[Ervaringen] Het grote Fedora topic

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 4.547 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-09 21:57
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/028406aba828c05a178f46939754d8db/full.png

Het viel me op dat er in NOS geen algemeen topic over Fedora is, zoals dat er wel over Ubuntu is. Omdat het me lijkt dat er toch genoeg mensen Fedora gebruiken hier, doe ik nu een poging om zo'n topic op te starten :) Mochten er genoeg belangstelling zijn voor een Fedora-topic, dan komt deze openingspost natuurlijk nog vol te staan met allerlei informatie over Fedora.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/d0fe5cd3c61ad9275f50c75886367846/full.gif

[ Voor 9% gewijzigd door Joost op 26-08-2007 18:01 ]

Ik ben helemaal geen stagiair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, dan zal ik er maar eens iets over vertellen.

Weet er niet veel van, vrij weinig eigenlijk. Ik had op een oude pc een paar maanden geleden Fedora geinstalleerd nadat het mij niet lukte om Ubuntu erop te zetten. Het beviel me eigenlijk wel, maar het had veel weg van Windows 98, de skin dan ;)(zou niet weten welke versie het was...versie 4 kan dat?).

Vond het wel jammer dat de 'skin' er zo uitzag en niet iets mooier, daarna toch overgestapt op Ubuntu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 23:33:
Tja, dan zal ik er maar eens iets over vertellen.

Weet er niet veel van, vrij weinig eigenlijk. Ik had op een oude pc een paar maanden geleden Fedora geinstalleerd nadat het mij niet lukte om Ubuntu erop te zetten. Het beviel me eigenlijk wel, maar het had veel weg van Windows 98, de skin dan ;)(zou niet weten welke versie het was...versie 4 kan dat?).

Vond het wel jammer dat de 'skin' er zo uitzag en niet iets mooier, daarna toch overgestapt op Ubuntu..
Fedora Core 4 zal je wel bedoelen ;) Sowieso kun je het thema altijd veranderen als je dat wilt, hè. Zelf vind ik het thema van Fedora op Gnome trouwens niet zoveel hebben van Windows, hoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet er zelf niet veel van, dus of het Gnome is of niet dat weet ik niet ;)

Wat ik wel weet, is dat het er 'simpel' uitzag, het was grafisch geen hoogstandje (dus geen flashy dingen, geen vette thema ofzo). Ik had volgens mij maar 1 thema, andere moest ik misschien erbij downloaden..?

Maar verder werkte het wel goed hoor. Of het iets weg heeft van Windows...kan ik als een leek niet echt beantwoorden, maar ik vond dat het er een beetje uitzag als Windows toen ik de bureaublad zag met mapjes enz... kan aan mij liggen, weet er verder ook niks vanaf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

offtopic:
Praten over oude meuk is niet echt nuttig hè :+ Mede dankzij de orgie van hergebruik verbetert de desktop experience elk moment van de dag bij het gebruik van (al dan niet compleet) open source besturingssystemen.

Nu we mijn off-topic geblaat hebben gehad :

The good stuff *O*
Fedora 7 vind ik in tegenstelling tot eerdere versies van deze distributies een prima inelkaar gezet geheel. Dit blijkt o.a. uit
[list]• het packagesaanbod
• de standaardkeuze van packages
• het wegtrappen van overbodige crap (het mergen van de Core en Extras repositories)
• de eindelijk normaal presterende package management tooltjes (Fedora Core 6 was al op de goede weg)
• het artwork (denk SUSE en niet de saaie meuk van Ubuntu)
• het gebruik van nieuwe technieken waar dat het desktopgebruik niet in de weg staat
Het packagesaanbod
Veelal nieuwe versies van software. Zelfs kleine stukjes software als rTorrent en de bijbehorende libTorrent worden up-to-date gehouden.

De standaardkeuze van packages
Geen bloat. Waar mogelijk is gekozen voor lichtgewicht programma's. In het geval van de GNOME-editie een succes (denk AbiWord), maar bij de KDE-editie vind ik de keuzes wat minder. De KOffice suite vind ik bijvoorbeeld een gevalletje "net niet". Smaken verschillen natuurlijk.

Het gebruik van nieuwe technieken waar dat het desktopgebruik niet in de weg staat
Wat ik vooral fijn vind is dat Fedora één van de weinige (zo niet de enige) "simpele" distro is die out-of-the-box een tickless kernel aanbiedt.
offtopic:
Ik vind het te dom voor woorden dat andere distro's hun kernel-versies niet bumpen (* Jungian kucht Ubuntu) om dit soort functionaliteit aan te bieden aan de massa. Deze rant, maar dan voor functionaliteit $x kan natuurlijk over een tijdje van toepassing zijn op Fedora.
Om nog een voorbeeld te geven : het gebruik van pm-utils. Ik vind dit een veel mooiere en bruikbare oplossing dan hibernate-script. Vrijwel niemand zal hier om geven, maar het laat mij in ieder geval zien dat er iemand aan het roer staat die er verstand van heeft.

The bad stuff -O-
Het constante hameren op het gebruik van free software (free speech, not beer) en het niet aanbieden van non-free software kan nogal eens leiden tot een zuur gezicht. Om twee voorbeelden te noemen :
  • open source drivers hebben een rijke feature set, maar performance-wise zijn het geen winnaars. De nv-driver vind ik zelf om te huilen, maar met de ati-driver valt prima te leven. Non-free drivers gebruiken is onmogelijk zonder gebruik te maken van externe repositories. Ook lopen kernel releases en module-updates voor videokaarten vrijwel altijd niet gelijk, wat tot (simpel oplosbare) problemen leidt.
  • codecs voor alle soorten non-free media ontbreken. Ook afspeelsoftware als bijvoorbeeld Audacious valt buiten het assortiment. Hinderlijk, maar wederom is hier omheen te werken door een externe repository te gebruiken.

Dit topic :

Ik hoop dat het wat wordt (zie je wat nuttigs in m'n post : copy-paste het gerust) en dat er ook geprobeerd wordt om het topic wat inhoud te geven. Dat is natuurlijk een Jungian © Ideale Situatie ©, aangezien ik er zelf ook vaker dan eens een slowchat doorheen gooi, maar het is natuurlijk een interessant streven. :7

Een uitgebreide OP (weet waar je aan begonnen bent) is natuurlijk het eerste waar aan gewerkt moet worden :Y

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf ben ik een groot Fedora aanhanger, zeker sinds ik mijn RHCE behaald heb en bezig ben met het RHCA traject >:)

Het is leuk om dingen die vaak in een Fedora uitgave geimplementeerd worden terug te zien in de RedHat Enterprise release. Verder werkt het gewoon makkelijk vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost
Jungian schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 01:44:
• open source drivers hebben een rijke feature set, maar performance-wise zijn het geen winnaars. De nv-driver vind ik zelf om te huilen, maar met de ati-driver valt prima te leven. Non-free drivers gebruiken is onmogelijk zonder gebruik te maken van externe repositories. Ook lopen kernel releases en module-updates voor videokaarten vrijwel altijd niet gelijk, wat tot (simpel oplosbare) problemen leidt.
• codecs voor alle soorten non-free media ontbreken. Ook afspeelsoftware als bijvoorbeeld Audacious valt buiten het assortiment. Hinderlijk, maar wederom is hier omheen te werken door een externe repository te gebruiken.
[/list]
Hm, zelf vond ik de NV driver beter dan de ATI-open source versie. Ik gebruik voor m'n non-free codecs trouwens de repository van Livna: http://rpm.livna.org/. Zitten nog wel meer spullekes in die Fedora liever niet in haar eigen repo heeft :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

GWX schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 09:59:
Hm, zelf vond ik de NV driver beter dan de ATI-open source versie.
offtopic:
Het ontbreken van 3D-acceleratie en compositing vind ik toch wel een gemis. De ati-driver is ook geen performance-wonder, maar is wel feature-compleet :)
Ik gebruik voor m'n non-free codecs trouwens de repository van Livna: http://rpm.livna.org/. Zitten nog wel meer spullekes in die Fedora liever niet in haar eigen repo heeft :')
Die gebruik ik inderdaad ook. Het wordt alleen eens tijd dat de eigenaar de repodata eens update :P Als je niet beter zou weten (door te kijken naar de packages zelf) zou je denken dat Livna alleen oude meuk de wereld in slingert.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ben nu Fedora ff aant downloaden.
Ga hem even virtueel proberen:D Wil het wel is zien!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost
Jungian schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 13:41:
[...]

offtopic:
Het ontbreken van 3D-acceleratie en compositing vind ik toch wel een gemis. De ati-driver is ook geen performance-wonder, maar is wel feature-compleet :)

[...]

Die gebruik ik inderdaad ook. Het wordt alleen eens tijd dat de eigenaar de repodata eens update :P Als je niet beter zou weten (door te kijken naar de packages zelf) zou je denken dat Livna alleen oude meuk de wereld in slingert.
Ik gebruik zelf ook de drivers van ATI zelf, maar dat is ook drama. Volgende keer maar weer een Nvidia-kaart kopen, want dit is echt waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

* Pim. is terug van vakantie en ziet een leuk initiatief :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

GWX schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 10:34:
Ik gebruik zelf ook de drivers van ATI zelf, maar dat is ook drama. Volgende keer maar weer een Nvidia-kaart kopen, want dit is echt waardeloos.
offtopic:
Ik ben blij dat ze er tegenwoordig nog binnen een paar maanden ervoor zorgen dat de fglrx-driver om kan gaan met nieuwere versies van X :+ Neodymium (zie specs) heeft helaas een WSXGA+ scherm en een ATI Mobility Radeon X600. De ati-driver is geen optie, omdat die ook in 2D hulp nodig heeft van de processor :'(

Zeer on topic : ik ga vandaag weer eens Fedora 7 op Prometheum zeten. Na m'n Vista test (die gebruikt is om Dysprosium zo efficiënt mogelijk in te delen), heb ik wel weer eens behoefte aan iets dat lean, clean en veilig is :)

* Jungian zal na het semi-verplichte verjaardagsbezoekje ook wel even de TS een schop geven 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Jungian op 26-08-2007 15:23 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost
Jungian schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 14:51:
[...]

offtopic:
Ik ben blij dat ze er tegenwoordig nog binnen een paar maanden ervoor zorgen dat de fglrx-driver om kan gaan met nieuwere versies van X :+ Neodymium (zie specs) heeft helaas een WSXGA+ scherm en een ATI Mobility Radeon X600. De ati-driver is geen optie, omdat die ook in 2D hulp nodig heeft van de processor :'(

Zeer on topic : ik ga vandaag weer eens Fedora 7 op Prometheum zeten. Na m'n Vista test (die gebruikt is om Dysprosium zo efficiënt mogelijk in te delen), heb ik wel weer eens behoefte aan iets dat lean, clean en veilig is :)

* Jungian zal na het semi-verplichte verjaardagsbezoekje ook wel even de TS een schop geven 8)
Doe maar. Is er hier een tekort aan Fedora-gebruikers soms :N?

Anyway, is er iemand die weet waarom de muziekspeler Banshee hier bij mij opeens zo ongelooflijk traag werkt? Het ding doet er 5 minuten (echt!) over om op te starten, en het wisselen van speellijst duurt in sommige gevallen bijna even lang. Ik weet dat het nog versie 0.13 ofzo is, maar vroeger deed-ie het wel normaal (lees: toen ik nog Ubuntu gebruikte :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:02

zAo

GPLv2 Fanboy

Ik heb Red Hat 9.0 en Fedora Core 1 en 2 gebruikt, maar ergerde me aan de packetmanager. Is deze nog steeds zo traag (Yum) i.v.m. APT? Is de GUI ervan nog steeds zo instabiel (Yumi oid)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
zAo schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 11:25:
Ik heb Red Hat 9.0 en Fedora Core 1 en 2 gebruikt, maar ergerde me aan de packetmanager. Is deze nog steeds zo traag (Yum) i.v.m. APT? Is de GUI ervan nog steeds zo instabiel (Yumi oid)?
Nope. Persoonlijk vind ik yum beter dan apt (zit altijd te klooien met apt-get en apt-cache). Snelheid is ook oke, qua functionaliteit zijn ze nagenoeg identiek (Echter heeft Yum het voordeel dat het voor RPM is. En RPM is LSB)

Maargoed, ondertussen zijn we bij Fedora Core 7. Spreekt voorzich dat er een hoop is veranderd sinds versie 2.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb Fedora 7 op een extra partitie staan, met KDE als desktop omgeving. Het ziet er leuk uit, werkt over het algemeen gewoon goed en verder weinig problemen mee.
Jungian schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 01:44:
offtopic:
Ik vind het te dom voor woorden dat andere distro's hun kernel-versies niet bumpen (* Jungian kucht Ubuntu) om dit soort functionaliteit aan te bieden aan de massa. Deze rant, maar dan voor functionaliteit $x kan natuurlijk over een tijdje van toepassing zijn op Fedora.
offtopic:
IMHO gaat dat in tegen het systeem van stabiele releases (en stabiel houden!) met enkel de nodige updates. 6 maanden is al vrij rap, en wil je het eerder dan gebruik je gewoon Gutsy ofzo?

[quote]

Daar liep ik ook tegenaan, het automatisch downloaden en installeren van codecs is toch wel handig. Ik zie in Fedora voor mezelf weinig verbeteringen t.o.v. Ubuntu, maar ik mis wel de restricted drivers manager, auto codec installatie, etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTREEMRaGE
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:12

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

http://www.fedora-linux.nl/index.php
ALs ik zo de reviews moet geloven, draait versie 7 helaas niet zo lekker als verwacht

GöÐ, ®Ë§þËÇT åñÐ Höñöµ® | LÜ©K>SkïLL | XT®ËËM|®åGË ||Funky Monkeys || Fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:10
Ik vond het alleszins meevallen. Ik gebruik eigenlijk alweer een paar jaar Ubuntu exclusief (de laatste Fedora die ik draaide was FC2test1), maar ik moet zeggen: niet slecht. Mooie bootup, ziet er gelikt uit, Gnome met Clearlooks is de bom. Werkt prettig, ook yum is niets mis mee. Wel is het eerste wat je moet doen is livna toevoegen, kun je alle 'restricted' zaken mee installeren. Was heel tevreden.

Wat tegenviel wat dat ik geen fglrx aan de praat kon krijgen. Tijdje zitten pielen totdat xorg geborked was en ook niet meer aan de praat kon krijgen. Ubuntu Feisty erop gezet en weliswaar na wat gepiel werkt het daar wel gewoon. Ik blijf bij Ubuntu terugkomen omdat daar om de 1 of andere reden alles 'gewoon werkt', maar Fedora 7 is echt niet slecht.

Iemand al naar de test versies van F8 gekeken?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Laatst online: 03-04 19:54
Wat ik nog erg mis in zowel de Ubuntu als nu dus ook de Fedora Fora zijn een aantal tips die de beginnende Windows overstapper kunnen gebruiken om op gang te komen met een distro (links). En verder hacks en workarounds voor problemen die de zaak verbeteren in snelheid en gebruikersgemak. Meestal komt de discussie toch weer neer op welke distro is het beste, en dit of dit werkt niet op mijn PC.

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-08 21:42
Jouke74 schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 12:32:
Wat ik nog erg mis in zowel de Ubuntu als nu dus ook de Fedora Fora zijn een aantal tips die de beginnende Windows overstapper kunnen gebruiken om op gang te komen met een distro (links). En verder hacks en workarounds voor problemen die de zaak verbeteren in snelheid en gebruikersgemak. Meestal komt de discussie toch weer neer op welke distro is het beste, en dit of dit werkt niet op mijn PC.
Voor Fedora weet ken ik niet zo'n(goede) site maar voor Ubuntu komt de beginner een heel eind met:
Unofficial Ubuntu 7.04 (Feisty Fawn) Starter Guide

Of is dat niet wat je bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

JanDM schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 11:45:
offtopic:
IMHO gaat dat in tegen het systeem van stabiele releases (en stabiel houden!) met enkel de nodige updates. 6 maanden is al vrij rap, en wil je het eerder dan gebruik je gewoon Gutsy ofzo?
offtopic:
Want 2.6.21 is totaal niet stable en nog niet maanden oud. :Z Een kernel updaten (inclusief alle modules die er zijn) is appeltje eitje. Fedora is inmiddels van een 2.6.21 kernel naar een 2.6.22 kernel gegaan in dezelfde release (Fedora 7). Zes maanden is geen kattenpis in kernel development land. Ook is/was Ubuntu Feisty Fawn (7.04) geen stable release, dat is altijd nog Ubuntu Dapper Drake (6.06 LTS).

Die update van de TS van mijn kant zal trouwens even moeten wachten, aangezien ik m'n desktop gedoneerd heb aan m'n ouders :+

En @ Breepee
SE Linux moet uitstaan als de fglrx of nvidia driver wilt gebruiken. kmod-fglrx-$versie installeren van Livna en je bent klaar.

[ Voor 32% gewijzigd door Jungian op 28-08-2007 14:19 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Laatst online: 03-04 19:54
@Arnem_ Dat is dus precies wat ik bedoel.

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Jungian schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 13:51:
En @ Breepee
SE Linux moet uitstaan als de fglrx of nvidia driver wilt gebruiken. kmod-fglrx-$versie installeren van Livna en je bent klaar.
Heb ik gedaan, werkte niet. Nadat ik xorg.conf naar behoren heb geedit en herstartte kon X niet opgestart worden. Op vesa zetten of xorg opnieuw zichzelf configgen hielp niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Breepee schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 14:19:
Heb ik gedaan, werkte niet. Nadat ik xorg.conf naar behoren heb geedit en herstartte kon X niet opgestart worden. Op vesa zetten of xorg opnieuw zichzelf configgen hielp niets.
Je bent ook niet vergeten te rebooten (om SE Linux te deactiveren) ? Ik heb zo zelf laatst (voor de redeloze installatie van Kubuntu) m'n Ati Mobility Radeon X600 in leven geschopt dus ik weet zeker dat het zo werkt (en precies zo ging het ook met Fedora Core 6). :Y

[ Voor 10% gewijzigd door Jungian op 28-08-2007 14:25 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is jullie ervaring met het draaien van VMware op fedora? Normaal draai ik debian testing op mijn systemen, maar die vmware wil daar niet echt op compilen, hoe is jullie ervaring daarmee?

• Joost
Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 14:26:
Wat is jullie ervaring met het draaien van VMware op fedora? Normaal draai ik debian testing op mijn systemen, maar die vmware wil daar niet echt op compilen, hoe is jullie ervaring daarmee?
Heb ik nog niet geprobeerd, ga het binnenkort even doen.

• Brent
Jungian schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 14:22:
[...]

Je bent ook niet vergeten te rebooten (om SE Linux te deactiveren) ? Ik heb zo zelf laatst (voor de redeloze installatie van Kubuntu) m'n Ati Mobility Radeon X600 in leven geschopt dus ik weet zeker dat het zo werkt (en precies zo ging het ook met Fedora Core 6). :Y
Ik had SE vanaf installatie al op permissive, en de fglrx driver werd ook geladen bij het opstarten.

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Breepee schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 12:53:
Ik had SE vanaf installatie al op permissive, en de fglrx driver werd ook geladen bij het opstarten.
Dan heb ik verder ook geen ideeën meer. Hier (en natuurlijk niet alleen hier) werkt het wel prima :)
offtopic:
Wat houdt "gepiel" bij Ubuntu trouwens in in jouw geval ?
Vinkje zetten in de Restricted drivers manager -> modprobe fglrx (en restart X) / reboot (voor de schapen onder ons :P) mag ik hopen ?

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostve
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-05 12:36
ik heb de dvd iso gedownload (fedora 7) en gebrand maar klopt het dat deze niet kan booten?
heb ik hier een boot cd voor nodig?

C2D 6600, 275 GTX Windows 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

joostve schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 09:52:
ik heb de dvd iso gedownload (fedora 7) en gebrand maar klopt het dat deze niet kan booten?
Uhm, dat is altijd boot baar geweest in iedere versie. Ik neem aan dat het niet in eens anders is geworden :)

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Jungian schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 13:05:
[...]

Dan heb ik verder ook geen ideeën meer. Hier (en natuurlijk niet alleen hier) werkt het wel prima :)
offtopic:
Wat houdt "gepiel" bij Ubuntu trouwens in in jouw geval ?
Vinkje zetten in de Restricted drivers manager -> modprobe fglrx (en restart X) / reboot (voor de schapen onder ons :P) mag ik hopen ?
Moest met het handje (Ik heb een X1950, daar werkt fglrx niet automagisch op), maar er is een howto op de Ubuntu-wiki en het blijkt dat er een bepaalde lijn in xorg.conf van essentieel belang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost
Kun je andere cd's wel booten, en heb je je download geverifieerd (met sha1sum)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostve
GWX schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 19:46:
[...]

Kun je andere cd's wel booten, en heb je je download geverifieerd (met sha1sum)?
ja andere cd's booten wel.
ben echt een leek op het gebied van fedora , ik heb nu een live cd core 6 daar start hij van op en kom ik in een vage linux omgeving.
geen flauw idee hoe ik nu de setup van fedora 7 moet starten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
Wat boot niet? Vertel eens wat je doet, zodat we gericht kunnen denken. Dat water nat is weten we allemaal wel.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostve
Ik gebruik voor het gemak Vmware om het te testen
als boot cd gebruik ik rawhide-kde-i386-20070904.0.iso, het booten verloopt prima en kom in een soort van fedora bureaublad terecht.
in Vmware heb ik een extra cdrom speler aangemaakt zodat ik ook de dvd van fedora 7 kan openen alleen is mijn vraag hoe is de installatie hiervan te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
joostve schreef op woensdag 05 september 2007 @ 19:25:
Ik gebruik voor het gemak Vmware om het te testen
als boot cd gebruik ik rawhide-kde-i386-20070904.0.iso, het booten verloopt prima en kom in een soort van fedora bureaublad terecht.
in Vmware heb ik een extra cdrom speler aangemaakt zodat ik ook de dvd van fedora 7 kan openen alleen is mijn vraag hoe is de installatie hiervan te starten?
Door verder te booten en dan op de desktop op het installatie-icoontje te dubbelklikken...

de installer van FC7 is ook een live-cd

iRacing Profiel

• joostve
MrBarBarian schreef op woensdag 05 september 2007 @ 20:04:
[...]

Door verder te booten en dan op de desktop op het installatie-icoontje te dubbelklikken...

de installer van FC7 is ook een live-cd
oke bedankt d:)b
aangezien dit nu werkt ga ik het nu op een stand alone pc installeren.
Ik heb de installatie al een beetje bekeken op verschillende sites en dat lijkt me eigenlijk geen probleem. ik ben benieuwd hoe het me bevalt.

Verwijderd

Fedora is d:)b <<<klik>>>

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2007 18:27 ]

• Joost
Je fonts worden wel lelijk gerenderd. Hier lees je hoe je dat kan verbeteren: http://dudi.wordpress.com...-6-looks-like-on-windows/

Verwijderd

Met mijn fonts is 't geheel niets mis...jij bedoelt dat jij deze niet correct kunt weergeven.Dus jouw configuratie is mis.Ik zie hier hier alles klaar en duidelijk !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klein beetje off-topic wellicht, maar ik zie mensen "Fedora Core 7" of "FC7" gebruiken in replies of signatures.

Vanaf versie 7 is het gewoon "Fedora X" waar X staat voor het versie nummer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Correct...heb deze meteen aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ko-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-09 16:32

-ko-

Leidend Voorwerp

Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2007 @ 21:38:
Met mijn fonts is 't geheel niets mis...jij bedoelt dat jij deze niet correct kunt weergeven.Dus jouw configuratie is mis.Ik zie hier hier alles klaar en duidelijk !!!
Op een plaatje zie je altijd alles zoals het 'echt' is. Heeft niks met configs te maken, een plaatje is een plaatje. Als jij het er overigens goed vind uit zien, dan hou je het toch gewoon lekker zo?

Wa Doede Nou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat klopt gedeeltelijk...'t zal nog altijd afhankelijk zijn van welke grafische kaart je draaien hebt, en hoe deze geconfigureerd is. Groetjes....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost
Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 21:45:
Dat klopt gedeeltelijk...'t zal nog altijd afhankelijk zijn van welke grafische kaart je draaien hebt, en hoe deze geconfigureerd is. Groetjes....
Zucht.. heeft niets met de grafische kaart te maken, maar meer met Amerikaanse patenten. En ik probeerde je te helpen, als die hulp niet wordt gewaardeerd: jammer dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry ik heb wat te lullig geantwoord...jouw post apprecieer ik wel.
Je moet daar niets achter zoeken. Ik heb gewoon een andere mening dan de jouwe.Voor mij is Fedora7 perfekt zoals 't komt 'out of the box'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost
Verwijderd schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 08:24:
Sorry ik heb wat te lullig geantwoord...jouw post apprecieer ik wel.
Je moet daar niets achter zoeken. Ik heb gewoon een andere mening dan de jouwe.Voor mij is Fedora7 perfekt zoals 't komt 'out of the box'.
Maakt niet uit. Als je alleen Windows-fonts wilt installeren (wat aan te raden is, denk ik), dan zien ze er beter uit met hinting en subpixel rendering ingeschakeld (iets dat geloof ik in de volgende Fedora-release standaard al is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb fedora 7 onder vmare draaien werkt goed tot nu toe ,aleen de muis reageert zeer traag,een beetje nerveus zelfs,merja,ik weet niet of nog iemand anders hier last van heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik een klein beetje betreur aan 't fedora project, is dat zij niet komen met een fedora versie die kan bogen op een lange termijn support wat betreft veiligheidsupdates.
Dit zou de aantrekkelijkheid van deze distro aanmerkelijk verhogen...zeker voor servertoepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op zondag 09 september 2007 @ 11:23:
Wat ik een klein beetje betreur aan 't fedora project, is dat zij niet komen met een fedora versie die kan bogen op een lange termijn support wat betreft veiligheidsupdates.
Dit zou de aantrekkelijkheid van deze distro aanmerkelijk verhogen...zeker voor servertoepassingen.
Daar heb je RHEL en CentOS (als je het gratis wilt hebben) voor. Fedora is een moving target.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 14:45:
ik heb fedora 7 onder vmare draaien werkt goed tot nu toe ,aleen de muis reageert zeer traag,een beetje nerveus zelfs,merja,ik weet niet of nog iemand anders hier last van heeft
VMWare tools al geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jungian schreef op zondag 09 september 2007 @ 11:39:
[...]

Daar heb je RHEL en CentOS (als je het gratis wilt hebben) voor. Fedora is een moving target.
Fedora os is een mooi project voor de desktop gebruiker, die regelmatig over 't nieuwste van 't nieuwste wil beschikken,maar mensen die een een zekere trust/rust hebben gevonden mogen niet vergeten worden.Hierdoor gaan er vele stemmen uit naar de concurentie...en dat is aan de gang hoor (ubuntu is hier een mee-eter van).
In leger termen een 'misguided missile' moet soms kunnen bijgestuurd worden.
CentOS is iets comleet anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op zondag 09 september 2007 @ 12:22:
Fedora os is een mooi project voor de desktop gebruiker, die regelmatig over 't nieuwste van 't nieuwste wil beschikken,maar mensen die een een zekere trust/rust hebben gevonden mogen niet vergeten worden.Hierdoor gaan er vele stemmen uit naar de concurentie...en dat is aan de gang hoor (ubuntu is hier een mee-eter van).
Fedora is de test-branch van RHEL. CentOS = RHEL. 'nuff said. :)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25
Verwijderd schreef op zondag 09 september 2007 @ 12:22:
[...]

Zou je in gewoon nederlands kunnen uitleggen waarom Ubuntu volgens jou visie meer trust/rust zou hebben dan Fedora. Hint: ubuntu gebruikt debain un-stable packages...

[ Voor 4% gewijzigd door Miki op 09-09-2007 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Miki schreef op zondag 09 september 2007 @ 12:50:
[...]

Zou je in gewoon nederlands kunnen uitleggen waarom Ubuntu volgens jou visie meer trust/rust zou hebben dan Fedora. Hint: ubuntu gebruikt debain un-stable packages...
Ja zeker...ubuntu heeft een LTS editie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Fedora is simpelweg niet bedoeld voor LTS-gebruik. Als je dat er wel voor wil gebruiken, moet je Red Hat gebruiken (of Cent OS, de gratis variant van Red Hat met dezelfde packages, maar zonder de support). Mijns inziens is het niet eerlijk om het Fedora aan te rekenen dat er geen LTS-versies geleverd worden zoals Ubuntu wel doet, omdat zowel de doelstelling van het project anders is als dat er weldegelijk een LTS-product geleverd wordt (alleen niet door Fedora zelf, maar door Red Hat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik neem 't Fedora ook niet kwalijk (wie ben ik)...alleen maakte ik een suggestie.Vele nieuwe gebruikers halen de neus op, indien ze weten dat ze elke zes maand moeten installeren...dikwijls moeten ze hiervoor beroep doen op iemand anders.
Als 't reeds kon met 'yum update' zou dit reeds een mijlpaal zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 09 september 2007 @ 11:49:
[...]

VMWare tools al geinstalleerd?
yep is volledig geinstalleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ram is 1024mb toegewezen de rest is een amd semprontje 2800+ asus k8vmx,en verder een 160gb harde schijf,maar heb verder ook geen problemen,behalve dat de muis erg nerveus is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 09 september 2007 @ 14:14:
ram is 1024mb toegewezen de rest is een amd semprontje 2800+ asus k8vmx,en verder een 160gb harde schijf,maar heb verder ook geen problemen,behalve dat de muis erg nerveus is
Net even fedora in een VM op een 6600 met 4GB RAM (1 voor VM) gegooid en geen problemen met de muis, sempron is nou niet echt een krachtpatser natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:39

zomertje

Barisax knorretje

Ik heb wat offtopic reacties verwijderd. Zullen we weer ontopic?

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25
Verwijderd schreef op zondag 09 september 2007 @ 12:55:
[...]

Ja zeker...ubuntu heeft een LTS editie.
LTS editie van Ubuntu is meer bedoeld voor zakelijke gebruikers. Zie qoute uit faq ubuntu:

Is there a specific Enterprise Release?
In addition to regular releases, the Ubuntu team may make an Enterprise Release, also known as a 'Long Term Support (LTS)' Release, that has received additional stabilisation, polish and translation work. These Enterprise Releases will be supported for a longer period of time than the standard 18 month support of the time-based Releases. Upgrades will be supported from Enterprise Release to Enterprise Release.

Een ubuntu LTS editie is mijn ogen speelgoed vergeleken met novell's SLED of RedHat's RHELD. Zowel SLED als RHELD hebben zoveel meer kwaliteit en zoveel meer te bieden dat ubuntu's LTS editie niet eens serieus genomen kan worden. Op beveiligingsgebied biedt Novell apparmor en RedHat SElinux aan, daarnaast zijn er goede deployment tools uitgebracht door beide vendors.

Het mooie aan Fedora is dat RedHat er zoveel werk en geld in pompt. Iedere release stikt van nieuwe features wat het daarom leuk maakt om te gebruiken. Het Fedora project is echt innovatief terwijl het Ubuntu project juist afwachtend is maar wel door de hype alle aandacht steelt/krijgt.
Een voorbeeld; Ubuntu kondigt aan dat ze een tooltje hebben ontwikkeld om je xorg in te stellen...het publiek juicht. Echter ze vergeten dat zowel Suse en RedHat/Fedora dit al enkele jaren kunnen. Ubuntu heeft voor komende release haar printer software veranderd en waar komt het oorspronkelijk vandaan....RedHat.

Verwijderd

Beetje kalm hier...heb alvast de nieuwste Fedora 8 test2 binnengeslurpt en geïnstalleerd.
Hier alvast een schermpje

• basvcds
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-01-2024

basvcds

Multimonitormannetje

Ik heb hem ook binnen gehaald. Ik ben een redelijke linuxnewb maar wou het toch eens een kans geven, maar de eerste fedoradrempel is wel heel snel bereikt; hij wordt netjes geinstalleerd, maar bij de setup vraagt hij nergens om usernames of passwords. Ik dacht dus dat dat wel bij de firstboot zou komen, maar nee.. ik zit nu met een prachtig loginscreen maar ik heb geen idee met welke gegevens ik moet inloggen :P Iemand suggesties?

www.baskoole.com

• Joost
basvcds schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 11:39:
Ik heb hem ook binnen gehaald. Ik ben een redelijke linuxnewb maar wou het toch eens een kans geven, maar de eerste fedoradrempel is wel heel snel bereikt; hij wordt netjes geinstalleerd, maar bij de setup vraagt hij nergens om usernames of passwords. Ik dacht dus dat dat wel bij de firstboot zou komen, maar nee.. ik zit nu met een prachtig loginscreen maar ik heb geen idee met welke gegevens ik moet inloggen :P Iemand suggesties?
Geen firstboot? Apart. Weet je dat heel erg zeker? Dat hoort namelijk wel zo te zijn. Anders even opnieuw installeren...

Verwijderd

Let wel dit is een beta(test2) uitgifte...ik gebruik deze om te testen en om bugs te melden.Beter installeer je de laatste stabiele versie zijnde Fedora7.
Indien je toch wil doorzetten.
Heb jij per ongeluk geen update gedaan ipv een nieuwe installatie?
Indien ja dan gelden dezelfde root - en userlogins als in je voorgaande configuratie.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.big-john.be/21-root-password.jpg
Dit schermpje moet jij normaliter tegenkomen...daarna na nog x-aantal schermpjes wordt je de suggestie gedaan om tenminste een normale gebruiker (niet root) aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 15:11

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

Ik ben een vreemd probleem tegen gekomen in Fedora 8 test 2 & 3.

Ik kan VMware tools niet installeren via het .rpm bestand. Hij geeft niet aan bij te isntalleren pakketten :? Onder Fedora 7 gaat alles soepeltjes

Kben een linux noob -> ik leer het nu pas op school in text base mode.
Is het iemand anders wel gelukt dit te kunnen installeren

Ik draai Fedora x onder VMware (als Guest OS dus)

Wat ik ook raar vind is ook al installeer ik onder Fedora X geen VMware tools dan kan ik gewoon switchen tussen guest en host OS door me muis alleen te verplaatsen :?

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:46
De firstboot krijg je altijd na het eerste opstarten (dus na het installeren), het vraagt je onder andere een standaard gebruiker aan te maken, wat voor firewall settings je wil, of SE-linux aan moet (doe ik altijd uit) en wat je standaard audio apparaat is. Daarna reboot het je systeem weer, waarna je het systeem kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fedora 8 test 2 & 3 is natuurlijk nou niet echt stabiel te noemen, het testing. Dit soort dingetjes kunnen gebeuren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Het wordt weer eens tijd dit topic een rotschop te geven, want vandaag is (rond 15:00 GMT) komt Fedora 8 (Werewolf) onze kant op gereleased.

Een paar highlights van deze release
  • PulseAudio wordt standaard meegeleverd (_/-\o_).
  • Performance verbeteringen (er is bijvoorbeeld gewerkt aan software die onnodige wakeups van de CPU veroorzaken).
  • NetworkManager 0.7 .
  • system-config-printer (wat Ubuntu met Gutsy al geript had gebruikt).
  • Een nieuwe firewall management tool.
  • Er is weer aan Pirut geschaafd.
De meest nutteloze toevoeging van deze release
Codec Buddy (codeina). Een app die die gebruiker verteld dat hij/zei een bepaald type media niet af kan spelen en beter een ander, non-proprietary bestandsformaat moet gaan gebruiken. Ik voorzie dat iedereen massaal zijn collectie MP3's om gaat zetten naar Ogg Vorbis :+

offtopic:
Jeetje Jungian, waarom boeit dit alles jou ?

De ebuild-kwaliteit van Gentoo is (heb ik gemerkt) lang niet meer zo hoog als bij mijn eerste (en langste) periode van Gentoo-gebruik. Na twee weken bijna dagelijks helpdeskje gespeeld te hebben vond ik het wel weer mooi.

[ Voor 28% gewijzigd door Jungian op 10-11-2007 22:34 . Reden: Onnodig(e) Ubuntu flame(pje) is nu weg ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grote Smurf
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:39
Nog even branden en ik kan ook aan de slag. Ik hoop dat de ondersteuning voor wireless cards wat is verbetert, want met Fedora 8 test 3 kreeg ik nog de nodige problemen voor de kiezen, die ik overigens niet met Fedora 7 had.

Het viel me trouwens op dat fedoraproject.org nu ook een Nederlandse versie heeft gekregen. Voorheen was alleen de wiki er in het Nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:27
Grappig, verwachte hem eigenlijk pas morgen...
Het zal vast wel ergens ter wereld Vrijdag zijn ;)
DVD druppelt nu binnen, erg nieuwsgierig naar de overal feeling ten opzichte van Kubuntu.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Grote Smurf schreef op donderdag 08 november 2007 @ 18:54:
Nog even branden en ik kan ook aan de slag. Ik hoop dat de ondersteuning voor wireless cards wat is verbetert, want met Fedora 8 test 3 kreeg ik nog de nodige problemen voor de kiezen, die ik overigens niet met Fedora 7 had.
Of je wireless goed werkt is natuurlijk afhankelijk van je chipset en driver (if any). De iwl3945 driver is bijvoorbeeld echt behoorlijk veel aan verandert sinds de release van Fedora 7. De testreleases waren op z'n zachtst gezegd behoorlijk flaky, maar ik ben nu nog geen problemen tegengekomen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Jungian op 08-11-2007 20:22 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
Iemand een idee hoe je je emerald-theme aanpast in fc8? Enne.. de rest van de compiz-fusion settings?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_L
  • Niet online

A_L

Enne.. de rest van de compiz-fusion settings?
Het is bekend dat dit helaas nog niet helemaal automatisch gaat.

Op fedoraguide.info staat een uitleg hoe compiz-fusion te installeren onder fedora 8. Het komt op het volgende neer:
* Install compiz-fusion:
su -c 'yum install compiz-fusion compiz-fusion-extras libcompizconfig ccsm compiz-manager'

* For gnome these additional software are helpful:
su -c 'yum install compiz-fusion-gnome compiz-fusion-extras-gnome'

* To start it up run the following:
compiz-manager

* To start it up on boot do the following go to the following menu's:
System > Preferences > Personal > Sessions > Startup Programs
MrBarBarian schreef op donderdag 08 november 2007 @ 23:07:
Iemand een idee hoe je je emerald-theme aanpast in fc8?
Daarvoor moet je eerst emerald installeren:
code:
1
su -c 'yum install emerald emerald-themes'

Daarna moet je in 'ccsm' de 'Window Decoration' plugin inschakelen. Vervolgens kun je emerald starten met "emerald --replace". De theme-manager staat in je menu, of te starten met 'emerald-theme-manager'.

Om emerald automatisch te starten kun je het 'compiz-manager'-script aanpassen en de volgende regel:
code:
1
USE_EMERALD=${USE_EMERALD:-no}

wijzigen in:
code:
1
USE_EMERALD=${USE_EMERALD:-yes}

...tenminste dat is wat ik er allemaal van maak :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
Thanks man! Works pretty good! Ik heb alleen een symlink gelegt van compiz-manager naar .kde/Autostart, omdat ik het aangegeven path niet zag (ben niet zo goed met GUI's moet ik erbij zeggen ;) )

But looks a lot better!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KS1987
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-05-2019

KS1987

no frills

Ik heb onlangs Fedora 8 geïnstalleerd en ben nu bezig mijn draadloze netwerkverbinding in orde aan het te krijgen. Dit lijkt me iets moeilijker dan ik eerst dacht, maar het probleem ligt er vooral in dat ik geen idee heb hoe ik bestanden moet kopieren naar bvb mappen als "usr" of "src"...

Heb zitten te googlen op de kwestie naar wiki's/faq's/tutorials/how to's maar niets gevonden. Dit lijkt me heel sterk een basisvraag en daarom ook mijn verwondering dat ik het niet gevonden heb en/of dat het niet aangegeven zou zijn bij introducties en dergelijke tot Fedora. Enig advies zou welkom zijn. Mocht iemand ook weet hebben van een goed boek die inzicht bied tot Fedora, is deze ook welkom. Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carstijn
  • Laatst online: 09-09 21:23
Om bestanden naar die mappen te kopieeren moet je daar wel rechten voor hebben. Je zal dit dus als root moeten doen met bijvoorbeeld:

"sudo nautilus"

als je het grafisch wil doen, ander gewoon

"sudo mv /van/hier /naar/daar"

wat voor berichten krijg je in je dmesg over je wireless kaart?

(in een terminal: dmesg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KS1987

KS1987

no frills

Vriendelijk bedankt, dit is wat ik krijg over mijn internetverbindingen met het dmesg-commando:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
ADDRCONF(NETDEV_UP): eth0: link is not ready
ACPI: PCI Interrupt 0000:03:00.0[A] -> GSI 17 (level, low) -> IRQ 22
usb 4-2: USB disconnect, address 2
ADDRCONF(NETDEV_UP): wlan0: link is not ready
usb 4-2: new full speed USB device using uhci_hcd and address 3
usb 4-2: configuration #1 chosen from 1 choice
tg3: eth0: Link is up at 100 Mbps, full duplex.
tg3: eth0: Flow control is on for TX and on for RX.
ADDRCONF(NETDEV_CHANGE): eth0: link becomes ready
eth0: no IPv6 routers present

Bij "sudo mv /van/hier /naar/daar" neem ik aan dat dat je bedoelt bvb "[root@localhost ~]# mv /from/usr /to/src" en moet ik dan enkel het file intypen dat ik wens te verplaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je weet dat elk commando met een manual komt, zo ook mv, en dat er talloze beginnerstutorials zijn die o.a. mv uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carstijn
KS1987 schreef op zondag 10 februari 2008 @ 20:11:
Vriendelijk bedankt, dit is wat ik krijg over mijn internetverbindingen met het dmesg-commando:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
ADDRCONF(NETDEV_UP): eth0: link is not ready
ACPI: PCI Interrupt 0000:03:00.0[A] -> GSI 17 (level, low) -> IRQ 22
usb 4-2: USB disconnect, address 2
ADDRCONF(NETDEV_UP): wlan0: link is not ready
usb 4-2: new full speed USB device using uhci_hcd and address 3
usb 4-2: configuration #1 chosen from 1 choice
tg3: eth0: Link is up at 100 Mbps, full duplex.
tg3: eth0: Flow control is on for TX and on for RX.
ADDRCONF(NETDEV_CHANGE): eth0: link becomes ready
eth0: no IPv6 routers present

Bij "sudo mv /van/hier /naar/daar" neem ik aan dat dat je bedoelt bvb "[root@localhost ~]# mv /from/usr /to/src" en moet ik dan enkel het file intypen dat ik wens te verplaatsen?
Je demsg output is niet heel erg hulpzaam, wat voor wifi kaartje hebje? Als het een usb ding is kan je die er even is stopppen als je pc al klaar is met booten, daardoor krijg je aan het einde alleen de nuttige output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

De output van
lspci
is ook altijd handig.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KS1987

KS1987

no frills

Na Fedora wat te laten liggen heb ik gisteren en vandaag schoon schip gemaakt, ik ben erin geslaagd om mijn beeldscherminstellingen aan te passen en mijn draadloos netwerk werkende te krijgen. Ook heb ik gebruik gemaakt van de livna repository. Iedereen vriendelijk bedankt voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanL
  • Laatst online: 26-06 22:08
Fedora heb ik veel gebruikt, Een jaar op mijn werk namelijk elke dag.Als afgeleide van Red Hat moet ik zeggen het voelt goed aan. Het voelt anders wanneer je bijvoorbeeld Kubuntu neemt(De KDE versie van Ubuntu). Dit kan ook komen omdat ik inmiddels goed de weg weet in Fedora en goed overweg kan met Yum.

Op dit moment installeer ik Fedora 9 Alpha om te zien wat het gaat brengen.Ze gaan trouwens wel snel met Fedora ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KS1987

KS1987

no frills

Ik heb momenteel een dual boot met Win Vista en Fedora, mocht ik deze laatste willen verwijderen. Hoe kan ik dit doen, zonder mijn Vista partitie in gevaar te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

De topic warning lezen 8)7

Gewoon dmv fdisk/elk ander partitie programma je linux partities verwijderen, en eventueel met behulp van de vista cd de bootloader weer terug in het mbr zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben al jaren bij Fedora (vroeger RedHat), en bevalt nog steeds uitstekend. Laag energiegebruik, goede packages (zeker met PlanetCCRMA erbij), en echt een open mind.
En niet vergeten dat ze redelijk voorop lopen met nieuwe technieken en software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03 19:08
Fedora is ok. Het is voor mij de eerste distro die alles heeft waardoor ik geen Windows meer nodig heb. En met de PlanetCCRMA kernel en apps kan ik ook nog eens fijn muziek maken. Wat mij betreft is Fedora een goed voorbeeld van een Linux distro die de puberteit aan het ontgroeien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Codeina, het voorheen redelijk nuttige tooltje waarmee Fedora users gewezen werden op legale non-free mogelijkheden om hun video/muziek af te spelen wordt zo gepatched dat deze info hierin niet meer terugkomt.

* Jungian delete zijn gigantische reactie. Hij laat het erbij dat hij getting things done belangrijker vindt dan zeiken over het wel of niet free zijn van bepaalde stukken software. Wat compleet tegen de filosofie van Fedora ingaat ( })).

David Nielsen agrees en wordt (terecht) geflamed. 8)
So, ready to write your next blog post, “David Nielsen, Super Master of the Epic Fail”?
:D

[ Voor 30% gewijzigd door Jungian op 15-03-2008 19:31 . Reden: 30 procentjes alweer ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carstijn
Jungian schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 18:58:
Codeina, het voorheen redelijk nuttige tooltje waarmee Fedora users gewezen werden op legale non-free mogelijkheden om hun video/muziek af te spelen wordt zo gepatched dat deze info hierin niet meer terugkomt.

* Jungian delete zijn gigantische reactie. Hij laat het erbij dat hij getting things done belangrijker vindt dan zeiken over het wel of niet free zijn van bepaalde stukken software. Wat compleet tegen de filosofie van Fedora ingaat ( })).

David Nielsen agrees en wordt (terecht) geflamed. 8)

[...]
:D
Mooi verhaal, voor de mensen die het niet precies gevolgt hebben:
Het is allemaal begonnen met codec buddy: "Codeina" een programmaatje dat bij het ontbreken van codecs gebruikers er op wijst dat deze gekocht moeten worden. Dit programmaatje verwijst naar de codecs van fluendo, een bedrijf dat licenties op codecs verkoopt, en aan gstreamer klust.

oke leuk en aardig, zat in fedora 7 & 8: Toen ontstond er een discussie over de legalitijd van autodownloader, een programmaatje dat data voor games download met opensource engine en closed data. Hier op waren veel reacties tegen codec buddy.

Gelukkig is er livna voor iedereen die in Europa woont waar wij geen software (nog) patenten kennen. Tevens mag iedereen die een mp3 speler of dvd speler heeft al het mp3 codec gebruiken omdat je hier al een licentie voor hebt.(bij mijn weten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_L
  • Niet online

A_L

Ik denk dat ze bij Fedora enigzins in een spagaat zitten aangaande media-ondersteuning. Aan de ene kant kunnen ze opersource multimedia-componenten als xvid, ffmpeg, lame en wat iets meer zij niet meeleveren omwille van patent-problemen. Aan de andere kant brengt codeina media-ondersteuning zonder patent-problemen maar wel weer closed-source/beperkt opensource en sommige gedeelten ook betaald.

Het was ook wel een enigzins vreemde situatie waarin media-ondersteuning alleen via fluendo was te verkrijgen. Alhoewel er ook sprake van was dat andere aanbieders toegang tot het codeina zouden krijgen.

Één lichtpuntje is dat de mp3-plugin blijft. Handig voor beginners, de rest kiest waarschijnlijk voor livna en consorten zoals vanouds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KS1987

KS1987

no frills

BarthezZ schreef op maandag 03 maart 2008 @ 17:58:
De topic warning lezen 8)7

Gewoon dmv fdisk/elk ander partitie programma je linux partities verwijderen, en eventueel met behulp van de vista cd de bootloader weer terug in het mbr zetten.
Inderdaad maar ik heb besloten om Fedora te houden, voor werk en studies moet ik onder Windows werken, dan heb ik liever iets anders om op te staren tijdens mijn vrije tijd. Ook was GRUB verrassend gemakkelijk te configureren met een grafische skin erop. Ik ben nu aan het proberen om Compiz Fusion aan te praat te krijgen onder Fedora. I.v.m. heel dit debat rond "films" af te spelen op Fedora, bij bvb OpenSUSE heb ik al wat meer lopen te klooien om het werkende te krijgen en dan wou hij nog altijd niet, Fedora is nog niet zo erg? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KS1987

KS1987

no frills

Naar aanleiding van de release van Fedora 9, een nieuwe post. Heeft iemand deze alreeds geïnstalleerd en kan iemand de setup launchen in MS Virtual PC? Want ik krijg iedere keer een error en dan reboot hij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:39
Ik heb het vorig weekend geïnstalleerd en de installatie ging perfect. (geen VM)
Trouwens de eerste keer dat een installatie van Fedora in 1x goed ging.

Alleen KDE 4.0 is even wennen. Een aantal basic onderdelen uit 3.5 ontbreken nog, maar het draait wel stabiel.

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
Late reactie.. Maar ik draai inmiddels alweer even Fedora 9... Mijn mening.. teveel beta-software. KDE 4 is nog niet stabiel en mist ook zeker overzicht en functionaliteit. Een echte .0 release dus..

Sinds gister zijn wel de nvidia-drivers uit, wat weer wat meer mogelijkheden brengt..

Ik zou, als je een werkbaar en stabiel systeem wil, nog even bij Fedora 8 blijven.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidolfas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-09 21:40
MrBarBarian schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 14:50:
Late reactie.. Maar ik draai inmiddels alweer even Fedora 9... Mijn mening.. teveel beta-software. KDE 4 is nog niet stabiel en mist ook zeker overzicht en functionaliteit. Een echte .0 release dus..

Sinds gister zijn wel de nvidia-drivers uit, wat weer wat meer mogelijkheden brengt..

Ik zou, als je een werkbaar en stabiel systeem wil, nog even bij Fedora 8 blijven.
Mee eens! Geen idee waarom ze het aan durven om met zoveel beta software te werken.

Als je overigens een ATi kaart hebt en je wil de fglrx drivers gebruiken raad ik je zeker aan nog even op Fedora 8 te blijven draaien. Ik heb de nieuwste ati drivers nu wel aan de praat (zonder 3D), en daar was al een xorg downgrade voor nodig.

i5-10600K | MSI MAG Tomahawk Z490 | Asus DUAL GeForce RTX 3070 OC | Corsair Vengeance 32 GB 3600 Mhz | Noctua NH-D15 Chromax.Black | Corsair RM850x | Fractal Design Meshify S2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afgelopen weekend ben ik aan Fedora begonnen. Versie 9 gedownload, en zo kaal mogelijk geinstalleerd als workstation. Met gui (volgens mij gnome) dus.

Ik gebruikte altijd windows als workstation, maar eigenlijk kan ik dat niet maken als AIX systeem beheerder... Voor mijn webhosting bedrijfje gebruik ik Debian, dus om van alle markten thuis te zijn heb ik voor mn werkstation maar gekozen voor Fedora. Eigenlijk heb ik me er totaal niet in verdiept voor het installeren, en daardoor kom ik nu met een heel irritant probleem. Als ik een schermpje resize, of 3 schermpjes op heb staan en er 1 versleep, loopt alles vast. Nu heb ik een ati videokaart, en uit dit topic maak ik op dat ati kaarten nog beroerder zijn onder linux dan onder windows.

Vanavond dus even fedora 8 downloaden, en in het vervolg nooit, maar dan ook nooit meer ati kaarten kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op maandag 02 juni 2008 @ 10:56:
Afgelopen weekend ben ik aan Fedora begonnen. Versie 9 gedownload, en zo kaal mogelijk geinstalleerd als workstation. Met gui (volgens mij gnome) dus.

Ik gebruikte altijd windows als workstation, maar eigenlijk kan ik dat niet maken als AIX systeem beheerder... Voor mijn webhosting bedrijfje gebruik ik Debian, dus om van alle markten thuis te zijn heb ik voor mn werkstation maar gekozen voor Fedora. Eigenlijk heb ik me er totaal niet in verdiept voor het installeren, en daardoor kom ik nu met een heel irritant probleem. Als ik een schermpje resize, of 3 schermpjes op heb staan en er 1 versleep, loopt alles vast. Nu heb ik een ati videokaart, en uit dit topic maak ik op dat ati kaarten nog beroerder zijn onder linux dan onder windows.

Vanavond dus even fedora 8 downloaden, en in het vervolg nooit, maar dan ook nooit meer ati kaarten kopen...
Je hebt natuurlijk wel een erg gewaagde distributie van Linux geinstallerd met Fedora 9. Dus om nou gelijk de Ati kaarten de grond in te schieten... tja... Ik weet het niet hoor. Ik vind de ondersteuning van nVidia klassen beter, maar met Fedora 9 kan je vandaag de dag geen serieuze zaak beginnen IMHO. ;)

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De opmerking van die ati kaarten kwam niet alleen door mijn kleine fedora avontuurtje. Ook onder Windows crashen de drivers met grote regelmaat. Maar inderdaad, fedora 9 is na een week nog niet echt verstandig om mee te beginnen. Maar toen ik via de fedora site alleen een dvd iso kon vinden voor 8 heb ik maar even totaal iets anders gedaan, en Solaris 10 gedownload... Ook leuk om mee te stoeien, en behoorlijk anders dan linux! :-)
Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
Ook dit is geen kleine vraagjes topic, maak voor vragen een nieuw topic aan !