Inleiding | |
Ongeveer een jaar geleden had ik ook al een topic aangemaakt, toen lagen de geheugenprijzen echter (tijdelijk) zó hoog dat ik toen van het aanschaffen van een nieuw systeem heb afgezien. Wat ervaring rijker (en euro's armer) wil ik dit studiejaar met een nieuw (budget)-Core2Duo-systeem beginnen. De eisen?
| ![]() |
Ik keek al geruime tijd reikhalzend uit naar de C2D-processoren van Intel, omdat ik een multitasker in hart en nieren ben | ![]() |
Grafisch stel ik geen heel zware eisen (Photoshopje hier en daar, CS 1.6, CoD2, GTA:SA) dus is hoef geen high-end videokaart | ![]() |
Overclocken alleen door lichtjes de prestatie op te schroeven in het BIOS of on-the-fly met de FSB, RAM-timings, vCore en DDR/FSB-frequentie te werk te gaan is meer mijn ding.. Solderen zal niet gebeuren, better safe than sorry Na wat reviews te hebben gelezen, wil ik gaan voor de Asus P5B of de P35-S3 van Gigabyte. Koos ik vroeger nog voor de ConroeXFire-eSata2 van AsRock, nu ben ik tot de conclusie gekomen dat de 300 FSB-barrier op laatstgenoemde wel erg hinderlijk is (en CrossFire gewoonweg niet zinvol is voor midrange-kaarten, zoals me al in mijn vorige topic duidelijk werd gemaakt). | ![]() |
Ik heb het volgende systeem bij EMPC.nl (goede service, goede shopsurvey) samengesteld (andere shops natuurlijk welkom! | |
• Casing | |
Antec New Solution NSK6500 430Watt Black Silver €85,45 Mooi, strak design | ![]() |
• Moederbord | |
Asus P5B € 94,20 Gewoonweg van alle gemakken voorzien, nadeel is echter dat hij begrensd is op een bus van 1066, wat complicaties kan geven met de nieuwere Exx50-processors van Intel. Zijn broertje -E is op moment van schrijven niet (goed) leverbaar @ EMPC, en de Deluxe-variant is niet interessant voor mij, aangezien ik niet van plan ben die hard te gaan overclocken. Gigabyte P35-S3 € 89,44 Zelfde prijsklasse, maar wél een max. bussnelheid van 1333 Mhz, wat betekent dat dit bord de nieuwste Exx50-processors aankan. | ![]() |
• CPU | |
Intel E6750 Core2Duo € 176,00 In mijn opzicht dé bang-for-your-buck-processor, met standaard 2,66 Ghz en i.c.m. de P35-S3 hierboven (softwarematig) verder op te schroeven. Intel E6420 Core2Duo € 175,75 Een van de beste 1066-Mhz-bus-processors, dus i.c.m. de P5B de beste optie. | ![]() |
• Memory | |
Kingston DDRII ValueRam 667MHz CL5, 2x1GB €78,09 Niet heel veel verstand van geheugen, maar de P35-S3 ondersteunt deze reepjes in ieder geval, en ze zijn goed verkrijgbaar bij EMPC. | ![]() |
• GPU | |
Sapphire ATI X1950XT 256MB DDR4 €158,44 Volgens Tom's Hardware de beste PCI-e-graka voor ~$170. Enige nadeel is dat deze kaart als 'luidruchtig' wordt bestempeld. Asus EN8600GT 512 MB DDR3, Silent € 146,56 In prestaties moet hij flink inleveren t.o.v. de X1950XT, maar wel passief gekoeld dus stiller *dilemma*. | ![]() |
• Harde Schijf | |
Samsung SpinPoint T133 400GB 7200rpm S-ATA2 16MB Cache € 79,19 In de BBG van juli in het Multimedia- en Gamesysteem is zijn grotere broer (500 GB) gekozen vanwege de zuinigheid en stilheid. Wellicht is de 500 GB-versie ook een optie, aangezien die maar 15 euro duurder is. | ![]() |
• DVD-fikker | |
NEC AD-7173 18x DVD±RW € 29,05 De AD-7173 wordt ook in de hierboven genoemde BBG-systemen gebruikt. Daarnaast heb ik deze dvd-brander ook in de pc bij mijn ouders, werkt prima! | ![]() |
• last but not least, FDD | |
Sony Diskette station FDD 1.44MB 3.5 inch €7,19 Voor Bios flashing, booting etc. Voorkomen is beter dan genezen ![]() | ![]() |
Uitleiding | |
Dit alles komt op zo'n €706,29 (excl. verzend- en samenstelkosten, incl. BTW) als ik voor de Gigabyte P35-S3 icm de E6750 en X1950XT kies Groet, Alex Update History
|
©Alexo2007
🖥️ i5 3550/GTX960/16GB 📱Xiaomi Mi Mix 2S 128GB