Omdat Fedora 13 over een paar uur uitkomt ga ik dit topic toch een trap geven in de hoop wat meer mensen aan Fedora te krijgen
Ik gebruik Fedora inmiddels al de nodige jaren. Mijn voorkeur ligt bij fedora omdat ik bij red hat vandaan kom. Vroeger waren de verschillen tussen redhat based en debian based nog noemenswaardig, inmiddels verschillen de pakketten niet meer. zelfs de apt-get variant yum zit alweer de nodige jaren in rpm based systemen.
Het huidige verschil tussen fedora en ubuntu zit hem vooral in de standaard pakket keuze. Ubuntu staat het toe gesloten software in een distributie op te nemen, waar fedora dat uit principe niet doet. Echter voor de mensen die die software toch willen heb je
RPM Fusion.
Ga je fedora en ubuntu op snelheid vergelijken dan blijken ze vrijwel identiek te scoren (omdat de pakketten toch vrijwel identiek zijn).
Er is wel een verschil zichtbaar in software die veel kleine access heeft tot de hardeschijf. Dit komt doordat fedora al ext4 gebruikt en ubuntu nog ext3 en een aantal pakketten geoptimaliseerd zijn voor ext3. Dit probleem zal zich binnen niet al te lange tijd oplossen als er ook optimalisaties komen voor ext4.
Edit: Kennelijk heeft Ubuntu ook ext4 bij de laatste versie (10.04) dus de snelheidsverschillen vallen ook weg. Ik vermoed dat Fedora wat sneller zal zijn omdat het meer bleeding edge is, en dus eerder optimalisaties doorvoerd. Maar hier heb ik geen testen voor. Zie in iedergeval de volgende benchmark van de non finals van 10,04 en 13:
phoronix benchmarks.
Omdat fedora behoorlijk aan de edge leeft qua nieuwe pakketten gebeurd het nog wel eens dat hardware niet goed werkt. Dit is bijvoorbeeld gebeurd met de ati 3d drivers. Ubuntu gebruikte nog een verouderde Xorg en fedora al een tijdje de nieuwste Xorg. Maar AMD had niet zoveel haast om hier drivers voor vrij te geven. Inmiddels hebben ze dat wel gedaan, waardoor het nu mogelijk is de 3d drivers van amd te gebruiken.
Om dit probleem in de toekomst te voorkomen zijn er open drivers geschreven voor amd kaartjes: de
MESA3D drivers
En voor Nvidia heb je de
Nouveau driver. Deze doet het ook prima.
Verder zou ik mensen aanraden de nieuwste gnome eens te proberen: gnome-shell, deze zit al weer even in de fedora repositories. Het is even wennen om te werken met gnome-shell, maar echt een verademing ten opzichte van de oude gnome window manager.
Ook hier loopt fedora voor op ubuntu. Ubuntu heeft versie 2.28 van gnome-shell, en fedora heeft inmiddels de 2.29.1-4 er al in zitten. (zie ook
change-list gnome-shell)
Houd er hier rekening mee dat de .xx er grote minor releases zijn.

Goed mensen, om 10.00 am american time wordt F13 gereleased. Nederlandse tijd zou dat vanmiddag om 3 of 4 uur moeten zijn. De release is beschikbaar op de
fedora website
Inmiddels is fedora vrijgegeven.
Release Notes
Download links
[
Voor 9% gewijzigd door
Elephtera op 25-05-2010 21:18
]