DTS 5.1 kwaliteit achterspeakers

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik krijg mijn Cambridge Audio DVD89 binnen waarmee de mogelijkheid word geopend om SACD en DVD Audio af te spelen.
Nu heb ik een Cambridge Audio 540R V2 receiver, 2 x B&W M1, een Mission C7 center en een REL Quake II sub staan maar ik vraag me af in hoeverre de kwaliteit van de achterspeakers op een hoog niveau moeten zijn.
Voor films e.d. worden ze slechts voor effecten gebruikt maar hoe zit dat met SACD en DVD audio (DTS 5.1 ed..) ? Ik zat te denken om de B&W VM1's te gebruiken voor de achterkanalen.
Maar ik heb ook een paar KEF's iQ5 zuilen aangeboden gekregen als fronts, zodat ik de M1's kan verhuizen naar achteren. Ik weet alleen niet of de combi B&W, Cambridge en KEF goedgaat. Dus als iemand ervaring heeft met iets dergelijks hoor/lees ik dat graag.

edit:
Die Cambridge Audio DVD89 is echt een pareltje hoor. Aanradertje

[ Voor 5% gewijzigd door regmaster op 25-08-2007 12:17 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:40
Bij films wordt het niet enkel voor effecten gebruikt, maar veel meer voor atmosferen, akoestieken en muziek. Ook zo nu en dan een spoteffect. Sja, de kwaliteit, het is het eerste waar men op zou besparen. Dat komt niet ten goede aan de geluids track, maar je gaat geen kritische dingen missen. Je kunt ook hele goede rearspeakers hebben maar heel verrot hebben opgesteld, dan schiet je er nog niks mee op.
Als de klankkleur van de rears behoorlijk overeen komt met de frontspeakers en je ze degelijk hebt opgesteld dan ben je al een heel eind.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Mr. Dave
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-02 16:06
Ik luister zelf momenteel veel SACD's, Pink Floyds-dark side of the moon _/-\o_ 5.1 multichannel sacd is een belevenis. Als je veel SACD's of DVD-audio gaat luisteren dan is het zeker aan te raden om je met 5 volwaardige speakers te omringen. Het nadeel van goede achterspeakers merk ik bij het kijken naar TV. Het geluid van veel TV-zenders is volkomen waardeloos, ik hoor dan een vervelende overspraak over mijn achterluidsprekers (je moet wel je oor naast de speaker houden om het te horen). Overigens is het bij het kijken van een DVD ook geweldig om de effecten van DTS of DD over twee goede achterspeakers te horen.

I'm sorry Dave, I'm afraid I can't do that.

• regmaster
  • Niet online
[quote]Mr. Dave schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 15:28:
Ik luister zelf momenteel veel SACD's, Pink Floyds-dark side of the moon _/-\o_ 5.1 multichannel sacd is een belevenis. Als je veel SACD's of DVD-audio gaat luisteren dan is het zeker aan te raden om je met 5 volwaardige speakers te omringen. Het nadeel van goede achterspeakers merk ik bij het kijken naar TV. Het geluid van veel TV-zenders is volkomen waardeloos, ik hoor dan een vervelende overspraak over mijn achterluidsprekers (je moet wel je oor naast de speaker houden om het te horen). Overigens is het bij het kijken van een DVD ook geweldig om de effecten van DTS of DD over twee goede achterspeakers te horen.
[/quote

Thanks, ik moet nog een SACD ff lenen/kopen om te horen wat het brengt t.o.v. de normale CD (althans een goede opname), en natuurlijk die zes kabels gaan aansluiten.

• Mr. Dave
Ik heb ook een aantal mooi opgenomen DTS of DD DVD's het geluid hiervan doet niet onder voor SACD. Overigens luister ik CD's bij voorkeur over de fronts in stereo dus.

• regmaster
  • Niet online
Mr. Dave schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 12:39:
Ik heb ook een aantal mooi opgenomen DTS of DD DVD's het geluid hiervan doet niet onder voor SACD. Overigens luister ik CD's bij voorkeur over de fronts in stereo dus.
Ik heb vanmiddag een set B&W CM1's gekocht.
Had de KEF iQ5 ook geluisterd maar die konden echt niet op qua geluidsbeeld tegen deze kleine 'reuzen'. Tjonge, wat een geluid.
Zal binnenkort voor de M1's de stands gaan bestellen, dan kunnen ze naar 'achteren'. Staat er direct ook een brok kwaliteit in de achterkant.
Maar stereo heeft ook mijn voorkeur hoor, zeker nu...
Ik heb o.a. een Denon Gold Cd van Mahlers 5e, is zo'n 24 karaats gouden CD en heel muzikaal opgenomen. Man, het leek alsof ik in de zaal zat. Hiervan ben ik benieuwd hoe een SACD zou klinken in 5.1 opstelling, dat moet helemaal kippevel zijn.
Overigens klinkt nu alles gewoon 'lekker'.

Hoe is het trouwens met je DVD speler afgelopen? Jij had toch dat HDMI probleem met een Onkyo DVD speler?

[ Voor 5% gewijzigd door regmaster op 08-09-2007 20:09 ]

• Mr. Dave
Ik sta telkens op het punt om de speler terug naar de winkel te brengen, ik heb een aantal sacd's die bijna altijd goed werken en een paar die vrijwel altijd problemen geven. Uiteindelijk wordt vrijwel alles toch herkend na een reset van de speler. De probleem-SACD's geven bij vrienden van me ook probleempjes, de speler is dan langer dan normaal aan het zoeken voordat ze worden herkend.

Ik kom er niet echt achter wat nu precies de orzaak van het probleem is. Ik heb wel de indruk dat er ergens een bug in de firmware zit, die samenhangt met het HDMI gebeuren.

Cd's, DVD's en DVD-audio geven geen problemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Mr. Dave op 08-09-2007 23:47 ]

Pagina: 1