Toon posts:

Asus P5K, raid configuratie probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 537 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik werd net door de winkel gebeld die mijn nieuwe pc in elkaar zet ( puur dat ik meteen weet dat alles werk en dat ik achteraf niet met defecte hardware zit :+ )
met het verhaal dat de raid configuratie niet gaat lukken.

Het blijkt dat de raid-controller van de ASUS P5k aan de buitenkant van de PC zit en om de raid configuratie daarop aan te sluiten is er een "speciale" sata kabel nodig is die het bedrijf niet op voorraad heeft/kan leveren.

De oplossing volgens het bedrijf, extra raid controller er op ( 60 euro :'( ) en dan zou het zo "gepiept" zijn.
Naja mijn reactie was meteen nee met het idee van "hoe moeilijk kan het zijn op dit zelf op te lossen"
maar ja, toen kwam ik er achter dat ik niet zo bijzonder veel van raid opstellingen weet.
Heb ook geen idee wat voor kabeltje ze bedoelen en wat ik me er nu echt bij voor moet stellen. ( google en de tweakers zoek functie helpen geven mij de oplossing dit keer ook niet )

Dus bij deze O-) , heeft iemand ervaring over het opzetten van een raid 0 configuratie met mijn huidige opzet?

Ondersteunde informatie:

Behuizing: Antec Nine Hundred
Mobo: ASUS P5K
HD: Western Digital Raptor, 74 GB 2x

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 14:05
Ik neem aan dat het de ICH9 raid betreft. Dat zijn toch gewoon de 2 rode sata aansluitingen op het moederbord. Daar zit niet veel externs aan. Volgens mij is de JMicron de externe aansluiting.

Kzie net dat het de ICH9 chipset is en niet ICH9-R (raid), dus dat verhaal kan wel kloppen.

[ Voor 47% gewijzigd door wizzzzzz op 24-08-2007 15:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
wizzzzzz schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 15:36:
Ik neem aan dat het de ICH9 raid betreft. Dat zijn toch gewoon de 2 rode sata aansluitingen op het moederbord. Daar zit niet veel externs aan. Volgens mij is de JMicron de externe aansluiting.

Kzie net dat het de ICH9 chipset is en niet ICH9-R (raid), dus dat verhaal kan wel kloppen.
Naja, weet ik teminste zeker dat het geen geld klopperij is! :D

::edit
voor de duidelijkheid, dat was wel mijn eerste gedachte jah :X

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2007 15:54 ]

• JEV
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-09-2025

JEV

RAID 0 and 1 are run through the JMicron controller of the motherboard. The only way to set up a RAID array is to connect an internal SATA hard drive to the JMicron SATA_E2 plug and an external SATA hard drive to the external SATA plug. The four other SATA plugs do not support RAID arrays.

Gevonden in ASUS forum. Hier de gehele thread.

http://vip.asus.com/forum...KC&page=1&SLanguage=en-us

Gaat over het P5KC bord maar dat is feitelijk hetzelfde als het P5K bord.
Enige verschil is dat het ook 2 DDR3 slots heeft.
(+plus het kost 10 euri extra ;))

[ Voor 15% gewijzigd door JEV op 24-08-2007 16:53 ]

There are three kinds of death in this world. There's heart death, there's brain death, and there's being off the network. Guy Almes

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-02 11:00
Ik gok dat dat wel de goedkoopste oplossing is, een RAID controller die 60 euro kost, lijkt me ook wat overdreven, dat zou goedkoper kunnen, XFX maakt best leuke kaartjes :)

bl44t

Verwijderd

Topicstarter
JEV schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 16:52:
RAID 0 and 1 are run through the JMicron controller of the motherboard. The only way to set up a RAID array is to connect an internal SATA hard drive to the JMicron SATA_E2 plug and an external SATA hard drive to the external SATA plug. The four other SATA plugs do not support RAID arrays.

Gevonden in ASUS forum. Hier de gehele thread.

http://vip.asus.com/forum...KC&page=1&SLanguage=en-us

Gaat over het P5KC bord maar dat is feitelijk hetzelfde als het P5K bord.
Enige verschil is dat het ook 2 DDR3 slots heeft.
(+plus het kost 10 euri extra ;))
heel erg bedankt! _/-\o_

Dus, het kan alleen extern.
maar ik zie het probleem niet helemaal, waarom kan dit niet gewoon met een langer kabeltje? 8)7

Verwijderd

Of je neemt voor 40 a 45 euro meer het P5KE bord met de ICH9R, deze heeft ook raid op de interne controller. kijk gewoon op asus.com en verglijk de verschillende P5K... borden.

• JEV
  • Laatst online: 27-09-2025

JEV

Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 17:28:
[...]

heel erg bedankt! _/-\o_

Dus, het kan alleen extern.
maar ik zie het probleem niet helemaal, waarom kan dit niet gewoon met een langer kabeltje? 8)7
Ik denk dat je met dit bord RAID gaat draaien met een interne en 1 externe schijf.
De interne schijf gaat naar de interne controller en de externe op de E-SATA op je rear panel.

There are three kinds of death in this world. There's heart death, there's brain death, and there's being off the network. Guy Almes

• redfoxert
  • Niet online
Ik neem aan dat je wilt gaan booten van die 2 Raptors, anders zou je gewoon in XP of Vista een RAID-0 kunnen maken.

Qua snelheid maakt het namelijk geen ene bal uit aangezien de onboard raid oplossingen op de P5K allemaal toch via de cpu verwerkt worden.

Alleen als je wilt booten van die disks zul je een "hardware" raid moeten hebben. Lees in dit geval BIOS ondersteuning voor je raid want sneller word het er niet op.

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 17:31:
Of je neemt voor 40 a 45 euro meer het P5KE bord met de ICH9R, deze heeft ook raid op de interne controller. kijk gewoon op asus.com en verglijk de verschillende P5K... borden.
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 17:31:
JEV schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 17:33:
[...]

Ik denk dat je met dit bord RAID gaat draaien met een interne en 1 externe schijf.
De interne schijf gaat naar de interne controller en de externe op de E-SATA op je rear panel.
Oke, net gebeld, PC staat ingepakt en klaar op te verzenden.
Ik kan het eigenlijks niet over mijn hart krijgen om de verzending nu nog te annuleren zodat ik er een ander moederbord in kan later zetten. <+:)

Dus, ik ga thuis waarschijnlijk eerst proberen om de kabels van de interne schijf, extern er op te zetten.
Als dat niet lukt, ga ik waarschijnlijk terug naar de winkel en laat het moederbord vervangen door iets duurdere versie!

of toch misschien een PCI kaart.. *zucht*

als iemand beter advies heeft.. ik ben redelijk beinvloedbaar! dus leeft u uit! }:O

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2007 17:54 ]

• Chesta
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-11-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 17:51:
[...]

[...]

[...]

Oke, net gebeld, PC staat ingepakt en klaar op te verzenden.
Ik kan het eigenlijks niet over mijn hart krijgen om de verzending nu nog te annuleren zodat ik er een ander moederbord in kan later zetten. <+:)

Dus, ik ga thuis waarschijnlijk eerst proberen om de kabels van de interne schijf, extern er op te zetten.
Als dat niet lukt, ga ik waarschijnlijk terug naar de winkel en laat het moederbord vervangen door iets duurdere versie!

of toch misschien een PCI kaart.. *zucht*

als iemand beter advies heeft.. ik ben redelijk beinvloedbaar! dus leeft u uit! }:O
dat probeerde ik gisteren ook op mijn Asus P5B, maar het paste niet omdat eSata volgens mij een iets andere aansluiting heeft. Ik ben alleen niet van plan om een kabeltje te halen om die van extern naar de binnekant van me kast te laten gaan. Ik ga een PCIe raid kaartje kopen zodat ik gelijk geen problemen heb als ik ooit een ander moederbord neem met andere sata controllers erop.

End of Transmission

Verwijderd

Topicstarter
Chesta schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 18:00:
[...]

dat probeerde ik gisteren ook op mijn Asus P5B, maar het paste niet omdat eSata volgens mij een iets andere aansluiting heeft. Ik ben alleen niet van plan om een kabeltje te halen om die van extern naar de binnekant van me kast te laten gaan. Ik ga een PCIe raid kaartje kopen zodat ik gelijk geen problemen heb als ik ooit een ander moederbord neem met andere sata controllers erop.
Wat voor kaartje ben je van plan te halen?
en kun je uberhaupt, via zo'n kaartje, bootable direct gebruiken?

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Koop gewoon een leuk kaartje :) Heb je ook geen problemen als je straks van mobo wisselt. Raid is namelijk afhankelijk van je chipset. Dus als jouw mobo mss over 2 jaar stuk gaat en hij is niet meer te krijgen dan ben je de gegevens kwijt. Als je een PCI-kaartje hebt dan verandert de controller nooit dus kun je gewoon het kaartje met schijven zonder problemen overzetten in een nieuwe PC.

Verwijderd

Topicstarter
TEAMIKKE schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 18:05:
Koop gewoon een leuk kaartje :) Heb je ook geen problemen als je straks van mobo wisselt. Raid is namelijk afhankelijk van je chipset. Dus als jouw mobo mss over 2 jaar stuk gaat en hij is niet meer te krijgen dan ben je de gegevens kwijt. Als je een PCI-kaartje hebt dan verandert de controller nooit dus kun je gewoon het kaartje met schijven zonder problemen overzetten in een nieuwe PC.
en wat nou als het PCI kaartje kapot gaat :>

En trein reis zou uiteindelijk 6 uur duren, heen en terug, puur om een 10 euro duurder moederbord te halen en dat heb ik er niet voor over!

Dus het wordt een PCI kaartje versus een ESATA - SATA convertor
http://www.webconnexxion...._info.php?products_id=355

/me gaat even naar pci kaartjes zoeken!

• Chesta
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-11-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 18:02:
[...]

Wat voor kaartje ben je van plan te halen?
en kun je uberhaupt, via zo'n kaartje, bootable direct gebruiken?
Dawicontrol DC-300e

Volgens deze review op tweakers is hij ook nog snel. Bestaan er ook non-bootable raid controllers dan? Blijkbaar wel, er staat op alternate
Boot functie met Fash-ROM

End of Transmission

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:31
Ik had hetzelfde probleem met m'n Abit AB9 Pro. Deze heeft ook wel gewone RAID mogelijkheden op de ICH9R, maar ik had zoveel schijven dat dat niet voldoende was.
Heb een paar maanden geleden daarom een Coolermaster eSATA behuizing aangeschaft, en deze in combinatie met de interne connector in RAID-0 geplaats(beide schijven zijn een WD3200AAJS)

Verwijderd

Topicstarter
pricewatch: XFX Revo64 (3x SATA150 RAID, 64MB, PCI 32/66)

Lijkt opzich ook een leuk kaartje, review is ook behoorlijk positief.
zit er veel verschil tussen verschilende PCI-Raid kaartjes?
mad-dog schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 18:27:
Ik had hetzelfde probleem met m'n Abit AB9 Pro. Deze heeft ook wel gewone RAID mogelijkheden op de ICH9R, maar ik had zoveel schijven dat dat niet voldoende was.
Heb een paar maanden geleden daarom een Coolermaster eSATA behuizing aangeschaft, en deze in combinatie met de interne connector in RAID-0 geplaats(beide schijven zijn een WD3200AAJS)
Klinkt ook niet verkeerd, een aparte HD behuizing!
Maar zou wel niet goedkoop zijn :/

/me gaat ook even naar HD behuizingen kijken

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik toch maar voor het kabeltje ga ( sata - esata )
ik kan qua benchmarks voor raid controllers maar heel weinig vinden

compatability maakt niet uit, aangezien er toch een maandelijkse back-up gedraait wordt.
man, ik kan moeilijk keuzes maken :p

• redfoxert
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 19:46:
Ik denk dat ik toch maar voor het kabeltje ga ( sata - esata )
ik kan qua benchmarks voor raid controllers maar heel weinig vinden

compatability maakt niet uit, aangezien er toch een maandelijkse back-up gedraait wordt.
man, ik kan moeilijk keuzes maken :p
externe behuizingen met een eSATA poort zijn niet (heel) veel duurder dan normale externe behuizingen met alleen USB. Ik gebruik nu al bijna een jaar 2 externe behuizingen van Akasa met USB en eSATA. Daarbij heb ik een eSATA controller gehad van Addonics voor in mijn laptop. Controller en kabels heb ik bij Webconnexxion gekocht, erg goeie service, zelfs nadat ik 2 verkeerde kabels had besteld.

Mijn huidige moederbord heeft 2 eSATA poorten (Asus P5K Deluxe/WiFi) en daarop heb ik ook de kastjes aangesloten gehad. Werkte perfect al heb ik er niet geprobeert van te booten.

https://discord.com/invite/tweakers

Pagina: 1