Goedkope gigabit managed switch?

Pagina: 1
Acties:
  • 214 views sinds 30-01-2008

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:39
Ik zoek al een jaar een nieuwe switch omdat mijn huidige vol zit. Hij moet managed zijn, VLAN support hebben, en minimaal 12 (liefst 16) gigabit poorten. En ook heel belangrijk: geen fan hebben.
Met deze simplele criteria vind ik op de pricewatch alleen rackmonted switches van meer dan 1000 euro. Zoek ik iets wat niet bestaat of kan iemand me in de juiste richting wijzen?

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• bumble_bee
Bedankt voor de link; ik heb een aantal van de switches die in die post worden genoemd gecheckt, maar ze voldoen geen van alle aan de eisen; of niet fully managed, of peperduur, of fans etc.. Het gaat er ook vooral over unmanaged switches.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:06
De Dell die ik in dat topic gepost heb kost slechts 130 euro o.i.d.

Wat bedoel je concreet met managed? Vooral op VLAN gebied bestaat daar wat onduidelijkheid over. Je hebt dan vaak het probleem dat je een layer-3 router o.i.d. nodig hebt om tussen vlans te routeren, en die dingen zijn weer erg kostbaar. Web-managed daarentegen valt enorm mee.

De goedkoopste en beste gigabit layer 3 router is er één van 3com. Het type weet ik niet meer precies, er is er maar 1 die in je doelgroep valt die die vind je wel.

• bumble_bee
Waar het mij vooral om gaat is de VLAN mogelijkheid en het kunnen "vastpinnen" van een bepaalde port op een VLAN (de technische term ontgaat me even). Verder moet het niet mogelijk zijn om uit de VLAN te breken d.m.v. het overflowen van de MAC tabel van de switch. Dit alles omdat ik een internet-facing DMZ wil kunnen inrichten achter mijn router, waarbinnen sommige devices toch kunnen communiceren met PC's buiten het DMZ (zonder door de router heen te hoeven).
Dit soort dingen doen semi-managed switches (of el-cheapo switches met alleen VLAN en een paar andere fearutes) niet.

De dell in die topic is 8 ports en rackmount, en volgens pricewatch voldoet geen enkele 3com aan de eisen.

• bumble_bee
Is niet gigabit.
2748: rackmounted, en zit vol met fans
2724: ondersteunt vastpinnen van port op trunk niet, rackmount
2716: ondersteunt vastpinnen van port op trunk niet, rackmount
2708: te weinig ports

Maar bedankt voor het meedenken ;)

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:06
Rackmount is optioneel bij die Dell dingen. Verder zijn het gewoon switches maar wel met level3 ondersteuning. Het is dus geen layer 3 routing, dat bestaat niet in deze prijscategorie.

Aan de andere kant heb je dus die 3com, inderdaad niet gigabit, wat niet in je budget past. Je kan echter wel een combinatie maken met een gbit switch. Dan gaat alleen je routeringsverkeer over 100mbit. Binnen vlans kan je echter gewoon op 1000mbit werken.

• bumble_bee
Rackmount is idd optioneel, maar betekent vrijwel per definitie dat er een fan in zit, en daar zit ik nou net niet op te wachten. Bovendien hoef ik geen router (layer 3) want die heb ik al, ik wil slechts een switch (layer 2) die dus ook VLAN met port-trunking ondersteunt. Volgens mij doen de 2724 en 2716 dat niet, maar ik twijfel nu, want het zou best kunnen dat dat implciet is aan IEEE 802.1Q support..

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Wellicht dat je eens op marktplaats of ebay moet kijken naar een 2e hands Cisco Catalyst ?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• AK47
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05-2024
Sorry voor het schopje :)

Fanless full managed gigabit switches zijn lastig te vinden. Echter heeft HP sindskort wel een managed fanless 24x 10/100 mbit switch met 2 gigabit (dual personality) poorten uitgebracht:

http://www.hp.com/rnd/pro..._2510_Series/overview.htm

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-03 08:49

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Graag toch in dit topic verder gaan : [Gbit] Betaalbare en goede Gigabit switches

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.