Het lijkt mij dat er maar één mogelijkheid is om het doel "onzin niet op een professionele site te laten zien" door alleen maar daarop te modereren en geen waardeoordeel meer geven.
En dan "onzin" als: bedreigingen, vloeken, flames, trollen, enz.
Dus niet meer off-topic, dubbel post.

Om te kiezen tussen iedereen eerlijk modereren of dan maar niemand kies ik vanaf nu voor het laatste.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Pagina: 1

Let op:
afgesplitst van het kleine mismoderatie-topic