offtopic:
Praten over oude meuk is niet echt nuttig hè

Mede dankzij de orgie van hergebruik verbetert de desktop experience elk moment van de dag bij het gebruik van (al dan niet compleet) open source besturingssystemen.
Nu we mijn off-topic geblaat hebben gehad :
The good stuff
Fedora 7 vind ik in tegenstelling tot eerdere versies van deze distributies een prima inelkaar gezet geheel. Dit blijkt o.a. uit
[list]• het packagesaanbod
• de standaardkeuze van packages
• het wegtrappen van overbodige crap (het mergen van de Core en Extras repositories)
• de eindelijk normaal presterende package management tooltjes (Fedora Core 6 was al op de goede weg)
• het artwork (denk SUSE en
niet de saaie meuk van Ubuntu)
• het gebruik van nieuwe technieken waar dat het desktopgebruik niet in de weg staat
Het packagesaanbod
Veelal nieuwe versies van software. Zelfs kleine stukjes software als rTorrent en de bijbehorende libTorrent worden up-to-date gehouden.
De standaardkeuze van packages
Geen bloat. Waar mogelijk is gekozen voor lichtgewicht programma's. In het geval van de GNOME-editie een succes (denk AbiWord), maar bij de KDE-editie vind ik de keuzes wat minder. De KOffice suite vind ik bijvoorbeeld een gevalletje "net niet".
Smaken verschillen natuurlijk.
Het gebruik van nieuwe technieken waar dat het desktopgebruik niet in de weg staat
Wat ik vooral fijn vind is dat Fedora één van de weinige (zo niet de enige) "simpele" distro is die out-of-the-box een tickless kernel aanbiedt.
offtopic:
Ik vind het te dom voor woorden dat andere distro's hun kernel-versies niet bumpen (* Jungian kucht Ubuntu) om dit soort functionaliteit aan te bieden aan de massa. Deze rant, maar dan voor functionaliteit $x kan natuurlijk over een tijdje van toepassing zijn op Fedora.
Om nog een voorbeeld te geven : het gebruik van pm-utils. Ik vind dit een veel mooiere en bruikbare oplossing dan hibernate-script. Vrijwel niemand zal hier om geven, maar het laat mij in ieder geval zien dat er iemand aan het roer staat die er verstand van heeft.
The bad stuff
Het constante hameren op het gebruik van free software (free speech, not beer) en het niet aanbieden van non-free software kan nogal eens leiden tot een zuur gezicht. Om twee voorbeelden te noemen :
- open source drivers hebben een rijke feature set, maar performance-wise zijn het geen winnaars. De nv-driver vind ik zelf om te huilen, maar met de ati-driver valt prima te leven. Non-free drivers gebruiken is onmogelijk zonder gebruik te maken van externe repositories. Ook lopen kernel releases en module-updates voor videokaarten vrijwel altijd niet gelijk, wat tot (simpel oplosbare) problemen leidt.
- codecs voor alle soorten non-free media ontbreken. Ook afspeelsoftware als bijvoorbeeld Audacious valt buiten het assortiment. Hinderlijk, maar wederom is hier omheen te werken door een externe repository te gebruiken.
Dit topic :
Ik hoop dat het wat wordt (zie je wat nuttigs in m'n post : copy-paste het gerust) en dat er ook geprobeerd wordt om het topic wat inhoud te geven. Dat is natuurlijk een Jungian © Ideale Situatie ©, aangezien ik er zelf ook vaker dan eens een slowchat doorheen gooi, maar het is natuurlijk een interessant streven.
Een uitgebreide OP (weet waar je aan begonnen bent) is natuurlijk het eerste waar aan gewerkt moet worden