Ik denk er over na om een externe HDD te kopen, of een behuizing + HDD, maar zit te kijken of ik nu USB of FireWire moet nemen, en S-Ata of IDE. USB kan wel snel, maar wordt dat wel altijd gehaald, die snelheid? En maakt IDE/S-ATA verschil uit? Graag wat tips
De theoretische snelheid van USB (480Mb/s) haal je nooit. Dit omdat je die 480Mb moet delen met alle USB apparaten. Dat is de reden dat ik zelf de voorkeur geef aan firewire, is welliswaar iets trager in theorie (400Mb/s) maar de snelheid ligt in de praktijk veel hoger.
In praktijk is het echter ook zo dat de ext disks nooit zo snel zijn als de interne varianten. Een moderne disk kan zo'n 75MB/s halen, dat is al meer dan de hele bus is bij USB, dus het zal altijd trager zijn.
of je P-ATA of S-ATA neemt maakt niet uit (is beide IDE overigens), snelheid ga je toch niet merken. Maar als je kan kiezen, neem dan S-ATA, dat is nieuwer, dus altijd handiger in de toekomst, mocht je de schijf ooit intern willen geburiken.
In praktijk is het echter ook zo dat de ext disks nooit zo snel zijn als de interne varianten. Een moderne disk kan zo'n 75MB/s halen, dat is al meer dan de hele bus is bij USB, dus het zal altijd trager zijn.
of je P-ATA of S-ATA neemt maakt niet uit (is beide IDE overigens), snelheid ga je toch niet merken. Maar als je kan kiezen, neem dan S-ATA, dat is nieuwer, dus altijd handiger in de toekomst, mocht je de schijf ooit intern willen geburiken.
Firewire is niet altijd overal inzetbaar, als je bij familie of vrienden komt, moet je nog maar kijken of ze wel firewire hebben.
Maar er zit praktisch altijd ook een USB aansluiting op, dus dat is geen probleem.ThinkPadd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 23:24:
Firewire is niet altijd overal inzetbaar, als je bij familie of vrienden komt, moet je nog maar kijken of ze wel firewire hebben.
Kater? Eerst water, de rest komt later
hoeveel USB-apparaten heb je dan allemaal tegelijkertijd in gebruik?? Bij de meeste mensen zullen dat ws. alleen muis + toetsenbord zijn. Kan me niet voorstellen dat die zoveel bandbreedte gebruiken (zou dan makkelijk te testen zijn door tijdens kopieren met de muis te bewegen...).Terw_Dan schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 23:23:
De theoretische snelheid van USB (480Mb/s) haal je nooit. Dit omdat je die 480Mb moet delen met alle USB apparaten.
Denk dat USB toch het meest praktisch blijft qua uitwisselbaarheid met andere pc's. Een firewire-aansluiting is dan natuurlijk mooi meegenomen als dat er ook op zit.
Overigens zou ik bij een externe schijf ook rekening houden met de adapter. Vind het bij die van mij erg onhandig dat je telkens zo'n grote adapter moet meeslepen. En het aansluiten wordt er ook lastiger door omdat je ook telkens een stopcontact moet zoeken. Als ik er nu een zou kopen zou ik een exemplaar kopen die gevoed wordt door USB. Beperking is dan wel weer dat die tot max. zo'n 160GB gaan (2.5" laptop-hd).
Hier is het USB muis en keyboard, cardreader en 2 ext hdds (die nu dus via firewire zitten). Ik heb nog geen benches gedraaid, maar firewire lijkt stukken sneller en stabieler te zijn, dus ik ga het binnenkort even goed benchen, dan kan ik het zo nodig nog gaan onderbouwen met benchesPalomar schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 23:42:
[...]
hoeveel USB-apparaten heb je dan allemaal tegelijkertijd in gebruik?? Bij de meeste mensen zullen dat ws. alleen muis + toetsenbord zijn. Kan me niet voorstellen dat die zoveel bandbreedte gebruiken (zou dan makkelijk te testen zijn door tijdens kopieren met de muis te bewegen...).
Denk dat USB toch het meest praktisch blijft qua uitwisselbaarheid met andere pc's. Een firewire-aansluiting is dan natuurlijk mooi meegenomen als dat er ook op zit.
Op zich houdt je natuurlijk een groot gedeelte van je bandbreedte over voor de disks, maar als je er 2 aan hebt hangen die beide gebruikt worden, dan zit je op max 240Mb/s voor een disk en dat is natuurlijk niet bijster veel.
Daarnaast is het zo dat bijna iedere losse hdd case met firewire ook USB heeft. Dus voor compatibility hoef je dat niet te laten
Externe harddisks via USB hebben in de praktijk maar een overdrachtssnelheid van zo'n 10-20 MB/s. Dat is dus twee tot 5 keer zo langzaam als wat de schijf via IDE of S-ATA doet.
Er bestaan cardreaders waar ook een S-ATA aansluiting aan zit voor het extern aansluiten van een extra harddisks. Als je dit niet wilt (een losse harddisk hier op aansluiten) bestaan er misschien behuizingen voor, of anders neem je een harddisk met zowel USB als FireWire. (Die met alleen USB zijn vaak wel een stuk goedkoper..._
Er bestaan cardreaders waar ook een S-ATA aansluiting aan zit voor het extern aansluiten van een extra harddisks. Als je dit niet wilt (een losse harddisk hier op aansluiten) bestaan er misschien behuizingen voor, of anders neem je een harddisk met zowel USB als FireWire. (Die met alleen USB zijn vaak wel een stuk goedkoper..._
[ Voor 5% gewijzigd door pinockio op 25-08-2007 00:01 ]
Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.
Ik gebruik nu een Etech USB/Esata externe behuizing met een 500gb s-ata Seagate hard drive. Via Esata ging dat ding echt als een trein maar via USB lijkt het wel of er geen snelheid uit te halen is. Even 1 gb met Esata wegschrijven binnen 1 minuut staat alles erop. Maar uit ervaring weet ik dat Firewire ook veel sneller is dan met USB. Alleen je krijgt geen plug en play werking en dat vond ik een nadeel. Je ziet dus niet of je schijf is verbonden. Dat heb ik een paar keer gehad,
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
Ik heb hier een conceptronic ding liggen met USB en Firewire en beide geven gewoon netjes aan dat de schijven verbonden zijn. De behuizing is ruk, maar de controller is prima.itsalex schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 07:28:
Ik gebruik nu een Etech USB/Esata externe behuizing met een 500gb s-ata Seagate hard drive. Via Esata ging dat ding echt als een trein maar via USB lijkt het wel of er geen snelheid uit te halen is. Even 1 gb met Esata wegschrijven binnen 1 minuut staat alles erop. Maar uit ervaring weet ik dat Firewire ook veel sneller is dan met USB. Alleen je krijgt geen plug en play werking en dat vond ik een nadeel. Je ziet dus niet of je schijf is verbonden. Dat heb ik een paar keer gehad,
http://anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3033 eSata voor thuis en op andere computers zonder eSata USB
Het maakt niet uit hoeveel USB apparaten er zijn aangesloten, want een enkel USB apparaat mag gewoon niet de volledige bandbreedte voor zichzelf gebruiken. (dat is zo opgenomen in de USB specs)
Een externe schijf via USB zal tussen de 20 en 25 MB/s kunnen overpompen in de praktijk. Hoe snel FireWire kan durf ik niet te zeggen, maar misschien dat Terw_Dan daar wat meer over kan zeggen
Een externe schijf via USB zal tussen de 20 en 25 MB/s kunnen overpompen in de praktijk. Hoe snel FireWire kan durf ik niet te zeggen, maar misschien dat Terw_Dan daar wat meer over kan zeggen
Dit testje heb ik al eens eerder hier op GoT geplaatst. Heb een Conceptronic PATA behuizing met USB en Firewire aansluiting.
Zie het verschil:

USB

Firewire
In het topic [Ervaringen] Externe harde schijven en behuizingen kun je ook nog genoeg informatie vinden.
Zie het verschil:

USB

Firewire
In het topic [Ervaringen] Externe harde schijven en behuizingen kun je ook nog genoeg informatie vinden.
[ Voor 4% gewijzigd door Speed24 op 25-08-2007 12:23 ]
usb werkt gewoon op de snelheid van het traagste apparaat dat op die poort is verbonden.
Uit genoeg review word vstgesteld dat IEEE1395 gewoon sneller is.
Maar wat maakt het uit,..?
Een externe HD is meestal voor backupsq en sharen, dus snel hoefd hij niet te gaan in princie
Uit genoeg review word vstgesteld dat IEEE1395 gewoon sneller is.
Maar wat maakt het uit,..?
Een externe HD is meestal voor backupsq en sharen, dus snel hoefd hij niet te gaan in princie
Opvallend is ook dat je goed ziet dat firewire je cpu ook veel minder belast. Wat ook wel bekend is.
Esata lijkt me vooral mooi alleen hebben alleen nieuwe desktops het vooral, ik heb het nog niet op laptops gezien.
Esata lijkt me vooral mooi alleen hebben alleen nieuwe desktops het vooral, ik heb het nog niet op laptops gezien.
Voor zover ik weet heeft Packard Bell reeds op 2 nieuwe modellen standaard een eSATA poort.Mr_gadget schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 12:29:
Opvallend is ook dat je goed ziet dat firewire je cpu ook veel minder belast. Wat ook wel bekend is.
Ik dacht dat usb voornamelijk cpu belastend is op tragere computers en dat je op nieuwe(re) krachtigere pc's dit amper merkt of zit ik daar fout?
Ik ben ook op zoek naar een externe HD voor mn laptop, maar ik twijfel nog steeds tussen een Lacie D2 Quadra (usb2, FW400/800, eSATA) en een WD MyBook Pro (zonder eSATA). Hoewel ik geen FW800 of eSATA poort op mn laptop heb, vraag ik me af of de 2 andere interfaces de volgende jaren standaard worden zoals usb2 nu is of eerder op de achtergrond blijven (zoals momenteel). Heeft iemand daar een idee van? Heb FW800 voorlopig enkel nog maar bij Apple gezien.
hmm, bedankt voor alle info! Ik weet niet of de meerprijs voor firewire de moeite waard is, aangezien ik er maar 1 keer allemaal ISO's, een backup en andere belangrijke zut op zet, en vanaf dat moment eigenlijk alleen maar er van moet lezen ipv schrijven. Het is natuurlijk mooi als dit snel kan, maar ik weet niet of het die meerprijs waard is. Ik kom iig een hoop verder met deze info en vooral met die screenies!
De meerprijs is iets van 2€ ofzo, dat zou ik er iig WEL voor over hebbenmaarud schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 16:12:
hmm, bedankt voor alle info! Ik weet niet of de meerprijs voor firewire de moeite waard is, aangezien ik er maar 1 keer allemaal ISO's, een backup en andere belangrijke zut op zet, en vanaf dat moment eigenlijk alleen maar er van moet lezen ipv schrijven. Het is natuurlijk mooi als dit snel kan, maar ik weet niet of het die meerprijs waard is. Ik kom iig een hoop verder met deze info en vooral met die screenies!
zag dat een sweex 2,5" ide met usb 10 euro was, eentje met firewire 20 euro 
Of eentje van 74 van LaCie Porsche 80GB FireWire....
Maar IDE is dus wel snel genoeg? En die Porsche LaCie heeft maar 5400rpm, maakt dat wat uit?
Maar IDE is dus wel snel genoeg? En die Porsche LaCie heeft maar 5400rpm, maakt dat wat uit?
[ Voor 15% gewijzigd door maarud op 25-08-2007 16:31 ]
IDE is snel zat, zo'n schijf haalt toch makkelijk 75MB/s en dat past niet eens in de 480Mb/s die USB kan leveren.maarud schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 16:30:
zag dat een sweex 2,5" ide met usb 10 euro was, eentje met firewire 20 euro
Daarbij, wil je alleen de behuizing, of een kant en klaar ding? En wil je een notebook disk of een standaard disk (dus 2.5" of 3.5")? Je kunt wel een 2.5" ding kopen, maar als je een 3.5"hdd hebt gaat dat natuurlijk niet
]
En een 5400rpm disk is ook al snel zat, die hebben wel een iets lagere doovoersnelheid dan de 7200rpms, maar dat is geen issue in dit geval.
[ Voor 9% gewijzigd door TERW_DAN op 25-08-2007 17:22 ]
Ik heb ongeveer een jaar geleden een Lacie 400GB firewire harddisk gekocht. Met alleen firewire-aansluitingen (een 400 en 800 firewire aansluiting). De Firewire 800 is welliswaar heel snel, maar de snelheid was achteraf toch niet zo belangrijk.
Nu wil ik een kleine Nas aanschaffen en kan ik mijn Lacie harddisk niet gebruiken, omdat er geen Nas bestaat die Firewire ondersteund. Ik heb nu dus wel spijt dat ik niet voor een Lacie tripple interface heb gekozen (deze was toen € 10 duurder).
Nu wil ik een kleine Nas aanschaffen en kan ik mijn Lacie harddisk niet gebruiken, omdat er geen Nas bestaat die Firewire ondersteund. Ik heb nu dus wel spijt dat ik niet voor een Lacie tripple interface heb gekozen (deze was toen € 10 duurder).
Mijn advies is FireWire (, ongeacht FW 400 of 800). Het voordeel van FireWire is dat je in de toekomst makkelijker meerdere externe schijven aan elkaar kan knopen, terwijl met usb zit je aan het max aantal poorten op je laptop, of je hebt al een usb hub nodig.
Ik gebruik momenteel zelf een FireWire 800 schijf van LaCie, en dat werkt rete snel op mijn MacBook Pro. (maar je moet natuurlijk wel FW800 hebben...)
Ik gebruik momenteel zelf een FireWire 800 schijf van LaCie, en dat werkt rete snel op mijn MacBook Pro. (maar je moet natuurlijk wel FW800 hebben...)
Dan breek je em toch gewoon open en gebruik je de schijf die erin zit? LaCie is niets meer dan een labelplakker hoor...corival schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 22:48:
Ik heb ongeveer een jaar geleden een Lacie 400GB firewire harddisk gekocht. Met alleen firewire-aansluitingen (een 400 en 800 firewire aansluiting). De Firewire 800 is welliswaar heel snel, maar de snelheid was achteraf toch niet zo belangrijk.
Je moet je afvragen wat je belangrijk vindt:
- Compatibilieteit: USB + SATAII (omdat de controller dan al SATAII schijven aankan)
- Snelheid: Firewire of eSata
- Prijs: USB
- Futureproof: SATA schijf intern
- Mobiliteit: 2,5 inch
- Opslagcapaciteit: 3,5 inch
- Compatibilieteit: USB + SATAII (omdat de controller dan al SATAII schijven aankan)
- Snelheid: Firewire of eSata
- Prijs: USB
- Futureproof: SATA schijf intern
- Mobiliteit: 2,5 inch
- Opslagcapaciteit: 3,5 inch
thanx!
Zie dat een lacie HDD van 80GB, 5200rpm en 8mb cache 72 euro is, en eentje met 160gb, 7200rpm maar 2mb cache 79,- is. Is het verstandig om voor de 8mb te gaan, of zeg je doe toch maar de ruimte en het lukt wel met 2mb? Ik ben met 80gb al blij, 80gb erbij voor 7 euro is natuurlijk mooi meegenomen....
Zie dat een lacie HDD van 80GB, 5200rpm en 8mb cache 72 euro is, en eentje met 160gb, 7200rpm maar 2mb cache 79,- is. Is het verstandig om voor de 8mb te gaan, of zeg je doe toch maar de ruimte en het lukt wel met 2mb? Ik ben met 80gb al blij, 80gb erbij voor 7 euro is natuurlijk mooi meegenomen....
Cache maakt weinig uit, hoewel 8 wel erg prettig is. Ik neem aan dat je hier 2.5" disks bedoelt? Anders dan is het wel heel erg duur (voor 79€ kun je onderhand al 320GB hebben incl behuizing, voor een paar euro meer al 500GB).maarud schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 10:41:
thanx!
Ik heb een paar geleden bij mr@ een lege behuizing gekocht voor 35 euro, die zowel USB2 als firewire aansluiting heeft. Zelf een IDE schijf, inmiddels 500gb, ingebouwd. Werkt perfect. Op mijn eigen systeem gebruik ik firewire. Bij anderen, als ze geen firewire hebben, USB.
Ik heb ook even gecheckt, en ik kan idd beter een 3,5" oid behuizing kopen voor 25 euro met FireWire en USB2.0 en nog een IDE HDDtje erbij, van 160/250GB, zit je op 70 euro, en heb je toch een mooi schijfje
@ Webmail: Staat er een maximum op het koppelen van externe schijven via FW? Ik ben ook op zoek naar een externe schijf (laptopschijf raakt vol), maar ik twijfel nog tussen 1 WD MyBook Premium/Pro 1TB exemplaar of gewoon 2 WD Premium/Pro schijven van 500GB of gewoon een Lacie. Weet jij toevallig op Lacie echt zulke rommel is en ofdat FW 800 backwards compatibel is met FW400?webmail schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 23:09:
Mijn advies is FireWire (, ongeacht FW 400 of 800). Het voordeel van FireWire is dat je in de toekomst makkelijker meerdere externe schijven aan elkaar kan knopen, terwijl met usb zit je aan het max aantal poorten op je laptop, of je hebt al een usb hub nodig.
Het is backwards compatible ja, maar dan moet je wel een verloopkabeltje hebben, want een FireWire 800 poort is anders dan een 400 poort.
Ik zie dat er uitvoeringen zijn met voeding en zonder, is het belangrijk dat er voeding bij zit (3,5")?
Zo ja, dan lijkt me dit wel een leuk dingetje
Een 3.5" is er niet zonder voeding, dus als je een 3.5" disk wilt pakken heb je sowieso iets met een adapter eraan.maarud schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 17:50:
Ik zie dat er uitvoeringen zijn met voeding en zonder, is het belangrijk dat er voeding bij zit (3,5")?
kijk, toch wel aardig veel zonder voeding. Misschien hebben ze daardoor 2 firewireaansluitingen?
Verwijderd
Bedenk wel dat als je vaak op andere pc's zit dat niet iedere pc een firewire aansluiting heeft, maar iedere pc heeft wel usb.
vandaar die dual usb2.0/ffirewire die elke behuizing met firewire zowat heeftVerwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 18:43:
Bedenk wel dat als je vaak op andere pc's zit dat niet iedere pc een firewire aansluiting heeft, maar iedere pc heeft wel usb.
Die hebben allemaal een voeding eraan hangen. Enkel 2.5"jes kun je zonder voeding voeding, dat kan nog via 2 USB poorten.maarud schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 18:37:
kijk, toch wel aardig veel zonder voeding. Misschien hebben ze daardoor 2 firewireaansluitingen?
Dat ze 2 firewire aansluitingen hebben is omdat je de drives dan kunt doorlussen
dus ook als er in de pricewatch staat geen voeding, zit er toch iets bij, desnoods via de ps/2 poort oid? Anders ga ik voor die gigapod II denk ik
Bij 3.5" altijd een externe adapter. Nooit enkel via USB, PS/2 of firewire. Zo'n Gigapod is op zich een prima dingetje en zeker niet duur. Heb zelf de Gigapod III (die is enkel USB) en dat werkt allemaal prima.maarud schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 17:45:
dus ook als er in de pricewatch staat geen voeding, zit er toch iets bij, desnoods via de ps/2 poort oid? Anders ga ik voor die gigapod II denk ik
Kan iemand me vertellen welke kabel ik nodig heb om de firewire 400 poortje van mijn HP laptop (dv9064ea) te koppelen aan een gewone firewire 400 poort aub?
Dat hangt af van wat voor poort je hebt. Je hebt 6 pins en 4 pins firewire. 6 pins is groot waarvan de ene kant 3 hoekig is, de andere is gewoon plat. Dus je hebt een 6-6, 6-4 of 4-4 kabel nodig, afhankelijk van je aansluitingen.CarLL schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 23:42:
Kan iemand me vertellen welke kabel ik nodig heb om de firewire 400 poortje van mijn HP laptop (dv9064ea) te koppelen aan een gewone firewire 400 poort aub?
Okj, bedankt! Ik heb ondertussen gevonden dat ik een 4-pins naar 6-pins firewire kabel nodig heb om m'n externe schijf aan te koppelenTerw_Dan schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 23:53:
[...]
Dat hangt af van wat voor poort je hebt. Je hebt 6 pins en 4 pins firewire. 6 pins is groot waarvan de ene kant 3 hoekig is, de andere is gewoon plat. Dus je hebt een 6-6, 6-4 of 4-4 kabel nodig, afhankelijk van je aansluitingen.
Jep, dat is inderdaad de juiste kabel.
En voor wat betreft dat voeding/adapter verhaal.
Reken dat een gemiddelde 3,5" HDD ongeveer 25Watt verbruikt.
1 USB poortje kan max. 0,5Ampere x 5 Volt = 2,5 Watt leveren. Zou dus betekenen dat je 10 USB poorten zou moeten aansluiten op die casing om hem zonder adapter werkend te krijgen...
En voor wat betreft dat voeding/adapter verhaal.
Reken dat een gemiddelde 3,5" HDD ongeveer 25Watt verbruikt.
1 USB poortje kan max. 0,5Ampere x 5 Volt = 2,5 Watt leveren. Zou dus betekenen dat je 10 USB poorten zou moeten aansluiten op die casing om hem zonder adapter werkend te krijgen...
iets heel anders, maar als je een externe schijf overweegt vanwege offline backup of omdat je geen ruimte meer hebt in je kast is dit ook een leuke optie.

volle snelheid van je sata schijf, hot plugging en vanaf de 2e schijf erg goedkoop.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het fysiek wat eng vind om hem te verwijderen, maar met wat beleid lukt dat prima.

volle snelheid van je sata schijf, hot plugging en vanaf de 2e schijf erg goedkoop.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het fysiek wat eng vind om hem te verwijderen, maar met wat beleid lukt dat prima.
Pagina: 1