Toon posts:

[2003] Enkele vragen over het instellen server 2003

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet ergens een server wat gaan configureren in een heel klein bedrijfje. Nu heb ik er niet zoveel verstand van.
Dit zijn de vereisten:

Er zou om de paar dagen een automatische backup op de gewone pc's moeten gemaakt worden van de emails en vervolgens een kopie van deze backup op de server. De server is geen mailserver, mailadressen zijn van buitenaf... Zijn er functies in windows server of moet ik extern gaan kijken ?

Ze willen bepaalde mappen op de server hebben staan, die ze kunnen synchroniseren. Vb. Ze werken thuis aan een bestand in een map (lokale kopie van servermap) en wanneer ze op het werk toekomen moet deze map gesynchroniseerd worden. Zijn hiervoor oplossing van windows server zelf of moet men werken met externe software ?

Nu zit er een klein routertje aan het internet met een switch bij. DHCP gebeurt dus op dit routertje. Ik zou dit echter via de server willen laten gebeuren. Nu is de vraag:
1. Kan je DHCP installeren zonder active directory te installeren (denk dat AD hier echt niet nodig is)
2. Wat ik moet doen is dan toch het volgende : DHCP op router uitzetten, server vast IP geven, DHCP installeren, pool instellen en alle andere pc's dynamisch een ip laten krijgen ?

Ok, dit is het ongeveer.
Bedankt voor de komende reacties :)

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 11:29:
Er zou om de paar dagen een automatische backup op de gewone pc's moeten gemaakt worden van de emails en vervolgens een kopie van deze backup op de server. De server is geen mailserver, mailadressen zijn van buitenaf... Zijn er functies in windows server of moet ik extern gaan kijken ?
Ligt er aan of ze PST bestanden gebruiken o.i.d (Outlook of Outlook express? Deze info mist)
PST bestanden op de server zetten en met ntbackup backuppen in een Scheduled Task. PST bestanden mogen niet in gebruik zijn anders krijg je daar fouten op.
1. Kan je DHCP installeren zonder active directory te installeren (denk dat AD hier echt niet nodig is)
Ja dat kan
2. Wat ik moet doen is dan toch het volgende : DHCP op router uitzetten, server vast IP geven, DHCP installeren, pool instellen en alle andere pc's dynamisch een ip laten krijgen ?
Klopt :)

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Wat heb je zelf zoal gevonden?
Je kan met een add-in voor Outlook (pstbackup) een backup maken van de e-mail naar de server toe.
Zo te zien voor een klein bedrijfje: misschien is Small Business Server een idee? Daar zit een complete Exchange mailserver in en is zeer betaalbaar :)

Offline files is de key voor de offline bestanden, zit ook standaard in Windows.
Natuurlijk kan je dhcp installeren op een niet-domaincontroller, even proberen en je was daar snel zat achter gekomen. Al zal offline files makkelijker werken met een domeincontroller.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Gunner schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 11:33:
[...]

Ligt er aan of ze PST bestanden gebruiken o.i.d (Outlook of Outlook express? Deze info mist)
PST bestanden op de server zetten en met ntbackup backuppen in een Scheduled Task. PST bestanden mogen niet in gebruik zijn anders krijg je daar fouten op.
PST bestanden liever niet op de server zetten:
Personal folder files are unsupported over a LAN or over a WAN link

Dan kan je beter doen wat Sanfranjake aangeeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2007 11:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 11:35:
misschien is Small Business Server een idee? Daar zit een complete Exchange mailserver in en is zeer betaalbaar :)
Kan je exchange ook gebruiken als de email server een externe is (bij 1 of ander hosting bedrijf) ?
Heb dit nog niet gebruikt en weet er dan ook niet veel van...
Ook moeten de gebruikers met een laptop buiten het bedrijf mail kunnen checken

thx

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2007 12:03 ]

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Het is toch echt wel de bedoeling dat je zelf ook wat moeite doet, denbob, zoals je in Het algemeen beleid kan lezen.
Verder: Exchange kan zowel via smtp als pop3 met internet communiceren voor inkomende mail.

Mijn spoorwegfotografie

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 11:55:

Unsupported misschien, maar het werkt prima.

Verwijderd

Dan heb je geluk, want ik heb meerdere malen corruptie in pst files gezien die op netwerkschijven stonden en andere rare zaken die opgelost waren toen de pst files lokaal stonden. Ook interessant:
http://blogs.technet.com/...st-files-don-t-do-it.aspx

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 12:28:
Dan heb je geluk, want ik heb meerdere malen corruptie in pst files gezien die op netwerkschijven stonden en andere rare zaken die opgelost waren toen de pst files lokaal stonden. Ook interessant:
Ook wel de categorie LVT genoemd, met meerdere users/computers ga je toch al heel snel tegen problemen aanlopen, en dat is met eentje overigens ook niet bepaald uitgesloten zoals wilhelmstroker zegt.

Mijn spoorwegfotografie

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Het is geen wenselijke situatie idd, maar grote problemen ben ik er niet mee tegengekomen eigenlijk. Wel kan je het idd niet met meerde mensen tegelijkertijd openen.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Gunner schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 12:24:
[...]

Unsupported misschien, maar het werkt prima.

je moet het niet willen, voornamelijk hierom niet

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 11:55:
[...]

Het gaat hier toch over *.Pst-files die weggeschreven moeten worden naar een Backuplokatie?
Er is toch geen sprake in TS's vraag om de Pstfiles vanaf een netwerklokatie te benaderen via emailclient?

Het levert wel leerzame kost op maar 'het niet willen storen van Pst-files op netwerklokatie' is hier niet aan de orde lijkt me zo. Of lees ik niet goed?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Gunner schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 12:35:
Het is geen wenselijke situatie idd, maar grote problemen ben ik er niet mee tegengekomen eigenlijk. Wel kan je het idd niet met meerde mensen tegelijkertijd openen.
Wat bijvoorbeeld ook niet werkt is shadow copies enablen, en je zal sowieso offline caching uit moeten hebben staan op die share waar de pst files staan.

Outlook 2003 gaat echt op z'n plaat hiermee.

Dat zijn wat echte praktijkvoorbeeldjes naast de al gegeven links waarom het geen goed idee is ;)
Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 13:44:
[...]
Er is toch geen sprake in TS's vraag om de Pstfiles vanaf een netwerklokatie te benaderen via emailclient?
TS weet nog niet eens waar ie moet beginnen, maar de suggestie van Gunner is wellicht waar jij op doelt.

[ Voor 24% gewijzigd door alt-92 op 26-08-2007 13:49 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

alt-92 schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 13:46:
TS weet nog niet eens waar ie moet beginnen, maar de suggestie van Gunner is wellicht waar jij op doelt.
Dat had ik ook al in de gaten.

Ik zou TS willen adviseren om toch wat studie te doen. MCSA een idee?

• Toolmaker
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-06-2025
Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 12:02:
[...]

Kan je exchange ook gebruiken als de email server een externe is (bij 1 of ander hosting bedrijf) ?
Heb dit nog niet gebruikt en weet er dan ook niet veel van...
Ook moeten de gebruikers met een laptop buiten het bedrijf mail kunnen checken

thx
Exchange 2003 in een Windows 2003 Small Business Server pakket heeft een ingebouwde POP3 connector. Hiermee kun je zonder problemen op externe mailboxen inloggen en de mail ophalen. Enige downside: Je moet het per gebruiker instellen en ophalen gebeurt eens per kwartier(Of langer).

Toolmaker

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 15:02
Wij hebben hier tijden lang (in het pre-exchange) tijdperk PST-files op een network-share gehad. Deze network-share werd met ntbackup netjes gebackupt.
Heeft altijd prima gewerkt. Eigenlijk zelden een corrupte PST-file gehad, en dat had dan eerder te maken met de enorme grootte (max 2GB) dan met het feit dat het over een netwerkje gaat).
Maar echt snel is het niet. Outlook vindt het niet zo's goed idee om een PST-file van 1,7 GB met duizenden items erin te openen.
Exchange (of SBS) is wel een stuk relaxter.

Houdoe

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Witte schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 13:56:
Maar echt snel is het niet. Outlook vindt het niet zo's goed idee om een PST-file van 1,7 GB met duizenden items erin te openen.
Je Server vind het doorgaans ook niet echt leuk, al die I/O en locks op elke PST database van 1GB ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1