[Ervaringen] Het grote Fedora topic

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 4.550 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Hier maar weer eens een update over Fedora 9 dan:

Het gaat erg hard de goede kant op! nVidia drivers zijn inmiddels alweer geruime tijd aanwezig, maar vooral KDE4 begint volwassen te worden.
Nogsteeds is het erg wennen aan de grote desktop-iconen en zijn de customization-options wat beperkt. Maar er komt steeds meer! ;)

Op het moment zou ik twijfelen tussen Fedora 8 en 9 als ik moest kiezen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elephtera
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-08 23:36
Afbeeldingslocatie: http://cache.gawkerassets.com/assets/images/17/2010/04/340x_fedora_logo.jpg
Omdat Fedora 13 over een paar uur uitkomt ga ik dit topic toch een trap geven in de hoop wat meer mensen aan Fedora te krijgen

Ik gebruik Fedora inmiddels al de nodige jaren. Mijn voorkeur ligt bij fedora omdat ik bij red hat vandaan kom. Vroeger waren de verschillen tussen redhat based en debian based nog noemenswaardig, inmiddels verschillen de pakketten niet meer. zelfs de apt-get variant yum zit alweer de nodige jaren in rpm based systemen.

Het huidige verschil tussen fedora en ubuntu zit hem vooral in de standaard pakket keuze. Ubuntu staat het toe gesloten software in een distributie op te nemen, waar fedora dat uit principe niet doet. Echter voor de mensen die die software toch willen heb je RPM Fusion.

Ga je fedora en ubuntu op snelheid vergelijken dan blijken ze vrijwel identiek te scoren (omdat de pakketten toch vrijwel identiek zijn). Er is wel een verschil zichtbaar in software die veel kleine access heeft tot de hardeschijf. Dit komt doordat fedora al ext4 gebruikt en ubuntu nog ext3 en een aantal pakketten geoptimaliseerd zijn voor ext3. Dit probleem zal zich binnen niet al te lange tijd oplossen als er ook optimalisaties komen voor ext4.
Edit: Kennelijk heeft Ubuntu ook ext4 bij de laatste versie (10.04) dus de snelheidsverschillen vallen ook weg. Ik vermoed dat Fedora wat sneller zal zijn omdat het meer bleeding edge is, en dus eerder optimalisaties doorvoerd. Maar hier heb ik geen testen voor. Zie in iedergeval de volgende benchmark van de non finals van 10,04 en 13: phoronix benchmarks.

Omdat fedora behoorlijk aan de edge leeft qua nieuwe pakketten gebeurd het nog wel eens dat hardware niet goed werkt. Dit is bijvoorbeeld gebeurd met de ati 3d drivers. Ubuntu gebruikte nog een verouderde Xorg en fedora al een tijdje de nieuwste Xorg. Maar AMD had niet zoveel haast om hier drivers voor vrij te geven. Inmiddels hebben ze dat wel gedaan, waardoor het nu mogelijk is de 3d drivers van amd te gebruiken.
Om dit probleem in de toekomst te voorkomen zijn er open drivers geschreven voor amd kaartjes: de MESA3D drivers

En voor Nvidia heb je de Nouveau driver. Deze doet het ook prima.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bb/Gnome-logo.svg/120px-Gnome-logo.svg.png

Verder zou ik mensen aanraden de nieuwste gnome eens te proberen: gnome-shell, deze zit al weer even in de fedora repositories. Het is even wennen om te werken met gnome-shell, maar echt een verademing ten opzichte van de oude gnome window manager.
Ook hier loopt fedora voor op ubuntu. Ubuntu heeft versie 2.28 van gnome-shell, en fedora heeft inmiddels de 2.29.1-4 er al in zitten. (zie ook change-list gnome-shell)
Houd er hier rekening mee dat de .xx er grote minor releases zijn.

Afbeeldingslocatie: https://fedoraproject.org/static/images/counter/en/fedora13-countdown-banner-1.en.png
Goed mensen, om 10.00 am american time wordt F13 gereleased. Nederlandse tijd zou dat vanmiddag om 3 of 4 uur moeten zijn. De release is beschikbaar op de fedora website

Inmiddels is fedora vrijgegeven.
Release Notes
Download links

[ Voor 9% gewijzigd door Elephtera op 25-05-2010 21:18 ]

“An elephant is a mouse with an operating system”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 16:46

afraca

Open Source!

Ah, vroeg me al af of Goddard wat aandacht zou genieten hier op T.net ;) Hij is langzaam aan het binnen druppelen, kan ik hem morgen in VirtualBox proberen. Overigens is het zo dat Ubuntu ondertussen ext4 als standaard gebruikt, in tegenstelling tot wat je in de post boven mij gemeld hebt ;)

De bleeding-edge filosofie van Fedora spreekt me wel enigszins aan :)

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elephtera
Dankje voor de opmerking over ext4. Ik heb het aangepast, en wat benchmarks toegevoegd van de pre-finals.

Ik ben het inmiddels ook aan het downloaden, vanaf mn werk ging dat toch wel heel langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Hey, cool om te zien dat er nog wat actieve Fedora-gebruikers zijn. Ik kwam afgelopen week weer in aanraking met Fedora via m'n werk (enkele Amazon EC2-VM's inrichten, die standaard Fedora draaien). Ik vond yum wel fijn werken, dus ben er nu thuis ook mee aan het pielen. Normaal gesproken gebruik ik Archlinux op m'n desktop en Debian Lenny op m'n server, maar Fedora is best een leuke distro wat dat betreft.

Ik keek ook behoorlijk uit naar de release van Ubuntu 10.04 LTS, maar daar ben ik een beetje op afgeknapt ivm het standaard donkere theme en de slechte mogelijkheden om dat snel te veranderen. Bovendien is m'n favoriete windowmanager niet up-to-date in ubuntu (wmii).

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wist zelfs niet dat er een topic voor Fedora bestond... (De topic-start dateert van 2007... xD)
Wel fijn dat er een is. Voor deze distro die eigelijk vrij veel gebruikt wordt maar een beetje in de schaduw van Ubuntu vertoeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elephtera
Vanaf F13 dit berichtje. :)

Het is erg jammer dat Fedora in de schaduw staat van Ubuntu. Dat was eens anders, toen was Fedora als kindje van Red Hat zeer actief. Maar ik heb de laatste 2 jaar wel gemerkt dat ook een boel actieve Fedora mensen gestopt zijn. Zo is bijvoorbeeld de unofficial fedora faq na versie 10 gestopt. De informatie is nog bruikbaar, maar wordt niet meer geupdate. Ik vind het erg zonde, aangezien ik geen aanhanger ben van Ubuntu,(Als kind ooit begonnen met RH, dus vandaar)

Ubuntu heeft veel aan reclame en promotie gedaan, en daar is in den beginnen (en wellicht nog) heel veel geld in gestopt om een gebruikersvriendelijke linux variant te leveren. Iets wat ze nu opbreekt trouwens aangezien ubuntu er voor kiest om gnome 3.0 niet op te nemen in de komende versies, Waarschijnlijk komen ze daar nog wel op terug, maar dat is nog even afwachten.

Ik hoop dat fedora wat actiever gaat worden, en ik zal proberen wat tijd te maken voor dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-09 21:45

RSpliet

*blink*

Ach schaduw... iedere gek z'n eigen distro toch :)
Eerste indruk van Fedora 13: hij is nog net niet af. De details van mijn laptopbatterij zijn niet meer op te vragen, de "Fedora" icoontjes voor OpenOffice zijn verdwenen en vervangen door logge blauwe apparaten die eigenlijk niet als quickstart icon passen, 343 RPM pakketjes die nog de naam fc12 dragen (en 5 met de naam fc11)... dat soort kleine dingetjes.
De kleine dingen terzijde, ik ben aangenaam en positief verrast door de verbeteringen in Fedora 13. Hij lijkt iets zuiniger op m'n batterij, de bluetoothverbinding met m'n mobiel is nu wel stabiel en de (zwaar experimentele) nouveau 3d support doet meer dan de Mesa Software Rasterizer, getuige de viervoudige glxgears score :). Hij is niet instabiel, en de updates voor die kleine details druppelen vanzelf binnen.

Schaadt het niet, dan baat het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 16:46

afraca

Open Source!

Voor mensen die hier toevallig voorbij bladeren en denken: "Never heard of, zal wel niet zo'n geweldig product zijn", op Distrowatch.com staat Fedora momenteel derde tweede in pageviews :) (gebaseerd op afgelopen 6 12 maanden)

[ Voor 4% gewijzigd door afraca op 26-05-2010 09:12 ]

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me is ook een groot Fedora liefhebber :)

Fedora is een van de grotere distro's in de Linux wereld, als je echt het allerlaatste op open-source gebied wilt en je bent geen beginnende Linux gebruiker dan is Fedora een uitstekende keus.

Wat leuke reviews over Fedora 13:

http://www.theregister.co.uk/2010/05/25/fedora_13_review/

http://www.h-online.com/o...in-Fedora-13-1006388.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elephtera
7of9, ik zie het niet als niet af. Die packages met oude fc nummers kom je ook tegen bij de voorgaande fc versies. Zo heb ik op mijn fedora 12 nog packages van fc9, 10 en 11 staan. Niet veel maar toch een aantal.

Dit heeft te maken met het uitfaseren van de packages, maar nog geen nieuwe variant hebben. Het is nu wat zichtbaarder omdat er bij fc10->fc11 van i386 naar i586 is gegaan, en van fc11->fc12 naar i686. Ik vermoed dan ook dat die packages met fc11 in de naam nog i585 packages zijn. En dat de fc12 packages niet meer ontwikkeld worden, maar nog teveel verweven zijn om er uit te halen.

Voor de stabiliteit maakt het niet uit. want zoals je zegt is het geheel wel stabiel. Al is het vreemd van je accu status. Hier werkt die status trouwens wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zit nu een schijfje in mijn brander die FC13 erop gaat fikken, heb thuis een bak staan met FC12 dus als 13 bevalt gaat FC12 => FC13 :)

Ik ga FC13 testen op een ouwe P4 bak :o)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Jammer genoeg wordt ik weer eens dood gespamt met error messages.
Dit keer hebben ze te maken met de grafische drivers (dank je AMD/Ati :/) en het VRAM.

Wat was die boot optie om VESA te forceren ook alweer?

Ik hoop dat er binnenkort toch wel wat goede drivers voor de HD5800 series uitkomen hoor. Had AMD niet wat drivers ge-opensourced laatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet

RSpliet

*blink*

Elephtera schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 09:27:
7of9, ik zie het niet als niet af. Die packages met oude fc nummers kom je ook tegen bij de voorgaande fc versies. Zo heb ik op mijn fedora 12 nog packages van fc9, 10 en 11 staan. Niet veel maar toch een aantal.

Dit heeft te maken met het uitfaseren van de packages, maar nog geen nieuwe variant hebben. Het is nu wat zichtbaarder omdat er bij fc10->fc11 van i386 naar i586 is gegaan, en van fc11->fc12 naar i686. Ik vermoed dan ook dat die packages met fc11 in de naam nog i585 packages zijn. En dat de fc12 packages niet meer ontwikkeld worden, maar nog teveel verweven zijn om er uit te halen.

Voor de stabiliteit maakt het niet uit. want zoals je zegt is het geheel wel stabiel. Al is het vreemd van je accu status. Hier werkt die status trouwens wel goed.
Oh, ik ben dik tevreden hoor. :) Gebruik Fedora sinds Core 2... toen Redhat 9 echt niet meer kon zeg maar. Uitfaseren is niet de enige reden van "achterblijven van versienummers". Ook als er geen updates zijn voor het pakket willen ze het nog wel eens niet opnieuw compilen. Meestal betreft het na een upgrade een pakket of 20, nu zijn het er 347. Een greep hieruit:
- gstreamer-python
- java-1.6.0-openjdk
- rdesktop
- b43-fwcutter
- openoffice.org-ooolatex
- pidgin-guifications
- make
- extremetuxracer (pas na F13 geinstalleerd!)
- gnome-mime-data
Toch pakketten waarvan ik zeg "nou, die zijn denk ik niet deprecated". Daarom vermoed ik ook dat dit "lijstje" in n week, misschien 2, minstens gehalveerd is.
Overigens draai ik een x86_64 build, dus de i586 pakketjes heb ik weinig mee te maken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elephtera
@Caelorum
probeer eens init 3 om in de shell te komen (http://www.linuxquestions...under-grub-prompt-208553/)

Ik kwam dit tegen op internet:
Note: ATI recommends you uninstall the ATI Proprietary Linux
Driver before installing a newer version.

......

1 Launch the Terminal Application/Window and navigate to the /usr/share/ati
folder
2 With superuser permissions, enter the command "sh ./fglrx-uninstall.sh"
You have now successfully uninstalled the ATI Linux Proprietary Driver.
Als je hem verwijderd hebt dan kun je weer rebooten naar het grafische deel. (of met init 5)
Wil je 3D hebben dan kun je mesa3d proberen, die werkt sowieso wel.

amd had ook niks opensource gegooid maar wel een 10.4 catalyst vrijgegeven die samen zou moeten werken met Xorg 1.7+

@7of9: werkt dat een beetje? de 64 bits. of mis je toch net teveel. Ik heb express geen 64 bits genomen omdat ik in vorige versies altijd 32 bits spul erop moest zetten om zaken aan de gang te krijgen zoals videos en flash. Nu weet ik dat, maar als je het niet weet en het werkt niet, dan ben je heeel lang aan het knoeien voor je bedenkt dat je eens een 32 bits videoplayer erop moet zetten. ;)

Verder heb je gelijk, dat zijn erg actieve pakketten. Maar ik heb in fc12 hier ook nog een paar honderd pakketten uit de fc11 serie. Zolang je het niet ziet en het gewoon werkt is er niks aan de hand ;) En misschien toch niet zo af te noemen. Ze hadden niet voor niets wat stopper bugs voor fc13 uit kwam. De andere zaken kwamen daardoor op een laag pitje. We wachten maar af.
Ik ben zelf trouwens vanaf fc1 al een fan. en daarvoor vanaf rh 5 bezig met linux.

[ Voor 34% gewijzigd door Elephtera op 26-05-2010 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PC'tje is druk bezig met F13 installeren vanaf live cd, wat me opviel is dat het logo van F13 in een soort lichte vlek staat. Ik heb eerlijk gezegd geen id wat dit moet voorstellen..

Iemand die het wel ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet

RSpliet

*blink*

Elephtera schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 10:29:
@Caelorum
probeer eens init 3 om in de shell te komen (http://www.linuxquestions...under-grub-prompt-208553/)

Ik kwam dit tegen op internet:

[...]

@7of9: werkt dat een beetje? de 64 bits. of mis je toch net teveel. Ik heb express geen 64 bits genomen omdat ik in vorige versies altijd 32 bits spul erop moest zetten om zaken aan de gang te krijgen zoals videos en flash. Nu weet ik dat, maar als je het niet weet en het werkt niet, dan ben je heeel lang aan het knoeien voor je bedenkt dat je eens een 32 bits videoplayer erop moet zetten. ;)
Jazeker. Voor Flash bestond sowieso de NSPluginWrapper, om de 32-bit library in de 64-bit firefox te laden. Tegenwoordig is er een 64-bit alpha module die ook uitstekend werkt. Wat video afspelen betreft heb ik altijd de 64-bit vlc gebruikt uit Freshrpms RPMFusion. Alleen Wine is niet 64-bit, maar wie heeft dat ook nodig! Verder heb je theoretisch een hogere performance met 64-bit (door grotere registers), en kunnen 32-bit packages en dependencies altijd worden geïnstalleerd met yum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elephtera
@7of9:
Dankje! Ik ga dan toch de 64 bits versie weer proberen. Wel jammer van wine aangezien ik dat wel nodig heb voor Excel (OOo Calc kan sommige dingen gewoon niet zo simpel als excel)

Ik zie dat wine prima draait onder 64 bits. dus ook dat is geen probleem. Er is ook een 64 bits wine, maar die is nog niet heel stabiel. (zie http://wiki.winehq.org/WineOn64bit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
Elephtera schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 10:29:
@Caelorum
probeer eens init 3 om in de shell te komen
Het probleem is dat dit gebeurt tijdens het opstarten van de livecd...
Ik ga vanavond als ik tijd heb wel even de net-install proberen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elephtera
Caelorum schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 12:07:
[...]

Het probleem is dat dit gebeurt tijdens het opstarten van de livecd...
Ik ga vanavond als ik tijd heb wel even de net-install proberen..
Dan zou je xdriver=vesa kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolcode
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-11-2024
Mn netbookje draait nog F11, die ga ik binnenkort maar eens reinstallen met F13 XFCE.
Mn PC/server draait F12 (eerst Gnome maar nu XFCE, met nog wel de Gnome-applicaties :p ), en blijft dat als het aan mij ligt doen totdat de harddisk het begeeft o.i.d.

3D doet t niet echt op mn F12 bak, maargoed, voor rendering gebruik ik gewoon een Vbox Windows XP waarin 3D acceleratie nadrukkelijk is uitgezet.
Momenteel moet ik voor mn studie met Weka werken, dit draait ook niet helemaal soepel op F12 native, dus hop, in de Vbox :P
Voor het spelletje tussendoor staat er gewoon een tweede, non-Linux PC.

Al met al dus een zeer tevreden Fedora-gebruiker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hier draait die nu ook op mijn noodhost/remote bak.
Tot nu toe nog geen foutmeldingen gehad behalve dat mijn /boot te klein was... maar dat was niet echt een probleem. Nu maar hopen dat die niet moeilijk gaat doen, binnenkort maar eens een verse install doen, en hem weer is lekker dichtzetten :)

[ Voor 16% gewijzigd door LuckY op 26-05-2010 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanuit F13 KDE en mijn eerste Fedora install. Blij verrast na de ultrakorte install. Geen gelul, 3 bier mentaliteit aldaar. Het enigste waar ik even mee geklooid heb is het werkend krijgen van mijn M-Audio Delta 44 geluidskaart maar ook die draait inmiddels. Waarschijnlijk iets verkeerd gegaan met updaten.

Als dit gewoon goed blijft lopen met updates is het een houdertje omdat ik gewoon de tijd er niet meer voor heb om mijn Gentoo distro te onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren de Fedora 13 64bits LiveCD eens getest. Alles werkte prima inclusief dual monitor ondersteuning. Nummer 13 lijkt me in dit geval geen ongeluksgetal :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
Elephtera schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 12:15:
[...]
Dan zou je xdriver=vesa kunnen proberen.
Uiteindelijk maar gewoon een minuutje of twee laten staan op dat scherm met al die errors.. Ze vliegen sneller langs dan dat je ze kan tellen, maar een pakweg 10K errors later start Fedora gewoon door.

Nu werkt alles gewoon goed, behalve natuurlijk al weer een driver probleem.
De mesa-experimental drivers geinstalleerd en ze worden goed geladen, maar de rasterizer valt toch weer terug in software-modus, met als gevolg nog steeds geen 3d support :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ingestapt met fc12 en vind het een heerlijke distro.
Had 13 bèta al in box geprobeerd en draaide prima.
Dus preugrade utigevoerd zonder al te veel problemen op m'n laptop, althans
na de herstart word stage2 uitgevoerd en daar ging het niet goed.
Tenminste ik kreeg na de download van ftp de melding dat de data niet kon worden binnen gehaald.
Dat bleek dus om de grootte van /boot te gaan.
Oude kernels opgeruimd en opnieuw geprobeerd.
En voilla een werkende fc13.
Vandaag kwamen updates binnen en werden de eerste orphans opgeruimd..;-)
Ben erg tevreden gebruikert, buiten skype en fotosoftware helemaal over.
Ben al aan het hobbyen met rawtherapee en gimp, maar skype is echt nog te slecht:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:23
Ik heb destijds Fedora12 geinstalleerd vlak na de release. Op het eerste gezicht werkte het allemaal prima maar al vrij snel kwamen er kleine ergernissen naar boven. Dingen die even zo 1,2,3 niet naar boven kan halen. Punt is dat niet alles bleek te werken zoals het hoort te werken.

Maar wil fedora best nog eens een kans geven, en gezien een re-install wel eens nodig is ga ik hem wellicht dit weekend ook eens installeren.

Mijn huidige linux-installatie voelt af en toe aan als een pentium3.. geen idee wat ik ermee gedaan heb. Normaal voelt mijn systeem toch wat vlotter/stabieler aan. :+ Sinds de upgrade naar kubuntu 10.4 heb ik dat.

Achja, ik ga komende dagen de nieuwe fedora 13 ook eens uitproberen.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
Skype for linux draait toch gewoon goed? Werkt bij mij iig uitstekend.
Moest alleen wel een hele zooi aan 32bit zooi installeren :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Laatst online: 12:23
Caelorum schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 21:37:
Dat is de reden waarom ik nog steeds 32bits Linux draai. Voor wel meer dingen moet je ineens 32 bits libraries gaan installeren. :(

32 bits browser voor Flash, flashbuilder is er ook niet in een 64bits jasje (last time I checked), en skype idd ook niet.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-09 23:20
Enige wat ik me afvraag... waar halen jullie je .rpm's vandaan? Bij Ubuntu hebben ze ppa voor bijna alle customrepos, maar bij Fedora liep ik een vorige keer hier stuk, omdat het internet vol verwijzingen naar erg oude pagina's met dito oude repos verwees.
En mp3-support, is dat nu al weer makkelijker aan te zetten? Ook dat was erg moeilijk te vinden...

Ik wil het nog weer 'ns een kans geven :)

[ Voor 9% gewijzigd door RetroTycoon op 27-05-2010 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Caelorum schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 21:37:
Dan wil ik wel eens weten wat jij anders hebt als mij, want skype is om te huilen :.....(
Overdag is de video kwaliteit redelijk tot goed, 's avonds is het niet om aan te zien.
Hier valt ook vrij weinig aan te veranderen of in te stellen.

De geluid kwaliteit, redelijk maar na een paar minuten last van allerlei bijgeluiden echo's en ga zo maar door.
Nee, om een paar uur te skypen met iemand, daarvoor ga ik altijd naar windows.

Echter ben ik volgens veel andere fora niet de enige met dit probleem :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RetroTycoon schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 22:07:
Enige wat ik me afvraag... waar halen jullie je .rpm's vandaan? Bij Ubuntu hebben ze ppa voor bijna alle customrepos, maar bij Fedora liep ik een vorige keer hier stuk, omdat het internet vol verwijzingen naar erg oude pagina's met dito oude repos verwees.
En mp3-support, is dat nu al weer makkelijker aan te zetten? Ook dat was erg moeilijk te vinden...

Ik wil het nog weer 'ns een kans geven :)
bedoel je dit, de rpmfusion repository
uitvoeren als root:
code:
1
rpm -Uvh http://download1.rpmfusion.org/free/fedora/rpmfusion-free-release-stable.noarch.rpm http://download1.rpmfusion.org/nonfree/fedora/rpmfusion-nonfree-release-stable.noarch.rpm

Adresje, hij noemt het zelf 'The Perfect Desktop' :+
Al vind ik het wel een beetje overdreven allemaal, maar toe doe er je voordeel mee
http://www.howtoforge.com...ktop-fedora-12-i686-gnome

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2010 01:31 . Reden: linkje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenjiBlade
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-01 18:40
Wellicht handig voor andere tweakers die hetzelfde meemaken of misschien zullen tegenkomen als waar ik de afgelopen tijd mee te maken heb gehad:

Linkje naar mijn fedora forum post hierover
http://forums.fedoraforum...?p=1404346&postcount=4089

komt erop neer dat ik vorige week zondag (26/09/2010) Mn schijf heb gewist en voor Fedora 13 x86_64 heb gekozen. Niet mijn eerste keer spelen met linux, voorheen steeds Ubuntu geprobeerd maar door gebrek aan tijd/wil steeds terug naar windows. sinds een paar maanden een N900 en steeds meer verdiepen in Linux, toch maar weer terug.

Zo gezegd, zo gedaan, echter kon ik met geen mogelijkheid de ATI drivers installeren, alles werd dan choppy/laggy bij het geringste gpu load.

De reden waarom was door een kernel update die in F13 was ingebakken bij mij waar nog geen goed werkend driver voor was, heeft ATI een hotfix uitgebracht, werkt die nogsteeds niet bij mij omdat ik geen kernel-devel of headers had geinstalleerd.

Het is misschien om, maar uiteindelijk het volgende gedaan:

Alles wat met fglrx/catalyst/ati eraf gegooid
kernel+headers geupdatet naar 2.6.34.7-59 en de bij behorende devel installed van hier: http://koji.fedoraproject.org/koji/buildinfo?buildID=197919
Catalyst hotfix voor de nieuwe kernel van hier: http://support.amd.com/us...ICatalystLinuxHotfix.aspx
via terminal installen
(check na het installen wel even de fglrx-install.log in /usr/share/ati/)

uiteindelijk best een grove facepalm waard, want ik wist waarom de kernel-devel nodig was en installeerde het niet, maargoed.

EDIT:

Jahoor, bovenstaande werkt perfect. Op naar USB audio werkend krijgen in wine. :)

[ Voor 7% gewijzigd door GenjiBlade op 06-10-2010 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 10:46
Ik ben begonnen met het leren voor mijn LPI en heb gekozen voor Fedora 13 als distributie omdat ze in het boek ook Fedora gebruiken.
Nou, dat heb ik geweten... Wat een ellende allen al om de vmware tools geïnstalleerd te krijgen. Gelukkig ben ik niet de enige op internet, er waren/zijn waslijsten vol van mensen met problemen in combinatie met vmware. Uiteindelijk is het me wel gelukt, want ik wil problemen niet snel opgeven.
Fedora zou hier toch eens wat aan moeten doen willen ze het overstappen van n00bs naar Fedora gaan promoten. Je zou bijna namelijk al voor een andere distributie kiezen mocht het 1,2,3 niet lukken.
In de keren dat ik Red Hat of Ubuntu heb geïnstalleerd verliep alles vlekkeloos.

Nu maar eens beginnen met het installeren van een batterij status programma....

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 07:04
Remco schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 18:20:
Ik ben begonnen met het leren voor mijn LPI en heb gekozen voor Fedora 13 als distributie omdat ze in het boek ook Fedora gebruiken.
Nou, dat heb ik geweten... Wat een ellende allen al om de vmware tools geïnstalleerd te krijgen. Gelukkig ben ik niet de enige op internet, er waren/zijn waslijsten vol van mensen met problemen in combinatie met vmware. Uiteindelijk is het me wel gelukt, want ik wil problemen niet snel opgeven.
Fedora zou hier toch eens wat aan moeten doen willen ze het overstappen van n00bs naar Fedora gaan promoten. Je zou bijna namelijk al voor een andere distributie kiezen mocht het 1,2,3 niet lukken.
In de keren dat ik Red Hat of Ubuntu heb geïnstalleerd verliep alles vlekkeloos.

Nu maar eens beginnen met het installeren van een batterij status programma....
Ik heb gemerkt dat SELinux nogal vervelend wilt doen i.c.m. de VMware tools. Zet deze anders even op permissive of disabled. Ik heb zelf een vSphere ESX draaien, dus die tools zijn sowieso wel wat anders dan die van VMware Server (ik ga er vanuit dat je dat gebruikt).

Om nog maar eens discussiewaardige post te maken: zelf vind ik Fedora toch een stuk minder "af" dan dat Ubuntu is. Fedora heeft nog meer het aan elkaar geknutselde gevoel van losstaande componenten. Bij Ubuntu vind ik het allemaal net effe wat lekkerder integreren. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik Ubuntu ook wel z'n eigenaardigheden heeft hoor ...

Overgens zit ik nogsteeds een beetje vast aan Windows 7 aangezien de Catalyst drivers nogsteeds voor geen meter werken, en ik geen zin heb om steeds naar Windows te moeten booten als ik muziek of film naar m'n HDMI audio wil sturen of gewoon m'n TV als 3e monitor wil inzetten en dat soort zaken. Het is in Windows al een beetje een gezeur, laat staan in Linux. Ik heb m'n hoop gevestigd op de radeonhd driver :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Hoe zijn de upgrade ervaringen tot nu toe van Fedora 15 naar 16?

Ik maak gebruik van Back-in-Time voor back-ups, maar ik vertrouw mijn eigen back-ups eigenlijk alleen voor data, ik verwacht niet dat een bare metal back-up ooit een gewenst resultaat zou opleveren.

Ik overweeg te upgraden, maar ben bang tegen problemen aan te lopen. Ben erg blij met de aanpassingen van mijn huidige installatie. Hoe zijn jullie ervaringen tot nu toe?

Ik zie dat dit een jaar oud is, maar ben erg blij met Fedora en vind dit niet het niveau van een apart topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet

RSpliet

*blink*

Het upgradeproces van Fedora 15 naar 16 is pijnlijk. Na een upgrade (van de DVD, maar wellicht ook via YUM) kan je niet langer inloggen. Althans, dat is mijn ervaring op 3 verschillende computers. De oplossing is als volgt:
Log in als root op een virtuele terminal (ctrl+alt+f2 bijvoorbeeld)
Ga naar de home directory van de user die moet kunnen inloggen (/home/username)
type in: restorecon -v -R .local
type in: setenforce 0
ga nu met ctrl+alt+f1 (of ctrl+alt+f7) terug naar GDM en log in.

In principe is dit eenmalig, maar pak wel meteen updates mee just in case. Overigens zal een upgrade vanaf de DVD ook een rommeltje achterlaten als je op een x86_64 installatie enkele i686 packages gebruikt (bijvoorbeeld Wine). Die moet je een voor een handmatig fixen met yum en rpm. Dit laatste kan echter voorkomen worden door te upgraden met yum in plaats van met de installatie DVD.

Het resultaat is echter wel fijn. Mijn oude desktop (Athlon XP 2800+, Geforce 7600) is echt stukken responsiever, en in gebruik voelt'ie goed stabiel aan. :)

[ Voor 5% gewijzigd door RSpliet op 09-11-2011 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

/home altijd op een aparte partitie, dan installeer ik hem gewoon lekker opnieuw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_L
  • Niet online

A_L

Het upgradeproces van Fedora 15 naar 16 is pijnlijk.
(Bijna) geen centje pijn gehad met preupgrade. Tijdens het updaten ging echter het beeld op zwart zonder dat ik dit terug kon krijgen. Ik heb de computer gewoon door laten ratelen, en toen ik na een uurtje terug kwam stond alles er op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-09 17:37
Ook hier niet geupgrade maar gekozen voor een schone (soort van) installatie... Home op een andere partitie... TMP gebruiker aangemaakt... oude homemap renamed naar bas.old en bas aangemaakt... alle bestanden gemoved en de zooi opgeruimd.

16 draait erg goed op mijn P4 met 4GB, Gnome3 is iets waar je even aan moet wennen, maar naar mijn mening wel een super-doordacht systeem met zeer veel potentie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-01-2024
bdalenoord schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 15:29:
Ook hier niet geupgrade maar gekozen voor een schone (soort van) installatie... Home op een andere partitie... TMP gebruiker aangemaakt... oude homemap renamed naar bas.old en bas aangemaakt... alle bestanden gemoved en de zooi opgeruimd.

16 draait erg goed op mijn P4 met 4GB, Gnome3 is iets waar je even aan moet wennen, maar naar mijn mening wel een super-doordacht systeem met zeer veel potentie!
Ik gebruik Fedora 14 al een tijdje en ben er erg tevreden mee. Het enige wat nog niet lukt is BackupPc daar kom ik volgens enkele howto's nog niet uit. Misschien is er iemand die daarmee al ervaring in heeft.
Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
Ook dit is geen kleine vraagjes topic, maak voor vragen een nieuw topic aan !