Tweakers.net-redactie per definitie anti-Apple?

Pagina: 1
Acties:
  • 214 views sinds 30-01-2008

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-12-2025
Het valt me op de de redactie van Tweakers.net steeds vaker alles wat met Apple te maken heeft zo plaatst dat het altijd negatief uit komt?

Voorbeelden:
redactieblog: Apple iPhone: geen nieuws is goed nieuws? door René Wichers
nieuws: Apple geeft korting op 'ongewenste' iPhones door Olaf van Miltenburg

Waar ligt dit aan? Een redactielid moet toch neutraal zijn? Ok, misschien niet voor de redactieblog, maar het geeft wel aan hoe bevooroordeeld de leden zijn, toch?

En waar ik me ook aan stoor is dat heel veel Tweakers.net leden blindelings ongegronde kritiek uit een artikel of blogpost aanneemt als waar en vrolijk mee (of tegen) begint te blaten?

Waarom deze anti Apple sfeer op de Tweakers.net frontpage?

Verwijderd

Was mij inderdaad ook al opgevallen ja. Ik denk dat het is van dat het apple apparatuur niet echt "getweaked" kan worden, en het is kant-en-klaar. Snap het zelf ook niet zo, maar ik zie het niet echt veranderen denk ik in de toekomst :o

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-02 00:22

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Heb je in al die berichten over apple maar 1 negative kunnen vinden? Ik heb persoonlijk niet het idee dat er negatief geschreven wordt over apple.

Bedenk trouwens dat een redactieblog niet een nieuwsbericht is, maar meer een collumn. In een collumn is de mening van de schrijver juist wel belangrijk.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wanneer deze onderbouwd wordt is dat natuurlijk prima.. ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-02 15:48

weebl

YARR!

Dat is denk ik hoe jij het ervaart. Ik vind het opzich wel meevallen hoor. Je mag wat mij betreft best wat kritisch zijn tegenover een fabrikant als Apple, die zichzelf toch wel erg goed vindt. En iemand van een redactie hoeft echt niet neutraal te zijn hoor. Elke krant heeft ook een bepaalde "kleur". Zo is het NRC redelijk rechts en bedoeld voor de hoger opgeleide mensen, en zo is de Volkskrant weer redelijk links. Dit is ook allemaal terug te zien in de artikelen die ze plaatsen. Hetzelfde geldt voor T.net. Zij hebben een bepaalde mening over apple, en laten die enigzins doorschemeren in het artikel.

Als je het er niet mee eens bent is dat prima, dan zou je bijvoorbeeld een discussie kunnen proberen te beginnen op dit forum ;)

• Pavla
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-02 14:15
Ik geloof niet dat dit de algehele tendens is bij de T.net redactie. Ik geloof zelf dat ze het algehele beeld in de media, wat soms wat gehyped is, proberen te nuanceren door een kritische noot neer te zetten.
Bovendien, je zegt het zelf al, is het ene artikel geplaatst binnen het redactieblog en wordt goed uiteengezet waarom ze niet meedoen met iPhone release hype. Het andere artikel spreekt over 'ongewenste' iPhones omdat het om teruggebrachte iPhones gaat die door mensen waren ingekocht maar die ze niet op ebay kwijt konden. De iPhones zijn niet 'ongewenst' omdat ze slecht functioneerden.

Al met al geloof ik dat het wel meevalt met de negatieve berichtgeving rond producten van Apple.

Trots lid van [DPC] Team Boonanza @ SoB - Bezoek pwnshop.nl!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:35
En wat is de reden dat je dit in Apple Talk post en niet in Frontpage Algemeen?

The devil is in the details.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Discussies over de frontpage horen Frontpage Algemeen :)

Move APL -> FA dus.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Overigens ben ik het wel eens met de topicstarter dat de toonzetting in nieuws: Apple geeft korting op 'ongewenste' iPhones op z'n minst vreemd is. Sinds wanneer betekent "refurbished" "ongewenst" :? Het zijn gewoon producten die zijn teruggestuurd omdat er iets aan mankeerde die vervolgens gerepareerd zijn en als zodanig worden verkocht. Dat gebeurt ook bij accu's, computers en andere spullen, dus hoe bijzonder is het dat het voor iPhones ook geldt?

Heb zelf niet het idee dat T.net uitgesproken anti-apple is. Twee voorbeelden vind ik ook wat mager.

[ Voor 8% gewijzigd door dawuss op 23-08-2007 11:19 ]

micheljansen.org

Verwijderd

Anti Apple? Last time I checked hebben ze tot nu toe voor elke kleine hardware-upgrade of rumor een nieuws-item gepubliceerd, iets dat ik van Dell of HP niet kan zeggen. Ik zou zelf het omgekeerde zeggen. :)

• Slagroom
Hahn schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 11:11:
En wat is de reden dat je dit in Apple Talk post en niet in Frontpage Algemeen?
Om te voorkomen dat vooral weer de 'meelopers' blindelings mee (of juist tegen?) gaan blaten.
dawuss schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 11:15:
Heb zelf niet het idee dat T.net uitgesproken anti-apple is. Twee voorbeelden vind ik ook wat mager.
Het zijn ook de reacties op die berichten, wat dat betreft; voorbeelden genoeg :)
Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 11:16:
Anti Apple? Last time I checked hebben ze tot nu toe voor elke kleine hardware-upgrade of rumor een nieuws-item gepubliceerd, iets dat ik van Dell of HP niet kan zeggen. Ik zou zelf het omgekeerde zeggen. :)
Dat vindt ik ook vreemd. Het -lijkt- dat iedereen tegen Apple is maar er wordt met regelmaat over Apple geschreven en nog vreemder, deze berichten lijken de meeste reacties op te wekken.

Soms, maar dat is hopelijk een belachelijke gedachte, lijkt het wel eens dat veel mensen uit afgunst op Apple en haar producten afgeven.

[ Voor 13% gewijzigd door Slagroom op 23-08-2007 11:21 ]

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:31
Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 11:16:
Dat doet vrijwel elke techsite tegenwoordig. Dat is meer de verdienste van Apple. Alhoewel, Dell volgens mij ook behoorlijk wat aandacht krijgt op de FP. Verder ben ik het eens met Dawuss, de draai die Tweakers geeft aan 't nieuwsitem is wel erg vreemd te noemen.
In het streven om tegen het eind van de maand een miljoen iPhones verkocht te hebben, biedt Apple tweedehands modellen met korting aan. Het gaat om iPhones die ontevreden gebruikers terugstuurden naar de fabrikant.
Maar misschien dat iemand van de FP kan verklaren waar deze twee veronderstellingen vandaan komen?

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
Naar mijn inziens gaat het hier vooral weer over het korte lontje van Apple gebruikers. Kritiek dulden ze niet of nauwelijks en 2 slechte artikelen op een rij is de gigantische druppel die de erg kleine emmer doet overlopen. Ik zie dan ook niks mis met de artikelen en over MS of (voer hier een bedrijf in) wordt ook zo vaak slecht of al dan niet slechter geschreven dus ik denk dat dit een gevalletje kort lontje is. :)
Hoedje schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 11:20:
[...]

Dat doet vrijwel elke techsite tegenwoordig. Dat is meer de verdienste van Apple. Alhoewel, Dell volgens mij ook behoorlijk wat aandacht krijgt op de FP. Verder ben ik het eens met Dawuss, de draai die Tweakers geeft aan 't nieuwsitem is wel erg vreemd te noemen.

[...]

Maar misschien dat iemand van de FP kan verklaren waar deze twee veronderstellingen vandaan komen?
In de keynote was dat de verwachting van Apple. :)

[ Voor 40% gewijzigd door DaannO op 23-08-2007 11:24 ]

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je zult echt met meer voorbeelden moeten komen. Een artikel en een blog duiden uiteraard niet op een trend.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Hahn
Slagroom schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 11:20:
[...]

Om te voorkomen dat vooral weer de 'meelopers' blindelings mee (of juist tegen?) gaan blaten.
Dus dan post je het maar in het forumdeel waar alle Apple-gebruikers komen en maar weinig andere gebruikers..?
[...]

Het zijn ook de reacties op die berichten, wat dat betreft; voorbeelden genoeg :)
Wat er in die reacties staat heeft weinig tot niks met onze redactie te maken natuurlijk.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Tsja, ik vind niet dat je de "kleur" van een nieuwssite moet beoordelen aan de hand van de reacties. Bovendien: Tweakers.net kent een vrij open modereersysteem waarmee je zelf kunt meewerken aan de strijd tegen ononderbouwde flames.

Als er daarentegen inderdaad met regelmaat persoonlijke meningen (of die nu positief of negatief zijn) doorklinken in artikelen zou dat getuigen op slechte journalistiek en dat vind ik eigenlijk veel belangrijker :)

micheljansen.org

• Slagroom
Hahn schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 11:25:
Dus dan post je het maar in het forumdeel waar alle Apple-gebruikers komen en maar weinig andere gebruikers..?
Ja, inderdaad, heb het overwogen om hem hier te plaatsen maar gezien het onderwerp en vooral de gevoeligheid (anti-Appel mensen gaan over de rooie als je hun op hun instelling wijst (net als pro Apple mensen trouwen :) )) leek het me beter om dit in -ons- Apple hoekje te plaatsen.
Hahn schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 11:25:
Wat er in die reacties staat heeft weinig tot niks met onze redactie te maken natuurlijk.
Als je mijn berichten leest zie je dat ik niet alleen op de redactie doel

Ik denk dat ik wat genuanceerder moet zijn, daarom:
Enkele lieden van de Tweakers.net redactie per definitie anti Apple?

[ Voor 10% gewijzigd door Slagroom op 23-08-2007 11:36 ]

• Hahn
Slagroom schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 11:30:
[...]

Ja, inderdaad, heb het overwogen om hem hier te plaatsen maar gezien het onderwerp en vooral de gevoeligheid (anti-Appel mensen gaan over de rooie als je hun op hun instelling wijst (net als pro Apple mensen trouwen :) )) leek het me beter om dit in -ons- Apple hoekje te plaatsen.
Maar het is kritiek op -onze- FP, dus dan hoort het hier ;)
[...]

Zowel de titel als de eerste driekwart van je startpost gaat expliciet over de redactie. Er staat verder 'dat je je ook ergert aan..', maar dat lijkt me niet de hoofdmoot van je post.

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:31
DaannO schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 11:23:
In de keynote was dat de verwachting van Apple. :)
Nee, dat bedoel ik natuurlijk niet :). De twee veronderstelling zijn:
1) Apple verkoopt tweedehands iPhones om aan de 1 miljoen te komen (op zich wel correct, maar in deze toonzetting impliceert het dat Apple alle zeilen moet bijzetten om de verkoopverwachting te behalen, terwijl Apple dit met alle producten doet).
2) Refurbished iPhones zijn teruggestuurd door klanten die ontevreden zijn (dit is natuurlijk incorrect, zoals ook al in het artikel aangegeven wordt, daarbij zoals Dawuss al aangeeft, betekent refurbished heel iets anders ;))

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• P_de_B
  • Niet online
Slagroom schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 11:30:
[...]

[...]
Als je kritiek hebt op de berichtgeving van de redactie moet je dat niet in 'jullie' hoekje doen. Dat is natuurlijk een rare manier van werken. Het lijkt er op dat je alleen uit bent op instemmende reacties, en daarom uit voorzorg het artikel niet in FA plaatst. Nogmaals nodig ik je uit met voorbeelden te komen :)
En daar is niets aan te doen. Iedereen is uiteraard vrij zijn mening te geven. Excessen worden door het moderatiesysteem of een moderator opgelost.

• Robin
  • Niet online
Volgens mij hangen jullie teveel waarde aan de titel. Zoals bekend is moet een titel niet alleen aangeven waar het bericht over gaat, maar tegelijkertijd ook lezers overhalen om het bericht te lezen. Gezien de reeks van nieuwsberichten de afgelopen maand (http://tweakers.net/archieven/tag/apple) kan ik mij goed voorstellen dat de redactie een twist heeft gegeven aan de titel, niet te vergeten dat 'ongewenst' tussen enkele aanhalingstekens staat. Immers, iPhone-gebruikers die niet tevreden zijn met hun mobiele telefoon kunnen die terugsturen naar Apple, en kunnen dus gezien worden als 'ongewenst en worden door Apple verkocht via hun refurbished-programma waar ook de gerepareerde iPhones onder vallen.

Ik kan gerust aangeven dat Tweakers.net geen negatieve blik op Apple heeft, ook niet de redactie. Anders hadden we niet eens Apple Talk en als we Apple-nieuws zouden brengen dan zat daar geheid wel een zeer negatieve smaak aan vast.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Het Powermodteam is louter Apple-powered. :) En ik heb iig geen echte indruk van een bias tegen Apple. Natuurlijk zit er wel eens wat vervelends tussen maar da's een afwijking van het gemiddelde, zoals het ook de andere kant opkan.

Dan is er wel een detail dat je een refurbished (misschien zelfs ongeopende verpakking) niet echt als tweedehands dus rotzooi moet neerzetten. Als het al tweedehands is, je krijgt wel 100 euro korting. Maar dat is een detail dat je in FA kan aanstippen in plaats van een patroon ontdekken.

Een redactieblog over Vista zou bv tegengas zijn in het kader van dat iPhone-ding.

• Slagroom
Stel dat een bericht op Tweakers.net wordt wel erg suggestief geschreven, wordt de schrijver hier dan door andere redactieleden op gewezen?

• Hahn
Daar zal op voorhand al wat van/over worden gezegd dan, want nieuwsposts worden altijd minimaal door één ander redactielid gecontroleerd voordat het online gaat.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Slagroom schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 12:00:
Stel dat een bericht op Tweakers.net wordt wel erg suggestief geschreven, wordt de schrijver hier dan door andere redactieleden op gewezen?
Dan staat er in no-time een topic in FA dus hoeven de overige redactieleden het niet eens te doen. Kritiek van users komt niet vanzelf aanwaaien en suggestieve dingen vallen gewoon op.

en ja, achter de schermen kan ook gereld worden.

Verwijderd

aannames van "ongewenst" c.q niet ongewenst vindt ik niet echt proffessioneel lijken..,

als je ziet hoe druk de mods altijd bezig zijn het allemaal een beetje netjes en vooral eerlijk te houden..

dan vind ik inderdaad zulke artikelen(niet alleen apple) een vieze emmer sop op de schoongeboende vloer..

iedereen porbeert er wat van te maken, en op de frontpage word dat een beetje verwaarloosd naar mijn idee, daarbij komt nog dat een goede schrijver geen overduidelijke titel nodig heeft, die credits dat ze het hele bericht lezen moeten ze verdienen... zoveel users. die het toch wel lezen, ook al zet je er alleen apple in...

ik vindt dat daar inderdaad wel wat neutraler verwoord kan worden in sommige gevallen...

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 12:13:
iedereen porbeert er wat van te maken, en op de frontpage word dat een beetje verwaarloosd naar mijn idee
en bedankt he :/
, daarbij komt nog dat een goede schrijver geen overduidelijke titel nodig heeft, die credits dat ze het hele bericht lezen moeten ze verdienen
wat bedoel je hier nou precies? dat een goede schrijver toch wel gelezen wordt, ook zonder titel? Dat is althans wat ik ervan begrijp, en dat gaat misschien op voor boeken, maar ab-so-luut niet voor nieuws ;)

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Slagroom schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 11:02:
Het valt me op de de redactie van Tweakers.net steeds vaker alles wat met Apple te maken heeft zo plaatst dat het altijd negatief uit komt?

Voorbeelden:
redactieblog: Apple iPhone: geen nieuws is goed nieuws? door René Wichers
nieuws: Apple geeft korting op 'ongewenste' iPhones door Olaf van Miltenburg

Waar ligt dit aan? Een redactielid moet toch neutraal zijn? Ok, misschien niet voor de redactieblog, maar het geeft wel aan hoe bevooroordeeld de leden zijn, toch?

En waar ik me ook aan stoor is dat heel veel Tweakers.net leden blindelings ongegronde kritiek uit een artikel of blogpost aanneemt als waar en vrolijk mee (of tegen) begint te blaten?

Waarom deze anti Apple sfeer op de Tweakers.net frontpage?
De redactie van Tweakers.net heeft over alle bedrijven en onderwerpen een mening. Bij het schrijven is de mening van de redacteur echter ondergeschikt. De auteur dient te allen tijden neutraal te berichten. Dit is ook wat de redactie doet. De vrijheid die een redacteur hierbij wel heeft, krijgt en neemt is om met de kop te spelen. De kop zorgt er immers voor dat, in combinatie met een intro, lezers weten waar het over gaat. Door de kop nog prikkelend te maken ook, nodig je als redactie je lezers als het ware uit verder te lezen. In de bewuste nieuwskop waaraan jij refereert staat het woord ongewenste bijvoorbeeld al tussen quotes.

Verwijderd

Wilbert de Vries schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 16:13:
[...]

De redactie van Tweakers.net heeft over alle bedrijven en onderwerpen een mening. Bij het schrijven is de mening van de redacteur echter ondergeschikt. De auteur dient te allen tijden neutraal te berichten. Dit is ook wat de redactie doet. De vrijheid die een redacteur hierbij wel heeft, krijgt en neemt is om met de kop te spelen. De kop zorgt er immers voor dat, in combinatie met een intro, lezers weten waar het over gaat. Door de kop nog prikkelend te maken ook, nodig je als redactie je lezers als het ware uit verder te lezen. In de bewuste nieuwskop waaraan jij refereert staat het woord ongewenste bijvoorbeeld al tussen quotes.
En ik vind een dergelijke topictitel ("'ongewenste' iPhones") totaal niet negatief, het nodigt mij juist uit tot het lezen van het artikel.. Ongewenst, hoe zullen ze dat bedoelen? Toch maar even lezen...

En als ik dat artikel zo lees zie ik er helemaal niks negatiefs in, je kunt het als negatief beoordelen dat Apple zijn doel niet heeft gehaald, maar het artikel is niks niet negatief over Apple of over de producten. Als ze in het artikel zouden vermelden dat 'vanwege de tegenvallende kwaliteit de schermen vaak kapot gaan', etc dan pas zou het negatief zijn...

Van Apple houden is niks mis mee, maar ga niet elk klein ding als een persoonlijke aanval beschouwen. Jij bent misschien bevooroordeeld vanwege je liefde voor Apple, ik als neutrale man zie helemaal niks negatiefs in het bericht en de titel

offtopic:
Ja ik gebruik mijn hele leven al Windows maar ben er verder totaal geen fan van. Ik gebruik het omdat het op de PC staat en omdat ik 'bang' ben om naar een 'onbekend' (voor mij) platform over te schakelen aangezien ik toch hardware koop die gemaakt is voor dat platform... mocht het platform mij niet bevallen weet ik dat ik er Windows op kan zetten maar dan nog steeds... En dit is verder niet als discussie bedoelt maar louter als beschrijving van mij

In andere woorden; als jij een dergelijke titel/tekst als negatief opvat dan verteld dat meer over jou dan over het artikel (niet flauw bedoelt!) :>

• Slagroom
Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 16:23:
Van Apple houden is niks mis mee, maar ga niet elk klein ding als een persoonlijke aanval beschouwen. Jij bent misschien bevooroordeeld vanwege je liefde voor Apple, ik als neutrale man zie helemaal niks negatiefs in het bericht en de titel
[...]
In andere woorden; als jij een dergelijke titel/tekst als negatief opvat dan verteld dat meer over jou dan over het artikel (niet flauw bedoelt!) :>
Dit soort artikelen vat ik niet persoonlijk op, dat kan ook niet wat het gaat over een product, niet over mezelf. Daarnaast zie ik mij zelf niet als een Apple-fanboy. Ik werk met zowel Apple en Window systemen en van beide zie ik voor- en ook zeker nadelen. Iedereen moet gebruiken wat hun het beste bevalt.

Jouw reactie vat ik daarentegen wel persoonlijk op, je schildert mij als een niet-neutraal persoon af en je beweert dat je dat zelf wel bent. Verder is het de inhoud van de tekst waar het omgaat. In de bewuste tekst worden onwaarheden als waar gepresenteerd en daar doel ik vooral op met deze topic. Dat jij dit anders opvat zegt meer over jou dan over mijn reacties (niet flauw bedoelt!) :>

Verwijderd

>Apple geeft korting op 'ongewenste' iPhones

hoezo ongewenst, heeft de tweakers redakteur niet begrepen wat refurbished betekent? het is volkomen normaal om korting te geven op refurbished produkten; elke fabrikant doet dit.

>In het streven om tegen het eind van de maand een miljoen iPhones verkocht
>te hebben biedt Apple tweedehands modellen met korting aan.

is dat de reden dat apple refurbished iphones tegen een lagere prijs verkoopt? hoe weet de tweakers redakteur dat? ligt het niet veel meer voor de hand dat refurbished produkten altijd met korting verkocht worden? het is volkomen normaal om korting te geven op refurbished produkten; elke fabrikant doet dit.

>Het gaat om iPhones die ontevreden gebruikers terugstuurden naar de fabrikant.
zijn er ook tevreden gebruikers die produkten terugsturen naar fabrikanten dan? wat voegt deze zin toe aan het artikel?

na de titel en vetgedrukt intro vervolgt de redakteur:

>Het zou niet alleen om iPhones gaan die gebreken vertoonden en die door
>Apple gerepareerd zijn, maar ook om exemplaren die gebruikers om andere
>redenen terugstuurden.

refurbished produkten bestaan inderdaad altijd uit deze categorieen, dit feit heeft geen enkele nieuwswaarde. over het aantal iphones dat om genoemde 'andere redenen' is teruggezonden weet de redakteur niets. rechtvaardigt dit alleen de 'ongewenst' categorie in de kop op te nemen terwijl de significantie hiervan tov het totale aantal refurbished produkten onbekend is?

>Eén mogelijkheid is dat het exemplaren betreft van kopers die dachten snel
>winst te maken door hun iPhone daags na de introductie op eBay aan te
>bieden, schrijft de New York Times. Die kwamen bedrogen uit, omdat de
>voorraad ruim voldoende bleek om aan de vraag te voldoen.

de 'onbekend' categorie waarvan de significantie voor de tweakers redakteur onbekend is wordt breed uitgemeten (49+22/197=36% van het artikel) en er worden speculaties overgenomen van de ny times.

>In veel gevallen namen zij de boete van tien procent van de
>aanschafprijs, die Apple hanteert voor terugzending buiten de
>garantievoorwaarden, voor lief.

dit staat niet in het ny times artikel, kennelijk heeft de tweakers redakteur een lijntje met een of ander waarvan hij de waarheid verkreeg dat het om _veel_ gevallen gaat die de boete van 10% voor lief nemen.

conclusie: het is een bericht dat voornamelijk uit speculatie bestaat.

de strekking ervan is als volgt: "ontevreden iphone gebruikers leveren telefoons in en apple is genoodzaakt iphones met korting te verkopen om het sales target te halen". hiermee parafraseer ik de samenvatting en kop van het artikel.

en het hele artikel is dan gebaseerd op het enkele feit dat er refurbished iphones verkocht worden met korting; het is volkomen normaal om korting te geven op refurbished produkten; elke fabrikant doet dit.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2007 21:46 ]

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Wat is je punt nu? Je beweert dat de auteur van dat artikel geen enkele kennis heeft dan die uit het NYT artikel te halen is.
Je hakt dat hele artikel in stukjes en valt elke zin apart aan. Zoals hier:
>Apple geeft korting op 'ongewenste' iPhones

hoezo ongewenst, heeft de tweakers redakteur niet begrepen wat refurbished betekent? het is volkomen normaal om korting te geven op refurbished produkten; elke fabrikant doet dit.
Apple biedt dus refurbished _en_ ongewilde iPhones weer aan. Door je te richten op die ene zin verdraai je de boodschap van het artikel.

Het gaat om het geheel, ik lees zie daar echt geen negatief artikel over Apple in. Het is gewoon een bericht over Apple. Je moet wel paranoïde zijn als je daaruit een aanval op Apple op maakt, of je moet er heel erg van houden, en bang zijn dat er ook maar iets op het gepost wordt dat misschien negatief uitgelegd kan worden in het nadeel van Apple.

[ Voor 222% gewijzigd door fsfikke op 23-08-2007 21:19 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Slagroom
fsfikke schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 21:09:
Wat is je punt nu? Je beweert dat de auteur van dat artikel geen enkele kennis heeft dan die uit het NYT artikel te halen is.
Je hakt dat hele artikel in stukjes en valt elke zin apart aan. Zoals hier:

[...]

Apple biedt dus refurbished _en_ ongewilde iPhones weer aan. Door je te richten op die ene zin verdraai je de boodschap van het artikel.

Het gaat om het geheel, ik lees zie daar echt geen negatief artikel over Apple in. Het is gewoon een bericht over Apple. Je moet wel paranoïde zijn als je daaruit een aanval op Apple op maakt, of je moet er heel erg van houden, en bang zijn dat er ook maar iets op het gepost wordt dat misschien negatief uitgelegd kan worden in het nadeel van Apple.
Niks aanval op Apple, het bericht klopt gewoon niet en hopelijk wordt dat geen trend. Als ik leugens onwaarheden over Apple wil lezen ga ik wel naar de site van John C. Dvorak en hoop ik dat niet te lezen op een eerlijke site als Tweakers.net.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Slagroom schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 07:20:
Niks aanval op Apple, het bericht klopt gewoon niet en hopelijk wordt dat geen trend.
Dat iets niet klopt kan gebeuren. Daar hoort de redactie natuurlijk graag wat over, liefst aangevuld met een geschikte correctie naar wat het dan wel is.
De term 'ongewenst' slaat overigens in die titel niet op het feit dat de iPhone als product ongewenst is, maar dat er mensen zijn die een iPhone in bezit hadden, maar deze niet wilden houden. Dat kan je anders formuleren, hoewel er maar een beperkte ruimte voor een titel is, maar is deze formulering onwaar? Hij is eventueel wel dubbelzinnig te lezen en de variant die hier niet bedoeld wordt is mogelijk onwaar (hoewel er ook zat mensen geen iphone wensen, dus dat is ook maar afhankelijk van je interpretatie ;) )
Als ik leugens over Apple wil lezen ga ik wel naar de site van John C. Dvorak en hoop ik dat niet te lezen op een eerlijke site als Tweakers.net.
Wow... nou is een onwaarheid verkondigen ineens ook gelijk een leugen? Het is pas een leugen als de auteur weet dat wat hij opschrijft niet waar is en het dan toch doet. Tot die tijd is het enkel een onwaarheid verkondigen.

• Slagroom
ACM schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 10:06:
[...]

Wow... nou is een onwaarheid verkondigen ineens ook gelijk een leugen? Het is pas een leugen als de auteur weet dat wat hij opschrijft niet waar is en het dan toch doet. Tot die tijd is het enkel een onwaarheid verkondigen.
Aangepast :)

• Hertog
  • Laatst online: 07:32

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Anti-Apple lijkt me inderdaad zwaar overdreven. Maar Apple gebruikers zijn nogal sterk aan 'hun' merk gehecht, dus zien ze een negatief bericht over Apple snel als een aanval. Af en toe kan een beetje kritischer naar je eigen beeld over een nieuwsbericht kijken echt gaan kwaad.

Dat gezegd hebbende, ik lees tegenwoordig zelden meer de Apple-berichten op t.net. Niet omdat ik denk dat ze zo anti-Apple zijn, maar omdat ze vaker fouten maken of overgenomen berichten verkeerd interpreteren. Ik heb het hier al een paar keer over gehad, maar helaas blijft het voorkomen.

Uit Bierbuik's bericht over het iPhone artikel blijkt al dat de meeste problemen vooral worden veroorzaakt door het direct overnemen van teksten uit het bronartikel. Net zoals in bovengenoemde voorbeelden wordt er niet echt gekeken of dit feiten, meningen, geruchten, of wat dan ook zijn.

Ook vandaag weer: nieuws: Apple ontwikkelt iPod met Mac OS X aan boord. De titel klinkt alsof het 'waar' is, maar AppleInsider is een geruchtensite, dus zaken die daar gemeld worden zijn zeker niet per definitie de waarheid. Zelfs MacRumors, toch een redelijke Macfanaten-site, neemt het zekere voor het onzekere: Het artikel over dit onderwerp is getiteld 'OS X Based iPods at Media Event in September?' en begint met 'AppleInsider claims..'

Het zou t.net sieren als ze geruchten over Apple, zowel positieve als negatieve, eens wat beter zouden checken. En het zou Apple fans sieren als ze niet ieder negatief bericht, of het nu waar is of niet, als een aanval op Apple of een bewijs van een algehele negatieve houding zouden zien. :).

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• P_de_B
  • Niet online
In dat artikel staat heel duidelijk dat het om geruchten gaat. Wellicht had de titel tussen quotes gekund, maar het is bij dat artikel zeker niet zo dat t.net onwaarheden verkondigd.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Hertog schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 00:01:
Dat gezegd hebbende, ik lees tegenwoordig zelden meer de Apple-berichten op t.net. Niet omdat ik denk dat ze zo anti-Apple zijn, maar omdat ze vaker fouten maken of overgenomen berichten verkeerd interpreteren. Ik heb het hier al een paar keer over gehad, maar helaas blijft het voorkomen.
Er zijn sinds dat eerste topic 745 artikelen met het woord 'apple' erin geweest. Heb je de indruk dat een groot deel daarvan ernstige inhoudelijke fouten bevatten?
Het zou t.net sieren als ze geruchten over Apple, zowel positieve als negatieve, eens wat beter zouden checken.
Je suggereert nu dat apple-artikelen bovengemiddeld veel fouten bevatten? Of heb je van de andere onderwerpen minder kennis en kan je alleen uitspraken over de apple-items doen?
Maar het blijft lastig om geruchten van feiten te onderscheiden, zeker als er zo veel bronnen zijn en er al zo vaak eerder wat over gemeld is door diverse bronnen.
Magoed, het was natuurlijk veiliger geweest om er een paar quotejes omheen te plakken.

Mijns inziens moet de redactie alle nieuwsberichten op waarheid checken en volgens mij proberen ze dat ook wel te doen. Bovendien is de verhoging van de kwaliteit een continu process dat zeker de laatste twee jaar imho sterker is verbeterd, waardoor berichten van meer dan een jaar oud eigenlijk niet zomaar opgenomen kunnen worden om als voorbeeld te gebruiken bij een punt dat je nu probeert te maken.
Uiteraard is er altijd ruimte voor verbetering, zeker als blijkt dat er bij bepaalde soorten berichten structureel fouten gemaakt worden.

Verwijderd

is dat de reden dat apple refurbished iphones tegen een lagere prijs verkoopt? hoe weet de tweakers redakteur dat? ligt het niet veel meer voor de hand dat refurbished produkten altijd met korting verkocht worden? het is volkomen normaal om korting te geven op refurbished produkten; elke fabrikant doet dit.

de suggestie die hier gewekt wordt klopt dus niet. en je hoeft helemaal geen apple fan te zijn om dat te doorzien. immers, korting op refurbished produkten is normaal en ten tweede staat het allerminst vast dat de korting gegeven wordt met het doel tegen het eind van de maand een miljoen iphones verkocht te hebben.

de redakteur maakt hierin een aanname die hij vervolgens als feit presenteert.

vraag is nu of de suggestie bewust gedaan wordt (het zgn anti-apple spinnen) of dat het gewoon dommigheid van de redakteur is. ik begin telkens meer te vermoeden het laatste.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2007 16:17 ]

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

ACM schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 10:52:
[...]

Er zijn sinds dat eerste topic 745 artikelen met het woord 'apple' erin geweest. Heb je de indruk dat een groot deel daarvan ernstige inhoudelijke fouten bevatten?
Wat is groot? Het is zeker geen 50%, of 20%, en waarschijnlijk niet eens 10%. Toch heb ik wel meer artikelen gelezen waarbij ik vraagtekens zette, en zelfs als het er tien zijn lijkt het me te veel.
Je suggereert nu dat apple-artikelen bovengemiddeld veel fouten bevatten? Of heb je van de andere onderwerpen minder kennis en kan je alleen uitspraken over de apple-items doen?
Ik denk inderdaad dat Apple berichten meer fouten bevatten dan andere artikelen. Of in ieder geval, dat bij Apple-berichten nogal eens het onderscheid tussen gerucht en nieuws weg is. Ik baseer dit zowel op eigen ervaring (ik werk echt niet alleen met Apple, dus volg ook nieuws over andere onderwerpen) als het geregeld doorlezen van FA. Ik heb het idee dat andere onderwerpen minder vaak in FA onder de aandacht worden gebracht, zowel relatief als absoluut. Bovendien gaat het dan nog meestal over spelfouten of niet werkende links, en minder over inhoudelijke fouten of onjuistheden. Apple heeft ook een uitgebreide geruchtencultuur in vergelijking met andere onderwerpen, dus ik kan me ook heel goed voorstellen dat het soms lastig is te bepalen wat tussen aanhalingstekens moet en wat niet :)
Mijns inziens moet de redactie alle nieuwsberichten op waarheid checken en volgens mij proberen ze dat ook wel te doen. Bovendien is de verhoging van de kwaliteit een continu process dat zeker de laatste twee jaar imho sterker is verbeterd, waardoor berichten van meer dan een jaar oud eigenlijk niet zomaar opgenomen kunnen worden om als voorbeeld te gebruiken bij een punt dat je nu probeert te maken.
Uiteraard is er altijd ruimte voor verbetering, zeker als blijkt dat er bij bepaalde soorten berichten structureel fouten gemaakt worden.
Is er het laatste jaar iets veranderd aan de manier waarop berichten van AppleInsider of ThinkSecret overgenomen worden, een soort 'geruchtencheck'?
P_de_B schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 10:52:
In dat artikel staat heel duidelijk dat het om geruchten gaat. Wellicht had de titel tussen quotes gekund, maar het is bij dat artikel zeker niet zo dat t.net onwaarheden verkondigd.
Dat inderdaad, maar ook 'Verschillende bronnen melden dat Apple volgende maand zal aankondigen dat een aangepaste versie van Mac OS zijn weg zal vinden naar de iPod.' klinkt serieuzer dan alleen een gerucht. De meeste van die bronnen hebben het verhaal van AppleInsider overgenomen. AI zelf brengt het inderdaad als een vaststaand feit, maar dat doen ze altijd, en ze zitten er ook vaak zat naast.

Pas in de laatste alinea wordt gezegd dat het om geruchten gaat, maar ook daar is lang niet duidelijk wat precies gerucht is en wat niet. En dan nog doet de opmerking over Foxconn vermoeden dat het stuk waarover getwijfeld wordt alleen over de iPhone gaat. Je kunt makkelijk de indruk krijgen dat de iPod met OS X zeker is en de tweede generatie iPhone een gerucht dat door Foxconn gestart is.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Hertog schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 16:52:
Is er het laatste jaar iets veranderd aan de manier waarop berichten van AppleInsider of ThinkSecret overgenomen worden, een soort 'geruchtencheck'?
Ik ben geen redacteur dus kan dit niet goed voor je beantwoorden :) Maar je geeft zelf al aan dat Apple een relatief grote geruchtenmachine heeft en als ik het me goed herinner ontkennen ze alles en blijken vaak dingen waar te zijn (de iPhone werd ook ontkent toch?), dus het is sowieso erg lastig.

• P_de_B
  • Niet online
Met het publiceren van geruchten - of ze nu over Apple gaan of over iets anders - bevindt je je van nature als redacteur in een spagaat. Als je ze publiceert loop je het risico dat ze achteraf niet blijken te kloppen, als je ze niet publiceert ben je traag, loop je achter en krijg je verwijten dat het oud nieuws als je nog wel publiceert op het moment dat het geen gerucht meer is.

Je doet dus je best de inhoud van de berichten en de bron(nen) op waarde te schatten, en op basis daarvan wordt er besloten al of niet tot publicatie over te gaan. Bij het schrijven proberen we uiteraard melding te maken van het feit dat het gaat om nieuws dat nog niet door de betrokkenen is bevestigd. Door het gebruiken van aanhalingstekens rond de titel, maar ook door zinsnedes als 'verschillende bronnen beweren'. Die laatste zin geeft mij toch duidelijk aan dat het niet door de fabrikant in kwestie is bevestigd, maar dat het (al dan niet 'vergevorderde') geruchten zijn. De tag geruchten bevestigd dat nogmaals.

Van een bias in relatie met Apple is op de redactie echt geen sprake. Ik denk zelf dat de tevreden, en over het algemeen fanatieke, gebruikersgroep van het merk met de appel over het algemeen erg scherp is op nieuws over hun favoriete merk. Daarom is er vaak wat extra aandacht.

Verwijderd

bovenstaande is geen gerucht. het is een zelf bedachte gevolgtrekking van de redakteur bestaande uit twee afzonderlijke feiten* :

1) apple probeert tegen het eind van de maand een miljoen iPhones te verkopen
2) apple biedt tweedehands modellen met korting aan

de redakteur koppelt beide feiten en bouwt er de genoemde gevolgtrekking uit op. dit wordt vervolgens als feit gepresenteerd zonder enige vorm van voorbehoud: geen kwootjes, geen 'mogelijk' of 'het zou kunnen dat'.

waarom de redakteur dit doet is mij onduidelijk. dat het onjuist is moet zelfs voor de meest verstokte apple basher duidelijk zijn.

*feiten: feit 1 klopt overigens niet maar dat is niet relevant voor mijn argument dat de gevolgtrekking van de redakteur niet klopt. steve jobs heeft gezegd vertrouwen te hebben 1 miljoen iphones te verkopen [quote] “iPhone is off to a great start—we hope to sell our one-millionth iPhone by the end of its first full quarter of sales—and our new product pipeline is very strong.” [/quote] bron: http://www.apple.com/pr/library/2007/07/25results.html

de iphone is gereleased op 29 juni, tel daar 3 maanden bij op en je komt op 29 september. het tweaker artikel is van 23 augustus. 'eind van de maand' in de context van het tweaker artikel is dus eind augustus; een maand vroeger dan 29 september.

Verwijderd

Je bent je ervan bewust dat je manier van uiteenzetten en beargumenteren niet uitnodigen om serieus op je punten in te gaan? Ongeacht of je een punt hebt of niet, je weet het in ieder geval op een verschrikkelijk jeukende manier te brengen.

[edit na reactie hieronder]
Ik ben geen redactie, en ben dan ook niet geroepen inhoudelijk te reageren over redactiestukken. Het viel me wel op dat de manier van reageren niet bijdraagt aan een opbouwende discussie. Om een eventuele opbouwende discussie alsnog mogelijk te maken leek het me zinnig even een hint te geven. :)

Ter ondersteuning een voorbeeld:
vraag is nu of de suggestie bewust gedaan wordt (het zgn anti-apple spinnen) of dat het gewoon dommigheid van de redakteur is. ik begin telkens meer te vermoeden het laatste.
De redacteur waarvan je verwacht dat hij zich mengt in de discussie mag hier van je kiezen tussen anti-apple zijn of dom zijn. Kies jij het beste uitgangspunt voor een opbouwende discussie maar ;)
Anyhoe, laten we proberen terug te gaan naar de vragen in dit topic, en elkaar een beetje met respect behandelen.

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2007 12:57 ]

Verwijderd

ben ik me niet van bewust ik probeer juist helder uiteen te zetten wat ik als problematisch zie in de gekwoote zin uit het artikel. ik vind het jammer dat je niet inhoudelijk probeert te reageren op mijn bijdrage.

edit: okay dat dom zijn had ik beter niet kunnen zeggen maar daarom heb ik juist mijn laatste bijdrage (waar jij op reageert) geschreven. deze bevat mijn zuivere argument zonder de tweaker redakteur van dom zijn of apple spinnen te beschuldingen. misschien ben je het wel eens met de argumentatie in mijn bijdrage van 'zondag 26 augustus 2007 12:18'?

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2007 13:03 ]

Verwijderd

bump

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Hier wil ik trouwens wel even melden dat het laatste bericht, nieuws: 'Apple verwerft Beatles-catalogus', veel duidelijker is over wat geruchten zijn en waarop die gebaseerd zijn :)

micheljansen.org

Verwijderd

Modbreak:Of je neemt zelf deel aan de discussie, of je houdt je erbuiten. Op deze manier mensen opstoken is in ieder geval niet gewenst. Slagroom kan echt wel voor zichzelf bepalen wanneer hij iets wil posten.

[ Voor 84% gewijzigd door Yoeri op 10-09-2007 15:05 ]

• Slagroom
Verwijderd schreef op maandag 10 september 2007 @ 15:00:
[modbreak]Of je neemt zelf deel aan de discussie, of je houdt je erbuiten. Op deze manier mensen opstoken is in ieder geval niet gewenst. Slagroom kan echt wel voor zichzelf bepalen wanneer hij iets wil posten.[/modbreak]
Ik weet niet wat er stond maar waarschijnlijk iets over dat ik niet meer reageer in deze thread.

Mijn standpunt op dit moment is dat er nu heel erg nadrukkelijk wordt gemeld dat het om geruchten gaat. Ik weet niet of dit expres is of wat dan ook maar ik heb mijn punt gemaakt en er lijkt iets mee gedaan te zijn. Ik had dus geen redenen meer om te reageren.

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

dawuss schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 14:02:
Hier wil ik trouwens wel even melden dat het laatste bericht, nieuws: 'Apple verwerft Beatles-catalogus', veel duidelijker is over wat geruchten zijn en waarop die gebaseerd zijn :)
Daar sluit ik me bij aan. Ik denk ook niet dat iemand, nu blijkt dat het onwaar was, dit de redactie kwalijk neemt :)

Verwijderd

[...]

No shit. Reacties zijn misschien meningen van mensen?

En zo kan ik me best voorstellen dat een gemiddelde tweakert tegen Apple is.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mjah en toch als ik nu een paar artikelen teruglees bekruipt mij ook weer het gevoel waar dit topic over gestart is. Een voorbeeld? reviews: HTC Touch: iPhone-concurrent of niet? en dan m.n. de conclusie ;) Er wordt hier een apparaat getest door T.net en vergeleken met een apparaat wat nog niet door T.net onder handen genomen kan worden, het ding is er nog niet. Toch komt de volgende conclusie eruit:
Om tot slot de vraag uit de titel van deze review te beantwoorden: de HTC Touch is op zijn minst een heel degelijk Windows-alternatief voor de iPhone, met zijn eigen gebreken en pluspunten, net zoals het Apple-apparaat.
Zover ik weet kan de T.net redactie die min-punten van de iPhone niet uit eigen testen te weten zijn gekomen en is dit dus 'van horen zeggen', daarnaast snap ik niks van de 'op zijn minst' in dit verband. Is het ding echt een alternatief? Ook als je kijkt naar wat de iPhone is? Waar vergelijkt de redacteur dan op?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Zwerver schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 01:27:Waar vergelijkt de redacteur dan op?
Specs ? Artikelen van Amerikaanse sites ? Het is nou niet alsof er over de plus- en minpunten van de iPhone nog helemaal niets bekend is of zo. En ja, de iPhone spreekt wellicht een andere doelgroep aan, maar voor mensen die iets iPhone-achtigs willen met Windows Mobile, is de Touch een mooie optie. En aangezien de iPhone er nog niet is hier, noem ik de Touch als mogelijk (Windows Mobile-powered) alternatief.

• Zwerver
  • Niet online
Yoeri schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 07:43:
[...]
Specs ? Artikelen van Amerikaanse sites ? Het is nou niet alsof er over de plus- en minpunten van de iPhone nog helemaal niets bekend is of zo. En ja, de iPhone spreekt wellicht een andere doelgroep aan, maar voor mensen die iets iPhone-achtigs willen met Windows Mobile, is de Touch een mooie optie. En aangezien de iPhone er nog niet is hier, noem ik de Touch als mogelijk (Windows Mobile-powered) alternatief.
Nee, je noemt het 'op zijn minst' een goed alternatief, en daar heb ik het over ;) Als je dat soort zinnen gebruikt komt dat over alsof dat ding naar jouw mening beter is dan de iPhone, iets wat je volgens mij niet kan weten ;)

Ik wil overigens nog wel meer dingen naar voren halen hoor, zoals de 'The Beat Goes on'-verslaglegging waar zinnen als 'Na deze, eerder onbenullige, aankondiging, schakelt Jobs over naar het iPod-segment[..]' en 'Bovendien kan de iPod nu ook de concurrentie aan met de Zune[..]' nou niet echt aangeven dat er heel positief over Apple gedacht wordt.
Dat is overigens een Redactieblog (waarom eigenlijk??) dus dat zou je kunnen verdedigen onder eigen mening enzo.... al met al klinkt het in de langere Apple stukjes nogal vaak alsof er een vergelijking gemaakt wordt om de Apple-speeltjes zo slecht mogelijk uit de verf te laten komen :)

Je weet dat ik een tijd weg ben geweest en dus snap je waarschijnlijk ook wel dat ik met wat oudere dingen aankom, ik ben nog aan het bijlezen

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Ah ja, ik ben natuurlijk de Apple-hater in dit topic. Dit topic demonstreert ook heel mooi waarom ik nooit in Apple Talk kom overigens. Durf je ook maar één woord te uiten dat mogelijkerwijs wel eens eventueel niet zo héél positief uitgelegd zou kunnen worden, krijg je een hele schare fanboys over je heen. En ja, ik bestempel een aantal mensen in dit topic als fanboys.

Als je over "eerder onbenullige" gaat vallen (get real, 't gaat over ringtones, big deal hoor op een Apple-keynote!!!!!!!), dan is je realiteitszin gewoon zoek. Als je dan ook nog eens het sarcasme in "kan de iPod nu ook de concurrentie met de Zune aan" mist, moet je hélemààl de hand in eigen boezem gaatn steken.

Waarom het een blog is, staat prima uitgelegd in de inleiding en op het einde. Omdat het een live verslag is en daar leent een blog zich nu eenmaal beter voor dan een nieuwspost. En omdat de nieuwspost nà de keynote is geplaatst. Maar he, ik ben een anti-Apple-mannetje dus ik heb alleen maar zo veel aandacht eraan besteed om ze dubbel zo hard te kunnen afzeiken he ;)

Wat dat 'op zijn minst' betreft:
alternatief: · de keuze latend tussen twee of meer zaken of mogelijkheden
En ja, de Touch biedt op zijn minst de keuze tussen twee mogelijkheden, namelijk tussen en Mac OS X-foon of een Windows Mobile-foon.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

@Yoeri,
Kun je wel tegen kritiek? Want je weerwoord hier is een stuk zwakker en persoonlijker dan je gebruikelijke stukjes. Volgens mij kan je deze hete aardappel ook wel afserveren zonder deze 4 alinea's.

Het concept van voorzetsels en interpretaties is iets wat open is, dat kan niet zonder meer worden afgesloten.

• Zwerver
  • Niet online
Yoeri schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 11:08:
Ah ja, ik ben natuurlijk de Apple-hater in dit topic. Dit topic demonstreert ook heel mooi waarom ik nooit in Apple Talk kom overigens. Durf je ook maar één woord te uiten dat mogelijkerwijs wel eens eventueel niet zo héél positief uitgelegd zou kunnen worden, krijg je een hele schare fanboys over je heen. En ja, ik bestempel een aantal mensen in dit topic als fanboys.

Nee, dat zeg ik niet ;) Ik constateer alleen dat een aantal opmerkingen hier in het topic wel degelijk hout snijden als je andere artikelen erbij pakt ;) Daarnaast had ik persoonlijk nog niet eens gekeken wie het geschreven had, mijn eerste gok was Rene omdat zijn iPhone-blog zo negatief was ;) Dus trek het je niet zo persoonlijk aan, want anders zou ik dat fanboy gedeelte misschien ook persoonlijk moeten nemen, omdat ik weet dat ik verre van fanboy ben ;)

Als je over "eerder onbenullige" gaat vallen (get real, 't gaat over ringtones, big deal hoor op een Apple-keynote!!!!!!!), dan is je realiteitszin gewoon zoek. Als je dan ook nog eens het sarcasme in "kan de iPod nu ook de concurrentie met de Zune aan" mist, moet je hélemààl de hand in eigen boezem gaatn steken.
Nogmaals, ik kan me voorstellen dat mensen daarover vallen. Ten eerste is het wel degelijk een verandering/verbetering van iTunes in samenwerking met de iPhone, en zeker niet onbenullig imho, ten tweede is het gewoon weer een redacteur die 'negatief doet over Apple' in een redactiestuk.
Waarom het een blog is, staat prima uitgelegd in de inleiding en op het einde. Omdat het een live verslag is en daar leent een blog zich nu eenmaal beter voor dan een nieuwspost. En omdat de nieuwspost nà de keynote is geplaatst.
Mjah, je kan er over discussieren of dat de juiste keus is, maar swah, dat is insectenneuken en daarom stond het ook tussen haakjes ;)
Maar he, ik ben een anti-Apple-mannetje dus ik heb alleen maar zo veel aandacht eraan besteed om ze dubbel zo hard te kunnen afzeiken he ;)
Goed, deze negeer ik en ik verwijs even naar het stukje over persoonlijk aantrekken :P
Wat dat 'op zijn minst' betreft:
alternatief: · de keuze latend tussen twee of meer zaken of mogelijkheden
En ja, de Touch biedt op zijn minst de keuze tussen twee mogelijkheden, namelijk tussen en Mac OS X-foon of een Windows Mobile-foon.
Oke, en nu zonder het woordenboek, als ik zou zeggen: de iPhone is op zijn minst een volwaardig alternatief voor de <vulhiereenwindowsmobilefoonin> hoe zou jij dat gevoelsmatig lezen?

Verwijderd

Oke, en nu zonder het woordenboek, als ik zou zeggen: de iPhone is op zijn minst een volwaardig alternatief voor de <vulhiereenwindowsmobilefoonin> hoe zou jij dat gevoelsmatig lezen?
Dat je je dus niet blind moet gaan staren op de windows mobile telefoon ook al gaat je gevoel daar misschien eerder naartoe vanwege de naam?

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Denniswerf gaat door voor de koelkast.

En Zwerver, nofi, en ik neem best van je aan dat je jezelf geen fanboy vindt, maar je vorige posting waar ik op reageerde straalt anders wel nogal het "don't touch the mighty Apple"-gevoel uit ;-)

• Zwerver
  • Niet online
Yoeri schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 11:24:
Denniswerf gaat door voor de koelkast.

En Zwerver, nofi, en ik neem best van je aan dat je jezelf geen fanboy vindt, maar je vorige posting waar ik op reageerde straalt anders wel nogal het "don't touch the mighty Apple"-gevoel uit ;-)
Nee, dat straalde het gevoel uit (imho) dat ik het eens was met een aantal mensen in dit topic en dat ik daarom een aantal andere posts met die bril op gelezen had. Dat jij dat verschil niet ziet vind ik toch jammer, maar goed ;)

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Dit is wel erg overdreven.

Negatief nieuws betekend nog niet dat de hele site anti-apple is, je ziet ook zo vaak negatief nieuws komen over andere onderwerpen en bedrijven.
En je ziet vaak genoeg ook normaal nieuws over apple rond komen, als jij vind dat je geen negatief nieuws wil zien over apple moet je naar een apple fansite gaan. :P

Er is zelfs een apple sectie op GoT, dus zo anti-apple vind ik het ook weer niet, er is toch ook geen Sony, Microsoft of Dell sectie? Dit zijn per definitie ook gewoon merken net zoals apple.

Verwijderd

Zwerver schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 11:17:
[...]

Nogmaals, ik kan me voorstellen dat mensen daarover vallen. Ten eerste is het wel degelijk een verandering/verbetering van iTunes in samenwerking met de iPhone, en zeker niet onbenullig imho, ten tweede is het gewoon weer een redacteur die 'negatief doet over Apple' in een redactiestuk.
De mensen die over die kwalificatie vallen moeten dan toch echt het probleem bij zichzelf zoeken. Die sloeg namelijk op de aankondiging dat je je muziek nu als ringtone kan gebruiken, en die is echt heel onbenullig. Zeker als je bedenkt dat je nog eens een dollar mag neerleggen en dat de ringtone maar 30 seconden kan duren. Hoe lang kunnen telefoons nu al gewoon volledige MP3'tjes afspelen?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2007 18:10 ]

• Zwerver
  • Niet online
nieuws: Apple aangeklaagd om 'misleidende' iPod-capaciteit
Het verschil met de zaak tegen Western Digital is dat de iPods voor een veel breder publiek worden gemaakt dan de harde schijven van WD. De 8GB-vermelding mag dan correct zijn, Apple had er beter aan gedaan om die berekenmethode consequent door te voeren en ook de door de iPod opgegeven beschikbare schijfgrootte in GiB in plaats van GB te tonen. De zaak van Bitton is dan ook zeker niet kansloos.
Kan de auteur dat vet gedrukte stuk eens onderbouwen vanuit iets anders dan zijn 'ik hoop dat ze Apple aanpakken met hun baggerproducten' insteek? Want het feit dat de iPod voor een breder publiek gemaakt wordt (Hallo, elke PC heeft een verkeerde weergave, en afaik zijn er meer PC's dan iPods op onze wereld) is niet echt een onderbouwde reden om te stellen dat "De zaak.... niet kansloos is".

Apple meldt het tenminste, dat het vervolgens niet doorkomt in de iPod zelf (en w.s. ook niet in Windows) haalt niks af van het feit dat ze het melden....

[ Voor 7% gewijzigd door Zwerver op 19-10-2007 15:29 ]

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Zwerver schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 15:28:
Kan de auteur dat vet gedrukte stuk eens onderbouwen vanuit iets anders dan zijn 'ik hoop dat ze Apple aanpakken met hun baggerproducten' insteek?
Het artikel stelt niets anders dan dat consumenten wellicht inderdaad niet slim genoeg zijn - of door de rechtbank als zodanig gezien worden - om het verschil tussen GB en GiB op waarde te schatten, of zelfs maar te begrijpen. Dan is zo'n zaak niet kansloos, nee. Dat jij daarin wenst te lezen dat ik Apple 'baggerproducten' toeschrijf, zegt heel veel over het gebrek aan vertrouwen dat jij in Apple hebt en verder helemaal niets.

Als je nog eens wat van de redactie nodig hebt, kan je dat verder op een beschaafde manier brengen, of er helemaal van afzien. Beschouw dat als een waarschuwing.

En aangezien zulke insinuaties geen enkele zinvolle discussie op kunnen leveren, gooi ik dit topic op slot ook.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.