Toon posts:

Help! compleet verdwaald in de wereld van raid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Naja, gister een thread gemaakt "Asus P5K, raid configuratie probleem" met mijn probleem.

Was dus van plan om toch maar lekker goedkoop te doen en een kabeltje te kopen.. teminste totdat
ik vandaag 500 euro verdiend hab na het verkopen van mijn oude brommertje :'(

Dus, de optie om een raid controller te nemen is weer helemaal open.. alleen, ik ben nu al een paar uren aan het rond kijken ( google, tweakers pricewatch/productreviews ) maar er valt gewoon zeer weinig te vinden voor mensen die er simpel weg geen verstand van hebben. ( qua benchmarks )
waarschijnlijk gevalletje door de bomen het bos niet meer zien :\

Mijn idee is om mijn 2 wester digital raptors in raid 0 te laten werken
ik doe dit om de boot tijd/load screen in spelletjes te verminderen.

maar, na het lezen van alle reviews and what not.. ben ik er nog steeds niet uit wat ik het beste kan nemen.
ik weet niet eens of een raid controller sneller is dan mijn onboard ICH9 chipset

dus, als jullie nog wat informatie voor mij hebben,
Bij voorbaat dank!

Ondersteunde informatie:

Mobo: ASUS P5K
HD: Western Digital Raptor, 74 GB 2x

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
voor raid0 performancewinst heb je geen dure hardware raid kaart nodig :)

uberhaubt biedt raid0 volgens de experts niet eens echt een performancewinst bij het booten (de experts, ikzelf zie mezelf niet als een expert op raid gebied ik ben ergens anders de guru in :P )

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

ICH9R is een prima controller. Maar laad-tijden in games is nou niet echt iets wat je met RAID verbetert. Dan zul je voor een SSD moeten gaan en die vallen buiten jouw budget.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 16:00:
ICH9R is een prima controller. Maar laad-tijden in games is nou niet echt iets wat je met RAID verbetert. Dan zul je voor een SSD moeten gaan en die vallen buiten jouw budget.
het is ICH9, niet ICH9R ;)
denk alleen niet dat het al te veel uitmaakt

Verwijderd

Met ICH9 gaat RAID0 sowieso niet door, althans niet waarvan je kunt booten.

Mijn advies: neem een enkele raptor, meer uitgeven biedt je maar een klein beetje extra winst voor jouw wensen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 16:04:
Met ICH9 gaat RAID0 sowieso niet door, althans niet waarvan je kunt booten.

Mijn advies: neem een enkele raptor, meer uitgeven biedt je maar een klein beetje extra winst voor jouw wensen.
ach, de onderdelen zijn al bestelt, dus nu gaat het er ook van komen
dus met ICH9 kun je niet booten, hmm dat maakt het redelijk duidelijk voor mij.
PCI kaartje, nu nog een degelijke proberen te vinden.. yay

Verwijderd

Wat heb je dan precies gekocht? Een PCI RAID kaartje? :X

ICH9 biedt geen onboard RAID, dus de enige manier van RAID is ofwel softwarematig (en dat is niet bootable) ofwel via een add-on kaart. Ik doelde dus op software RAID0 en daarvan kun je niet booten. Je kunt prima van ICH9 booten zolang het een enkele disk betreft, géén RAID dus.

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2007 16:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 16:09:
Wat heb je dan precies gekocht? Een PCI RAID kaartje? :X

ICH9 biedt geen onboard RAID, dus de enige manier van RAID is ofwel softwarematig (en dat is niet bootable) ofwel via een add-on kaart. Ik doelde dus op software RAID0 en daarvan kun je niet booten.
staat allemaal in de opening post in mijn vorige topic ;)

Verwijderd

Waarom post je dan niet gewoon in je vorige topic?

En waarom vraag je om advies als je de hardware al besteld hebt?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 16:14:
Waarom post je dan niet gewoon in je vorige topic?

En waarom vraag je om advies als je de hardware al besteld hebt?
omdat het ondertussen een ander onderwerp geworden is dat niet echt goed meer in "Processors, Mobo's & Geheugen" past.
Hardware wordt maandag bezorgt, dus het is een beetje te laat om het te veranderen.

Verwijderd

Waarvoor zoek je concreet dan advies? Een add-on RAID kaart? Zo ja, welk budget?

Verwijderd

Topicstarter
tot 100 euro

Verwijderd

En heeft je mobo PCI-express? PCI vind ik best wel zonde van de twee raptors. Dan kun je ze denk ik nog beter gewoon zonder RAID los gebruiken.

Of anders een nieuw moederbord kopen met RAID functie.

Verwijderd

Topicstarter
PCI (32 Bit) 3
ondersteunt 33 MHz (5 Volt)
PCIe x1 1
PCIe x16 2

Ruimte voor een extra PCIe kaartje dus ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2007 16:40 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 16:36:
En heeft je mobo PCI-express? PCI vind ik best wel zonde van de twee raptors. Dan kun je ze denk ik nog beter gewoon zonder RAID los gebruiken.

Of anders een nieuw moederbord kopen met RAID functie.
Alsof PCI niet snel genoeg is, een standaard 32 bits 33 Mhz PCI bus doet met gemak 133 MB/s.
(33.33 MHz × 32 bits ÷ 8 bits/byte = 133 MB/s)

Dat haal je al niet eens met 2 Raptors in RAID-0 hoor.

De meeste moderne moederborden hebben een 66 Mhz PCI bus, en daar trek je 533 MB/s overheen...

Verwijderd

de tweede PCIe heeft maar 4 lanes... je kan een PCIe x4 raid controller d'r in hangen :P
Maar eh, gezien de minimale prestatiewinst bij boot-up en de kosten van een RAID kaartje kun je ook wat anders doen:

je haalt een extra SATA diskje, pleurt daar Windows op, en maakt ene softraid van je raptors. heb ik ook net gedaan, geen raptors dan, en dat werkt prima, RAID-0 in windows is ongeveer even snel als de budget RAID-0 kaartjes die je koopt en in je PCI(e) slot ramt. En nu belast je je PCI bus niet maar loopt het direct over je SATA aansluitingen. Scheelt weer kabelwirwar en kon wel eens sneller izjn ook (extra xfer rate is leuk maar gescheiden disks voor je windows en games is nog veel leuker ;) )

• Sharkey1802
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 16:32
euh, ICH9 heeft geen RAID controller, maar een P5K heeft toch gewoon een ingebakken RAID controller?

volgens de asus site namelijk deze:
JMicron® JMB363 PATA and SATA controller
- Supports SATA RAID 0,1 and JBOD

Waarom zou je dan een add-on kaart halen?
Ik weet niet of een PCIe kaartje veel meer performance geeft dan de JMB363 (iemand hier die dat weet?)

Misschien moet je even het boekje van jouw moederbord lezen want als het goed is staat daar een hoop uitgelegd. (ik heb dezelfde JMB363 controller op mijn asus P5B en bij mij staan er 10 pagina's met uitleg (waaronder hoe je kan booten in RAID))

edit:
Ik heb nog even verder gezocht en het blijkt dus dat je inderdaad 1 schijf extern aan moet sluiten wil je met de jmb363 RAID kunnen draaien. Dit wordt ook al in jouw andere topic gezegd.

Erg slecht van ASUS, ze vermelden vrolijk dat je RAID kan draaien maar dat je dan een externe schijf/aansluiting moet gebruiken zeggen ze er niet bij. Ook in de handleiding staat het niet duidelijk. Er staat bij de externe aansluiting wel dat je deze als RAID kan gebruiken, maar er staat nergens dat je de andere aansluitingen niet kan gebruiken.
Er staat ook in het RAID hoofdstuk dat je de schijven eerst in de drivebays moet monteren (ook de externe?!?!) en dat je in de bios moet kiezen welke schijven je wilt gebruiken in de RAID opstelling (met maar 2 aansluitingen hoef je niet te kiezen lijkt mij).

Ook slecht van de winkel dat ze jouw hier niet over informeren en een ICH9R mobo adviseren als duidelijk is dat jij RAID wil gebruiken. Dat was waarschijnlijk de goedkoopste oplossing geweest. Misschien kan je dat nog steeds regelen aangezien je nog in de garantie periode zit en het moederbord niet voldoet aan de door de fabrikant gestelde verwachtingen. Want wees eerlijk, het is gewoon een naaistreek van Asus. Ik vraag me af hoeveel mensen hier ingetrapt zijn. Als je dit van te voren had geweten had je een ander mobo uitgekozen.

Of je moet toch voor een PCIe controller gaan. (En ik ook want ik was ook van plan om binnenkort een RAID configuratie te gaan draaien)

[ Voor 54% gewijzigd door Sharkey1802 op 26-08-2007 01:22 . Reden: nieuwe informatie ]

Verwijderd

PCI is niet snel genoeg nee. En ja 133MB/s is de maximale throughput, maar dan zwijg je over de latency van PCI in combinatie met het feit dat het een shared bus is. Ik heb nieuws voor je: ook bij random I/O van 16MB/s totale throughput is PCI een limiterende performancefactor. Lees je eens in over latency en je begrijpt dat throughput maar één aspect van performance is.
Dat haal je al niet eens met 2 Raptors in RAID-0 hoor.
Tuurlijk wel, met 2 raptors zit je op 2 * 75MB/s = ~150MB/s in de buitenste tracks. Maar daar gaat het niet om, het punt is dat alle I/O vertraagd wordt door een hoge bus latency.
De meeste moderne moederborden hebben een 66 Mhz PCI bus, en daar trek je 533 MB/s overheen...
Wat hoor ik nou? De meeste moderne moederborden hebben 66MHz en 64-bit PCI? Maak dat maar eens hard. ;)

Als je het nou over 200 tot 400 euro kostende workstation of serverborden had, had je wellicht gelijk. Het grootste punt is dat PCI een gedeelde bus is en als een apparaat de bus gebruikt je accesstime dus direct met 32 tot 64 kloktikken (afhankelijk van de latency timer) bezet is. PCI is niet gemaakt voor hedendaagse storagebehoeftes.

@TS: je kan een PCIe kaartje met SiI-3132 chipset kopen bijvoorbeeld, past in een PCI-express x1 slot.

Verwijderd

Topicstarter
[b][message=28622989,noline]@TS: je kan een PCIe kaartje met SiI-3132 chipset kopen bijvoorbeeld, past in een PCI-express x1 slot.
ik denk, nou dat ik een bedrijf in de buurt heb gevonden die het kabeltje goedkoop verkoopt, eerst maar eens voor de kabel oplossing ga! ( esata - sata kabbeltje )

Benchmarks doen en dan zien hoe dat in verhouding staat met de verwachte performance.
Dan, als het nodig is, misschien eens een PCIe raid controller er in drukken.

bedankt voor alle hulp en informatie tot nu toe!
wordt zeer op prijs gesteld! ;)

Verwijderd

JMicron biedt je nu niet echt deftige driver RAID, meer een simpele controller voor wat extra poorten. Maar oke je kunt het eerst zo proberen.

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
ervaringsgewijs: op mijn dfi nf4 sli-d deden 2 raptors 110MB/s ongeveer, op mijn highpoint 2320 deden ze 180MB/s (heb er nu 3 in raid0, 100GB @ 225MB/s) tijdens booten merk je wel duidelijk verschil... en al helemaal als je je progs en games op die schijven zet... klik.. flash.. progje open! heerlijk is dat.

Verwijderd

Topicstarter
Mr Alfabet schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 12:35:
ervaringsgewijs: op mijn dfi nf4 sli-d deden 2 raptors 110MB/s ongeveer, op mijn highpoint 2320 deden ze 180MB/s (heb er nu 3 in raid0, 100GB @ 225MB/s) tijdens booten merk je wel duidelijk verschil... en al helemaal als je je progs en games op die schijven zet... klik.. flash.. progje open! heerlijk is dat.
Hmm, dat is inderdaad een redelijk groot verschil.

Dus als het uiteindelijke kabeltje niet presteert naar mijn verwachtingen kan ik altijd nog voor http://www.highpoint-tech.com/USA/rr2300.htm gaan :)

maarja, om eerlijk te zijn zegt dit me nog steeds heel weinig.
bedoel, hoe staat dit kaartje in verhouding met andere kaarten in de zelfde prijs klasse ( ~100 euro )
Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 10:04:
Tuurlijk wel, met 2 raptors zit je op 2 * 75MB/s = ~150MB/s in de buitenste tracks. Maar daar gaat het niet om, het punt is dat alle I/O vertraagd wordt door een hoge bus latency.
Wat moet ik me hier precies bij voorstellen? 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2007 14:17 ]

Pagina: 1