Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:11
Ten eerste even dit: ik hoop dat ik dit topic in het goede subforum geplaatst heb. Ik had het ook in Windows-clients kunnen plaatsen, maar aangezien ik er vrijwel zeker van ben dat de BSOD veroorzaakt wordt door de RAID-array heb ik het maar hier geplaatst.

Nou mijn probleem is dus als volgt. Ik draai nu alweer een tijdje Windows Vista, maar ik begin me langzamerhand te ergeren aan alle vervelende meldingen en de slechte audio. Hierom heb ik Windows XP maar weer uit de kast gehaald, en geprobeerd te installeren. Dit lukt echter niet.

Ik kom gewoon in de setup zoals het hoort, en ik druk F6 om aan te geven dat ik mijn RAID-drivers wil installeren. So far so good. Ik selecteer de RAID-driver die naar mijn idee correct is (JMB363 RAID), en Windows gaat verder met het laden van bestanden. Als dit klaar is, komt er te staan dat de setup gaat beginnen. Hier krijg ik echter mijn BSOD met foutcode 0x00000B7 oid. Ik heb mij laten vertellen dat in dit gedeelte van de setup Windows op zoek gaat naar de harde schijven.

Wat heb ik al geprobeerd:

- De nieuwste drivers voor specifiek mijn moederbord downloaden vanaf gigabyte.eu (www.gigabyte.com.tw lijkt er even uit te liggen). Deze drivers op floppy gezet, ik kan dan kiezen uit deze lijst van drivers:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
GIGABYTE GBB363 RAID Controller (Windows 2K/XP/2003)
GIGABYTE GBB363 AHCI Controller (Windows 2K/XP/2003)
GIGABYTE GBB360 RAID Controller (Windows 2K/XP/2003)
GIGABYTE GBB360 AHCI Controller (Windows 2K/XP/2003)
GIGABYTE GBB366 RAID Controller (Windows 2K/XP/2003)
GIGABYTE GBB366 AHCI Controller (Windows 2K/XP/2003)
GIGABYTE GBB361 RAID Controller (Windows 2K/XP/2003)
GIGABYTE GBB361 AHCI Controller (Windows 2K/XP/2003)
Naar mijn idee maakt mijn moederbord gebruik van de JMicron 363 RAID controller, dus ik kies de bovenste driver > BSOD. Ook nog 361 en 366 geprobeerd > BSOD

- De nieuwste drivers downloaden vanaf www.jmicron.com. In de zipfile beschikbaar op hun FTP-server zit een map genaamd 'Floppy32'. De bestanden in deze map gekopieerd naar floppy. Dan kan ik voor Windows XP alleen nog kiezen '[Windows XP/2003] GBB36x RAID Controller'. Deze geprobeerd > BSOD op exact hetzelfde moment

- Verschillende floppy's (voor het geval dat)

- BIOS updaten naar versie F12. Update succesvol, maar nog steeds BSOD met beide drivers

Verder werkt de RAID-array wel gewoon goed, ik typ er namelijk nu dit bericht op in Windows Vista. Ik kan ook gewoon prima gamen op de array, niks geen problemen (alhoewel mijn broertje sneller UT2k4-maps laadt met een enkele Seagate Barracude van jaren oud, wat volgens mij nooit kan kloppen). Vorige XP-installaties gingen ook gewoon goed met exact dezelfde array. En volgens mij ook met dezelfde drivers, maar dat weet ik niet zeker. Zou kunnen dat ze geupdate zijn op de website van gigabyte, en dat ik dus iets nieuwere gebruik dan voorheen.

Het is denk ik gewoon een driverprobleem, maar welke driver moet ik nou kiezen? Ik snap er helemaal niks meer van, het is echt frustrerend. Kan iemand mij helpen? Als jullie nog meer informatie nodig hebben ofzo dan hoor ik dat graag!

Systeemspecs:
Moederbord: Gigabyte P965-DS3 (rev3.3)
Processor: Intel Core 2 Duo E6400
VGA: MSI Geforce 7900GTO
Geheugen: 2x1GB OCZ PC2-6400 op 2.0V
HDD's: 2x identieke Hitachi 80GB
Geluidskaart: Auzentech HDA X-Plosion 7.1 DTS Connect
Voeding: Thermaltake PurePower 460W

Edit: inmiddels ook nog 1.16.01.00 (WHQL) en 1.17.23.00 geprobeerd. Ook geen succes. 1.17.23.00 is echt de allernieuwste, en 1.16 is wat ouder. Ik ben ten einde raad :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:11
Nou dan kom ik zelf maar met de oplossing..:P

Ik heb de allernieuwste drivers (1.17.23.00) dmv het programma nLite geintegreerd in de XP installatie, zodat ik ze niet apart hoef in te laden met de F6 toets.

Setup loopt nu helemaal door zonder BSOD's, maar als ik ervoor kies om de partitie waar ik Windows op wil gaan installeren te formatteren, duurt het echt ontzettend lang. Ik ben tot de 30% gegaan (dat duurde zo'n anderhalf uur). Ik heb toen setup opnieuw gestart, en gekozen voor een quickformat. Dit ging wel gewoon goed, duurde minder dan een minuutje.

Het lijkt alsof er toch iets nog niet helemaal goed is, maar ik draai nu in ieder geval gewoon Windows XP.

Hopelijk kan iemand antwoord geven op het volgende. Ik heb de harde schijven getest met HDtune, omdat ik het toch nog niet helemaal vertrouw(de). Mijn average is dan 80MB/s, is dit normaal voor twee 7200RPM schijven in RAID? Het lijkt me wat aan de lage kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:20

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Post je ervaring anders eens in [Benchmarks] Het grote: "Post hier je RAID scores topic" II :)
Misschien wat handiger om daar de test te laten zien en een vraag te stellen :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad